[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:04

Een foto is een plaatje, en jouw eigen invulling daarvan. De match moet echt komen vanuit de afstemming van karakter en ervaring.
Wijsheid met het zoeken gewenst. ;)

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:09

ik kom toch even uit 'n meeleessteen vandaan ;) .

Ik was al op mijn huidig paard verliefd vanop de foto en toen ik er eenmaal was, was de klik er echt. Ik zette haar na de bezichtiging terug in haar wei, met haar kuddemaatjes, ze zette een paar passen daarheen, keerde om en kwam weer naar mij. Tja, toen moest ze mee natuurlijk... En ik heb haar nog steeds. Maar ze was wel zo goed als alles wat ik zocht. Ik zocht een arabier, schoft ca. 1m50, merrie, tussen 5 en 8 jaar. Liefst zadelmak en doorgereden maar geen harde eis. Ik kwam thuis met arabier, merrie, 3,5, schoft nu 1m50, toen ik haar kocht 1m47,5, zadelmak en niet doorgereden. Ik heb haar laten doorrijden. Dus eigenlijk week enkel de leeftijd echt af, en dat was ongeveer de minst harde van mijn eisen.

ik herinner me van mijn zoektocht ook nog een warmbloed merrie die echt prachtig was en waar ik op basis van het scherm net zo'n klik mee had. Maar dat was een merrie van 2, al 1m60+ en een echt dressuurpaard. Ik was wellicht ook echt op dat paard verliefd geworden als ik was gaan kijken. Maar het was niet geweest wat ik zocht. Ik had nog minstens een jaar moeten wachten voor ik ermee aan de slag kon, dan zadelmak moeten laten maken of dat zelf doen onder begeleiding. En dan was het maar af te wachten of ik met dat dressuurpaard ook eens de ene week een springlesje, de andere week wat western kon doen. Want ik ben een allround recreatieruiter en zo zocht ik ook een paard.

Nu blijkt mijn paard (ze is er nu 10) stuk te zijn, maar pech kan je altijd hebben. Demijne staat nu op actief pensioen. Maar ik heb wel alles met haar kunnen doen wat ik effectief wou doen met mijn eigen paard, dat had ik wellicht niet kunnen doen met dat andere paard.

Dus ik zou paarden die op de belangrijke punten echt afwijken van je eigen eisen, gewoon niet gaan bekijken. In jouw geval lijkt africhtingsgraad en karakter me het allerbelangrijkste en daar zou ik dan ook echt geen concessies op doen. Anders ga je, hoe dol je ook bent op het paard, toch tegen teleurstellingen aanlopen uiteindelijk.

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:01

Ik kom ook eens even onder mijn meeleessteen vandaan. Ik heb sinds kort een nieuw paard, maar vanaf de foto's dacht ik nah, niet overtuigd, maar ga maar kijken want ze staat in de buurt (15 minuten rijden dus ideaal). En eigenlijk was ze in het echt wel heel erg leuk. En nu ik haar leer kennen ben ik helemaal gek op d'r geworden en vind ik haar oprecht met de dag leuker. En heb ik echt die klik met haar.

Maar goed, met mannen heb ik dat ook, ik word niet zo snel verliefd en moet iemand eerst leren kennen, misschien ligt het daaraan :+ .

Ik zou wel gewoon lekker gaan kijken als het niet te ver is en op papier hetgene is wat je zoekt. Het kan heel anders zijn in het echt.

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 19:26

Hallo osm-lezers,

wat leuk ook van jullie eens te lezen. Fijn om jullie ervaringen te lezen, dank voor het delen. Het kan inderdaad precies het een of het andere tegenovergestelde zijn. Wel fijn dat het voor jullie goed heeft uitgepakt qua karakter en wensen, maar verdrietig GoldyC dat je paard een mankement heeft.

Het lastige van Frankrijk is dat het zooooo groot is. 400km om een paard te gaan bekijken is normaal. Voor Callas heb ik toen 1000km gereden. En toen ging ik niet voor Callas maar voor een ander paard bij die fokker. Erg leuk paard op de foto, had echt alles wat ik zocht, maar dan ook echt alles, ook nog normale prijs en ik kom daar en wat k-knol zeg! Onopgevoed takkebeest, wou uithalen naar mij bij het hoeven uitkrabben. Ja, zei die vrouw, dan moet je hem gelijk goed op zijn nummer zetten. Het is een tinker. Maar haar manier van omgaan sprak mij zo ontzettend niet aan, dat ik meteen afknapte.

Iets anders wat ik zocht hadden ze niet, maar of ik Callas wilde zien. Afijn, daar had ik gelijk een klik mee. Vond haar geweldig. En als ik het allemaal in het begin anders aangepakt had dan was het ook het droompaardje geweest en had het goed uitgepakt. Met haar kom ik uiteraard steeds een stapje verder en ze is in de omgang nog steeds het leukste paard dat ik ooit gehad heb.

Toch zou ik het leuk vinden er een ongecompliceerd paardje bij te hebben. We gaan het zien hoe het uit gaat pakken. Ik hoop met een paardje erbij op een hoop dingen. Dat Erwin dan ook weer kan gaan rijden. Dat de kudde meer kudde wordt en Callas minder angstig wordt voor nepspoken, ook in het land. En ook dat ik zelf lekkere ritten kan maken. Dus we blijven hopen op het terrein en een rijbak...

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 18:51

Hi all, maar weer eens een updateje over ons geklooi in het huis. Ik wed dat jullie een glimlach niet kunnen onderdrukken in het stukje Natuur... https://youtu.be/mp8Ql9P7HRc

LOL om het on topic te houden: Wie spot bij de dronefoto's callas en poupette ?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:57

Prachtig filmpje Monique! Ik heb niet één glimlach gehad, maar meerdere.
Die keuken is prachtig geworden! Wat een beetje voegwerk al niet doet.
Die reeën ook, heerlijk hoe nieuwsgierig die ene is!
En nog zoveel meer leuke dingen. Echt een leuk filmpje :)
Ik denk dat ik de ponybeesten gespot heb, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:06

Bedankt voor het leuke filmpje Monique. Ik hou van de slapstick stukjes film. Prachtige drone beelden en schattige reeën, vooral degene met de “getekende” wenkbrauwen

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:19

Heerlijk weer, zo'n filmpje op zondagavond.
Word wel nieuwsgierig naar de indeling van jullie huis als ik het zo van boven zie op de drone foto's. Bijzondere vorm!

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 22:01

Hey gezellig jullie reacties. Ik ben zelf helemaal verliefd op de shots van die nieuwsgierige dames die aan de camera ruiken. Zo heerlijk die natte neuzen en die waanzinnig lieve koppies! Zo mooi!

@Judith, Callas en Poupette kun je op de 1e dronefoto zien.

@Tamara, prachtig ja die wenkbrauwen. Ik probeer telkens te kijken of ik de reetjes op de een of andere manier kan onderscheiden maar het lukt me niet

@Muga, het grootste gedeelte is schuur en overdekte opslag. De woonruimte is 200m2 vloer. Dat is het middelste deel van de "z". Ik doe er wat plaatjes bij misschien is het dan duidelijker hoop ik.

Afbeelding

Afbeelding

EDIT nog een plaatje gemaakt

Afbeelding

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:49

Het is een heerlijke plek. Chapeau dat jullie door de enorme rommel heen konden kijken.
Leuke reeën. Ligt er voer bij de camera, of komen ze spontaan?

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:20

Wat een ontzettend gaaf huis hebben jullie! Helemaal duidelijk nu! Je snapte wel precies wat ik bedoelde haha. Ik snap zo dat jullie verliefd zijn geworden op dit huis en deze plek.
Stiekem zou ik wel willen dat wij ook zo'n stap zouden durven nemen.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 02:05

Wow wow editing skills to the max! Leuk om jullie te blijven volgen en te zien groeien in het filmpjes werk maar natuurlijk ook alles daaromheen! Mag k vragen met welk programma je de filmpjes edit?

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 11:14

senna21 schreef:
Het is een heerlijke plek. Chapeau dat jullie door de enorme rommel heen konden kijken.
Leuke reeën. Ligt er voer bij de camera, of komen ze spontaan?



Muga schreef:
Wat een ontzettend gaaf huis hebben jullie! Helemaal duidelijk nu! Je snapte wel precies wat ik bedoelde haha. Ik snap zo dat jullie verliefd zijn geworden op dit huis en deze plek.
Stiekem zou ik wel willen dat wij ook zo'n stap zouden durven nemen.



Benoite schreef:
Wow wow editing skills to the max! Leuk om jullie te blijven volgen en te zien groeien in het filmpjes werk maar natuurlijk ook alles daaromheen! Mag k vragen met welk programma je de filmpjes edit?


Hi All, wij zijn ook erg gelukkig op deze plek. Niet eerder was het zo fijn. Voor het eerst eigenlijk sinds we elkaar kennen, en dat is bijna 34 jaar. En ik heb ervoor ook niet zo fijn gewoond. Dus voor het eerst in mijn leven. We zijn al 22 jaar erg bevoorrecht dat we in de natuur kunnen wonen in Frankrijk en ervoor in NL hadden we ook al de paardjes bij huis, we hadden nooit wat te klagen. Maar deze plek is de next level. Dus ja @Muga, we zijn ook blij dat we deze stap genomen hebben. Ook voor de paarden lijkt het de fijnste plek tot nu toe.

En over de stap nemen, @Muga. Wij hadden het grote voordeel geen kinderen te hebben en dus vrij te zijn. We konden ons huis in NL erg goed verkopen en in Fr kun je nu nog steeds voor onder de ton een opknapper kopen met een paar hectare erbij. Wij hebben dan de huizen opgeknapt en voor winst verkocht en we leven al die jaren van dat geld met een beetje, via internet bijv, erbij werken. En je kunt er ook voor kiezen huizen niet op te knappen zoals we het in NL zouden doen, maar te accepteren hoe een huis is. Wij laten in dit huis bijv veel oude meuk zitten omdat het juist zoveel sfeer heeft. Als je een beetje groene vingers hebt kun je je eigen groente kweken en het leven hoeft niet duur te zijn. En je moet durven aanpakken. Je moet maar zo redeneren, als mensen zonder de kennis en technieken die wij nu hebben, huizen konden bouwen die nu nog staan, dan kunnen wij het ook. En wat @Senna zegt, je moet door de ellende heen kunnen kijken.

@Senna, de reetjes komen zelf. We leggen wel eens overtollig voer neer zoals toen fruit of eieren van de buuv, maar dat is er nu niet meer. Het is wel duidelijk een wildroute daar en ze ruiken die camera en moeten hem even bekijken. Geweldig grappig.

@Benoite, ha, dank je wel voor de editing skills. Beetje flauw, maar ook wel humor. Mijn vriend lag helemaal dubbel erom. Ik heb windows10 op mijn laptop staan en daar zit een programma al bij dat heet Video-editor. Het is een vrij beperkt programma, maar daarmee ook wel weer lekker makkelijk te begrijpen.

Fijne dag iedereen, voorlopig geen paardennieuws het hoost hier sinds gisteren en dat blijft het nog doen de komende dagen.

O ik lieg, de bekapster komt vanmiddag voor Callas. Ze had het binnen 4 weken willen doen, maar door de feestdagen zijn het er 5 geworden, maar ik denk dat ze wel tevreden zal zijn.

Tinka

Berichten: 3760
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:22

Hier heeft het net 3 dagen achter elkaar non stop heel hard geregent, is dan ook weer een verschrikkelijke blubbebende. Het is nu eindelijk droog, wel mistig. Morgen zou de zon moeten gaan schijnen.
Hebben jullie ook een zolder, waar je eventueel nog kamers zou kunnen maken?

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 14:37

Hey die Tinka, ja drama die blubber. Gaan we in de toekomst wel wat aan doen, maar nu heb ik van die sneeuwijzers onder mijn schoenen.

Ja we hebben een enorm hoge zolder van ook nog eens 200m2 boven het woonhuis. In de ene helft daar kunnen bij wijze van spreken nog 2 etages in. Dat gaan we niet doen, maar we gaan idd wel kamers en een badkamer op zolder maken voor vrienden en familie die willen logeren. Er is een ruimte en die noemen we voor de grap de bioscoop. Omdat hij zo hoog en lang is. Wie weet maken we wel een thuisbios. Aan de logeerkamers en vooral gastensanitair willen we binnen een paar maanden wel begonnen zijn. Voor de zomervakantie. Eerst de keuken aftegelen, verven en deuren erin.

Op de schuur zit zo'n zelfde enorme zolder. Ook nog eens 200m2. De ruimte die we hebben is echt bizar. Komt omdat dat een giga-hooizolder is geweest. Daar zitten vier dakspanten en daartussen zou je vier appartementjes kunnen maken. Maar dat is nog heel heel heel erg ver weg. Er zouden dan dakkappellen op moeten en per appartement een trap naar beneden. Maar als het zou moeten zouden we daar ooit geld uit kunnen genereren met verhuur.

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 17:47

Smid, leuke vrouw van vorige keer is geweest. 5 weken na de vorige keer omdat ze de voorvoeten van Callas wilde corrigeren van beginnende flare.

Interessant! Ze werkt snel, kwartiertje, Callas superbraaf, maar bij de laatste voet, rechtsvoor, had Callas het wel gehad en trok telkens haar voet terug. Geen zin meer. Dacht ik.

Smid zegt, nee, ze geeft aan dat ze het niet fijn vindt dat ik aan deze voet zit of dat ik haar been buig. Ze legde uit dat Callas met haar rechtervoorvoet meer op de binnenkant loopt. Dat was ook te zien. De buitenkant van haar hoef waaiert echt behoorlijk uit. Alleen van die hoef. De buitenkant slijt veel minder af. Dat kan volgens haar duiden op een schouderspierprobleem op rechts.

En dat kan precies kloppen en daarmee komen we dan weer erop dat Callas naar rechts alles beter kan dan naar links. Dat duidt er dan weer misschien op dat de spieren aan haar rechterzijde stijver cq korter zijn dan links.

Over 5 weken wil ze er weer zijn. Ze is dan vooral benieuwd of ze hetzelfde weer ziet. Ik ook. We beginnen dan bij haar rechtervoorhoef juist om te kijken of ze aan het begin ook al hetzelfde beeld geeft. Ik ga het zelf uiteraard ook testen.

Zo ja, dan gaan we een osteo laten komen, kijken wat die kan vertellen en doen.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:57

Fijn dat de smid zo meedenkend is. Het enige puntje wat ik wil meegeven, is dat wanneer ze rechts niet graag meewerkt, de gevoeligheid ook in het (andere) standbeen kan zitten.

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 18:05

Hi Senna,

Ja ik hoor wat je zegt. Dat was ook zo met Bubbles. Zij had artrose in beide knieën, maar een was er erger dan de ander. Als we haar moesten bekappen dan vertoonde ze hetzelfde, dat ze niet op haar ergst zere been wilde staan. En dus haar minder pijnlijke been telkens terugtrok om dat aan te geven.

Dat zou uiteraard bij Callas ook het geval kunnen zijn, maar gezien de vorm van haar rechtervoorhoef die wel afwijkt van haar linkervoorhoef, denk ik wel dat de smid het goed zag, ook gezien haar gedrag ohz. Want rechts kan ze juist alles wel goed. Flexen opzij, buigen, wendingen om de voorhand, naar rechts gaat alles beter. Naar links gaat alles moeilijker bijv volte en flexen opzij, waarmee ze lijkt aan te geven dat ze rechts te korte/pijnlijke spieren heeft.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:24

Goeie opmerking Senna21. Wel is het vaak zo dat als ze de hoef niet willen geven, de pijn in de andere hoef, het stand been zit. Maar bij wel geven en wegtrekken , de pijn in het been wat opgetild is.

Oké, rechterhoef heeft aan de buitenkant flare , dan wordt de buitenkant meer belast dan de binnenkant. Waar de meeste druk is daar wordt de hoefwand naar buiten gedrukt.
Of de hoef moet ongelijk zijn geweest wat ik niet denk omdat ze al eerder is geweest.
Dat verklaart dan voor mij ook dat Callas makkelijker naar rechts buigt en ze flare krijgt, daar zet ze dus meer druk op de hoefwand. Wat dan gelijk weer verklaart waarom ze haar been wegtrok.

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 19:49

fardoe schreef:
Goeie opmerking Senna21. Wel is het vaak zo dat als ze de hoef niet willen geven, de pijn in de andere hoef, het stand been zit. Maar bij wel geven en wegtrekken , de pijn in het been wat opgetild is.

Oké, rechterhoef heeft aan de buitenkant flare , dan wordt de buitenkant meer belast dan de binnenkant. Waar de meeste druk is daar wordt de hoefwand naar buiten gedrukt.
Of de hoef moet ongelijk zijn geweest wat ik niet denk omdat ze al eerder is geweest.
Dat verklaart dan voor mij ook dat Callas makkelijker naar rechts buigt en ze flare krijgt, daar zet ze dus meer druk op de hoefwand. Wat dan gelijk weer verklaart waarom ze haar been wegtrok.


Ook een interessante uitleg. Ik begreep echter van haar dat ze vond dat de binnenkant harder sleet en netjes bijgehouden werd door de natuur en dat haar buitenkant veel minder belast leek.

Ik zal er een foto van maken vergeleken met haar andere voorhoef.

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 20:22

Linksvoor Afbeelding

Rechtsvoor (slechtere voet) Afbeelding

als je ze naast elkaar ziet, kun je zien dat van de rechtervoorvoet de straal minder in het midden zit dan bij linksvoor.



Afbeelding

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:38

Met foto’s is het een stuk duidelijker. Met uitwaaieren had ik een beeld van echt uitwaaieren.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:44

Wat interessant van de bekapper! Denk echt dat je daar een super goede aan hebt, en dat is zeldzaam. Haar verhaal klinkt logisch, ben benieuwd of je verschil gaat merken.

En weer een super leuk filmpje van jullie huis, vooral de keuken wordt zo mooi <3

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:02

Wat ik denk te zien bij beiden voeten is dat aan de binnenkant van de voet het stuk kleiner is als de buitenkant vd straal. Bijzonder. Loopt ze op de binnenkant?

Monique1963

Berichten: 8640
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 22:14

Hi Cera, heb jij nu een andere profielavatar of heb ik die leuke foto nu altijd gemist? Dank voor je complimentje over de keuken, wij worden ook met de dag happier ermee. Ik denk dat ik nog geen verschil ga merken in een lange tijd omdat ik niet noemenswaardig kan trainen, het is nu spekglad supersopperig. Ik moet nog een poosje wachten. Ondertussen laat ik haar, de podologe, zo vaak mogelijk komen, om de vier tot vijf weken.

Hi Pien, ja dat is correct wat je ziet en bij rechtsv is het nog erger. Ik denk idd dat ze wel meer op haar binnenkant loopt, ze mist daar ook vaker stukken uit haar sokken, alsof ze op haar eigen sokken trapt met de andere binnenkant van de andere hoef.

Hi Tamara, het is soms ook moeilijk te vertalen wat een Fransman/Fransvrouw tegen me zegt. Ik vertaal het in mijn hoofd niet, het is in mijn hoofd gewoon Frans. En dan moet ik het in het NLs opschrijven en dan is het lastig uit te drukken wat ik in mijn Franse hoofd heb. Misschien moet ik het vertalen met: langer plat stuk met een scheve straal.

Mijn aanvullende vraag is, wat is jullie mening nu over de straal vooral van rechtsvoor die niet in het midden zit, het grote plattere stuk aan de buitenzijde van de rechterhoef. Het is rechtsvoor, kan ze hierdoor rechts spierpijn hebben, cq vastzitten? En wat kan er volgens jullie aan zo'n plat stuk gedaan worden, moet er wat aan gedaan worden?