[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:45

Dit is niet helemaal groene leem, maar ik denk dat het wel een fijn product kan zijn voor maagproblemen: https://webwinkel.bio-ron.com/paarden-e ... o-ron.html . Ik vind Bio-Ron wel een fijne webwinkel. Er staat nog een regeltje waar je op kan klikken om meer info te krijgen over Moeder Aarde.

Verder vind ik deze ook: https://www.paardendrogist.nl/silverlin ... en%20heeft. Daar hnagt wel weer een heel ander prijskaartje aan...

En deze: https://www.agradi.nl/vertargil-superfijn.htm . Daar staat wel bij dat het verstandig is om het in overleg met een veterinair te doen. Moet die natuurlijk wel openstaan voor dit soort producten...

Besje

Berichten: 832
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:14

Ik heb die van vertargil al eens gebruikt om mijn paard te ontgiften en kan idd perfect gebruikt worden :))

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 20:27

Hello ben ik weer. Dank Jet en Besje voor de terugkoppeling over de Vertagil. Ik ga het in gedachten houden. Jet ook dank voor de twee andere linken. Ik moet dan een equivalent in Frankrijk van dergelijke producten zoeken. Wat ik nu heb en al even voer, is MagenPulver van LandMühle. Dit staat op het etiket. Ik heb het vertaald met een vertaalmachine:

Aanvullend voeder voor paarden ter ondersteuning van de natuurlijke barrièrefunctie van het maagslijmvlies. Rijk aan natuurlijke bronnen van slijmstoffen en pectines zoals lijnzaad en citruspulp om het maagslijmvlies te beschermen. Bevat ook digestieve, metabolische en ontgiftende ingrediënten zoals psyllium, duizendblad, artisjok en mariadistel. Wortel is bijzonder rijk aan vitamine A en kan helpen virussen en bacteriën uit de darmen te filteren. Kurkuma is een bekende medicinale plant die een antioxiderende werking heeft en vrije radicalen kan binden, waardoor het ook de spijsvertering bevordert. Rozemarijn, bekend als specerij, kan de natuurlijke functie van het maagdarmkanaal versterken en heeft ook een verzachtende en kalmerende werking. Pectine Pro kan zo een gezond darmmilieu bevorderen en helpen schadelijke stoffen effectief te verwijderen en de zelfbeschermende functie van de maag te stabiliseren. Bij uitstek geschikt voor paarden met maag-darmproblemen of om te voeren als ondersteunende maatregel bij acute en chronische aandoeningen zoals gastritis, maagzweren of voerballen.

Samenstelling: Lijnzaad gemalen, citruspulp, tarwezemelen, wortelen gemalen, koolzure algenkalk, fructo-oligosacchariden, psylliumschillen gemalen, duizendblad gemalen, kurkuma wortel gemalen, pectine, mariadistelzaad gemalen, artisjok gemalen, rozemarijn gemalen.


Ik denk dat dat wel het meeste ondervat van de producten. Ik houd mijn plan even aan, ik voer dit als kuur tot het op is, kijk dan (met het meer ruwvoer tot zich kunnen nemen) wat het resultaat is. Gaat dit niet werken, dan ga ik gelijk door met een kuur van de oma-parasol of whatever, en ik kreeg net ook weer een pb'tje van iemand die haar IJsje met twee van die kuren een heel eind op de rit heeft gekregen.

Ik heb inmiddels een filmpje van haar gemaakt met het drukken op die punten waar ze met maagzweren op zouden moeten reageren, goed zichtbaar in het filmpje met de link die Balance gaf op de vorige blz van dit topic. Maar Prisca reageert niet. Hooguit zag ik 1 huidtrilling bij haar schoft. En ze komt met haar rug omhoog als ik onder haar buik duw, maar meer volgens mij omdat ze het lekker vindt. En dat is het 'probleem', ze vindt alles lekker wat ik doe. Wel is het heel duidelijk dat ze de singel niet lekker vindt. Je kan het goed aan het bijten naar mij/singel zien en het zuurpruimenmondje wat ze dan trekt. En verder zie je ook dat Prisca heel vaak zielig kijkt. Met haar wenkbrauwen zoals Tamara dat zei in een ^. Wat de camera niet kon registreren was het geluid dat ze maakt als ze haar hals buigt om een koekje te pakken. Het klinkt heel zacht zoals het geluid dat de koker van een ruintje kan maken als hij draaft, of zoals een luchtzuiger klinkt maar dan heel zacht. Het is geen boertje, kan ook niet want dat kan een paard in principe niet.

De eerste link is van het bevoelen en aansingelen.

Het 2e filmpje had ik gemaakt omdat ik hoopte dat ze weer flemend het land uit zou komen, maar dat doet ze niet dit keer. Dus ik probeer morgen het flemen weer te filmen als ik haar naar het weiland breng. Op dit 2e filmpje zie je wel haar zielige blik heel goed.

Filmpje 1: https://youtu.be/7yfilpuu3Ts

Filmpje 2: https://youtu.be/nPBF0jpJXcY

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 21:55

Weet je zeker dat het niet aan je zadel ligt? Ze reageert volgens mij al eerder dan bij het aansingelen. Op 4.16 laat ze al merken dat ze het niet fijn vindt.
Kun je een beetje Duits verstaan? Filmpjes van Hof Eicheneck vind ik erg interessant. Je ziet heel goed de reacties van paarden. Vaak zou het overigens liggen aan het zadel en maagzweren.

Lucia88

Berichten: 535
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 23:54

Ja ik gebruik ook die van vetargil inderdaad, en ik ben altijd groot voorstander van van alles in verschillende watertonnen doen en ze zelf laten kiezen waar ze behoefte aan hebben, maar in dit geval zou ik het zelf een paar dagen door t voer mengen. De klei zelf kan inwendig geen kwaad, als je tenminste echt die hebt zonder verdere toevoegingen. Uitwendig doe ik het altijd 2 uur ergens op (wond of blessure), dan afspoelen en 2 uur eraf laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 00:02


Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 10:29

Hi all op deze bevroren zondagmorgen. Althans hier in Frankrijk.

Dank Lucia voor de terugkoppeling over dat product. Ik ontdekte vanmorgen dat Prisca een listige manier heeft om kennelijk haar kruiden niet op te eten. Blazen. Hop weg alle poeder en kruiden. Dus misschien dat dat de reden is dat het magenpoeder van LandMühle nog niet gewerkt heeft. Ik heb het uiteraard nat gegeven eerst, maar dan wil ze het niet eten. Dus daar moet ik nog eens mee gaan experimenteren.

Humpiedumpie gebruik je het dan permanent? newpharma zou wel handig zijn want dat bestaat dacht ik ook in Frankrijk.

@Flower. Of het aan het zadel kan liggen. Dan bedoel je niet het flemen, maar de singelnijd. Toen ik haar kocht in juli, had ze ook al singelnijd. Ik heb haar met twee zadels gereden en het maakt niet uit. Maar om eens een grappige test te doen heb ik vanmorgen de singel met een draadje vastgemaakt, dus zonder zadel. Ook daar wordt Prisca al boos als ik singel 'aansingel' want daar is dan geen sprake van natuurlijk. Maar het is denk ik ook geconditioneerd gedrag. Ze weet dat de singel pijn gaat doen aan haar maag, vermoed ik, en singel=zadel en zodra ik met het zadel aankom en dan al helemaal de singel, dan is ze boos.

Maar nu ik weet dat ze een maagzweer heeft, hoogstwaarschijnlijk, is dat logisch en te respecteren. Dus voorlopig geen gepest met strakke singels. Wel zou ik nog eens willen laten zien, misschien dat ik haar dan toch nog 1x pest, dat zodra de singel echt is aangesingeld ze gaat flemen. Dus dat geeft nu ik alles weet wel aan dat het haar te zeer doet.

Hier de link naar het filmpje met nepaansingelen. Let niet op mij, dat doe ik ook niet op de vroege zondagmorgen. https://youtu.be/q9KVonpGZaQ

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 10:56

Slimme test :-)

Anoniem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:08

Ik gebruik het alleen in het eczeem seizoen voor zijn eczeem. Volgens mij mag je het niet langer dan 6 weken gebruiken, dus af en toe een tussenpoze.
Volgens de site wordt de klei gewonnen en Frankrijk.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:12

Wel slim van Prisca :')

Niet handig, wel slim...

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 16:31

Hi all,

@ Prairy en Flower, slim! ;-)

@Humpiedumpie Ik las idd ook ergens dat het van de vulkanen in Frankrijk komt.

Ik maak mijn magenpulver kuur van Landmuhle af, dan toch aanlengen met water omdat ze het dus kennelijk niet allemaal binnenkrijgt, want de bix eruit eet en dan de rest wegblaast. Ik maar denken dat die bak zo mooi leeg was telkens...

Verder wilde ik vanmorgen het flemen van Prisca filmen, maar de hele weg naar 'benee' deed ze het niet, waar ze het anders altijd wel doet. En dat komt dan toch in ieder geval omdat ze de hele nacht bij het hooi heeft gekund en in het land heeft gekund. Ze had dus kennelijk een volle maag. Dus dat is alvast een goede stap. Ze stond wel bij dageraad, als enige, te wachten op bix, trouwens.

Even later schuin naar beneden in het land deed ze het wel, flemen, maar toen was ik uiteraard te laat met de camera.

Nu ik veel meer weet over maagzweren en zeker weet dat dit het is, ben ik al een heel stap verder en kan ik gerichter alles aanpassen. Gaat vast goed komen!

Wat ook steeds beter gaat is haar zindelijkheid. Ze had nog nooit van haar leven een box van binnen gezien tot ze hier kwam. En dus mestte ze overal en plassen in hooi, voerbak, whatever. Door consequent iedere dag het supernetjes schoon te maken en alleen in 1 hoek een klein beetje mest te laten liggen, gaat het dagelijks beter. Van de week had ik zelfs alles op 1 hoop inclusief de plas, waardoor dus de rest van haar stalmatten droog blijft. Yay! *\%/*

Ik had nog mijn eerste GoPro-opnamen beloofd. Die zitten in het filmpje van deze week. Ook met de verschieting erbij, hoewel je dat op een camera veel minder beleefd dan als je erop zit. Maar het staat er goed op en ook hoe ze weer braaf verder gaat na aanmoediging.

https://youtu.be/WAkm7nfqU1c

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:36

O ja, dat wilde ik nog aangeven: tegenwoordig is gebleken dat het het beste is om eerst ruwvoer te voeren en daarna pas krachtvoer. Dus eerst hooi en dan minimaal een half uur later het krachtvoer. Dat schijnt voor de maag ook beter te zijn. Dus als Prisca wel een gevoelige maag heeft zal het zeker schelen dat ze nu geen krachtvoer op een lege(re) maag krijgt.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:39

Poeders, etc. zal je inderdaad met iets (plakkerigs) moeten mengen. Sommigen mengen het met water in spuit en geven het net als ontwormingsspuiten, of door slobber, met beetje olie of iets als appelmoes.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 16:43

Hi Tamary, dank voor je tip, maar olie durf ik niet omdat het laxerend werkt en haar mest is nu net een beetje vast. Suiker of stroop of appelmoes kan niet omdat alles met suiker zuur wordt in de maag. Ik moet nu echt zorgen dat haar maag niet nog zuurder wordt. Ik ga het vanavond weer met water proberen.

Jet, dat is dan mooi meegenomen. Goede tip!

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:46

Alles wat geperst is aan brokjes kan je slobber van maken, dan plakt het ook wel.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 16:53

tamary schreef:
Alles wat geperst is aan brokjes kan je slobber van maken, dan plakt het ook wel.


Daar ben ik mee begonnen, maar dat wil ze niet eten. Ze houdt niet van slobber of natte pap. En een stevigere natte massa eet ze ook niet.

Brood wil ik ook niet doen vanwege gist.

Ik experimenteer vanavond verder met verhoudingen. Want ik wil maar heel weinig bix geven ivm hoefjes.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 17:22

Dit soort spuiten kan je gebruiken als mengen met water en in de mond spuiten enige optie is.
Afbeelding
Heet een drenchspuit of katheterspuit. Amazon verkoopt ze in grotere hoeveelheden, want veel paarden kauwen ze stuk en dan zijn ze maar beperkt herbruikbaar.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 17:40

Die heb ik, en ze heeft geen hekel aan bijv wormkuren, dus dat kan ik gaan doen, maar ik ben ook nog van mening dat paarden niet eten wat niet goed voor ze is.

Ze krijgt erg veel op dit moment aan dingetjes die ze droog wel heeft leren eten, want dat wilde ze in het begin ook niet, dus het kan zijn dat ze een van die dingen, nat, vies vindt.

Alles is van Landmühle. Ze krijgt bijv droge rozenbottels en gedroogde bietjes. Beide voor vitamine om haar immuun omhoog te krikken, omdat ze als ze nat uit de wei kwam, witte neusuitvloeiing had. En ze krijgt zink-bixjes.

Ze krijgt voor haar artrosevoeten 'Gelenk' en gedroogde kruiden.

Voor haar maag dus magenpulver en kruiden.

Voor haar luchtwegen gaf ik haar ook wat, omdat ik dat toch al had voor Poupette haar hoest. Maar voor Prisca stop ik daar nu mee.

In totaal heb ik 8 uitgebalanceerde supplementen/kruiden voor haar, waarvan ik minder geef dan de aangegeven dosis omdat ik veel combineer en het soms overlapt. Het maagpoeder krijgt ze wel volgens schema.

Wat ik nu ga doen, is opnieuw beginnen met alleen bix en maagpoeder, kijken of ze dat wel in zijn geheel opeet. En dan voeg ik telkens wat toe om te kijken of ze het blijft eten. Als ze na weer een toevoeging niet meer eet, dan zegt ze volgens mij, dit helpt mij niet, dat hoef ik niet. Daar geloof ik wel in, dus ik ga weer aan de slag.

Trial and error.

JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 17:59

Leuk filmpje weer! Leuk die GoPro beelden, tof om zo eens met je mee te kunnen rijden.
Die Erwin, ook goed bezig geweest met alle electra zo te zien. Ziet er strak uit!
En jouw bouwprojecten, vooral die trein, wat een pareltje!

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 20:03

JudithO schreef:
Leuk filmpje weer! Leuk die GoPro beelden, tof om zo eens met je mee te kunnen rijden.
Die Erwin, ook goed bezig geweest met alle electra zo te zien. Ziet er strak uit!
En jouw bouwprojecten, vooral die trein, wat een pareltje!


Dank Juud, Ha, ja mijn Harry Potter-perron, is erg leuk. Niet makkelijk te fotograferen, want de spiegeleffecten binnen zijn megagrappig. Maar goed. Erg leuk werk, leuke baas, so why not.

De GoPro, nog wat mee spelen. Vind hem nu iets te laag zitten. Maar hij stabiliseert erg netjes en dat terwijl het een oudje is. Ook wel weer jammer dat hij zo goed stabiliseert, ahahhaa, want je maakt het verschieten nu niet zo erg mee.

En ja, elektra altijd een enorme partij werk. We hadden een paar lampen, maar ik moest toch met een zaklamp in mijn mond dan een kwast zoeken, je kent het wel. Niet zo praktisch al dat kwijl overal ;-) Dus nu hebben we een best beetje licht overal, eindelijk. Heel fijn. Nu nog wat extra licht boven Prisca en ik ben weer happy.

Over Prisca, dus terug naar af. Vanmorgen haar bix met alleen maagpulver met wat water en iets meer bix dan normaal (we hebben het over een half handje, kon bijna de bixjes tellen hahaha) al klaargezet. Dus tegen de tijd dat ik het gaf rond 17u, was het bijna koek. En dát lust ze graag. Dus dat is mooi, nu kan ze het niet meer wegblazen. Nu ga ik per dag kruiden toevoegen, om te beginnen dan de rozenbottel, kijken wat ze wel en niet wil.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18151
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 00:23

Slim, dat in stukjes toevoegen. Ze zal zelf weten wat ze al dan niet nodig heeft uit het mengsel.
Mooi hoor, hoe je dit allemaal voor haar uitzoekt. Ik ben het met je eens dat ze niet helemaal happy oogt maar ja, wat is er dan met haar?
Te weinig toevoegen maakt dat de maagspiegel misschien te veel stijgt. Dat hooi -of grazen- houdt haar maag in elk geval bezig. Maar.. Ik ben geen deskundige.
Mooi stationnetje zo, heerlijk freubelen ;).

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 10:21

balance schreef:
Slim, dat in stukjes toevoegen. Ze zal zelf weten wat ze al dan niet nodig heeft uit het mengsel.
Mooi hoor, hoe je dit allemaal voor haar uitzoekt. Ik ben het met je eens dat ze niet helemaal happy oogt maar ja, wat is er dan met haar?
Te weinig toevoegen maakt dat de maagspiegel misschien te veel stijgt. Dat hooi -of grazen- houdt haar maag in elk geval bezig. Maar.. Ik ben geen deskundige.
Mooi stationnetje zo, heerlijk freubelen ;).


Op een klein stationnetje heel vroeg in de morgen... Duh, een heel oud kinderliedje. Of was dat nou kabouter Spillebeen, aaaaaah dementie is vroeg vandaag.

Vanmorgen heeft ze de natgemaakte pap (die niet zo lang als gisteren heeft kunnen intrekken) opgegeten. Ingrediënten, bix, maagpoeder, zinc, biet en rozenbottel. Dat ging er goed in. In papvorm.

Voor mij is koekvorm, dus langer intrekken beter ;-) Een natte kus is namelijk tot daar aan toe, maar een slobberkus is wel heeeeel erg goor 8)7

Dus dit gaat goed, nu weet ik in ieder geval dat ze haar maagpoeder binnenkrijgt. Ik houd ze nu ook even op het land dat het platst is, zodat ze minder hoeft te stijgen en dalen, om even de rust in haar maag te krijgen. Er staat niet zoveel gras, maar wel de hooiklok. Die we van de week weer opnieuw gaan vullen.

Over een half uur komt de levering van grindtegels. Dan zijn we weer een stuk verder als dat neergelegd is, maar goed, dat gaat ook niet in een dag natuurlijk, maar dan heb ik weer meer mogelijkheden voor meer gras.

To be continued.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:32


Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 15:48

Je*us wat vreselijk Hahaha! Weg ben wij? Wat ís dat voor Nederlands joh! En het is hetzelfde muziekje als 'Op een grote paddestoel, rood met witte stippen.' Daar is toch ook een heel grappige schunnige versie van? Ook iets met zucht en beentjes in de lucht en wippen.

Afijn, het eerste stukje grindroosters ligt, ook al met grind erin. Paarden er al op geweest, succes 100%. Nu morgen de regen en klei en andere ellende afwachten. Verwachting is dat het binnen een paar dagen eruit ziet als bruine klei, maar dat het niet glad wordt. Nu is het mooi wit. Nog even genieten...

JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 16:10

Mooi dat het eerste stukje al ligt!
Geniet ervan nu het nog mooi is, I know the feeling hahaha.