[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:51

Voor die mensen is het heel erg, maar ik moet toch ook wel een beetje lachen om de foto’s. Ik ben wel blij dat ik het nu zie, nu ik al gegeten heb en niet tijdens het eten , hahaha!!!!

Veel succes bij de tandarts en nu dan eindelijk gefeliciteerd met de verkoop van het huis.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:38

Zooo daar zit je niet op te wachten en wat fijn dat het goed opgelost is en de verzekering betaalt. Succes vanmiddag bij de tandarts.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 16:05

Ja verschrikkelijk rot voor die mensen. Moet je voorstellen dat je met een gezin van 7, niet naar de wc kan, niet kan douchen en de keuken niet fatsoenlijk kan gebruiken, voor 2 weken! Ze hebben 2 weken geklooid om het te repareren. Wij wilden iemand laten komen, maar dat wilden ze niet. Dat is dan wel hun keuzen. Het is nog steeds ons huis in feite. Afijn, ze krijgen de vervolgschade vergoed. Althans wij dan, want zij zijn in feite huurders en wij schuiven het weer door naar hen.

Ben net naar de tandarts geweest. Helaas bleek mijn eigen tandarts op vakantie. Ze hebben me alleen laten komen om foto's ervan te maken en medicijnen voor te schrijven. Volgende week pas begint mijn eigen tandarts dan met de behandeling. Ik heb nu weer pijnstillers antibiotica en maagbeschermers gehad. Mijn gezicht is dik. Er zit een blaas met ellende tussen mijn lip en mijn kaak. brrr. Het doet verrotte zeer. Kan niet bukken. Bah.
Zo, genoeg geklaagd. Volgens de tandarts is mijn wortelkanaal helemaal verrot. Vandaar dat de kies ook wiebelt. De vulling is nog intact en lekt niet, maar is wel al 30 jaar oud en ook nog loodvulling. Dus ik vraag, als de vulling nou nog intact is, hoe kan de rest eronder dan verrotten. Ja dat kan. Een kies kan net als een boom blijven staan terwijl hij van binnen hol is geworden. Maar het kanaal waar de zenuw in liep is dus leeg, de zenuw is doodgegaan van zichzelf en verrot en daar zijn bacteriën ingekomen en die hebben een kaakontsteking veroorzaakt. Ik snap dan niet hoe bacteriën door een goede vulling heen kunnen?
Whatever, ik ga hopen dat het aanslaat en dat de pijn snel wegtrekt. Als de pijn vrijdag niet weg is, dan moet ik zaterdag op zijn noodvisite komen. Niet bij mijn eigen tandarts dan maar bij deze, overigens heel aardige, tandarts. We gaan het zien.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:07

Als je vulling oud is, kan het zijn dat er barstjes of scheuren in komen. Ook kan het zijn dat je kies zelf barstjes/ scheurtjes heeft. Daar komen de bacteriën binnen.
Als je oude vulling is vervangen door een nieuwe vulling kan het zijn dat het niet helemaal goed schoon is gemaakt en daardoor kunnen bacteriën/ cariës in je kies komen. Is je zenuw dood en afgestorven blijft er een kanaal over dat open is onder je vulling waarin juist bacteriën kunnen binnen komen en een kaakontsteking kunnen veroorzaken.
Dan is er ook nog tandsteen enz.
Ben tandarts assistente geweest.

Wat jammer dat die mensen zo aan hebben lopen modderen en niet eerder gebruik hebben gemaakt van jullie aanbod om het te laten repareren. Je hebt dan wel geluk denk ik dat het nog vergoed wordt door de verzekering, want vaak zeggen ze dat ze niets meer vergoeden omdat er niet meteen een bedrijf bij is gehaald. Althans ik ga er vanuit dat de verzekering het betaald.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:41

Na regen komt zonneschijn moet je maar denken. Je hebt nu wel even genoeg sjit gehad :(:).

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 13:30

Hi allemaal, kiespijn was maandagavond weg nadat de ontsteking via mijn wang grens kaak eruit was gekomen. Net als een hoefzweer. Ik moet maandag wel naar de tandarts.

Met Callas deze week erg weinig gedaan, we hadden een week vol regen.

Contract van het huis weer niet afgelopen week getekend, nu zou het dan echt maandag moeten gebeuren.

Ondertussen weer een videootje van ons huishouden over dassen, lekkage en pijn...

https://youtu.be/W-1T-8TBnMU

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:36

De dassen zie ik niet, is stukje zwarte film. De rest weer leuk om te zien. Plafond ging er snel uit.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:42

Wat een “leuke” video weer Monique, met leuke tussen haakjes omdat jullie nogal wat pijntjes hadden. Met een grote schaterlach van mij als reactie op de volle aanhanger. Het is toch bijna een soort slapstick
( heet dat zo) al die volle aanhangers.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 18:34

Ik blijf genieten van de filmpjes. Mogen nooit stoppen hihi. Heerlijk zo even kijken.

Gaaf die dassen, wel donker maar wel zichtbaar. Is dat een aanwinst op je terrein? Of juist niet?

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 15:26

Hi Allemaal,

Jammer Pien dat je de dassen niet ziet, ze zijn met zijn vijven aan het begin van het "zwarte" stuk. Het is een nachtopname.

Muga, de dassen vinden wij supergaaf. Ze zijn ook nuttig, ze eten knaagdieren, slakken, kevers en wespenbroed, kevers en insectenlarven, en eikels. Die zijn niet goed voor paarden maar wel voor hen, dus laat hen dat maar lekker opeten. Wij vinden ze vooral erg gaaf. Heel groot, zo groot als een flinke labrador, maar dan met tekkelpoten.

Ja Tamara, het is inderdaad bijna een slapstick met alle zooi die we vinden. En als ik het dan versneld afspeel, zeker slapstick ;-)

De sloper is vandaag, ja op zondag, geweest om alvast deel 1 van de tig ijzeren machines op te halen. Vers van de pers voor de liefhebbers van zooi ;-)

https://youtu.be/8EsgQSXaFTg

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 16:40

Twee liefhebbers van zooi hebben net je filmpje bekeken. Leuk weer, bedankt

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:14

Dat was weer genieten. Is die vent dan nog verbaasd met al die zooi of ziet hij dit al vaak?

Gaaf hoor die dassen. Wist niet of ze aan de kippen gingen beginnen ofzo. Maar ik vind ze leuk!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 19:22

Geen dank, leuk dat jullie het leuk blijven vinden. Herken je iets van de 'zooi' tamara? Of was het bij jullie niet zo erg?

De ijzerboer was in het geheel niet verbaasd. Hij doet meer auto's zei hij, maar met ons spul was hij veel blijer. Namelijk dat oude spul zit geen plastic in of aan, geen olie meer in. Hij moet alles scheiden. Auto's zijn veel meer werk voor 13 cent per kilo! Dit was kat in het bakkie voor hem.

We hebben overigens weer nee gekregen van het museum. Er waren 2 machines, die met die handjes en nog eentje die wel heel erg oud zijn, maar ze hebben geen ruimte meer. Dus de handjes houden we zelf en de andere oude van 1920 is echt al een eeuw oud, maar gaat helaas naar de sloop. Er is geen belangstelling meer voor.

Dassen zijn voornamelijk vegetariërs, dus noten en fruit in het seizoen, ook bladeren en groentes, maar ook opportunisten, dus als ze een muizennest tegenkomen, zullen ze dat ook opeten. Maar kippen eten ze niet. Mogelijk wel eieren. Maar geen van de laatste hebben wij meer. (naar de buren gebracht, hebben een grote ren van paar 100 m2, bij ons kwam de vos)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:30

Bij ons is het niet zo erg, wel vorige week ook twee wielen van een kar naar buiten gerold, maar dan van hout.
Dat apparaat met die handjes is wel geweldig.

We vinden de dieren wel heel bijzonder hier en genieten daar echt van. Gisteren vonden we een kleine slang( helaas dood) , ‘s nachts staan we in het pikkedonker naar de nachtegalen te luisteren. De kraanvogels die we vorige maand gezien hebben.
We hadden een camera in de kelder gehangen omdat daar een vleermuis hing. Waanzinnig om te zien hoe hij zich hangend aan één been aan het wassen was.
Later kwam er ook nog een grootoorvleermuis in beeld. Fantastisch.
We hadden rupsen in het weiland van de veldparelmoervlinder. Die vlinder is in Nederland zeldzaam, dacht ik. We hadden vijf nesten geteld, deze maand of volgende maand kunnen we ze zien.
We hebben waar de paarden staan de blauw zwarte hout bij . Dat is een fascinerend dier, zo groot als een hommel, zoemt ook hetzelfde. Zo kan ik nog wel even doorgaan

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:24

Citaat:
Dassen zijn voornamelijk vegetariërs, dus noten en fruit in het seizoen, ook bladeren en groentes, maar ook opportunisten, dus als ze een muizennest tegenkomen, zullen ze dat ook opeten. Maar kippen eten ze niet. Mogelijk wel eieren. Maar geen van de laatste hebben wij meer. (naar de buren gebracht, hebben een grote ren van paar 100 m2, bij ons kwam de vos)


Dassen maken graag kuiltjes waar ze dan de regenwormen uit eten. Dat zien wij vooral in onze tuin en heb ik gelezen.
Ze eten ook wat jij beschrijft. Van een schapenboer begrepen dat dassen gek op melk zijn. Dus als ze de kans zouden krijgen eten ze de uier van een zogende ooi aan, en zelfs volgens dezelfde schapenboerderij happen ze 's nachts in de buik van de lammetjes vanwege de melk.
Ik heb geen enkele lektuur gezien die dit bevestigd. Maar die schapemboer was wel heel zeker en zeker geen fantast.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 23:54

Hi Tamara, wat heerlijk al dat leven om jullie heen. Je geniet er duidelijk van! Top. Vleermuizen vind ik fascinerend. Helaas sterven ze langzaam uit. Wat heb je nog laat kraanvogels gezien. In de correze waar we het allereerst woonden, kwamen ze altijd over en ze overnachtten in een weiland in de buurt. Ze zijn megagroot en supermooi, apart gekleurd op hun kop. Ik kon emo worden van hun roep in de avond. Als ze in de winter naar het zuiden trekken, komt er na drie dagen vorst, was het volksgeloof. Andersom als ze in de lente terug over komen naar het noorden, is de vorst definitief voorbij. In de 15 jaar heeft dit regelmatig geklopt, maar er waren ook uitzonderingen. Ook komen ze gedurende een paar weken overvliegen, dus het kon nooit helemaal waar zijn.

Over van zulk soort stories, @Pien, klopt mijn opmerking vegetarisch is niet correct, ze eten inderdaad voor 75% van hun dieet regenwormen, en dat is niet vegetarisch. Ik bedoelde eigenlijk meer dat ze niet jagen. Of ze gek zijn op melk en lammetjes kunnen doden? Ik heb op de site van stichting Das en Boom gezocht naar info. Voor degene die meer willen weten of dassen lammetjes eten, zie hieronder wat citaten van hun site.

Das en mens in conflict

De basis voor het conflict tussen mens en das werd gelegd op het moment, dat de mens ervoor koos zich te vestigen op de plek waar de das al sinds vele eeuwen huisde. Het samen delen van de hoger gelegen en overstromingsvrije plaatsen was aanvankelijk niet zo'n probleem. Alleen bij hoog water, als de das zich bij gebrek aan beter te goed deed aan tamme hoenders en konijnen, liep het fout. De argeloze dassen ontdekten ook, dat de akkertjes, die de mensen met veel moeite wisten aan te leggen, lekkere granen leverden.

Men roept dat dassen verantwoordelijk zijn voor alle maïsschade. Maïsschade wordt veroorzaakt door kraaien, spreeuwen, wilde zwijnen, reeën en ook door dassen. Alléén de schade door dassen wordt echter 100% vergoed, omdat dassen beschermd zijn. Het is dus aantrekkelijk om de das de schuld te geven van alle schade, en dat gebeurt dan ook vaak. Onderzoek door de provincie Limburg wijst uit, dat de getaxeerde schade aan maisakkers gemiddeld 5 maal hoger is dan de werkelijk door dassen veroorzaakte schade. Die schade is overigens gemiddeld minder dan 300€ per melding en wordt door een aantal provincies geheel vergoed.

De zogenaamde schadelijkheid van de das werd allengs aangedikt en al snel werd de das afgeschilderd als een roofdier, dat louter uit bloeddorstigheid hele veestapels om zeep hielp.
De das kreeg de status van ongedierte, schadelijk wild.

Er verschijnen veel totaal ongefundeerde onzinverhalen in de media over de das. Die doen zijn image geen goed. In 2016 ontstond er zelfs een ware hetze tegen de das.

Het lijkt erop dat tegen beter weten in bewust geprobeerd wordt met stemmingmakerij de huidige beschermde status van de das te ondermijnen. De timing is logisch, omdat provincies vanaf 2017 verantwoordelijk zijn voor die bescherming en momenteel nieuw beleid ontwikkelen.
Alle aantijgingen zijn niet bijster origineel, maar herhaling werkt. Door steeds maar te beweren dat de dassenpopulatie enorm toeneemt, gaat iedereen het geloven.

De das staat bekend als een 'alleseter', maar dat moet je natuurlijk niet letterlijk nemen. Regenwormen staan bovenaan op de menulijst. Daarnaast eet hij graag valfruit, insecten, larven, kleine kadavers en bessen. Omdat dat alles tegenwoordig niet meer makkelijk te vinden is eet hij ook granen en maïs. Een das is echter geen jager die achter prooien aanjaagt zoals een vos.
Toch meldde een boerin in Drenthe ons, dat dassen ook kalveren eten ...

Stelling: Dassen vallen mensen aan
Das&Boom heeft een opvangcentrum voor dassen en kan uit eigen ervaring melden, dat dassen uiterst schuchtere dieren zijn, die elke confrontatie uit de weg gaan. Mensen die vrezen voor hun huisdieren en kinderen kunnen dus gerust gaan slapen. De das is een vriendelijk, sociaal dier, leeft net als mensen in familieverband en is niemand tot last.

Stelling: Dassen zijn lui en nutteloos
Ok, dit is er eentje uit de Middeleeuwen. Maar ook toen al had de das een slechte pers. Niet alleen was hij lui ('hij slaapt den gehele dag') maar had ook nog eens een waardeloze vacht, dus eigenlijk was de das een overbodig creatuur. Enig nut had hij echter wel; Dassenvet was goed tegen koorts, zijn bloed vermengd met zout beschermd tegen dodelijke ziektes en de teelballen gekookt in honing geven impotente mannen het vermogen om drie dagen lang de liefde te bedrijven.

In Frankrijk worden momenteel nog steeds dassenburchten uitgegraven, er worden zelf wedstrijden georganiseerd in het opgraven van dassen (‘concours de déterrage de blaireaux’).

Na eeuwen van uitgraven, strikken, klemmen, vergiftigen, martelen, uitroken en doodschieten is de das sinds 1942 beschermd verklaard in de jachtwet.
Deze bescherming betekende, dat de jacht op de das doorlopend gesloten is maar zijn leefgebied nog niet. In 2001 is de Flora- en faunawet van kracht geworden, wat betekende, dat de das en ook zijn burcht en directe leefomgeving streng beschermd waren.

In het Verdrag van Bern (1982) wordt de das genoemd als beschermde diersoort.
Sinds 2017 is de bescherming van de das geregeld in de Wet natuurbescherming


@Pien, mijn ervaring met wat Franse boeren in de Correze en in de Herault, is dat men heel graag een reden heeft om op dieren te mogen schieten of als ze dat zelf niet doen, de heilige jager een reden willen geven te mogen schieten. Immers alles wat een jager op jouw land schiet, krijg jij de helft van. Zo niet in letterlijk vlees dan in waarde. Zo werd het bijna doodschieten van mijn kat vergoelijkt met, we wisten niet dat het jouw kat was en we schieten op alle wilde katten omdat ze onze konijnen (dat waren dan de wilde konijnen) eten. Vossen wordt ook graag doodgeschoten. Ook al zo schadelijk voor kippen. Klopt ze eten kippen. Maar ze eten ook schadelijke knaagdieren/ratten en grote schadelijke kevers hetgeen hun hoofdmenu is. Daar heeft de jager het liever niet over, dat een vos ook nuttig is. Evenzo met zwijnen. Ja die woelen grond om, maar ook die hebben hetzelfde menu als een vos en zijn daarom ook nuttig. Maar een jager vindt het omwoelen van de grond een goede reden om zwijnen te doden.

Dassen doodmaken is een sport in Frankrijk. Iedere reden om dassen te doden is een goede reden voor jagers. Ook al is het verzonnen, verdraaid of aangedikt.

Voila, dat was mijn ode aan de dassen. Morgen weer meer over paarden om het ot te houden.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 08:17

De persoon die dit verhaal vertelde over de lammetjes is een Nl schapenboerin in Frankrijk die niet die aversie heeft zoals de fransen als het om vossen en dassen gaat. Maar ik heb het ook niet gevonden en heb ook oa op de dassensite van Nl gekeken omdat ik het een sterk verhaal vond.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:19

Mooi stuk over de das en hoe vriendelijk ze zijn. Ze zijn hier bij ons welkom.
Dat er steeds minder vleermuizen komen wist ik niet , maar wel iets om rekening mee te houden. We zorgen er al voor dat de kelder altijd open is voor ze. We gaan ook eens kijken of we extra leefplekken voor ze kunnen creëren.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:28

Dassen worden gezien als besmettingshaard voor paratuberculose (parasiet die o.a. in koeien dodelijk is en onbehandelbaar, kalf/lam raakt besmet door biest of soms al in de baarmoeder en wordt ziek zo'n 2-6 jaar later, wanneer ze zelf ook besmettelijk worden). Oudere dieren kunnen ook besmet raken, maar bij de geboorte zit de hoogste kans.
Ze gaan er zelf ook dood aan (na een paar jaar), maar verspreiden het ondertussen ook.

Das is niet snel genoeg om actief te jagen, maar zal wel alles eten waar ze bij kunnen komen. Goede omheiningen en een stevig kippenhok + ren vangt veel op. Dat je geen negatieve verhalen over dassen leest op de beschermingssite er van is niet vreemd, dat zie je overal terug. Zelfs als er wel degelijk aandachtspunten zijn qua veiligheid mensen (lintworm besmettingen bv) of vee. Er valt grotendeels zeker goed samen te leven met een das op/bij je terrein, maar er zijn aandachtspunten die voor het gemak vergeten worden of geacht worden algemeen bekend te zijn.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:35

tamary schreef:
Dassen worden gezien als besmettingshaard voor paratuberculose (parasiet die o.a. in koeien dodelijk is en onbehandelbaar, kalf/lam raakt besmet door biest of soms al in de baarmoeder en wordt ziek zo'n 2-6 jaar later, wanneer ze zelf ook besmettelijk worden). Oudere dieren kunnen ook besmet raken, maar bij de geboorte zit de hoogste kans.
Ze gaan er zelf ook dood aan (na een paar jaar), maar verspreiden het ondertussen ook.

Das is niet snel genoeg om actief te jagen, maar zal wel alles eten waar ze bij kunnen komen. Goede omheiningen en een stevig kippenhok + ren vangt veel op. Dat je geen negatieve verhalen over dassen leest op de beschermingssite er van is niet vreemd, dat zie je overal terug. Zelfs als er wel degelijk aandachtspunten zijn qua veiligheid mensen (lintworm besmettingen bv) of vee. Er valt grotendeels zeker goed samen te leven met een das op/bij je terrein, maar er zijn aandachtspunten die voor het gemak vergeten worden of geacht worden algemeen bekend te zijn.



Dat is toch ook met vossen zo? Niemand hier op het platteland zal bramen plukken die laag op voshoogte hangt vanwege het gevaar van parasieten, wormen enz. Dat geldt ook natuurlijk voor de das en alle andere dieren. Wij hebben ook egels en onze vrienden leren hun pup om af te blijven van de egel, vossen en dassen poep. Alle poep ruimen wij op trouwens met een schop.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:25

Ik kwam op BIJ12 ( niet de meeste geweldige instantie) een rapport tegen over schade door dassen en daar staat wel wat in over dassen en kippen en lammetjes:
https://www.bij12.nl/assets/FF-88-Dasse ... entie1.pdf . Op pagina 31 staat er iets over.

Maar desondanks ben ik een voorstander van dassen, ik denk dat andere diersoorten veel schadelijker kunnen zijn... Nu moet ik zeggen dat dat ook wel door mijn moeder komt, die was vroeger al een groot fan van dassen toen ze echt bedreigd waren in Nederland. Ze was jaren donateur aan Das en Boom.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:46

Jet wat een fijne link. Ik vind dat het rapport een goede weergave is van schade etc. Ik ben ook een fan van de das en zeer blij dat hij bij ons in de tuin is of is geweest en ik in het echt 2x van zeer nabij afgelopen jaar een wilde das heb gezien.
We hebben hem nu al eventjes niet gezien, dat ook kan liggen aan het feit dat de koeien in de wei staan naast onze tuin en in de hoek is een uitgang voor de das. Wellicht door het gestamp dat de das die uitgang eventjes niet gebruikt. Misschien is hij weg, omdat we paar keer gekeken hebben en hij ons ruikt. Ik weet het niet. Ik vind ook geen nieuwe kuiltjes meer waar hij heeft gehengeld naar wormen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 18:47

Hey goede info over de dassen, dank, bij mij is het net als met Pien, ik vind ze erg lollig en ze zullen bij ons geen schade kunnen aanrichten en ik hoop dat hun burcht op ons terrein zit en dat ze daardoor veilig van killers zullen zijn. Pien, het kan nog zijn dat jouw tuin qua wormen nu minder interessant is, omdat de koeien vlakbij jullie staan. Dassen keren gedroogde koeienvlaaien om, om de kevers eruit te eten.

Afijn, ik heb vandaag zo genoten, Callas en ik hadden een penny-dag. Ik heb eerst vanmorgen met haar "gemend" dus met schoffie. Terrein over gewandeld en er waren 2 triomf-momentjes. Er lag zomaar een stapel takken die er eerder nog niet lag. Callas ging staken. Aanmoedigend praten en Callas deed wat aarzelende stappen en zag toen dat ze zich vergiste en dat het maar takken waren, ze heeft ze besnuffeld en wat aan de blaadjes geknaagd en het was ok. Op de terugweg bijna bij de boxen, verschoot ze even van een spook maar ze bleef keurig op de plaats. De wandeling netjes afgerond en samen met Poupette heeft ze de rest van de dag rond het huis gescharreld.

Een uur of 2 geleden heb ik haar uit het land gehaald en eerst uitgebreid gepoetst en een tussen-uier-en-navel-knuffel gedaan. Was nog erg grappig, ze had een vieze vlek op haar neus, geen idee wat ze nou weer uitgespookt had en ik wilde dat wegpoetsen, maar dat vond ze niet zo grappig en mijn handen stonken nog naar anti-vlieg die ik net bij haar had opgedaan en ze bleef maar flehmen, blijft funny.

Opgezadeld en aan de hand het terrein verkend. Daarna een poosje, rechtsom, gelongeerd. En toen gaan rijden in bijzijn van mijn vriendje. Ik heb met een grote smile gereden. We hebben gedraafd, gegaloppeerd, ook gestapt natuurlijk. Draven en galopperen moeten hard, harder, hardst en nog harder, dus daar gaan we in de toekomst flink aan werken, maar na 15 maanden niet gegaloppeerd te hebben, was dit al heel erg fijn. We hebben nog geen lange stukken om wat meer te oefenen, maar het was fijn.

En mijn nieuwe rijbroek zit ook helemaal super. Mijn vriend heeft me gefilmd, voor hen die de link willen hebben, stuur me een pb'tje.

Ik ga weer even verder nagenieten.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:54

Dat klinkt heel erg goed! Top om zulke leuke momenten van je te lezen.
Mij mag je een pb sturen, ik wil ook een glimlach op mijn hoofd ;)

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:23

*\o/* *\o/* ik wil de link en even mee galopperen *\o/* *\o/*