[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:45

Wijze woorden Peetstap in beiden posts!

Mo hoe ging het vanochtend op de gemeente. Konden ze je iets wijzer maken? En waar gaat het nu precies om met dat onteigenen.


Monique1963 schreef:
Hi Pien, bubbel is de afstand die ik wil tussen haar en mij. Ik wil dat ze niet in mijn persoonlijke ruimte komt. Ik kom niet in de hare zonder toestemming te vragen. Dus zij mag niet in de mijn zonder toestemming te vragen. Ik wil me veilig kunnen voelen zonder dat zij op mij kan springen in geval van schrik. Dus ik wil dat ze een meter of twee bij mij vandaan volgt.

Andersom is haar bubble enorm groot afhankelijk van hoe obstinaat ze is. Als ze heel boos en gefrustreerd is, dan kan ik haar vanaf 20m afstand met een handbeweging van 1cm sturen. Op dat moment is ze heel alert en let enorm goed op mij. Het werkt geweldig. Als ik haar dan blijf werken op 20 meter, dan wordt die afstand steeds kleiner en haar bubble kleiner en kan ik uiteindelijk in haar bubble komen zonder dat er een overreactie is. Haar bij me roepen kan altijd, fluiten reageert ze perfect op en kauwend komt ze dan bij me. We hebben echt wel een heel innige maar vreemde relatie, tenzij andere mensen ook zo'n relatie met hun paard hebben...

Mo wat een mooi verhaal over die bubble. Kijk eens hoeveel je al hebt bereikt.

Citaat:
Ik kan echt met milimeters haar sturen, maar wel in haar wildheid. Met stuiteren en bokken etc. Maar dat is dan op 20meter afstand dus geen gevaar
. +:)+ Dit is toch fantastisch als je dit kunt.
Vergelijk, ik stuur helemaal niets, vraag nooit toestemming om in bubbels van mijn paarden te komen en zij vragen die ook niet aan mij. Laat staan dat ik ze kan sturen vanaf 20 meter. Ik vind dat echt prachtig dat jij dat wel kan. En dan zeker met een paard als Callas.

Mijn manier van omgaan met de paarden lijkt nog het meest op de beschrijving van de mammoetjagers serie deel 2 "De Paardenvallei" waarin Alya haar paard krijgt en al zoekend het contact met haar opbouwt. Vanuit gevoel, respect, kijken, tasten en leren van elkaar. Het is mijn absolute lievelingsboek en dat al heeeeel erg lang!

Wat natuurlijk ook scheelt wij hebben niet zo'n moeilijke paarden. Toen ik manlief vertelde dat je me Callas te koop had aangeboden, verslikte hij zich zowat in zijn koffie met de woorden: "Pien dat kunnen wij glad niet aan, zo'n paard". "Dat ga je toch zeker niet doen hé" :=

Hier vind ik het gewoon belangrijk dat ze luisteren, vragen wat ik doe, allemaal heel functioneel en braaf, gezellig en als het kan ook nog gelukkig zijn. Wij en zij gelukkig. En zolang dat lukt is het voor mij OK.

Grappige anecdote: Polie was in behandeling bij de osteopaat en ik had haar vast met mijn linkerhand. Opeens komt Hercule naar me aangelopen en vraagt een kroel. Dus ik sla mijn rechter arm om hem heen en geef hem een stevige knuffel met de woorden: "tja jong, het is weer ons tutje die alle aandacht krijgt, het spijt me." Vervolgens stuur ik hem met een handgebaar weg, en onze Hercule sukkelde braaf weg. Ik schrok uit mijn onbewust omgaan met hem door de dierenarts/ osteopaat, die een opmerking maakte dat hij het heel bijzonder vond wat hij had gezien, daar het paard zo goed luisterde :o . Toen pas realiseerde ik me, dat ik hem had weggestuurd en dat hij gewoon had geluisterd, iets dat ik eigenlijk heel normaal vond. Ik ging er van uit dat Hercule wel zou weten dat zodra de dierenarts van het terrein zou zijn dat ik met hem iets zou gaan doen (lekker poetsen of zo want dat "fimpje" had ik hem gestuurd tijdens de knuffel).

Dat maakt het voor mij ook zo moeilijk Mo, om vaak iets zinnigs te zeggen in topics over omgaan met paarden. Ik heb 25 jaar geleden dat boek van Klaus Hempfling gelezen en toegepast bij een Welsh cob. Dat werkte fantastisch, en verder heb ik het mij eigen gemaakt blijkbaar en nooit meer iets bewust mee gedaan.

Als ik dan lees wat jij allemaal doet, vind ik dat zo knap en fantastisch. Ik denk dat jij daarom ook zo ver bent gekomen met Callas.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:21

Mo mag ik eventjes een grapje maken om te plagen (ik vind het namelijk echt klasse hoe je bezig ben, maar het is niets voor ons) :Y)

Vandaag wilde ik de paarden naar de wei brengen. Dus ik vraag aan Hercule of ik in zijn bubble mag komen. Hercule kijkt me glazig aan, een beetje geïrriteerd zo van: "vrouw, doe jij effekes normaal zeg...". "OK?", "Ja Hercule, doen we, sorry".
Dus ik naar Polie, en vraag of ik in haar bubble mag komen. Polie kijkt verschrikt: "wat is dat baas?" en wil weg vluchten". "UUUUhhhh Polleke, ik wil gewoon je halster om doen en je meenemen naar de wei". "OOOOOOOOOOOh, zeg dat dan, niet zo moeilijk gaan doen hoor vrouw, want dan word ik bang, vind ik niet leuk". "OK Polie, dan gaan we gewoon verder op de oude voet" _O- vind die gedachtes zelf dan zo grappig, jajja, ik sla me zelf al ~~}> .

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 16:54

Hi allemaal,

Van onder naar boven beantwoorden, ja uiteraard mag jij grappen, Pien. Ik moest ook lachen om je verhaaltje. Bubble is niets anders dan je persoonlijke ruimte, waaruit het paard weg moet blijven en dus niet op jou kan gaan staan. Jij hebt een denkbeeldige cirkel om je heen waarin je niet wilt dat het paard zonder toestemming komt. Dat is op zich heel veilig. Je nodigt het paard uit om naar je toe te komen, maar het is dan wel jouw commando en niet een opdringerig paard.

En dat ik vanuit de verte kan sturen, is eigenlijk niet zo goed vind ik zelf. Het geeft voor mijn gevoel aan hoe veel afstand ze nog steeds nodig heeft om te kunnen functioneren. Naarmate we in een trainingssessie verder komen, wordt haar afstand kleiner en op het eind wil ze zelfs naar binnen komen op haar initiatief, hetgeen uiteraard weer niet de bedoeling is. En dat ze met een vingerwijzing op zo'n afstand al reageert, is volgens mij haar frustratie naar mij toe. Het klinkt goed, maar volgens mij is het dat niet.

@Peetstap, ik heb een micro-entreprise, gaat ook zonder btw. Ja de hogere schaal is erg jammer. Ik zat precies op de grens en nu zitten we er boven door mijn bedrijfje. En ik heb geen winstcijfers genoemd in mijn postje. En in Fr mag je niets aftrekken, bij de bedrijfsvorm die ik gekozen heb, je betaalt omzetbelasting en dat is altijd erg ongelukkig natuurlijk. En dat ik het open en bloot op internet gooi, och, er zijn niet zoveel fransen die deze blog (kunnen) lezen en daarbij ik heb niets te verbergen. Dank overigens voor je goede raad! En ik denk ook dat de mens zichzelf zal uitroeien ten gunste van de natuur.

Over omgaan met paarden, ik vind TRT tuckie wel nog de beste uitgangspunten hebben, dus nog bedankt voor de tip, maar ik begrijp dat ik best van andere technieken ook de tactieken eruit kan halen. Ik was eerst te gefocussed, maar ik moet een ritme van trainen met haar te pakken krijgen en dan gaat het denk ik een stuk beter. En wat meerdere mensen adviseren, stoppen met analyseren, maar gewoon doen.

Wat Mainat zegt, de show must go on.

Avalanche dank voor de knuffel.

Jackytje, inderdaad als ik me niet goed voel moet ik niet aan de gang gaan met haar, maar het probleem is dat ik al een hele tijd nu in de put zit eigenlijk. Vanaf dat ik van haar gevallen ben zo ongeveer. Dus het is erg moeilijk dan niets met haar te doen, ik voel dat het niet goed is niets met haar te doen, ze trekt zich soms terug. ZOals daarstraks, vriend is op het erf aan het maaien, dat is een eng geluid. Ze loopt langs het draad met me mee en grinnikt meerdere keren naar me. Ik plus lekkere paardenbloemen voor haar, maar bij het hek aangekomen is daar op een meter of 20 die enge maaier. Ze vertrouwt me dus niet zo erg dat ze die bloemen komt opeten. Shadow wel, die heeft lekker staan kanen. Callas kan haar angst niet overwinnen en zelfs haar voernijd deed haar niet over haar grens stappen.


Tamary's hele post vind ik heel begrijpelijk en zal ik zeker ter harte nemen
tamary schreef:
Voor de gekke 5 minuten is hier ook geen aanwijsbare/logische oorzaak te vinden, zolang ze het op de track doen en niet mijn wei omploegen, sta ik er rustig van te genieten.

Tegenwoordig wordt assertief nog wel eens voor agressief aangezien. Hier gelden ook heel duidelijke basis huisregels, hoe sterk de correctie is hangt wel van het paard af, al merk ik wel dat het in de stress vliegen van te sterk inkomen afzwakt over de jaren. Je grenzen bewaken, de huisregels handhaven en dus een raamwerk bieden waarbinnen je beide veilig kan samenwerken is niks gemeens of dierenmishandeling aan. Het bewaken van je bubbel is er een belangrijk onderdeel van. Je mag nee zeggen, en Callas mag het daar niet mee eens zijn, maar ze zal dat (voor de veiligheid van jullie beide) wel moeten respecteren.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:09

Monique1963 schreef:
ik heb een micro-entreprise,
Dat roept vooral veel vragen bij me op. Dit omdat mijn accountant (Nl van geboorte , Frans genaturaliseerd en met de officiële Franse papieren) mij vertelde dat ik kost wat kost met de gîte onder de € 23000,-- per jaar bruto omzet moet blijven anders kom ik in een hogere belastingschaal en dat is onvoordelig op dit moment. Misschien een telefoontje wagen van jou uit naar Johan (onze belasting man?) Zo ja, dan pb maar.


Monique1963 schreef:
Het klinkt goed, maar volgens mij is het dat niet.
IK zie dat anders en :(:) dat je dat wat je wel hebt bereikt negatief labelt. Zo zonde!

Monique1963 schreef:
Ze loopt langs het draad met me mee en grinnikt meerdere keren naar me
<3 +:)+

Monique1963 schreef:
maar bij het hek aangekomen is daar op een meter of 20 die enge maaier. Ze vertrouwt me dus niet zo erg dat ze die bloemen komt opeten.
:(:) En dat vind ik zo triest aan jouw verhaal. Namelijk dat je alles zo op jezelf betrekt.

Onlangs hadden we hier een vossenjacht. Veel kabaal vd jagers met hun hoorn, paarden hoorde je rondom de wei van de paarden. Hercule hinnikt er vrolijk op los en staat als een echte bink te showen. Polleke is totaal over de mik. Zowel Hercule als ik konden haar niet meer benaderen, want dat wilde ze niet. ZIJ WAS OVER DE MIK EN DAT WAS HET DAN!
Ik had het heel erg met haar te doen en heb haar paar keer per dag geobserveerd en haar verder in haar eigen angstbubbel gelaten. Ze moest mij en Hercule gewoon niet. Maar ik heb dat vooral gezien als Polleke de bibberaar die och germ wel heel erg over de mik is. Het is niet in me op gekomen om dat naar mezelf terug te spiegelen, dat ze dus mij op dat moment niet vertrouwde ( := het wicht vertrouwde niets en niemand meer). Dat jij dat wel op jezelf betrekt, vind ik heel erg triest.
Want voor mij zegt het meer van Callas als van jou.

Hoe was het bij de gemeente? Ook prut?

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 18:24

over het inkomen, klopt van die 23000, maar dat is de micro. Je hebt neem ik aan een eigen inkomen net als wij. Dat van ons zit onder het Franse bijstandsniveau. Dus hoefden we alleen sociale belasting te betalen. Nu komt mijn bedrijfje erbij en komen we met die 1444 euro van mijn bedrijfje, boven het bijstandsniveau en dat tellen ze op en nu moeten we dus wel inkomstenbelasting betalen, boven op de sociale belasting. Afijn, ik hoop dat er ergens een fout zit en ik heb een Nlse belasting deskundige hier, gevraagd of hij ons wil helpen, maar ik heb nog geen antw, beredruk nu met al zijn klantjes.

De gemeente kreeg ik het antw app. Morgen weer bellen.

Over angst en vertrouwen. Het idee van NH is dat een paard jou vertrouwt omdat jij de leider bent. Tuurlijk ligt het aan Callas, want Shadow vertrouwt mij wel. Die gaat wel letterlijk door het vuur voor mij. Hij komt wel eten en hij vertrouwt mij wel naast een enge maaier. Ik heb hem dan ook vanaf veulen en dat was 24 jaar geleden dat hij kwam. Ik heb hem opgevoed zoals ik mijn honden heb opgevoed. Stout doen was tik op zijn neus. Niet volgen, een ruk aan de lijn en opletten, zo deed ik het ook met mijn honden. Maar dat hoef ik bij Callas niet te proberen. Boze stem is gelijk achter in de box staan en er niet meer uitkomen bibber de bibber. Ook boze stem in het land is helemaal weglopen en niet meer terugkomen. Lijfelijk straf is kopschuw voor dagen en niet meer dichtbij durven komen.

Dus ja tuurlijk ligt het aan Callas, want mijn andere paardjes doen niet zoals zij, maar ik wil dit probleem oplossen en het ligt denk ik aan mij dat dat niet lukt.

Maar goed, ik heb nog steeds een oog op de toekomst. Ooit...

Edit, ze vertrouwt dus ook haar leider Shadow niet, LOL, want ze volgt hem dus niet door dik en dun, zoals vandaag blijkt.

Edit, ik herinner me wel de eerste ervaring op het veldje met de bal, dat ze telkens achter mij schuil zocht. Ze wil geen eigen beslissingen nemen denk ik en vertrouwt alleen haar eigen sokken ;-)

MoriMann

Berichten: 799
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:10

Monique1963 schreef:
Edit, ik herinner me wel de eerste ervaring op het veldje met de bal, dat ze telkens achter mij schuil zocht. Ze wil geen eigen beslissingen nemen denk ik en vertrouwt alleen haar eigen sokken ;-)


Letterlijk een held op sokken dus ;)

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:38

Goh, doordat je me laatst een PB stuurde ben ik toch weer wat meer gaan meelezen in je topic en ik merk dat me iets van het hart moet.
Volgens mij heb ik al eens eerder laten weten dat Callas me op meerdere manieren echt aan mijn Walter doet denken. Enerzijds een held op sokken (nou ja, Walter dan zonder sokken als warmbloed), maar anderzijds ook hartstikke dominant in gedrag.
Het is bij hem ook altijd schakelen, achterhalen waar bepaald gedrag vandaan komt. Want de aanpak die je kiest bij dominantie werkt niet bij angst, waarbij het ook nog eens het probleem is dat een weigering om iets te doen kan ontstaan vanuit dominantie en omslaan in angst (of juist vice versa).
En dan kan hij compleet doordraaien, niet voor rede vatbaar.
Alles is al meerdere keren voorbij gekomen, harde aanpak (sla hem er maar doorheen, betekent uiteindelijk vooral dat jij je negeert als je geluk hebt, maar terug slaat als je pech hebt), de zachte aanpak (afwachten totdat hij ontspant en de eerste stap zet), diverse soorten NH, etc etc.
Hij heeft mij (en degenen die me in de loop der jaren geholpen hebben) ook echt voor problemen gesteld, maar tegelijkertijd is hij ook mijn grote leermeester geweest.
Ik heb hem nu alweer 14 jaar (hij is 16 inmiddels) en ik kan met hem lezen en schrijven.
In de bak, of in gezelschap op buitenrit.
Ik ben lang bezig geweest met het item alleen op buitenrit. Ik dacht ook dat als hij mij maar ging vertrouwen, dat het dan wel goed zou komen.
Maar dat is niet het probleem met dit paard, het is echt zijn karakter en heeft, niets, maar dan ook niets met mij te maken.
De enige manier waarop hij rustig op buitenrit gaat, is als er eerst een ander paard voor de leeuwen kan gaan. Hij wil gewoon niet als eerste dood, en dat is niet omdat hij mij niet vertrouwt, maar gewoon omdat hij niet als eerste dood wil. Punt.
Als er één mens is die hij vertrouwt dan ben ik het wel, zo ging hij gisteren languit in de paddock liggen snurken omdat ik er bij zat, heerlijk is dat toch?
Hij mist me zelfs als ik op vakantie ben, als ik even afstap bij het rijden in de bak loopt hij me overal achterna. Hij volgt eigenlijk altijd wat ik doe, omdat ik zijn mens ben.

Wat jij omschrijft met achter jou verschuilen heeft daar in mijn beleving mogelijk ook wat mee te maken, Callas wil eerst zien dat het veilig is voor jou. En dat als het niet veilig blijkt, jij als eerste dood gaat en niet zij.

De grootste fout die je bij mijn paard kunt maken is dat je alles gaat overdenken en onzeker wordt. Tegelijkertijd moet je ook weer niet te snel handelen (zoals ik weleens doe), want van beide zaken wordt hij onzeker.
Als ik alles ga overdenken, kom ik tekort in mijn leiderschap en neemt hij het wel even over bij gebrek aan leiding. Als ik te snel ben, snapt hij op een gegeven moment niet wat ik wil en raakt hij gefrustreerd.

Wat ik met dit verhaal wil bereiken? Eigenlijk wil ik je vooral een hart onder de riem steken, ik vind het heerlijk om te lezen dat je zoveel moeite doet voor Callas. Maar ik gun het je ook dat je er een goed gevoel bij gaat krijgen. De manier waarop dat kan is door te focussen op wat wel goed gaat.

Enne... hoe gek ik ook met mijn Walter ben... als hij ooit overlijdt, komt er zeker een paard weer. Maar wel een met een simpeler karakter en wat kan waarvoor ik Walter eigenlijk heb gekocht: lange buitenritten alleen met mijn paard, zonder anderen erbij.

maras

Berichten: 2340
Geregistreerd: 04-06-06

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:33

Wat ontzettend mooi en duidelijk omschreven Achterom!! Ik denk dat ik nu besef dat mijn paard ook niet dood wil, hij is er in zijn eentje wel doorheen te rijden maar wat een verschil als er iemand naast loopt of fietst en met een ander paard erbij is er geen bravere dan de mijne. Monique zou het verschil maken voor Callas als je 1 van je andere paardjes als handpaard mee zou nemen? Afijn dat is voor de toekomst, eerst even weer orde op zaken krijgen, sterkte met alles tegenslagen maar jij bent onwijs sterk, je komt er weer bovenop!!!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 12:44

Hai allemaal ben ik weer eens. Klopt Morimann held op sokken is ze ;-)
En @Achterom heel goed en duidelijk verwoord. Ik denk dat dat klopt ja.
Maras, ik denk dat het zeker zou schelen als ik een handpaard mee kan nemen. Ik vermoed alleen dat het met de shetjes niet zo goed gaat werken. Ook zou ik alleen shadow mee moeten nemen qua handpaard en dan moet Poupetje alleen blijven, weet niet of dat gaat lukken. We hopen ooit een paard erbij te kopen en dan zullen de zaken zeker veranderen.

Ondertussen ben ik in de tweede fase van de TRT gekomen. Het wandelen en niet in mijn ruimte komen, gaat goed. Het achterwaarts gaan gaat netjes, want dat kon ze al natuurlijk en dan nu dus achterhand laten overstappen door wijken op een cirkeltje op mijn energie. Dat kon ze al heel goed, dus dat kan ze nu nog steeds. Ben ik tevreden over. Binnenkort kijken of ze de voorhand ook wil gaan bewegen op mijn energie.

Ik heb vandaag wat verder gewandeld dan de afgelopen dagen. Met de twee shetjes weer mee. Shadow vindt het geweldig. Echt een verademing vergelijken bij Callas. Hij loopt lekker te briesen, is opgewekt, goed alert maar luistert wel naar mij en blijft redelijk op de plek lopen waar ik hem wil. En is er iets nieuws, hij kijkt er niet eens naar. Stoere shet! Poupette net zo, ook een stoer wijfie. Ik kijk verder niet of Callas het wel of niet goed doet. Dat moet ze zelf maar uitzoeken. Ik zie vanuit mijn ooghoeken wel dat ze de achterste plaats inneemt, maar wel loopt te drijven, althans ze loopt Poupette telkens te bijten in haar kont. LOL.

Vanmorgen ging ik ze eerst uit het land halen voor het ochtendhapje. (Shadow krijgt dan zijn hoestsiroop en Callas haar magnesium. Dan laat ik ze een uur of twee op stal staan en als ik dan kom hebben ze meestal liggend een dutje gedaan. Ik denk dat ze dat in het land niet doen, heb het nog maar heel weinig gezien, dus even uitrusten is goed.) Dus ik loop naar het land, maar de twee dames waren al hoog op de berg, alleen shadow (de leider) was beneden. Vreemd dat ze niet bij hem gebleven waren maar ok. Ik leg de halsters op de grond en roep iedereen en Shadow was zo bij me. Halstertje om en wachten op de dames, waarvan de halsters nog op de grond lagen. Komt Callas aandraven, SCHRIK wat ligt daar nou op de grond. Zucht, halsters Callas. Poupette, kijkt er niet eens naar. Moeilijk te aanvaarden dat Callas wel alles eng vindt.

Ondertussen hebben we een bod op ons huis. Dat is leuk, alleen hebben ze een ton onder de vraagprijs geboden. Dan ben je toch niet serieus of wel? We hebben een tegenbod gedaan, nu al bijna een week geleden, maar geen reactie nog op gehad.

Mijn lijf blijft krakkemikkig ondanks het hele sadistische team wat knijpt, kneed en trekt. Het wandelen met de paarden is weer net zo pijnlijk als vroeger, de reden waarom ik niet met ze lang kan wandelen. Afijn, zo pruttelen we voort.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:41

Monique1963 schreef:
. Halstertje om en wachten op de dames, waarvan de halsters nog op de grond lagen. Komt Callas aandraven, SCHRIK wat ligt daar nou op de grond. Zucht, halsters Callas. Poupette, kijkt er niet eens naar. Moeilijk te aanvaarden dat Callas wel alles eng vindt.


+ positief: Calles toont direct zonder het opkroppen wat ze spannend vindt ;) , = goede ontwikkeling voor een tinky.
+ positief: je leert hierdoor zelf haar reactie beter te peilen.
+ positief: geeft jou ruimte om minder fysiek bezig te gaan (en das welkom met jou lijf), maar meer subtieler.

Bied jou dus de ruimte om hiermee wat te gaan doen.
Stappenplannetje:
Ga es jezelf beter visueel trainen in het waarnemen wat erbij Calles vooraf gaat aan signalen voordat je haar schrik reactie duidelijk ziet.
Daarbij moet je gaan denken aan subtiele verandering in haar ogen zelf en oogzone, mond zone e.d.
Gaat soms allemaal pijlsnel bij paarden (helaas) maar joh het is super dat ze dit toont ! , zijn al teveel doodse paarden .... om ons heen.


Ga je dit subtiele waarnemen , dan kun je hiermee gaan trainen n.l. en kun je haar gaan leren hoe ze mag reargeren op die enge dingen.
Tuckie doet dit o.a. dmv patronen maken in de mindsetting wegvlucht fase , maar daarvoor zit nog zoveel moois wat bruikbaar is.
Kan zo aan hem zien dat hij van die subtiele signalen dankbaar gebruik maakt, maar dat verteld ie allemaal niet exact natuurlijk....
Wie dat wel laat zien is Yvet van featherlight +:)+

Is dus GEEN schriktraining of Systematische desensitisatie, maar meer Counterconditionering.

Ken je Yvet van youtube ?

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:05

Citaat:
Moeilijk te aanvaarden dat Callas wel alles eng vindt.


Eens met Peetstap. Enne, hier (polie) vindt ook alles doodeng. Dat is wie ze is, waarvan akte. Wij gaan daar met veel humor mee om want dat zal nooit veranderen en dat hoeft ook niet van ons. En ons staat voor Hercule, manlief en ik.
Hoe vaak Hercule al niet mij heeft aangekeken met een blik van :"tja vrouw, ik begrijp het ook niet maar het is blijkbaar erg eng " _O-

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 16:58

Hoioi,

Dank voor je uiteenzetting Peetstap. Dan heb ik veel geluk met zo'n heel erg extrovert paard dat iedere 5 seconden schrikt, LOL. Schrikken kropt ze beslist niet op. Angst wel en dat is het gevaarlijkst dan explodeert ze.

Pien ik moet ook vaak lachen om Callas om de dingen die zij ineens spannend vindt. Maar in tegenstelling tot jou wil ik wel dat dat verandert omdat het te gevaarlijk is.

Vandaag met hen alle drie gewandeld om het voetbalveld heen en ze waren wel erg voorwaarts op de terugweg, maar iedereen bleef toch netjes achter mij. Callas is wel ondeugend. Ze houdt wel keurig afstand tot mij en loopt dus achter de shetten die schuin achter mij lopen, maar ze heeft nu ontdekt dat ze lekker gras en blaadjes kan eten. Dat mag niet van mij, dus ik heb mijn handen vol. Maar ik vind het wel leuk om met ze te wandelen. Ik hoop binnenkort een rondje dorp te kunnen wandelen. Rustig opbouwen. Rondje dorp zal iets van 40 minuten zijn. Voor mijn eigen lijf ook een uitdaging.

Verder had ik nog een filmpje beloofd van mijn eerste TRT-methode stapjes. Het is in feite hetzelfde dat ik bij andere NH cursussen ook geleerd heb, het paard moet uit jouw bubbel/ruimte blijven, maar bij TRT wil men graag ontspanning bij het paard zien, nadat hij antwoord op jouw vraag heeft gegeven.

Dus in dit eerste filmpje 3 dingen: 1. stilstaan maar niet in mijn bubbel en 2. volgen op gepaste afstand. 3. Ik heb er zelf 'komen voor beloning' aan toegevoegd. Daarbij vraag ik Callas juist wel dichtbij te komen op commando. Ik beloon niet meer met brokjes voor dingen die normaal zijn, dus belonen is een knuffel. Beetje karig, maar ja. Ik beloon alleen nog maar met brokjes als ik een truckje aanleer.

Het filmpje is van een vreselijk slechte kwaliteit helaas, maar het gaat om het idee. Callas kon dit allemaal al, maar ik had het laten versloffen en je ziet haar in het begin zowat op mijn hakken lopen en bij het stilstaan zowat op mijn tenen staan, maar aan het einde van deze trainingssessie van 8 minuten, was het weer duidelijk wat haar plaats is.

Het ziet er allemaal wel behoorlijk stuntelig uit, maar het was mijn eerste TRT poging.

O en voor degene die moeten plassen, gauw nog even doen, want het filmpje is erg stimulerend, LOL

https://www.youtube.com/watch?v=RsLlMLhh3ls

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:31

Ben benieuwd naar de reactie van Peetstap.

Mo, Polie mag wel bang zijn, maar niet gevaarlijk doen. En dat doet ze al heel lang niet meer. Het enige wat ik altijd bij Polie doe is uitstralen dat het ok is bij mij, ongeacht wat er gebeurt. Dat werkt.
Als ik doe wat jij doet dan begrijpt ze dat niet, denk ik, en wordt ze bang.

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:04

Ik heb je filmpje bekeken Monique en de volgende dingen vallen mij op:
- als je begint reageert Callas eigenlijk heel braaf. Ze gaat (na wat aanmoediging) heel braaf achterwaarts. Eigenlijk krijgt ze hiervoor geen beloning, want jij blijft doorvragen. Vervolgens steek jij je rechterhand naar rechts en maak je ruimte waardoor Callas rechtsaf slaat en je in de longeermodus terecht komt. Je blokt haar vervolgens nergens met je lijf door voor haar schouder te komen en dus stopt ze ook niet..
- het stuk stappen daarna doet ze heel braaf. Ze zakt daar zelfs ook met haar hals en haar oor is op jou gericht.
- bij het stukje na de tekst ‘8 min verder’ waarbij jij stopt en waar je je omdraait en meteen met het touw zwiert (rond 3:10) vraag ik me af wat ze gedaan had als je niet met het touw gezwaaid had. Volgens mij was ze daar uit zichzelf naar achter gegaan..
- bij het stuk na de tekst ‘laatste keer..’ draai je zelf ineens heel abrupt om en begint meteen te zwieren terwijl Calles net zo abrupt is gestopt als jij dat deed. Waarom wil je daar nog meer afstand creëren terwijl ze het eigenlijk heel braaf doet?

Ik denk dat je overall heel goed bezig bent met Callas! Waar ik denk dat vooruitgang te behalen is, is in jouw eigen lichaamstaal. Hoe geef je ruimte door je heup in te draaien en hoe blok je vanuit je heup. IK ga proberen of ik een filmpje hiervan kan vinden.. Ik denk dat Chris Irwin hier wel filmpjes van heeft..

Ik hoop niet dat je bovenstaande als kritiek opvat, want zo is het niet bedoeld.. Het is alleen heel moeilijk om uit te leggen zo ‘op papier’! :o

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 22:52

Hallo weer allemaal, fijn dat jullie het filmpje bekeken hebben.
Dank voor jullie reacties zowel via hier als via pb. Ik lees het met veel interesse en moet jullie reacties vergelijken met het filmpje om exact te zien wat jullie bedoelen. Het filmpje was van maart en was mijn eerste poging met TRT. Eerder schreef ik al dat het er niet uitziet, het was dan ook de eerste keer.

En wat ik lees van jullie reacties zowel via pb als hier is dat mijn lichaamstaal niet ok is. Filmpjes over blokken met heup lijken me heel interessant.

Over wat Callas doet als ik niet dat doe, sinds nu een paar weken is ze braver hierin geworden, maar zoals ik eerder schreef in mijn posts kon ik niet naar stap 2 met trt omdat ze toch telkens weer nét even een pasje meer neerzette als ik niet duidelijk inkwam. Ze pikt altijd nét even meer dan mijn grens is. Als ik niet heftig reageer neemt ze me in de maling. Ik kan best proberen heel subtiel zijn, maar dan duurt het denk ik óf een paar minuten te lang voor ze reageert óf ze reageert helemaal niet. En dat te late reageren is mijns inziens ook uittesten van haar. Kijken hoe ver ze kan gaan.

Ik hoop vrijdag dat mijn vriend tijd heeft ons eens te filmen. Kijken hoe we er nu na twee maanden instaan in vergelijk met maart dit jaar.

boyca
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:58

Niet alleen TRT doet veel met lichaamstaal. Chris Irwin ook, daar zijn ook filmpjes van

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 09:07

Dank je Boyca, de naam Chris Irwin is ook al een paar keer langsgekomen. Iemand vroeg me waarom ik niet meteen beloon. Bij TRT is het de bedoeling dat het paard zelf zijn beloning zoekt in zijn eigen ontspanning. Dus ontspanning moet zijn beloning worden met het idee erachter dat een paard minder gestresst raakt omdat hij weet dat hij zijn eigen beloning in rust kan creëren. Vandaar dat ik niet beloon als ze het goed doet. Aan het eind van de sessie vraag ik haar te komen en dan beloon ik wel.

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:06

Het blijft gewoon even zoeken welke methode bij Callas werkt.
Zelf heb ik van Pat Parelli en Clinton Anderson een mix gemaakt wat bij de mijne perfect werkte.
Gewoon van elk wat.
Het is uitzoeken waar ze het beste op reageert.
En daar gaat gewoon tijd inzitten.
Toch zie je op het filmpje dat je af en toe zelf n pasje naar achter zet.
Probeer dat te voorkomen. Jij bent de leider en die verzet zijn voeten niet.
In het begin zie je dat Callas het niet met je eens is om stil te staan uit je ruimte en daardoor dan maar wat om je heen wil gaan draaien.
Niet toe staan!
Dan mag je gerust even een paar "rukken" aan de leadline geven totdat ze stilstaat.
En Callas krijgt wel een beloning want als ze uit je ruimte moet dan rammel je met je leadline en zodra ze 1 pasje doet dan stop je met rammelen dus dan krijgt ze op dat moment haar beloning +:)+
Is prima zo. Zo heb ik het met Joey ook gedaan ,
Druk geven en bij geen reactie harder en wanneer hij ook maar 1 pasje goed deed dan meteen stoppen met druk en dus de beloning krijgen hiervoor

Mooi om je filmpje zo te zien.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 18:30

Hey Sanda, potver heb ik toch weer bewogen! Moeilijk dat het is! Ook jij weer dank voor je feedback, ik leer van alles. En ik denk dat je gelijk hebt, 1 methode is zwart-wit, er zijn goede middenwegen. Het komen voor een beloning heb ik zelf dan weer bedacht. Ik kijk wel heel erg uit naar het oefenen met spannende voorwerpen en kijken hoe Callas daar mee om gaat gaan en of ze zich kan ontspannen na het enge ding. Maar dat is nu nog veel te vroeg. Dat duurt nog zeker een maand eer ik daar mee ga beginnen.

Vandaag hoosde het, dus alleen op de poetsplaats wat oefeningen gedaan. Het weekend zijn we er niet, maar ik hoop dan maandag op mooi weer en een filmende vriend.

Iedereen fijn weekend.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:54

Hier ook ervaring met mengelmoesje van allerlei methodes. Ik gebruik een mix van Clinton Anderson, Chris Irwin, Monty Roberts en Klaus Ferdinand Hempfling. En geef daar dan nog mijn eigen draai aan.
Niet elke methode werkt goed voor elk paard. Pin je zeker niet te veel vast op hoe het moet volgens het boekje. Met een iets andere aanpak bereik je bij sommige paarden zoveel meer.
Ik ben benieuwd naar je nieuwe filmpje!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 11:43

Judith wat gebruik je van Klaus FH?

boyca
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:29

Ik denk ook dat door een mix te gebruiken het beter af kunt stemmen op je paard.
Ik heb ooit een z1 paard gereden en daarmee ging ik een les Chris Irwin doen, dit was niet zo aan hem besteedt, hij verveelde zich dood en alleen stappen is stom. Maar een mix kan heel fijn zijn, zo lang je bewust bent van je lichaam en houding en leiderschap. en net als bij alle andere opvoedingen, consequent zijn en blijven.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:35

Pien, dat zit hem voor een deel in het longeren. Maar ook daarin heb ik een mix dus van meerdere.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:04

Judith als het ok is voor Mo dan wil ik komende week proberen uit te schrijven wat ik geleerd heb van hem.
Door jouw opmerking komt dat weer helemaal terug en ik gebruik het nog steeds, maar was onbewust eerlijk gezegd.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 19:24

Hi Judith en Pien, misschien is het een idee om daar een topic over te openen, Pien?