[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:42

Hier is ook heel veel regen gevallen, vooral vandaag de hele dag door. Zag op de weerradar een hele strook van de regen van noord naar zuid, ipv West naar Oost. Dus die bleef de hele tijd hangen.
En bij de paarden weer een spekgladde modderboel.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 20:22

Tinka schreef:
Hier is ook heel veel regen gevallen, vooral vandaag de hele dag door. Zag op de weerradar een hele strook van de regen van noord naar zuid, ipv West naar Oost. Dus die bleef de hele tijd hangen.
En bij de paarden weer een spekgladde modderboel.


En er gaat nog 10 dagen regenachtig weer komen. Op de graasplekken is het niet glad, maar rond de hooiton wel. Niet bij de stallen daar hebben we grindmatten, maar je doet er niets aan, waar geen matten liggen of gras groeit. Het is wel weer al erg soppig. Als dat doorgaat worden we sippig ;-)

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:26

Achjaa, tegen het water tekort :+

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 20:27

Sintara schreef:
Achjaa, tegen het water tekort :+


Hahaha, Sintara, ja count your blessings.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18143
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:27

Noodweer is altijd brrrr hoor. Dan ben je blij als de waarschuwing weer wordt ingetrokken.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 20:32

balance schreef:
Noodweer is altijd brrrr hoor. Dan ben je blij als de waarschuwing weer wordt ingetrokken.


Het dreigt nu nog steeds, maar er gebeurt nog niets. Maar de weersverwachtingen zijn bij ons huis toch altijd anders dan de werkelijkheid. En het is hier erg plaatselijk. De oppas die 5km verderop woont, heeft vaak veel slechter weer, dan belt ze mij, spoel je al weg? En dan is het hier kurkdroog. Zo gek is dat. Het lijken hier allemaal wel microklimaatjes.

De paarden zijn in ieder geval niet heppie. Duidelijk fris weer, met al die woei.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18143
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:34

Strak plan om er vandaag dan maar niet op te klimmen :=

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 20:44

balance schreef:
Strak plan om er vandaag dan maar niet op te klimmen :=


Ha, nee dat is niet wijs. Maar ik zou het Prisca nu ook niet aan willen doen. Ze strest erg snel van een ritje en heeft onderweg altijd dunne mest. Met storm zou het echt te zielig zijn. Dan loopt ze zo te stressen dat ze gaat flemen. De stress is ook niet goed voor haar maag. Dus ik zoek de ideale weersomstandigheden uit om met haar te gaan rijden. Ook moet ze veel gegeten hebben. Afijn, dat is het nu allemaal niet, lol. Dus ik heb al een week niet op haar gereden.

Ik ben met Callas wel een keer in een storm wezen rijden. Ik was helemaal klaar en gezadeld, mooi weer, maar ja in de bergen waar ik toen woonde, sloeg het weer binnen een paar minuten om. Ik was bij het voetbalveld aldaar en de coniferen van een meter of 8 hoog, vouwden echt dubbel. Maar daar gaf Callas dan weer helemaal niets om. Ik ben wel omgekeerd en naar huis gegaan, omdat ik het in het bos niet vertrouwde met takken die konden vallen.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 14:32


JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 15:26

Leuk weer! Die mezen, te schattig.
En de badkamer ziet er echt al heel goed uit. Die tool die jullie gebruiken om die balk uit te snijden, hebben wij ook. Echt ideaal inderdaad :j

Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 15:53

Schattige meesjes. Wij hadden in Den Bommel altijd heel veel zwaluwnestjes, met kwetterende baby's erin. Maar alles kwam onder de vogelpoep, niet fijn. We hebben toen de ingang van de stallen met een speciaal plastic strokengordijn afgesloten. Geen nestjes meer binnen. Maar je moest niet de deur open laten, dan hing er binnen een paar uur weer een nestje.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 16:10

JudithO schreef:
Leuk weer! Die mezen, te schattig.
En de badkamer ziet er echt al heel goed uit. Die tool die jullie gebruiken om die balk uit te snijden, hebben wij ook. Echt ideaal inderdaad :j


Dank je Juud. Ja die meesjes zozooo zoet. Echt lief.
Badk zijn we blij mee, het gaat langzaam, maar zeker. Hij moet wel eind mei af zijn. Dan komen zijn zus en vriend kamperen, dan willen we wel een douche en toilet, die niet aan onze slaapk vastzit, kunnen bieden. Maar het onkruid buiten gaat als een gek en ook het onkruid maaien moet gedaan worden om de kwaliteit van de graaslanden op dit moment goed te houden. Als we het onkruid laten gaan, blijft er te weinig gras over. Dus we kunnen per saldo maar een halve dag eraan werken. Dus langzaam dan breekt het lijntje niet.


Tinka schreef:
Schattige meesjes. Wij hadden in Den Bommel altijd heel veel zwaluwnestjes, met kwetterende baby's erin. Maar alles kwam onder de vogelpoep, niet fijn. We hebben toen de ingang van de stallen met een speciaal plastic strokengordijn afgesloten. Geen nestjes meer binnen. Maar je moest niet de deur open laten, dan hing er binnen een paar uur weer een nestje.


Dat heb ik me nou altijd afgevraagd Tinka, hoe snel zwaluwen dat nou zouden bouwen? Het lijkt me heel kwarwei omdat te bouwen. Bij ons hangen een stuk of 8 nestjes her en der. Wij en ook de oude bewoners hebben er plankjes onder gemaakt, zoals je ook bij de zwarte roodstaartjes kunt zien. Maar we hebben nestjes van kleipropjes en nestjes van een melange van klei en plantaardig materiaal. Dus ik dacht dat dat wel heel veel werk voor ze was. Maar binnen een dag had ik niet verwacht!

Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:31

Ja ze zijn supersnel, ze maakten het van spuug, klei, stro en paardenhaar.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 16:36

Tinka schreef:
Ja ze zijn supersnel, ze maakten het van spuug, klei, stro en paardenhaar.


Spuug wist ik en ik heb ze bij de andere huizen klei zien jatten van modderpoelen. Maar dat ze zo snel kunnen bouwen wist ik niet. Hahaa, het zijn net honingbijen. Die hebben een raat binnen een paar uur gemaakt.

Ik vind het erg jammer dat ze er niet zijn dit jaar. Het scheelt ook erg veel aan muggen als ze er wel zijn. Ik vind het gekwetter ook erg gezellig. Maar misschien is het maar goed dat ze er nu niet zijn, want het regent zoveel dat er bijna geen insecten zijn. Heerlijk voor de paarden trouwens, maar ze hadden nu niet genoeg eten denk ik gehad voor hun baby's.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18143
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:14

Wat regelt de natuur dat toch fantastisch.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 08:19

balance schreef:
Wat regelt de natuur dat toch fantastisch.


Ja vaak is de natuur fantastisch, maar ik vind haar ook wreed. Uiteraard is dat onze menselijke perceptie, maar toch. Ik zie dat de paarden die wekenlange regen niet leuk vinden. Af en toe komen ze schuilen. Maar vaak staan ze als een verpieterd groepje te treuren in de stromende regen. Prisca bijvoorbeeld doet dan haar hoofd helemaal naar beneden. En dan denk ik, moeder natuur had je dat niet anders kunnen bedenken. En vooral ook het eten en gegeten worden. Ernstig naar van moeder natuur.

Wat wel weer grappig is, is dat ik natuurlijk de verharing/verkleuring van Prisca en Quarbonne nog niet een heel seizoen heb meegemaakt. Prisca is van lichterbruin in de winter nu naar diep donkerbruin aan het gaan. Ik hoop weer op mooie appels in haar vacht. Quarbonne gaat van bruinzwart naar zwart. Toverballetje Poupette moet nog heel wat witte haren verliezen, maar de scheerhappen verdwijnen gestaag. Ze wordt weer bruiner.

Er komt nog minstens tien dagen regelmatig regen aan. Errug nat allemaal. We hopen dat het allemaal goed gaat komen met het hooi! Over 10 dagen is het al eind mei...

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:56

Dat hooi is toch altijd wel weer een zorgenkindje hè? Hier ook hoor. Wij hooien normaal pas eind juni/eerste helft juli, maar het is nu zo hard gegroeid (door het perfecte weer) dat het tegen half juli allang plat ligt. Dus we duimen maar dat juni de perfecte hooimaand wordt, met een hittegolfje van een week ofzo ;)

Hoop dat het bij jullie snel weer beter wordt. Het water is hard nodig, maar het moment |(
Mijn schoonzus woont in Italië in de regio waar het afgelopen dagen zulk slecht weer was. En dat terwijl ze zich juist aan het opmaken waren voor het nieuwe seizoen....

En herkenbaar hoor dat je paarden het niet leuk vinden. Is hier ook verre van een succes. Meestal ook meteen eentje aan de diarree.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 18:23

bribro schreef:
Dat hooi is toch altijd wel weer een zorgenkindje hè? Hier ook hoor. Wij hooien normaal pas eind juni/eerste helft juli, maar het is nu zo hard gegroeid (door het perfecte weer) dat het tegen half juli allang plat ligt. Dus we duimen maar dat juni de perfecte hooimaand wordt, met een hittegolfje van een week ofzo ;)

Hoop dat het bij jullie snel weer beter wordt. Het water is hard nodig, maar het moment |(
Mijn schoonzus woont in Italië in de regio waar het afgelopen dagen zulk slecht weer was. En dat terwijl ze zich juist aan het opmaken waren voor het nieuwe seizoen....

En herkenbaar hoor dat je paarden het niet leuk vinden. Is hier ook verre van een succes. Meestal ook meteen eentje aan de diarree.


Dat is 'grappig' dat je dit deelt. Namelijk de twee grote mutsen zijn ook allebei aan de dunne geweest. Voor Prisca niets nieuws, ze is een hele tijd erg goed geweest met zelf mooie balletjes, maar soms zo erg dat ik twijfel of ik niet een stuk van haar staart aan de binnenkant zal wegscheren. Het staat gewoon stijf van de mest. Veel water en het gaat er wel weer uit, maar goed.
Callas heeft eigenlijk nooit natte mest, dus dat was wel even gek, ook omdat ze hoestte.

Waar ligt dat aan volgens jou dat ze met nat weer diarree krijgen?

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:15

Hier merk ik dat veel paarden natte mest krijgen in het vroege voorjaar met veel vers gras, dan is het groen van kleur ook. Maar ook in het najaar met natte dagen, als het langere gras nat wordt. Dan is de mest vaak niet groen, maar wel heel dun.
Naar mijn idee ligt het dan aan te weinig droog ruwvoer binnen krijgen.

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:18

Tja, waar ligt het aan? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Die van mij heeft nogal gevoelige darmen denk ik. Verslechtering van het weer kan zomaar resulteren in koliek. Te lang in (nat) gras is minimaal diarree.

Wat werkt bij die van mij is:
1. Veel ruwvoer (droog en stevig hooi en extra ruwvoermix), bij aanhoudend regen meer ruwvoer;
2. Goed afwegen hoe lang ze op de wei kunnen, ligt deels aan seizoen maar dus aan het weer.
3. Bij aanhoudende regen 's avonds eerder op stal en 's ochtends later naar buiten.

Ze hebben trouwens ook een schuilstal waar ze altijd in kunnen en dat doen ze ook, maar op stal werkt op één of andere manier beter voor de darmen en vindt ze ook fijner. In de schuilstal staat ze net als die van jou heel zielig te kijken terwijl ze op stal net doet alsof ze bij een wellness is.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:19

Het is een gebrek aan structuur, misschien kun je ze een plakje stro aanbieden?

Ik ben vanaf zondag trouwens in Frankrijk, maar niet echt bij je in de buurt :D trektocht in vercors met mn vader *\o/*

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:44

Sintara, wat gaaf, een trektocht met je vader!

Eentje bij ons op stal heeft sowieso last van gras. Altijd dunne mest dan, maar als ze er dagelijks een handje Speedybeet dat geweekt wordt bij krijgt, gaat het een stuk beter.

En eentje die bij ons op stal stond had altijd last van koliek in het najaar met het langere natte gras, die had een verdikte dunne darm. Waardoor was niet bekend, maar die werd later vroeg in het jaar weer 's nachts op stal gezet met droog hooi en speciaal "krachtvoer" en dan ging het wel goed.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 10:18

Jet schreef:
Hier merk ik dat veel paarden natte mest krijgen in het vroege voorjaar met veel vers gras, dan is het groen van kleur ook. Maar ook in het najaar met natte dagen, als het langere gras nat wordt. Dan is de mest vaak niet groen, maar wel heel dun.
Naar mijn idee ligt het dan aan te weinig droog ruwvoer binnen krijgen.


Hi Jet, dat groener worden dat herken ik. Zo wat kan dat groen zijn zeg!

bribro schreef:
Tja, waar ligt het aan? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Die van mij heeft nogal gevoelige darmen denk ik. Verslechtering van het weer kan zomaar resulteren in koliek. Te lang in (nat) gras is minimaal diarree.

Wat werkt bij die van mij is:
1. Veel ruwvoer (droog en stevig hooi en extra ruwvoermix), bij aanhoudend regen meer ruwvoer;
2. Goed afwegen hoe lang ze op de wei kunnen, ligt deels aan seizoen maar dus aan het weer.
3. Bij aanhoudende regen 's avonds eerder op stal en 's ochtends later naar buiten.

Ze hebben trouwens ook een schuilstal waar ze altijd in kunnen en dat doen ze ook, maar op stal werkt op één of andere manier beter voor de darmen en vindt ze ook fijner. In de schuilstal staat ze net als die van jou heel zielig te kijken terwijl ze op stal net doet alsof ze bij een wellness is.


Hi Bribo, grappig is dat inderdaad! Dat herken ik ook! Schuilstal kijken ze idd sneu en in de boxen staat ze gewoon te suffen, zonder dat driehoekje boven hun ogen.


Sintara schreef:
Het is een gebrek aan structuur, misschien kun je ze een plakje stro aanbieden?

Ik ben vanaf zondag trouwens in Frankrijk, maar niet echt bij je in de buurt :D trektocht in vercors met mn vader *\o/*


Hi Sintara, stro durf ik niet, want Callas heeft meermalen in het verleden strokoliek gehad. Twee keer strokoliek. 1x koliek van wassen met verkeerd luizen spul en twee keer koliek gehad waarvan ik het gemist heb en dus ook niet weet waarvan. Hier heeft ze maar 1x koliek gehad en ik kan me niet herinneren waarvan.

En gaaf je trektoch. Te voet, fiets , auto? ⛺ kamperen, hotel? En nee, je zit vlakbij grenoble dat is nog een dag rijden van ons. Mocht je een omwegje willen maken, dan ben je welkom.


Jet schreef:
Sintara, wat gaaf, een trektocht met je vader!

Eentje bij ons op stal heeft sowieso last van gras. Altijd dunne mest dan, maar als ze er dagelijks een handje Speedybeet dat geweekt wordt bij krijgt, gaat het een stuk beter.

En eentje die bij ons op stal stond had altijd last van koliek in het najaar met het langere natte gras, die had een verdikte dunne darm. Waardoor was niet bekend, maar die werd later vroeg in het jaar weer 's nachts op stal gezet met droog hooi en speciaal "krachtvoer" en dan ging het wel goed.


Hi weer Jet, najaarsgras is idd anders dan voorjaarsgras.

Ik wil ze liever niet de nacht op stal hebben, maar ze kunnen wel 24/7 bij de hooiklok. Dit vinden ze soms lekkerder dan gras. Soms staan ze daar ook te dutten en eten ze om beurten. Soort buffet waar je meer keren na uitbuiken gaat opscheppen ;-) We hebben veel andere dingen die ze ook eten, bijvoorbeeld de schors van mijn pruimenboom, vind ik dan weer niet zo leuk, maar ja, ze eten ook dode brandnetels. Ik trek regelmatig en dan leg ik ze voor ze neer en dat gaat helemaal op als ze verlept zijn. Verder hebben we veel kleefkruid, erg goed voor de bloedzuivering ook, de fruitbomen worden allemaal gesnoeid en ik zie ze af en toe een bramenblaadje plukken, maar dat is zelden. Verder staat er nog veel grote weegbree, wat klaver maar daar zijn ze niet eens zo gek op. Dus er staat erg veel natuurlijks te eten, behalve alleen nat gras. Dus ik zou verwachten dat ze wel vezels ook binnenkrijgen en dan hooi natuurlijk. Maar voor Prisca moet ik echt iets gaan doen, het is erg erg met haar darmen.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 08:29

Over Prisca gesproken, vandaag grinnikte ze naar me. Gezellig!

Misschien vandaag weer een filmpje, ik zal eens kijken of we wat te vertellen hebben.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:16

Wat lief dat ze naar je grinnikt. En ja ik snap dat je stro dan een beetje eng vindt, al zullen ze er naast gras vast niet zoveel van eten..

Trektocht is te paard natuurlijk /3