[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:13

Oh oh die Callas.. portret.

Maarrrrr... je hebt haar nu wél de leiding laten nemen in het hele verhaal, waardoor haar angst ook groter kon worden. Zij bepaalde immers het kijken, het tempo etc. Of lees ik het verkeerd? Mijn niet zo dappere merrie mag best even ergens naar kijken en zet ik zelf stil als er echt groot (landbouw)verkeer aan komt maar alles gebeurt wel op mijn initatief. En dat helpt, want waar ze eerst echt doodsbenauwd was als de bus langs denderde blijft ze nu gewoon rustig staan. Angst kan en mag, en is ook een lastige emotie om mee om te gaan. Maar blijf wel echt leiding geven, en het haar niet zelf uit zoeken/bepalen.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 11:33

Dank voor jullie reacties, tja in mijn jongere jaren, toen paardvriendelijkheid een ander begrip nog was, zou ik haar zo ontzettend op haar sodemieter hebben gegeven. Nu probeer ik het met geduld op te lossen.

@Berdien, je hebt gelijk. Zij staakt. Dat is haar actie. Maar het is meer een mengelmoes van haar en mij. Staken haar actie en dan mag ze van mij even kijken. Dan moeten we doorlopen, ik coach haar erlangs, dat is mijn actie, ook al is ze nog niet helemaal klaar met kijken.

Toch kan ik haar beter helemaal laten uitkijken, want nu was ik te ongeduldig en bleef het eng voor haar.

Overigens vanmorgen met in het land zetten, geen centje pijn. Het was helemaal niet eng. Zucht...

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:08

Wat ik altijd geleerd heb is dat het paard 20 seconden nodig heeft om iets te verwerken. Ik denk dat het goed is dat je haar laat kijken Monique en misschien eens proberen die 20 seconden de volgende keer, kijken wat er gebeurt.

Ik heb het boek kalmerende signalen van paarden van Rachael Draaisma. Ik heb het boek in het engels omdat ik niet wilde wachten op de Nederlandse vertaling.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:54

Boos worden helpt ook absoluut niet! Boos op angst = nog veel meer ellende. Maar, je kunt wel duidelijkheid bieden en afspraken maken. Niet dat zij alles bepaalt: staken, kijken en wanneer weer door. Daarin kun je wel meer leiding bieden, en haar daarmee ook steun bieden. Want daar hebben ook (niet zo :D ) stoere Callasjes behoefte aan :))

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 14:34

Hi Tamara, wat interessant die 20 seconde regel. Dat ga ik zeker proberen, kijken hoe lang Callas nodig heeft het te verwerken. Ik denk dat ik die 20 sec niet haalde, lol, ik ben zelf veel te ongeduldig... Spiegeltje spiegeltje...

Ik ken wel de 2 seconden regel. Een paard heeft 2 seconden nodig bij een commando om te realiseren wat je bedoelt. We spreken tenslotte niet in hun taal en het processen van een opdracht naar actie heeft 2 seconden nodig. ik dacht dat ik dat van warwick schiller onthouden had.

@Berdien, Callas bepaalt niet alles. Wat ik al schreef, zij staakt. Haar actie. Ik bepaal wanneer we verder lopen. Mijn actie.

Een volgende keer ga ik eens kijken hoe lang Callas nodig heeft om iets te verwerken. Meestal geeft ze aan dat het ok is, door te willen gaan grazen naast het enge ding.
Maar als we dan verder lopen, kan hij ding uit een andere hoek toch weer heel eng zijn...

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:46

Dat van de 2 seconden klopt Monique en soms is het zelfs 3 seconden. Dat komt ook doordat de hulp die gegeven wordt naar de hersenen gaat en vandaar uit worden de zenuwen bestuurd die dan bijv de achterbenen in beweging brengen.

Ik vind het persoonlijk nog steeds fantastisch hoe een trainer als warwick schiller zijn aanpak zo kan en heeft willen veranderen door de inzichten die hij heeft gekregen.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:33

fardoe schreef:
Wat ik altijd geleerd heb is dat het paard 20 seconden nodig heeft om iets te verwerken. Ik denk dat het goed is dat je haar laat kijken Monique en misschien eens proberen die 20 seconden de volgende keer, kijken wat er gebeurt.

Ik heb het boek kalmerende signalen van paarden van Rachael Draaisma. Ik heb het boek in het engels omdat ik niet wilde wachten op de Nederlandse vertaling.


Deze heb ik ook en is echt een mega aanrader (ik heb m wel in het Nederlands :+ ), super duidelijk met veel afbeeldingen en objectief beschreven.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 19:22

Dank voor jullie reacties en dat boek lijkt me ook fijn.

Ik ga zo rijden, maar ik heb vast een filmpje van dit weekend. Niet van rijden, niet van ons huis, maar van zeilen.

https://youtu.be/-GHKnLwnzvo

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:28

Van harte gefeliciteerd. :+:
Nog vele gelukkige jaren samen gewenst.

Tinka

Berichten: 3772
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:48

Gefeliciteerd. Handig zo'n electro moter, hoe lang kan je daar nou mee varen?

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 21:16

Dank voor de felicitaties Senna. We zouden er in principe nog 33 aan kunnen plakken, leven en welzijn gegeven.

Tinka, het is afhankelijk van de accu waar je de elektromotor aanknoopt. Wij hebben een heel grote accu waarmee we een dag kunnen varen. Voor nu gebruiken we hem alleen om in en uit de haven te komen. Nu is haven bij dit meer wel een heel groot woord, hahaha, 1 steiger. Maar het is een natuurgebied en je mag je thermische motor niet aanzetten. Wij hebben dus ook nog een dieselmotor in het sloepje maar die mag je niet gebruiken. Wel heel fijn, geen last dus van speedboten en waterscooters of hoe heten die herriedingen. Het is puur natuur daar.

Afijn, ik heb net gereden en ik was tot voor 5 minuten voor het einde erg tevree, maar toen... Het is gefilmd, ik ben er een compilatie van aan het maken...

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:28

Oh Oh, ik hoop dat het meevalt...

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:57

Drieëndertig jaar samen, gefeliciteerd. Misschien een gekke vraag maar waarom gaan jullie niet samen in één auto, of hebben jullie ook de camper mee?

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 22:08

@Tamara, dank je voor de felicitaties, en nee geen gekke vraag. De boot inclusief trailer is kantje aan te zwaar voor de landrover. Het gaat nét met 1 bestuurder en geen passagiers. Dus rijd ik er achteraan met de auto (camper hebben we ook wel gedaan) met de electromotor, reparatiekisten, ja meervoud, mijn vriend is liever safe dan sorry. Reservewielen, ook meervoud. Jerrycans, ook meervoud. Een halve werkplaats aan gereedschappen, de koelbox en ongeveer een koffer met kleding. Voor de zekerheid...
Daarnaast vind ik het ook fijn om eigen vervoer te hebben, want als er iets is met de boot of de landrover, dan wil ik terug naar huis kunnen naar de dieren. Erwin kan altijd op de boot blijven slapen.

@Judith, over het rijden en meevallen, uh, laten we zeggen dat de galop niet ideaal is...

Dit is de link naar het filmpje, oordelen jullie zelf maar... https://youtu.be/SlSWUeNQoIs

Muga

Berichten: 2074
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:39

Wat een heerlijk stel zijn jullie! Van alles ondernemen samen en toch ieder zijn ding, jij lekker boekje lezen, hij lekker sturen. Heerlijk!

Wie heeft de natte voeten gekregen om de auto uit 't water te rijden?

Nu op naar filmpje 2 hihi.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 14:52

Pfoe, stukje rodeo weer.
Hoe voelde het voor jou?
En schoot ze nou weg toen je naar beneden reed richting het weiland?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18143
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 15:07

Vind mij maar gek hoor maar ik las eens in een oude mensport over een aangespannen paard dat door de menner nog maar net in de hand gehouden kon worden op straat.

Een mannetje in het publiek zag het gebeuren, greep een stro-touwtje uit zijn zak en rende naar de aanspanning.
Hij bond vliegensvlug één oor vast aan het kopstuk waardoor het paard twee prikkels tegelijk kreeg.

Nou denk ik dat zoiets bij Callas als de motivatie is dat ze boos is tot nog meer boosheid zou kunnen leiden.

Maar op andere momenten kan het misschien DE oplossing zijn.
Meid, als ik je zo zie stuiteren met je slechte rug houd ik mijn hart vast.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 16:02

Muga schreef:
Wat een heerlijk stel zijn jullie! Van alles ondernemen samen en toch ieder zijn ding, jij lekker boekje lezen, hij lekker sturen. Heerlijk!

Wie heeft de natte voeten gekregen om de auto uit 't water te rijden?

Nu op naar filmpje 2 hihi.


@Muga, ja ik neem mijn puzzelboekjes mee. Zeilen is helemaal niet mijn ding. Ik houd niet van scheef gaan. Ik vind het ook eerlijk gezegd nogal saai. Het gaat niet snel en je kijkt de hele dag naar dezelfde kust. Het is wel heerlijk rustig qua kabbelend geluid. En het vriendje is er erg blij mee. Dat is ook wat waard. En o ja, ik houd ook niet van zeilen omdat je nat wordt, want ik heb de natte voeten, om op je vraag te antwoorden... Dus ik ga mee met zeilen en hij helpt bij paardrijden.


JudithO schreef:
Pfoe, stukje rodeo weer.
Hoe voelde het voor jou?
En schoot ze nou weg toen je naar beneden reed richting het weiland?


@Judith, ja ze verschoot beneden toen ik naar het weiland liep. Erwin liep te filmen en zag een kuil niet, verstapte zich en van die onverwachte beweging verschoot ze. Het was dit keer de enige keer dat ze verschoot, dus daar was ik wel tevree mee.

En hoe dat rodeo voor mij voelt. Jammer. Erwin denkt dat ze het uit vrolijkheid doet. Dat denk ik ook, want ze heeft niet haar oren plat, maar ja, we zijn wel een team en zo ga je toch niet met je teamlid om zou ik zeggen {:)-:( Ze start zo braaf als je kijkt naar hoe het voor op het erf gaat, met een lange teugel. Dan komt er irritatie van de vliegen, dan een schrikje en dan voel ik de spanning opbouwen. De stukken draven in het weiland gaven dan weer wat ontspanning en dat deed ze hartstikke goed en netjes. Terug achter de hoeve dan nog even een galopje en misschien moet dan alle spanning eruit of zo, geen idee. Erwin vond dat ik het moest blijven doen tot ze normaal deed, maar ik was het eerlijk gezegd, zat. Gezeur iedere keer. Dus ik heb het voor de boerderij netjes afgerond.

Eigenlijk zou het een heel goede training zijn geweest als ik dat galopje niet had geprobeerd. Ik denk dat het beter is om niet meer te galopperen als ik geen goede plek daarvoor heb. Ik kan fijne trainingen hebben zonder galop, dat is meer waard eigenlijk dan per se moeten galopperen vooralsnog. Als ik een rijbak ga hebben, dan kan ik aan de galop gaan werken en kan het allemaal beheersbaarder worden.


balance schreef:
Vind mij maar gek hoor maar ik las eens in een oude mensport over een aangespannen paard dat door de menner nog maar net in de hand gehouden kon worden op straat.

Een mannetje in het publiek zag het gebeuren, greep een stro-touwtje uit zijn zak en rende naar de aanspanning.
Hij bond vliegensvlug één oor vast aan het kopstuk waardoor het paard twee prikkels tegelijk kreeg.

Nou denk ik dat zoiets bij Callas als de motivatie is dat ze boos is tot nog meer boosheid zou kunnen leiden.

Maar op andere momenten kan het misschien DE oplossing zijn.
Meid, als ik je zo zie stuiteren met je slechte rug houd ik mijn hart vast.


@Balance, ja voor mijn rug is het stuiteren niet zo goed, maar bijzonder genoeg heb ik er vandaag geen last van gehad.

Wat een mooi verhaal.
Afleiden is idd een oplossing. Als Callas spanning opbouwt en ik bijv ga afleiden door andere oefeningen bijv zigzaggen, dan werkt dat wel zeker. Dus dat klopt helemaal.

Ik weet echter niet hoe ik het op het moment van dat rodeo, moet oplossen. Ik stuurde haar zodra het kon op de cirkel voor afleiding en dat doet ze dan weer netjes. Rot voor haar, maar als ze zo idioot doet krijgt ze ook nog eens rukken in haar mond. Dat gebeurt gewoon, dat kan ik niet voorkomen.

Ik kan me voorstellen dat ze daar boos om zou kunnen worden, maar ze lijkt helemaal niet boos. Ze heeft ook haar oren niet plat, niet tijdens het rodeo en niet erna. Dus ze is niet boos. Ze neemt ook het bit niet op haar kiezen dit keer. Het is echt denk ik spanning die er uit moet, of een vrolijkheid zo van joechei *\%/* we gaan galopperen.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 16:22

Om eens te analyseren wat er nu precies gebeurt in zo'n rodeootje, heb ik het stukje film eruit geknipt en vertraagd.

Duidelijk is te zien dat Callas niet boos is. Er was ook geen frustratiepiep van te voren. Er was ook geen kopzwiep. Haar oren blijven de hele tijd naar voren geprikt. Zelfs als ik zo in haar mond hang, arm dier. Ze accepteert ook dat ik haar rond stuur en wil niet nog weer gaan knetteren.

Ook kun je zien wat een krachten er op haar mond komen te staan, omdat ik helaas voor haar, uiteraard de teugels als handvaten gebruikt.

En je kunt ook goed zien wat een klappen je lichaam krijgt.

Leuke sport joh dat paardrijden, hahahaha

https://youtu.be/n4JF28rzYxQ

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 16:58

Ik vind het ook lijken op een vrolijk gedoetje 'ik zit lekker in mn vel, lekker even alles uitrekken'. Van mij had ze een paar flinke schoppen gehad en een brul.
Want inderdaad, zo ga je niet met je teamlid om.. Maar je moet die ruimte wel over hebben om te corrigeren, als je alles nodig hebt om te blijven zitten gaat dat natuurlijk voor. En als ze dit een paar keer zonder correctie hebben gedaan, worden ze soms wat feller de eerste keer dat ze er wel een krijgen

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:56

Ik zie een vrolijk paard dat blij is en daardoor een vreugdebokje geeft, is in het eerste filmpje duidelijk te zien en in het slow motion filmpje is het overduidelijk.
Wat fijn dat je paard het zo gezellig vind om zo’n rit samen met je te maken Monique.
Om dan reacties te lezen als afstraffen en een paar schoppen geven. Het zal wat zijn als ik zelf in een vrolijke bui ben en ik ben aan het dansen en er komt iemand die maar vind dat ik me te vrolijk gedraag en me dan maar een paar schoppen geeft.
Bizar, in wat voor wereld leef ik dat het maar getolereerd wordt dat als een dier zich uit , jolig is, afgestraft moet worden. We hebben het hier over een paard dat blij is, zich lekker voelt.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 18:09

@Sintare en Tamara, ik heb de tussenweg van jullie reacties genomen.

Ik heb wél die brul gegeven, ik heb zoals je kunt horen wel gemopperd. Ik voelde ook soort instinctief dat het geen kwaaiigheid was, want ik vloek heel erg snel, soort 2e instinct of zo, aiaiai. Maar ik heb niet eens gevloekt. Wel een mopperende tjongejonge. Ik vind wel dat ik dat mag doen want ze mag uiteraard best vrolijk zijn, maar toch, we zijn een team en ik wil liever niet meer op de grond liggen.

Straffen heb ik niet gedaan. Dat zit niet meer in mijn aard. Ik denk dat als ik haar gestraft had, bijv schoppen of een bewuste straffende ruk in haar mond, dat Callas dan ongecontroleerd wordt en wegschiet. Straffen pikt ze niet.

Ik denk zelf dat ik het goed opgelost heb. Ik heb het voorwaarts opgelost. Ik heb gezorgd dat de situatie niet kon escaleren door haar aan het werk te zetten op de cirkel. Ben niet boos geworden en heb de gehele trainingssessie goed afgesloten voor het huis.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 18:25

fardoe schreef:
Ik zie een vrolijk paard dat blij is en daardoor een vreugdebokje geeft, is in het eerste filmpje duidelijk te zien en in het slow motion filmpje is het overduidelijk.
Wat fijn dat je paard het zo gezellig vind om zo’n rit samen met je te maken Monique.
Om dan reacties te lezen als afstraffen en een paar schoppen geven. Het zal wat zijn als ik zelf in een vrolijke bui ben en ik ben aan het dansen en er komt iemand die maar vind dat ik me te vrolijk gedraag en me dan maar een paar schoppen geeft.
Bizar, in wat voor wereld leef ik dat het maar getolereerd wordt dat als een dier zich uit , jolig is, afgestraft moet worden. We hebben het hier over een paard dat blij is, zich lekker voelt.

We hebben het wel over een paard dat iemand in gevaar bracht met dat gedrag.. Daarmee gaat ze bij mij over een grens

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:11

Nog gefeliciteerd met jullie 33 jaar, jullie hebben het goed gevierd zo te zien <3

Over het filmpje, ik vind haar eigenlijk tot op dat moment mega braaf en ook het stukje draf langs het hek met Poupette erachteraan <3
En dan over de explosie ( :') ), ik vind dat je goed gehandeld hebt, je hebt gezorgt voor jouw veiligheid zonder haar slecht over zichzelf te laten voelen want dat werkt ook averechts. Wat ze deed vond ik echt geen gemene bokken, als haar intentie was om jou in gevaar te brengen had je er niet meer op gezeten ;) Maar natuurlijk goed om haar te laten weten dat het niet bepaald gewenst is haha. Wat ik zelf ook nog zou toevoegen (misschien heb je dat ook zelf al gedaan?) is daarna nadrukkelijk belonen welk gedrag je wel wilt zien zodat die herinnering overheersend is in haar gedachten.

En misschien een beetje gek gedacht, maar zou het (deels) kunnen komen door de vliegen? Dat die extra prikkels van het begin nog in haar systeem zaten?

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 09:29

@Sintara, ik ben het nog steeds met je eens dat het ongewenst gedrag is.

@Cera ik ben het met je eens dat ik denk dat ik het goed heb opgelost. Maar er zijn toch idd nav jullie postjes allemaal dingen die ik kan verbeteren. Inderdaad heb ik haar niet meteen erna beloond toen ze weer netjes draafde. Dat kwam even niet in me op. Was nijdig op haar. Wel toen ik haar HO vroeg na een paar rondjes heb ik haar wel beloond. Maar dat was idd voor het HO en niet voor het netjes draven.
Daar moet ik een volgende keer meer aan denken. Als er een volgende keer komt, hoop het niet, maar verwacht het wel.

Dan denk ik dat ik het wel netjes heb afgesloten, maar ik had vind ik nu achteraf toch een paar keer nog moeten galopperen. Het is nu de tweede keer dat ik hier galoppeer en de tweede keer dat ze dit doet en telkens stop ik een paar minuten daarna. Ik wil niet dat het in haar logica gaat nestelen, dat bokken in galop, stoppen met rijden is. Dus dat doe ik een volgende keer ook anders.

En de vliegen zaten meer in het bos onder de bomen. Op dit stukje heb ik zelf geen last van de vliegen gehad. Het zou altijd kunnen uiteraard, maar zo voelde het niet.

Die rijbak... Wat jammer is, vooral voor de ex-buurman, is dat we gisteren bericht kregen dat hij een hartinfarct heeft gehad. Zijn we van geschrokken uiteraard hij is pas 45 en een leuke vent. Maar voor ons, als ik even egocentrisch mag zijn, ook wel banketstaaf, want hij kan nu met zijn bulldozer niet zijn klussen afmaken. Hij is voorlopig uit de running. En wij zouden zijn bull overkopen als hij klaar was met zijn klussen, ongeveer over een paar weken. Dus dat is voor ons balen. Niet te vergelijken uiteraard met hun leed. Dat betekent dus dat een rijbak, nog een heel tijdje op zich gaat laten wachten. Huren is financieel gezien een slechte optie. We overwegen nu om aan de ex-buurman voor te stellen, het ding van hem te lenen gedurende de tijd dat hij niet ermee kan werken. We gaan het zien.