[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43138
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:27

tamary schreef:
Sintara schreef:
Straf op echte angst werkt echt niet, het helpt wel als het stout gedrag is.
Kijk naar wat een goed leidend paard doet. Als een ondergeschikte loopt te paniekeren zal de leider boos doen, als een ondergeschikte echt bang is geeft een leider steun

En duidelijk maken dat angst geen excuus is om over de regels heen te stampen die anders ook gelden is ook leiderschap. Het geeft ook een stuk houvast voor een angstig paard om juist daarop terug te vallen bij onzekerheid ipv te gaan rennen/idioot te doen.


Juist dit dus.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:48

Tja, ik heb ook een angstig paard. Maar als ik die ga straffen als ze bang is dan gaat het heel snel héél verkeerd. Sil is écht bang. En als Callas ook écht bang is, dan kun je met straffen levensgevaarlijke situaties krijgen.

Callas zie ik niet als puur dominant. Het is geen leider, ze heeft alleen die rol op zich genomen omdat Mo dat toen niet heeft gedaan. Maar dat maakt haar niet dominant. Ik zie het eerder (net als bij mijn eigen paard, of onze hond), als angstdominantie. De eerste klap is een daalder waard, dus kun jij maar beter degene zijn die hem uitdeelt. Zelfde met dat vandoor gaan, Callas wacht niet of Mo haar kan vertellen of er wel of geen gevaarlijke situatie is, ze zet het maar vast op een rennen. Je kunt immers maar beter een keer teveel dan te weinig vluchten ;)

Dat krijg je er niet uit met straffen. Een leider in de kudde straft immers ook niet op bang gedrag. Die bevestigt zijn/haar leider-zijn, en door gewoon door te gaan zal het bange paard gaan in zien dat de paniek toch niet zo groot hoefde te zijn. Een leider in de groep zal ook pas grof gaan corrigeren als het niet anders kan. Kijk maar in een -gevestigde!- kudde, de leider kan ze sturen door een blik of orenspel. Die timmert er niet op los. Mijn Sil deed dat deze winter wel, die sloeg en beet er op los. Pure onzekerheid, de rest was bang van haar maar zij is écht geen leider. Nu staat er een ander paard boven haar en is ze een mak schaap in de groep. Ze vertoont nu normaal sturend gedrag, in plaats van dat hysterische gemep.

Pien, wat jij aanhaalt bij Hercule is een paard wat niet bang is, maar stout en daarom gecorrigeerd wordt. Dat is héél anders dan een angstig paard straffen. En ik denk echt dat Callas bang is. Want een opstandig paard gaat er niet in blinde paniek vandoor. Die gaat op een andere manier spoken, maar dan is er niet die blinde paniek en dat hersenloze rennen.

Daarom raadde ik jou (Mo) ook aan om hulp te zoeken, zodat jullie sámen toe kunnen groeien naar een goede balans. Waarbij jij inderdaad de leider bent, maar dan niet gebaseerd op angst. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet anti-correcties en dat mag -als de situatie daarom vraagt- ook best een stevige zijn. Maar wél op het juiste, en imo kun je echt op een betere manier met angst om gaan dan daarop te straffen.

pien_2010

Berichten: 43138
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:20

Polie was bang en dan echt bang. Nog nooit heeft zij ook maar één tik gehad. MAAR wel de grens heeft ze gehad. Duidelijk en consequent. Dat hielp haar.

Callas heb ik ontmoet. Laat ik het zo zeggen dat het een heel bijzondere ontmoeting was. Ze was in de stal.
Gelijk liet ze me merken dat zij de QUEEN was en de baas. :oo
Was Hercule dominant....en dat was hij, dan ging Callas er in het quadraat over heen. Gelijk wist ik dat Callas en ik geen combinatie zijn. Ik werd zelfs een beetje bang van haar. Geen een paard heeft dat gevoel gelijk bij mij opgeroepen en ik heb heel veel paarden gezien. Mijn beeld van Callas? Een heel dominant paardje (Hercule), met veel angst ook in zich (Polie). Die combinatie is eigenlijk een onmogelijke.
Callas heeft dus een duidelijke leider nodig, die de grenzen stelt zo van tot hier en niet verder( net als Hercule), EN ze heeft ondersteuning nodig (net als Polie). Pfffff, ga er maar aan staan.

Callas vond ik een geweldig mooi, prachtig trots paard <3 , die mij gelijk liet voelen dat ik onder haar stond. Ik vond het gelijk best want het ging zo snel dat ik dacht "jij mag het van mij bekijken paardje , want ik hoef en wil toch niets met je". Ik val niet op dat soort paarden.
Dat is een gemakkelijke positie.

Ooit ging ik hier id buurt kijken of ik een paard bij kon rijden. Er stonden 2 paarden. Een prachtige trotse tinker <3 . We keken elkaar aan en ik dacht gelijk "stinkerd, op jou ga ik dus niet rijden, want ik vertrouw je niet ". Er stond ook een ander paard en we keken elkaar aan en ik dacht "wij passen bij elkaar ". De eigenaar kwam en gaf aan dat die tinker erg onberekenbaar is en hij alleen op haar kon rijden. De bruine dat vond hij wel ok voor mij want die was betrouwbaar. Tja, zo gaat dat dus.

Of anders gezegd het is niet Mo die de problemen heeft veroorzaakt. Het is de combinatie.
Callas vind ik niet een gemakkelijk paard.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:34

Berdien schreef:
Tja, ik heb ook een angstig paard. Maar als ik die ga straffen als ze bang is dan gaat het heel snel héél verkeerd. Sil is écht bang. En als Callas ook écht bang is, dan kun je met straffen levensgevaarlijke situaties krijgen.

Callas zie ik niet als puur dominant. Het is geen leider, ze heeft alleen die rol op zich genomen omdat Mo dat toen niet heeft gedaan. Maar dat maakt haar niet dominant. Ik zie het eerder (net als bij mijn eigen paard, of onze hond), als angstdominantie. De eerste klap is een daalder waard, dus kun jij maar beter degene zijn die hem uitdeelt. Zelfde met dat vandoor gaan, Callas wacht niet of Mo haar kan vertellen of er wel of geen gevaarlijke situatie is, ze zet het maar vast op een rennen. Je kunt immers maar beter een keer teveel dan te weinig vluchten ;)

Dat krijg je er niet uit met straffen. Een leider in de kudde straft immers ook niet op bang gedrag. Die bevestigt zijn/haar leider-zijn, en door gewoon door te gaan zal het bange paard gaan in zien dat de paniek toch niet zo groot hoefde te zijn. Een leider in de groep zal ook pas grof gaan corrigeren als het niet anders kan. Kijk maar in een -gevestigde!- kudde, de leider kan ze sturen door een blik of orenspel. Die timmert er niet op los. Mijn Sil deed dat deze winter wel, die sloeg en beet er op los. Pure onzekerheid, de rest was bang van haar maar zij is écht geen leider. Nu staat er een ander paard boven haar en is ze een mak schaap in de groep. Ze vertoont nu normaal sturend gedrag, in plaats van dat hysterische gemep.

Pien, wat jij aanhaalt bij Hercule is een paard wat niet bang is, maar stout en daarom gecorrigeerd wordt. Dat is héél anders dan een angstig paard straffen. En ik denk echt dat Callas bang is. Want een opstandig paard gaat er niet in blinde paniek vandoor. Die gaat op een andere manier spoken, maar dan is er niet die blinde paniek en dat hersenloze rennen.

Daarom raadde ik jou (Mo) ook aan om hulp te zoeken, zodat jullie sámen toe kunnen groeien naar een goede balans. Waarbij jij inderdaad de leider bent, maar dan niet gebaseerd op angst. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet anti-correcties en dat mag -als de situatie daarom vraagt- ook best een stevige zijn. Maar wél op het juiste, en imo kun je echt op een betere manier met angst om gaan dan daarop te straffen.

Dit dus, jij hebt het zodanig kunnen verwoorden waar ik in te kort schoot :) Ik heb namelijk ook een paard die écht in de angst schiet. Ik kan hem dan wel duidelijkheid geven en proberen zijn aandacht te trekken door hem een opdracht te geven, maar mij op die moment boos maken gaat hem alleen maar hoger de stress in jagen. Tot op een punt dat hij ontploft dus.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:45

pien_2010 schreef:
Mijn beeld van Callas? Een heel dominant paardje (Hercule), met veel angst ook in zich (Polie). Die combinatie is eigenlijk een onmogelijke.
Callas heeft dus een duidelijke leider nodig, die de grenzen stelt zo van tot hier en niet verder( net als Hercule), EN ze heeft ondersteuning nodig (net als Polie). Pfffff, ga er maar aan staan.

En dat is dus de reden dat ze mij blijft herinneren aan mijn Walter. Die is ook zo dominant en tegelijkertijd angstig. Ik had het er laatst nog over met mijn instructrice, Walter is gewoon een heel moeilijk paard. Op het ene moment moet je streng zijn, het andere moment juist troost en vertrouwen geven. Ook gebeurt het dat het begint als angst en omslaat naar dominantie.
Heel lastig.
Walter kan ik na al die jaren nog steeds niet echt goed alleen buiten rijden, wel in een groep(je). En natuurlijk heeft hij ook goede en slechte periodes, maar hij komt met rijden gewoon het beste tot zijn recht in de bak.
En ook in de bak heeft hij zo zijn dingetjes gehad.
Toen ik er laatst een jong paard bij zette omdat mijn oudje is overleden, merkte ik wel hoeveel Walter in al die jaren heeft geleerd. Dat maakt me ook wel heel trots. Hij komt nu goed tot zijn recht als opvoeder van mijn jonkie. En dat jonkie is op zich wel redelijk dominant, maar kent die angst dus niet. Dat maakt het zoveel makkelijker....

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:17

Wat wel heel mooi is om te zien of het echt angst is bij Callas ( wat ik wel vermoed, al dan niet gevoed door te weinig steun van Mo), is het gebruiken van een hartslagmeter bij haar. Als ze angstig is, schiet de hartslag omhoog en dat kan je heel klinisch aan de hartslagmeter aflezen. En dan gaat het verhaal van o.a. Berdien op, ga je dan ( te hard) straffen, krijg je eigenlijk een nog angstiger paard. Het mooiste zou zijn als je niet op die angst in gaat, maar met zachte hand doorgaat waar je mee bezig was. En dat lijkt me weer het fijnst te leren met iemand die je daarin 1 op 1 begeleidt.
Verder vind ik het juist heel dapper van jullie dat jullie zo vaak met zijn tweetjes op pad zijn geweest, bij mij heeft dat bij Marlou en bij Elvee zo'n drie/vier jaar geduurd voordat ik dacht dat dat kon en toen ging het ook prima.
Het lastige van straffen vind ik, dat je dat nu op de grond heel realistisch met je verstand kan bedenken, maar dat dat toch heel anders is als je erop zit en er iets gebeurt. Sommige paarden zijn gewoonweg sneller dan de ruiter die erop zit, sneller met grote schrikracties ( vaak in onze ogen op niets af), soms met razendsnel omdraaien. Als je daar niet voldoende constant op bedacht bent, duik je er met zo'n omdraaiactie al af voordat je ook maar iets hebt kunnen doen. Crocus, mijn eerste paard was manegepaard geweest voordat ik haar kocht. Reed altijd in de groep mee naar buiten, nooit voorop, maar was daardoor megaverkeersmak. Alles kon op 10 cm. langs haar gaan, of het nu een auto, tractor, brommer of iets anders was, ze schrok daar niet van. Maar ze had in haar uppie bij mij wel grote drang om terug naar stal te vliegen als ze de kans kreeg. Dat ik daarop bedacht was en het uit kon zitten was voor mij een geluk, maar ik kreeg haar niet door op zulke momenten. Dan waren we weer bij stal en vertrokken we opnieuw, kwam ik zo'n 50-100 meter verder. Weer omdraaien en terugvliegen, niet te houden voor mij. Totdat we dat een aantal keren hadden gehad en ze het "opgaf" en ik het rondje kon maken dat ik wilde doen. Dan lag ik 's avonds in bed en dacht ik: morgen doe ik het anders, morgen krijgt ze gigantisch op haar falie. Maar dan was het morgen en stapte ik op en was ze me toch weer te snel af. Ik heb haar van haar 5e tot haar 17e gehad en ik denk dat het pas beter werd toen ze een jaar of twaalf was. Als het de spuigaten uitliep, stapte de oude manege-eigenaar er een keer voor me op en dan deed ze het niet. Hij reed dan tot een punt waar ze bijvoorbeeld alleen links wilde ( kort rondje) en ging daar steeds heen en weer rijden langs de afslag naar huis, zonder dat ze kans kreeg daar naar toe te vliegen. Dan ging het bij mij ook weer een tijd goed, totdat ze ineens weer begon.
Heel verhaal, maar als dat harde straffen niet in je zit, ga je dat nooit doen denk ik. Ik denk zelf ook niet dat het de weg is. Je zal voor jezelf moeten bepalen of je echt sneller dan Callas kan worden en haar voor kan zijn en daar zou ik als ik jou was dan echt goede hulp bij zoeken. Bij Crocus was het trouwens geen angst, maar echt slimmer en sterker zijn dan ik ( ik zie het zo, een ander zou zeggen dominant, ze was in het land ook eigenlijk altijd de kuddeleider). Ze heeft me overigens nooit ( bewust) in gevaar gebracht, werkelijk nooit, ze was op de grond het meest lieve paard dat je je maar kon bedenken en met gehandicapte ruiters erop een lief lammetje.

Mo, je hebt de volgende keer dat je hier leest weer heel wat te lezen en om over na te denken, heel veel succes en sterkte in elk geval weer voor de komende tijd!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:45

Ik schreef op de vorige pagina over een tik met de zweep of een ferme tik. Ik zie dat als corrigerend of als extra voorwaartse hulp en niet als hard straffend. Temeer omdat er paarden zijn die slecht of totaal niet op beenhulpen reageren dus op angstmomenten niet meer met je benen voorwaarts te krijgen zijn. Op zo'n moment moet je wel gelijk de situatie als ruiter kunnen handlen want anders draait je paard voor het enge object 180 graden om of gaat er vandoor.

Als Callas zo'n angst van zichzelf zou hebben dan had Monique nooit in dat eerste jaar met haar zulke fijne buitenritten kunnen maken maar was ze vanaf dag 1 al in conflict met Callas gekomen. Ik ben nog steeds van mening dat het angst gebeuren gegroeid is omdat er te weinig houvast voor Callas was om te weten waar haar plek was. Het is haar min of meer 'overkomen' dat ze een paar keer de leiding kreeg door gebeurtenissen die door haar gedrag zijn ontstaan. Ik ben ook nog steeds van mening dat Callas zeer intelligent is dus 1 of 2x de leiding kunnen nemen is beloning en het leren hoe de leiding te houden.

Ik rij geen van mijn paarden met zweep. Ik ben sinds 1985 gediplomeerd paardrij instructie en heb heel wat probleemgevallen zien langskomen die ook op te lossen waren. Heel vaak waren de problemen ontstaan omdat er net niet op tijd door de ruiter gecorrigeerd werd en dan heeft het paard al in mum van tijd de leiding over genomen. Kijk bijv. maar bij steigeraars. De 1e keer dat het gebeurd is een ruiter zo overdonderd omdat ze het niet eerder meegemaakt hebben. Ze reageren dan begrijpelijk niet adekwaat dus een slim paard weet wat ie de volgende keer moet doen om zijn/haar zin te krijgen. Steigeren wordt heel gauw een rotgeintje wat er knap lastig uit te krijgen is. En dat vergelijk ik met onnodig angstig zijn voor dingen. Zeker als het dingen op eigen erf zijn zoals bij Callas. Ze moet toch zo onderhand de vriend van Mo ook goed kennen en of deze nou ergens staat, werkt of zit dan moet dat gewoon te behappen zijn zonder angst of 'paniek'.

Volgens mij heb ik hier al eens eerder verteld over mijn jongere merrie die op plaats 3 staat van de 'kudde' van 4 maar een behoorlijk dominante tante is.
Ze had vorig jaar op een gegeven de gewoonte om steeds in de rijbak als ik de hooinetten in de voertonnen ging hangen net zodanig schuin voor me te gaan lopen dat ze me a.h.w. ietwat blokte. Ze liep met haar schoft naast mijn hoofd en dat wil ik niet. Ik heb liever haar hoofd naast mijn schouder.
Op een gegeven moment deed ze het weer en toen ben ik een paar stappen harder gaan lopen en heb haar met mijn hand en gekromde vingers een soort van fikse 'hap' gegeven op haar boeg. Zoals paarden elkaar een flinke beet kunnen toebrengen als een paard over de grens van een ander gaat. Ze deinsde terug en begreep direct de boodschap. Ze heeft het nooit weer geprobeerd en loopt gewoon braaf zonder angst of wat dan ook naast me. En we zijn ook nog steeds dikke maatjes :)

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:47

Jeetje Mo, wat een vol hoofd moet jij hebben zeg.

Ik vind het lastig om hier de goede woorden voor te vinden, maar ik denk (ik ben nog bij jouw twijfel over Callas) dat je geen afscheid van haar moet nemen. Ik snap dat jouw vriend aangeeft dat hij afstand nemen van het rijden, zeker in deze tijd, verstandig vindt. Je moet tenslotte nog langer mee :)
Ik denk dat het helemaal geen slecht idee is om Callas aan te houden maar er gewoon (voorlopig even) niet op te gaan zitten. Aan de hand werken/op andere manieren met je paard werken is ook erg leuk en leerzaam..

Hoop voor jullie dat jullie niet al te lang hier in zitten, maar dat de spiraal ook weer een beetje opwaarts gaat!

Wuppie78
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-18

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:03

Wat een mooie reacties allemaal... ik heb een paar pagina’s terug eens een stukje/linkje over angstige paarden gedeeld. Je hebt dus paarden die idd echt bang zijn, en paarden die dit gedrag gaan vertonen om dominant te kunnen worden...

Ik vermoed dat dit een leiderschapsissue is met een erg hooggevoelig paardje... lastige combi (herken het, heb er ook zo een |o |o )
Wat bij mij het enige is wat helpt is begrenzing, duidelijkheid, structuur en steeds kleine stapjes nemen waarbij we ons allebei goed voelen.. daarmee kom ik oneindig ver in ieder geval...

En nog steeds vraag ik me wel eens af ik of wel het juiste type ben voor mijn paardje.. ondanks alle cursussen, theorie, clinics, lessen en weet ik het allemaal moet ik er bijzonder hard voor werken om de “gewone” dingen te doen waar de gemiddelde ruiter zijn/haar hand niet voor omdraait. En ja, er zit vooruitgang in, absoluut! Kleine beetjes, kleine stapjes en ik heb lol met haar! Ik heb voor mezelf besloten dat ik kost wat kost deze uitdaging aan wil gaan en ik kan mijn paardje simpelweg niet weg doen... ze is echt ÁLLES voor mij.. mijn beste vriendin!

Dus wat ik Mo zou moeten adviseren weet ik niet zo goed eigenlijk, ikzelf zou mijn paardje nooit weg kunnen doen maar ik kan me aan de andere kant voorstellen dat je niet jarenlang zit te wachten op allerlei levensgevaarlijk spektakel.. lastig hoor!
@Mo ik wens je veel wijsheid en sterkte met je beslissing!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 14:42

Hi allemaal, schandalig lang geleden dat ik jullie geupdate heb over Callas. Nou ja, er valt niet veel te updaten. Ik doe niets met haar op dit moment. Erg druk met van alles regelen omtrent de verhuizing en we nemen ook regelmatig een dagje vakantie omdat dat binnenkort niet meer zal gaan. Qua verhuizen is het nu 100% zeker, nu alleen nog een datum.

Callas vindt het uiteraard wel prima om niets te doen, dus het is een beetje saai. Wel de luizenbeurt en voeten knippen gedaan en ze is haar brave zelf.

Er is wel iets wat ik uit ga zoeken. Toch. Voordat ik in het nieuwe huis streng ga zijn, moet ik ervan overtuigd zijn dat ze lichamelijk goed is. En dan vooral op het gebied van haar zicht. Het is in dit topic al 100x geroepen natuurlijk, ziet ze wel goed? En mijn vriend zegt het al vanaf het begin, maar ja, bij de aankoopkeuring was het gecontroleerd, dus zou het goed moeten zijn.
Maar toch knaagt het. Callas heeft een soort lichtblauwe nauwelijks zichtbare ring in in ieder geval haar linkeroog, wat ik altijd dacht dat het bij het ras hoorde omdat Tinkers ook wel lichtblauwe ogen hebben. Maar van de week haalde ik ze uit het land en reageerde ze zo enorm spastisch op mijn kat die in de berm liep. En het nare onderbuikgevoel wat ik eraan over hield kwam omdat ze draaide met haar hoofd en lichaam om de kat beter te kunnen zien. Dus de kat liep op links in de berm en kwam ons begroeten, wij kwamen haar dus tegemoet. De kat was dus min of meer aan de linkerkant van Callas. Die de kat erg laat zag, en snuivend haar lichaam ervan wegdraaide en haar hoofd draaide. Kon ze de kat dan beter zien met haar rechter oog?

Bij alle oefeningen die ik doe, gaat ze het liefst 1 kant op. Dat heeft ieder paard, maar kan het komen omdat ze slecht ziet. Het zou heel veel verklaren, uiteraard.

Ik heb een site gevonden die diverse eenvoudige testjes uitlegt die je zelf kunt doen. En ik zal de d.a. ook laten komen. De testjes ga ik filmen zodat ik terug kan kijken wat ze wel of niet doet.

Mijn belofte om op jullie antwoorden terug te komen, kom ik niet na. Sorry. Het is zoveel wat jullie gezegd hebben, zit zoveel goeds bij, dank iedereen!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:11

Paard is niet van nature ambidexter, voorkeur voor 1 kant (en dus bv 1 galop) biedt een overlevingsvoordeel. Trainingstechnisch is dat wel een groot aandachtspunt, omdat dat doorwerkt in lichaamsgebruik/overbelasting bij dragen/trekken gewicht, maar ook in het aanbieden van nieuwe dingen. Beide kanten zullen getraind moeten worden, omdat wat rechts bekend is, links er anders uitziet/anders voelt. Voor ons is iets met de ander hand doen of in spiegelbeeld doen ook lastig ook al doen we de handeling zelf al ons hele leven.
Pas panieken als iets binnen een bepaalde afstand komt zie ik bij mijn pony's ook gebeuren. Wel kijken en weten dat er iemand loopt, maar pas verschieten na X meter en minuten als persoon die achterop komt kennelijk dus binnen gevaar afstand komt. Of naar een eng ding toe lopen dat verder op langs het bekende pad staat, maar pas ontploffen als ze er bijna naast lopen.

Neemt niet weg dat controle of ze goed ziet zeker fijn is om uit te sluiten, maar er hoeft helemaal niks mis te zijn met haar ogen om dit gedrag te verklaren.

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:26

Ik vind het dan wel opvallend dat Callas dan haar hoofd probeert te draaien zodat ze met haar rechteroog het goed kan bekijken.
Ik denk dat t goed is om het even na te laten kijken.

En ik snap dat je niet op iedereen kan reageren. Je hebt het nu druk , druk , druk....
Neem wel af en toe even tijd voor je zelf .

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:32

Goed dat je haar zicht even na laat kijken, Monique. :j

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 13:22

Hai allemaal, vandaag zelf met haar een ogentest gedaan. o.a. lampje. 1 oog blinderen en katoenen balletjes gooien naar het andere oog. En andersom. Over een tuinslang laten stappen ook om en om geblindeerd. Van licht naar donker idem en uiteraard met je hand naar het oog toe bewegen. Ik denk dat ze normaal ziet gelukkig of helaas het is maar net hoe je het bekijkt. Mijn vriend denkt juist dat ze niet op links wat ik dan vermoed, maar op rechts slechter ziet. Om het goed uit te sluiten komt morgenochtend de dierenarts. We gaan het zien... (lol beetje gekke uitspraak bij een ogentest)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 12:13

En de dierenarts is geweest. Callas' ogen zijn ok.

Heel lang gesprek met de da gehad. Zij is mijn leeftijd en rijdt springwedstrijden en herkent enorm waar ik doorheen ga. Haar assistente heeft zelfs exact hetzelfde gehad als ik. Een merrie die bij de vorige eigenaar toppie was, gekocht, zonder bit gaan rijden, steeds grotere problemen, eraf vallen, nog meer problemen. Neerwaartse spiraal waar die assistente niet meer is uitgekomen.

Advies van de dierenarts, in het nieuwe huis inderdaad een nieuwe start maken, goed beginnen, niet zelf gaan rijden zonder les, iemand zoeken die op de conventionele klassieke manier les geeft, les nemen en jonge bijrijders zoeken die sterk in hun schoenen staan.

Het zal dus nog een hele tijd duren voor ik weer ga rijden. Om alles in het nieuwe huis op poten te zetten, ook qua stallen, weiland etc voor de paardjes, een plek maken om te kunnen trainen, mensen vinden, dat gaat niet van de één op de andere dag.

Als het goed is gaan we begin juli beginnen met verhuizen. De paarden brengen we zo laat mogelijk daarheen, zodat we het weiland en stallen in het nieuwe huis nog kunnen voorbereiden. Dus sowieso staat Callas met de 2 shetjes op weilandvakantie tot in ieder geval eind juli. Ik ga ook niet meer met haar grondwerken. Ik wil echt in het nieuwe huis helemaal weer opnieuw beginnen, met begeleiding. Want ook met grondwerken had ik toch regelmatig vragen of ik dingen wel goed doe en het niet meteen kunnen vragen aan iemand vind ik niet handig.

Ik houd jullie op de hoogte van alle perikelen. Tot weers, Mo

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:22

Fijn dat haar ogen goed zijn, dus goed dat je dat nu zeker weet.
En een heel goed advies van je DA, zeker het nemen van les zal jullie echt helpen, ik heb heel mijn leven les gehad, tot 2 jaar terug en ik merk dat ik eigenlijk niet zonder kan, maar ik begin er niet meer aan gezien mijn leeftijd, (stukje ouder dan jou hoor :+ ) ik hobbel nog gewoon door zo lang het gaat, maar ik heb wel een bijrijder die me daarbij helpt en alle 'moeilijke ' dingen laat ik haar eerst doen _/-\o_ .
Heel veel succes en we horen graag hoe het gaat natuurlijk *\o/*

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:01

Gelukkig zijn haar ogen in orde.

Ik denk dat t een heel goed advies is van de dierenarts.
Even beide gewoon niks doen en straks onder begeleiding opnieuw beginnen.

pien_2010

Berichten: 43138
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:03

Klinkt verstandig. Ook een jonge bijrijder erbij straks. Heb ik bij Polie ook gedaan.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:34

Wat een goed advies van de DA, en je plan van aanpak klinkt nog beter! Heel veel succes met de verhuizing straks!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:50

Dat klinkt allemaal toch goed hoor Mo. Ook al heeft het nogal wat tijd nodig, als je straks zo met hulp aan de gang kan, zal het vast en zeker stukken beter gaan. Ik had wel verwacht dat haar ogen goed waren, ik had soortgelijke problemen met Lou, mijn vorige paard, en haar ogen waren ook prima in orde.
Ik wens je sterkte met het nog een tijd niet kunnen rijden, maar ook veel plezier met het verhuizen en het straks weer oppakken van Callas!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 09:48

Hey wat lief dat jullie er nog steeds zijn. Dank voor de reacties. Wel een saai topic zo waar nu niet meer zoveel in gebeurt.

Wij gaan sowieso verhuizen, maar vandaag horen we of de kopers nu een overbruggingskrediet hebben genomen en of ze nu eindelijk aanbetaald hebben. Dus nog steeds veel spannende dingen hier.

Callas en de shetjes staan even op stal, het regent zo erg en het is maar 15 graden, ik heb ze maar eens verwend met lekker hooi en een droge stal. Vinden ze helemaal niet erg.

En Callas is weer helemaal Callas, als in aanhankelijk, nieuwsgierig en lief. We hadden van het weekend bezoek en die mensen hebben ook paarden en waren benieuwd naar Callas. Dus naar het land gelopen en dan komt ze echt aangegaloppeerd zo van leuk er zijn mensen! Shadow boeit het niet. Hij komt wel maar als er geen koekjes zijn gaat hij gewoon naar de uitgang staan staren, zo van, gaan we al naar stal, ik heb het wel gezien. Poupette gaat op een grote afstand staan. Raak mij niet aan! En Callas, Callas komt iedereen bekijken, beneuzen, belikken en gaat dan uit zichzelf kunstjes doen om aandacht en koekjes. En dan ben ik het koekerigst-waardig. Dus bij mij hoopt ze op meer koekjes en meer en meer en meer. Maar nu ik niet rijd heeft ze, laten we het zo uitdrukken, redelijk weelderige rondingen, dus koekjes zijn uit den boze.

Dan eergisteren de test met haar ogen. Ach wat een scheet van een paard is het dan toch ook. Ze laat alles toe. Ogen dichtbinden, ik vertrouw je wel dus doe maar hoor. Ook buiten met de een-oog-blinddoek om laat ze gewoon allemaal toe. Ze wilde één keer met haar hoofd langs haar knie schuren om hem eraf te schuren, maar op mijn UH, hield ze gelijk op.

En met de dierenarts gisteren al dat gedoe aan haar hoofd, drie vrouwen eromheen, ik om vast te houden, een assistent om het oog open te houden en de dierenarts maar schijnen met dat lampje, vond Callas niet leuk. Maar ze bleef toch keurig bijna helemaal stil staan. Ze rukte niet haar hoofd weg of zo. Zo lief!

Wat een verschil dan met dat schrikken. Ik heb lang gedacht dat Callas alleen met mij erop schrok, of als ik met haar liep, maar ik heb nu al een paar keer gezien dat ze zich in het land ook helemaal te pletter kan schrikken van een opvliegende vogel bijvoorbeeld. Wel jammer want Shadow lijkt ook minder cool te worden. En ik herinnerde me ook dat Bubbles ook geen goed voorbeeld voor Callas is geweest. Die schrok van iedere graspriet in het land die omwaaide.

De komende weken ga ik toch met Callas aan de gang, maar dan alleen in de zin van het oefenen met laden in de trailer. Ze laadt best wel ok, maar ze vindt de trailer verschrikkelijk. Ze komt doorweekt van de trailer af. Dus ga ik haar vaak laden en krijgt ze haar eten en haar hooi voorlopig in de trailer. Het is dan nog niet rijden, maar wel dat ze het ding leuk gaat vinden en gaat associëren met lekker en goed eten. Dan zullen we nog een paar kleine proefritten gaan maken om haar te wennen aan de beweging van het ding.

Afijn ik houd jullie weer op de hoogte binnenkort.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:53

Dat klinkt wel verstandig allemaal Mo! Wel gaaf dat ze zo blij is als ze mensen ziet, terwijl ze in een weiland vol eten staat. Succes hoor met de overdracht van jullie huis, hopelijk is het nu allemaal snel rond!

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:03

Wel jammer dat de andere paarden haar niet helpen dan. Dat kan zo waardevol zijn.. Ik heb een keer drie paarden verzorgd, waarvan eentje een echte leider, eentje een bang poepebroekje en dochter van poepebroekje. Eerst was dochter net als dr moeder, kon zich te pletter schrikken om vanalles.. Later ging mams naar stal en dochter bij de leider in de wei. Nou, dat heeft ze geweten. Madame vond dat hysterische gedoe maar niks en die kleine meid moest maar gewoon wat stoerder zijn. Als zij wegrende, ging de leider er juist naartoe.
Nou na een half jaar was die kleine meid net zo, vond niks meer eng en alles gewoon interessant. Heerlijk!

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:49

Klinkt goed hoor Mo.
Blij dat haar zicht in elk geval goed is. En oefenen met de trailer zodat ze t associeert met iets eten in de trailer is alleen maar goed. Zo gaat ze al met een andere mindset de trailer op straks.

Hoelang is t rijden naar jullie nieuwe plek?

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:03

Hi Monique, fijn dat het allemaal goed gaat met de paarden en je binnenkort gaat verhuizen, spannend. Ik had al een tijdje je posts niet gelezen en lees nu waarin je schrijft dat de DA aanraadt om iemand te zoeken die op de conventionele klassieke manier les geeft. Mijn mening is dat het helemaal geen goed idee is. Zo zijn paarden jarenlang getraind met juist veel ellende hierdoor. De inzichten in het omgaan en houden van paarden is nu juist aan het veranderen waardoor er veel meer rekening wordt gehouden met het paard zelf. En gelukkig maar, want de paardenwereld was en is nog steeds niet erg best. Wellicht is er in Frankrijk iemand die les geeft in natural horsemanship, zoals bijvoorbeeld Parelli. Het zou zo goed bij Callas passen en ook bij jou volgens mij.
Wist jij dat Tinkers doorgroeien tot hun 8e jaar? Een van mijn tinkers hebben we vorig jaar en dit jaar laten opmeten, 2cm gegroeid sinds de laatste keer, ze is nu 8 dus nmm klopt het absoluut. Dat dus even terzijde.