[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 23:34

Nou, buuf is een hartstikke leuke meid verder, maar ze zegt zelf dat ze vindt dat ze het nu zo goed mogelijk moet doen, maar dat er zsm een permanente oplossing moet komen. Maar het punt is dat John en zij daar onderling niet over eens zijn... Hij wil de paardjes wel houden.

En ja zonde om 60 euro te laten verlopen, maar ik had er niet echt een doel voor en dus allemaal leuke dingetjes, ook cadeautjes voor vriendinnen, van die leuke hebbedingetjes. Maar goed, dat heeft niets met paarden te maken, behalve ontstressen, lol.

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:55

Dan moet ze heel sterk in haar schoenen staan, zij heeft nu iig een klein beeld hoeveel werk het houden van paarden nu echt is. Bij John lijkt het nog steeds een soort van status dingetje.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 10:19

Ja inderdaad, Jeetje77, en komt ook nog bij dat John vanuit huis werkt, dus meer tijd aan de paardjes kan geven dan VvJ die een baan met onregelmatige uren heeft. Maar die tijd heeft hij er tm heden niet aan besteed, dus ik vermoed ook niet dat dat in de toekomst ineens wel gaat gebeuren.

VvJ belde net, zij heeft de DA gebeld voor bloeduitslag en zoals te was verwachten heeft B-A een leverprobleem. Niet zo gek natuurlijk als je zolang op je uitersten geteerd hebt. Ik heb toen 2 jaar geleden dat katje opgevangen (ginger, ik het haar nog steeds) en zij had ook leverfalen door zware ondervoeding. Ik had ook al aan John gevraagd of haar tandvlees geel was, maar we konden niet in haar mond kijken. Haar ogen vond ik sowieso raar, maar dat heeft er niets me te maken denk ik.

Medicijnen ervoor komen vandaag bij de DA aan en VvJ gaat dat halen en komt dan hierheen. Ik ga nu de paardjes in het land zetten en haal ze weer binnen als zij komt.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:20

Monique1963 schreef:
Ja inderdaad, Jeetje77, en komt ook nog bij dat John vanuit huis werkt, dus meer tijd aan de paardjes kan geven dan VvJ die een baan met onregelmatige uren heeft. Maar die tijd heeft hij er tm heden niet aan besteed, dus ik vermoed ook niet dat dat in de toekomst ineens wel gaat gebeuren.

VvJ belde net, zij heeft de DA gebeld voor bloeduitslag en zoals te was verwachten heeft B-A een leverprobleem. Niet zo gek natuurlijk als je zolang op je uitersten geteerd hebt. Ik heb toen 2 jaar geleden dat katje opgevangen (ginger, ik het haar nog steeds) en zij had ook leverfalen door zware ondervoeding. Ik had ook al aan John gevraagd of haar tandvlees geel was, maar we konden niet in haar mond kijken. Haar ogen vond ik sowieso raar, maar dat heeft er niets me te maken denk ik.

Medicijnen ervoor komen vandaag bij de DA aan en VvJ gaat dat halen en komt dan hierheen. Ik ga nu de paardjes in het land zetten en haal ze weer binnen als zij komt.


Monique, even een tip wat betreft leverfalen. Mariadistelzaad is echt een supermiddel om de lever te ondersteunen. Ik geef het hier gemalen aan de paarden met leverschade door vergif. Ik merk het zo goed als ik de Mariadistelzaad wel of niet geef. Een paard kan met de helft van de leverwerking nog prima functioneren. Een paard heeft nl. een overcapaciteit van de lever. Die is nl. eens zo groot als eigenlijk nodig is. Dat weet ik van dhr. Counotte, het hoofd toxicologie van de gezondheidsdienst voor dieren hier in Nederland. En ja hij is van origine Fransman ;)

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 11:58

Interessante tip, Henny, dank. Ik heb eerst even op de latijnse naam gezocht dat is Silybum marianum en toen dat ingetikt voor Frankrijk en dan heet de plant, Chardon Marie. Dat had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken.
En dan te bedenken dat wij die "krengen" er altijd uittrokken bij ons vorige land in Frankrijk. Omdat dat een verplichting is.
Op internet is er zat van te verkrijgen. Ook in Frankrijk. Gaat weer een wereld open. Ik ga het aan ze doorgeven, ik denk dat ze eerst even dit medicijn willen proberen. Heb nog niet gehoord dat de da het al ontvangen heeft, zou een spoedlevering zijn, maar ja ook in Frankrijk is het zaterdag, zelfs als sommige scholen op zaterdagochtend nog open zijn...

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:16

Haha Chardon Marie had ik nog nooit van gehoord :D Ik maal het dagelijks met een oud elektrisch koffiemolentje. Gemalen wordt het nog iets beter opgenomen. Ik heb dus 4 paarden die een chronisch beschadigde lever hebben. We hebben eerder bloedonderzoeken laten doen met en zonder het voeren van Mariadistelzaad. Zonder hebben ze een fors leverprobleem. Met zijn de leverwaardes nagenoeg goed en nauwelijks een probleem te noemen. Mocht je het op een gegeven moment willen proberen, 10 tot 12 gram per dag is genoeg. Je kunt het het na de 1e paar dagen nog even wat extra verhogen tot 15 á 20 gr. en daarna weer de normaal dosering. Ik zie meestal het 1e resultaat tussen de 2 á 3 weken maar na 4 weken is er een heel duidelijk positief verschil.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 12:45

HI Henny en het positieve verschil zie je dat dan in gewicht?

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:38

Het was inderdaad te verwachten dat er iets uit het bloedonderzoek zou komen.
Gelukkig gaat ze medicijnen ervoor krijgen. Hopelijk gaat het snel beter met haar lever.

Fijn dat je even wat voor jezelf bent gaan shoppen met n cadeaubon, dit is altijd leuk!

Ik ken die winkel niet in Ned.
Het zal iets van in Frankrijk zijn.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 19:02

En dan vind ik het toch leuk dat hun zoontje ook meekomt. Doodsbang voor paarden, maar hij heeft toch Poupette van het weiland naar stal gelopen op mijn aandringen. (In de hoop dat hij het toch leuk gaat vinden in de toekomst) Met zijn drietjes alle stalwerkzaamheden gedaan en ze hadden wat wortels meegenomen en vonden het toch wel akelig om te zien dat (door hun schuld) B-A geen wortel kan eten. Heel klein gesnipperd ging wel. VvJ had medicijnen afgehaald bij de da en door het voer en B-a eet het goed. Ze moet het 1x daags hebben. Hoppa een literfles 63 euro... Gelukkig hoef ik daar niet voor op de draaien.

Callas en mijn twee shetten hebben nu de hele dag zicht op het weiland waar de twee andere lopen en het gedraai en gehinnik is nu over. Daar ben ik wel blij om, want het is te glad om te gaan lopen klieren. Ook het in twee ploegen naar stal lopen gaat goed, want dan moet Callas en de shetten even achterblijven en wachten op de tweede ronde, maar ze doen het allemaal goed. Dat is fijn.

Morgen komt VvJ weer een uurtje en doen we weer even alles samen. Gaat lekker snel met zijn twee! Of met zijn drie dit keer, want het jongetje heeft alle hooizakken gevuld en drinkbakken schoongemaakt. Team-work.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:14

Monique1963 schreef:
HI Henny en het positieve verschil zie je dat dan in gewicht?


Nope, uit de leverwaardes van meerdere bloedonderzoeken ;)

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 19:47

Ik moet jullie toch even bijpraten. Ik had jullie wel eens verteld dat ik met mijn bediende regelmatig mijn toekomstige prins het witte paard ging bezoeken. Dat waren gouden tijden. Zij noemen hem Kabir, geen idee wat dat betekent, maar hij is een prins. Als hij me hoorde kwam hij al naar het hek van het paleis galopperen en konden we neuzen tussen de tralies door. Onze bediendes mochten van ons dan ook even met elkaar praten. Heel af en toe haalde zijn bediende hem uit de paleistuin, maar alleen als het veilig was, prinsen moeten uiteraard beschermd leven en dan konden we echt even bijpraten. Oeh soms moest ik wel even gillen hoor, die mallerd als hij wat avances maakte, maar ik was natuurlijk zeer gevleid dat mijn mooie dreadlocks bij de prins in de smaak vielen. Hij was ook ooit een keer al richting mijn huis gelopen, want hij wilde natuurlijk graag bij me zijn, maar mijn bediende forceerde mij hem klem te rijden. Maar dat wilde ik niet natuurlijk, het is niet beleefd een prins klem te rijden. Zijn bediende heeft indertijd hard achter hem aan moeten rennen, daar hebben we samen stiekem schik om gehad. Maar het laatste jaar heb ik hem eigenlijk niet meer gezien, ik vermoedde dat zijn bediende hem lekker verzorgde in een dagverblijf, of zo. Ik dacht nog wel veel aan hem, aan die mooie donkere zwarte ogen, diepe poelen van geheimzinnigheid. Zijn fluweelzachte neus, hoe die de mijne had gestreeld. Ik moet er gewoon diep van zuchten.

Tot een week geleden. Mijn bediende haalde me naar stal en ik dacht al dat ik zijn heerlijke parfum rook maar ik zag hem nergens. Een paar dagen terug haalde zij ons weer naar onze nachtverblijven en al buiten het gebouw hoorde ik hem schreeuwen. Hij was ontdaan, natuurlijk hij was maar gewoon in een stal, niet in zijn paleis, maar ik was helemaal blij! Hij was echt naar mij toegekomen, mijn witte prins. Binnen aangekomen zette mijn bediende mij in mijn verblijf, en daar zag ik hem! Twee verblijven verder. Wat was hij prachtig, zijn neusgaten wijd open gesperd, zijn pikzwarte ogen schitterden furieus. Ik riep hem enthousiast gedag, maar hij was erg onrustig. Snap ik best, ik was ook onrustig toen ik weggehaald was uit mijn gewone prinsessengroep, maar ja, nu waren we bij elkaar! Daar moet je wat voor over hebben. Ik heb zacht gehinnikt en gegrinnikt om hem te kalmeren, maar hij leek wel in paniek? Kon ik maar naar hem toe, maar het verblijf van die dwerg-eunich zat er tussen en ik kon er niet uit. Een vlaag van jaloersheid overviel me, want die dwerg-eunich kon wel aan hem snuffen en ook die simpele merrie-dwerg kon bij hem, maar ik niet. Ik, zijn uitverkorene, zijn black beauty met mijn mooie haar, ik kon niet bij hem.

Het duurde even tot het tot me doordrong dat hij niet naar mij luisterde, sterker nog hij keurde mij geen blik waardig. Ik was ontdaan en keek vol verbazing naar wat hij deed. Hij steigerde, zo stoer, maar hij probeerde over de deur te gaan. Ja dat vond ik nou weer dom, want dat gaat niet passen natuurlijk. Mijn bediende stond er naar te kijken en ze was ongerust dat kon ik zien. Ze was zelfs onbeleefd en schreeuwde naar hem! Toen hij niet over de deur kon, wilde hij over de muur, ik was blij, hij wilde naar mij komen! Ik, Callas, was klaar voor hem. Natuurlijk wilde hij over de muur naar mij, logisch toch? Maar mijn bediende werd nog kwader! Ze praatte in zo'n apparaatje en even later kwam haar baas aanrennen. De dwergen kregen een halster om en werden verderop vastgebonden. De eunich-dwerg heeft een eunich-dwergen-deurtje voor hem op maat en dat werd eruit gehaald en een deur zoals de mijne werd erin gehangen. En YES!!! Eindelijk, mijn witte prins mocht naast mij staan. Eindelijk kwam mijn droom uit. En die suffe dwergen moesten nu samen het gangpad delen, en terecht.

We snuffelde aan elkaar, ik was zo blij, ik moest even een gilletje geven en toonde mij op zijn best, mijn hals mooi opgericht, mijn fijne oortjes naar voren geprikt en natuurlijk keek ik hem omfloerst aan door mijn ellenlange volle maantop. Maar mijn prins leek afwezig, hij draafde rondjes in zijn box en bleef maar roepen alsof hij iemand miste. Pas nu viel me op hoe mager hij was. Ik schrok ervan. Mijn bediende en haar baas waren bezig met deuren en hekken en toen, toen kwam er nóg een paard binnen. Nou ja, paard, een stomme pony. Een haflinger met een oor halfstok. Weinig charmant. Niet zo'n prachtige volbloed Prins. Nee, een groezelig, oud ding. Totaal niet interessant. En ik ging dan ook door de grond toen mijn Volbloed-Prins meteen naar de tralies draafde toen ze binnenkwam en met haar ging neuzen. Kennelijk kenden ze elkaar al lang want zij hoefde niet te gillen. En toen schrok ik toch wel zo erg! Mijn prins stormde door zijn verblijf en over de deur beet hij naar mij! Naar mij! Naar mij, zijn prachtige glanzende prinses! Ik schrok natuurlijk van die uitval en moest steigeren en kwam met mijn hoofd ergens tegen aan.

Ik bleef naar hem staren want het kon toch niet zo zijn dat hij dat magere, anorexia-ding boven mij verkoos? Ik weet natuurlijk dat mager de mode is en dat de "thigh gap" tussen de dijbenen hot is, maar kom op, je kunt het ook overdrijven. Natuurlijk ben ik wat mollig, ok, ik geef het toe, ik houd van het goede leven en heb misschien wat kilootjes teveel, maar welke man wil er nu een gratenpakhuis? Dus ik drong nog wat aan, oehoe, hier ben ik! Je prachtige, glanzende, zwarte dame. Nou, je wilt het niet weten, hij sloeg naar me! Gelukkig zat er een muur tussen, maar hij mepte en mepte en mepte, ik hoorde een stukje muur breken! Toen was ik het zat, ik laat me toch zeker niet zo beledigen! Dus ik mepte terug. Hier pak an! Mijn bediende probeerde me te kalmeren en schreeuwde boos naar de prins, of misschien toch gewoon Kabir, en ik heb hem de kont toegedraaid. Ik laat me toch zeker niet zo behandelen, ik heb ook mijn trots. En als hij zo nodig op magere knollen moet vallen, dan zoekt hij het maar uit. Ik was blij dat mijn bediende me kwam troosten en dat ze zei dat het nog maar een maan-lengte gaat duren. Ik zit de tijd wel uit, en die prins, die Kabir gaat er nog spijt van krijgen dat hij haar boven mij verkoos. Ik liet mijn hoofd over de deur hangen en toen kwam die dikke dwerg-eunich even snuffen, daar moest ik toen ook even van gillen, engerd, maar toch ook wel lief.

Ik zal jullie op de hoogte houden of mijn prins, of Kabir, nog anders gaat beslissen...
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 10-11-19 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20527
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:57

_/-\o_ _/-\o_ _O- _O- _O- _O-

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:09

Oh Monique, geweldig omschreven weer _O- _/-\o_

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:10

_O- _O- := :=

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:25

Oh jezus wat zul je gevloekt hebben
Maar ik moet toch echt lachen _O-

SassyMoon
Berichten: 287
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:50

Achossie, wat zielig voor prinses Callas! Hoop dat ze niet teveel liefdes verdriet heeft...Het is ook altijd hetzelfde met die prinsen. :n

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:03

Hahahaha geweldig _O-

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:15

Geweldig hahaha :')

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:13

Die prins weet gewoon niet wat goed voor m is callas. Moet je hem nog even uitleggen vrees ik..

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:54

Ik heb weer genoten van het avontuur van Callas en haar witte ( ex) prins :) .

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:14

Een groezelig oud ding met een thigh gap :D :D :D

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:58

Agossie arme Callas, dat je zo behandeld wordt door je prins!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 10:30

Grijns. Echt als ze kon praten zou dit haar verhaal zijn. Ik zal wel blij zijn als die paardjes weer weg zijn. Poehé. Vanmorgen met voeren, zat ik vet tussen twee paarden in. Ik liep op het gangpad, waar de twee shetjes staan, dus eigenlijk zat ik tussen 4 paarden in, maar die shetjes zijn zo lief, ze willen wel graag het voer hebben maar worden niet agressief, maar die twee groten, dus Callas en Kabir, t*ring, da-was-nie-grappig. Ze stoven allebei op elkaar af over de deuren, platte oren en Callas kan slaan met haar voorbenen (ze heeft al een keer een bal doodgemept ;-) ) en dat deed ze nu ook. Dus dat resulteerde in een enorme scheldpartij van mij, heb er nog een zere keel van. Ik kon haar wel naar achteren schreeuwen en Kabir kroop ook achterin, maar funny is dit niet.

En dat gat in de muur, zag ik gisteren pas. Maar zeker weten van Kabir want er zat nog een hoefafdruk omheen ook! Wat een geweld is dat geweest.

Straks komt VvJ weer met haar zoontje (het is hier een vrije dag in Frankrijk) en gaan we behalve het gewone wat je 's morgens doet ook hoeven uitkrabben leren.

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:39

Jouw leven is in ieder geval niet saai :D
Dat verhaal van Callas, echt fantastisch _O- _O- _O-

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-19 17:37

Waanzinnig! De paardentandarts kwam zag en overwon! Arme, arme, arme B-A. Mijn hemel, wat een vreselijk pijnlijk gebit had dat arme dier! Sowieso ontbreken er 8 kiezen. De twee achterste van boven, dat is het minst erg en wel heel erg zijn er 6 weg uit haar ondergebit. Waardoor uiteraard de tegenoverliggende kiezen veel te ver doorgegroeid waren. Helaas geen foto's kunnen maken batterijen op, zal je altijd zien. De paardentandarts, een leuke vrouw, begon met de hand te raspen, maar al snel ging ze over op elektrisch want het was gewoon teveel.

B-A was erg lief, maar de tandarts gaf dan ook vertrouwen. B-A mocht bewegen en lopen, alles wat ze zelf wilde, alleen mocht ze niet op ons gaan staan en de tandarts danste gewoon mee. Ze deed alles op gevoel en heeft alleen in het begin en op het eind gekeken. Zo knap!

En toen was er dan de ergste kies. Tussen alle ontbrekende kiezen in haar onderkaak stond nog 1 kies overeind. En omdat de rest eromheen al weg was, zat hij los. En dát was het gene dat haar zo slecht deed eten. Iedere hap drukte die losse kies op de ontstoken wortels waarvan er al 3 afgebroken waren en de kies stond dus nog maar op 1 wortel en alles eromheen was ontstoken. Triest! Dat moet ze al jaren gehad hebben! Dus die kies moest worden getrokken.

Ze zei, ik ga kijken of ze begrijpt dat ik haar wil helpen en als ze het niet wil dan moet de da het onder plaatselijke verdoving doen. Geweldig, had ik nog nooit van gehoord dat een dier zo zelf weet wat goed voor hem is en het laat ondergaan of niet. En B-A wist dat het goed was en bleef gewoon stil staan. De tandarts zei ook, ik trek hem er niet uit. Ik houd hem vast en zij mag aangeven hoe ze hem eruit werkt. Waanzinnig! Het werkte nog ook! Zij hielp echt B-A. Vond het gewoon ontroerend. En het ding was er in een wip uit. Bloedde niet eens zo veel omdat het maar om 1 wortel nog ging.

Dan heeft ze nog een losse voortand, maar die doet geen pijn volgens de tandarts en die laten we voorlopig zitten. Erna nog wat raspen en ik zet B-A in haar box en geef haar een liter voer. We gingen Kabir pakken omdat hij eigenlijk nog erger propt dan B-A. Hij was wat dwarser dan B-A maar ook met hem danste de tandarts gewoon mee. Maar eigenlijk was er met zijn gebit, behalve wat haken, niet zo heel veel mis. Ze begrijpt niet waarom hij zo propt. Proppen kan komen omdat het mechanisch niet goed werkt in de paardenmond, maar ook als paarden pijn hebben met kauwen kunnen ze proppen.

We waren nog geen tien minuten bezig of B-A stond alweer te grinniken naar Kabir. Dus ik dacht dat ze hem miste, doet ze ook, maar eigenlijk laat ze daarvoor haar voer niet alleen. Ga ik kijken in haar bak, is het al op! Normaal gesproken doet ze ruim 3 kwartier over 2L voer en sopt het helemaal nat. Nu kon ze gewoon eten. Dat vond ik echt waanzinnig. Nare kies eruit en ze kon gewoon weer eten! Ben zo blij! We hopen dat ze ook hooi gaat eten nu en zo niet dan moet ze over op senioren hooi. Dat zijn geperste blokken hooi die je al naar gelang het paard het wel of niet wil eten, nat kan maken. Maar volgens deze tandarts zal B-A nooit meer een volle haflinger kunnen worden omdat de rest van haar gebit zo vreselijk slecht ook is.

Afijn bij Kabir geen losse kiezen, maar hij zou wel ontstekingen kunnen hebben. Zij denkt eerder aan een probleem met de kaakspieren en raadt aan een osteopaat zijn hals te komen doen en vindt dat we de dierenarts moeten vragen of antibiotica hem zou kunnen helpen.

Daarna heeft ze rapporten opgemaakt en ik heb natuurlijk een foto van de kies genomen die ik bewaar voor John en VvJ. Voor 170 euro is ze helemaal uit Toulouse komen rijden, dat is 2 uur rijden enkele reis. Helaas had ze geen tijd meer voor mijn paardjes, want ze was vertraagd al. (Ik heb haar een uur te laat opgepikt in het dorp want ze kon ons niet vinden)

Nu alles in het Engels vertalen en aan John en familie mailen. VvJ is overigens gisteren met haar zoontje geweest en vanmorgen heeft ze weer geholpen alles te verzorgen en kwam ze voer voor oude paarden brengen. Morgen komt ze weer met zoontje. Hoop echt dat dat jongetje het leuk gaat vinden.

Hieronder de rapporten en daar weer onder de getrokken kies

rapport B-A

Afbeelding

rapport Kabir

Afbeelding

Getrokken kies van B-A terwijl een gezonde kies uiteraard plat is met een gebobbeld kauwvlak.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus zoals Ellen zei, mijn leven is inderdaad niet saai op dit moment. Vond deze tandarts echt een verademing vergeleken bij de man die ik in de Corrèze had.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 12-11-19 18:11, in het totaal 3 keer bewerkt