Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:25

Ik wil me hier ook melden! Ga mijn pony ook beleren, ben al begonnen maar zal zeker tot in 2018 gaan duren verwacht ik. Het is een Shetlander Merrie van 10 jaar, het is de bedoeling dat ze voor de kar gaat lopen.

Al begonnen met dubbele lijnen, zijn al regelmatig in de menpositie bezig. Het gaat al redelijk goed, maar er is nog een lange weg te gaan!

Afbeelding
Afbeelding

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:15

Ik ga Breezer zelf beleren, maar ik heb dan wel het voordeel dat ik op een stal sta bij een internationale menner die ook beleerd en heel ervaren is. Dus ze zal mij wel helpen met de eerste ke(e)r(en) voor de wagen denk ik.

Ik fiets voornamelijk veel met die pretletter, hij is super braaf maar ook heerlijk vrolijk en wat ontstuimig soms. Lekker ding :D


Qua hangen, ik ga met poetsen al snel op een krukje staan en dan de andere kant poetsen terwijl ik over dier heen hang, en dat bouw ik dan uit door er een keer overheen te klimmen. Je merkt wel of het kan of niet.

Breezer kan je gewoon tegen aan springen, op gaan hangen, been erover heen, erop zitten, hij reageert nu al helemaal nergens meer op dus inrijden zal appeltje eitje zijn, maar dat doen we voorlopig toch nog niet.


Ik heb hem van de week voor het eerst voor de sleep gehad (tuig kent ie al een tijdje, incl los hangende riempjes tegen zijn benen). Ik fiets vaak met tuig op en heb ook aantal keer beetje gelongeerd ermee.

Afbeelding

Afbeelding

Ging dus ook gewoon goed. Overgang halt/stap/draf en draaien.

Ik denk dat je hem zo kan inspannen maarja, hij is nog te jong, dus we blijven dit gewoon herhalen. Niet teveel slepen, vind die korte rondjes te belastend.

Met longeren heb ik hem ook al een paar keer aan een bijzetje gehad, vrij los natuurlijk, hij komt hem alleen tegen als hij zijn hoofd echt omhoog gooit maar hij loopt uitzichzelf nog al 'inde krul'

Afbeelding

Balkjes lopen doe ik ook wel eens.

Afbeelding
Allemaal hoogstens een minuut of 10 hoor, ik kom sowieso al niet vaker op stal dan om de dag, en ik probeer zoveel mogelijk met hem te gaan fietsen dan en zo min mogelijk in die kleine longeerbak

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:19

Ricie: Ben benieuwd! Men zegt wel eens dat oudere paarden en ponys langzamer leren, of dat echt zo is geen idee, ik heb altijd jonkies gehad. Keep us posted!

Art_Ificious: kan goed toch dat ie weer smaller wordt? is nog vol in de groei? Dat gaat beetje met rare stappen altijd. en ze vallen vaak terug als ze de hoogte ingaan. Klein voordeel van zo'n pony, die gaat in de hoogte niets meer bijkomen.

xApple, ik denk dan ook niet dat ie de 1.50 nog haalt haha, maar er zal toch nog wel 5 cm bij komen?
Mijn vorige merrie (paard x pony) was met 3 jaar 1.48 en is nu (14 jaar) 1.53, en ze toont 1.60 als je het mij vraagt haha. Mijn Breezer is 1.33 nu, ik hoop dat ie de 1.38 haalt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:30

Toydoll van mij mag Limo wel wat bijgroeien in de hoogte (doen ze vaak ook na castratie had ik gelezen).
Dan wordt hij een mooie E maat. (Bij ons in België gewoon klein paard).

Vind dat filmpje naast de fiets wel eng omdat hij zo onstuimig is en soms lijkt te willen galopperen? En ook omdat hij naar buiten toe trekt, dus op het midden van de weg loopt.
Vanwaar de keuze om hem niet in de berm te laten lopen maar juist aan die kant van de weg?

Heb er niks op tegen maar dit beeld vind ik gewoon eng.
Met mijn vorige pony ging ik soms ook fietsen maar nooit waar auto's reden, alleen waar voetgangers en fietsers konden komen. Maar hij bleef netjes naast me draven en trok nooit zo weg.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 01-10-17 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:32

Hmm lastig om te vergelijken voor mij, maar heb het idee dat ze een hoop juist erg snel oppakt! Denk dat ik nu een keer of 6 menpositie gedaan heb en het gaat goed. Net weer even bezig geweest, maar alles lijkt erg goed te gaan. Wil nog even een weekje in de bak trainen en dan volgend weekend kijken of er iemand is die even mee kan en wil naar buiten en dan in menpositie naar buiten. Mijn gevoel zegt moet kunnen en moet goed gaan.

Het halt houden was in het begin echt een punt. Maar ging gister al goed en vandaag ook super...ze blijft ook gewoon echt staan zoals het moet. Maar ik zal jullie blijven updaten!

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:36

Oeh ik vind dat op de fiets ook wel spannend zeg.

Rosie gaan we ook mee mennen. Ze krijgt na af en toe het tuig even op om er aan te wennen. Verder zijn we bezig met de stem. Ik heb nu zelf ook menles en daar word ze ook opgeleid.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:45

Wat leuk dat er ook menners mee posten :-)

Toydoll, ben je niet bang voor zijn gewrichten als hij op de harde weg draaft? Ik durf dat nooit, maar misschien ben ik wel een watje hoor ha ha. Ik wandel wel veel op het harde, voor zijn hoeven, pezen en natuurlijk voor later buitenrijden :D

Verder doe ik alleen nog wat werken aan de hand en los longeren, met als doel voorwaartsneerwaarts en wat balkjes. Straks wil ik dat met zadel op gaan doen. En het werken aan de hand in menpositie om het sturen te leren.

Doen jullie nog iets specifieks qua schriktraining?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:48

Art_Ificious schreef:
Vind dat filmpje naast de fiets wel eng omdat hij zo onstuimig is en soms lijkt te willen galopperen? En ook omdat hij naar buiten toe trekt, dus op het midden van de weg loopt.
Vanwaar de keuze om hem niet in de berm te laten lopen maar juist aan die kant van de weg?

Oh nee joh hij trekt niet. Hij slingerd nog een beetje en maakt afentoe een joligheidssprongetje ach, dat mag. Ik geef hem zelf wat ruimte dat ie wat meer zijn eigen pad gaat vinden; maar hij luistert best hoor, dus als we aan de kant moeten is dat geen probleem. Die auto's hadden ook echt niet hoeven stoppen maar joh, wel heel lief!

Galopperen is ook geen probleem dat doen we ook gewoon, op de zandpaden.

En aan de kant van de auto's, meerdere redenen. Ten eerste moet ie juist goed verkeersmak worden en er niet van opkijken als vrachtwagens/trekkers/aanhangers/busjes met hoge snelheid bijna zijn neusgaten eruit rijden, dus hij moet niet verwachten dat ik daar tussen zit als 'steun'.

Ten tweede, mocht hij nu van iets langs de weg schrikken, en hij springt voor een vrachtwagen, dan overleefd hij dat niet, maar dan kan ik het tenminste navertellen. Andersom zou hij mij voor verkeer duwen.
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat Breezer ergens van is geschrokken, flink bomproof anders zou ik het ook niet doen, maar blijven dieren he.

Sowieso wil ik hem niet op die grastegels hebben lopen, of op het grint, en als ik aan de kant ga voor iets breeds gaat ie dan nogal snel wel de berm in natuurlijk. Dat heeft ook twee redenen, ten eerste met de wagen gaat dat gewoon weg niet, ik wil niet dat ie naar de berm trekt dus. Ten tweede grint vind ik nu nog teveel voor zijn hoeven, die moeten eerst sterker worden en die grastegels zijn ongelijk en glad.

Op zandpaden doe ik hem wel vaak aan de andere kant zodat ie niet 'scheef' gaat lopen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:16

@Kabayo; Ziet er goed uit! Silver lijkt het ook echt te waarderen om aan 't werk te gaan :j
@Sbravour; Ach je bent toch goed bezig. Die 1e stapjes zijn zo gezet en iedereen doet 't lekker op eigen tempo. Lars kent ook nog niet zo heel veel. Heb op dit moment alleen de basis erin zitten en ga vanaf 12 oktober (autist haha ik wil pas beginnen als hij 2,5 is :') )

Oh en ik ga zelf niet naar Marcel Beukers hoor, ik ken hem niet en zijn manier van werken ook niet. Alleen mensen die bij hem geweest zijn met hun paard. Ik doe het lekker zelf thuis.

@Luna2006: Wat goed zeg! Knap van jullie.
@xziva; Wauw beauty hoor :j Beleren voor de sulky was voor mijn kleintje echt een eitje. Maar jij wilt haar dus ook ohz? Hoe 'groot' is ze? Oh en ik koop voor mijn kleintjes altijd spullen van de mini horse shop, die maatjes zijn gewoon top.
@limoncello; Ik vind hem er juist goed uitzien hoor nu. Mooi glanzend en gezond.
@ricie; Leuk! Ook een zwarte Shet voor de wagen! Ziet er leuk uit hoor, volgens mij doet ze het goed.
Hoe hoog is ze? Ik heb hier ook een Shettie van 88cm voor de sulky lopen. Vorig jaar zelf beleerd met een vriendin die veel ervaring met mennen heeft. Ging echt zo makkelijk.. Niet te geloven. Ik was altijd een dressuur ruiter en nu men ik gewoon 4x per week en gaan we volgende maand wedstrijden rijden :D (dressuur en vaardigheid) Mijn Shet vind het echt heel erg leuk in ieder geval.

@Toydoll; Wooooow wat een gave :D Ik heb toen je je vorige pony had altijd met veel plezier jullie foto's bekeken. Mag ik vragen waarom je overstapt op een andere pony? Er is toch niks naars gebeurd?
Enne ik heb heel veel vertrouwen in Lars dat hij 1.45 gaat worden en dat is ook prima hoor. 1.50 zou leuk zijn maar vanaf 1.45 is 't prima :D

Mijn shet heb ik trouwens ook veel mee gefietst hoor tijdens het beleren. Ja ze was soms ook onstuimig maarja ze moeten toch beweging en verkeersmak worden. Voor de koets heb je straks ook 'alleen' je teugels dusja langs de fiets braaf zijn is al een goede stap toch, alles moet geoefend worden.

En voor de beentjes is dat alleen maar goed joh. Natuurlijk opbouwend maar dat weet je zelf ook wel :D

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:22

Schriktraining heb ik ook gedaan. Met grote ballen, vlaggen. ,wapperend plastic en vuurwerk. Met behulp van mijn broer :+ gaf geen kik haha

Leuk om jullie verhalen te lezen!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:27

Hier een fotootje van vanmorgen 09.00 We waren om 08.30 van huis gegaan :D
Heerlijk een buitenritje gemaakt. Ik ga altijd vroeg want hier rijden nogal veel grote vrachtwagens en tractors. Ik vind dat je als kleine mencombinatie dan toch wel kwetsbaar bent. Gaya deed het super. Zij is in juli 4 geworden en is echt zo braaf.. Super trots op haar. Zelf beleren geeft wel super veel voldoening hoor :D <3

Afbeelding

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:41

Toydoll: ik vind het filmpje ook eng maar begrijp dat de grens hierin heel persoonlijk is.

Met Zimba ben ik langzamerhand begonnen met dual aktivierung. Vind hij echt super leuk en ik vind het een mooi concept waar de paarden zelf moeten nadenken wat de opdracht is.
Hij is nu +/- 161 cm maar moet dit toch weer eens een keer echt meten. Mams is 160cm en paps 174cm.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:03

Aaah wat een prachtig gezicht zo in de vroege morgen! Ik ben jaloers :D!

Carika: het ziet er blijkbaar voor jullie eng uit, maar er is niets engs aan hoor ;-) Hij loopt gewoon braaf naast me, niets aan de hand. Ik kan zelf gewoon niet fietsen haha, misschien dat jullie het daardoor eng denken te vinden, haha

Wat houd dual aktivierung in?

xApple: Knappe Kyano ! Nee hoor niets naars gebeurd, in tegendeel, die pony heeft echt GIGANTISCH gepresteerd dit jaar. Maar hij liep zichzelf echt voorbij in enkelspan. Hij heeft het altijd al zwaar gehad en ondertussen had ie genoeg spier en conditie om het wel te kunnen, maar was in zn koppie ook iets te fanatiek geworden haha. Dus zou zichzelf doodlopen. Hij is en was gewoon echt te klein en te iel als enkelspan samengestelde wedstrijdpony of zware lange buitenritten.
Laatste wedstrijd ging echt bloedmooi en hebben we ook gewonnen, wat een topper (en pas net 5 jaar!!):


Ik kan uren lang Kyano de hemel in prijzen <3 <3 Ik heb hem verkocht aan een medemenner, die al een tweespan valkjes heeft, en dan mag die in tweespan (stuk diervriendelijker voor zo'n kleintje) alles winnen wat er te winnen valt ;-) Zij zijn nu al ZO gek op Kyano, ik wordt gewoon blij als ik er aan denk. En hij heeft nu ook zijn 'eigen meisje' <3

Ik heb Breezer al weer een jaar ondertussen, was sowieso wel bedoeld als 'opvolger', alleen had ik Kyano eigenlijk niet weg willen doen, maar wat nare prive omstandigheden zorgde ervoor dat ik moest 'kiezen'. Gezien Kyano al rijen fans had die hem heel graag wouden hebben, en Breezer zou vast niet goed terecht komen, en daarbij Breezer heeft waarschijnlijk voor mij meer toekomst, was die keus niet moeilijk....

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:08

Aha :D Ja ik snap het. Gaaf filmpje hoor :D Die vriendin waar ik Gaya mee beleerd heb rijdt ook samengesteld voor de wagen en ik vind het te gek om te zien altijd.

Indoor Nijkerk zitten we ook voor weer vooraan bij de finale (ze rijdt ook mee maar gaat er niet vanuit dat ze finale mag rijden, ze heeft net een nieuw paard en is pas 1x gestart).

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:18

@xapple hij (ja met roze spullen :+) is nu rond de 1 meter :))
Ik wil hem voor de kar en lange lijnen etc. Ohz hoeft niet persee, alleen als ik een klein ruitertje kan vinden die echt goed rijd :)) .


Toydoll kan je stoppen met die kwijlfoto's? :~

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:24

Wat leuk dat er toch zoveel ook gaan mennen! Het lijkt mij ook wel leuk om haar voor de kar te beleren (als Groninger zijnde moet ze daar best geschikt voor zijn) maar ik heb zelf geen menspullen of kar.

Ik heb Veroon gemeten deze week en ik had niet verwacht dat ze al zo groot zou zijn! Ik kwam op 1.66 en ze wordt komende week 2.5 jaar. Haar moeder is niet zo groot (1.61), maar vader is wel ruim boven de 1.70. Ik ben erg benieuwd waar zij gaat eindigen straks!

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:00

Ik ga aankomende zomer mijn eigen gefokte heer ook zadelmak laten maken. Hij is van juni 2015, dus in juli een keer denk ik. Daarna af en toe rijden en mss nog wel paar maandjes weer de wei in. Het is een spielberg x advance en een schat van een beest. Hij wordt aankomende maand als het goed is gecastreerd. Enkele maanden terug hadden we hem gemeten,toen was hij 1.60m dus hij mag nog wel 10 cm door groeien. Heb nu een kasteel van bijna 1.80, dus ik vindt alle paarden klein nu. Mijn vriend is ook menner, dus tzt gaan we dat ook op pakken.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:31

wat een leuk topic, ik meld me ook. wij hebben een ruin van 2,5 jaar, april wordt hij 3 en hij heet Ghadir. zelf gefokt uit onze merrie (fries x kwpn) en een welsh vader (desperado) top dier en we hebben reuze zin met hem aan de slag te gaan. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:47

Daantje: met een kasteel van 1.80 is alles klein ja haha, halleluja wat een hoogte :')

Ik mag nu mennen met een paard van stalbaas, die is 'maar' 160, en dat vind ik al een kasteel, en het loopt zo langzaam :+

Ghadir is een plaatje zeg! Wat een super interessante kruising ook!

Murosch, wow nu al 1.66 en mams maar 1.61. Die wordt groot dan.

xZiva_ haha sorry. Ik heb ook alles roze hahaha en iedereen heeft altijd commentaar haha.

xApple: dan zie ik je wel bij indoor Nijkerk!! :D Wie mag ik aanmoedigen?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:09

@xApple, ze is als ik het goed heb 1.03, ze pakt het echt super op! Kan niet wachten om de volgende stap te maken. Ik denk dat ik ga beginnen met een sulky. Uiteindelijk wil ik richting een marathonwagen en daar marathons mee gaan rijden. Gaaf dat je je eerste wedstrijd binnenkort hebt! Waar is je wedstrijd?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:35

Ricie schreef:
@xApple, ze is als ik het goed heb 1.03, ze pakt het echt super op! Kan niet wachten om de volgende stap te maken. Ik denk dat ik ga beginnen met een sulky. Uiteindelijk wil ik richting een marathonwagen en daar marathons mee gaan rijden. Gaaf dat je je eerste wedstrijd binnenkort hebt! Waar is je wedstrijd?

minimale stokmaat voor samengesteld is 1.10 in enkelspan....

Geen idee hoe het bij indoors is.
Dus je moet er een bij kopen :') :+

edit, geld ook voor mini marathons:
"In de rubriek enkelspan pony klasse L en M, tijdens een
samengestelde wedstrijd en minimarathon, moet de schofthoogte
van de pony minimaal 110 cm zijn.
Voor de klasse Z geldt dat de schofthoogte voor een enkelspan
pony en een tandem pony minimaal 120 cm moet zijn en bij een
tweespan en vierspan minimaal 108 cm moeten zijn."
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 01-10-17 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:36

Haha, gelukkig dat het ook pas voor de toekomst is. En één van mijn wensen is om in de toekomst dubbelspan te gaan mennen. Ik heb de tijd, het heeft geen haast!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:39

Haha, ik denk dat die van jou zo beleerd is hoor ;-) En ze is ruim volwassen dus je kan gewoon lekker gaan trainen. :D

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:40

Dat is ook zeker de planning wel! Maar ik doe het rustig aan, nu gewoon nog even in de bak trainen. Binnenkort eens een keer in menpositie naar buiten. Als dat allemaal goed gaat en blijft gaan eens kijken om een tuig te kopen en dan stapje verder, tuig erom en dan eens kijken hoe dat gaat....

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:13

Gaya stond hier binnen 3 weken voor de sulky. :o Van het 1e keer longeren met tuig tot de sulky erachter :D