[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8705
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 23:31

Hi dank voor jullie uitlegs, ik kom nog terug op jullie reacties. Nu heb ik een filmpje gemaakt van ons huis en zo weer, https://youtu.be/0hDnauyNiTw

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18192
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 00:13

Wat een heerlijk zonnetje daar bij jullie :). Rijden hoeft straks niet meer aan de lijn zo te zien. Het gaat prima zo.

Monique1963

Berichten: 8705
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 19:07

balance schreef:
Wat een heerlijk zonnetje daar bij jullie :). Rijden hoeft straks niet meer aan de lijn zo te zien. Het gaat prima zo.


EDIT sorry ik vergat je Balance, ik hoop ook naar zonder lijn toe te werken!

Jet schreef:
Leuk dat jullie allemaal het clickeren voor mij meer verduidelijken!

Mo, een kleine helling is helemaal niet erg vind ik met het longeren, dat lijkt me beter dan een te kleine volte en een te harde, ongelijke ondergrond.
Ik ga nu je nieuwe filmpje even bekijken.

Ze loopt wat terughoudend inderdaad, ik zou als ik jou was echt heel consequent zijn, draf is echt draf. Deze ondergrond lijkt me een stuk fijner voor haar, dat heuveltje, daar went ze wel aan hoor. Hier zal je alleen moeten opletten dat het niet te nat wordt als het regent, dan wordt het natuurlijk weer gladder. Maar ik zou het longeren voorlopig hier doen.


Ik ga deze plek gebruiken als longeerplek. Op het erf kan ik klooi stappen en aanraakparcourtjes neerzetten. De plek is in ieder geval minder stijl dan in het vorige huis.

fardoe schreef:
Ik ben niet van het clickeren omdat ik vaak zie dat paarden er onbeleefd van worden. Maar jouw uitleg Tamary is duidelijk en nu snap ik inderdaad de click, waarom de click en wat de meerwaarde is. Dank je wel.


Callas neigt inderdaad ook naar 'gaan zoeken' naar voer in mijn zak, maar ik ben duidelijk in mijn grenzen en dat is duidelijk voor haar. Ik vind het erg fijn werken. Ik was ooit op die toer begonnen en ben blij dat ik het in de vorm van clickeren weer heb opgepakt.

tamary schreef:
Click is om te markeren precies hiervoor krijg je een beloning. Het is dus enkel bedoeld om preciezer aan te geven wat het gewenste gedrag is, omdat dat verband leggen in de 1.5-2 sec tijd door er direct een snoepje in te duwen lastiger is. Op een click volgt dus altijd een beloning. Voer is daarvoor het simpelst omdat het verband tussen click en snoepje makkelijk te leggen is door de clicker te "laden" zoals dat heet. Dan sta je bv voor de box zodat paard niet bij je kan en click-snoepje (of paar brokjes van nodig krachtvoer) totdat voer op is. Daarbij leer je ze vervolgens aan om beleefd het eten te pakken (dus zonder je vingers mee te nemen of te gaan zakkenrollen) en dat de directe route naar de snoepzak niet werkt, het gaat altijd via een omweg (iets aanraken bv, want geen click = geen snoepje).


Het gekke is, dat in het begin met Callas, dus het clicker'laden' dat dat goed werkte. Nu als ik click lijkt het niet te werken. Ik heb nog eens teruggekeken naar mijn eerste filmpjes en ik praatte niet veel in het begin met het clickeren. Dus goed gedrag, click, koekje. Nu merk ik van mezelf dat het volgende gebeurt. Goed gedrag, ik zeg Braaaaf, click koekje. En helaas heb ik dus mijn cue van de click vervuild met mijn braaaaaf. Op zich geen probleem, maar wel jammer eigenlijk.

afijn, gisteren heb ik 'gemend' en haar ook laten draven en ik er achter aan natuurlijk rennen. En ze deed het superbraaf weer.

Daarentegen haal ik hen gisteren naar binnen en er liep een hertje in het land. Dat was spannend. Het resulteerde erin dat Callas kwam toen ik riep, en haar 'kom' beloning kreeg en terwijl ik Poupette haar halster aan stond te doen, Callas ging zoeken naar dat hertje. Ik weer roepen, kwam ze weer terug, maar stond ze aan de verkeerde kant van een schrikdraadeiland om twee fruitbomen heen, en ze kon in haar onrust niet bedenken dat ze slechts 1m opzij moest om eromheen te kunnen. Het zoeken naar het hertje en het verkeerd bij de bomen staan herhaalde zich nog een keer, ondertussen hinnikte ze naar Poupette die 10m verder stond met mij. Ik vond het zo sneu dat ze niet kon bedenken wat ze moest doen, dat ik met Poupette weer naar beneden gelopen ben om haar te gaan halen.

Terug lopend naar stal was er enorm veel onrust en ook een paar keer verschieten. Duidelijk weer een geval van haar englevel dat in het rood geschoten was. Misschien voelt ze zich ook incapabel omdat ze haar kudde niet tegen het enge hert had kunnen beschermen. Geen idee. Maar ik had er een "ik moet je troosten-gevoel" bij, omdat ze zo hulpeloos en hopeloos even leek daar in het land. Herkent iemand dit?

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:13

Hi Monique, ik lees nog steeds braaf mee :D Hartstikke leuk om jullie avonturen zo te kunnen volgen.

Nu met de vraag over troost wil ik wel even reageren. Troosten is een menselijke emotie, en daar help je Callas niet mee. Sterker nog, daarmee versterk je alleen haar angsten mee, want schijnbaar is er dus iets wat dusdanig verschrikkelijk was én waar jij haar dus in zou bevestigen. Laat haar haar eigen balans vinden, je kunt aangeven dat het niet eng is maar níet haar angst bevestigen. Want dan kom je voor je het weet weer op dat punt waarbij het eerder zo mis is gegaan: Callas vindt iets eng, vindt in jou geen steun en kiest dus voor het redden van haar eigen hachje. Ongeacht de schade die ze daar mee aan richt.

Het is ook sneu als ze iets zo eng vinden, maar ze (jullie ;) ) zal (zullen) echt moeten leren dat ze zichzelf daarin moet gaan managen. En daarin kun je haar steunen, maar níet gaan troosten.

Is niet makkelijk, mijn hart breekt ook als mijn jachtpaard van ruim 700 kilo letterlijk trillend op het erf staat omdat er iets anders is dan anders. Maar door haar te troosten help ik haar niet..

Monique1963

Berichten: 8705
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 19:28

Hi Berdien, helemaal correct wat je zegt, en ik heb haar ook niet getroost. Wat mijn 'kots' mij leerde, is dat ik moet coachen en niet moet moederen (troosten). Met die stelling ben ik het helemaal eens en doe dat ook nog steeds altijd zo.

Het verschieten op het erf heb ik genegeerd.

Ik heb haar wel geholpen door met Poupette terug naar beneden te lopen, zodat ze in haar verwarring kon snappen dat ze ook naar beneden moest lopen, om de bomen heen.

Voor de rest heb ik mijn gevoelens erin genegeerd, maar ik had echt even een dikke strot. Ik vond het zo naar te zien dat ze zo hulpeloos was en paniekerig was en niet kon bedenken wat ze moest doen.

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:31

Wat goed van je! En ik ken het hoor, het is zoo sneu om zo'n enorm, stoer dier dan ineens zo hulpeloos te zien. Dan moet je je hart wel echt even wegstoppen en je hoofd de ruimte blijven geven. Maar dat is soms echt makkelijker gezegd dan gedaan. Ik blijf het echt enorm gaaf vinden om te lezen hoe jullie samen al zijn gegroeid :j

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:33

Ik herken ook wat je schrijft hoor en dat het me echt raakt om haar zo te zien. Wat me in de loop van de tijd bij mijn paardje is opgevallen is dat het eng level sneller uit het rood gaat als we haar de ruimte geven om het zelf te reguleren. Dus als ze los in de bak of wei is en we haar niet vasthouden, zakt het vrij snel af . Aan een touw of longe blijft het eng level langer hoog. Ik kies er soms bewust voor om haar weer los te laten, zodat ze weer tot rust kan komen en daarna evt. weer verder gaan. We zijn nu zover dat ze eigeblijk niet meer in het rood schiet en steeds minder in het oranje en het lijkt nu wel of het ook steeds minder in haar systeem zit. Ik had denk ik het zelfde gedaan als jij, haar helpen om uit de situatie te komen door je met Poupette te verplaatsen, maar vervolgens had ik er dénk ik voor gekozen om ze nog in de wei te laten en ze een uurtje later op te gaan halen.

Monique1963

Berichten: 8705
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 13:40

Dank je Berdien ik denk ook dat we steeds verder op de rit komen. Hopelijk ooit echt letterlijk.

@Bribro, Dat vind ik een heel logische theorie van dat loslaten bij een rood englevel. Ik heb zelf ook absoluut het gevoel dat als ze in het land staan, ze veel minder verschieten dan als ik met Callas iets doe. Ik had het idee dat ik iets uitstraalde of zo waarom ze zo doet, maar ze doet het ook met mijn vriend.

De uitleg van jou over die lijn loslaten, doet me denken aan honden. Als ze aan de lijn zitten, voelt dat voor hen als het verlengde van je arm. Wij hadden twee asielhonden die het altijd nodig vonden met wandelen aan de lijn andere honden te moeten aanvallen. Op een hondenschool zeiden ze ook, als het op straat weer gebeurt, laat ze maar los. Zul je zien dat ze zich ineens niet meer gesteund voelen door jouw 'arm' en hebben ze lang niet zo'n grote mond. En dat was ook zo. Los waren ze veel braver, of meer schijters ;-)

Ik ga jouw suggestie zeker eens een keer doen als ik er op het moment zelf aan denk. Als ze verschiet zal ik haar eens loslaten en zelf weglopen, kijken wat er gebeurt.

Monique1963

Berichten: 8705
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 17:37

En dan vinden we dit bit in een schuurtje. Jemig ontzettend arm zielig paard dat dit in zijn mond heeft moeten hebben. Dit hebben ze zelf gemaakt van 2 ringen met gedraaid ijzerdraad, hoe schofterig is dat!

Afbeelding

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:22

Dat uitstekende puntje....
Arm dier. Ik hoop dat hij daar eelt ontwikkelde.

pien_2010

Berichten: 43776
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:55

Heftig bit!

Monique1963

Berichten: 8705
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 19:53

Afschuwelijk dit bit. Ook 50 jaar geleden wist men al dat dit verschrikkelijk pijnlijk moet zijn geweest. Mijn achting voor de vorige bewoners is naar ver onder nulpunt gekelderd.

Afijn, we hebben weer een filmpje van ons huis https://youtu.be/QqbAfJQI4hI

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:02

Wat is het toch altijd genieten die filmpjes.

Besje

Berichten: 841
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:13

Weer een fijn filmpje! Jullie kunnen wel blijven opruimen zo :+

Monique1963

Berichten: 8705
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 09:16

Hi Tamara, dank je.
@Besje, ik hoop wel dat het opruimen ooit ophoudt.

Maar voorlopig hebben we naast die put van een paar filmpjes geleden, ook nog een helling met afval ontdekt. Ik vermoed dat we nog wel een half jaar iedere week naar de sloop zullen rijden en de grootste dingen zullen opgehaald moeten worden, dat kunnen we niet zelf. Zoals de ijzeren landbouwmachines. Het voelt wel heel fijn dit te kunnen doen. LOL, echt Nederlandse properheid, hahaha en dat terwijl ik geen poets ben.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:31

Daarbij is het ook leuk , want gaan jullie nog iets verrassends vinden tussen al die rommel !!!
Wij hebben afgelopen week een groot plastic zeil uitgegraven , dat is iets makkelijker dan ingegraven omheining. Onze schat bij het zeil was compost , dat ligt nu in de kas.

pien_2010

Berichten: 43776
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:37

Fardoe of dat leuk is daar kun je verschillend over denken. Ik zou dat helemaal niet leuk vinden anderman troep van jaren en jaren op te moeten ruimen. Gelukkig staan Mo en Erwin daar anders in.

Jet

Berichten: 12067
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:29

Maar dat is maar net met wat voor instelling je in zo'n avontuur gaat denk ik. Vind je het niks om de rotzooi van een ander te moeten opruimen van jaren hèr, dan koop je het niet verwacht ik. En anders zie je het misschien wel als één grote ontdekkingstocht, waarbij je soms hele rare, nare dingen vindt en soms ware schatten. Als je het, zoals bij Mo, samen kan doen kan opruimen best mooi zijn.
Het geeft ook wel een heel stuk geschiedenis van het terrein weer, dat is ook leuk. En ja, natuurlijk moet er wel een eind aan komen, want je wil ook wel eens gaan opbouwen en in rust genieten, maar die tijd komt wel.

Fardoe, was dat plastic niet zo vergaan dat je niet alles eruit kon krijgen? Dat vind ik weer jammer van plastic...

Mo, het is enorm veel werk en jammer dat niet alles zo hergebruikt kan worden als jullie in gedachten hebben, maar uiteindelijk wordt het jullie PALEIS!

O ja, Marc heeft vroeger nog een 20 km. autootje gehad dat wel wat leek op "jullie" 45 km. autootje. ( En we hadden een prachtige oude Kip-caravan van 1960, een jaartje ouder dan ik was :D ).
Afbeelding

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:54

Alles is er zo goed als uit Jet, kleine frutjes blijven er altijd wel zitten. Het was één groot stuk en wat kleinere stukken. Het is vrij dik plastic , denk dat ze dat op de grond hebben gelegd en daar bovenop de composthoop hebben gemaakt.
De metalen dingen die in de grond liggen zijn vervelender, het meest vervelende.vind ik de batterijen die we hier in de grond vinden.
Maar we vinden ook mooie dingen , zoals van de week stonden er ineens rode en gele tulpen in de tuin. Mijn vriend en ik dachten dat het iets van rood plastic was totdat we beter gingen kijken.
Ik vind overal om het huis op de meest vreemde plekken hoefijzers. We hebben prachtige oude tafels, kledingkasten en een prachtig nachtkastje met marmeren blad gevonden.

Jet

Berichten: 12067
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:11

Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in, ijzerstukken en batterijen zijn helemaal vervelend als die in de grond verdwijnen.
Die hoefijzers die je overal vind is wel apart inderdaad, die zou je toch op één plek verwachten. En ja, mooie vondsten zijn geweldig, dat zal ik hier niet hebben bij mijn rijtjeswoning van jaren '80 vorige eeuw in AP ;) .

Monique1963

Berichten: 8705
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 09:53

Hi allemaal, even in het algemeen op iedereen antwoorden over de zooi hier. Ik denk niet dat we écht schatten gaan vinden. Erwin vermoedt dat er nog wel ergens lijken liggen. Misschien dode kindjes of zo. Dus iedere keer als ik een bot vind, en dat zijn er veel, denk ik, van zou het? Maar zolang we niet een heel herkenbaar mens vinden, gaat het allemaal naar de vuilstort... Maar iets kostbaars nee dat gaan we niet vinden. Ik denk wel dat we als we al het ijzer bewaard hadden en in 1x aan een opkoper zouden hebben verkocht, we er wat geld voor gehad zouden hebben, maar ijzer is niet veel waard. De schat vinden zit er voor ons meer overdrachtelijk in, dat we uit de puinhoop een paradijsje zien rijzen. Dat is onze schat.

En wij vinden het heerlijk om het zo snel mooier te zien worden, door alleen al opruimen. Dat is echt wel ons ding. Wel had ik niet nóg een kuil met vuil hoeven te vinden, maar ook dat is met een paar dagen weer opgeruimd. Het is wel lastig om priori's te stellen, want ik wil eigenlijk binnen verder opknappen, maar Erwin wil liever buiten opruimen en buiten werken met het goede weer en pas binnen verder gaan in de winter.

Helemaal schoon zullen we het terrein nooit krijgen. De magneet doet zijn best, maar zal ook niet alles eruit halen. En er zal overal glas terug te vinden zijn. Dat blijft je leven lang naar boven komen. Vier hectare afgraven is een beetje veel...

En over dat autootje, wat een schatje! We verwachten nog steeds meer autowrakken te vinden. We gaan het zien...

Maar het goede nieuws is dat ik inmiddels (wel onder toeziend oog van mijn vriend) gewoon weer op Callas rijd. Ik maak ritjes rond de boerderij, dat is 5 minuten ;-) en voor op het erf train ik in stap wat zijwaarts, wendingen etc. De plek in het bos is goed voor longeren, nog niet voor rijden. Achter de boerderij kan ik wat draven. We hebben het nog niet gefilmd, vergeten en teveel met het rijden bezig, wat een goed ding is natuurlijk, lol. Galop nog niet gedaan, het stuk waar dat zou kunnen hebben we de vuurton staan en die fikt al weer een paar dagen...

Ik zal toch een camera neerzetten als ik weer ga rijden. Ik rijd overigens niet dagelijks, maar zeg om de paar dagen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:18

Ik kan ook echt genieten van dat opruimen, super leuk dat jullie ons meenemen in jullie filmpjes!!

En wat genieten met Callas, is jullie zo gegund om lekker te rijden <3
Hoe vindt Callas het rijden weer?

Monique1963

Berichten: 8705
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 10:41

Hi Cera, hoe vindt Callas het rijden. Het bit indoen, vindt ze prima. De allereerste keer zadel opdoen, ook ok. De keer erna week ze voor het zadel opdoen. De keren daar weer na bleef ze netjes staan. Helaas zadelde ik haar gisteren in de box op en tikte de beugel tegen de wand, daar schrok ze erg van. Het bekende probleem weer, dat ze niet begrijpt dat dingen op haar rug geluid kunnen maken. Dus daar werk ik dan weer aan. Ik ben benieuwd wat ze de volgende keer van opzadelen vindt, na deze stomme ervaring.

Het rijden op zich, als in mij op haar rug, vindt ze wel prima volgens mij, maar ze wil wel erg graag erg snel weer terug naar voor op het erf. Ze stapt op andere plekken dan voor op het erf, te overhaast. Dat geeft mij het idee dat ze die plek het veiligst vindt en dat we aan alle andere plekken nog stevig moeten werken.

pien_2010

Berichten: 43776
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:44

Leuk dat je rijdt en voorzichtig aan doet.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:04

Er zitten veel mineralen in bot, liever onderin de composthoop dan naar de stort dus.