[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 11:01

Hi allemaal, ik kan niet op iedereen apart reageren, maar ik wilde nog even op Sandra's opmerking terugkomen.

joey2010 schreef:
Weet je Mo , ik ben ook zo .
Ik probeer de dieren te helpen die het hard nodig hebben maar daardoor kom ik zelf wel altijd in de problemen. Omdat het meer werk is en het van mijn eigen vrije tijd met mijn eigen dieren af gaat.
Mijn man verklaard me ook vaak voor gek :o .

Maar ja ik kan ook geen nee zeggen := .
En daar word ook wel misbruik van gemaakt.


Vannacht schrok ik wakker nadat ik me kennelijk onbewust lag te realiseren dat ik de mist in zal gaan met mijn eigen voerkosten. Ik heb 3 hectare grasland voor Callas en de twee shetten. Met een half jaar hooi red ik dat net. Komt omdat 3 hectare gras hier in de bergen gelijk staat aan 1 hectare plat gras. Dus het lijkt heel wat maar het is het niet.

Nu komt er een equivalent aan paarden bij. Kabir is gelijk aan Callas en B-A is gelijk aan twee shetjes. Dat betekent dus dat ik voor mijn eigen paardjes nog maar de helft zal hebben van wat ik nu voor ze heb. Dus zal ik voor hen het dubbele aan hooi zal moeten bijkopen.

Zolang B-A wormen heeft kan ik het terrein waar zij loopt niet voor mijn paardjes gebruiken. En ook erna nog een tijd niet. Dat beperkt mijn paardjes behoorlijk. Ook maakt het veldje waar ik train onderdeel uit van dat stuk, dus dat wordt voor mij ook een stuk lastiger. Ik heb het gevoel dat ik mijn eigen paarden te kort ga doen, door deze actie. Voelt niet goed.

Gisteren belde zijn vrouw dus af en verschoof haar afspraak met mij naar vandaag. Ik vroeg haar al het voer en hooi mee te nemen dat ze hebben, maar ze heeft geen hooi meer blijkt nu. Vandaar denk ik dat ze nu aan de bel zijn gaan trekken. Ik vrees dat het allemaal financieel ook op mij gaat neerkomen. Dat wil ik niet.

Vanmiddag als ze komt ga ik dus eerst met haar om de tafel zitten. Ik neem de paardjes voor een maand dat ze kunnen bijkomen, maar ze moeten een permanente oplossing zoeken. Er zijn ook paardenopvangcentra in Frankrijk. Ik verzamel deze telefoonnummers en daar moet een oplossing uitkomen.

Om op Sandra's terechte opmerking terug te komen, ik wil niet misbruikt worden.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:10

Monique1963 schreef:
Vanmiddag als ze komt ga ik dus eerst met haar om de tafel zitten. Ik neem de paardjes voor een maand dat ze kunnen bijkomen, maar ze moeten een permanente oplossing zoeken. Er zijn ook paardenopvangcentra in Frankrijk. Ik verzamel deze telefoonnummers en daar moet een oplossing uitkomen.

Om op Sandra's terechte opmerking terug te komen, ik wil niet misbruikt worden.
+:)+ Als er een applaus smiley was dan zou ik die nu hier plaatsen. Laat je niet inpakken en zet het zwart op wit, dat de paardjes één maand bij je mogen blijven en dan naar de opvang moeten! Tevens dat daarvoor betaald moet worden of door hen hooi moet worden gekocht.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:35

Hele goede gedachten, hele goede zet. Succes met het gesprek vanmiddag!

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:36

Heel erg verstandig Monique!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:05

Heel verstandig bedacht Monique +:)+ Deze 2 paarden moeten zo mega bijkomen dat je zeker weten zelfs nog meer hooi moet voeren dan normaliter nodig is. Grote kans dat jij voor de extra kosten gaat opdraaien en na korte tijd steeds moet gaan zeuren om geld waar zij ook aan bij zullen moeten dragen. Ik krijg best wel een lakse indruk van die eigenaren en vrees dat je er een hele bult kopzorgen bij gaat krijgen op korte termijn. Uiteraard is het supersneu voor die 2 paarden dat ze er zo erg aan toe zijn. Als ik een ander kan helpen ben ik ook vaak te goed om een helpende hand te bieden omdat de dierenliefde vaak groter is dan mijn verstand maar ik heb daardoor ook al geregeld mijn neus gestoten.

De optie die je bedacht hebt lijkt me een hele goede :)

Bovendien, je loopt ook nog met verhuisplannen. Stel dat dat onverwachts ook nog lukt met de verkoop van jullie huis. Wat doe je dan met de 2 logees?

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 14:16

hi allemaal, bedankt voor t begrip. voel me er nu al rot over. maar teveel dingen voelen niet goed. mijn eigen paardjes gaan eronder lijden. vriendje vindt het niets. die criminele eigenaar van Kabir. en ik denk idd dat John en zijn vrouw laks zullen zijn, of geen tijd om voer te halen, brengen etc etc etc.

Ik heb gezegd ik ga ervoor, maar dan in de zin dat deze paardjes gered moeten worden.

Ik heb vanmorgen 30 adressen van paarden refuges in frankrijk voor hen opgezocht. Daar moet er toch eentje tussen zitten die ruimte heeft.

Edit, verhuizen heb ik hun verteld. In Fr als je grond hebt zit de safer er altijd op. Dwz dat je pas na 3 mndn groen licht krijgt of je het daadwerkelijk aan belangstellenden kunt verkopen. Dus als er nu iemand ja zegt, dan weten we pas 1 febr of het echt doorgaat.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:09

Heel verstandig! :j

Misschien is het toch ook goed om een deadline af te spreken wanneer de paarden naar een ander adres/opvang moeten. Zeker met het ook op een mogelijke verhuizing. Stel dat er een verkoop komt en John en vrouw trekken zich nergens meer iets van aan (even doemdenken), dan kun jij straks nog zorgen voor een nieuw adres.. ook al heb je dan nog drie maanden. Daar wil je niet ook nog me opgescheept worden..

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:34

Mo, wat goed dat je verder hebt gedacht, ook al was het in je slaap ;) . Dat moet tenminste wel als je met zulke heldere gedachtes wakker wordt.
Ik zag gisteren het rekensommetje van Pien en toen dacht ik bij mezelf: dat kan toch nooit voor die prijs? Je kan er gerust vanuit gaan dat je binnen de kortste keren zelf achter hooi en "kracht"voer, wormenkuren, psyllium aan kan, om nog maar niet te spreken van het uitmesten van de schuilstal en als ze wel wormen hebben: het mest weghalen van het land. Is het ook nog de bedoeling dat er bodembedekking in de schuilstal komt? Toen bedacht ik me ook al: jij hebt toch hooi van je eigen land? Houd je genoeg land over straks om te hooien? Ik had er trouwens niet bij stilgestaan dat zo'n 3 Ha. bij jullie te vergelijken is met 1 Ha. bij ons, maar ik snap het wel, eigenlijk best logisch.
Ik hoop dat je het ze goed duidelijk kan maken dat het zo maar niet kan en dat het ook niet wijs is als ze toch de paarden bij hun laten ( daar ben ik bang voor als je erover begint als ze nog niet bij jou staan). Bedenk ook dat als er nu hooi voor ze gekocht moet worden, dat dat duurder is dan wanneer je het koopt als het net gemaaid is.
Zelfs als er veel gras staat waar ze komen te lopen zal er flink hooi bijgevoerd moeten worden vrees ik, qua voedingsstoffen zal het gras niet zoveel meer zijn om deze tijd van het jaar.
Super dat je al achter opvangadressen aan bent gegaan, nu maar hopen dat ze er voor open staan en inzien dat dit echt niet langer kan.

Sterkte met het gesprek hoor!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:42

Ik weet niet wat hooi kost daar, maar tussen het aankomen, winter om de hoek en de maat, reken maar minimaal 30kg/dag voor beide samen. Dan zit je ergens tussen de 1.5kleine balen/dag (45/maand) of de 3 grote per maand. Vermoed dat ze dat niet gekregen hebben en dat het lastig gaat worden ze zover te krijgen. Voor een leek klinkt dat als heel veel hooi.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:46

Mo kunnen jullie niet die grote rollen kopenvoor 40 euro. Mijn paarden doen daar erg lang mee, zeker 1 maand met zijn tweeën maar meestal 6 weken of nog Langer.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:51

Pien, ik denk als jij daar met twee goed doorvoede Merensen 4-6 weken mee doet, dat Kabir en B-A daar 3-4 weken mee zouden doen. Als ze het eten tenminste, want als ze geen knap gras gewend zijn en dat nu ineens wel tot hun beschikking hebben, kan het ook nog zo zijn dat ze amper aan het hooi zitten hoor.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:22

Maar even heel dom gezegd.. je kan toch een hoekje afzetten en ze op hooi zetten. Je laat die mensen het hooi kopen. En bij jou bezorgen. Daar hoeven jou paarden niet onder te lijden. Mijn paarden staan nu ook niet meer op gras. Willen ze het hooi niet zelf kopen. Of niet willen betalen dat jij het doet. Dan doe je het niet en zoeken ze zelf maar een betere oplossing.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:04

Meelezer meldt zich. Otti1977: je moet ervan uitgaan dat de geldbron van de eigenaren opdroogt. Een betere uitkomst is meegenomen maar niet gegarandeerd.
Monique, ik zou je jouw keuze om het op deze manier te doen ook hebben aangeraden. Wat je wel zeker moet stellen is wat er echt absoluut met ze gaat gebeuren.
Een maand is echt Max. 31 dagen en op dag 32 (of als jij beslist dat je die rit niet kunt uitrijden om welke reden dan ook zelfs korter) gaan de paarden naar een ander, al geregeld adres.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 18:21

Hallo iedereen. Zo. We zijn heel veel stappen verder. Kabir en B-A staan hier. Heb een uur met ze om de tafel gezeten, ja niet kabir en B-A, maar John en zijn vrouw. Vrouw valt toch goed kaas mee te eten.

We hebben de paardjes in mijn uitloopstal gezet met een geheel pak van 150 kilo hooi in de "ruif" van de uitloopstal en omdat Kabir voernijd heeft, in de andere hoek voor B-A. Ze vielen aan allebei op het hooi! Maar terwijl we stonden te praten, kwamen bij allebei de proppen eruit. Dus tandarts is nummer 1. Dat doet hier de dierenarts want speciale paardentandartsen hebben we hier niet. In die twee uur dat ze hier waren heeft Kabir gemest. Nette mest. Maar B-A niet. Dus die krijgt ontzettend weinig voer binnen door het proppen. Ze is gewoon leeg. Ze wilden ook allebei gelijk veel drinken.

Toen hebben we ze slobber gegeven. Kabir vastgezet, wilde eerst het halster niet om, maar trucje met touw over de hals en dan halster om doen werkte goed. Kabir had zijn slobber zo leeg, maar B-A kreeg het bijna niet naar binnen. Dus die doe ik geen plezier met slobber zoals haar tanden nu zijn. Beter is dan iets nat voer of gewoon droog.

Liksteen opgehangen die werd door B-A gelijk helemaal afgeslobberd, dus ze mist ook mineralen.

Stro neergelegd en dat was ook lekker maar minder lekker toch dan het hooi.

En dan de afspraken die we gemaakt hebben. Morgen wordt de dierenarts gebeld met een rijtje met klachten die ik heb opgegeven, dus tanden, diarree, sterk vermagerd, wormen.

Morgenmiddag gaat John naar de boerenwinkel en haalt stro of zaagsel en muesli. B-A gaat op 6 liter per dag (advies twee weken geleden van de dierenarts toen hij er was voor haar oor) en Kabir ook iets in die richting, maar minder. Ik krijg een zak voer voor de dingen die ik de afgelopen dagen gevoerd heb, dus dat is aardig want dat was niet zoveel.

Ze kopen van mij de twee pakken hooi die ik heb liggen à 50 euro.

Ik ga gewoon al het werk doen. Zij gaan zsm praten met de eigenaren dus crimi engelsman en pensionhoudster dat zij de paarden niet meer kunnen verzorgen. Ik heb vanmorgen 30 adressen opgezocht van paarden refuges en daar gaan ze mee aan de gang. Voor kerstmis, dus 7 weken, moeten de paardjes hier weg zijn. Als ze geen refuge hebben gevonden gaan de paardjes terug naar hun zelf en begeleid ik het daar tot er wel een refuge is gevonden.

En nee, ik heb niets gevraagd voor mijn moeite. Als dit paardje gaat overleven is het al een wonder. Maar ze wil wel!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:30

Dat klinkt als hele goede en duidelijke afspraken. Ik hoop heel erg voor je en duim ook voor je dat ze alle afspraken na gaan komen en dat ze snel een goede andere opvang voor ze hebben geregeld.

Hoe ga jij het dan doen nu met je hooi als zij jouw voorraad kopen? Kan jij voor die € 50,00 weer twee balen terugkopen met dezelfde kwaliteit en dat JKK-vrij en herfsttijlloos-vrij is?

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 18:32

Deze pakketten heb ik vorige week gehaald. Dus als ik nu weer ga halen is het hetzelfde. Weet alleen niet of die boer er zo blij mee zal zijn dat ik alweer kom aankakken.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:50

O, dat wist ik niet. Ik dacht dat je voldoende had voor je eigen paarden van je eigen land voor een winter. Nu maar hopen dat de DA snel komt voor de gebitten en de rest!

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:55

Monique1963 schreef:
Deze pakketten heb ik vorige week gehaald. Dus als ik nu weer ga halen is het hetzelfde. Weet alleen niet of die boer er zo blij mee zal zijn dat ik alweer kom aankakken.


Zo snel mogelijk met hem overleggen en vragen of je balen kunt bestellen.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 19:02

Hello ben ik weer. Ik denk net met mijn goede hart, ik geef die twee oudjes een bakje walnoten. Die van mij kraken dat met schil en al, zelfs de shetjes. Ach gut, dachten ze iets lekkers te krijgen, kunnen ze het allebei niet kraken. Sneu. Blob blob zo de walnoten weer uitgespuugd.

Wij hooien niet zelf. Ons land wordt ook niet gehooid. We maaien het wel voor onderhoud, maar laten het op het land liggen. Het is te schraal om er echt wat vanaf te halen. En mijn paarden houden die 3 hectare erg goed bij. Vandaar dat ik eigenlijk te weinig heb voor 5. We hebben wel veel meer land, maar dat is natuurlijk-bos. Daar lopen ze ook in en eten daar ook van alles, maar dat is uiteraard al helemaal niet hooibaar.

Dus ja, zsm weer naar mijn boertje toe.

Wel heel grappig, je moet bij ons langs de gewone boxen van onze paardjes naar de uitloopstal. Dus het ruikt helemaal naar paard. Toen we met B-A de schuur binnenkwamen begon ze een soort de gnork hinniken. Ze is al zo oud, het klonk nergens naar, maar ze was duidelijk iedereen aan het begroeten. Alleen was er niemand want die van mij stonden in het hoge land en hadden niets in de gaten dat er visite op het erf was.

Zojuist heb ik mijn paardjes dan uit het land gehaald voor de nacht en geen van hen heeft blijk gegeven dat ze Kabir en B-A roken. Er zitten nu twee deuren en een muur tussen, maar toch had ik verwacht dat ze het zouden horen of ruiken.

De twee gasten houd ik in quarantaine in die uitloopstal. De uitloop naar buiten heb ik dicht gedaan. Verplicht hooi eten en poepen waar ik het in de gaten kan houden.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:02

Fijn!! Eerste stappen zijn gezet! Hopelijk kunnen die tanden snel aangepakt worden zodat ze kunnen eten!

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:56

Zodra de tanden zijn gedaan dan denk ik dat ze ook veel sneller bij zal komen in gewicht, want dan kunnen ze zonder pijn eten.

Het is wel goed dat je John en zijn vrouw duidelijk hebt gemaakt over het hoe en wat met de 2 paarden.
En hou je er ook aan :o .
Het is jammer als het ten koste van je eigen dieren gaat op den duur.

De 2 paardjes hebben nu in elk geval goed/ voldoende voer en onderdak bij jou.
Kunnen ze even aansterken.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 10:07

Hi hi, klopt wat jullie zeggen.

Vanmorgen heb ik geen diarree gevonden bij het uitmesten van die twee. Dus of ze heeft al normale keutels of ze heeft nog steeds niets gemest. Edit: de diarree in haar staart was hard en van lang geleden. Ik ga vanmiddag haar staart wassen.

Van John kreeg ik vanmorgen een mail, dat ze tot en met kerst actief willen meedoen in de verzorging en graag willen leren. Ze gaan bij hun mijn stal namaken zegt hij en dan willen ze ze met kerst weer terugnemen. Voorgoed. En hopen dat ik hun dan wil begeleiden. Dat is een mooi plan.

Donderdag komt de dierenarts. Had liever gehad dat hij vandaag kwam.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:10

Goed bezig zijn jullie!

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:36

Mooi dat John echt zelf hulp aan je vraagt en ook echt wil leren over de paardjes.
Perfect dat hij vanaf de kerst het geheel zelf weer gaat doen ,onder begeleiding van jou.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:05

Tja ik ben vast een pessimist, maar ik heb niet zo´n vertrouwen in die John.
Volgens mij zegt hij aldoor al dat hij het gaat leren, dat hij het beter gaat doen enzovoorts, en tot nog toe blijft het p met peren..

Maar ik vind het wel heel nobel van je dat de paardjes een tijdje bij je mogen aansterken. Het is ook wel heel sneu hoe ze eraan toe zijn. Wat een ellende