[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:11

Hopelijk bevalt het jou net zo goed! :j

senna21

Berichten: 11926
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:20

Wanneer hooi te rijk is voor Prisca, zou je er ook wat goed tarwestro door kunnen mengen.

Monique1963

Berichten: 8715
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 10:11

Berdien schreef:
Hopelijk bevalt het jou net zo goed! :j


Vanmorgen weer een stapeltje ergernissen met paarden, eigenwijs, plassen in hooi, verspilling... Pfff, ik kan niet wachten tot het net er is! Agradi zegt altijd meteen dat het ingepakt is, maar dan duurt het nog lang eer het er is.


senna21 schreef:
Wanneer hooi te rijk is voor Prisca, zou je er ook wat goed tarwestro door kunnen mengen.


Ik heb idd zacht stro dat ze wel opknabbelt als ik het als belegging neerleg. Niet veel, maar wel wat. Ik denk niet dat het hooi te rijk voor haar is, wel te hard voor haar maag. Ze kauwt uiteraard, maar ik las dat het toch kan prikken. Ik heb het een aantal keer nat gevoerd, en daar blijft dan wat te veel naar mijn smaak van liggen. Dus met het nieuwe net dat komt, blijf ik wel weken en dan meng ik het met ander hooi in dat net.

Zinzi_jewel

Berichten: 8867
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:13

Monique1963 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Die grote heb ik ook kan zeker meer dan genoeg in hoor
Stamp er zo n kleine baal hooi in tussen de 15 en 18 kg
Alleen nu ongebruikt.
Heb nu echt netten ouderwets en bakken
M'n XL zakken zijn wel te koop ..


Fijn dat jij er ook goede ervaringen meehebt. Ik kende alleen de bekende kleintjes, drama. En de hooizakken ook niet blij mee en de allergrootste die je over een ronde baal van 250 kilo trekt. Zo'n tussenvorm is perfect en ik heb het meteen besteld bij Agradi. Dus dank voor je hint dat jij ze ook te koop hebt, maar ik had meteen naar Berdiens berichtje gezocht, en gevonden en besteld. Dank in ieder geval voor het aanbod.


Graag gedaan monique .
Ken het probleem maar al te goed dat je ze in principe onbeperkt wilt laten knabbelen .
Ik heb daarvoor altijd een zakje stro in de schuilstal hangen .
Zeker voor m'n nieuwe meisje die verdenk ik ook van maagpijn .

Ga me nu gauw aankleden om ze te gaan voeren. Regen en wind vandaag in t Brabantse land .

Monique1963

Berichten: 8715
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 12:30

Zinzi_jewel schreef:
Graag gedaan monique .
Ken het probleem maar al te goed dat je ze in principe onbeperkt wilt laten knabbelen .
Ik heb daarvoor altijd een zakje stro in de schuilstal hangen .
Zeker voor m'n nieuwe meisje die verdenk ik ook van maagpijn .

Ga me nu gauw aankleden om ze te gaan voeren. Regen en wind vandaag in t Brabantse land .


O rot dat jouw nieuwe paard misschien ook een maagzweer heeft. Wat voor tekenen geeft ze? Hier inmiddels weer zon. Lekker! Vind ik altijd zo genieten voor de paarden. Het grote net gaat me veel gemak opleveren. Had ik maar eerder geweten dat dat bestaat! Ik heb ook hooizakken, maar het gat daarin is even groot als de neus en dus trekken ze gewoon hele plukken eruit, wat ook veel verspilt en men zegt dat er tien kilo in kan, maar dat is niet zo.

Het hooi voeren in de boxen is alleen omdat ik per se wil dat (alleen) Prisca luzerne eet. Het afscheiden van de andere is dus moeilijk in het land uiteraard en dus doe ik dat tegelijk met supplementen voeren in de boxen. Verder hebben ze altijd gras en de hooiklok met gewoon hooi tot hun beschikking. Ook in de nachten dus. Maar als het regent houd ik ze liever binnen. Ik zag met regen dat Prisca minder weerstand had en soms wat vloeiing van de neus en wat prutjes bij haar ogen had. Dus vandaar dat ik ze binnenhoud als het regent. Ik zou ze ook in een groot hok dat we hebben allemaal kunnen zetten 's nachts, maar dan kan ik dus het voer en hooi niet scheiden en Prisca mept als er voer is.

Vanmorgen heeft Prisca niet gefleemd tot aan het land. Dat is echt een megaverbetering. Pas toen ze in het land steil moest afdalen, fleemde ze. Ik denk dat ik op de goede weg ben!

Zinzi_jewel

Berichten: 8867
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:02

Dat meppen wordt minder hoor .
Ik ga tussen mn kudde instaan . Desnoods met n zweepje .
Maar m'n stem en vinger wijzen is al genoeg .
De nieuwe eet traag , was echt stalpaard onze middelste schimmel luna is een veelvraat. Die eet snel om vervolgens op steel tour te gaan . Vandaar dat ik met muesli rondje er tussen sta .
De enige die rond mag hapje uit ander bakje is onze kleine Bo

Monique1963

Berichten: 8715
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 13:07

Zinzi_jewel schreef:
Dat meppen wordt minder hoor .
Ik ga tussen mn kudde instaan . Desnoods met n zweepje .
Maar m'n stem en vinger wijzen is al genoeg .
De nieuwe eet traag , was echt stalpaard onze middelste schimmel luna is een veelvraat. Die eet snel om vervolgens op steel tour te gaan . Vandaar dat ik met muesli rondje er tussen sta .
De enige die rond mag hapje uit ander bakje is onze kleine Bo


Ik hoop het ook dat het meppen minder wordt. Vanmorgen wilde Prisca weer naar Callas uithalen toen ik ze net naar het land gebracht had. Ze gaat dan achterwaarts lopen, kont komt eronder... en toen schreeuwde ik haar naam en dan is het ook klaar. Maar goed, als ik er dus niet ben. En nu was daar niet eens iets te eten. Alleen ik en de andere mogen niet bij mij komen. Ik ben van Prisca. Duh.

Ik vind het dus te onrustig om erbij te blijven staan, ik loop dan de hele tijd verkeersagent te spelen en dat wil ik niet.

JudithO

Berichten: 7100
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:35

Zeg, ik heb over jullie gedroomd! Ik was bij jullie op visite en stond tussen de paarden in. Veel meer weet ik er niet van haha.
Dat gaan we na de winter maar eens werkelijkheid maken denk ik zo :)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:39

Greeneyez schreef:
Monique1963 schreef:
Ja vreselijk jullie bombon. En ja, ik merk dat ik toch een beetje een bezorgdheid heb overgehouden aan de tijd met Shadow toen.

Ik vind een liggend paard ook altijd indrukwekkend groot. Zo kwetsbaar ook.

Afijn, vandaag eens Prisca weer gewogen. En waar ik al bang voor was, ze komt flink aan nu ik meer hooi geef voor haar maag en ze twee nieuwe velden met gras hebben. Erg moeilijk om daar een balans in te vinden. Ik neig nu naar, laat maar zitten die kilo's, als ze maar geen maagpijn meer heeft. Dat lijkt me zo vreselijk voor haar.
Een vriendin van mij heeft maagpijn, krijgt volgende week een scopie, en die vertelde dat het echt pijn doet. Het is niet zoals dat je maagzuur omhoog krijgt, maar het brandt echt erg. Dat vind ik erg naar. Kreupelheid van Callas is ook naar, maar pijn in je ledematen is toch iets anders dan pijn in organen. Dus nu ik zag dat Prisca weer 600 kilo is, schrok ik wel, maar aan de andere kant gaat het wel beter met haar maag.


Wat vervelend dat Prisca zo'n last van haar maag heeft. Ik weet niet waarmee je behandeld, maar een vriendin van mij heeft hele mooie resultaten behaald bij haar merrie met deze: https://mastichorse.nl/ Misschien ook iets voor Prisca?


Mastic horse geef ik ook in onderhoudsdosis aan Diego, hij heeft nooit gegaapt/gefleemd van zn maag maar wel bozig met zadelen/opstappen. Met mastic horse is dat heel goed onder controle.
De werkzame stof erin wordt ook voor mensen ingezet.

Sintara

Berichten: 7472
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:47

Prisca zou jou niet zo mogen claimen, daar zou je haar echt om moeten wegsturen eigenlijk.. je bent geen resource die ze mag claimen maar haar leider

pluisbeer

Berichten: 961
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:37

Ik reageer ook even met ervaring maagzweren, maar dan voor mezelf, misschien heb je er wat aan.

Al eerder een periode last gehad van maagzweren(onderzoeken gehad) en nu ook weer al maanden last. Wilde ook niet graag aan de maagzuurremmers, maar toch overstag gegaan want het doet inderdaad echt pijn. Ik had ook al van alles met mijn voeding geprobeerd zonder resultaat.
En nu na 6 dagen lijkt het al verbetering te geven. Arts gaf ook aan dat het niet altijd nodig langdurig te gebruiken. Vorige keer is het na een tijd met ook weer best lang goed gegaan. Kan zijn dat de balans in je maag weg is en er ontstekingen zitten. Die kunnen dan genezen en de balans kan ook weer terug komen. Dat was zijn simpele verklaring.
Ik schrok wel, moet ze zelf betalen, 50 euro voor 30 tabletten. In eerste instantie zei ik nog: ''veel te duur, dat doe ik niet". Later toch maar terug gegaan en gehaald. Als het voor het paard of de katten zou zijn zou ik het ook doen, waarom niet voor mezelf.

Misschien is tijdelijk een sterkere remmer helpend.

Monique1963

Berichten: 8715
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 18:43

JudithO schreef:
Zeg, ik heb over jullie gedroomd! Ik was bij jullie op visite en stond tussen de paarden in. Veel meer weet ik er niet van haha.
Dat gaan we na de winter maar eens werkelijkheid maken denk ik zo :)


Ha, het zal wel een nachtmerrie zijn geweest! Gezellig zou dat zijn om jullie te zien, zouden we leuk vinden! Of je komt binnenkort langs vóórdat je oppas voor je kippen en paarden moet regelen...


Cera_D schreef:
Mastic horse geef ik ook in onderhoudsdosis aan Diego, hij heeft nooit gegaapt/gefleemd van zn maag maar wel bozig met zadelen/opstappen. Met mastic horse is dat heel goed onder controle.
De werkzame stof erin wordt ook voor mensen ingezet.


Hi Cera, wat fijn dat jij ook goede ervaringen hebt met dat middel, dat stemt hoopvol voor als het met phytotonics niet gaat lukken, maar ik heb goede hoop van wel, het is al een stuk beter dan een maand terug.


Sintara schreef:
Prisca zou jou niet zo mogen claimen, daar zou je haar echt om moeten wegsturen eigenlijk.. je bent geen resource die ze mag claimen maar haar leider


Heb je helemaal gelijk in, Sintara, het is iets van de laatste tijd dat er ongemerkt insluipt. Ik zal daar eens in gaan optreden.

pluisbeer schreef:
Ik reageer ook even met ervaring maagzweren, maar dan voor mezelf, misschien heb je er wat aan.

Al eerder een periode last gehad van maagzweren(onderzoeken gehad) en nu ook weer al maanden last. Wilde ook niet graag aan de maagzuurremmers, maar toch overstag gegaan want het doet inderdaad echt pijn. Ik had ook al van alles met mijn voeding geprobeerd zonder resultaat.
En nu na 6 dagen lijkt het al verbetering te geven. Arts gaf ook aan dat het niet altijd nodig langdurig te gebruiken. Vorige keer is het na een tijd met ook weer best lang goed gegaan. Kan zijn dat de balans in je maag weg is en er ontstekingen zitten. Die kunnen dan genezen en de balans kan ook weer terug komen. Dat was zijn simpele verklaring.
Ik schrok wel, moet ze zelf betalen, 50 euro voor 30 tabletten. In eerste instantie zei ik nog: ''veel te duur, dat doe ik niet". Later toch maar terug gegaan en gehaald. Als het voor het paard of de katten zou zijn zou ik het ook doen, waarom niet voor mezelf.

Misschien is tijdelijk een sterkere remmer helpend.


Wat akelig dat jij ook maagzweren zelf hebt. Goed van je dat je toch de tabletten gekocht hebt, maar belachelijk eigenlijk dat je dat zelf moet betalen. Hier in Frankrijk heb ik nog niet gehoord dat je dat zelf moet betalen.
Een tijdelijk sterkere remmer zou dan omeprazol zijn, dat zou mijn laatste redmiddel zijn. Ten eerste omdat ik liever plantaardig ga en ten tweede omdat me voorgerekend is dat het me 1000 euro gaat kosten voor 1 kuur. Ik kan veel middeltjes proberen voor ik aan dat bedrag zit. Je kunt ook zeggen, ik geef dat er wel aan uit, dan ben ik eraf, maar het vervelende is dat het na omeprazol net zo goed weer terug kan komen.

Vooralsnog lijkt het steeds beter te gaan, dus op de weg die ik nu zit, ga ik door.

Sintara

Berichten: 7472
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:42

Ik ken het hoor, dat erin sluipen. Mel kan ook heel goed 'manipuleren' en daardoor 'rechten' krijgen, tot je opeens denk wacht ff hoe komen we hier opeens :P zo was zij tijdens mijn vakantie een stalgenoot gaan claimen, en die stalgenoot vulde afentoe haar bak voer aan met warm water voor De Beste dikte (aldus mel).
Toen ik terug kwam werd er door mel dus eigenlijk ook wat van mij verwacht op dat gebied... _O-
Jammer genoeg heeft ze een oliedom mens dat dat niet lijkt te willen begrijpen, heel naar -O-

Monique1963

Berichten: 8715
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 20:46

Sintara schreef:
Ik ken het hoor, dat erin sluipen. Mel kan ook heel goed 'manipuleren' en daardoor 'rechten' krijgen, tot je opeens denk wacht ff hoe komen we hier opeens :P zo was zij tijdens mijn vakantie een stalgenoot gaan claimen, en die stalgenoot vulde afentoe haar bak voer aan met warm water voor De Beste dikte (aldus mel).
Toen ik terug kwam werd er door mel dus eigenlijk ook wat van mij verwacht op dat gebied... _O-
Jammer genoeg heeft ze een oliedom mens dat dat niet lijkt te willen begrijpen, heel naar -O-


Hahaha, geweldig, ik zie het helemaal voor me, dan moet ik ook maar weer eens een oliedom mens worden...

Monique1963

Berichten: 8715
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 15:56

Wat een ruimte! In dat net! Geweldig. Zal er foto's van in een filmpje stoppen een keertje. Fijne clips zitten er ook aan. Dank voor de tips!

En vanmorgen maar eens het erin geslopen geclaim van Prisca gaan aftrainen. Het is grappig hoe ieder dier zijn eigen manieren heeft om te bedelen bij het koekjesmens, die dat dan grappig vindt, wat natuurlijk weer niet goed is.

Poupette is het bescheidenst in bedelen. Ze kijkt reikhalzend maar houdt haar afstand, maar probeert wel zo lang mogelijk te worden.
Quarbonne is het tweedst bescheiden. Hij bedelt mijn zijn hoofd helemaal scheef, staat wel een stuk dichterbij, maar net als Poupette wordt hij erg lang.
Callas staat helemaal in me en wil wel graag aan zelfbediening doen.
Prisca staat ook helemaal in me en doet aan zelfbediening en duwt en trekt aan mijn armen, jas en raakt zelfs soms geïrriteerd als ze als laatste pas het koekje krijgt.

En ja sorry, ik vind dat zo grappig al die floppende lippen en klojo's. Ik weet dat het niet slim is, kan ook gevaarlijk zijn natuurlijk, bij elkaar toch 1500 kilo en ik ben maar 50 kilo met breekbare botjes op 60.

Dus vanmorgen meer afstand gevraagd en dat snapt men dan ook wel, maar niet van harte natuurlijk.

Ik heb me voorgenomen ze netjes allemaal buiten mijn persoonlijke ruimte te gaan krijgen. Ik zou het vóór en ná eens door Erwin moeten laten filmen. Als het ná me gaat lukken...

Monique1963

Berichten: 8715
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 17:14

Ik heb nog een vraag aan jullie. Mijn oppas is haar paard verloren een tijdje terug. Ze heeft nu een veulen gekocht dat binnenkort afgespeend wordt en als het een jaar is naar haar komt. Hij komt dan te staan waar ze haar paard ook had staan. Dat is een pensionhouder met allemaal perceeltjes van 2000m2 waar dan twee paarden op staan met een schuilstal en een hooiklok en autom drinkb.

Ik wil niemand voor zijn hoofd stoten, maar ik vind dat zo sneu dat zo'n jong dier dan voor de rest van zijn leven op 2000m2 komt te staan met 1 ander paard, als ie mazzel heeft, anders staat ie alleen met een draadje tussen het andere paard.

Nu ben ik in mijn hoofd al die tijd al aan het afwegen of ik haar het zal aanbieden hem bij mij te zetten, in ieder geval tot ze hem gaat berijden. Dan heeft hij in ieder geval een normalere jeugd. Maar ik heb het nog niet met haar erover gehad. Wel met Erwin.

Ik zie echter veel nadelen en ook wel wat voordelen. Maar mijn balans is meer nadeel. Kunnen jullie nog meer voordelen opnoemen? Hier mijn lijstje.

Voordeel:
Ik word er vast happy van als ik goed kan doen
Het paardje wordt er vast ook happier van
Misschien wordt de oppas er ook happy van
Ik wil er geld voor vragen
De oppas, (Ze heet Pippa) om op te passen te vragen hoeft dan niet meer, dan is ze er al.
Ik hoef haar dan ook niet meer voor oppas te betalen
Ze is gezellig
Het rijveld wordt dan vaker gebruikt (om het veulen te trainen en later te rijden)
Ze kan me dan ook helpen wanneer er iets is
Ze kan mee gaan wandelen met haar veulen als ik ga rijden met Prisca
Wie weet kunnen we ooit samen gaan rijden
Misschien zou ik ook op dat paard ooit kunnen gaan rijden (quarter appaloosa).

Nadeel:
Ik ben mijn privacy kwijt.
Meer gedoe met meer hooi en voer inkopen
We zijn onze privacy kwijt.
Het aantal hectare dat we uiteindelijk beschikbaar krijgen is nu eigenlijk al krap
Dan heb je geen privacy meer.
Er moet dan een box bij komen.
Privacy is weg.
Met vrienden moet je wandelen niet handelen
Heb je dan nog wel privacy.
Als het fout gaat ben ik mijn oppas en een vriendin kwijt
Hoe gaat dat ingrijpen op onze privacy
privacy is voor ons als kluizenaren erg belangrijk
O en privacy is wel een dingetje...

Prairy
Berichten: 9208
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:33

Nou, als ik het zo lees, zou ik het dus niet doen. Je probeert een ander te helpen, wat je siert, maar daarvoor moet je je eigen dingen op geven. Waar moet ze bijv naar de wc? Bij jou in huis? Buiten in de bosjes? Wat als het paardje iets sloopt, of jouw paarden slopen het paardje?

Ik ben zeer op mijn privacy gesteld. Wij hadden ook allerlei ideeën en sommigen ook uitgevoerd, maar ik vind het niks. Mijn terrein is mijn terrein.

Lucia88

Berichten: 553
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:38

O ik weet niet waarom maar ik denk meteen van neee, mijn privacy is ook zo belangrijk! Maar ik heb ook nog werk waarna ik graag alleen tussen de paarden m'n hoofd leeg maak, moet er niet aan denken om dan ook nog iemand tegen me aan te hebben staan praten, haha. Maar als ik op t werk niet sociaal hoefde te zijn dan was t misschien wel anders geweest hoor.
Laatst bijgewerkt door Lucia88 op 13-01-23 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23081
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:39

Ik zou het ook niet doen... privacy weg lijkt me echt vreselijk.

Edit: ik vraag me trouwens ook af of je oppas er eigenlijk wel op zit te wachten? Zij zet haar paard immers op die stal neer, blijkbaar vindt ze dat een prettige stal en zit ze er niet mee dat het paard relatief weinig ruimte krijgt?

JudithO

Berichten: 7100
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:00

Ik krijg letterlijk de kriebels als ik jouw koekjesverhaal lees. Niet van de shetten, maar van Callas en vooral Prisca. Mijn hemel! Ik hoop dat je dat inderdaad kunt uitwerken, want dit is inderdaad echt heel erg riskant. Zeker met de gedachte van trappende Prisca en paniekerige Callas.

Wat betreft het veulen, niet doen.
Alles in je tegens schreeuwt privacy weg. Dat is voor jullie heilig, dat moet je jezelf niet laten afnemen.

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:22

Fijn dat het net bevalt!

Ik zou inderdaad ook meer op mijn strepen gaan staan en de koekjes voorlopig maar even schrappen. Fey staat nu met 1 ander paard, maar toen ze nog in een kudde stond was de regel heel duidelijk: ík ben de baas. En om mij heen is ruimte en rust: geen gedram, geen gesnauw naar elkaar. En wie niet luistert krijgt een waarschuwing en dan een mep met de leadrope. Werkte feilloos.

Feyre staat nu zoals jij schetst: met 1 paard op een stuk wei. Gaat elke nacht wel op stal. En daar doet ze het prima. Zoals ik het lees levert het echt wel nadelen op, en vooral een hoop extra regel- en nadenkwerk. Plus dat je huidige kudde ook nog niet geheel naadloos functioneert. Zou er zeker geen paard van een ander bij halen nu.

Monique1963

Berichten: 8715
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 19:45

LOL ik vroeg jullie om de voordelen 8)7 Maar dit is ook heel behulpzaam.

Prairy schreef:
Nou, als ik het zo lees, zou ik het dus niet doen. Je probeert een ander te helpen, wat je siert, maar daarvoor moet je je eigen dingen op geven. Waar moet ze bijv naar de wc? Bij jou in huis? Buiten in de bosjes? Wat als het paardje iets sloopt, of jouw paarden slopen het paardje?

Ik ben zeer op mijn privacy gesteld. Wij hadden ook allerlei ideeën en sommigen ook uitgevoerd, maar ik vind het niks. Mijn terrein is mijn terrein.


@Prairy. Wc, heel erg goede opmerking. Ja in de bosjes want de wc kun je alleen via onze slaapkamer bereiken. Het slopen zou ik wel in een contract vastleggen.


Lucia88 schreef:
O ik weet niet waarom maar ik denk meteen van neee, mijn privacy is ook zo belangrijk! Maar ik heb ook nog werk waarna ik graag alleen tussen de paarden m'n hoofd leeg maak, moet er niet aan denken om dan ook nog iemand tegen me aan te hebben staan praten, haha. Maar als ik op t werk niet sociaal hoefde te zijn dan was t misschien wel anders geweest hoor.


@Lucia, ook al een erg goede opmerking, werk. Daar had ik niet over nagedacht. Ik werk nu wanneer het me uitkomt. Als Pip over de vloer gaat komen, moet ik me daar waarschijnlijk in aanpassen. Zij heeft een kind dat van school gehaald moet worden en zo. Dat lijkt me niet fijn dat ik me daaraan zou moeten aanpassen, dan ben ik niet vrij in mijn werktijden meer.


Achterom schreef:
Ik zou het ook niet doen... privacy weg lijkt me echt vreselijk.

Edit: ik vraag me trouwens ook af of je oppas er eigenlijk wel op zit te wachten? Zij zet haar paard immers op die stal neer, blijkbaar vindt ze dat een prettige stal en zit ze er niet mee dat het paard relatief weinig ruimte krijgt?


@Achterom, ook een goede opmerking. Ik denk dat ze diep in haar hart wel hier zou willen staan. Ze is altijd helemaal vol van ons gedoetje hier. Ze komt hier graag, is weg van Poupette en Callas. Haar zoontje is ook gek van Poupette. Het is ook nog eens maar 5km en die andere stal is 20km. Ze zou het liefst iedere dag hier komen zegt ze.
Maar... ze is idd ook helemaal idolaat van die mevrouw van die stallen. En dat terwijl ik zoveel zie dat niet door de beugel kan. Maar die vrouw heeft haar in heel moeilijke tijden op de been gehouden, dus daar kun je geen kwaad woord over zeggen.
Dus geen idee of als haar de vraag gesteld zou worden, zeker voor de eerste jaren of ze nee zou zeggen. Maar voor ik het vraag wil ik mijn gedachten hebben opgemaakt.

JudithO schreef:
Wat betreft het veulen, niet doen.
Alles in je tegens schreeuwt privacy weg. Dat is voor jullie heilig, dat moet je jezelf niet laten afnemen.


@Juud het is nog belangrijker voor Erwin. Hij zou dan voor haar een ander toegangspad graven, waar ze haar auto kan neerzetten. Maar het is onvermijdelijk dat ze toch op het erf moet.


Berdien schreef:
Feyre staat nu zoals jij schetst: met 1 paard op een stuk wei. Gaat elke nacht wel op stal. En daar doet ze het prima. Zoals ik het lees levert het echt wel nadelen op, en vooral een hoop extra regel- en nadenkwerk. Plus dat je huidige kudde ook nog niet geheel naadloos functioneert. Zou er zeker geen paard van een ander bij halen nu.


@Berdien, ook al een erg goede opmerking dat de kudde nog niet gestabiliseerd is. Mogelijk wel als die jaarling zou komen, maar nu zeker niet nee.

JudithO schreef:
Ik krijg letterlijk de kriebels als ik jouw koekjesverhaal lees. Niet van de shetten, maar van Callas en vooral Prisca. Mijn hemel! Ik hoop dat je dat inderdaad kunt uitwerken, want dit is inderdaad echt heel erg riskant. Zeker met de gedachte van trappende Prisca en paniekerige Callas.


Berdien schreef:
Fijn dat het net bevalt!

Ik zou inderdaad ook meer op mijn strepen gaan staan en de koekjes voorlopig maar even schrappen. Fey staat nu met 1 ander paard, maar toen ze nog in een kudde stond was de regel heel duidelijk: ík ben de baas. En om mij heen is ruimte en rust: geen gedram, geen gesnauw naar elkaar. En wie niet luistert krijgt een waarschuwing en dan een mep met de leadrope. Werkte feilloos.


@Juud en Berdien, de twee grote meiden zijn allebei grote bek klein hartje. En ik ben vandaag al begonnen wat op te voeden en Prisca kan heel goed luisteren. Er ging vandaag ook wat mis, ze kwam haar box weer uit, had nog geen kans gehad dat dicht te doen en Quarbonne liep te panieken. En ik zeg haar naam, ho, nee, en recule (achterwaarts) en daarna was ik er al bij om haar achteruit de box weer in te zetten en dat werkte keurig. Dus Prisca kan erg goed luisteren en accepteert het ook wat ik zeg.
Callas is Callas. Ze luister goed, maar o mèn wat is ze dan gefrustreerd. Hoofdzwaaien, schrapen, nog nét niet piepen.
Maar het gaat wel goedkomen, ik heb het te ver laten komen omdat ik het zelf zo lollig vind. Dus ik kan zelf ook weer de grens trekken.

En ja het net is geweldig! Moet echt zo ff foto van maken.

Monique1963

Berichten: 8715
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 20:03

Ik moet alleen nog een touw maken om door de bovenkant te vlechten om het net te sluiten, want het is wel netjes opgeborgen zo het hooi, maar het is geen slowfeeder nu, want mevrouw bedient zich vrijelijk.

Ok hier dus even wat Prisca-hooinet-spam en Callas moest natuurlijk ook op de foto.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:32

Knappe dames :+:

Bij Fey hangt het veel hoger, net niet té hoog voor de vullers :)) Op deze hoogte is het inderdaad niet heel erg slow. Wel effectief tegen door de stal maaien, dat is al een voordeel!

-Namiro-

Berichten: 1957
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:33

Welke maat is dit Monique? L of XL?
En heb je enig idee hoeveel er in kan?
Ik ben ook aan het overwegen om een net te gaan ophangen.. ik voer nu buiten in een slowfeeder (ibc-vat met rooster erover) maar met de wind en regen van de afgelopen dagen is dat niet heel fijn want dan regent het hooi (ondanks afdak) toch nat..
en dan eten de heren het natuurlijk niet meer :x