Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 275 van de 459 [ 11452 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278 ... 459  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Het tij keren, kan dat?

 
Profiel   

Hi meisjes,

ik heb mijn koetsiersbewijs en ben met Shadow meermalen clubkampioen geweest in de samengestelde wedstrijden. Ik heb hem ook zelf beleerd voor de wagen. Ik heb ook nog automatisch de handjes in de Achenbach, waar ik mezelf over verbaasde dat ik dat nog niet vergeten was.

Met bit. Je hebt als je zo'n eind achter een paard loopt ontzettend veel kracht die je kunt uitoefenen op de paardenmond, veel meer dan je erop zit. En het bleek dus dat ik Callas op 10cm nauwkeurig kon sturen om de bomen op haar halster.

Het is natuurlijk wel zo dat áls ze een bit in heeft, ze misschien minder praatjes heeft. Maar stuur ik dan niet met pijn vanaf zo'n grote afstand? We hebben vorige week met zijn allen hier geconstateerd dat ohz Callas geen last heeft van het bit of er een hekel aan heeft, ze doet het ook zelf in. Maar dat is ohz. Als je erachter loopt kun je bij wijze van met heel je gewicht eraan gaan hangen, kun je dan niet de paardenmond verwonden?

En zou dat kunnen dat ze mij wil behoeden voor uitglijden? Zou kunnen, maar de frusto piep en het bokken zijn voor mij altijd al een teken geweest van kont in de krib. Het was tegen etenstijd en dan nóg eens van stal af? Daar had mevrouw geen zin in. Nee, voor mijn gevoel was dit een ondeugend paard vandaag dat aangaf dat ze niet nog eens een rondje wilde doen.

Uiteraard kreeg ze een boze stem van mij. Wat ik frappant vond was dat ze makkelijk had weg kunnen rennen, zoals ze ohz doet als ze schrikt, maar niet deed. Het was een merkwaardige ervaring.

Wat ik eruit concludeer eigenlijk, is dat als Callas wil, dat ze alles perfect kan. Het sturen op het halster ging perfect, ze luisterde goed naar mijn stem, ze vond het open land spannend maar liet zich goed afleiden. Uitvoering een tien.
Maar als ze niet wil, dan vertelt ze dat met hoofdletters.

En dat is dan eigenlijk de vraag, mag een paard iets niet willen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 19:31 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
En dat is dan eigenlijk de vraag, mag een paard iets niet willen?

Binnen grenzen. Niet verder willen midden op het kruispunt is gevaarlijk. Mens niet toelaten wond te behandelen idem.
Aangeven ik snap/durf dit niet altijd, mits er wel naar alternatief geluisterd wordt. Inbreng, vragen stellen en communiceren mag dus zeker, altijd haar zin krijgen zeker niet, dat ja of nee beslist de mens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 19:37 



 
Profiel   

tamary schreef
Monique1963 schreef
En dat is dan eigenlijk de vraag, mag een paard iets niet willen?

Binnen grenzen. Niet verder willen midden op het kruispunt is gevaarlijk. Mens niet toelaten wond te behandelen idem.
Aangeven ik snap/durf dit niet altijd, mits er wel naar alternatief geluisterd wordt. Inbreng, vragen stellen en communiceren mag dus zeker, altijd haar zin krijgen zeker niet, dat ja of nee beslist de mens.


Interessant, dank je, zo sta ik er ook in, ik ben benieuwd naar nog meer meningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 19:55 



 
Profiel   

Lange lijnen doe ik vaak gewoon met bit. Doen ze wat doms en krijgen ze een ruk in hun mond, dan is dat jammer. Doen ze toch echt zelf...
Wel altijd zorgen voor een schoftje inderdaad, zodat ze niet in de leidsels kunnen stappen als ze hun hoofd eens wat lager houden.
Maar scherper inwerken vanaf de grond, ja. Soms is dat ook gewoon nodig. Mijn merrie is een schat, voor mij en vele anderen van onschatbare waarde, maar omdat ze erg nuchter is, beslist zij soms gewoon. Vragen stellen slaat ze dan over. Dan krijgt ze gewoon een ruk hoor, ze weet heel goed hoe het werkt. Vragen stellen mag maar als ze zonder overleg ineens de andere kant op gaat, ja dan werk ik via het bit wel eens wat harder in. Anders krijg je een vinger en hand situatie, dat moeten we gewoon ten allen tijde voorkomen.

Ik kan niet voor jou beslissen of met of zonder bit lange lijnen beter is voor Callas. Jij kent haar, jij kunt op dat moment het best beoordelen wat voor haar handig is.
Ik wil alleen zeggen dat vanaf de grond met bit werken niet per se slecht is.

Mag een paard iets niet willen, natuurlijk. Soms is daar ook gewoon een goede reden voor. Echt niet durven om wat voor reden dan ook, of gewoon echt niet weten hoe. Van mijn merrie krijg ik dan vaak en schuin oog. Je ziet haar nog net niet zuchten en hoort haar denken: 'oké, vooruit dan maar, als je het zo graag wilt...'.

Het moet inderdaad wel binnen grenzen blijven. Ik heb ook weleens gehad dat ik op een pony zat die bedacht dat ze een vierbaansweg wel zo schuin over kon steken ipv langs het stoplicht. Dat soort situaties moet je wel echt hard optreden, om de veiligheid te bewaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:04 



 
Profiel   

JudithO schreef
Lange lijnen doe ik vaak gewoon met bit. Doen ze wat doms en krijgen ze een ruk in hun mond, dan is dat jammer. Doen ze toch echt zelf...
Wel altijd zorgen voor een schoftje inderdaad, zodat ze niet in de leidsels kunnen stappen als ze hun hoofd eens wat lager houden.
Maar scherper inwerken vanaf de grond, ja. Soms is dat ook gewoon nodig. Mijn merrie is een schat, voor mij en vele anderen van onschatbare waarde, maar omdat ze erg nuchter is, beslist zij soms gewoon. Vragen stellen slaat ze dan over. Dan krijgt ze gewoon een ruk hoor, ze weet heel goed hoe het werkt. Vragen stellen mag maar als ze zonder overleg ineens de andere kant op gaat, ja dan werk ik via het bit wel eens wat harder in. Anders krijg je een vinger en hand situatie, dat moeten we gewoon ten allen tijde voorkomen.

Ik kan niet voor jou beslissen of met of zonder bit lange lijnen beter is voor Callas. Jij kent haar, jij kunt op dat moment het best beoordelen wat voor haar handig is.
Ik wil alleen zeggen dat vanaf de grond met bit werken niet per se slecht is.


Ja, mee eens, zo deed ik het ook. En ja dat werkte wel. Maar ik vind het tegenwoordig zo zielig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:08 



 
Profiel   

Zowel Tamary als Judith verwoorden het goed, en hoef ik dus niet nog eens te doen. En als jij, net als ik, Achenbach kent dan weet je ook hoe subtiel en zacht je bezig bent. Dus ik zie die zorg niet zo. Paarden pamperen elkaar ook niet in de kudde, en dat is dus geen pleidooi voor ruk en pluk in de mond......dat doe jij niet net als ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:11 



 
Profiel   

Ik niet. Dat had ik vroeger wel hoor, maar ik weet gewoon dat het soms nodig is.
Maar goed lange lijnen worden ze hier wel heel goed in opgeleid, ze lopen ook aan de lange teugel en dat gaat meestal wel weer bitloos bij mijn merrie, omdat ik dat met het rijhoofdstel doe. Lange lijnen is bij ons mentraining en daarom dus op bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:13 



 
Profiel   

JudithO schreef
Ik niet. Dat had ik vroeger wel hoor, maar ik weet gewoon dat het soms nodig is.
Maar goed lange lijnen worden ze hier wel heel goed in opgeleid, ze lopen ook aan de lange teugel en dat gaat meestal wel weer bitloos bij mijn merrie, omdat ik dat met het rijhoofdstel doe. Lange lijnen is bij ons mentraining en daarom dus op bit.


Dat aan de lange lijn en lange teugel daar zou ik graag naartoe werken. Als ik het met bit zou doen dan zou het ook met haar gewone rijhoofdstel zijn.


pien_2010 schreef
Zowel Tamary als Judith verwoorden het goed, en hoef ik dus niet nog eens te doen. En als jij, net als ik, Achenbach kent dan weet je ook hoe subtiel en zacht je bezig bent. Dus ik zie die zorg niet zo. Paarden pamperen elkaar ook niet in de kudde, en dat is dus geen pleidooi voor ruk en pluk in de mond......dat doe jij niet net als ik.


Dank je en tuurlijk ook hier geldt het bit is zo hard als de ruiter zijn hand. Wat ik alleen eng vind is, als ze iets stouts doet wat ik niet wil dus, en ik houd mijn hand star, hoe hard komt het dan aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:24 



 
Profiel   

En dat is dan eigenlijk de vraag, mag een paard iets niet willen?

Volmondig, ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:24 



 
Profiel   

JudithO schreef
Ik niet. Dat had ik vroeger wel hoor, maar ik weet gewoon dat het soms nodig is.
Maar goed lange lijnen worden ze hier wel heel goed in opgeleid, ze lopen ook aan de lange teugel en dat gaat meestal wel weer bitloos bij mijn merrie, omdat ik dat met het rijhoofdstel doe. Lange lijnen is bij ons mentraining en daarom dus op bit.


Dat aan de lange lijn en lange teugel daar zou ik graag naartoe werken. Als ik het met bit zou doen dan zou het ook met haar gewone rijhoofdstel zijn.


pien_2010 schreef
Zowel Tamary als Judith verwoorden het goed, en hoef ik dus niet nog eens te doen. En als jij, net als ik, Achenbach kent dan weet je ook hoe subtiel en zacht je bezig bent. Dus ik zie die zorg niet zo. Paarden pamperen elkaar ook niet in de kudde, en dat is dus geen pleidooi voor ruk en pluk in de mond......dat doe jij niet net als ik.


Dank je en tuurlijk ook hier geldt het bit is zo hard als de ruiter zijn hand. Wat ik alleen eng vind is, als ze iets stouts doet wat ik niet wil dus, en ik houd mijn hand star, hoe hard komt het dan aan.


fardoe schreef
En dat is dan eigenlijk de vraag, mag een paard iets niet willen?

Volmondig, ja.


Dank je Tamara. Wat zou jij gedaan hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:28 



 
Profiel   

Een paard mag iets niet willen, maar dat betekent niet dat het dan dus vanzelfsprekend zijn zin krijgt want dat wordt gevaarlijk. Paarden vinden het fijn als we rustig en vanzelfsprekend de leiding nemen, dat weet jezelf ook Mo.

Ooit besloten dat het pad te dicht gegroeid was voor Hercule om er door heen te gaan dus ik zei dat en draaide hem om. Hij was het er zeer duidelijk niet mee eens en draaide terug en hij was zo ervaren dat ik het goed vond en stikkend van de lach plat op hem lag met mijn handen om zijn nek toen hij zich erdoor duwde, wat een spektakel. Hij had het goed gezien. Maar Callas was gewoon stout en jij kon het niet keren. En dat is geen drama, maar moet niet te vaak gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:32 



 
Profiel   

Ik breek nog ff in op lange lijnen en een bit. Zelf bij mijn mini wandelmaatje werk ik met schoftje en bit mee. Gewoon, als hij idioot wil gaan doen heeft hij pech. Ook omdat we eigenlijk altijd langs de weg lopen. [ img ]
[ img ]

Ik heb in de bak al eens achter hem kunnen waterskiën oid. Zo sterk was hij wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 21:00 



 
Profiel   

Een paard mag best een mening hebben maar mag niet gevaarlijk doen.
Ik heb een goed opgevoede pleaser en laatst deed ze een beetje geïrriteerd met deken opleggen. Ik dacht joh doe ff normaal en mel schikt zich, maar blijft me een beetje schuin aankijken.
Bleek dat ik dr halstertouw in haar deken had zitten _O- toen ik dat eindelijk door had en het touw ertussenuit wurmde zou ik zweren dat ze me uitlachte.. Maar ze blijft wel braaf snap je. Als ik zeg dat het moet dan laat ze het gaan,zelfs al komt er dan niet de overtuiging zoals normaal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 22:52 



 
Profiel   

Het is altijd lastig. Het gaat ook om je pony kennen. Ik heb kilometers gelangelijnt met mijn lieve Fly en die was echt niet altijd even makkelijk. Wat wel hielp is dagelijkse routine, en rondjes maken ipv dezelfde weg weer terug. Zelfde weg terug betekent bij haar 5 meter voor het eind van de dag eerder al staken want gisteren gingen we hier ook terug!! Met rondjes kwam ik dan wel over dat “dode” punt heen.

Als Fly ging staken op de heenweg, staken in de vorm van bijvoorbeeld draf vragen en dan blijven stappen, dan vroeg ik de tweede keer nog een keer draf en gaf ik een tik met de zweep op de grond of op m’n laars. Dan had zij al het idee, van oké de zweep is mee. En dan ging ze toch maar snel in draf. Luisterde ze helemaal niet dan gaf ik een klein tikje op de bil. Maar dat hoefde eigenlijk nooit. Wel merkte ik dat ik dan de stemhulp nog duidelijker (en wat harder zei) om misverstanden te voorkomen.

De enkele keer dat ze zomaar 180 graden ging draaien zonder reden kreeg ze wel altijd meteen een tik. Klinkt hard, maar wil niet dat ze dat deed en dat wist ze ook. Op smalle weggetjes waar auto’s langs je heen razen is dat geen goed idee.

Maar toen Fly ouder werd kwam het staken ook weer extra op en dan moet je wel luisteren wat een paard je zeggen wilt. Fly staakte bijvoorbeeld vaak ineens op het gras met haar benen elke keer in plasstand. En wilde dan echt niet meer verder. Ook merkte ik dat ze eigenlijk niet meer harder liep op de terugweg. Terwijl de terugweg altijd hard naar huis was en ze graag ging galopperen en draven. Ben toen ook een tijd niet meer naar buiten gegaan en heb een bloedonderzoek laten doen op misschien tekorten. Hier kwam weinig uit.

Ook kreeg ze paar keer zomaar het idee dat ze naar een andere weg in moest, dus wilde ze hard ineens een andere weg inslaan totdat ze kilometers later erachter kwam dat dat ook niet klopte. Ik was dan wel benieuwd waarom ze dan zo hard ineens een weg in sloeg die verder was en ging dan mee (gaf haar zin daarin) Maar dan werd ze helemaal van slag af omdat ze volgens mij ineens de weg naar stal echt kwijt was. Ik vermoed toch een soort dementie. Dat soort dingen.Dan is het aan jezelf de vraag te stellen wat er scheelt en dan niet meer van het erf af te gaan.

Heb toen de laatste jaren gewoon lekker op het erf gebleven. Merkte dat ze toch meer zenuwachtig werd als ik van het erf met haar af ging. Al had ze sommige dagen dat ze wel graag naar buiten ging. Op het erf en in de bak lange lijnen of longeren vond ze wel oké dus dan dat maar gedaan en niet meer naar buiten. Maar het staken buiten begon ook pas op haar 30ste dus dacht dat het misschien ook wel artrose kon zijn, vanwege de hardere ondergrond dan in de bak of longeercirkel.

Maar het is lastig. Je moet echt je paard goed kennen. Ikzelf vond het wel moeilijk de omschakeling van elke dag buiten lange lijnen naar ineens staken en heb toen eerst echt medisch gekeken en het toen maar gelaten gezien haar leeftijd om geen gevechten aan te gaan. Een pony moet in mijn ogen altijd wel plezier hebben in het werk. Gelukkig vond ze nog een paar jaar longeren wel heel leuk en lange lijnen in de bak totdat ze ook teveel struikelde mijn inziens en toen durfde ik daar ook niet veel meer te vragen. Geestelijk wilde ze wel altijd werken maar lichamelijk ging het af en toe niet. Struikelen en periodes van hoesten waardoor ik ook terug ben gegaan in het werk tot eigenlijk alleen rustig wandelingetjes op het erf of grazen. Het is echt lastig helemaal omdat je toch dagelijks met haar bezig bent en daardoor moeilijk ziet of een pony achteruit gaat.

Heel verhaal maar ik lees nog steeds mee hoor Monique. Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar het belangrijkste is dat je bij je eigen blijft denk ik. Met staken gaf ik haar wel eens een tik in haar jongere jaren en daar voelde ik me ook dan uren slecht over. Wat ook hielp om uit de staking te komen is ipv van stappen volgas gaan draven op de heenweg. Fly ging dan wel draven maar met de rem erop als ze echt bijvoorbeeld bij een kruispunt een korter rondje wilde en we gingen toch de lange weg. Dan zette ik haar al voor het kruispunt al volgas in draf zodat ik haar dan eigenlijk voor was met het beginnen van staken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 23:08 



 
Profiel   

Hai allemaal @Pien, Sintara, Jeetje en Mainat (Fijn dat je nog steeds erbij bent) dank allemaal voor het zo volledig vertellen van jullie ervaringen.

Ik ben gewoon een softy. Dat is wel duidelijk. Ik zal van de week eens zoeken naar mijn menzweep of ik die nog heb. Heb wel nog een longeerzweep maar die is wel lang en heeft een lange slag. Ik zal haar ook met bit eens gaan mennen. Ik heb het wel eerder met bit gedaan, maar omdat ze eigenlijk superbraaf is met sturen zonder bit met mennen, ben ik dat gaan weglaten.

Het zal wel een paar dagen duren, morgen andere plannen, zondag en maandag gaat het hozen we gaan het daarna zien. Als het mooi weer is, ga ik weer verder met mijn erf oefeningen. Zonder bramen in haar staart...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 23:20 



 
Profiel   

Ik ga er vanuit dat je bedoelt wat ik gedaan zou hebben met het mennen en het omdraaien. Ik zou mezelf en mijn paard niet in zo’n situatie brengen met zulke gladde grond.
Voorbeeld van mezelf, ik wilde een van de paarden poetsen vorig jaar, ook tijdens zo’n natte periode. Vervolgens komt nummer twee erbij staan. Ik merk tijdens het poetsen dat het zo ontzettend glad is en als je langer dan 20 seconden op dezelfde plek staat zuigen je schoenen vast. Ik heb mijn poetskoffer opgepakt en ben gestopt.
Ik weet hoe glad de grond hier in Frankrijk kan zijn en hoe gevaarlijk het kan zijn als je daardoor niet snel genoeg opzij kan stappen.

Vraagje, je zegt in meerdere berichten dat Callas jou niet vertrouwt of dat je haar niet genoeg vertrouwen kan geven. Hoe zit dat andersom, vertrouw je haar voor de volle 100%

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 08:47 



 
Profiel   

fardoe schreef
Ik ga er vanuit dat je bedoelt wat ik gedaan zou hebben met het mennen en het omdraaien. Ik zou mezelf en mijn paard niet in zo’n situatie brengen met zulke gladde grond.
Voorbeeld van mezelf, ik wilde een van de paarden poetsen vorig jaar, ook tijdens zo’n natte periode. Vervolgens komt nummer twee erbij staan. Ik merk tijdens het poetsen dat het zo ontzettend glad is en als je langer dan 20 seconden op dezelfde plek staat zuigen je schoenen vast. Ik heb mijn poetskoffer opgepakt en ben gestopt.
Ik weet hoe glad de grond hier in Frankrijk kan zijn en hoe gevaarlijk het kan zijn als je daardoor niet snel genoeg opzij kan stappen.

Vraagje, je zegt in meerdere berichten dat Callas jou niet vertrouwt of dat je haar niet genoeg vertrouwen kan geven. Hoe zit dat andersom, vertrouw je haar voor de volle 100%


En gesteld dat het niet glad was geweest? Wat kun je dan aanraden als het paard zich ineens omdraait?

En vertrouw ik haar? Vertrouwen geven is volgens mij: doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Daarom ben ik ook niet bang van haar. Ze doet wat ze zegt en ze zegt wat ze doet. Haar lichaamstaal is onmiskenbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:21 



 
Profiel   

Ik ga denk ik mee in de posts van Fardoe (over de bramenstruik had ze ook al een heel goed punt).
Het lijkt mij niet een issue te zijn met hoe braaf ze is, want tussen de bomen door reageert ze fantastisch. Maar blijkbaar was er met die helling iets waarbij alles in haar 'nee' zei, en of dat aan de glibberige bodem lag of aan het feit dat ze niet van stal af wilde maakt niet heel veel uit.

Qua oplossing zou ik zelf een menzweep meenemen om haar te kunnen ondersteunen bij de schouders (voordat ze draait) of gewoon een klein stukje voor haar uit lopen en zodra zij vertrouwen heeft in de situatie weer verder mennen.

Ik zou persoonlijk jouw 'softheid' ook niet zien als negatieve eigenschap. Het is juist mooi dat je haar de ruimte geeft om een mening te hebben (binnen de grenzen van veilig), door dit heel erg te gaan begrenzen heb je de kans dat ze zich juist af gaat sluiten of spanning op gaat bouwen tot ze explodeert. Natuurlijk is er ook een tussenvorm maar denk dat je al heel goed op zoek bent naar die balans wat voor jullie werkt.

Hoop iig dat de bak er snel mag komen! Dat gaat jullie zeker veel rust geven en verder brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 09:31 



 
Profiel   

Ik ga met niet mengen in de discussie, maar wil je wel een hele fijne verjaardag wensen Mo! Y)(^)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 10:20 



 
Profiel   

Als het niet glad was geweest had ze zich waarschijnlijk niet omgedraaid. Deze gedachte is gebaseerd op eerdere berichten van jouw waarin je verteld hebt dat het mennen goed gaat.

Je antwoord op mijn vraag over het vertrouwen moest ik even laten bezinken. Mooi dat je me er even over laat nadenken. Je ziet het, luister je er ook naar ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 10:29 



 
Profiel   

Cera, dank voor je uitgebreide antwoord. En lief dat je mij niet te soft vindt. Ja klopt bij mennen met de koets gebruikte ik ook mijn zweep om te geleiden niet om te meppen. Bij een volgende oefening ga ik jullie tips weer toepassen.

Tamara, dat is het fijne van sparren, het zet aan tot nadenken. Je schrijft: Je ziet het, luister je er ook naar ?
Nou, dát is dus het probleem. Callas geeft iets aan en binnen een milliseconde is ze al omgedraaid. Volgens alles wat ik lees, moeten er al tekenen van te voren zijn, die ik dan kennelijk mis. En de ellende is, dat ik tot nu toe nog geen een keer gefilmd ben waarbij ze omdraait. Zo ja, dan zou ik kunnen zien en leren wat ze anders gaat doen. Hoofd omhoog ja uiteraard, maar ook zo verschrikkelijk snel, hop het is al gebeurd. EDIT voor mij dus te snel om er naar te kunnen luisteren of reageren.

En dank Kaatastrof ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 10:38 



 
Profiel   

Fijne verjaardag Monique!

Over lange lijnen en mennen weet ik niet genoeg... Dus daar meng ik me niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 10:39 



 
Profiel   

En gefeliciteerd Mo! Maak er een mooie dag van <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 10:47 



 
Profiel   

Gefeliciteerd Mo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 10:52 



 
Profiel   

Gefeliciteerd Monique Y)(^) [&]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 11:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 275 van de 459 [ 11452 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278 ... 459  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen