[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 01:55

Mooi opstapje heb je zo. Lenig genoeg om er op en af te klauteren ;). Ik vond het er ook wat onrustig uitzien inderdaad. Maar ze braaf en je kwam en zonder problemen op. Ik dacht ook heel even dat ze op de steen wilde klauteren. Verder geen advies.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 02:01

Minder lekkere koekjes gebruiken voor de beloning. Fixatie op koekjes staat anders nadenken over wat wil mens van mij in de weg.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 02:02

Ik vind het opstappen er goed uitzien voor de eerste keer. Ze reageert heel braaf op een voor haar nieuwe situatie. De rust komt later wel.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 03:08

Je zou haar aan kunnen leren om haar hoofd lager te doen. Hoofd laag is ontspannen. En ook zelf eerst rustiger zijn, dus op het blok , rustig diep in en uitademen en dan pas opstappen.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:42

Misschien een beetje omdenken, maar haar belonen voor stilstaan? Ze wordt nu alleen maar beloond voor 'dingen doen', door voor haar de focus te leggen op niks doen krijgt dat een hogere waarde dan wel dingen doen, als je snapt wat ik bedoel ;)
Overigens kan je dan ook de dingen minder belonen die ze graag doet, ze liep zelf al naar het blok toe met de intentie het aan te raken (wat goed is) maar zou zelf alleen vragen te touchen als ze aarzelend is. Zo hoef je die dingen minder te belonen en kan je het stilstaan meer belonen en krijg je vanzelf meer rust.
Of je hebt gewoon een beetje een ADHD paard en zit het in de aard van het beestje :+ Wat dan overigens ook kan helpen om zelf wat meer rust mee te brengen, gewoon soms even staan, even wachten, dan ziet het er ook al minder gehaast uit.

Verder wel fijn om een opstapje te hebben! En de rit van laatst klinkt ook super goed <3

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 20:34

balance schreef:
Mooi opstapje heb je zo. Lenig genoeg om er op en af te klauteren ;). Ik vond het er ook wat onrustig uitzien inderdaad. Maar ze braaf en je kwam en zonder problemen op. Ik dacht ook heel even dat ze op de steen wilde klauteren. Verder geen advies.


Ja, dat dacht ik ook dat Callas op de steen wilde gaan, omdat ze volgens mij even dacht dat het blok was. En mogelijk heb ik of Erwin daar ook wel lopen praten terwijl ik met haar erheen liep over het opstapBLOK. Ze ging in ieder geval graven als jambette.

tamary schreef:
Minder lekkere koekjes gebruiken voor de beloning. Fixatie op koekjes staat anders nadenken over wat wil mens van mij in de weg.


Dat is een grappige tip. Minder lekkere koekjes. Daar zou ik inderdaad eens over kunnen nadenken. Maar waar is ze nou niet dol op? En werkt de beloningsfactor dan nog wel? Bijv Poupette lust geen komkommer- of courgetteschillen, helaas Callas wel, maar gesteld dat ze dat niet zou lusten en ik bied het haar wel aan als beloning, voelt een paard zich dan toch beloond of juist belazerd?

senna21 schreef:
Ik vind het opstappen er goed uitzien voor de eerste keer. Ze reageert heel braaf op een voor haar nieuwe situatie. De rust komt later wel.


Ik vond het ook superknap dat ze niet schrok van een vrouwtje van 2,5 meter ineens. Nu heb ik weleens gelongeerd vanaf een hoog oppervlak, maar dat is dan verder weg.

De rust komt later wel, dat is een beetje een dingetje, want deze onrust, (het zoeken naar de beloning) dat heeft ze tijdens het rijden ook als ze denkt dat er een beloning komt. Dus het is structureel en daar moet ik iets mee vind ik.

fardoe schreef:
Je zou haar aan kunnen leren om haar hoofd lager te doen. Hoofd laag is ontspannen. En ook zelf eerst rustiger zijn, dus op het blok , rustig diep in en uitademen en dan pas opstappen.


Lol, ben ik weer in mijn eigen valkuil getrapt? Ik vond juist dat ik het zo rustig deed, en dat ik op het blok even op de plaats rust deed en dat zij naar mij kon kijken. Hoofd lager ben ik ooit eens mee begonnen inderdaad. Op commando haar hoofd lager doen, geen idee meer welke NH training dat was. Ik weet ook niet eens meer hoe ik dat deed, ik dacht dat ik iets deed met mijn hand op haar schoft. Raar dat sommige dingen verwateren en wegzakken. Ik zal daar weer eens induiken hoe je dat kunt aanleren.

Cera_D schreef:
Misschien een beetje omdenken, maar haar belonen voor stilstaan? Ze wordt nu alleen maar beloond voor 'dingen doen', door voor haar de focus te leggen op niks doen krijgt dat een hogere waarde dan wel dingen doen, als je snapt wat ik bedoel ;)
Overigens kan je dan ook de dingen minder belonen die ze graag doet, ze liep zelf al naar het blok toe met de intentie het aan te raken (wat goed is) maar zou zelf alleen vragen te touchen als ze aarzelend is. Zo hoef je die dingen minder te belonen en kan je het stilstaan meer belonen en krijg je vanzelf meer rust.
Of je hebt gewoon een beetje een ADHD paard en zit het in de aard van het beestje :+ Wat dan overigens ook kan helpen om zelf wat meer rust mee te brengen, gewoon soms even staan, even wachten, dan ziet het er ook al minder gehaast uit.

Verder wel fijn om een opstapje te hebben! En de rit van laatst klinkt ook super goed <3


Ja opstap is errug fijn. Ben er heel blij mee. En eh, dat is eigenlijk wat ik al doe, ik beloon haar altijd al voor ho. Ze loopt achter me aan, neemt dan het voortouw om het nieuwe ding (voor de 2e keer) te besnuffelen en als we daar staan, staan we stil en krijgt ze een koekje. Ho is altijd koekje, ook tijdens het rijden en dan halthouden. (Dat ben ik gaan doen vanuit de theorie, dat als ze aan de kletter gaat dat ho dan ook werkt. mwah) Dus stilstaan is al koekje en belonen.

Wat ik moet gaan doen, denk ik, is minder vaak belonen met voer ja. Dingen die normaal zijn geworden beloon ik ook niet meer. Ik bedoel, voetje geven, omstappen bij het poetsen etc, dat heeft ze ook ooit geleerd met koekjes en daar beloon ik haar ook niet meer voor met koekjes alleen met mijn stem.

Dus ik ga beginnen met om de drie keer belonen met koekje en de andere keren met stem.
Dank voor jullie meedenken.

Hier weer een filmpje van de afgelopen week Maquéden. Fijne zondagavond nog!

https://www.youtube.com/watch?v=J5BmgrqLE2k

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:23

Je wil haar iets geven wat ze lust, maar niet zo super lekker is dat ze niet meer kan nadenken. Het is een bekend probleem met clickertraining, te lekkere beloning = paarden denkvermogen foetsie.
Laatst bijgewerkt door tamary op 21-11-21 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:30

Wauw wat een project weer. Wel leuk om ze zo nog een laatste plekje te geven!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:22

Zo jammer dat ze al zo vergaan waren de auto’s. Maar wel mooi dat jullie nog een deel bewaard hebben. Wij hebben laatst een motorkap en twee zijkanten van een Mercedes uit de jaren ‘70 gevonden in ons huis.

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:27

Oh dat opruimen van die restanten bus klinkt ook gewoon met alsof je een blikje in elkaar drukt. Meer ist ook echt niet. Verder wordt het prachtig bij jullie hoor.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:46

Wat leuk dat jullie de voorste delen zo nog een plek kunnen geven op jullie terrein. Dat staat eigenlijk echt heel leuk!

En wat grappig hoe weinig er eigenlijk overblijft van dat busje als je hem opgevouwen hebt :D

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:20

Geestig het filmpje! "Pas je op voor de lak".... _O-

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 10:28

pien_2010 schreef:
Geestig het filmpje! "Pas je op voor de lak".... _O-


LOL, Pien, hahaha, ik riep het iedere keer, running joke, en heb het een paar keer in het filmpje laten zitten.

JudithO schreef:
Wat leuk dat jullie de voorste delen zo nog een plek kunnen geven op jullie terrein. Dat staat eigenlijk echt heel leuk!

En wat grappig hoe weinig er eigenlijk overblijft van dat busje als je hem opgevouwen hebt :D


Ja, shocking dat er maar zo weinig overblijft. Kun je nagaan als je een ongeluk krijgt... Maar aan de andere kant was hij nog heel sterk want Erwin kon gewoon op het dak lopen en die boom die omviel deed ook geen schade.
Erwin had ze het liefst toch helemaal weggedaan, maar dat vond ik té erg. Nu zo die neuzen is goed.

jeetje77 schreef:
Oh dat opruimen van die restanten bus klinkt ook gewoon met alsof je een blikje in elkaar drukt. Meer ist ook echt niet. Verder wordt het prachtig bij jullie hoor.


Dank je, ja je ziet wel eens van die filmpjes van caravans die helemaal uit elkaar liggen bij een ongeluk, ik snap nu dat dat kan. Maar Pelle is dan ook wel heeeeeel sterk ;-)

fardoe schreef:
Zo jammer dat ze al zo vergaan waren de auto’s. Maar wel mooi dat jullie nog een deel bewaard hebben. Wij hebben laatst een motorkap en twee zijkanten van een Mercedes uit de jaren ‘70 gevonden in ons huis.


Ja, als ze niet zo ver heen waren, waren we waarschijnlijk gaan restaureren. We hebben de landrover die je af en toe op de filmpjes ziet, ook zo opgeknapt. En we hebben ook 2 motoren zo opgeknapt. Tractors ook. Dus maar goed dat ze zo ver heen waren, anders hadden we er nóg weer een hobby bijgehad...
En wat grappig die Mercedes onderdelen! Heb je ze bewaard? Kun je nog iets ludieks met die motorkap?

Muga schreef:
Wauw wat een project weer. Wel leuk om ze zo nog een laatste plekje te geven!


Hi Muga, ja dat hadden we niet verwacht dat het 4 dagen zou gaan kosten. Wat ik op de filmpjes te saai vond om te laten zien is dat ze helemaal ingegroeid waren aan de onderkant en iedere keer als we ze optilden bleven ze vastzitten, moesten we weer iets losslijpen of doorzagen. Maar ik ben erg blij met het resultaat. Ik denk er zelfs over om de blauwe met hamerite blauw of zo te gaan verven, en dan een beetje met oudlook (nee niet het mailprogramma) erover heen zodat het wat meer beschermd is en wat langer kan blijven staan. In ieder geval wil ik twee gelijke koplampen erin zien te vinden, zodat ze in ieder geval weer ogen hebben!

tamary schreef:
Je wil haar iets geven wat ze lust, maar niet zo super lekker is dat ze niet meer kan nadenken. Het is een bekend probleem met clickertraining, te lekkere beloning = paarden denkvermogen foetsie.


En weer on topic. Ik snap dat wel, hahaha, dat heb ik ook met chocola. Ik denk ik neem er maar eentje en hop mijn hele denkvermogen foetsie, in no time is het leeg...

Met Callas ga ik doen wat ik zei, ik ga nog maar om de 3x belonen met voer. De andere keren met aaien. Zoiets.
Verder heb ik via Tamara (Fardoe) een tip gekregen om een training van 1.5uur gegeven door Felicity Davies te bekijken. Ik heb me ervoor ingeschreven en alles bekeken. Veel wist ik al, maar het is fijn om even weer herinnerd te worden aan dingen die ik wel weet maar verwateren. De laatste tijd als Callas aarzelt of bang is, dan laat ik haar kijken, die 20 seconde. Ik denk wel dat dat helpt, maar eerder ging ik haar juist afleiden met oefeningen. Dat is er nu eigenlijk helemaal uit, terwijl ik ook denk dat dat ook kan helpen. Soms zeggen ze, wat je aandacht geeft groeit. Dus ik ga daar maar weer eens aan werken. Wat ik ook een leuke tip vond, is de veilige zone van je paard vaststellen en die uitbreiden door nét even buiten die veilige zone oefeningen te gaan doen die je paard leuk vindt. Om zodoende de beladenheid van het enge van nét buiten die veilige zone weg te halen. Dat is bij ons erg makkelijk, het erf is veilig en daarbuiten wordt het spannender en komt het koppie erop, dus ik ga opzoeken waar het koppie omhoog komt en daar een leuke makkelijke oefening doen.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:00

Volgens mij vindt Callas die blok oefening erg leuk. Hier zie je overal van die blokken liggen buiten, dus wellicht bij jullie ook.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:02

Fijn dat je er iets aan hebt gehad Monique. Wat ik fijn vind aan Felicity is dat ze zo vriendelijk is in haar omgang naar zowel mens als dier.

De motorkap heeft binnen gelegen en is dus nog in zeer goede staat. We weten nog niet wat we er mee gaan doen .

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 19:37

Hallo allemaal,

@Pien, blok en jambette zijn haar favoriete oefeningen. We hebben verder geen natuurlijke blokken hier in de klei. Onder de klei zit wel van die witte kalksteen maar geen rotsblokken.
@Tamara, als je er zelf niets mee wilt, dan denk ik dat als je het op boncoin zet, dat je er wel belangstelling voor krijgt.

Ik ben heel trots op mijn paardje. We hadden weer een drama. Waar begin ik. Ik zou voor op het erf oefeningen ohz met voorwerpen gaan doen. Dus ik had 'balkjes' neergelegd en dingen om omheen te lopen. Erwin had geen tijd/zin/was geïrriteerd en zei dat hij op het erf aanwezig zou zijn maar hij wilde wel gewoon doorrommelen.

Maar door zijn irritatie, over zichzelf, de gladde klei en over mijn afhankelijkheid van hem, was hij enorm druk. Hij liep te rennen van het een naar het ander, te glibberen, onverwachte bewegingen te maken en Callas was er op een negatieve manier al door geboeid toen ze nog in haar box stond.

Ik had haar opgezadeld en was via het nieuwe blok opgestegen met meer rust ingebouwd en Erwin was ver van ons weg onzichtbaar in de struiken aan het klooien. Dat levert verschrikkelijk veel stress bij Callas op, ze hoort van alles wat niet gebruikelijk is, maar ze kan het niet zien.

Dus ik stap naar Erwin toe zodat ze hem kan zien. Maar Erwin is niet blij dat ik naar hem toe kom want het is daar superglad en Callas gleed schaatsend daarheen en trok sporen. Duh, heb je wel eens gezien wat zijn Pelle vernietigt. En hij liep boos te wapperen dat we wegmoesten.

Afijn, Callas had gezien dat het bosspook Erwin was en ok was, dus we klimglibberen weer omhoog. Daarbij, zonder dat ik het zag, een braamstruik die Erwin geknipt had, meeslepend in haar staart.

Ik stap terug naar het erf en ik ga daar 'balkjes' lopen in stap. Draf is veel te glad. 'Balkjes' zijn van die piepschuimen dingen. Ik had er 6 neergelegd. We gaan over alles heen en bij de zesde is er ineens paniek. Ze draait zich weer 180 graden om want er is kennelijk iets gevaarlijks achter haar.

Wat blijkt met die braamstruik in haar staart heeft ze alle 'balkjes' meegesleept en die zijn in de braamstruik in haar staart gewikkeld. We staan nu tegenover het gevaar dat nu rond haar benen is geslingerd en ze gaat gevaarlijk snel achteruit lopen, oncontroleerbaar, richting het ijzeren tuinhekje.

Ik roep Erwin. Dan draait ze weer en wil aan de kletter slaan. Gelukkig wil ze niet weg van het huis, gelukkig had ik de teugels aangenomen en gelukkig en zo braaf, luisterde ze na een keer of 8 naar HO. Ook omdat toen alle blauwe dingen uit haar staart waren getrapt en alleen de braamstruik er nog in hing.

Erwin ziet me wel, maar denkt dat ik de situatie onder controle heb en komt niet en gaat verder. Zo lastig als iemand niet "dier" is en niet inziet dat het gevaar nog niet voorbij is. Dus ik roep en roep hem. Callas staat te beven als een rietje, klaar om als een pingpongbal naar ergens heen te schieten zodra ze een stap gaat doen, doordat ze die struik in haar staart eng vindt.

Soms helpt vloeken en Erwin heeft de struik uit haar staart gevist. Adem in Adem uit. Ik heb Callas helemaal de hemel in geprezen en met koekjes beloond dat ze zo goed had geluisterd.

Toen ben ik weer over de klont blauwe dingen gaan stappen en ze aarzelde geen moment en zolang ik precies voor het huis bleef, was haar hals laag. Ging ik iets erbuiten kwam haar koppie omhoog en heb ik dan oefeningen als jambette en backup gedaan.

En ja ik heb haar nu toch nog iedere keer beloond al was ik dat niet van plan, maar ze had wel een steuntje nodig en verdiend.

Tja. van die dingen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:57

Vind je het gek dat je haar voor alle positieve dingen beloond hebt? Ik niet in elk geval, ik weet nog dat ze heel in het begin iets in haar staart had en dat toen de paniek zo groot was dat er echt geen land met haar te bezeilen was, nu kreeg je haar ( ook al duurde het voor jouw gevoel vast een eeuwigheid) weer onder controle.
En zonder braamtak in haar staat gewoonweg rustig over de zachte balken gaan, ook al was dat alleen recht voor het huis, ik vind het eigenlijk allemaal overwinningen! En ja, daarom vin dik dat je in zo'n geval zeker alle goede momenten moet belonen!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 14:03

Hi Jet, nee ik vind dat ook niet gek. Ik was ook errug trots op haar, dat was ook het eerste wat ik schreef over deze gebeurtenis, ondanks dat het weer superlink was allemaal. Het had zo fout kunnen gaan bij dat hek. Maar goed, we hebben het weer overleefd en Callas deed het erg goed. En ja, ze heeft nog steeds dat trauma van die staart en de poepschep die erin bleef hangen.

Ik ben daar indertijd wel op gaan trainen, met dingen met haar meeslepen, maar ik heb haar daar geen vertrouwen in kunnen geven. Als ik nu bij wijze van spreken mijn jas uittrek op haar en achter haar neergooi of zelfs aan Erwin geef, dan kan ze panieken. Ik zou het eigenlijk toch moeten trainen om haar dapperder te maken.

Ik zei het over het belonen omdat ik me voorgenomen had alleen om de 3x te belonen. Maar daar was de situatie gewoon niet naar. Ze was oprecht verschrikkelijk bang, kon niet relativeren, wegvluchten, maar toch HO, al was het niet bij de 1e HO. En dat toch HO was ontzettend braaf en dus heel veel beloond, stem, knuffel en koekje.

Ik hoop vanmiddag weer even op te stappen. Het weekend gaat het regenen. Fijn weekend allemaal

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:33

Wacht Ho, ik lees nu een tegenstrijdig ding. Je bent haar gaan trainen om niet meer in paniek te raken bij dingen die achter haar zijn naar aanleiding van een poepschep die in haar staart bleef hangen.
Je hebt haar dat vertrouwen nog niet kunnen geven, zeg je vervolgens.
Nu blijft er een bramentak in haar staart hangen, ze loopt ermee en jij hebt hem niet gezien. Daarna ga je over noedels lopen en blijven ze allemaal hangen er is paniek , maar ze blijft uiteindelijk bij je . De tak kan uit haar staart gehaald en heb je verder kunnen rijden.

Volgens mij zijn dit 100 stappen vooruit in het vertrouwen hebben in elkaar.
Een tip, misschien wat grondwerk training doen en niet rijden als Erwin geen goed humeur heeft. Heeft effect op jou en …. kettingreactie

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 18:45

Fardoe, inderdaad, zo zag ik het ook. Callas en jij hebben hele grote stappen gemaakt, als dit kort na het poepschep-gebeuren was geweest, was het heel anders gelopen...

Probeer inderdaad het rijden niet als "moeten" te zien, rijd alleen als je zelf sterk bent en als Erwin er niet van baalt dat je wil rijden. Ik snap dat je er heel graag op zit hoor, maar kijk eens of het je helpt/jullie helpt als je hier iets meer over nadenkt ;) .

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 18:58

fardoe schreef:
Wacht Ho, ik lees nu een tegenstrijdig ding. Je bent haar gaan trainen om niet meer in paniek te raken bij dingen die achter haar zijn naar aanleiding van een poepschep die in haar staart bleef hangen.
Je hebt haar dat vertrouwen nog niet kunnen geven, zeg je vervolgens.
Nu blijft er een bramentak in haar staart hangen, ze loopt ermee en jij hebt hem niet gezien. Daarna ga je over noedels lopen en blijven ze allemaal hangen er is paniek , maar ze blijft uiteindelijk bij je . De tak kan uit haar staart gehaald en heb je verder kunnen rijden.

Volgens mij zijn dit 100 stappen vooruit in het vertrouwen hebben in elkaar.
Een tip, misschien wat grondwerk training doen en niet rijden als Erwin geen goed humeur heeft. Heeft effect op jou en …. kettingreactie


Mee eens!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 19:08

fardoe schreef:
Wacht Ho, ik lees nu een tegenstrijdig ding. Je bent haar gaan trainen om niet meer in paniek te raken bij dingen die achter haar zijn naar aanleiding van een poepschep die in haar staart bleef hangen.
Je hebt haar dat vertrouwen nog niet kunnen geven, zeg je vervolgens.
Nu blijft er een bramentak in haar staart hangen, ze loopt ermee en jij hebt hem niet gezien. Daarna ga je over noedels lopen en blijven ze allemaal hangen er is paniek , maar ze blijft uiteindelijk bij je . De tak kan uit haar staart gehaald en heb je verder kunnen rijden.

Volgens mij zijn dit 100 stappen vooruit in het vertrouwen hebben in elkaar.
Een tip, misschien wat grondwerk training doen en niet rijden als Erwin geen goed humeur heeft. Heeft effect op jou en …. kettingreactie


Dank voor dit grote compliment. Ik denk uiteraard dat we van heel ver gekomen zijn en dan we veel bereikt hebben. Als ze me nou echt zou vertrouwen zou ze dan bij de 1e HO niet al gestopt zijn? Ach, ik kan niet in haar kop kijken. Ik weet wel dat ze in het land ook van alles in haar staart heeft hangen, hele bomen halen we eruit. Dan is het niet eng. Maar die blauwe piepschuimdingen zijn geen bomen uiteraard. Het is een onnatuurlijk eng ding.

Jet schreef:
Fardoe, inderdaad, zo zag ik het ook. Callas en jij hebben hele grote stappen gemaakt, als dit kort na het poepschep-gebeuren was geweest, was het heel anders gelopen...

Probeer inderdaad het rijden niet als "moeten" te zien, rijd alleen als je zelf sterk bent en als Erwin er niet van baalt dat je wil rijden. Ik snap dat je er heel graag op zit hoor, maar kijk eens of het je helpt/jullie helpt als je hier iets meer over nadenkt ;) .


En zowel voor @Jet (dank je ook voor de grote stappen) @Pien en @Tamara, alleen rijden als de mindset optimaal is. Ja, dat zou beter zijn.

Maar vandaag hadden we ook weer een typisch tiepje Callas. N.a.v. gisteren denk ik, ik zou eigenlijk best wel weer eens naar een training met dingen slepen kunnen gaan toewerken. Laat ik vandaag eens niet opstappen en alleen "mennen". Dus Pien haar schoffie erop, lange leidsels, halster, geen bit omdat ik vind dat ik daar veel te veel kracht mee kan uitoefenen als ik achter haar loop en eerst maar eens lopen.

Poetsen, geen beginnen aan overigens, braaf. Vaststaan want ik moest ook uitmesten, superbraaf. Aan het einde van de tien min kwam er wel een schraap, zo van, dude vergeet je me niet ik word ongeduldig, maar verder braaaaaf. Echt.
Ik ga mennen. Eerste 20m goed. Daarna komen we langs de vliegervlakte zal ik het maar even noemen (het land waarvan we hopen dat het van ons wordt) Daar was kennelijk iets, en maar kijken die kant op. Nee, ik wilde graag dat ze haar aandacht bij mij had en dus niet zou gaan schrikken van iets dat er eventueel heel misschien zou kunnen zijn. Dus naar links laten stellen. Dat ging goed.

Einde van de boomgaard. Veels te vlug wilde madam weer daar vandaan. Dus oefeningen gedaan. Stoppen. Belonen af en toe met een stukje worteltje, is minder lekker dan bix. Daarna vele keren rond de bomen gestuurd. Zonder bit hè! Ging errug goed. Beloond. Aandacht was ook bij mij en niet bij het grote boze enge weiland waar misschien wel 1 hertje of zo in liep.

Ik wilde nu naar een ander deel van het terrein, daarvoor moet ik een helling af en weer op. Die helling af is weg van stal. We liepen gigantisch te glibberen door de klei. Niet fijn. Herinneren jullie je misschien nog dat Callas en Poupette er een keer een nieuw stuk land bij kregen en dat Callas zo gefrustreerd bok-rondjes op de plek maakte met haar fantastische piep?

Nou dat dus. Ik wil het niet, ik wil het niet, ik wil het niet! Dat. Dus hoppen en piepen en bokken op de plek (geen zweep overigens bij me) en zich flitsend snel omdraaien naar mij. Ze ging niet weg, maar bleef mij aankijken van ja dude, los dat nou maar eens lekker op. Ik heb het opgelost maar zodra we weg gingen van de stal, kwam er weer een knettersessie met erna omdraaien en mij confronteren. Althans zo voelde het. Ze had natuurlijk ook weg kunnen rennen, maar dat deed ze niet. Ik was blij dat ik geen bit in had gedaan, want ik had haar geheid in de mond gerukt. Nu kon ik aan het halster rukken wat in ieder geval geen schade oplevert.

Maar wat een kop erop en wat een power. Ik heb het op mijn manier opgelost, het laatste woord was voor mij en we hebben het goed afgesloten. Maar toch. Dit is dus ook typisch Callas. Als ze iets niet wil, dan laat ze dat blijken door piepen en bokken op de plek.

Als het nu ohz was geweest, dan was het knetteren geweest.

Ik verlang naar een bak. Een veilige omgeving voor mij! Dan kan ik haar eerst losgooien, kan ze uitknetteren, dan kan ik in de bak gaan werken en trainen en erna een ritje maken.

In de grondaankoop zijn we een stapje verder, volgende week gaan we bij de notaris het voorlopige koopcontract tekenen. En dan hopen dat de Safer, de boerenbond, niet dwars gaat liggen.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 19:51

Moeilijk Mo, je maakt je eigen keuzes en daar heb ik respect voor. Dat gezegd hebbende heb ik NOOIT met brave super bevestigde Hercule gemend of gewerkt zoals jij nu met Callas, zonder bit en zweep.
Je hebt gewoon minder te vertellen met mennen en werken met men gareel en dat kan tot gevaarlijke situaties komen.
Gelukkig goed afgelopen en daar ben ik blij om. Duidelijkheid daar houden paarden van.
Daarbij ben je onervaren met mennen, en vaak moet je heel snel zijn om te voorkomen dat ze omdraaien en jou opzadelen met een probleem. Met een bit heb je met zachte hand gewoon net iets meer om te begrenzen en te voorkomen, tesamen met streng uhuh en aanraking of omhoog zwiepen zonder te raken met zweep aan de kant waar ze uitwil breken.
Ik word hier dus niet blij van, sorry! En hopelijk krijg ik nu niet heel bokt over me heen. Maar ik heb heel heel erg veel gemend en daarin ook les gehad.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:05

Ik heb mijn super brave oude pony gemend (er achter lopen dan) met van alles qua optomingen, maar bit werkte echt het fijnst. Alles aan bitloos gaf problemen bij precizie werk. Bij mennen heb je nl enkel stem, teugels en zweep, terwijl er op je heel veel kan doen op been en zithulpen, bit & zweep vervangt dat als je er achter loopt/zit.
Vergis je dus niet hoeveel je mist aan communicatiemogelijkheden als je eigenlijk enkel via teugels gevoel kan overbrengen en vaak in de blinde vlek van het paard loopt. Nu is dat laatste er op ook het geval, maar je hebt veel meer contactpunten dan er naast/achter.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:12

Nog een tip naar aanleiding van je laatste bericht. Uit je hoofd en meer luisteren naar je gevoel.
Het omdraaien en confronteren is ook precies wat Callas wilde.
Ik weet hoe glad en verraderlijk de grond kan zijn deze tijd van het jaar. Het zou ook kunnen zijn dat Callas je wilde behoeden voor ongelukken.