[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeetje77

Berichten: 3480
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:45

Oh het si gewricht bij mensen ken ik heel erg goed. Iig mijn eigen. Das precies het gebied waar bij mij de problemen ontstaan als ik niet genoeg beweeg/zwem/mijn oefeningen niet doe. Vandaar maandelijks fysio, wekelijks yoga en 1x p/wk zwemmen en dagelijks oefeningen op fysio bal en op de grond/in bed ~~}>
Anders ben ik qua beweging echt een oud wijf.

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:57

Jeetje Mo daar ben je dan klaar mee.

Wel goed dat ze het nu goed hebben kunnen zien over wat precies er aan de hand is.

Veel sterkte de komende weken.

Jammer dat ik zo ver weg woon. Anders kwam ik je graag n handje helpen met de dieren.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:52

Goed dat je nog even naar arts bent gegaan! Je weet nu waar je mee te dealen hebt.
Beterschap en sterkte hoor! Je kan beter nu ff goed herstellen, anders blijft het later zo’n altijd aanwezig pijnpunt...wil je vast niet horen :+ . Jij wil vast al zelf zo snel mogelijk weer aan de gang...
Succes aankomende tijd! ( snap dat je je beesten mist hoor! )

Monique1963

Berichten: 8696
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 18:14

Dank jullie allemaal weer voor de reacties. Goed dat jullie het wel kenden en zelfs bij paarden! Ik ben geloof ik een beetje wereldvreemd geworden sinds ik in Frankrijk woon, ik had er nog nooit van gehoord.

En Joey, neem lekker een paar dagen vrij en kom gezellig bij mij logeren. Volgende week ben ik alleen, dan is mijn vriend naar NL en kan ik wel een handje hulp gebruiken met het verzorgen van de dieren ;-)

Avalanche

Berichten: 16224
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:31

Juist bij paarden! De 'hunter's bump' is in wezen een permanente vergroeiing van het SI gewricht, veroorzaakt doordat paarden de rug wegdrukken, of althans, zo gereden worden dat ze de rug wegdrukken. We hadden het een tijdje terug over je zadel, Monique, en het feit dat jij op je rug zit veroorzaakt ook stress op je SI gewricht en je bekken. Als je weer gaat rijden, lijkt het me goed om ook naar een ander zadel te kijken :)
Daarmee geef ik jou niet de schuld hiervan, he..... begrijp me goed.... het kan er alleen wel aan bijgedragen hebben, en op dit zadel blijven doorrijden is imo niet goed voor je herstel.

Monique1963

Berichten: 8696
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 18:49

De pijn aan mijn Illegale gewricht ;-) komt omdat ik op mijn onderrug gevallen ben. Voor de val heb ik er nooit pijn aan gehad.

Avalanche

Berichten: 16224
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:53

Dan zal het niet bijgedragen hebben aan de beschadiging nu :)

Maar dan nog adviseer ik wel een ander zadel voor de toekomst, want op je rug zitten is niet goed voor het SI gewricht.

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:59

O wat lastig dat je vriend volgende week naar Nederland is. Hoe ga je dat nu oplossen met de paarden? Kan alles zo met touwtjes/schriklint afgezet worden dat ze zonder problemen zelf naar stal kunnen lopen of naar de wei als jij ze "vrij" laat? Dan zit je nog met uitmesten en voeren, ook geen optie voor jou.
Als het kon was ik zo gekomen hoor, maar met mijn werk en de financiën is het helaas zo gesteld dat dat geen optie is...

Hopelijk is er toch hulp te vinden voor je, dit gaat natuurlijk niet werken zo. En je vriend niet naar Nederland laten gaan als hij wil/moet kan natuurlijk ook niet.

Monique1963

Berichten: 8696
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 23:07

Vriendlief wil met alle liefde zijn reis afzeggen, maar ik wil niet dat hij, omdat ik van mijn paard kletter, zijn reis afzegt. Alles is al geregeld, hotels etc. Alle vrienden die hij gaat bezoeken moeten dan weer een agenda omgooien, niemand die dat erg vindt uiteraard, maar ik wil dat niet. En zijn moeder is jarig die wordt 82, daar gaat hij eigenlijk voor. Daarnaast gaat hij met zijn broer een race rijden, daar kijkt hij erg naar uit en ook dat wil ik niet dat hij dat afzegt voor mij.

De paardjes zetten we in het land bij het huis. Daar zitten uitloopstallen bij. Daar leggen we een baal hooi van 250 kilo verdeeld in tweeën neer. Ze doen ongeveer tien dagen met zo'n baal normaal gesproken en hij is tien dagen weg. In dit weiland zit een bron waar ze uit kunnen drinken als de automatische drinkbak in de uitloopstallen zou bevriezen. De uitloopstallen grenzen aan de binnenboxen, en ik hoef dan alleen maar de tussendeur open te zetten en ze naar binnen te laten gaan voor hun krachtvoer. Uitmesten ga ik niet doen, ik kan niet tillen. Ik hoop dat ik wel eroverheen kan opstrooien. Het is niet ideaal, maar ik denk dat ze het zo goed gaan redden en ik ook. Verder ga ik me wel alleen redden. Komt goed!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:40

Ik lees voornamelijk stilletjes mee, maar wou je bij deze even een dikke knuffel geven. Wat een pech heb je nu weer gehad maar wat blijf je ondanks alles een prachtig en dapper mens! Ik geniet oprecht van al je verhalen, of ze nu over callas gaan of niet.

Weet je als je ooit weer in NL bent en het gaat dan kom je maar een strandrit doen op Paris, het is misschien een schrale troost omdat het jouw callas niet is, maar het is iig gegarandeert een ontspannen ritje. :(:)

Ik stel me ook voor hoe ik Modena jouw kant op zou sturen om eens een pittig gesprek met callas te hebben en hoe dat dan zou verlopen. }>

MoriMann

Berichten: 801
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:40

Kun je 'John' niet overhalen om nog wat meer paardenkennis op te komen doen? O:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:43

Ik denk trouwens dat je paardjes het zo prima 10 dagen gaan redden hoor!

pien_2010

Berichten: 43713
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:57

Mo die van ons staan 7x24 uur buiten en hun schuilmogelijkheden zijn beschutte hoekjes, en onder de bomen in beschut bosje. Ze hebben nog steeds gras en zijn is het fijner als stalletje en rond het huis waar het gauw een blubber zooi is.

Dus die van jou staan heel goed. Het zal paar dagen wennen zijn voor ze want ritme is anders en ze moeten even wennen 's nachts buiten te zijn

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:08

Logisch dat je dat je vriend niet wil ontnemen, dat zou ik ook hebben hoor. Als er voldoende eten voor jou in huis is dat je makkelijk klaar kan maken lijkt me dat te doen voor je.
Die paarden redden dat echt wel zo, anders kunnen ze zoals Pien al oppert, ook gerust buiten blijven hoor. Even wennen, maar daarna zal het gewoon goed zijn voor ze.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:09

Ja joh, juist hardstikke leuk voor ze. :)

Monique1963

Berichten: 8696
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 09:22

Hi allemaal dank voor jullie harten onder mijn riem.

Gypsy welkom in het topic! dank voor je aanbod, wie weet maak ik er ooit graag gebruik van!

Vind ik ook, die paardjes gaan het best wel redden. En ik heb nog 10 dagen om beterder te worden. Hij gaat de 10e pas weg.

'John' heb ik ook aan gedacht qua paardjes, maar beetje gek misschien van mij, maar het idee dat er een man hier regelmatig alleen zou komen terwijl mijn vriend er niet is, vind ik niet prettig. Ik geloof nooit dat John iets zou doen of zo, maar toch vraag ik het niet aan hem. Tenzij zijn vrouw mee zou komen, maar die heeft een baan. Zij is kostwinner. Dus ik denk niet dat zij tijd heeft.

Qua eten voor mij, ik ben niet zo veeleisend, ik kieper wel een blik in een pan en ik overleef het wel.

Alle andere dieren zijn we nu al aan het wennen dat het voeren anders gaat, zodat het voor mij makkelijker zal zijn.

Ik zal ongetwijfeld tegen uitdagingen aanlopen, maar daar kan ik dan makkelijker mee omgaan. En ik heb hier ook veel lieve mensen om me heen die allemaal al aangeboden hebben te komen koken, boodschappen te doen, honden te wandelen etc. Ik houd alles voorlopig af en wil er graag gebruik van maken als de nood echt aan de Mo komt. ;-)

pien_2010

Berichten: 43713
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:55

Monique1963 schreef:
maar beetje gek misschien van mij, maar het idee dat er een man hier regelmatig alleen zou komen terwijl mijn vriend er niet is, vind ik niet prettig.
Heel verstandig vind ik dat. Voor dat je het weet heb je de praatjes in het dorp en kun je het als buitenlander helemaal vergeten. Zowel John als jij treft dan het lot, maar de vrouw vrijwel altijd net ietsjes meer.

Monique1963 schreef:
Ik zal ongetwijfeld tegen uitdagingen aanlopen, maar daar kan ik dan makkelijker mee omgaan. En ik heb hier ook veel lieve mensen om me heen die allemaal al aangeboden hebben te komen koken, boodschappen te doen, honden te wandelen etc. Ik houd alles voorlopig af en wil er graag gebruik van maken als de nood echt aan de Mo komt.

Mo dit is voor mij wel een opluchting, want ik ben al een hele week aan het piekeren om wel of niet naar jou toe te gaan. Wat me tegen houdt is dat manlief dan hier de paardjes alleen moet doen en alleen is (vind hij echt niet gezellig) . Het weer is heel vochtig dus ml heeft echt pijn van zijn reuma en is minder mobiel. Dus ik blijf liever thuis. Nu voel ik me niet meer rot over die keuze.

Jet schreef:
Die paarden redden dat echt wel zo, anders kunnen ze zoals Pien al oppert, ook gerust buiten blijven hoor. Even wennen, maar daarna zal het gewoon goed zijn voor ze.
Ik zou hier wel paar dagen voor vertrek vriend mee beginnen. Zodat als ze maf doen of door de draad gaan je hem nog hebt om het te maken. Het duurt eventjes paar dagen en dan zijn ze het gewend. Mocht je zien dat ze het te koud hebben 's nachts kun je manlief de dekens er nog op laten leggen. Hier staan ze gewoon bloot en zijn nog te vet. Maar hebben dan overdag ook veel gras tot hun beschikking. 's Nachts is het schraal.

Monique1963

Berichten: 8696
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 12:26

Och lieve Pien, ben je toch mal, daar moet je helemaal niet over in zitten. Superlief, maar zelfredzaamheid viert hier hoogtij hoor. En dan zou jouw man gaan stressen. Nee joh, helemaal niet doen. Bovendien ben je niet dol op Callas, dan zou je tegen je zin dingen gaan doen.

Over roddels en het dorp zit ik niet in. Dat boeit me echt geen ene reet. Wij worden toch al enorm beroddeld. Niet getrouwd, geen kinderen, waar leven ze van en dan zo'n groot huis, ze redt dieren (niet gebruikelijk voor veel fransen), en ze maakt tassen van papier. En er zullen nog vele dingen meer zijn die roddelbaar zijn over ons waarvan ik het bestaan niet weet. Maar het is gewoon dat ik mezelf daar niet prettig bij voel een man regelmatig over de vloer als ik alleen ben. En ik moet dan toch de hele tijd meelopen want hij weet niets over paarden.

Inderdaad zullen we net als bij de andere dieren een paar dagen van te voren beginnen met de nieuwe situatie. Nu verandert er in hun ogen waarschijnlijk erg weinig. Ze staan om de drie weken bij het huis, alleen ligt er dan geen hooi in de uitloopstallen, dat krijgen ze 's nachts in hun box. Nu ligt er 24/7 hooi, dus ik denk dat het een eldorado voor ze zal zijn. Ik haal ze dan alleen binnen voor medicijnen en brok. Callas zal dan al wel van haar psyliumkuur af zijn. Maar Shadow, afhankelijk van hoe hij is, krijgt een soort hoestsiroop vanwege chronische luchtwegproblemen. Maar op dit moment, afkloppen, gaat het heel goed met die ouwe man! Hij is nu 26. Dus dan haal ik ze alleen even binnen om wat lekkers te geven. Dat is dan alleen even deuren openzetten. Even door de hand laten gaan om te checken of alles goed met ze is en dan kunnen ze weer naar de uitloopstallen. Ik laat de deur naar de boxen dan wel open, dan kunnen ze zelfs binnen gaan staan, ik kan alleen niet uitmesten. Het enige verschil voor hun is dus dat ze dan 's nachts naar buiten kunnen, hoeft niet eens. Gaat vast wel goed komen volgens mij.

O trouwens, ik kom nu ook 1x pd op stal en Callas heeft heilig ontzag voor me. Hahaha, het zijn mijn krukken!

pien_2010

Berichten: 43713
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:39

Monique1963 schreef:
Hahaha, het zijn mijn krukken!
_O- Ja in het verlengde van jou kun je een peut geven. De dame is niet gek!

-Namiro-

Berichten: 1944
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:34

Dat komt echt wel goed met de paarden! :j Hetb is geen enorme verandering zo te lezen.

Fijn dat je mensen in de buurt hebt die in geval van nood bij kunnen springen!
Met John zou ik dat ook niet doen.. het is niet dat je de paarden met een gerust hart aan hem over kunt laten dus je moet er toch steeds bij zijn. Op de manier zoals je het nu beschrijft kun je het prima zelf.

Monique1963

Berichten: 8696
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 13:54

-Namiro- schreef:
het is niet dat je de paarden met een gerust hart aan hem over kunt laten


LOL precies dat dus.

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:52

Ik kan me voorstellen dat je je vriend hebt gezegd dat hij gewoon moet gaan.

En zoals jullie het gaan doen met de paarden dan overleven ze best de 10 dagen dat je vriend weg is. ;)

Ik zou je graag willen helpen maar helaas zit ik ook met t werk.
Wel lief dat er buren zijn die hebben aangeboden om eventueel je eten te komen brengen.

Je kan maaltijden nu extra maken en dit in de vriezer gooien.

Monique1963

Berichten: 8696
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 18:28

dank je Joey, eh, ik heb geen vriezer. LoL. Wij zijn veganist en we hebben zo weinig dat ingevroren moet worden, dat we de stroomvretende vriezer eruit gedaan hebben, long long ago.

pien_2010

Berichten: 43713
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:38

Monique1963 schreef:
dank je Joey, eh, ik heb geen vriezer. LoL. Wij zijn veganist en we hebben zo weinig dat ingevroren moet worden, dat we de stroomvretende vriezer eruit gedaan hebben, long long ago.

Wouw Mo. Wij kunnen echt niet zonder vriezer, daarvoor wonen we te ver vd winkels, waar we 1x per 2 weken heen gaan.

Monique1963

Berichten: 8696
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 18:43

Wij gaan 1x pm naar een grote supermarkt. Ik koop verse groente voor de eerste week, voor de tweede week langere verse groente, dus wortel, bloemkool etc, de derde week redden we het daar ook vaak nog mee aangevuld met wat blikjes en de laatste week doen we slecht maar lekker. Veel pasta's met blikjes. Ik heb een heel kleine koelkast, voor een kitchenette is hij, en daar heb ik genoeg aan. er zit een minivriesvakje bij, maar daar kan een zak friet in en dan zit ie vol. We hebben als vegan bijna niets om koel te moeten houden. Meeste groenten blijven beter buiten de koelkast. Het enige wat er in de koelkast staat is dan opengebroken potten jam, augurkjes etc sojamelk, sojaboter en sojatoetjes. That's all. We hebben ook niet zoveel nodig, we geven allebei niet zoveel om eten.