[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 12:09

Tinka schreef:
Angie is de laagste in rang bij mij. Als de andere haar dan weg jagen dan raakt ze ook in paniek en walst ze zo over je heen als je toevallig in de weg staat. Die is best wel lomp met dat soort dingen. Meestal is het wel een stabiele kudde hoor, staan ze gezellig samen hooi te eten. Alleen als ik met krachtvoer kom is het trappen en gillen, van Mercy.


Ik begrijp het helemaal. Ik denk dat als ik krachtvoer niet in de boxen zou geven, dat het dan ook bonje zou zijn. Prisca heeft enorm voernijd. Ook met hooi. Ik kan zelfs hooi niet gewoon zomaar neerleggen, dan gaat mevrouw tank zo staan dat er niemand bij durft. Ze is een enorm dominante persoonlijkheid en laten we zeggen, ze heeft niet de gracieusheid van een arabiertje ;-) De andere drie weten dat nu wel, dus men respecteert dat en dan gaat het goed, maar dat betekent dat de andere pas kunnen gaan eten als Prisca besluit dat ze klaar is.
En daarom hebben we nu die hooiklok. Dat is echt mega-ideaal. Van alle paardgerelateerde aankopen die ik gedaan heb, vind ik dit bewezen nog wel het fijnst (de grindmatten moeten zich nog bewijzen). Er zijn vier gaten, iedereen een gat en zodra de baal iets geslonken is, gaan ze met hun hoofd naar binnen en heeft Prisca geen erg in wat de andere doen. Echt top. Daarbij blijft mijn hooi droog en ook omdat ik er nog een hooinet overheen heb in de klok, verspil ik niets noemenswaardig. Het stuk waar hij staat is afsluitbaar en dus kan ik bepalen wanneer ze onbeperkt hooi hebben of niet. Kan het echt enorm aanraden!

Tinka

Berichten: 3777
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:25

Daarom geef ik op 3 stapels hooi, zodat Angie ook kan eten. Soms is het even een stoelendans, Pathos zou het liefst al het hooi toe eigenen, maar dat gaat dus lekker niet.
Met het krachtvoer sta ik er altijd als een politieagent bij met mijn carrot stick.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 11:19

Tinka schreef:
Daarom geef ik op 3 stapels hooi, zodat Angie ook kan eten. Soms is het even een stoelendans, Pathos zou het liefst al het hooi toe eigenen, maar dat gaat dus lekker niet.
Met het krachtvoer sta ik er altijd als een politieagent bij met mijn carrot stick.


Ik zie jou al staan, strenge meesteres ~~}> Maar goed, dat is dus de reden dan ik ze bix en supplementen voer in hun boxen. Zonder dat zou ik ook zo moeten staan als jij. }:)

Ik moet nu rennen, hoefsmid komt zo. En dat betekent nu al koken, want hij eet mee. Hij zit 2uur en een kwartier voor mij in de auto. Enkele reis.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 16:23

Zo smidje is net weer weg. Hij was hier kwart over elf. Tot 13.15 bekapt, gelunched, daarna nog even Prisca verder gedaan. Rondje erf gelopen, hij is altijd erg belangstellend en hij is weer naar huis onderweg nog 2.5uur in de auto.

We hebben het inderdaad zo gedaan als ik graag wilde. Dus eerst Prisca rondom helemaal alleen de wand bekapt. Toen terug in haar stal en toen Callas helemaal gedaan met ook veel wisselen van voet.

Trouwens het is opvallend hoe Callas haar linker voorhoef compenseert voor haar kreupele RV. RV was eigenlijk keurig kort en LV was platter gegroeid en soort vooruitgeschoven. Had het eigenlijk moeten fotograferen, maar ja, was zo druk. Maar ze deed het erg goed en had geen neigingen meer omhoog te komen of te gaan liggen, dus het lijkt iets minder pijn te doen dan eerst en ook onze tactiek om telkens te wisselen van been was goed.

Na Callas weer Prisca gepakte en dan nu de straal snijden van vier hoeven. Weer terug in haar box.

Quarbonne gedaan, die wilde omhoog komen, weer wat nieuws.

Weer Prisca gepakt en voorhoeven geraspt.

Poupette gedaan, zo'n schatje, zo braaf, echt mijn kleine prinsesje.

Gaan lunchen en daarna dan nog Prisca's 2 achtervoeten gedaan. Dat was wel lastig want ze wilde niet meer en dat raspen die beweging doet haar zeer denk ik. Ook het moeten staan op de zere voeten vond ze niet fijn. Maar ze had dit keer geen neigingen te gaan liggen. Dat wilde ze de vorige keren wel doen.

Wel grappig ik heb de hele tijd met een manenkam het kuiltje boven op haar billen zitten krabben en dan moet ze enorm teruggroomen en de smid is dan de pineut. Maar hij vond een gratis rugmassage wel fijn ;-) En zodra ze haar mond opendeed om het met haar tanden te gaan doen hield ik op. Het gaf haar wel een positieve vibe.

Gelijk een afspraak gemaakt voor volgend jaar 20 febr komt ie. 9 weken. Nu was het 8 weken en wat het nèt iets te vroeg vond hij.

Nog even bevestiging gevraagd of de ronde kiezeltjes geen beschadigingen veroorzaken, nee, het was helemaal goed, niets te zien, alles OK. Het kon volgens hem alleen maar bijdragen aan gezondere zolen en het was goed verschillende ondergronden te hebben. Want volgens hem is de blub die wij hebben funest voor pezen en artrose. Erg zwaar. Dus er hebben zich in mijn hoofd nog enkele stukken gevormd die ik ook wel wil doen, maar daar moet ik dan nog even voor sparen.

Tinka

Berichten: 3777
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:25

Fijn dat het goed ging met de hoefsmid. Is het een idee om de grote dames de dag dat de hoefsmid komt een pijnstiller te geven?

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 18:28

Tinka schreef:
Fijn dat het goed ging met de hoefsmid. Is het een idee om de grote dames de dag dat de hoefsmid komt een pijnstiller te geven?


Ja, dat vind ik eigenlijk wel een idee ja! Kan ik dat gewoon bij de d.a. vragen? En wat zou jij geven?

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:40

Zorgelijk wel, hoeveel last Prisca heeft bij de hoefsmid.
Wanneer ze last heeft aan meerdere benen kan het zijn dat dit niet kreupel toont, maar wel is.
Ik zou haar voor een week op goede pijnstilling zetten om te kunnen zien hoeveel last ze dagelijks heeft.
Voor lichte langdurige pijnstilling kun je duivelsklauw gebruiken.

Tinka

Berichten: 3777
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:52

Iets van metacam zou ik doen. En verder misschien puur dolor, is helemaal natuurlijk.
Nsaid's zoals metacam zijn trouwens niet zo goed voor de maag, maar voor 1 keertje zal het wel meevallen, eventueel omeprazol erbij geven.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 10:34

senna21 schreef:
Zorgelijk wel, hoeveel last Prisca heeft bij de hoefsmid.
Wanneer ze last heeft aan meerdere benen kan het zijn dat dit niet kreupel toont, maar wel is.
Ik zou haar voor een week op goede pijnstilling zetten om te kunnen zien hoeveel last ze dagelijks heeft.
Voor lichte langdurige pijnstilling kun je duivelsklauw gebruiken.


Ik heb idd veel zorgen om Prisca, Senna. Maar goed, dat wist ik toen ik haar als oud paard kocht. Ze ging ook weg voor een derde van de slachtprijs, dus ook daarmee wist ik, dat ik niet veel kon verwachten. Ze was toen ik haar testte al niet 100% rad, laten keuren wist ik dat er van alles uit zou komen. De maagzweren wist ik niet helaas, ze had wel singelnijd. Ik denk wel dat het hier verergerd is natuurlijk door de stress van de verhuizing, maar ook omdat ik haar op dieet heb gezet.

Ik wist ook dat ik een paard kocht voor rustige ritjes een paar keer per week. Toch zit je dan al snel, als je gewetensvol je best wilt doen, met meerdere dilemma's. Qua artrose maak ik me niet zoveel zorgen. Het is het lang gebogen houden bij de smid van haar achtervoeten dat ze niet wil. Gewoon verder in de dagelijkse omgang en dat paar keer per week rijden wat ik doe, is allemaal OK. Duivelsklauw wil ik niet geven, omdat dat niet goed is voor de maag.
Het is op dit moment haar maagzweren die me het meest zorgen baren. Ik ga vandaag naar de d.a. het bestellen. Ik vind dat de kuur van Landmühle die ik haar nu geef, te weinig doet.

Tinka schreef:
Iets van metacam zou ik doen. En verder misschien puur dolor, is helemaal natuurlijk.
Nsaid's zoals metacam zijn trouwens niet zo goed voor de maag, maar voor 1 keertje zal het wel meevallen, eventueel omeprazol erbij geven.


Tinka, de smid komt weer op 20 febr, dan zal ik eens kijken wat ik van te voren kan doen. Alhoewel ze wel enorm veel beter was dan vorige keer. Toen wilde ze gaan liggen toen hij haar benen deed. De methode die we nu doen is beter voor haar.

In ieder geval heb ik eindelijk eraan gedacht een filmpje te maken van het flemen. Niet geëdit, een minuut of 2 flemen en 2 heel klein gaapjes en de rest is Poupette die kwam kletsen. Mocht de d.a. twijfelen aan omeprazol, dan is dit wel overtuigend. Dit is een matig schuine helling naar beneden.

https://youtu.be/WgPSNoV03X8

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 11:02

Ik ben nog eens in de omeprazol gedoken, maar de bijwerkingen die ik lees op de darmen en daarmee het risico op koliek ben ik ook niet echt blij mee.

Ik zie veel planten, hier ook al genoemd, ook op de video over maagzweren eerder aangehaald. Dan neig ik toch daarnaar toe eigenlijk. Het moeilijke vind ik dat men zegt: geef deze of die plant, prima dat kan allemaal, kan ik plukken of kopen of aftreksels van kopen, alles best, maar ik lees nergens hoeveel ik dan moet geven per kilo lichaamsgewicht. Ik zoek nog eens verder voordat ik omeprazol ga geven.

Trouwens ik rekende op 200 euro, maar zet er maar een nul achter voor een kuur omeprazol. In ieder geval ben je 1000 euro kwijt voor de eerste vier weken 4mg p/k en de twee maand 1mg p/k.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:25

Zou het inderdaad maagzweren zijn of associatie tussen singel en rijden wat toch artrose last geeft?
Herinner mij een verhaal van een paard dat een ramp was met bit in doen en uiteindelijk een niet passend zadel bleek te hebben. Die legde verband tussen auw zadel en rijden enkel via bit en dus hoofdstel in, zadel op zelf vondt paard geen probleem (dan zat er nog niemand op). Verder wel braaf met rijden trouwens.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 11:29

Deze kruiden worden veelal genoemd. Maar hoeveel geef ik nou van wat?

Zoethout (Glycyrrhiza glabra) verzacht de slijmvliezen (met name het maagslijmvlies), helpt de maagwand te herstellen en ondersteunt de normale zuurgraad in de maag.
Kamille (Matricaria chamomilla) heeft een beschermende en herstellende invloed op het maagslijmvlies en is verzachtend en ontspannend voor de maag.
Gember (Zingiber officinalis) ondersteunt de gehele spijsvertering en beschermt het maag-darmslijmvlies.
Pepermunt (Mentha piperita) ondersteunt de spijsvertering en helpt de maag tot rust te komen.
IJslands mos (Cetraria islandica) beschermt de maagwand en ondersteunt de spijsvertering en eetlust.

Paardenbloem (Taraxacum officinalis) ondersteunt de lever- en galfunctie, ontlast de maag en helpt een goede vochthuishouding.
Hop (Humulus lupulus) ondersteunt de spijsvertering en eetlust en helpt te ontspannen.
Grote engelwortel (Angelica archangelica) bevordert de eetlust, ondersteunt de leverfunctie en helpt bij winderigheid.
Mariadistel (Silybum marianum) is een belangrijke opbouwplant voor de lever en ondersteunt de leverfunctie.

De mineralen Magnesiumcitraat en calciumcarbonaat ondersteunen de ontspanning.

En tamary, als je even naar het laatste filmpje kijkt waar ze omlaag loopt zie je dat haar maag schuin naar beneden komt te staan en haar maagzuur tegen haar bovenste deel van de maag en slokdarm komt en ze de overbekende symptomen van maagzweren geeft, namelijk flemen en gapen. Dat heeft niets te maken met zadelen of rijden. Ook als je de laatste week al mijn posts gelezen hebt dan zie je hoe ik met hulp van info van anderen tot een definitieve conclusie ben gekomen. En ik twijfel niet aan mijn diagnose.

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:40

Je zou eventueel voor de maag ook Gastricomp kunnen geven:
Phytonics Gastri Comp is een voedingssupplement voor paarden en pony’s ter ondersteuning van de maag. Het kan ook ingezet worden bij lucht zuigen en stress.

Dosering / Toediening
Paard: 2 x daags 2 maatscheppen
Pony: 2 x daags 1.5 maatschep
1 maatschep bevat ongeveer 3 gram.

Ingrediënten / Samenstelling
Echte kamille (Chamomilla recultita)
Gember (Zingiber officinale)
Grote engelwortel (Angelica archangelica)
Hop (Humulus lupulus)
Mariadistel (Carduus marianus)
Paardenbloem (Taraxacum officinale)
Pepermunt (Mentha piperita)
IJslandsmos (Lichen islandicus)
Zoethout (Glycyrrhiza glabra)
Calciumcarbonaat
Magnesium citraat
Bentonite-Montmorillonite

Dit heeft bij die van ons vorig jaar erg goed gewerkt.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 12:31

Hallo indigo maar dan omgedraaid. Ik heb je volgens mij nog niet vaak gezien hier in het topic, zo nooit, welkom dan! Wat fijn dat je reageert. Rot dat jouw paard ook maagzweren heeft gehad. Fijn dat het goed geholpen heeft.
Dat klinkt inderdaad als een erg goed product, dat bevat precies alles wat ik las, want ik las ook nog idd dat calciumcarbonaat en magnesium citraat.

Via een pb heb ik ook info gehad, ook interessant.

Ondertussen ook de groeneOs gemaild en gelijk antwoord gehad. Alleen hebben zij niet zo alles in 1 zoals de Phytonics Gastri Compositum.

Inmiddels ben ik ook geabonneerd op het maagzweertopic. Ik wist niet dat dit zo'n veel voorkomend issue was bij paarden! Aan de ene kant zorgelijk dat het zoveel voorkomt, aan de andere kant een geruststelling, ik sta er niet alleen in en kan er veel meer info over vinden dan ik eerst dacht.

Ik puzzel nog even verder, maar neig nog het meest naar dat product. Wat fijn is, is dat ik het ook in Frankrijk kan kopen https://www.agradi.fr/phytonics-gastri- ... ct-reviews

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:51

Ik volg je wel al een tijdje maar ik reageer niet heel veel, alleen als ik denk iets nuttigs te kunnen toevoegen :D
Wil je wel even compliment geven over hoe je alles voor elkaar hebt en hoe je omgaat met alle tips, trics en commentaren.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 13:04

ogidni schreef:
Ik volg je wel al een tijdje maar ik reageer niet heel veel, alleen als ik denk iets nuttigs te kunnen toevoegen :D
Wil je wel even compliment geven over hoe je alles voor elkaar hebt en hoe je omgaat met alle tips, trics en commentaren.


Dank je voor de complimentjes en je tip van vandaag was perfect. Dit product heeft niet alleen alles wat ik aan planten en mineralen las, maar ook is het qua prijs nog eens het gunstigst. Ik ben nog verder aan het zoeken om daarnaast, want dit gaat hem dan toch wel worden omdat ik geen bijwerkingen op de darmen lees itt omeprazol, nog extra psyllium en groene leem te geven. Ik houd jullie weer op de hoogte.

Nog een vraagje aan mensen zoals Ogidni en andere ongelukkigen wiens paard ook maagzweren had/heeft, herkennen jullie Prisca's gapen en flemen van jullie paarden met maagzweren?

Overigens zien jullie ook op het filmpje hoe Callas loopt. We zijn nu 3/4 jaar verder. Het gaat hem niet meer worden volgens mij.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 13:43

ik ben nu ook aan het zoeken naar klei en ik ben op de goede weg. Ik vind nu klei in zakken van 25 kilo.

Ik lees bentonite en kaoline. Twee verschillende soorten klei, met beide goede eigenschappen voor de maag en geschikt voor inwendig gebruik. Ik weet niet hoe jullie frans is, anders even rechtermuisklik voor vertalingen, maar dit lijkt (Naast zo'n gastroproduct, of erna) toch ook wel erg interessant.

https://www.equideos.com/kaolin-25kg.ht ... KcQAvD_BwE

Nederlandstalige info: https://www.diyetz.com/nl/kaolin-kili-nedir-kullanimi/

en https://www.equideos.com/argile-bentoni ... gAQAvD_BwE

Nederlandstalige info http://store.smartproduct.eu/product_in ... cts_id/206

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:56

Als je het daar in de supermarkt kan krijgen, gaviscon halen. Dosis voor het rijden geven en kijken of er verschil is, paar ritten volhouden, kan best dat ze eerst niet geloofd dat het geen pijn meer doet. Snelste optie eigenlijk om te weten of het maagzweren zijn.
Hier ervaring met rare manieren van paarden om te reageren op ongemak. Scheelde wel DA bellen voor "koliek" wat horzel bleek bv. En genoeg gevallen van alles is probleem X, wat ook niet altijd klopt. Blijf dus vragen stellen en observeren wat ze doet en of het inderdaad dat en alleen dat is.
Hier was flemen trouwens aangeleerd bedelgedrag (iets met tandjes zijn voor jezelf) en andere heeft dat door observatie geleerd en maakte er een subtiele eigen versie van. Met een paard dat kunstjes kan is flemen niet meteen een enkel symptoom van ongemak, dus heeft ze dat flemen als kunstje geleerd?

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:00

Monique1963 schreef:
Nog een vraagje aan mensen zoals Ogidni en andere ongelukkigen wiens paard ook maagzweren had/heeft, herkennen jullie Prisca's gapen en flemen van jullie paarden met maagzweren?
.

Flehmen en gapen heb ik nooit gezien in dat verband. Gapen alleen als we iets nieuws met hem gingen doen en wat hij dan spannend vind. Daar leg ik eerder een verband dat hij moe wordt in zijn koppie van het nadenken. Flehmen zie ik alleen in contact met andere paarden of rare luchtjes. En daarbij is het een Iers volbloed, dus al heel veel met zijn mond en hoofd bezig qua capriolen.
Wat bij hem wel heel erg opviel was de gevoeligheid op de onderkant van zijn buik. En dan met alles, aanraken, poetsen, singelen. Dit was vrij snel weg nadat we begonnen zijn met de gastri comp.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 14:39

Dank Tamary voor je bijdrage, maar zoals ik al eerder heb aangegeven gaat het niet om kunstjes. Dat was al geopperd.

Wat jammer Indigo dat het dan zo moeilijk is omdat ieder paard weer zo verschillend reageert. Ik ga eerst eens dat Phyto proberen en als dat een beetje fijn helpt dan ga ik aanvullen met de twee kleisoorten. Een grote verpakking Phytonics Gastri Composition ga ik 3 maanden mee doen. Tegen de tijd dat het hier geleverd is heb ik de maagkruiden van landmuhle op.

Daarin zitten deze kruiden:
Ingrediënten: gemalen lijnzaad, citruspulp, tarwezemelen, gemalen wortelen, zeewierkalkcarbonaat, fructo-oligosacchariden, gemalen psylliumschillen, gemalen duizendblad, gemalen kurkumawortel, pectine, gemalen mariadistelzaad, gemalen artisjok, gemalen rozemarijn.

En eigenlijk zie ik hierin alleen het mariadistel terug dat ik overal lees. De rest lees ik niet zo in planten/kruiden die goed zouden zijn. Alleen dan wel psyllium en soms lees ik curcuma, maar meer omdat dat ontstekingen remt.

Dus ik vraag me eigenlijk de werking van dit maagpoeder af. Maar goed, next wordt Phytonics Gastri Composition voor drie maanden.

Tinka

Berichten: 3777
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:22

Phytonics heb ik goede ervaring mee, is ontwikkeld door Erik Laarakker, daar heb ik mijn opleidingen bij gedaan. Ik werkte dan ook veel met de middelen van phytonics, deed het wel altijd uitmeten.
Ik zou trouwens niet meerdere middelen tegelijk gaan geven, 2 hoogstens 3. Ten eerste omdat je dan niet weet welk middel werkt. En ten tweede omdat al die kruiden ed best lastig te verwerken zijn soms voor het lichaam.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:42

Kruiden zijn lastig goed in te zetten, sterkte is van nogal wat zaken afhankelijk buiten dosering om. Als preventie/ondersteuning super, bij echte problemen moeilijker.

Kijk naar : iets wat een beschermlaag legt (soort dikke vla consistentie die lang in de maag blijft), en iets wat de beschadiging zelf helpt genezen. Voer als bietenpulp kan dat deels doen, maar is lastiger met paard dat op dieet staat.

Maagzuurremmers als omeprazol worden voorgeschreven om nieuwe schade te beperken/stoppen, bij erge gevallen gaat er dan ook iets als sulcrafate bij (beschermlaagje), maar die medicijnen zijn erg duur in de EU, ook omdat ze lang gegeven moeten worden (4-8 weken volle dosis en dan net zo'n periode afbouw). Import van buiten de EU mag niet en als je pakketje onderschept wordt hangt er een dikke boete aan.
Mocht je inderdaad aan de omeprazol oid moeten voor haar, afbouw is essentieel. Wegvallen onderdrukking in 1x/korte termijn levert overreactie aan maagzuur productie op en meer schade of bij was het toch niet juist schade.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 18:26

Tinka schreef:
Phytonics heb ik goede ervaring mee, is ontwikkeld door Erik Laarakker, daar heb ik mijn opleidingen bij gedaan. Ik werkte dan ook veel met de middelen van phytonics, deed het wel altijd uitmeten.
Ik zou trouwens niet meerdere middelen tegelijk gaan geven, 2 hoogstens 3. Ten eerste omdat je dan niet weet welk middel werkt. En ten tweede omdat al die kruiden ed best lastig te verwerken zijn soms voor het lichaam.


Klopt Tinka wat je zegt, ik maak de maagkuur af. Morgen bestel ik Phytonics. Tegen de tijd dat het hier is, dan is de maagkuur van LandMühle klaar. En heb ik ws kunnen constateren dat het niet gewerkt heeft.
Dus dat is dan na elkaar. Ik heb wel al hier in het boerenwinkeltje zonet 25kg bentonite klei gescoord, dat zou ik dan willen geven om het bij te houden als phytonics goed gewerkt heeft. Ik stop tijdens de Phytonics dan ook met de andere supplementen

En fijn dat jij vanuit ervaring met Laarakkers kunt vertellen dat dat door hem ontwikkeld is. Ik heb vertrouwen in Laarakkers, zoveel goede dingen vroeger over gehoord. Gaaf dat je met hem hebt gewerkt. Hij is toch wel echt een legende.

@Tamary, ja lastig omdat ik idd geen dikmakers wil voeren. Toch krijgt ze nu ook al wel gedroogde bieten. Ik heb begrepen van de d.a. waar ik net geweest ben om te overleggen (en epipillen voor Yoda te halen), dat omeprazol de zweren geneest, dat had ik ook zo begrepen op internet. Ik begreep dus dat het meer doet dan alleen nieuwe schade te beperken. En over de kosten van een kuur met omeprazol, schreef ik dit al vandaag, ik citeer mezelf even: "Trouwens ik rekende op 200 euro, maar zet er maar een nul achter voor een kuur omeprazol. In ieder geval ben je 1000 euro kwijt voor de eerste vier weken 4mg p/k en de twee maand 1mg p/k." En verder heb ik je info over buiten-EU-medicijnen ook in het maagzweertopic gelezen. Er zijn daar nog meer middelen die aangeraden worden die ik wel in fr kan kopen, maar die zijn toch nog 2 euro per dag duurder dan Phytonics.

Dus daar start ik.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:57

Weet je zeker dat ze singelnijd heeft vanwege de maag en niet vanwege haar pijnlijke pootjes? Pijn geeft ook weer stress en dat geeft weer maagzweren. Ik vind het bewonderenswaardig dat je destijds prisca gekocht hebt want mijn inziens was en is ze niet trainbaar vanwege haar lijf, ik hoop dan ook van harte dat als ze nog eens 100 KG gewicht kwijt is ze beter voort kan en dat de supplementen haar helpen voor haar maag.

Als sidenote: alle natuurlijke pijnstillers zoals boswellia, kurkuma en duivelsklauw oa zijn of zuur of remmen cox wat een nsaid ook doet en hebben dus effect op de maag. Slippery elm en psyllium zijn zacht, net als kamille anijs zoethout etc.

Metacam heeft de dierenarts in grote flessen.

Cbd en thc zouden wel nog erg goede kanshebbers zijn, ook voor Callas.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 20:05

Hannanas schreef:
Weet je zeker dat ze singelnijd heeft vanwege de maag en niet vanwege haar pijnlijke pootjes? Pijn geeft ook weer stress en dat geeft weer maagzweren. Ik vind het bewonderenswaardig dat je destijds prisca gekocht hebt want mijn inziens was en is ze niet trainbaar vanwege haar lijf, ik hoop dan ook van harte dat als ze nog eens 100 KG gewicht kwijt is ze beter voort kan en dat de supplementen haar helpen voor haar maag.

Als sidenote: alle natuurlijke pijnstillers zoals boswellia, kurkuma en duivelsklauw oa zijn of zuur of remmen cox wat een nsaid ook doet en hebben dus effect op de maag. Slippery elm en psyllium zijn zacht, net als kamille anijs zoethout etc.

Metacam heeft de dierenarts in grote flessen.

Cbd en thc zouden wel nog erg goede kanshebbers zijn, ook voor Callas.


Hi Hannanas, ook jou heb ik nog niet vaak in het topic gezien, als je nieuw bent, welkom ook dan!

Mijn idee was ooit een opvang of pension voor oude paarden te beginnen. Of tenminste dan alle eenzame paarden rond ons dorp de kans te geven samen op mijn/een terrein een kudde te vormen. Maar zelfs met de 12 hectare die we tot onze beschikking hebben is dat laatste voor mij niet haalbaar. Niet financieel en niet lijfelijk. Prisca kwam op mijn pad, verdween ervan en kwam toen ineens weer op mijn pad. Ze was oud en dat sloot aan bij mijn visie oude paarden een tweede kans te geven. Vóór Prisca heb ik op het punt gestaan om een blind paard te kopen. Maar dat vond ik toch té moeilijk. Ik heb nu drie oudjes van om en na bij de 20 en dan een kreupel paard. Dit sluit voor mij allemaal aan bij het gevoel wat ik zoek om dieren een goed leven te gunnen die het minder goed hebben gehad, behalve Callas dan, zijn de levens van de drie andere niet zo rooskleurig geweest.

Ik zoek het niet meer om te trainen. Ik had graag met Callas nog verder gekomen qua trainen, maar dat zit er verdrietig genoeg gewoon niet meer in. Met Prisca wil ik alleen wat spelen op mijn rijveld met wat balkjes lopen en ritjes op ons terrein of directe omgeving maken. Ik zoek het niet meer om haar te trainen in de zin van bespiering opbouwen of soepeler maken. De ritjes stellen ook in tijd niet veel voor, langer dan drie kwartier is het ook niet.

Honderd kilo gaat er niet meer af. Ik denk dat er mogelijk nog 25 kilo afkan zodat ze naar 550 gaat, maar meer is niet redelijk. Ze heeft het volwassen lijf van een comtois dat is normaal gesproken gemiddeld zo'n 700 kilo. De benen zijn daar het minste onderdeel van. Haar lijf, hals en hoofd zijn normale grootte comtois, alleen haar benen zijn een stuk korter. Dus ik denk dat haar 625+ kilo (meer kon het weeglint niet) niet zo gek was, alleen ze was erg moddervet zonder bespiering. De kwabben vet zijn nu wel weg en ze is nu rond de 575. Het zou geweldig zijn als ze nog 25 kilo kan kwijtraken, maar ik vermoed niet dat me dat nog gaat lukken. Zeker niet nu ik ze het klokje rond laat grazen of hooi laat eten.

In het supplement dat ik haar nu geef, dat voor de maag is, zit wel kurkuma. Ik neem aan dat ze dat er toch niet in zouden doen als het kwaad zou kunnen voor de maag hoop ik.

De pijnstillers waar we het nu over hebben, was alleen maar een suggestie van Tinka om dit aan Prisca te geven als de smid komt. Dus pijnstillers heb ik verder niet nodig. Voor Callas is me pijnstillers afgeraden vanwege haar onstuimige karakter. Dat was de andere d.a. die wel de correcte conclusie trok met Callas voet. Als ik haar op pijnstillers zet, en geloof me, wat gun ik haar graag minder pijn, loop ik het risico dat ze de blessure haar verergert. Nu, door de pijn zit er een natuurlijke rem op. Min of meer, want ze doet zo gek als een deur af en toe.

Voor Prisca zou ik voor de artrose inderdaad cbd-olie kunnen geven, maar ook daar wacht ik voorlopig mee. Ze kan er kennelijk goed mee leven, alleen met de smid, tien minuten achter elkaar haar been omhoog houden is te veel van dat goede. Vandaar dat we nu in vier beurten haar voeten gedaan hebben met telkens rust dat we een ander dier pakten. Eerst rondom wand, toen rondom straal, toen voorvoeten raspen en toen achtervoeten. Dit blijven we zo doen in de toekomst.

Kan het bijten naar de singel veroorzaakt worden door haar artrose? Daar kan ik niet over oordelen. Ik zou verwachten dat ze dan ook zou willen bijten als ik met haar voeten bezig ben en dat is niet het geval. Ik denk wel dat ze al heel lang maagzweren heeft en het aansingelen dus altijd vervelend is geweest en ze nu de singel meteen associeert met au en ik denk wel dat dit een ondeugd is geworden.

Ik ben dus vanmiddag naar de d.a. geweest en alles wat ik op internet vond dat beschreven werd bij maagzweren en dat ik herken bij Prisca verteld en zij zegt dat het likken, kwijlen bij het drinken, flemen, gapen (Beide vooral met naar beneden lopen), weinig liggen en singelnijd, per stuk allemaal naar andere dingen zouden kunnen wijzen, maar alles tegelijk is het niet logisch dat het iets anders zou zijn dan maagzweren. Ze wil op zich wel omeprazol voorschrijven, maar wil liever eerste een gastroscopie doen, zweren hoog of laag en hoeveel, maar ik vind er te veel nadelen aanzitten aan zowel de gastroscopie als omeprazol. Het medicijn is niet op basis van planten wat ik graag wil, vandaar dat ik ook met kruidensupplementen aan de gang was gegaan. Het medicijn heeft kans op bijwerkingen zoals ik al eerder beschreef. Een scopie is een hoop stress voor Prisca en geld voor mij, tussen de 200 en de 500 euro, voor iets wat overduidelijk maagzweren zijn.

Dus ik ga met de phyto aan de gang en we gaan zien wat ons dat gaat brengen.