[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18155
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:17

Zo zie je maar weer. Plus en min gaan hand in hand.
O, dat bewaren ‘omdat het nog nodig kan zijn’. Ik weet er alles van.
Naar gezicht, die aanval. Ik heb het vaker gezien maar het blijft echt een naar gezicht.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 18:31

balance schreef:
Zo zie je maar weer. Plus en min gaan hand in hand.
O, dat bewaren ‘omdat het nog nodig kan zijn’. Ik weet er alles van.
Naar gezicht, die aanval. Ik heb het vaker gezien maar het blijft echt een naar gezicht.


Ja ik was blij met Prisca's gedrag. Veel plusjes deze week.

En toch hè, het ruimt zooooo lekker op en structuur aanbrengen is zooooo fijn. We zijn allebei kapot nu, maar heel tevree. Morgen verder.

Die aanval is naar. Maar dit is alleen maar het middenstuk.

Het allereerste moment is het allernaarst, maar dat zal ik nooit op video hebben omdat ik dan te veel bezig ben met haar neer te leggen waar ze zich niet kan beschadigen. Soms ook tong goed doen. Ze heeft een keer op haar tong gebeten, dat was een gigabloedbad.

Het allereerste moment is nog dramatischer dan dit middenstuk. Het gezicht vervormt tot een soort doodsmasker. Echt heel heel heel erg naar. Zodra ze de aanval krijgt is ze bewusteloos, maar de spieren in het gezicht trekken op, in een soort mega-afschuw. Dat is zo verschrikkelijk akelig dat is niet te beschrijven. Het lijkt of het enorm veel pijn doet, zo akelig. Maar het doet geen pijn, dat weten we van mensen epileptie. Maar toch.

Daarna komt de spartelfase. Die heb ik dan nu een tijdje op film.

Dan komt er een soort coma-bewusteloosfase, die heb ik dan nu ook op film. Maar het duurt veel langer omdat het begin er niet op staat en het eind niet.

De fase die erna komt is dan dat ze opnieuw begint te leven. Letterlijk. Ze moet ons weer herkennen, het huis leren kennen, en dan is het back to basic instinct. Eten. Ze wil alleen maar eten eten eten en ze wil dan op tafel, aanrecht springen, whatever dat naar eten ruikt. Ze krabt dan overal aan op zoek naar eten.

Ik ren dan altijd naar haar etensbak, vullen en dan meteen het ritme doen dat we altijd doen na het eten, dus wandelen, plassen, poepen en dan wacht ik tot zij zelf weer de weg naar huis weet (alles aan de lijn) ook midden in de nacht dus. Zodra ze naar de deur trekt, is het tijd voor het volgende ritme, haar koekje uit haar lade. Daarna is ze binnen en begint ze weer zich meer en meer te herinneren en probeer ik haar weer kennis te laten maken met haar kussens, met de kachel, ja auw heet, dan proberen haar te kalmeren en knuffen, maar meestal wil ze alleen maar snuffelen, herkennen etc. Zodra ze niet meer op de aanrecht wil klimmen, is ze weer terug naar normaal en kan ik na knufs weer naar bed.

tja.

Tinka

Berichten: 3779
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:27

Het kan best dat ze ouder is hoor, middelbare leeftijd is vaak lastig leeftijd schatten. Leeftijd schatten was een deel van mijn werk, heel vaak gedaan in het asiel.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 19:46

Tinka schreef:
Het kan best dat ze ouder is hoor, middelbare leeftijd is vaak lastig leeftijd schatten. Leeftijd schatten was een deel van mijn werk, heel vaak gedaan in het asiel.


Ik had mezelf al afgevraagd of 5, toen we haar vonden correct was. Aan de ene kant was ze zo speels aan de andere kant heeft ze al heel platte voeten, typisch oude honden (tenzij het een rastypische eigenschap is) en heel lange nagels met veel leven tot het eind. Dat is ook meer oude hond, dan jonge hond. Maar goed, omdat ze hoogstws een kennelhond is geweest voor het half jaar dat er niet gejaagd wordt, kan ze ook lange nagels hebben ontwikkeld. Maar ook de plaque op haar kiezen lijkt op een oudere hond vond ik. Maar ja, ook dat kan als er alleen blikvoer gegeven is vroeger. Erg moeilijk. Maar als er geen uitzonderingen op haar van toepassing zijn, dan, platte voeten, lange nagels, tandplaque, dan zou je zeggen idd, tien of ouder.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 00:19


Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 00:50

Jet schreef:
Oei, hoe is het weer bij jullie nu? Ik kwam net dit bericht tegen, om jullie heen spookt het: https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... d9d5&ei=15 , heftig hoor!

Hoop idd ook dat alles ok is bij jullie daar. Mijn moeder vroeg er me al om, maar aangezien jullie eerder vandaag er niets over gemeld hebben gok ik dat het daar meevalt.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 00:58

Jet schreef:
Oei, hoe is het weer bij jullie nu? Ik kwam net dit bericht tegen, om jullie heen spookt het: https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... d9d5&ei=15 , heftig hoor!



Kaatastrof schreef:
Hoop idd ook dat alles ok is bij jullie daar. Mijn moeder vroeg er me al om, maar aangezien jullie eerder vandaag er niets over gemeld hebben gok ik dat het daar meevalt.


Hey Jet en Kaat, wat lief jullie bezorgdheid. Helaas voor die mensen maar gelukkig voor ons, is dat in het Oosten van Frankrijk in de Gard. Wij zitten echt puur puur zuid van Nederland/België. Richting Pyreneeën. We hebben wel behoorlijk wat wind, maar het was een heerlijke dag. Je hebt van die dagen met een gouden randje en vandaag was er zo eentje, met zon, richting 20 graden, de grond lijkt te gaan opdrogen, alhoewel Erwin zei dat er weer een periode van regen aankomt, but today my friend, to day is good. (LOTR)

Dus triest voor die mensen, zeg. Ik wist er niets van tot jullie het meldden. Een papa met kindjes, dat is wel erg sneu.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 08:35

Ja, grotendeels oost, maar toch ook wel noordelijk van jullie richting de kust en aan de kust. Het gaat net boven jullie langs zeg maar. Fijn voor jullie dat het alleen bij harde wind is gebleven.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 10:23

Hi Jet, aha, ook daar dus. Wij zitten van iedere zee drie uur rijden. En dan zitten wij zeker in de luwte van de Pyreneeën en is dat een soort buffer waardoor het ons niet echt treft of zo. We hebben nu ineens wel koud weer en het heeft geregend vannacht. Dan zijn de Pyrs weer extra mooi wit.

Vind de wind voor Poupette koud en omdat ze vannacht nat geworden is, heb ik alleen haar onder de droogdeken nu staan en straks met een dekentje tegen de wind naar buiten.

Vlekjes
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:51

Hallo,

Ik kan iets op fb tegen over maagzweren bij paarden, het produkt heet ponease en is van ULC FIX

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 17:17

Hi Vlekjes!!! Wat lief dat je dit met me deelt, super bedankt! Ik zet het op de lijst van mogelijke middelen voor Prisca. Ik heb een docje gemaakt met wat men me aanraadt, deze zet ik daar ook bij. Thanks.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 19:49

Zo net voor het eerst in mijn leven in mijn eentje alle vier de schatjes hun wormenspuit gegeven. Ging super, Callas blijft kampioen bekkentrekken en dat al op een meter afstand zodra het ze het ding al ziet. Echt humor. Maar door het gekke bekkentrekken kan ik wel helemaal achterin komen. Handig!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18155
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:45

:7 1-0 voor jou dus. Wie niet sterk is en zo.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 23:28

balance schreef:
:7 1-0 voor jou dus. Wie niet sterk is en zo.


Ja om Callas had ik stiekem lol. Branie, maar hop zo achterin, sufkop ...

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 13:39

En vanmorgen een stapritje gemaakt met 1 drafje omhoog op Prisca. Ik wil het weer rustig opbouwen voor haar ivm haar maag. Schrok me wel een ongeluk, ik riep ze uit het land, maar niemand kwam. Dat is opvallend. Het hangt wel van het land af, maar toch. Ligt Prisca en de rest komt niet als zij niet komt. Gelukkig zag ik wel van ver haar oor al bewegen. Maar dichtbij hoorde ik zo puffen en kreunen. Dus grote schrik. Ze wilde wel opstaan en ik denk gewoon omdat ze zo enorm is dat zelfs liggen voor haar zwaar is op haar longen. Maar ze liep wel te blazen achter me en flemen. Dus ik denk, nou die sucralfate van vanmorgen heeft ook niet geholpen, ik ga dan maar niet rijden, want dat vind ik dan ook weer zo zielig dat je moet rijden met een zere maag. Maar naarmate we bij de box kwamen ging het alweer beter en ik heb haar een kilo voer gegeven omdat ik denk dat ze een lege maag had, want ik heb ze niet bij het hooi gezien en dat weiland is kaal. Ze was erna weer een stuk fitter en ik ben wel gaan rijden, maar hapje stapje op superlang gras. En naarmate ze meer gegraasd had, vond ik haar beter worden. Zelfs met een hugje af geen geblaas. Daarom op de oprit even gedraafd, is omhoog dat is ook altijd beter voor haar maag en dat hebben we helemaal overleefd zonder blazen. Dus toch de sucrafate, of een volle maag, of allebei?

Ze was verder niet humeurig na afloop, soms wil ik haar even over haar hoofd aaien als beloning, maar dan heeft ze zoiets van mens rot op en dat respecteer ik dan ook. Maar nu wilde ze wel geaaid worden.

Ik heb toch wel hoop dat het steeds beter zal gaan met die maag.

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:53

Oh, op een lege maag kun je beter gewoon een pluk hooi geven. Van krachtvoer krijgen ze juist tijdelijk een zuurdere maag :j fijn dat je weer lekker hebt gereden!

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 14:56

Sintara schreef:
Oh, op een lege maag kun je beter gewoon een pluk hooi geven. Van krachtvoer krijgen ze juist tijdelijk een zuurdere maag :j fijn dat je weer lekker hebt gereden!


Dank voor de tip. De vraag is dan alleen, hoe geef ik haar de sucralfaat?

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 14:57

Wat ook lastig is, is dat ze geen hooi in haar box wil eten, ook al zou ze dood gaan van de honger.

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:04

Het is niet dat ze het helemaal niet zou mogen, maar het beste geef je altijd eerst ruwvoer en dan pas krachtvoer. Ik weet niets van sucralfaat eerlijk gezegd :o

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 15:26

Aha, dank voor de tip. Nu staat ze eigenlijk altijd in het land met beschikking tot hooi, daarom eet ze denk ik ook niet in haar box. Dus haar maag zou vol moeten zitten met ruwvoer.

Sucralfaat moet ik op een zo leeg mogelijke maag geven met minimaal voer. Dat is nog even puzzelen, want er is een omslag bij haar waarbij ze het voer te weinig vindt en de sucralfaat te veel en dan eet ze helemaal niets. Ik vind het ook niet prettig ruiken. De de balans daartussen luistert best nauw.

Besje

Berichten: 834
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:28

Hey Mo,
Kan je die sucralfaat niet geven in iets zoals bvb de Optiform van Mijten? :) dat is meer ruwvoer dan krachtvoer? :)

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 15:40

Hey die Besje, dank voor je tip. Ik kende het niet. Ik heb het opgezocht en eventueel verkopen ze het wel in België. In Frankrijk kan ik het niet vinden. Het lijkt me idd fijn voor Prisca's maag.

Echter voor de sucralfaat is het denk ik niet handig, want dat zal er doorheen vallen. De korreltjes zijn zo groot als suiker ongeveer zeg maar. Dus ernstig klein. En daar krijgt ze drie schepjes van in de ochtend. Ik heb dus iets nodig dat plakt. Daarom laat ik haar bix zacht worden met water en dan plakken die korreltjes eraan vast. Dan nog zie ik dat Prisca veel laat liggen, maar dat gaat dan wel weer mee met de volgende beurt.

Tinka

Berichten: 3779
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:30

Er is wel graanvrij voer te koop in Frankrijk, daar zit ook ruwvoer doorheen. En ook wel mix van ruwvoer met wat brokjes erin, van hartog bv. Hier verkopen ze dat bij de JMT dierenwinkel, die zitten door heel Occitanie.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 16:43

Tinka schreef:
Er is wel graanvrij voer te koop in Frankrijk, daar zit ook ruwvoer doorheen. En ook wel mix van ruwvoer met wat brokjes erin, van hartog bv. Hier verkopen ze dat bij de JMT dierenwinkel, die zitten door heel Occitanie.


Aha! Ik ga eens zoeken op een JMT-dierenwinkel. Edit, er zit er eentje in Toulouse. Dat is wel interessant.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:55

Mo, je zou kunnen kijken naar een grasbrok. :) Of evt bietenpulp (speedibeet). Die moet je wel allebei even laten weken in water.

Ikzelf gebruik Speedibeet van Pavo en de Haycobs van Hartog.

Pavo heeft ook de Fibrenuggets en Fibrebeet in hun assortiment.

Ik heb een Excel lijst met zulke gelijkaardige producten met prijzen en voedingswaarden etc moest het je interesseren. :)

De Denken over Paarden FB groep heeft ook een handig documentje met allerlei 'gezondere' paardenvoeding.