[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:54

Ik ben niet anti-bitloos. Sterker nog, mijn merrie wordt al meer dan 10 jaar bitloos gereden ;)

Het advies wat hier gegeven wordt, is om Monique te helpen met Callas. Specifiek voor deze situatie. Niks meer, niks minder :)

Monique, ik gok dat je heus op een gegeven moment wel bitloos een rondje kan doen op Callas. Al is het alleen maar voor de boerderij. Met de tijd komt dat heus in orde.

pien_2010

Berichten: 43435
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:21

Sintara schreef:
Niemand is toch anti bitloos hier? De meeste zeggen: doe rustig aan, neem kleine stapjes en ga het doen op een moment dat je de grootste kans hebt op succes :j


Dit dus!

Ik ben nergens anti, ik kijk naar Mo en Callas die nu fantastisch gaan (eindelijk) en van heel ver komen en flinke val partijen hebben gehad.

Cajabol eerlijk gezegd vind ik je opmerking ongepast in dit topic. Het past totaal niet in de contekst van waaruit Mo geadviseerd wordt en het klopt ook niet.

Muga

Berichten: 2074
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:03

pien_2010 schreef:
Sintara schreef:
Niemand is toch anti bitloos hier? De meeste zeggen: doe rustig aan, neem kleine stapjes en ga het doen op een moment dat je de grootste kans hebt op succes :j


Dit dus!

Ik ben nergens anti, ik kijk naar Mo en Callas die nu fantastisch gaan (eindelijk) en van heel ver komen en flinke val partijen hebben gehad.

Cajabol eerlijk gezegd vind ik je opmerking ongepast in dit topic. Het past totaal niet in de contekst van waaruit Mo geadviseerd wordt en het klopt ook niet.


Dit laatste is precies wat ik dacht. Mo komt met Callas van zo ver, callas heeft toch wel een aardig rugzakje. Nu gaat het fijn, start van 't najaar, misschien niet het juiste moment. Problemen voorkomen is nu beter dan genezen denk ik. Na de winter nog kans genoeg.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:11

Ik ben een poosje niet op bokt geweest dus liep gruwelijk achter :')
De vakantie zag er heerlijk uit en ook het rijden ziet er weer heel goed uit! Steeds meer goede momenten en gewoon lekker lol maken samen :j

Ik zou persoonlijk niet het kwaad inzien van het rijden met een dubbele teugel, volledig bitloos zou ik misschien toch nog even mee wachten. Hoewel ik ook vind dat elk paard bitloos kan (op een bepaald punt) en hier zeker een voorstander van ben hoeft een bit niet perse slecht te zijn. Als ik kijk naar de filmpjes van het rijden zie ik zelf geen tekenen van ongemak (spanning rond de mond, ogen en oren of andere signalen). Ik zie dus zelf niet zo de problemen in om lekker zo door te gaan en rustig om te bouwen +:)+

Overigens zeg je wel dat je gestopt bent met clickertraining, maar stiekem ben je gewoon nog door gegaan hoor :D
Je ziet heel mooi hoe Callas reageerd op jouw stem als nieuw 'brugsignaal' ze weet echt dondersgoed dat dat signaal een teken is voor de beloning :j
Mooi om te zien hoe je je eerst verdiept hebt in een methode in het vervolgens echt eigen te maken en te integreren (hetzelfde heb je natuurlijk gedaan met de trt methode) ;)

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 20:40

Hi allemaal, dank voor jullie reacties. Wat ik al zei ik zou het liefst bitloos gaan, maar zoals jullie allemaal verstandig opmerkten, all in good time. Fijn dat jullie menen te zien dat Callas niet ongelukkig is met haar bit. Het zit meer tussen mijn oren. Dan kan ze alleen maar gelukkiger worden zou je zeggen in de toekomst.

En mooi Cera dat je me uitlegt hoe het werkt met de evolutie tussen Callas en mij. Ik geloof zeker dat alle theorieën me hebben geholpen steeds verder te komen. Je pikt eruit wat werkt voor jezelf en je paard. Het grappige is dat ik (ik heb hier ook in het topic genoemd, maar weet niet waar) merkte, vooral aan Poupette, dat het niet die clicker was, maar dat zij duidelijk reageerde op mijn lichaamstaal en stem.
Callas werkte eerst wel met de clicker, maar omdat ik mijn mond niet kan houden bleven natuurlijk de stembeloningen ook gelden. Daarna merkte ik aan haar dat de clicker als tussenstap kennelijk geen effect (meer) had en vlak erna ging hij nog stuk ook. Einde clickertijd. Als ik nu iemand zou moeten adviseren te beginnen met clickeren, dan zou ik adviseren het zo zuiver mogelijk te doen, zonder de ruis van de stem, die ik onbewust inbouwde. Het is voor een paard dan niet duidelijk dat er kennelijk na de click wel een koekje komt, maar dat de stem ook een beloning is, en komt er dan wel of niet een koekje, dat is dan niet consequent en met clickeren moet je verschrikkelijk consequent zijn.

Ik denk dat we groeien in wat we doen en we steeds verder zullen komen. Ik verheug me nu op het vooruitzicht van een rijbak over een (half)jaar. Ik zie hoe goed ze het doet voor het huis, zijnde nu een soort van veilige rijbak, dat zou top zijn als ik haar zo'n veilige omgeving kan bieden met een fijne ondergrond en groter oppervlak zodat we steeds verder kunnen komen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:49

Cera_D ik kan me helemaal vinden in je post. Je hebt zo’n goed observatie vermogen. Heel fijn, dank je wel.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 09:35

Ik heb me ook bedacht dat als we een rijbak hebben, ik weer meer grondwerk kan gaan doen. Kan ik nu ook, maar los is wel een dingetje, gras is zooo lekker weet je. Als er geen verleidingen zijn, let ze veel beter op mij. Zou leuk zijn.

Afijn weer een filmpje over ons doen en laten, Callas en ik komen ook nog langs. We zijn nu bezig om Poupette vaker op stal te laten, om hen te wennen aan eventjes uit elkaar zijn.

https://youtu.be/Xdi4XqS0UTI

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:40

Hoi monique, ik lees dat je wilde proberen met gekruisde optoming te rijden? En natuurlijk snap ik dat je wil rijden en dat je dat nu stap voor stap doet. Hartstikke goed. Er volgen in de reacties dan toch weer allerlei redenen om het af te raden en dat is jammer.

ps niet afraden om te rijden maar afraden om niet zonder bit te proberen

Onderstaand stond er toch echt geschreven.....
Paardenlogica in de mensenwereld is enkeltje ziekenhuis.
Er is een groep antibit incl. allerlei beweringen die in de praktijk toch anders blijken, aangesnoerde neusriemen zijn bij bitloos eigenlijk noodzakelijk om geschuif, geschuur en ruis in de communicatie te voorkomen. Er zitten beperkingen aan elke optoming, zet dat te zachte opzij. Jij hebt de eindbeslissing over wat Callas doet met jouw er op of naast, als daar "dwang" voor nodig op die 1% momenten om jouw pijnvrij en uit het ziekenhuis te houden, accepteer dat dan als zodanig.

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:49

En pien, ik begrijp niet wat je ongepast vind? Dan zou ik eerder zeggen dat het ongepast is om het te hebben over een "groep" die anti bit is. Het is volgens mij geen groep maar meer een beweging van verandering in de paardenwereld .Monique schrijft trouwens zelf dat zij meer leest over wat het bit in de mond van het paard doet. Ik wil juist voorkomen dat er een soort tweedeling komt hierover want dat is nergens voor nodig

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 09:52

Dank Cajabol voor je beschouwingen. Ik ben aan het toewerken naar bitloos en dat gaat gebeuren, wanneer weet ik nog niet. De mensen hier in het topic zijn beslist NIET tegen bitloos rijden. Dat juichen ze alleen maar toe. Maar ze adviseren mij desgevraagd goed na te denken over wanneer ik dat ga doen omdat Callas nu eenmaal een grote gebruiksaanwijzing heeft. Zo gaf men mij ter overweging dat het op dit moment in oktober misschien niet helemaal de beste tijd zou zijn om te beginnen, bijvoorbeeld omdat Callas nu een baard heeft en kaakgekruist dan mogelijk niet op tijd released, of dat Callas nu frisser is vanwege het weer dat kouder wordt en dat ik mogelijk de dunne goede basis die ik nu aan het opbouwen ben, kan verpesten.

Dus ik blijf deze winter nog met bit rijden, misschien dat ik af en toe een paar minuutjes sidepull ga proberen als 2e paar teugels, maar met het bit op een 1e paar teugels erbij. En dan alleen als de omstandigheden ideaal zijn en alleen voor het huis en alleen spelenderwijs om een fijne ervaring neer te zetten.

Dus Cajabol, zo werk ik toe naar een steeds mooiere samenwerking.

In mijn topic wil ik graag de algemene discussie over of bitloos nu wel of niet fijn is, OF dat bitten nu wel of niet fijn zijn, buiten beschouwing laten. Daar zijn veel topics over op bokt te vinden en daar kunnen we daarin volop mee discussiëren. In mijn topic wil ik het graag toespitsen op Callas. De mensen die reageren lezen dagelijks mee en kunnen en mogen mij adviseren in het rijden met Callas. Algemene discussies graag elders.

pien_2010

Berichten: 43435
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:12

Duidelijk Mo en zo is het ook en doe je goed. Dus ik heb het er ook niet meer over, want jouw post onderschrijf ik. Dus punt.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:30

Leuk filmpje! Ik vind die vogeltjes zo grappig. Dat koolmeesje is heel leuk, maar dat roodborstje is ook echt geweldig :j
En leuk stukje van jouw op Callas. Callas lekker met de oortjes erop, heel leuk om te zien.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 16:43

@Pien . ;-)
@Judith, dank je. Dat was een van de relaxte momenten en dan kan het ook met losse teugel. Ze moet daar flink klimmen dus geef ik haar sowieso lengte in haar hals voor de balans.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:21

Wauw die graaf machine kan ook echt alles he :))
En Callas is wel echt prachtig zo, je ziet dan echt die power <3

Muga

Berichten: 2074
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:13

Wat een heerlijk filmpje weer.
Ik ben fan van Pelle! Al is z'n imago wel wat minder door het filmpje met z'n ware snelheid wat je eerder plaatste. Soms denk ik, jeej dat gaat snel! En dan, oh nee, is versneld afgespeeld :+

Filmpje met Callas ziet er heerlijk uit. Jullie hebben echt een mooi gebied om te verkennen met elkaar!

En leuk weer de wildlife! Het koolmeesje was wel erg nieuwsgierig!

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 20:23

@Cera, het is net een transformer, je hangt er een ander ding aan en hij kan weer een heel trucje. We willen nog wel meer tools erop kopen, maar dat gaat met 2000 euro tegelijk minimaal en waarschijnlijk gebruiken we dat specifieke tool dan weer niet genoeg om het die 2000 euro waard te vinden, maar mijn vriend zou het liefst alle opzetstukken kopen...

Haha, @Muga, als ik het niet versnel,

dan



gaaaaaaaaaaaaaaat

het


zoooooooooooooooooooooooooo



langzaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam


Dank jullie over Callas, Ja Muga we hebben een gaaf terrein, er is nog zoveel te verkennen met haar.
En Cera, Aan power en kracht ontbreekt het Callas niet. Soms als ik haar roep komt ze die steile heuvel gewoon opgalopperen!

@muga en Judith Het koolmeesje vonden wij ook zo leuk, net als die herten zo stonden te kijken naar de camera een paar keer geleden, moest dit meesje ook eens kijken wat dat nou voor ding was.

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:34

Monique, mooi gezegd dat je werkt naar een mooiere samenwerking met Callas.Daar draait het natuurlijk om. Erg leuk om te zien dat Callas de bal oppakt, ook als je op haar zit. En op het opstapje. Ik hoor ook dat ze goed luistert naar jou stem, dat is super. Bij mij wordt er een hoop 'gevoetbald' met de bal, dat vinden ze erg leuk. Rennend erachteraan, en dan natuurlijk een beloning :) . Ook hier is het opstapje erg in trek, ook als ik het niet vraag. Altijd waard om te zien of je wat lekkers krijgt. Soms met alle 4 benen er op, dan dubbele beloning!!

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 09:37

cajabol schreef:
Monique, mooi gezegd dat je werkt naar een mooiere samenwerking met Callas.Daar draait het natuurlijk om. Erg leuk om te zien dat Callas de bal oppakt, ook als je op haar zit. En op het opstapje. Ik hoor ook dat ze goed luistert naar jou stem, dat is super. Bij mij wordt er een hoop 'gevoetbald' met de bal, dat vinden ze erg leuk. Rennend erachteraan, en dan natuurlijk een beloning :) . Ook hier is het opstapje erg in trek, ook als ik het niet vraag. Altijd waard om te zien of je wat lekkers krijgt. Soms met alle 4 benen er op, dan dubbele beloning!!


Dat is leuk om te lezen Cajabol en erg herkenbaar. Vooral het stukje dat ik vet heb gemaakt. Ik heb ook ergens een filmpje op yt gepubliceerd waarin Callas dat doet. Zelfs bij de oppas een paar weken geleden deed ze dat, zelf op het blok gaan staan in de hoop dat er een koekje kwam... Erg leuk om te zien. Met vier voeten op mijn blok is te link nog, maar wie weet.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-21 18:16

Ok, wie het beste antwoord omschrijft op het volgende raadsel, mag hier gratis komen logeren.

Blafkrijs
180
limbo
tibialis anterior
biceps femoris
gluteus maximus
latissimus dorsi
trapezius
veel whisky

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:22

Oeh, Callas geschrokken omgedraaid en jij gestuiterd en vanalles geblesseerd? Alleen de drank sleept je erdoorheen ....
Ik hoop dat ik het fout heb!

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-21 18:25

Ik zeg nog niets... en wacht andere antwoorden rustig af... tip: Voor de hoofdprijs (gratis verblijf van 2 nachten in een kouwe tent naar keuze + potje jam) zorg je dat je minstens 90% van de trefwoorden gebruikt hebt in je antwoord.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:31

Oei.

Callas schrikt van iets wat een blafkrijs geluid maakt, draait 180 om en begint te rennen. Hierdoor hang jij achterover, zo ver dat een limbodanser jaloers zou zijn.
Je verrekt je tibialis anterior, biceps femoris, gluteus maximus, latissimus dorsi en trapezius.
Niks gebroken, maar je hebt wel veel whisky nodig om de pijn te verzachten.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:40

Blafkrijs , een van de honden ging achter een vreemde kat aan terwijl je op Callas reed. Daardoor draaide Callas 180 graden en rende onder de lage takken door. Het enige dat jij kon doen was in limbo houding eronderdoor. Vervolgens bleef je met je tibialis anterior en biceps femoris achter een tak hangen. Daardoor kwam je gluteus maximus uit het zadel en viel je tenslotte op latissimus dorsi en trapezius. Je denkt eraan om jezelf vol te gooien met veel whisky. Ik weet niet of dat een goed idee is. Ik denk eerder aan paracetamol en een warm bad.

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:04

Oh nee Mo! Ik sla die kans op een koude tent even over maar wil je wel even sterkte wensen en een hart onder de riem steken!
Het ging net zo goed… maar dit is maar weer het bewijs.. je werkt samen met een levend wezen.

:(:)

pien_2010

Berichten: 43435
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:33

Ik pas,en ik hoop dat het meevalt.