[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 18:03

Ik heb fb maar woon in Groningen dus of dat zin heeft?
Wil hem wel voor je delen natuurlijk

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 18:06

vopo914 schreef:
Ik heb fb maar woon in Groningen dus of dat zin heeft?
Wil hem wel voor je delen natuurlijk


Dank VoPo, het heeft altijd zin. Ik stuur je een pb'tje.

Besje

Berichten: 827
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:21

Ik wil hem hier in be ook gerust delen

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 20:55

Besje schreef:
Ik wil hem hier in be ook gerust delen


Graag Besje, hoe meer delen, hoe meer kans. Ik stuur je een pb'tje.

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 22:17

Ik heb ook Facebook, dus wil hem graag voor je delen.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 22:19

Top bribootje, hij staat op mijn https://www.facebook.com/MootjeFrankrij ... &ref=notif

dank voor je moeite, je weet nooit hoe een balletje kan rollen.
Het is in de omgang echt een lieve pony, behalve dan met wandelen als hij van de kudde af moet en hij is niet lief tegen callas. Maar idd wat Tinka suggereerde met een andere ruin, of misschien met 1 merrie zal het prima gaan.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 22:47

Goed dat je die link deelde Mo, ik heb hem gedeeld. Heel verstandig om een andere plek voor Quarbonne te zoeken, ik hoop echt dat het snel lukt. Ik zou toch wel de opvang een ultimatum stellen van bij voorbeeld maximaal 2 maanden. Als het jou binnen die tijd niet lukt om een andere plek voor hem te vinden zou hij toch wel echt naar hun terug moeten kunnen!

Jij loopt op je tandvlees door hem, de andere paarden hebben ook alleen maar last van hem, zelfs Prisca die hem een soort van accepteert. Jouw paarden ( en jij natuurlijk ook) verdienen beter! Echt, ik snap jouw beslissing volkomen hoor!

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 22:58

Jet schreef:
Goed dat je die link deelde Mo, ik heb hem gedeeld. Heel verstandig om een andere plek voor Quarbonne te zoeken, ik hoop echt dat het snel lukt. Ik zou toch wel de opvang een ultimatum stellen van bij voorbeeld maximaal 2 maanden. Als het jou binnen die tijd niet lukt om een andere plek voor hem te vinden zou hij toch wel echt naar hun terug moeten kunnen!

Jij loopt op je tandvlees door hem, de andere paarden hebben ook alleen maar last van hem, zelfs Prisca die hem een soort van accepteert. Jouw paarden ( en jij natuurlijk ook) verdienen beter! Echt, ik snap jouw beslissing volkomen hoor!


Da's lief Jet. Ik heb je vriendschap graag en gelijk geaccepteerd uiteraard op FB. Dank voor het delen!

Ik zit er zo ontzettend mee in mijn maag. Ben hier de hele tijd oplossingen aan het bedenken om hem toch te houden, het betekent toch weer heel veel aanpassingen voor hem, die we al gedaan hebben. Ik zou hem op de track kunnen laten lopen, maar dat betekent ook de track veilig maken, weer heel veel werk. En Erwin was net zo blij dat hij klaar was met omheinen. Als het niet anders kan, gaan we dat doen, maar ik heb het veels te lang laten verslonzen. Ik heb me pas vannacht gerealiseerd, na het filmpje goed gezien te hebben, hoeveel mazzel we hebben gehad dat alles goed is afgelopen met alle dingen de laatste tijden. Ik bedoel een ijzeren paaltje van 2cm dik helemaal haaks ombuigen, stel je het geweld voor dat daarbij gepaard is gegaan. Echt ik heb zo te doen met Callas. Ze wil het zo goed doen, en alle factoren van het leven zijn gewoon tegen haar En dan moet ik zo huilen. Bah.

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 23:17

Ook ik heb het gedeeld op mijn Facebook. Ik heb je een vriendenverzoek gestuurd!

Muga

Berichten: 2074
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 23:23

Ik heb hem ook gedeeld. Klinkt als een hele wijze en weldoordachte beslissing! Veiligheid en plezier staan voorop. Een beetje onbezorgd ertussendoor kunnen wandelen en slapen in de nacht is toch wel heel wat waard.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 23:26

Otti1977 schreef:
Ook ik heb het gedeeld op mijn Facebook. Ik heb je een vriendenverzoek gestuurd!


Super! Ik heb uiteraard alle verzoeken tot vriendschap geaccepteerd. Dank je! En ook dank voor het delen. Alles helpt. En niet omdat ik hem nu zo nodig kwijt moet, het is echt met poetsen etc een superlieve pony. Hij heeft alleen verlatingsangst en kan niet zonder de andere pony's dan wordt hij lastig.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 23:28

Muga schreef:
Ik heb hem ook gedeeld. Klinkt als een hele wijze en weldoordachte beslissing! Veiligheid en plezier staan voorop. Een beetje onbezorgd ertussendoor kunnen wandelen en slapen in de nacht is toch wel heel wat waard.


Wauw, dank je ook Muga! Op dit moment verwacht ik niet überhaupt nog te slapen de komende dagen. Zo'n beslissing is zó ingrijpend. Hubby probeert support te geven, maar dit is voor hem een heel onbegrijpelijk traject.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 23:33

Ook ik vind het voor Callas heel erg sneu..ze probeert het allemaal zo goed te doen en het pakt telkens verkeerd uit voor haar
Ik zag trouwens ergens in jou topic iemand die Q helemaal geweldig vond...zou ze al gelezen hebben dat je hem weg wilt doen?
Ik deel de versie van jou fb ook nog even op mijn tijdlijn
Je weet maar nooit..ik hoop dat er een mooi huisje komt voor Q want hij is een prachtig paardje

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 23:44

vopo914 schreef:
Ook ik vind het voor Callas heel erg sneu..ze probeert het allemaal zo goed te doen en het pakt telkens verkeerd uit voor haar
Ik zag trouwens ergens in jou topic iemand die Q helemaal geweldig vond...zou ze al gelezen hebben dat je hem weg wilt doen?
Ik deel de versie van jou fb ook nog even op mijn tijdlijn
Je weet maar nooit..ik hoop dat er een mooi huisje komt voor Q want hij is een prachtig paardje


In het hele traject met Callas en het tij keren, is dit zo'n ontzettende hobbel, Moet zoveel huilen. Maar wat Balance ooit zei, ik moet niet mijn menselijke emoties projecteren op dieren.

Maat ik zou het zooo fijn vinden, ooit gewoon zoals andere bokkers gewoon rust te hebben, geen gedoe, geen risico op ellende.

Malbec
Berichten: 1951
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 00:21

Oh jeetje Mo, je blijft er mee bezig zo..!


Ik pik even dit stukje van Muga er uit, helemaal mee eens!

Muga schreef:
Klinkt als een hele wijze en weldoordachte beslissing! Veiligheid en plezier staan voorop. Een beetje onbezorgd ertussendoor kunnen wandelen en slapen in de nacht is toch wel heel wat waard.


En ik weet ook zeker dat als jij zo’n beslissing maakt, dat het de juiste is.

Houden van is ook loslaten..

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 12:01

Benthhh schreef:
Oh jeetje Mo, je blijft er mee bezig zo..!


Ik pik even dit stukje van Muga er uit, helemaal mee eens!

Muga schreef:
Klinkt als een hele wijze en weldoordachte beslissing! Veiligheid en plezier staan voorop. Een beetje onbezorgd ertussendoor kunnen wandelen en slapen in de nacht is toch wel heel wat waard.


En ik weet ook zeker dat als jij zo’n beslissing maakt, dat het de juiste is.

Houden van is ook loslaten..


Dank je Benthhh. Ja dat.

Ondertussen weer een nacht wakker gelegen. Tot de conclusie gekomen dat alle ongelukken met de hekken in 1 land zijn gebeurd en allemaal in de nacht. Dat is een heel schraal land met nauwelijks gras, waar dan ook de hooiklok staat. Mijn redenatie is nu, zou het mogelijk zijn dat Quarbonne de plekken gras voor hem en Prisca wil houden en Callas daarvan wegjaagt? En dat Callas in de nacht niet goed het lint ziet.

In ieder geval vind ik dat wel logisch klinken. Dus als tussenoplossing gaan ze niet meer in de nacht naar buiten. Helaas dan alleen maar zo'n 14 uur buiten, dat is niet handig voor Prisca's maag, maar goed, met het grote hooinet moet ze het wel trekken.
Verder dan dus ook niet meer op het schrale land. We hebben namelijk in de andere drie landen niet gezien dat hij jaagt. Dat hij Callas een keer klem dreef achter Prisca en dat Prisca begon te meppen was ook in dat schrale land.

Het gisteren gescheiden houden van 2x2 leverde op dat Callas de hele tijd langs het hek heeft lopen draven. Ook dat is niet goed voor haar been, en daar zou ze uiteindelijk wel aan wennen en rustiger worden, maar ideaal was dat ook niet.

Dus hebben we ze vandaag naar het grootste land gebracht, waar heel veel te eten valt overal. Daar zijn geen goede of slechte plekken zoals in dat schrale land.

Afijn, tot er iemand voor komt, ga ik het dan zo oplossen. Betekent waarschijnlijk wel dat ik dan toch nog hooi te kort ga komen, omdat ik dan meer hooi moet voeren door de nacht heen, maar goed dat zien we dan wel weer.

Overigens via bokt een belangstellende, dus wie weet.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:17

Dat lijkt me een prima oplossing..
En belangstellende via bokt....spannend

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 17:27

Er zijn nu drie belangstellenden. 1 via bokt en 2 via franse fb's. De boktmevrouw heeft er problemen mee dat de stichting twee maal per jaar een controle wil doen. Nu weet ik uit ervaring dat ze niet ieder half jaar komen, maar ze willen wel graag foto's en films en mail-updates. Aan de ene kant kan ik het me wel voorstellen dat die boktmevrouw dat niet leuk vindt, maar aan de andere kant is het wel meer een garantie dat het goed met hem gaat. Maar na haar laatste reactie dat ze het niet leuk vindt dat ze controles zou krijgen, heeft ze niet meer gereageerd. De vervoerskosten naar NL zouden rond de 850 euro liggen en omdat Quarbonne verder gratis is, had ze daar geen problemen mee.

De mensen via Franse FB, daar heb ik het niet zo mee. De ene reageert telkens superpinnig en de andere lijkt ontzettend dom en stelt domme vragen. En van die laatste denk ik dan, ben jij nou een paardenhouder, dan zou je dit en dat moeten weten. En dan voel ik van mezelf dat ik hem daar niet heen wil doen. Dat voelt dan voor mij niet goed.

Die superpinnige daarvan heb ik het gevoel dat ze hem wil gaan laten berijden. Soort onderbuikgevoel door de woordjes die ze af en toe zegt en dan denk ik, verspreek je je nou? En dan zeg ik, dat hij niet te berijden is. En dan reageert ze daar helemaal niet op, maar banketstaaf er overheen. Ik heb ook duidelijk gezegd ook in de fr advertentie dat hij niet voor kinderen is. Dus bij deze heb ik ook geen goed gevoel.

Er was nóg een franse dame en die had niet goed gelezen. Ben je de hele tijd aan het antwoorden, bouwt je hoop op en dan zegt ze ooooooh is het een shetlander. Duh! Dat kun je toch ook aan de foto's zien? De maat staat er ook bij, maar ze dacht dat het een pony van richting de 1,40m was. Zucht.

Een andere vrouw zag hem wel zitten, maar ze wil hem live zien en toen ik zei dat ik wel een video kon maken, ga ik sowieso doen, zei ze, nee het gaat me om het karakter en niet om zijn gangen. Ja. Dat snap ik.

Ik ben zelf ook aan het zoeken naar oproepen van mensen die zoeken, maar wel jammer mensen halen hun oproep niet weg en dus zijn ze al voorzien.

We zijn vandaag een paar keer in de wei wezen kijken, dat wil zeggen ik te voet en Erwin met zijn drone en het gaat goed. We hebben veel oude drone opname gekeken om te kijken bijvoorbeeld of Quarbonne Prisca afschermt van Callas, maar dat valt zat mee. Een enkele keer staat hij tussen hen in, maar meer keer niet dan wel.

Erwin neigt naar hem gewoon houden, niet meer in het schrale land zetten en situaties als van de week vermijden. Maar ja, ik ben dan van wat als het wel een keer fout gaat, dan sla je jezelf voor je kop.

In ieder geval is de situatie nu geruststellend, het is goed te doen zo met de plannen die ik nu heb om het te structureren, maar als er iemand komt, gaat hij weg.

Maar ik zie het eerder gebeuren dat ik zelf met nog een paardje extra thuiskom. Wat staan er veel paarden te geef. Ongelooflijk. Niet tientallen, maar honderdtallen en recent allemaal, lijkt wel of iedereen zijn oudje in het nieuwe jaar weg wil doen. Wat een triestigheid. En wat een hartjes staan erbij.

Zo twijfel ik enorm op dit moment om een minishetje bij de opvang waar Quarbonne vandaan komt te nemen voor Poupette, tegen dat zij Quarbonne terugneemt. Zij heeft op dit moment enorme kosten aan het paardje, hb en nierproblemen. Over de 20 jaar. Goh Mo, zoek je dat nou op of zo? Nou, ja, misschien wel. Ze heeft duidelijk op haar site staan hoeveel het kost per jaar, maar ja, aan de andere kant was ze over Quarbonne ook niet helemaal eerlijk, want in de adv die ze voor mij op haar fb heeft gezet, heeft ze gezegd dat hij voernijd heeft. En dat klopt, maar dát had ze niet aan mij verteld volgens mij. Dus tja, is ze betrouwbaar of niet. En dan zou ze wel de reiskosten voor Quarbonne moeten betalen. Afijn, het houdt me bezig.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:40

Wat een dappere keuze! Ik kan me de slapeloze nachten zo voorstellen. Of je er dan een nieuw zorgenprojectje bij moet halen.. je hebt al twee, misschien wel drie, patiënten staan hè :)

Ik gun je echt zorgeloos plezier met je kudde, lekker genieten. Je werkt er zó hard voor!

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:24

Het was eerlijk gezegd ook al door mijn hoofd geschoten of het niet een idee was om Quarbonne te ruilen met een kleinere shet van de stichting waar hij vandaan komt. Had ook al even op haar site gekeken. Maar bij die ene dacht ik, die moet ze maar niet nemen, gezien de kosten en de zorg die daarbij zitten...

En ik snap Erwin z'n gedachtengang ook hoor. Misschien eerst even aankijken hoe de dynamiek in de kudde wordt met de aanpassingen die je nu bedacht hebt.

Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:35

Een pony die hoefbevangen is zou ik niet aan beginnen.
De stichting wil Q niet terugnemen, dan zou ik denken dat ze bij de nieuwe eigenaar ook geen controle doen, die heeft dan niets met de stichting te maken lijkt mij, vind d het een rare gang van zaken zo.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:45

Mee eens :j
Stel dat ik een pony over zou nemen in zo'n situatie, dan zou ik dus echt geen boodschap meer hebben aan die stichting. De vorige eigenaar heeft hem van hen overgenomen, zij wilden hem niet terug en dus heeft hij een ander baasje gevonden. Wat de vorige eigenaar dan met de stichting heeft afgesproken, is dan echt niet mijn probleem :n

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:49

Als die stichting zeggenschap wil blijven houden en dus in zekere zin eigenaar blijft, dan zullen ze dieren die niet bij adoptant kunnen blijven terug moeten nemen. Anders is het verkocht en dus geen zeggenschap over wat nieuwe eigenaar doet.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 19:29

Hi allemaal,

Tja, ik weet niet hoe dat in Nederland geregeld is, maar in Frankrijk is het zo dat je als volgende eigenaar van een geadopteerd paard, het overneemt met contract. Dat staat ook zo in het contract. Je bent niet vrij om te doen en laten wat je wilt.

En mogelijk dat andere stichtingen wel paarden terugnemen, maar in mijn contract staat dat ze niet verplicht kan worden het paard terug te nemen of om te helpen zoeken naar een nieuwe baas.

Maar... ik heb toch eens een balletje bij haar opgegooid over ruilen. Nu komt van ruilen huilen zeggen ze. Maar goed, dáár staat ze niet negatief tegenover. Ik ga info krijgen over welke shetjes ze heeft, niet Carla dan, dat is de HB nier-pony, maar ze heeft volgens mij nog twee vosruintjes staan.

Dan moet ik nog zien dat zij de reiskosten van Quarbonne gaat betalen en ik die van de nieuwe shet.

Als het wat gaat worden althans. Maar er is in ieder geval een opening.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18143
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:36

Ik heb het filmpje nog eens teruggekeken; Q claimt Prisca heel duidelijk. Nu is het me ook duidelijk waarom hij uit zijn stal wil, dan kan hij namelijk niet claimen. Wat jullie nu gedaan hebben is voor dit moment echt wel de beste oplossing. Wat een gedoe.
Let eens goed op, vlak voordat een paard aanloopt, gaat het hoofd een keer naar links en rechts (weet niet of het altijd in die volgorde is hoor en ik zie het ze ook niet altijd doen) en stapt dan pas vooruit.
In het filmpje doet hij dat ook.
Misschien helpt dat om hem wat meer voorspelbaar te maken.