[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:27

Wauw wat zijn ze bijgetrokken echt knap! Hoop dat je je niet te erg bezeerd hebt en het alleen spieren werk is. Wel een super leuke foto van jou in Parijs! Jeetje wat gigantisch veel voer heeft John dan gegeven. Zoiets kan je toch niet bedenken. Ik maak sinds kort ook een soort slobber van die Fibre Beet en daar moet ook drie keer de hoeveelheid water bij. Had de eerste dag ook veel te veel gemaakt! Ook maar verdeeld over twee voerbeurten. Paarden schrokken echt alles naar binnen.

hagelslag
Berichten: 9062
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:28

Val je niet van het paard.......
Maar zo ziet ba er goed uit al zeg. Natuurlijk heeft die nog een weg te gaan maar van gratenpak naar gratenpak met beetje erop is echt al heel fijn.

Jammer dat john toch een beetje op zijn centen let. Maarja opzich geef hem als niet paardenmens eens ongelijk.het is een dure hobby

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 20:28

Dank jullie voor al jullie complimentjes over B-A. Het is inderdaad een groot verschil al. Voornamelijk doordat ze zo'n pijn had door die losse kies. Arm dier, ik denk dat ze al een jaar minstens pijn heeft gehad met eten. En 6 liter voer per dag nu. Dat helpt ook ;-)

En de centen van John dat blijft natuurlijk rot. Snap ik ook, het zijn zijn paarden niet. Maar ja, hij heeft het wel op zich genomen ze te verzorgen. En dan moet je het ook helemaal doen of helemaal niet doen.

En ik lijk wel een brokkenpiloot de laatste jaren. Het zal de leeftijd wel zijn. En knie is dermate pijnlijk dat ik er op dit moment erg voorzichtig mee doe. Vooral knielen is niet handig. Veel smeren met Arnica. Ach ja, voor ik een jongetje ben zal het wel weer over zijn. Hoop dat niemand het gefilmd heeft en dat ik binnenkort ergens in een fail-filmpje op YT sta...

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 13:38

Dierenarts geweest voor Kabir. Waarschijnlijk heeft ie maagzweren. Maar daar is uiteraard een ander (kostbaar) onderzoek voor nodig. Als je alles bij elkaar optelt, al jarenlang zo mager, al jarenlang zo weinig eten, maagzuur dat dan ipv eten verteert, gewoon aan je maagwand begint. En dat je tanden dan wel goed zijn. En je wel kunt kauwen, maar het eigenlijk niet wilt doorslikken want iedere slikbeweging provoceert pijnlijk maagzuur tegen je slokdarm. Zielig!

(Als net zo zielig als B-A haar zere kies die haar jarenlang heeft dwars gezeten. Bij haar was het dan nog een graadje erger met geen eten binnenkrijgen dat haar lever is aangetast. Maar haar lever doet het weer een stuk beter.)

Dus geen zere tanden, geen obstructie in de keel, maar niet willen slikken, slechte ontlasting, zou op een maagzweer kunnen duiden. Omdat er verder geen geld aan uitgegeven mag/kan worden, dus geen verder onderzoek. Wel een flacon gehad voor door het voer, voor zijn maag.

Maar verder was ze geschokt om te zien hoe mager B-A was. En ik zei, tja ze is al heel erg aangekomen. Gelukkig vond ze ze er verder goed uitzien en was blij dat we zo ons best voor ze gedaan hebben de laatste maand. Nog 2 weken...

Het goede nieuws is dat de da die mensen kent waar Kabir heen gaan. (DA is Engels en zei, they are crazy) Dus ik schrok. Maar ze zijn kennelijk crazy in de goede manier. Als een paard ook maar een haartje verkeerd heeft, wordt de da er al bij gehaald. Hoop dat ze dat ook voor Kabir gaan doen, maar ja, die rekeningen moeten ook betaald worden.

En Callas moest haar jaarlijkse prik. Dierenarts wil nooit dat ik een halster om doe. Gewoon in de box en door blijven kletsen en ze zet dan zo die prik. Althans de laatste jaren. Hm. Vandaag had het prinsesje daar geen zin. Dus ze ging achteruit lopen in haar box. Boem, billen tegen de muur. Hoek om achteruit, da wilde nog steeds geen halster, liep gewoon mee rondjes en toen Callas dan door had dat die vervelende vrouw niet wegging met dat prikding, bleef ze staan en was het zo gebeurd. En was er ook niets meer aan de hand. Leuke vrouw die dierenarts, Callas moest haar helemaal erna afsnuffen. Vooral grote rode krullenbos was interessant ;-)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:55

Ik moest wel even gniffelen om je hondendrol verhaal, deed me gelijk denken aan Rambo & Rambo van de VPRO.
Wel heel vervelend dat je zo naar gevallen bent, hopelijk gaat het snel beter met je knie.
Prachtig om te zien hoe snel de paardjes opknappen. Yoghurt schijnt goed te werken tegen maagzweren.

pien_2010

Berichten: 43458
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:30

Wouw wat een pech verhaal van Parijs. HOpelijk valt de schade mee. Hondendrol is niet leuk, maar met goed wassen is het weg gelukkig.
Je dierenarts klinkt als een hele fijne vrouw en ook nog eens kundig.

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 10:44

Hi Fardoe en Pien, ja leedvermaak, hahaha. Parijs heel erg van genoten ondanks de knie. Knie is wel erg erg blauw en stijf. Rijden gaat even niet, maar ik ga zo wel aan de hand werken.

Dierenarts is een tof wijf. Toen ik Bubbles wilde helpen de regenboog over te steken, stelde haar collega het telkens maar uit. Toen ik haar zelf een filmpje van hoe Bubbles pijnlijk liep (met alleen 2 benen op de diagonaal) kwam ze meteen de volgende dag om haar te laten inslapen. Maar ze schrok wel van B-A hoe dun die was. Maar als je de foto's kijkt hier op de vorige blz, dan is het echt wel een verschil vind ik. Maar ja, ze heeft B-A niet in de dunste situatie gezien.

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 12:05

Zo en een uurtje later heb ik gegrondwerkt mét geluiddempend oornetje. Het ding is echt megamegamegaveel te groot. Wat oren betreft. Callas heeft echt heel fijne tinkeroortjes en dit is voor springpaarden van 175m of zo, LOL. Maar er was voor cob maat geen geluiddempend oornetje te koop, dus ga ik deze maar kleiner maken. Althans de oortjes dan. Ik ga er ook een keelriempje aan maken, want ondanks dat het goed bleef zitten onder haar stalhalster, vertrouw ik er niet op dat als ze een keer schudt naar een vlieg dat het dan blijft zitten. Maar het oornetje boeide haar gelukkig helemaal niet.

Wat haar wel boeide was het half uurtje dat we met elkaar bezig waren. Om te beginnen kon ze op het erf B-A en Kabir zien staan. Dat was het bekijken waard. Lang bekijken waard. Ik heb haar vandaag echt alles op haar gemak laten bekijken omdat ik denk dat door het dempen van het geluid de wereld anders voor haar kan zijn. Het volgende spannende dat het bekijken waard was, was vriendlief in de verte met een kettingzaag in het bos. Daar hebben we écht wel een minuut naar staan staren. En ze vond het eng, want haar oogwit was zichtbaar. Ik heb gewacht tot ze het helemaal bekeken had. Shadow was inmiddels mega-ongeduldig al aan het schrapen en Poupette was alvast gaan eten.

Toen kwam het veldje. Tja dat veldje... We zijn bezig de struiken rondom het veldje weg te halen. Vooral omdat daar kennelijk altijd spoken in wonen. Maar als er iets weg is, is dat ook raar. Dus veel langs die zijde gewandeld. En dan de schuilstal op het veldje. Daar hebben we boomsnippers in gelegd voor Kabir en B-A. Ook heel erg het bekijken en besnuffelen waard. Weer terug langs die gekapte zijkant, veel kijken. En de bladeren zijn nu ook van de bomen dus je kunt helemaal de huizen van het dorpje zien. Ook die huizen hebben we uitentetreure bekeken. Ik had me echt voorgenomen haar alles op haar tijd te laten bekijken en dat duurt best wel lang voor zo'n ongeduldig iemand als ik, maar ze leert me weer de pas op de plaats te maken.

Daarna op het veldje herbegonnen vanaf de basis omdat ik nu al twee weken niets meer met haar gedaan heb. Dus wandelen, volgen, afstand bevestigen, halthouden, afstand bevestigen, bubbel bewaken, back up, in draf hetzelfde, daarna bewegen op mijn houding op de trt-methode en daarna even "gelongeerd" met van hand veranderen op de houding van mijn lichaam. Er moest her en der wat steviger bevestigd worden, maar verder deed ze het netjes.

Ik vergat wel haar zelf haar beloning in rust te laten zoeken bedacht ik me later. Ik beloonde toch weer door stem en uierknuffels, hahaha. Morgen weer haar haar eigen beloning laten zoeken door ontspanning. Nog een lange oorknuffel gedaan inclusief oornetje en nu staan ze weer lekker in het hoge land. En ik heb een theetje verdiend.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18147
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:11

Jeetje, flinke smakkerd heb je gemaakt zeg. Hoe lang moest je daarna nog naar huis reizen?
Blij voor je dat je deze fijne dierenarts hebt nu, ook als je zelf niet kunt beslissen (andersom dan met bubbels dus) moet zo iemand met wijze raad komen want omgang met mensjes is naar mijn mening zó verschrikkelijk belangrijk in hun vak.

Over het oor netje.. ik bedacht -misschien te laat- dat er ook pluggen zijn die je in oren kunt stoppen, ik vind er heel veel als ik zoek op ‘earplug horse’ en dan bij ‘images’. Die schudden ze niet zomaar uit en je kunt ze zelfs zelf maken. Ik weet dat ze bij dravers gebruikt worden, misschien wel bij meer sportpaarden.

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 17:32

Hi Balance, nou we waren in Parijs aan het wandelen, dus we namen alleen maar de bus om een paar km verder te komen en een saai stuk over te slaan. Ik vond dat ik beter kon blijven lopen dan stil zitten. We zijn wel even naar het appartement gegaan om alles schoon te maken, maar daarna weer gaan wandelen. Het is nu nog zwart maar her en der begint het alweer rood te worden.

Dierenartsen moeten inderdaad goed kunnen communiceren. Zij is wel een leuke vrouw. Erg recht door zee. Ze heeft ook tegen John en Vvj aan de foon gezegd, dat het niet zo gek was dat ze zo mager was als er niets te eten viel. Ik denk ook dat als zíj het was geweest die bij B-A haar oor geroepen was, dat zij de paardjes daar had laten weghalen. De mannelijke da van de praktijk is daar minder in.

Oorpluggen heb ik ook aan gedacht, dank voor de tip. Maar ik las ook dat ze verboden zijn bijv op wedstrijden. Ik wil met het dempende oornetje eigenlijk hetzelfde bereiken als met haar manengordijntje voor haar ogen, dat het de scherpe kantjes van enge dingen afhaalt. Ik kan altijd nog weer verder kijken als dat niet voldoende blijkt. Maar het is natuurlijk alleen maar symptoombehandeling, het gaat erom dat ik blijf volhouden met trainen om de oorzaak aan te pakken.

Ik houd vol ;-)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18147
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:58

Het werpt vruchten af ;). Dit soort paarden zijn leermeesters. Als je het volhoudt. Jij hebt al zoveel geleerd van haar.
Gelukkig viel de afstand die je na de val nog moest reizen enigszins mee. Heb je iets in huis om dit soort bloeduitstortingen te voorkomen? Nu is het daarvoor te laat natuurlijk maar ik reis meestal met een klein flesje witchhazel (toverhazelaar). Werkt geweldig goed.
Ik kreeg eens een klap met een (gelukkig onbeslagen) achterhoef tegen mijn been.
Spulletje erop en het is niet eens blauw geworden.

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 23:09

Ooit heb ik er een wonderpaardje aan.

Ik heb Arnica gekocht en erop gesmeerd. Is wel blauw geworden, zwart zelfs, en begint nu te ontkleuren naar rood. Pijn is er ook niet echt minder van geworden. Toverhazelaar ga ik onthouden, klinkt goed!

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:14

Jeetje Mo je hebt een smakkerd gemaakt in Parijs zeg.
Hopelijk herstell je snel.

Dat is zooooo Callas om alles ( wat opeens wel zichtbaar is of veranderd) zo lang erna te blijven staren rordat ze er genoeg van overtuigd is dat dat toch oke is.
Knap dat je je tijd hebt genomen hiermee. ;) .

Misschien neemt het oornetje toch de scherpte eraf omdat ze het wel ziet maar er weinig geluid bij heeft.
Ik ben benieuwd hoe t verder ermee gaat.
So far so good. Het bleef bij kijken dit keer en niet wegvluchten ervan.

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 10:32

Hi Sandra, je laatste zin is helemaal waar en dat had ik me niet eens gerealiseerd gisteren. Het hadden idd weer dingen kunnen zijn om in de stress te schieten maar dat deed ze niet. Kijken doet ze altijd wel, heel erg kijkerig, maar idd kan dat omslaan in een brr of deins of schriksprong, wat ze allemaal niet deed. Hm. Dank voor het inzicht ;-)

En ik denk dat het bij haar erg helpt als ze heeeeeel lang mag kijken tot ze idd besloten heeft dat het veilig is. Ik laat haar ook altijd wel kijken, maar ik ben het na een tien seconden wel zat, LOL, mijn valkuil, te ongeduldig zijn.

Straks ga ik dezelfde training doen als gisteren, maar dan als ik de trt oefeningen doe, haar zelf haar beloning in ontspanning laten zoeken ipv dat ik het met mijn stem doe of met knuffels.

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 14:29

Heel interessant wat er vanmorgen gebeurde met grondwerken. Ik had geen oornetje, want dat ligt bij de naaimachine om te vermaken. Ik loop met haar (en de shetten) op het veldje. Shetten afgekoppeld en ik wandel rondjes op het veldje om te verkennen. We staarden lang naar de nu zichtbare huizen. Net als gisteren. En ze staart heel geconcentreerd want ik probeer af en toe de lengte van het staren te onderbreken, (ja ik ben ongeduldig) door een kuchje, of een Hmmm. Of een zucht. Maar het kon haar niet afleiden met het staren. Dus helemaal gewacht. Ik denk echt wel een minuut. Toen ze zag dat het goed was, ging ze grazen, maar ik had eigenlijk het gevoel dat het meer overspronggedrag was en ik had die gedachte nog niet gehad, of Shadow bewoog en Callas had een grote brrrr. Tjonge. Zou het oornetje gisteren echt geholpen hebben? Morgen hoop ik het af te hebben.

Ik vroeg me nog af of ik bij die brrr gelijk trt had moeten doen? Iemand?

Daarna het ezelstalletje ingegaan weer aan de nieuwe snippers gesnuffeld, zijn niet eng, maar mogelijk wel lekker. Wat hooi daar samen ;-) gegeten en begonnen op het veldje met de trt-patroonoefeningen. Dat ging goed. Ik heb niet beloond en lang gewacht en dat kan wel 20 seconden duren, maar dan komt er wel een zucht of een smakje of soms hals omlaag.

Toen was er iets te horen in de vallei, dat zij niet kon zien. Namelijk mijn vriend die daar het gisteren gekapte hout aan het inladen was in de aanhanger. Dat maakt boenkend herrie. Haar koppie ging omhoog en staren. Ook nog een kat in de verte op het erf. Het zou geweldige foto's hebben opgeleverd, zo prachtig koppie en oortjes naar voren geprikt. Maarrrr ze let dan helemaal niet op mij natuurlijk. Dus ik dacht wat doe ik? Laat ik haar net zo lang luisteren tot ze het ok vindt, of vind ik dat ze op mij moet letten en ga ik steviger met haar aan de gang. Ik vond eigenlijk het laatste, maar koos voor het eerste. En we hebben heeeeeeeel lang geluisterd. Ik denk echt wel 4 minuten of zo. Toen zag ik al aan haar dat ze het minder spannend vond want de oren gingen nu ook wel eens naar achteren, toen zakte haar hals en verdraaid ze ging kauwen! Dus blij dat ik gewacht had.

Maar toen. Ik ging 'longeren' en haar door mijn lichaam van hand laten veranderen. Dat is als zij rechtsom loopt erg moeilijk. Ze reageert niet op mijn "bubbel wegduwlichaam" (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) dus buigen zeg maar richting haar achterhand om haar achterhand weg te sturen en zo haar voorhand naar mij te krijgen om te gaan hand veranderen, wat de andere kant wel goed op gaat. Ik loop daar al heel vaak tegenaan en maar zelden dat het goed gaat.

Het kan door mij komen uiteraard, ik doe mogelijk iets anders dan de andere kant op, het kan ook zijn dat zij de andere kant stijver is. Eerder heb ik het opgebroken in stukjes, dus niet gelijk het handveranderen vragen maar haar laten stoppen op de cirkel, naar me toe vragen en wegsturen de andere kant op.

Dus toen het niet lukte wilde ik dat gaan doen. Maar dan wil ze niet meer stoppen op de cirkel. En wil zelfs gaan draven. Als ik haar dan bijv binnenhaal als een vis, dan wordt ze steeds bozer en wil blijven lopen. Zelfs als ik haar dan aan haar halster vastheb, blijft ze bewegen en staat ze zo dicht in mijn ruimte dat ik niet eens mijn vinger kan bewegen om haar weg te sturen. Dus daar gaat iets fout.

Ik heb haar daarna (maar dan is ze al boos) stilgezet, haar achterwaarts gezet om ruimte te creëren en dan wijs ik en zwiep ik met het touwtje. Dat levert dan zoveel verzet op dat ze steigert! En niet een keer, maar meerdere keren. (Steigeren als in duidelijk verzet tegen de druk van het zwieptouwtje en omhoog komen, maar alleen maar een cm of 30 of zo, geen Bento de zwarte hengst Steigering, maar het is duidelijk een verzet steiger)

Dus ik ben gestopt heb haar de kant op laten gaan die zij wil, linksom, heb haar stilgezet op de cirkel, heb toen een hele tijd aan haar sokken staan frunniken en klitten uit de staart etc, tot ze wat meer ontspande en doorhad dat we geen moeilijke dingen meer hoefden te doen.

Toen ze zo ok was, heb ik toch weer rond laten gaan linksom, haar op mijn lichaam laten van hand veranderen en rechtsom gevraagd te stappen en afgesloten met te stoppen op de cirkel (en dus niet meer van hand te veranderen). Toen afgesloten met een uierknuffel en in het land gezet.

Wat doe ik niet goed en waarom is ze zo opstandig?

tamary

Berichten: 29198
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:45

Rechtsom lopen is net zo goed wijken voor druk = sensibiliseren. Als zij verzet toont of dat nu in de vorm wil niet/snap niet/kan niet is, loopt er zeker qua commnunicatie iets mis. Door niet door te zetten en druk laten wegvallen voordat ze rechtsom ging (al is het maar 2 passen), leer je haar dat de oplossing protest is, toen stopte jij immers met druk/hulp geven. Je bent dan aan het desensibiliseren (= druk gaat weg bij negeren) voor een hulp waar ze juist wel op zou moeten reageren.

Sintara

Berichten: 7421
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:56

Ik vin het toch echt weer heel dominant klinken

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 15:25

Hi Sintara, ik snap dat het dominant klinkt als ze in mijn bubbel komt, maar dat kwam omdat ik haar inhaalde. Ik zag zelf niet het dominante dit keer hierin. Wel miscommunicatie wat ik teruglees in de uitleg van Tamary.

Ik ga mijn vriend vragen ons te filmen, want het doet zich altijd wel een keer voor en misschien dat jullie dan zien wat ik fout doe. Ik denk dat het aan mij ligt omdat het de andere kant op altijd wel goed gaat.

pien_2010

Berichten: 43458
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 15:26

Mo ik kan je niet helpen. Ik weet het niet. Knuffel en sterkte!

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 15:44

Ik weet niet of ik het goed voor me zag, maar zelf laat ik pony dus van hand veranderen door te blokkeren. Ik stap dus zelf uit mijn cirkel, wissel van zweep/longe en pony draait (met achterhand naar buiten) om. Dan doe ik weer een stap naar het midden en sta weer goed. Ik doe overigens een stap opzij én terug, om dus de ruimte creëeren.

Ben wel benieuwd naar een filmpje!

Enne, dat het op de ene hand beter gaat kan heel goed! Maar dat heeft met meer factoren te maken dan alleen ‘makkelijke hand’.

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 16:09

Hi Marocje, dat blokkeren dat deed ik ook nav kots Bruno, bijv in mijn round pen. Maar ik meen dat je bij TRT niet blokkeert, maar door je lichaam naar de achterhand te buigen, zet/drijf je de achterhand van je weg waardoor er ruimte ontstaat om van hand te veranderen. De ene kant op gaat echt volgens het boekje. En de andere kant gaat volkomen mis, met een heel boos paard tot gevolg. Ik heb het gevoel dat dat boze is omdat ze gefrustreerd raakt omdat ze mij niet begrijpt. En omdat het de andere kant op wel goed gaat, denk ik dat het aan mij moet liggen.

Filmpje is hoognodig, ga het bedelen bij mijn vriendje ;-)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:44

Ook als je het in stukjes breekt dan laat je haar in/om draaien , niet naar je toe komen, maar juist achter en over met haar voorbenen de andere kant op en dan weer op de cirkel.
Ik vind het goed dat je haar achterwaarts hebt laten gaan, dat daar verzet op komt is iets van haar (dominantie), niks wat jij fout doet. Als ze niet meer wil stoppen laat je haar juist voorwaarts gaan. If you control the feet, you control the horse. Dan neem je de druk weg en probeer je weer in te draaien, lukt dat niet laat je haar weer voorwaarts gaan en zo herhaal je dat totdat ze in draait en stilstaat.
De begin oefening van trt vind ik wel fijn als paarden stijf zijn een bepaalde kant op.

Sintara

Berichten: 7421
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:53

Nee ik bedoelde ook niet dat het omdraaien in eerste instantie niet lukte dominant was, maar dat gesteiger naar jou wel..

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 17:05

ah Sintara, nu snap ik je beter.

Dank je Fardoe voor het herinneren aan idd iets wat Tucker leert. Het indraaien en stilstaan lukt wel. Beide kanten op. Maar het daarna doordraaien en dan van hand veranderen gaat 1 kant niet op. Althans meestal niet.

Ik moet het echt laten filmen. Als ik het zelf film is het alleen de camera op het bankje en dan zie je niet goed wat er gebeurt. Mijn vriend moet als het ware een paar meter achter mij blijven staan en filmen zodat ik jullie kan laten zien wat mijn houding is en de reactie van Callas erop.

Monique1963

Berichten: 8656
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 17:43

Mijn vriendje wil pas weer filmen als het nieuwe batterypack voor de camera is gearriveerd. Camera blijft nu telkens zeggen dat de batterij leeg is terwijl dat niet zo is. Dat is besteld en komt voor 10 dec aan. Dus nog even geduld.

Ondertussen ben ik terug gaan zoeken in de cursus van Tristan Tucker (ik was nog niet eens op de helft van zijn video lessen realiseerde ik me daardoor) en ik ga een stap terug doen naar de klok oefening. Daarbij ben ik het midden van de klok (nee geen digitale dus ;-) ) en is Callas de grote wijzer en ben ik met mijn begeleidende zweep de kleine wijzer. Ik blijf op mijn plek staan en geef die niet af aan haar.

Ze moet bewegen op die cirkel door haar achterhand onder te brengen en van voren mag ze niet naar mij toe bewegen of over mij heen bewegen. Ze moet haar hals soepel buigen en relaxed worden door de oefening. Als ze relaxed, hoofd liefst laag, beweegt, haal ik de druk weg, mag ze stilstaan en mag ze haar beloning in haar eigen ontspanning zoeken door kauwen of ontspannen hals, zuchten etc.

Dus stapje terug om weer verder te komen.