[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 00:14

Ja, dat wist ik van de roze balen. Was bij ons in Nederland ook.

Zo heeft Robin als hij bij klanten de Taxus moest snoeien dat verzameld en ingeleverd. Ze gebruiken dat voor chemotherapie. Of dat ook hier in Frankrijk is weet ik eigenlijk niet. Zou ik eens moeten checken

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 04:52

Ja, dat van die roze balen wilde ik ook nog zeggen, maar dat was ik alweer vergeten...

En Fardoe, van de week hoorde ik daar een stuk op de radio over, dat Taxus-snoeisel werd zelfs opgehaald in Noord-Brabant, Gelderland en nog een provincie ( of deel ervan) daar in de buurt. Dat wist ik tot ik dat van de week hoorde ook niet, interessant! https://taxustaxi.nl/taxussnoeisel/ .

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:15

Beiden nieuwtjes wist ik niet.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 09:54

Ik ook niet pien! Ik vind het de kuilgrasbalen echt tof dat die boeren dat doen. Mijn biobuurman doet het niet, ik zal het eens aan hem vragen of hij ook roze wil gaan gebruiken.
Dat van die taxus wist ik ook niet. Ik heb er hier in Frankrijk ook nog niet van gehoord. Ik wil dan ook geen taxus in mijn tuin. Doodeng met paarden. Maar wel een mooi initiatief.

Over paarden gesproken. De buren belden gisteren weer dat de omheining weer kapot was. En weer weten we niet hoe het nou komt. De camera heeft daar maanden gehangen zonder dat er iets gebeurde. Dus nu gebruiken we die voor wild spotten en hing hij niet op die plek die alweer dezelfde plek was. Weer paal gebroken. Lint is heel gebleven. Ik heb zoals iemand hier aanraadde meteen na de vorige keer een derde lint met afstandhouders gespannen. We denken toch dat Callas erover heen hangt om hoog gras aan de andere kant te pikken. Maar hoe ze er dan in kan blijven hangen begrijpen we niet. We waren al aan het maaien in dat land, we hebben nu eerst al het hoge gras aan de andere kant van het draad gemaaid. Scheelt ook dat het dan beter geleid natuurlijk, maar zelfs met gras dat er tegen aan leunt krijg je een behoorlijke prik. Been there...

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:05

Hoe krijgt ze het voor elkaar 8)7 bijzonder dat het nou net weer gebeurt als de camera weg is. Maar ik kan me niet zo voorstellen dat iemand doelbewust een paaltje gaat slopen..

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:06

Misschien is Callas ook wel net een shetlander.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 12:09

Dat weten we dus niet hahaha hoe ze dat voor elkaar krijgt. We zullen het ws ook nooit weten. Kan alleen maar bedenken dat ze over het draad wil eten, maar ja, hoe ze dan vast blijft zitten weet ik niet. Kan ook zijn dat het toch de postbode is. Die heeft al een keer foto's van haar gemaakt en haar geaaid. Dat hebben we wel ooit op de camera gezien. Als de pb voor het hek staat wil Callas misschien een aai. En als ze dat niet krijgt, gaat ze maaien met haar voorbeen. Mevrouw weet namelijk erg goed te vertellen wat ze wil. Dus dat is eigenlijk logischer dan dat ze over het draad wil eten. De paal was namelijk ook naar binnen toe gebroken. Dus als ze naar buiten had staan duwen zou ze niet zijn blijven haken en zou de paal naar buiten gebroken zijn. Daarbij werkte het schrikdraad wel en ze heeft heilig ontzag voor schrikdraad. Dus ik denk eerder dat ze weer heeft staan maaien naar iemand en weer in het draad is blijven hangen met haar voet. Ze denkt er niet over oorzaak en gevolg na natuurlijk. Ze denkt niet door dat maaien met een voet kan betekenen schrikdraad.
Ik heb wel eens zitten piekeren dat ik misschien een dubbel hek voor dat stuk moet neerzetten. Dus met een meter of 2 ertussen. Zodat mensen niet bij haar kunnen om te aaien en zij niet bij de mensen kan.
En ze is wel net zo harig en eigenwijs als een shetje, maar niet zo stoer...
Maar het gekke is dan wel weer dat ze kennelijk wel weet dat ze het zelf gedaan heeft want ze heeft geen problemen om langs die plek te gaan. Tja, van die dingen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:08

Afgelopen maandag was er bij mij ook een paal afgebroken in de paddock. De houten paal waar mijn lint met handvatten aan zit was afgebroken, twee prikpalen waren afgebroken. De handvatten lagen los van het lint verspreid in de paddock. Er was duidelijk een paard in blijven hangen. Maar wie van de vier ? En wat is er gebeurd?
Alle vier uitgebreid nagekeken en nergens een schram of kale plek of wond te zien.
We denken dat er één heeft staan schuren op de paal, met borst of met kont ( en dat terwijl ik een hele grote borstel om aan te schuren heb hangen ) en dat de paal daardoor is afgebroken.
Optie twee zou kunnen zijn dat er één met een voorbeen in het lint heeft gehangen, maar degene die dat zou kunnen doen raakt nooit zo in paniek dat hij de houten paal en al het lint los rukt.
Optie drie is dat er naar elkaar is getrapt en dat het lint in de achterbenen is geraakt en zo alles is losgetrokken, maar waarom zie ik dan geen schaafplekken van het lint.

Misschien heb je iets aan mijn opsomming Monique, ik weet niet of eventueel schuren ook een optie kan zijn in het geval van Callas.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 16:47

Hè Tamara wat jammer nou dat er bij jou ook een paal stuk is gegaan. Gelukkig dat er niemand gewond is. Je optie van schuren zou ook nog kunnen. Maar schuren zou bij ons betekenen dat de paal naar de weg toegedrukt wordt. En hij lag gebroken naar binnen. Maw het eindje wat nog in de grond stak, wees richting weiland. Dat lijkt toch meer op een ruk. Het kan ook nog zo zijn dat Callas wel bij het gras aan de buitenkant wilde, daar niet bij durfde vanwege de prik op het lint en dat ze gefrustreerd met haar voet heeft staan maaien. En zo is blijven hangen.
Namelijk 's avonds krijgen ze een beloningshandje voer als ze netjes hun boxen in gaan. Ik doe daar wat knoflook door, in de hoop dat het helpt tegen de vliegen, maar eigenlijk geloof ik niet dat het helpt. Dat frustreert Callas enorm want die knoflook is niet zo lekker als de brokjes. Ze heeft niet het geduld om de brokjes er tussenuit te pikken, wat Poupette wel doet, en gaat dan staan maaien. Luchtmaaien, want ze raakt verder niets. Maar zodra mijn drama prinsesje gefrustreerd raakt, wordt er gemaaid. Dus dat is denk ik wat er bij het schrikdraad ook gebeurt. Ik weet alleen niet waar ze gefrustreerd over is geraakt.

In ieder geval heb ik ze net binnen gehaald. Er dreigt flink onweer en het water in het land was alweer leeg. Er gaat nu met gemak een volle kruiwagen per dag doorheen. Dat is 60 liter. En dat is alleen als ze in het land staan vanaf 11u. Ervoor en na het land kunnen ze op stal drinken. Natnekken!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:55

Mijn paal was ook naar binnen afgebroken Monique, althans hij lag in de paddock. Het stuk dat in de grond stond, hij was schuin afgebroken en het hoge stuk stond aan de buitenkant.
Veel mensen geloven dat knoflook werkt tegen vliegen. Ik heb het vorig jaar aan een dierenarts/ vogelarts gevraagd omdat veel mensen met kippen het aan hun kippen geven. Hij zei dat het niet werkt en dat het in het geval van kippen gevaarlijk kan zijn omdat het bloeddrukverlagend en bloedverdunnend is en je kippen makkelijk overdoseerd.
Het kan bloedarmoede veroorzaken, ook bij paarden zei hij.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 18:34

Tamar, Dan zou ik bij jouw paal ook verwachten dat hij door trekken is beschadigd. Nee ik bedoel het alweer niet schuin, dirty mind.
Ik heb ook wel eens hier op bokt gelezen dat de werkzaamheid van knoflook in twijfel wordt getrokken voor het verjagen van vliegen.

Ik had van mijn 11e tot mijn 16e een grote leermeester. Een oude meneer die altijd met koetspaarden had gewerkt. Hij had nog steeds paarden op zijn 80e. Hij vertelde mij ooit, je moet een paard nooit geven wat hij zelf in de natuur niet zoekt. Dus knoflook valt daaronder, dat gaf je toen nog niet aan paarden trouwens, dat is ook iets van de laatste decennia. Maar ook wortels. Hij was erg tegen wortels. Een paard zal in een moestuin niet gaan graven naar wortels of knoflook. Hij zal wel het look van de wortels eten. Als daarbij de hele wortel meekomt, dan eet hij het natuurlijk op, maar wortels, ook in de zin van andere plantenwortels staan niet op een natuurlijk paardendieet. Van die dingen...

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:36

O ja, een tijdje geleden hadden we het hier toch over stieren die vrij bij koeien liepen? Dat was toch in dit topic? Ik dacht toen dat het hier in Nederland niet zo voorkwam... Blijkt dat kennissen van mij die hier zo'n 10 km. vandaan wonen bij hun koeien wel de stier los hebben lopen :D . https://www.facebook.com/HoeveslagerijLeeuwenhorn/ .

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:41

Hahaah paarden graven echt wel naar wortels hoor.
In de nieuwe paddock van mel groeiden nog wortels, zijn binnen twee dagen compleet uitgegraven. Keurig schoongezwiept van zand ook voor ze naar binnen gingen

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:50

Ik weet wel dat men vaak onderschat hoeveel natuurlijke suiker er in wortels zitten.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 19:04

fardoe schreef:
Ik weet wel dat men vaak onderschat hoeveel natuurlijke suiker er in wortels zitten.


Dat dus, Tamara, de suiker is veel meer dan je zou verwachten.

Sintara schreef:
Hahaah paarden graven echt wel naar wortels hoor.
In de nieuwe paddock van mel groeiden nog wortels, zijn binnen twee dagen compleet uitgegraven. Keurig schoongezwiept van zand ook voor ze naar binnen gingen


Wat grappig,Sintara. Zou het kunnen zijn dat die paardjes zijn gaan graven omdat er in de paddock verder niets was en het ook een leuk tijdverdrijf was? Ik begreep van die meneer dat paarden in de natuur, dus mustangs, koniks etc bij normaal aanbod van hun natuurlijke dieet, never nooit graven naar plantenwortels.

Jet schreef:
O ja, een tijdje geleden hadden we het hier toch over stieren die vrij bij koeien liepen? Dat was toch in dit topic? Ik dacht toen dat het hier in Nederland niet zo voorkwam... Blijkt dat kennissen van mij die hier zo'n 10 km. vandaan wonen bij hun koeien wel de stier los hebben lopen :D . https://www.facebook.com/HoeveslagerijLeeuwenhorn/ .


Ja, klopt Jet, dat was hier in dit topic. Ik heb even de link gevolgd. Ik wist niet dat je tegenwoordig in NL thuis mocht slachten. Voor mij hoeven dieren niet dood, maar als het dan toch moet, is het wel fijn dat ze niet naar een slachterij vervoerd hoeven worden en het is ook heel fijn voor de dieren dat ze allemaal bij elkaar mogen lopen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:14

Nou het blijft natuurlijk wel een leuk tijdverdrijf. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze het in de natuur niet zouden doen.
Vrij in de natuur klinkt voor sommigen een beetje idyllisch maar de natuur is zo wreed als maar kan.

Elk wild dier weet wat honger en schaarste is en dan zijn voor paarden zetmeel rijke bronnen zoals wortels en knollen wel een nuttige aanvulling van het rantsoen als ze die kunnen vinden.


Knoflook daarentegen lijkt me heel onwaarschijnlijk :+

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 19:32

Ik denk ook dat van die oranje (winter)wortels in de natuur niet voorkomen. Knoflook eet geen enkel paard uit zichzelf, zou mij verbazen althans. Ik moet er altijd wat lekkers doorheen doen.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:42

Waarom geef je knoflook? Heb ik nog nooit gedaan. Wel appeltjes, geen worteltjes. Hercule ooit de appelboom met lint uit bereik moeten zetten. Hij stond op 2 benen om bij de appeltjes te kunnen komen.

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 19:49

Knoflook werd jarenlang overal aanbevolen tegen knutjes, van die kleine mugjes die maneneczeem veroorzaken. Omdat bloed dan niet meer lekker zou smaken. Knoflook doet veel goed in je bloed. Maar het verandert daardoor de smaak van je bloed. Daarom zouden mensen in azie die meer knoflook eten dan wij, minder last hebben van muggenprikken. Vandaar dat veel grote merken knoflookchips op de markt hebben voor paarden. Inmiddels is de werking ervan in twijfel getrokken en ook ik denk dat het niet hét wondermiddel is. En wat Tamara (Fardoe) al aanhaalde is dat er tegenwoordig ook gezegd wordt dat het wel eens slecht zou kunnen zijn. Ik had echter nog een restje staan en ik dacht ik maak het op.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:13

Dank je wel Mo. Wij eten wel lekker regelmatig knoflook (elke dag), paarden nooit. Maar fijn dat ik de achtergrond stap.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:36

Knoflook is giftig, in ieder geval voor honden en katten maar volgens mij ook voor paarden. Ze hebben onderzoek gedaan waarbij ze in de maag keken en als er dan een stukje knoflook in kwam brandde dat zo een gat in de maagwand.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:49

Dat klopt en knoflook kan ook bloedarmoede veroorzaken bij paarden

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:16

fjordjes schreef:
Dat klopt en knoflook kan ook bloedarmoede veroorzaken bij paarden

Dat ook inderdaad

Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 09:48

Het laatste restje knof is naar de keuken verhuisd ;-)

Maar ik ben weer een paar jaar van mijn leven kwijt. Gisterennacht bij de laatste check en hooibeurt rond twaalven, ligt Callas. Eerst nog, ah cute! Maar ze staat niet op? Ik kom rustig dichterbij toch nog in de hoop dat ze gewoon lekker ligt en ik haar kan aaien als ze ligt. Wil ze gaan rollen. Niet goed. Flehmen. Graven. Koliek. Koliekcheck, wat lekkers aangeboden, geen trek, zeker weten koliek. Ze transpireerde behoorlijk, maar dat moet van de pijn zijn geweest want ze had 37,8, dat is ok.

Dierenarts bellen? Mijn vriend vond dat we eerst moesten doen wat we eerder gedaan hebben. Gelijk zijn we gaan lopen en we hebben elkaar afgewisseld tot kwart over een. Ik denk dat we wel 6km met haar gestapt hebben in rondjes over het erf. Toen hoorde ik weer rommelen van binnen. Hoe blij kun je zijn met een rommelende buik! En meteen gaf Callas ook aan weer gras te willen eten. Het ergste was weer voorbij. Haar buikpijn weer weg of minder erg. Wat bixjes met een flinke scheut lijnzaadolie gegeven. Nog ieder uur gaan checken en om 6uur pas vond ik een hoop mest. Ze is weer helemaal gewoon en eet ook weer prima.

Bij mij blijft dan de vraag, wat heeft het nu weer veroorzaakt. Ik vermoed stro. Het was gisteren redelijk vroeg op de avond heel slecht weer. Ik heb ze toen naar binnen gehaald. Het had ook grotendeels van de dag geregend. Waarschijnlijk heeft ze niet veel gegeten, want ze haat regen en staat dan zielig te doen, dat ze echt geen paard is en waarschijnlijk smelt als ik haar niet uit het land haal. Geen Irish Cob, echt niet. Dus kwam ze vroeg op stal, had denk ik nog honger omdat ze als het regent niet veel eet. Ik dacht je krijgt nu geen hooi want je bent al zo vet, je krijgt vanavond bij de laatste beurt hooi. En toen heeft zij denk ik haar stal leeggegeten. Normaalgesproken meng ik het nieuwe stro met oud stro zodat ze dat niet doet, maar ik had eens haar hele stal lekker leeggemaakt en dus volop nieuw stro erin. Grrrr.

Goed, ik had vandaag willen gaan rijden, maar ik geef haar een dagje rust bij de boerderij. Dan kan ik haar goed in de gaten houden.

Ondertussen hadden we nog een rampje op hetzelfde moment dat we aan het stappen waren. Het putwater was op en dan reversen we het systeem en gaan we over op stadswater. Maar de druk daarvan varieert en is enorm hoog. We hebben wel drukregelaars in het systeem gebouwd, maar kennelijk hielp het niet afdoende dit keer en zowel buiten als binnen knalden er koppelingen van het watersysteem uit elkaar. Buiten is niet zo erg, maar binnen stond de hele buanderie/washok blank. Niet erg voor een washok, maar de teleurstelling bij Erwin dat zijn waterfiltersysteem niet doet wat hij bedoelt, was groot.

Je hebt van die nachten...

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:35

Een tip voor koliek Monique, Colosan. Ik heb het standaard in huis. Het is op kruiden/planten basis.

Wat zal Erwin teleurgesteld zijn geweest, maar zoals je al schrijft. Er zal wel zoveel druk op hebben gestaan, daar is dan niets tegen bestand.
Wij hebben dat hier ook bij de slang buiten waar ik de waterbakken van de paarden mee vul. En ja, dat heeft al voor een hilarische spuitkop valt eraf en Tamara slaat wild om zich heen om slang te pakken situatie gezorgd.