[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 11:48

Wat een heerlijk verhaal, Tamara. Ik weet zeker dat Callas helemaal blij zou worden van hard mogen gaan. Ik voel zo vaak dat ze nou eens even helemaal uit haar dak zou willen gaan. Het moeilijke is dat het hier gevaarlijk glad is op dit moment. Daarbij wordt ze helemaal hups van hard gaan en gaat ze bokken wat we al eerder in filmpjes gezien hebben. En de mensch op haar rug is daar niet zo tegen bestand. Maar ik hoop zo ontzettend dat de aankoop van het terrein doorgaat. Dan krijgen we er een enorme oppervlakte bij waar ik naar hartelust met haar zou moeten kunnen galopperen. En die bak komt er sowieso. We moeten nu even afwachten een paar maanden of die grondaankoop doorgaat. Zo ja dan komt de bak op een hoger gelegen punt op het nieuwe terrein ivm afvloeiing van overtollig water. Zo niet, dan komt hij op de plek van het heksenhutje, wat we al aan het maken waren. Maar ik moet even geduld hebben.
En ja, ik vind haar ook superbraaf. Het enige wat ze gisteren af en toe deed, is pullen, staat niet op het filmpje, maar dat doet ze als ze geen zin heeft in wat ik haar vraag. Bijv ik wilde een keer achterwaarts, gaf het stemcommando en ze had geen zin dus ging haar hele repertoir van kunstjes opentrekken. Ik pakte het bit op en door pullen geeft ze dan aan dat ze niet wil. Als ze dan toch doet wat ik vraag, dan beloon ik extra natuurlijk. Maar ik ben erg blij hoe lief ze is. Daarom denk ik echt dat ze als ze zich veilig voelt, hopelijk ook ooit in de rijbak, dat we deze fijne samenwerking kunnen bestendigen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:23

Je hebt er in elk geval al een hoop tijd aan besteed. Dat er maar meer van dat soort ritten mogen volgen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 17:24

balance schreef:
Je hebt er in elk geval al een hoop tijd aan besteed. Dat er maar meer van dat soort ritten mogen volgen.


Dat kun je wel zeggen, Balance, we zijn ruim 5 jaar verder...

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:46

Wat is ze uber mega braaf zeg!!
Dat pullen is wel herkenbaar, mijn paard doet dit ook als hij iets moeilijk vindt of als ik mijn hand te strak houd.
Ook echt leuk om te zien hoeveel pleziet jullie er samen in hebben, jullie kunnen echt wel jullie ei hierin kwijt.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 21:29

Hi Cera, dank je voor je compliment en grappig dat jouw paard dat ook doet.

Voor iedereen die geen leuk tv-programma kan vinden of waar netflix geen fijne nieuwe films heeft, voor de zaterdagavond is hier MaquÉden https://youtu.be/IIW4csRUCrk

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:45

Zo, dat je daar nog binnen durfde te lopen!
Wat een prachtig hoekje is dat geworden zeg, na het opruimen van de hut.
En die trekker, heeft die ook een broertje? ;)

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:59

Ik wil meer filmpjes!!! Zaterdagavond en dit is het leukste om te doen!
Wat een verschil en wat een ruimte! Volgens mij hebben jullie voor de komende jaren genoeg hout voor de winter haha.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:57

Teamwork!!! :j De gravert is weer goed van pas gekomen. En wat een verschil! +:)+

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:35

Een mooi resultaat van een week werk.
Jullie zitten er warmpjes bij
Spoiler:
met al dat brandhout :+

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 12:34

Hey dank voor jullie gezellige reacties.
@Judith, LOL, de tractor heeft heel veel broertjes, niet bij ons en ook niet zo braaf denk ik ;-)
@Muga, de ruimte erbij is voor Poupette en Callas. Nog wel een hek daar weghalen en dan hebben ze er weer een fijn stuk bij.
@Namiro, ja zonder graver had dit wéken gaan kosten.
@Senna, we zijn idd erg blij met deze voorraad hout, daar kunnen we een paar jaar mee vooruit.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:31

Het knapt ook zo op. Vooral het verschil tussen voor en na is bij dit schuurtje wel enorm. Je ziet meteen wat een mooie ruimte de paarden erbij krijgen.

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:44

Wat een verschil. Het is wordt echt prachtig zo

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 11:34

@Tamara en Jeetje, dank jullie, langzaam maar zeker wordt het steeds beter. Nu die hut weg is, kunnen de pony's een andere route naar stal lopen die veel directer is en dus logischer is voor ze. Er zit een erg steil stuk in en dat is goed voor de bilspieren. Ook grappig, nu die hut weg is, zag ik ze ineens geconcentreerd staan grazen. Alleen er was daar nauwelijks gras? NEE EIKELS! Dus dank je wel pony's dat jullie dat ons even vertelden, we hadden helemaal niet doorgehad dat we een eik daar hadden. Dus nu een groot schrikdraadnet om alle eikels gezet. Tja, waar je al niet druk mee kunt zijn...

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-21 18:54

Hi All,

bijna weekend. Op deze dag met weer een gouden randje vertel ik graag over mijn ritje met Callas. Ritje? Ja, dat was niet de bedoeling. Het was mijn bedoeling om voorlopig voor een heel lange tijd voor op het erf te trainen, wat bij de boerderij te stappen en misschien om de boerderij. Maar verder wilde ik na de schrik van de reeënschreeuw niet gaan. Ik heb van die slinger in mijn rug nog steeds pijn in mijn buik, letterlijk, geen zenuwen bedoel ik, maar ik heb mijn buikspieren ook nog verrekt denk ik en ik zit er niet op te wachten om dat nog een keer te krijgen. En ik vermaak me prima voor het huis.

Maar ik wil daar wel voortgang in maken dus ik had met Erwin afgesproken dat hij dit keer binnen zo blijven, zodat ik alleen met haar ben. Callas is namelijk een enorme flirt met Erwin, echt! En ze dweept met hem. Ze volgt hem overal. En hij is altijd bij ons als we rijden, dus we moeten dat gaan afbouwen.

Bijvoorbeeld gisteren zou ik gaan rijden, maar ik was te moe, het was nog erg glad na een nachtelijke regenbui ondanks dat het kwik op 19 graden stond en ik wilde andere dingen doen, kortom het moment was niet daar. Maar ik wilde wel graag even met de merries wandelen om de vele veranderingen op het erf te bekijken en dat zijn er veel voor paardennormen. Callas neemt het voortouw. Ze wil graag alles zelf eerst bekijken. Ze is supernieuwsgierig, prima en gaat zelf spannende dingen onderzoeken. Helemaal goed. Erwin komt toevallig voorbij, kruist onze paden en Callas volgt hem gewoon 1 op 1. Als ze dat nou ook bij mij deed, maar helaas, story of my life, geen leider.

Dus om dat af te bouwen, zou ik alleen voor het huis gaan rijden. Maar met opstappen is het toch fijn als het zadel even vastgehouden wordt op het bolle buikje van Callas.
Erwin: Zullen we even naar de poort stappen ik moet die dichtdoen.
Eh, ja, waarom niet.
Bij de poort: we kunnen ook wel even een rondje wijngaard lopen.
Eh, ja waarom niet?
Dat betekent gaan waar Callas nog nooit geweest is. Het is maar 5 minuten, maar toch. Oeh wat was dat spannend voor haar, nu konden we de hele omgeving overkijken, iets wat ze niet kan normaal gesproken. We hebben haar alle tijd gegeven en tussendoor beloon-spelletjes gedaan, wat laten grazen, ze heeft alles mogen bekijken. Wat een overwinning!
Maar ja dan terug op de oprit verschieten verschieten verschieten, (genegeerd), want het was toch wel erg spannend wat ze allemaal had meegemaakt. Ze schiet niet voor Erwin uit, dus het is allemaal niet erg, maar dat is dan zo jammer, dan is ze zo stoer geweest en dan heeft ze toch buiten haar comfortzone gelopen en dan is er toch een englevel van groen naar geel gegaan en ook al is er niets op de oprit en die loopt ze 2x pd naar het weiland, toch denkt ze dan dat er iets spannends uit die wijngaard achter haar aan komt.
Op het erf voor het huis dan nog wat gedraafd gigantisch beloond uiteraard en lekker op stal gezet.

Maar voor mij was het weer zo'n overwinning. En daar staan op het hoogste punt van het wijngaardje, de zon ging al onder, de wind uit het dal, het waanzinnige uitzicht en dan gedragen worden door je paard, dat is gewoon magisch. Vandaar het gouden randje...

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 18:59

<3 het is jullie gegund. Wat een fijne ervaring.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:02

Het is jullie inderdaad gegund. Ik ken geloof ik niet iemand die zo vreselijk haar best doet en zo tot het gaatje gaat. Echt heel erg fijn.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:53

Wat kan geluk toch simpel zijn, het zijn ook alleen de besten die het zien en voelen.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:55

Wat moet dat heerlijk zijn geweest. En even ontladen is dan ook wel logisch. Als je straks je bak hebt, kan ze daar misschien even lekker los gaan om die spanning kwijt te raken... Dat hielp mijn paard wel altijd!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 22:14

Dat klinkt als een heerlijk ritje! Vaak zijn dit soort ongeplande ritten toch wel de fijnste...

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-21 20:43

Hi all,
dank voor jullie reacties weer.

@Muga, ik hoop zeker dat een bak ons kan gaan helpen, ook om van te voren te rijden om even de energie eraf te krijgen.

@Judith, ze zeggen dat als je je mentaal goed voorbereidt, het werk uitstippelt in je gedachten, dat je dan samen met je paard beter presteert. Het onverwachte is wat minder Callas haar ding denk ik. Maar het was leuk.

fardoe schreef:
Wat kan geluk toch simpel zijn, het zijn ook alleen de besten die het zien en voelen.
teveel eer, maar dank voor het compliment.

@Pien dank voor het gaatje ;-)

@Balance dank voor het gunnen.

Vandaag heb ik Erwin zo ver weten te krijgen dat hij een opstapblok"je" voor me gemaakt heeft. We hadden een onhandige molensteen in de voortuin staan. Ik wilde die daar weg hebben en ik zag hem wel zitten als opstapblok. Het is even wat onhandiger op de molensteen klimmen voor mij, maar erna opstijgen is heerlijk! Geen scheef zadel meer, geen man die het zadel moet vasthouden, geen pijn in mijn linkerheup door het opstijgen, wauw. Top. Callas keek wel met grote ogen naar achteren naar hoe raar groot ik ineens was, maar ze deed het goed! Erwin heeft het opstappen gefilmd. Niet naar mn kont staren svp ;-)

https://youtu.be/sEcwVrs2j8Q

Ik heb op het erf gereden, niet alleen voor het huis maar ook iets verderop omdat Erwin daar stond te harken. Nu alle machines weg zijn heb ik een wat langer stuk om te draven, wel kleiig en glad, maar ik heb een heel goed moment met een verruimde draf gehad. Verder deed ze het gewoon weer hartstikke braaf. Er waren wel wat brrrs. Omdat Erwin bij het harken, stukken ijzer, glas en steen uit de grond haalde en die in verschillende bakken gooide. We hebben daar ook naar staan kijken en dan is het wel goed. Zijn we uit het zicht van die bakken dan is het geluid toch wel spannend. Niet als we ernaartoe rijden, wel als we het niet kunnen zien en het achter ons gebeurt. Maar toch was ze erg lief en meewerkend. Knap paard!

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 21:12

Mooi "kuntje" (kontje) hoor Mo, niets mis mee. Lief en mooi paard

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-21 21:14

Pien! Wat zeg ik nou, niet noar mien kuntje staoren!

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 22:08

Klinkt goed Mo, voor het het weet maak je een hele buitenrit.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 00:19

Gaaf filmpje! Heerlijk trouwens van je rit door voor Callas vreemd gebied! Niet zo gek dat ze op bekend terrein weer even moest ontladen.

Dat filmpje van het opstappen, super! Ik zou als ik jou was toch een soort van lager opstapje er tegenaan maken en via dat op de molensteen stappen. Dan moet Callas wel op de juiste plek stoppen denk ik, maar dat kan je haar volgens mij zo aanleren.

En wat gaaf dat je vandaag ook verder kon rijden. Niet gek dat het achter haar spannend was, ook al heb je met haar daar gekeken, het komt wel goed hoor met jullie. Ze moet je nog wat meer gaan vertrouwen als je erop zit, dan is dit gedoe achter haar ook weer minder spannend.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 01:30

@Jet, erwin wil er een trapje in slijpen voor me. Daar ben ik nog over aan het nadenken.
@Tinka, zou gaaf zijn als ik een rit zou kunnen gaan maken. Ik heb het tenslotte in het andere huis altijd gedaan ook alleen, maar omdat ze zo gevaarlijk schrikt, ben ik het leuke steeds meer gaan afpellen tot nu weer opbouwen.

Het filmpje van het opstappen via de molensteen terugkijkend, valt me op dat er zo veel beweging is.

Callas had de molensteen alleen nog maar gezien en besnuffeld. dat was toen ik haar ophaalde uit het land.

Dan kom ik aan met zadel om op te stijgen bij de steen. callas loopt de laatste stap al vooruit om het ding te onderzoeken en raakt het aan met haar neus en keert haar hoofd naar mij voor bevestiging of beloning. Ik beloon haar met een bixje.

Ze gaat de steen nog een keer aanraken voor nog een keer een koekje. Ik gooi de teugels over haar hoofd, ze zoekt nog even mijn hand op voor het koekje want ze raakte de steen toch goed aan, terwijl ik dat niet gevraagd had. Er komt geen koekje, dus gaat ze jambette doen, waarbij ik even dacht dat ze blok wilde gaan doen.

Ik neem haar mee en zet haar naast het blok, zeg ho, dat doet ze braaf en ze krijgt een koekje. Ik sta op de steen en praat even met haar en ze kijkt met een groot oog naar me op, want dat is gek, maar ze is braaf en blijft staan.

Als ik zit staat Callas nog steeds op haar bit te kauwen, terwijl de koekjes allang op moeten zijn. En erna kijkt ze heen en weer of er nog een hand met koekjes gaat komen.

Ik vind het er eigenlijk in totaal genomen, onrustig uitzien. Dat komt door het vele belonen denk ik met koekjes, ze is gek op koekjes. Ik heb het wel eens geprobeerd af te bouwen door bijv om de drie keer te belonen met koekjes en de andere twee keren te aaien, maar aaien werkt echt niet. Daar loopt ze niet warm voor.

Vinden jullie het er ook onrustig uitzien? Zou het jullie storen als het jullie paard was? Zo ja, heb je suggesties wat ik zal doen?