[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11907
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:25

Dat ziet er goed uit. Dromen is zeker leuk.
Spoiler:
Voor mennen moet een paard wel minstens zo braaf zijn als onder het zadel. De mennerij kent hele nare ongelukken met aanspanningen

Monique1963

Berichten: 8708
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:52

Dank voor de waarschuwing Senna, het leven zit vol verrassingen en gevaren...

In ieder geval hier weer een filmje van onze klussen van deze week

https://youtu.be/iCwLpriDdtc

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:11

Het is niet te geloven, vandaag heeft Ro toevallig ook met een luidspreker laten zien aan mij dat het een magneet is.
Bedankt Monique voor het leuke filmpje

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:11

Wat een heerlijk filmpje weer! Word ik blij van!

Zouden jullie ooit klaar zijn met opruimen? 't wordt wel heel gaaf! Heb je een plattegrond ofzo van jullie terrein? Ben heel nieuwsgierig hoe groot het is. Met een drone zou je volgens mij hele gave voor, tijdens en na de werkzaamheden foto's kunnen maken. Respect voor jullie!

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:02

De stallen vind ik erg mooi geworden. En wat een troep laten veel Fransen toch achter. Pffffff, ook met wandelen kom ik in de meest prachtige gebieden zoveel troep tegen zoals auto's , inderdaad heel vaak koelkasten. Schadelijk vind ik het en heel irritant.
Erwin kan snel werken _O-
Leuk filmpje hoor.

Monique1963

Berichten: 8708
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 19:24

Dank voor jullie gezellige reacties op het filmpje, ja snelle man die Erwin ;-)

ik heb vandaag "gereden"!!! Filmpje volgt

.

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:25

*\o/* wouw *\o/*

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:31

Whoehoo *\%/*
Ben benieuwd!!

Monique1963

Berichten: 8708
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 21:10

https://youtu.be/_iN2rNu3l-s

Zo. Tjeetje. Wauw. Heel raar, heel fijn en ook weer heel gewoon. Ik heb weer op haar gezeten en nog alleen maar gestapt en ze vond het goed. Vandaar ook dat ik "gereden" tussen aanhalingstekens zette.

De afgelopen dagen heb ik zoals ik schreef met het schoffie én bit getraind. Twee keer per dag rondgelopen over het erf en terrein. Vanmorgen gelongeerd met zadel en dat wilde ik vanmiddag ook weer doen, maar ze was zo lief en het was zulk heerlijk weer en ze had lekker gegeten, dus vriendje overgehaald om met me te longeren en opgestapt. Gewoon, just like that.

Het ziet er niet uit, overigens, maar goed, wel ontspannen. Met dat veiligheidsvest zie je er al niet uit en ik zit altijd al krom en bol, en nu lijk ik wel een beginnende aap op een paard. Maar ja.

We hebben eerst een minuut of 5 gestapt achter Erwin aan. Dat heb ik niet op de video staan, anders was het 15 minuten. Toen heb ik rondjes om hem heen gelopen. Stoppen, achterwaarts, jambette, wending voorhand/achterhand. Ze wist alles nog en was wel wat druk af en toe omdat ze koekjes wilde en dan maar vooruitdacht om te kijken of ze het alvast goed deed, maar ik genoot met volle teugen.

Het was maar een kwartiertje, maar lang genoeg en afgesloten met nog wat draf aan de lijn, zonder mij erop. En lekker op stal verwend met brokjes en een tussen-navel-en-uier-knuffel...

Nog voor Tamara, dat is idd een vreemd toeval dat je net die dag ook over een luidsprekermagneet leerde! Waar hebben jullie hem voor gebruikt?

@muga, ik heb wel een luchtfoto van google earth die zal ik hier onder plaatsen. Het is het gebied binnen de gele dikke lijnen, paarse en oranje lijnen zijn weer andere dingen.

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:28

*\o/* heel gaaf. Ze is prachtig en super braaf. Ziet er goed uit. Ik had haar graag langervzien draven want het leek wat stijf, maar het was te kort eigenlijk om daar iets zinnigs over te zeggen.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:31

Ziet er super uit Mo!
Heel fijn relaxed, en vind het mooi om te zien hoe je het clickeren erin verwerkt :j
Jullie pakken het ook heel verstandig aan vind ik, hopelijk kunnen jullie dat positieve vasthouden!

Monique1963

Berichten: 8708
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 21:34

Hi Pien, nou jij zegt t! En ik dacht ook te zien dat ze met het draven niet rad liep op rechtsvoor, maar Erwin ziet het niet en ik dacht dat het misschien door de ongelijke harde opgedroogde klei kwam. Ik ga morgen nog eens kijken en filmen met draven aan de longe kijken of ik het weer zie.

Hi Cera, dank je, maar ik heb de clicker niet gebruikt, ik weet niet hoe ik dat moet gaan doen als ik op haar zit, maar ik heb de afgelopen dagen gemerkt dat ze eigenlijk helemaal niet reageert op de clicker. Het is kennelijk mijn stem of houding en niet de click?
We gaan voorlopig nog even door op deze weg, dus nog niet los en voor op het erf. Maar ze moet wel rad zijn. Dus morgen even aankijken.

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:46

Mo kijk dan ook links achter. Ik dacht l achter wat te zien en r. voor. Maar het kan ook stijfheid zijn van te lang niet gedraafd, de ondergrond zou kunnen, en zo kort heeft ze gedraafd, dat ze niet even lekker kan doordraven.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:51

Ro had de luidspreker gevonden in het weiland. In de paddock heeft hij allerlei oude spijkers ed opgegraven en ik wilde een metaaldetector kopen maar hij zei dat een goeie magneet beter is om kleine ijzeren voorwerpen te vinden die aan de oppervlakte liggen. Daarom liet hij de luidspreker aan me zien.

Ik vind het filmpje fantastisch en wat doet Callas het goed. Wat ontzettend leuk voor je dat je weer even gereden hebt.

Jet

Berichten: 12079
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:20

Wat geweldig dat ze met het stappen zo braaf was. Op naar meer van die fijne ritjes!

Ik zou met het longeren alleen niet je teugels achter het zadel langs doen, je beperkt ze daarmee in hun beweging en stel dat ze struikelen, dan kunnen ze zich veel slechter opvangen en krijgen ze een ruk in hun mond vanwege het bit dat aan de teugels vast zit. Ik zou ze er óf afhalen óf de teugels onder de keelgroeve een aantal keren om elkaar heen draaien en dan de keelriem daar doorheen doen en weer opnieuw vastmaken. Dan zitten ze niet in de weg, als je ze genoeg om elkaar heen draait gaan ze niet naar de oren zakken als ze haar hoofd omlaag doet.
En dat onregelmatige kan ook heel goed van de ondergrond komen, het klinkt voor mij enorm stenig en ik denk dat veel paarden daar wel moeite mee zouden hebben. Hoe lang is de lijn waaraan je haar longeert? Voor mijn gevoel ziet die wat kort ( zeker gezien de ondergrond), dat vraagt misschien net teveel buiging om lekker te lopen.

Maaaarrrr, ik vind haar superbraaf!!!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:51

Monique1963 schreef:
Hi Cera, dank je, maar ik heb de clicker niet gebruikt, ik weet niet hoe ik dat moet gaan doen als ik op haar zit, maar ik heb de afgelopen dagen gemerkt dat ze eigenlijk helemaal niet reageert op de clicker. Het is kennelijk mijn stem of houding en niet de click?
We gaan voorlopig nog even door op deze weg, dus nog niet los en voor op het erf. Maar ze moet wel rad zijn. Dus morgen even aankijken.


Ik hoop heel erg dat ze gewoon rad is en dat het op het filmpje komt door de omstandigheden.

Ik keek gister het filmpje zonder geluid dus ging er automatisch maar vanuit dat je ook clickerde :')
In principe hoef je natuurlijk niet perse te clicken om gedrag positief te bekrachtigen. In het begin is het natuurlijk heel erg zoeken naar wat werkt voor jullie (zeker omdat jullie nog nooit eerder zo hebben getraind), als ik dit zo zie hebben jullie zeker een weg gevonden! Ik kan me in de toekomst wel voorstellen dat als jullie weer gaan draven (of zelfs galopperen :j ) of moeilijkere oefeningen meeneemt dat een marker signaal wel weer handig is om te introduceren.

Monique1963

Berichten: 8708
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 10:54

pien_2010 schreef:
Mo kijk dan ook links achter. Ik dacht l achter wat te zien en r. voor. Maar het kan ook stijfheid zijn van te lang niet gedraafd, de ondergrond zou kunnen, en zo kort heeft ze gedraafd, dat ze niet even lekker kan doordraven.


Hi Pien, linksachter heb ik me altijd zorgen over gemaakt. Ze zet haar benen soms na de minste inspanning heel snel op rust en altijd het eerst en het langst l.a. Zelfs met de keuring maakte ik me er zorgen over, maar de d.a. zei dat het het grind was waar ze niet fijn op liep. Ik heb zelfs haar achtervoeten op de röntgen laten zetten omdat ik het niet vertrouwde. Maar daar was niets op te zien. Ze is hier al wel een keer r.v. erg kreupel geweest (ten tijde dat Shadow zo ziek was). Dat was 2 dagen en de d.a. heeft haar toen bekapt, was niet echt nodig, maar goed, en de derde dag was het over. Ze heeft wel altijd probleemzolen gehad. Daarom ben ik toen ook met hoefschoenen begonnen omdat ijzers te weinig grondspeling gaven. Maar dat was in de Hérault en daar had ik altijd stenige rot(s)paden. Hier hebben we klei, dus ik dacht dat is een verbetering, maar als je in klei stapt en het dan opdroogt krijg je keiharde ribbels waar voeten/banden geweest zijn, dus dat is ook niet ideaal en ik kan me voorstellen dat als je gevoelige zolen hebt, dat dat dan zeer doet. Misschien moet ik de hoefschoenen standaard aan doen met werken, maar galopperen gaat daar niet mee. Afijn, eerst vandaag een plek zoeken waar geen harde klei ribbels zijn en daar eens longeren en filmen. Met filmen zie ik zelf ook gewoon meer. Ik heb een plek in het bos die denk ik nog zacht is. Ik kan ook nog eens op de weg (asfalt) even longeren, daar zitten geen ribbels uiteraard en dan kan ik het verschil zien.


fardoe schreef:
Ro had de luidspreker gevonden in het weiland. In de paddock heeft hij allerlei oude spijkers ed opgegraven en ik wilde een metaaldetector kopen maar hij zei dat een goeie magneet beter is om kleine ijzeren voorwerpen te vinden die aan de oppervlakte liggen. Daarom liet hij de luidspreker aan me zien.

Ik vind het filmpje fantastisch en wat doet Callas het goed. Wat ontzettend leuk voor je dat je weer even gereden hebt.


Grappig toeval inderdaad, Tamara. Metaaldetector is inderdaad minder efficient als je even een oppervlak wilt afschumen naar gevaarlijke spijkers. Voor dieper zoeken naar ijzer is dat wel handig, maar bij een oppervlak schoonmaken van ijzer, blijft het ding hier in Frankrijk piepen. Fransen duvelen alles maar gewoon weg waar ze staan. En dan blijf je bukken met het risico dat je de kleinste dingetjes niet eens ziet. Ga je er met een magneet overheen, en je doet het systematisch dan haal je alles er veel sneller uit. Overigens weet je dat je officieel niet met een metaaldetector je terrein mag doen? Namelijk in je koopcontract staat dat alles wat je uit de grond haalt (van waarde) van de Franse staat is...


Jet schreef:
Wat geweldig dat ze met het stappen zo braaf was. Op naar meer van die fijne ritjes!

Ik zou met het longeren alleen niet je teugels achter het zadel langs doen, je beperkt ze daarmee in hun beweging en stel dat ze struikelen, dan kunnen ze zich veel slechter opvangen en krijgen ze een ruk in hun mond vanwege het bit dat aan de teugels vast zit. Ik zou ze er óf afhalen óf de teugels onder de keelgroeve een aantal keren om elkaar heen draaien en dan de keelriem daar doorheen doen en weer opnieuw vastmaken. Dan zitten ze niet in de weg, als je ze genoeg om elkaar heen draait gaan ze niet naar de oren zakken als ze haar hoofd omlaag doet.
En dat onregelmatige kan ook heel goed van de ondergrond komen, het klinkt voor mij enorm stenig en ik denk dat veel paarden daar wel moeite mee zouden hebben. Hoe lang is de lijn waaraan je haar longeert? Voor mijn gevoel ziet die wat kort ( zeker gezien de ondergrond), dat vraagt misschien net teveel buiging om lekker te lopen.

Maaaarrrr, ik vind haar superbraaf!!!


Jet, wat dom van mij. Ik kan mezelf nu wel voor mijn kop slaan. Je hebt uiteraard gelijk met die teugels. Ik had ze eraf moeten halen. (geen keelriem) Erg dom. Inderdaad had ik een fantastische sessie gruwelijk voor haar kunnen verpesten als ze gestruikeld had. Domdomdom. Dank voor het standje ;-) En ik weet het uiteraard ook dat ik dat niet moet doen, maar ik dacht niet goed na.

De lijn is een leadrope van Voest. Ik gok een meter of 3. Eerder meer volgens mijn vriend. Ik zou het moeten opmeten. De ruimte voor het huis, waar Callas zich het veiligst voelt, geeft niet veel ruimte meer dan dat om te cirkelen. Maar lekker liep ze niet, nee. De grond is niet stenig, gelukkig, maar wel opgedroogde klei ribbels. Beslist niet comfortabel. Er komt een bak voor mij, maar dat is nog niet dit jaar.

Cera_D schreef:
Monique1963 schreef:
Hi Cera, dank je, maar ik heb de clicker niet gebruikt, ik weet niet hoe ik dat moet gaan doen als ik op haar zit, maar ik heb de afgelopen dagen gemerkt dat ze eigenlijk helemaal niet reageert op de clicker. Het is kennelijk mijn stem of houding en niet de click?
We gaan voorlopig nog even door op deze weg, dus nog niet los en voor op het erf. Maar ze moet wel rad zijn. Dus morgen even aankijken.


Ik hoop heel erg dat ze gewoon rad is en dat het op het filmpje komt door de omstandigheden.

Ik keek gister het filmpje zonder geluid dus ging er automatisch maar vanuit dat je ook clickerde :')
In principe hoef je natuurlijk niet perse te clicken om gedrag positief te bekrachtigen. In het begin is het natuurlijk heel erg zoeken naar wat werkt voor jullie (zeker omdat jullie nog nooit eerder zo hebben getraind), als ik dit zo zie hebben jullie zeker een weg gevonden! Ik kan me in de toekomst wel voorstellen dat als jullie weer gaan draven (of zelfs galopperen :j ) of moeilijkere oefeningen meeneemt dat een marker signaal wel weer handig is om te introduceren.


@Cera, ik heb geen goede filmpjes op internet kunnen vinden van mensen die te paard clickeren. Ik heb wel een ring-clicker, maar ik had het gevoel dat het onhandig zou zijn met de teugels. Omdat het de 1e keer was na een lange tijd, had ik het idee dat het me zou afleiden. Achteraf was het allemaal zo fijn dat het best wel tegelijk had gekund. Maar dan nog, vraag ik me af hoe dat allemaal te combineren.
Maar de kern is, dat ik er een week of zo geleden achter kwam dat Callas dus helemaal niet reageert op de click. Althans de click is niet haar trigger om het koekje te krijgen. Ik weet niet of dat nu goed of fout is. Ik denk toch dat ze meer reageert op mijn braaaf, dat dat haar cue is voor de beloning. Wat op zich logisch is want toen ik met voer trainde heel in het begin, zonder clicker, deden we het ook zo. Maar wat dan weer betekent dat het clickeren voor niets is? Er zijn ook mensen die clickeren en niet praten tegen hun paard, ik denk dat dat beter is, omdat er dan geen andere cue is dan die click. Afijn, ik blijf wel met zoveel mogelijk dingen die click doen, maar ik geloof echt dat het bij Callas veel meer mijn lichaamstaal is en mijn stem in combi met het moment.
Bijv ik kan tegen haar trot zeggen, maar als ik maar even iets met mijn been doe, zal ze de pas gaan doen. Het zijn helemaal die commando's niet kennelijk.

Afijn, als iemand filmpjes weet van clickerende ruiters, dan houd ik me aanbevolen. Dank voor al jullie tips weer!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:18

Precies wat jij nu zegt Monique zei Ro ook, een metaaldetector blijft piepen als er veel spijkers ed bij elkaar liggen.
Dat laatste wist ik niet en ik moest er hard om lachen omdat ik denk dat er niets van waarde ligt hier.

Je kunt het clickeren ook met je tong doen door een soort “klak” geluidje te maken en dan een voerbeloning te geven. Dat kun je tijdens het rijden toepassen.

Monique1963

Berichten: 8708
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 11:25

Hi Tamara, nee ik denk ook niets dat er van waarde in ligt, hier ook niet, maar toch mag het officieel niet. Wat dan weer raar is want je mag wel oude spijkers uit je grond halen. Regeltjes in Frankrijk zijn niet logisch.

En ik heb inderdaad wel mensen ook gewoon met grondwerk het klak zien doen. Dus niet het klik wat ik doe met mijn tong om voorwaarts/beweging aan te geven, maar inderdaad een klak geluid. Maar dat is dan eigenlijk wat ik nu doe, alleen zeg ik braaaaf.
Vond het wel vreemd vorige week te ontdekken dat die click van het apparaatje bij Callas geen trigger is kennelijk. Ik bedoel wat heb ik dan die 5 maanden lopen trainen? LOL

Jet

Berichten: 12079
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:48

Ik denk dat een clicker gebruikt wordt omdat je daarmee direct na een goede reactie van het dier een click kan geven. Dat zou bij de persoon die het doet een reflex moeten worden. Vaak ben je met je hoofd teveel bezig om direct braaf te zeggen o.i.d. Ik heb ook altijd begrepen dat de voerbeloning met clickeren na verloop van tijd vertraagd wordt gegeven en uiteindelijk weggelaten en dat dan de clicker de beloning vervangt.
Maar ik clicker niet, dus ik kan er ook best naast zitten hoor.

Ik heb het even opgezocht, de leadrope van Voest is ongeveer 4,5 m. Dan krijg je dus een cirkel van 9 m. Ik denk dat dat voor zo'n paard als Callas ( geen lichtvoetig arabiertje van dezelfde hoogte bijvoorbeeld, geen dressuurpaard dat een heel rustig galopje kan maken) best krap is, zeker als je dan ook nog wil galopperen. Een enkele longeerlijn zit zo tussen de 7.5 en 10 m., bij die van 7.5 kom je dan op een cirkel van 15 m. uit, dat is toch al aardig wat meer dan 9 m. En ja, je kan natuurlijk zelf in een rondje meelopen waardoor je de cirkel wel wat groter krijgt, maar ik denk toch dat het wat aan de krappe kant is. Zo kan ze zich ook sneller verstappen en kan het onregelmatige ook daar nog uit verklaard worden. Longeren op de weg zou ik niet zo snel doen en een te natte ondergrond ook niet, dat geeft al snel weer kans op uitglijden.
Je kan ook de galop gewoon voorlopig niet vragen, totdat je een beter en groter stuk hebt om dat te doen. Elvee galoppeert aan de longeerlijn in de longeerbak wel, maar die bodem is goed, in het bos gaat het ook wel ( langere stukken rechtuit zeg maar), maar in de bak is haar balans nog niet goed genoeg om echt netjes te galopperen. Dat doe ik nu dus ook bijna niet, totdat ik weer zoveel meer heb gereden dat haar balans weer goed genoeg is daarvoor.
Wel jammer dat de bak niet eerder gemaakt kan worden, maar ook wel logisch hoor!

Hoe dan ook, jullie zijn goed bezig samen en ga lekker door op deze weg!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:04

Als je het leuk vind kan ik wel eens een filmpje naar je sturen van mijn training met Diego, al rijdend en clickerend ;)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet altijd even zuiver ben in mijn hulpen, ik gebruik graag zowel een stemcommando als een fysiek commando en dan heb ik verschillende belonings systemen. Soms zet ik hem gewoon stil en krijgt hij wat rust en veel kriebels, soms roep ik 'braaaaf' of 'goeeed' of 'bijna' en dan heb ik nog de tong click met daarna een snoepje. Die verschillen gaan ze ook echt snappen, en zelfs vanuit de galop staan ze uiteindelijk heel snel stil na de click ;)

Ik vind het zelf wel belangrijk dat er na elke click een snoepje komt, ookal heb ik zelf mis geclickt. Het is waar dat uiteindelijk het horen van de click zorgt voor een geluks hormoon, maar als je dan de voerbeloning weglaat stopt dat met de tijd ook. Daarnaast ben je dan 'onbetrouwbaar' voor je paard. Wel bouw ik de beloningen af, waar ik voorheen clickte na goed aanspringen in galop doe ik dat nu pas na een aantal rondjes of als hij het extra goed doet.


Wat je misschien ook kan doen om de clicker beter te koppelen aan het snoepje is om haar gewoon ergens te hebben staan en haar vaak achter elkaar te belonen voor stilstaan. Maar als ze goed reageert op braaaf is dat ook al een hele mooie bridge, zolang je elke keer maar hetzelfde geluid maakt en er telkens na braaaf een snoepje komt. Maar aan de andere kant, als dit heel fijn voor jullie werkt hoeft het ook echt niet anders dan nu.

Monique1963

Berichten: 8708
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 13:39

Hi Jet, ik heb even gemeten hoe groot de voorplaats is voor het huis, die is 9m. Achter het huis heb ik alle ruimte, maar dat is net zo hard en ongelijk. Ik ben naar het bos gegaan naar de open plek en die is wel ruimer, maar is vooral niet zo hard en ongelijk. Dus daar is het veel fijner voor haar om te draven, echter die is niet plat. Niet heel schuin, maar wel een bilspiertrainer zal ik maar zeggen ;-) Ik hoop erg op een bak nog deze zomer, maar ik weet niet of dat gaat lukken. We hopen ergens in de zomer of al late lente een graver te kunnen kopen van een vriend. We gaan het zien. Voorlopig behelp ik me met wat ik heb, en dat is gelukkig al veel groter en veel meer plekken en mogelijkheden dan in het vorige huis.

Hi Cera, ik heb zelf ook het gevoel dat click altijd een koekje moet zijn. Ik las op internet dat een paard 2 seconden onthoudt wat hij goed gedaan heeft. Als je later dan dat beloont, schijnt hij niet meer te kunnen weten waarvoor je beloont. En dat lijkt me ook logisch, dat is met honden ook zo. Ik heb ook gehoord over mondclickers, lijkt me erg kwijlerig, maar goed, ik ga eens zoeken op de div clickers. Ik heb nu een clicker met een ring en vanmorgen lette ik erop en ik denk dat ik wel een teugel ook kan vasthouden. We gaan het alle maal proberen de komende tijd. Ik ga denk ik voorlopig 2x pw opstappen, eerst nog aan de lijn misschien of los op het erf voor het huis en dan steeds verder uitbouwen en de rest blijf ik trainen vanaf de grond.

Maar het goede nieuws is, dat ze niet kreupel is zie videootje van vanmorgen van de open plek. Ik moet wel alle zeilen bijzetten om haar goed in beweging te houden, er staat veel te lekker gras en dat schuine stukje erin is niet handig...
https://youtu.be/KqQNwvuAW9o

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:00

Click is om te markeren precies hiervoor krijg je een beloning. Het is dus enkel bedoeld om preciezer aan te geven wat het gewenste gedrag is, omdat dat verband leggen in de 1.5-2 sec tijd door er direct een snoepje in te duwen lastiger is. Op een click volgt dus altijd een beloning. Voer is daarvoor het simpelst omdat het verband tussen click en snoepje makkelijk te leggen is door de clicker te "laden" zoals dat heet. Dan sta je bv voor de box zodat paard niet bij je kan en click-snoepje (of paar brokjes van nodig krachtvoer) totdat voer op is. Daarbij leer je ze vervolgens aan om beleefd het eten te pakken (dus zonder je vingers mee te nemen of te gaan zakkenrollen) en dat de directe route naar de snoepzak niet werkt, het gaat altijd via een omweg (iets aanraken bv, want geen click = geen snoepje).

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:24

Ik ben niet van het clickeren omdat ik vaak zie dat paarden er onbeleefd van worden. Maar jouw uitleg Tamary is duidelijk en nu snap ik inderdaad de click, waarom de click en wat de meerwaarde is. Dank je wel.

Jet

Berichten: 12079
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:29

Leuk dat jullie allemaal het clickeren voor mij meer verduidelijken!

Mo, een kleine helling is helemaal niet erg vind ik met het longeren, dat lijkt me beter dan een te kleine volte en een te harde, ongelijke ondergrond.
Ik ga nu je nieuwe filmpje even bekijken.

Ze loopt wat terughoudend inderdaad, ik zou als ik jou was echt heel consequent zijn, draf is echt draf. Deze ondergrond lijkt me een stuk fijner voor haar, dat heuveltje, daar went ze wel aan hoor. Hier zal je alleen moeten opletten dat het niet te nat wordt als het regent, dan wordt het natuurlijk weer gladder. Maar ik zou het longeren voorlopig hier doen.