[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:25

Sht. Snap alleen niet zo goed waarom ze het niet zeker weten, als je al zo'n verdringing hebt van de andere bloedcellen lijkt het me vrij duidelijk. Ze kunnen er ook even een microscoop naar gluren.. Is echt niet moeilijk zou ik zeggen.

Maar mo, leukemie bij een pony van deze leeftijd.. Ik denk niet dat comfortabel haalbaar is :knuffel:

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:27

Ach wat een verschrikkelijk nieuws. Arme Shadow, arme jij. Goed dat je je gevoel hebt gevolgd en de DA er naar hebt laten kijken.

Donja1996
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-12-16

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:32

Wat erg! Heel veel sterkte.. |(

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:39

oh getsie, wat een naar nieuws!

pien_2010

Berichten: 43309
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:42

:knuffel: ruk allemaal. Sterkte Mo

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:51

Wat naar zeg! Nog nooit van gehoord! Wat een schrik. Ik hoop zo dat hij weer opknapt. Lijkt me ook zo raar, omdat hij in mijn ogen altijd super gezond was. Dat dat zo snel zo erg kan worden..

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:10

He bah.... wat verschrikkelijk. Maar onthoud 1 ding. Hier kun jij op geen enkele manier wat aan doen!!! Dit is NIET jou schuld!!!

Heel veel sterkte. Ik hoop dat shadow het medicatie of iets dergelijks nog wel comfortabel word. Bah wat een vreselijke diagnose....

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:06

Sterkte :knuffel:

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:22

Wat vreselijk Mo. Ik hoop dat er toch iets is wat Shadow weer wat in orde brengt.

Hoe is het met Callas nu?

Sterkte hoor :knuffel:

frutsel05

Berichten: 118
Geregistreerd: 06-07-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:28

Heel veel sterkte. Wat een rot nieuws.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:30

Ach jeetje.. arme jullie.. :=

Heel veel sterkte.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:19

Ach jeetje, heel veel sterkte en een dikke knuffel aan Shadow :(:)

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:04

Jeetje, Monique, dat is echt heel naar nieuws. In ieder geval lijkt dit me niet iets waar je met andere zorg iets aan had kunnen doen, dus voel je in ieder geval niet (meer) schuldig daarover. Hopelijk kun je hem nog even comfortabel maken, maar gezien zijn leeftijd vrees ik dat het tijd wordt om afscheid te nemen. Lastige keuze ook hoe je dan weer verder gaat met die 2 meiden, dit gaat veel impact hebben. Sterkte ermee! :(:)

pien_2010

Berichten: 43309
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:09

Waratje dat denk ik ook.
De vraag zal nu zijn, wil je het tijdstip bij Shadow laten→ vrienden van mij hebben hier voor gekozen en hun paardje is heel rustig ingeslapen onder de boom, waarbij ze met de dierenarts hadden afgesproken dat zij gelijk zou euthanaseren als paardje pijn kreeg.
Of en dat besluit is net zo te rechtvaardigen, of vraag je de dierenarts om te euthanaseren. De keuze is aan jou. Je houdt met hart en ziel van dit leuke paardje, dus je zult altijd het goede kiezen. Enorm ruk vind ik dit voor je, en het is zoals Waratje zegt, hier kun jij totaal niets aan doen. Dit is leeftijd gerelateerd en ook ik denk dat het snel over is met Shadow→ die ik een heel leuk paardje vind |(

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:22

Bij zulke hoge koorts alleen al voelt iedereen zich hondsberoerd, laat staan in combinatie met ernstige bloedarmoede..

Mo, je hebt zo'n enorme band, en historie met shadow. Als het dan zo plots tot een einde komt voelt het alsof de grond onder je voeten wegvalt. Ik wens je heel veel kracht de komende tijd! Ik zal er verder over ophouden, het is al heftig genoeg

pien_2010

Berichten: 43309
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:29

Sintara paardje eet nog volop, dus heeft blijkbaar nog levenszin. Dit had het paard van vrienden ook en opeens ging hij onder een boom liggen en zijn ze er heel veel bijgeweest en 's nachts op advies van de dierenarts zijn ze weggegaan en toen was hij zo overleden.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:36

Ja daar word ik altijd zo naar van. Zelfstandig overlijden krijgt bij proefdieren niet voor niets de allerhoogste ongeriefscore. Je wilt niet weten hoe dat eraan toe gaat qua stress en ongemak van binnen, ondanks hoe het er van buiten uitziet :=

pien_2010

Berichten: 43309
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:38

Dat kun jij toch ook niet weten? Volgens mijn vrienden was hij super rustig en zacht ingeslapen. Ze waren er heel tevreden mee. Mijn vriend kan dieren voelen net als ik, dus ik denk dat hij het juiste besluit heeft genomen. Dat wil niet zeggen dat dit voor Shadow ook het juiste besluit is.

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:49

Ik denk dat er maar een iemand die keuze kan inschatten, en dat is monique zelf...
Sterkte Mo... We weten allemaal dat je meer dan je best zult doen voor Shadow!

pien_2010

Berichten: 43309
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:50

Daar ben ik het dus helemaal mee eens, vandaar dat ik ook beiden noem.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:51

Oei, leukemie, komt niet zo vaak voor bij paarden, arme shadow |( , vandaar die bloedneus en de anemie.

Heel veel sterkte Mo, je hebt altijd goed voor hem gezorgd en dat doe je nu nog.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 14:51

Hallo allemaal. Dank voor jullie postjes, dat is echt heel erg lief.

Hoe staan we er nu voor. Callas kreupelt nauwelijks meer maar ontlast nog wel haar voorbeen. To be continued.

Shadow. ik ben bij de dierenarts geweest vanmorgen. Thuisgekomen heb ik alles laten bezinken wat hij me verteld heeft. Alle tekenen wijzen erop dat Shadow acute leukemie heeft. Dit zijn de symptomen daarvan, van Wiki:
Acute myeloïde leukemie[1] (AML[1]) of acute myeloblastenleukemie[1] is een vorm van kanker die speficiek de myeloïde lijn van de witte bloedcellen aantast. Deze myeloïde lijn staat in voor de vorming van granulocyten, monocyten, erytrocyten en megakaryocyten. AML leidt tot een enorme proliferatie van onrijpe voorstadia van deze cellen in het beenmerg en meestal ook in het bloed (leukocytose). Het snel doordringen van abnormale cellen in het beenmerg interfereert met de normale vorming van bloedcellen (hematopoëse). De symptomen van AML worden veroorzaakt door het vervangen van normale beenmergcellen met leukemische cellen. Dit leidt ertoe dat de normale productie van rode bloedcellen (erytrocyten), bloedplaatjes en normale witte bloedcellen (leukocyten) in het gedrang komt. De symptomen omvatten moeheid, kortademigheid, blauwe plekken, bloedingsneiging en een toegenomen risico op infectie.

Hieronder zie je de bloedtest van de dierenarts.

Afbeelding

Ik heb in mij eigen gekriebel de afkortingen van de franse termen uitgeschreven, maar ik weet niet of ik de goede woorden heb.

Hemotocyten moeten tussen de 32 en 52 procent liggen. Shadow heeft 12.5%
hemoglobuline moet tussen de 11 en 19 liggen, Shadow heeft 4,6%
Globule blanc, witte bloedlichaampjes moeten tussen de 6 en 12.5 liggen en zijn 5.7
plaquettes, dus bloedplaatjes moeten tussen de 90 en 350 liggen en hij heeft 27.

Alles wijst op acute leukemie. Daar zijn geen vooruitzichten voor en op Shadows leeftijd ga ik niet hem de stress aandoen van een kankerbehandeling en dan naar een kliniek moeten.

Inslapen is de beste keuze. Ware het niet dat hij wil blijven eten en dus idd wat Pien ook zegt, hij nog wil. En dat is erg ongebruikelijk bij alles wat hij nu mankeert. Daarom denkt de dierenarts dat Shadow, als we de koorts omlaag krijgen en de antibiotica een beetje wil aanslaan, niet hoeft te lijden en nog heel wat goede maanden kan hebben.

Ik heb aangegeven dat ik absoluut niet wil dat hij lijdt. Volgens de dierenarts lijdt hij nu niet, hij heeft althans geen pijn, met koorts zal hij wel zich rot voelen zoals wij dat ook hebben. Dus antibiotica meegekregen en een koortsremmer. Met appelmoes en bix en graantjes gemengd en meneertje heeft het voor het grootste deel staan opeten, waarna hij stond te hijgen alsof hij een race gereden had en weer dik over de 40 koorts had. Ik belde al in paniek de dierenarts, maar die zei dat ik het even een uurtje tijd moest geven en verdomd, zonet was Shadow een stuk rustiger en heb ik hem uit zijn boxje bij het hooi gezet, dat hij ook gelijk weer ging eten. Na eventjes besloot hij dat hij liever naar zijn eigen stukje met gras wilde! Vastbesloten stapte hij erheen en ik kon nog net op tijd het schrikdraad voor hem opendoen, anders had hij er volgens mij zelf doorheen gestapt. En zo heeft hij lekker staan grazen en heb ik hem gefilmd. Als je niet beter weet, zie je niets aan hem. Ik ken hem en zijn oren hangen te half en zijn ogen zijn niet optimaal, maar bijzonder is het wel.

Dit is de link naar dat fimpje, https://youtu.be/0JL1Qn0ZDug, het is niet publiekelijk zichtbaar alleen als je de link hebt.

Dus ik vertrouw op dit moment op het oordeel van de dierenarts, zolang Shadow graag wil eten, is hij nog niet zo beroerd dat hij dood wil. Dus Shadow gaat op een flinke antibioticakuur en koortsremmers. Morgen komt de da dan nog voor de zekerheid een prik tegen pyrodinges geven (veroorzaakt door teken) ook al zijn de tekenen daarvan wat anders.

Ik weet nu dat Shadow geen 30 zal worden. Ik kan me nu ook voorbereiden op zijn overlijden en ik ga hem verwennen en ervoor zorgen dat hij dagelijks lekker kan grazen en zijn ding kan doen tot hij niet meer wil eten en dan zal ik hem laten vertrekken over de regenboog.

Ik houd jullie op de hoogte!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:06

Dat is geen fijn bloedbeeld inderdaad.. Sommige paarden laten ook niet snel iets zien he,sterk karakterpaardje hoor die shadow.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:07

Je merkt het snel genoeg als het niet meer gaat, zolang hij goed eet en beweegt, gaat het nog, lekker verwennen die hap, hij ziet er nog goed uit!

Fijn dat Callas weet beter gaat, even lucht voor jezelf.

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:18

Zolang hij eet en in de benen blijft hem lekker verwennen en langzaam aan het idee wennen dat het afscheid gaat komen.