Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:42

Kleinvosje : apart zeg dat ze het niet aanpassen op het dier.... als ik die van mij haver voer wordt het een bommetje

Km: koop het 8)7 als je er zelfs over droomt

Sbravour : gaaf zeg! Fijn dat het lekker rustig en goed ging!

Km : ziet er goed uit! Manen groeien wel weer aan, die van mij waren eerst ook te kort en nu perfect

Vandaag voor het eerst met nieuwe hoofdstel en direct vanaf huis begonnen. De weg op en langs alle auto’s
Bij het optuigen stond ze netjes naast huis te wachten, ik heb ondertussen even alle spullen gepakt.

En weer nieuwe dekens :):)
Afbeelding
Afbeelding

Voor het eerst in draf :):)
Afbeelding
Afbeelding

Haar manen nu

Afbeelding

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:49

Laat ik nu vandaag iets gevonden hebben!
Afbeelding
Een stukje kies! Lag in het drinkbakje.. dit gaat ook bewaard worden hoor :).

En vandaag weer heerlijk met mijn stoere knapperd gewerkt aan de longe. Voor de tweede keer met zadel op en nu op het laatst zelfs met de beugels naar beneden. Ging weer prima. Ze geeft me veel vertrouwen erin dat het goed gaat komen met ons.

Flo (de oudere ruin) had ik ook willen longeren, maar daar dacht hij zelf helaas anders over. Het is een heel gevoelig paard die meteen reageert als ik gespannen ben. En dat was ik vanmiddag, want ik had weinig tijd en niet het meest geduldige humeur. Tja, die kreeg ik dus even terug, want vergeet het maar dat ik er een hoofdstel om kreeg. Uiteindelijk besloten om hem te laten, hij had ergens wel een punt en dan maakt doordrammen meer stuk dan heel. We proberen het morgen opnieuw, vanuit rust.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:32

Joehoe leuk Murosch

AnnetteFlame

Berichten: 1451
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:43

Fijn dat de wandeling goed ging km!

Knappe Lina Nynkster, vind dat zo'n gave pony! Als je haar ooit kwijt wilt...

Fijn hoor zo'n paard wat extreem spiegelt. Denk dat het verstandig is dat je niet hebt doorgezet. Wel leuk om zo'n gebits element van Veronia te vinden!

carika
Berichten: 1598
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:43

Wat leuk murosch. Zimba is nog niet aan het wisselen. Hij is ook van april 2015. Hij is wel weer vlink aan het groeien nu. Misschien dat ik morgen weer eens foto’s ga maken.

e06

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:55

edkongenzo vivo is een mooie pre

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:58

Nynkster schreef:
Kleinvosje : apart zeg dat ze het niet aanpassen op het dier.... als ik die van mij haver voer wordt het een bommetje


Er wordt wel meer raar gedaan hier wat paarden betreft. In de winter de paarden naar buiten doen in een paddockje zonder water, hebben ze toch niet nodig want er ligt sneeuw wat ze op kunnen likken...

Kabayo

Berichten: 14116
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:06

Even niet gereageerd en loop direct achter :+

Murosch fijn dat het zo goed ging met veronia. Komt ook heus wel goed met jullie :D wel een sloperd zo te lezen. Verstandig dat je met dat andere paard bent opgehouden vandaag. Een gaaf! Een tandje :)

Nynke ze is zo ontzettend braaf he <3 Knapste welsh die ik ooit gezieb heb. Tuig staat ook mooi! Morgen maar zonder hengstenketting! :D
Enne mooie nieuwe spullen!

Km fijn !! Ik denk dat je wel gewoon met zadel kan hoor. Zo'n "big deal" is dat niet. En mooi kort kapsel =:) en rode spulletjes gewoon kopen hoor

Sbravour stoer!! Staat mooi :) en zo te horen braaf!

Kleinvosje lekker dan .. hoor je helaas vaak..

Cool Tineke!

Zodeknetter wat een bijleespost edkingenzo. Dankje voor de complimenten :) zadeltje ziet er goed uit! Hij kijkt erg trots haha

Vandaag zilver in de lange lijnen gehad met menhoofdstel. Ze vind het bit en hoofdstel nog niet zo leuk . Moet duidelijk wennen. Ze loopt niet door, twijfeld erg, poept wel 5x (spanning) en steeds de tong over het bit. Kwestie van wennen.
Hier zie je t wel. Spanning. Hoofd hoog. Niet door lopen. Mond open
Afbeelding
Na een tijdje gelukkig ontspanning
Afbeelding
Afbeelding
Ze hoorde weer wat. Tuigpaard?
Afbeelding
Heel fijn afgesloten. Ze was helemaal ontspannen op het eind. Ook geen gekloot meer met het bit
Afbeelding
Afbeelding

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:07

AnnetteFlame schreef:
Fijn dat de wandeling goed ging km!

Knappe Lina Nynkster, vind dat zo'n gave pony! Als je haar ooit kwijt wilt...

Fijn hoor zo'n paard wat extreem spiegelt. Denk dat het verstandig is dat je niet hebt doorgezet. Wel leuk om zo'n gebits element van Veronia te vinden!


Lina gaat Never nooit meer weg :o
Ze is me veelste dierbaar

AnnetteFlame

Berichten: 1451
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:23

Knappe Zilver!

En dat snap ik Nynkster ;)

Dan blijft er nog maar 1 optie over, heeeel veel spammen ;)

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:24

Dat zal ik met alle liefde doen B-)
Edit : haar halfzusje staat wel te koop ;) die is ook knap

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:01

Haha nou ja aan de ene kant fijn, aan de andere kant heb ik niet voor niks een koelbloedig paard gefokt voor mezelf :D . Van mij hoeft dat tuttige niet zo. Maar een uitdaging, dat is hij zeker wel.

Inderdaad grappig dat het wisselen dus niet echt op die en die leeftijd gebeurd, aangezien het bij jullie anders verloopt. Veronia is er heel duidelijk in wanneer ze weer een losse tand of kies heeft. Dan doet ze moeilijk met eten en staat echt te kijken zo van "boehoeww mijn mond doet auw". Normaal gesproken eet ze nog met liefde je kleren of je hand op of wat ze dan ook maar in haar bekkie krijgt maar dan is ze echt sielugh.

Nynkster, nog geen kriebels om je kar erachter te hangen? :D

Ik merk wel dat we er nu wel steeds dichterbij gaan komen. Geheel in harnachement, beugels die al uitdagend naar beneden hangen. Nog even op de tanden bijten en de voetjes op de vloer houden maar. Ik denk dat we de volgende keer eens lekker gaan vrijspringen, even wat anders. Ik weet nu dat ze dit kan.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:02

Murosch de kriebels zijn er zeker, maar blijf bij Mn idee dat rust en tijd haar beter gaat helpen dan ervoor zetten voor mijn plezier

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:03

Helemaal mee eens hoor, daarom ook mijn relaas in de post boven de jouwe :). Geduld is een hele schone zaak!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:10

TinekeVD: Leuk om te bewaren! Heb zelf nooit echt jonge jonge paarden gehad dus nooit mee gemaakt.

Nynkster : HOE KNAP is die pony!! Zo leuk he van die geschoren pony's ziet er gelijk echt een mini dressuur topper uit ofzo! Fijn dat het zo goed ging vandaag!

Murosch: Ook al tandjes! Fijn dat het zo goed ging aan de longe met de jonkie! Mijn 8 jarige leest ook echt mijn spanning af. Laatst moest het paard van mijn zus een koliek operatie ondergaan, toen dacht ik ook even snel te longeren. Werkt dus niet! Je moet bij haar ook echt zelf bij de les zijn anders werkt het niet. Verstandig dat je gestopt bent, want als je je geduld verliest dan is het helemaal niet meer goed.

Kabayo: Oh dat ziet er ook gewoon al spannend uit! Wil je haar eerst voor de kar of onder het zadel beleren? Gelukkig heb je wel goed kunnen afsluiten. Die laatste foto :') koekoek mag ik dit ding nu af? haha

Heb in mijn volgtopic beetje feedback gehad over te veel eentonige training. Hoe zouden jullie het aanpakken? Ik ben heel vaak alleen, heb in principe 1 keer per week les. Nu zijn we vorige keer gestopt omdat ze haar rug ging bollen en aanstalte gaf tot bokken. De instructeur heeft haar toen aan de longe dominant door gezet, en we hadden gelijk weer een mak lammetje. Als de piste droog is doet ze dit ook veel minder. Nu zou ik toch graag hem er op hebben volgende keer. Naar mijn idee moet ze ook gewoon even hierdoor, ze is al 8 en heeft toch echt wel wat karakter.

Momenteel longeer ik haar zelf 3 a 4 keer per week en doe ik tussendoor grondwerk of wissel ik longeren af met grondwerk, schriktraining en vanaf nu wil ik ook graag wat meer buiten gaan wandelen. Als ze los vertrouwen geeft onder het zadel wil ik gaan lessen met mijn huidige instructeur en met de stalbaas, zodat ik 2 keer per week onder begeleiding toch echt wat stapjes kan zetten. Weet niet wat jullie er van denken?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:33

@Murosch; jouw laastste stukje herken ik zó. Ik kan niet wachten.. ik doe het wel maar het kost echt veel moeite. Heb er nu 3 jaar wachten opzitten Pff :+ . Enne ik snap je gevoel bij je ruin helemaal. Ik hou ook niet van die fratsen hoor. Ik ben zelf best wel een bangerik eigenlijk, ik stap niet op vreemde paarden maar Lars zou ik morgen zo opstappen als t kon.

@Kabayo; Gaf toch wel wat spanning dus. Nou lekker dat het positief is afgesloten!!

@k_m; ik heb er zelf geen ervaring mee dus mijn tip is enkel gevoelsmatig. 3 a 4 keer longeren lijkt mij wel heel saai en eentonig. Daarbij is veel werken op een cirkel niet echt goed voor (jonge) paarden.

Kabayo

Berichten: 14116
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:59

Jaa xapple gaf zeker wat spanning. Zilver is niet altijd braaf en makkelijk :P

Km. Ik doe altijd afwisseling. Longeren. Lange lijnen. Fietsen. Wandelen. Vrijheidsdressuur. Slepen. Of gewoon niks,poetsen,tutten . Doe eigenlijk nooit 2x hetzelfde achter elkaar aan. Zoals woensdag longeren, gister lange lijnen en vandaag slepen. Houdt het leuk! Straks komt er rijden en mennen bij. Zilver wordt trouwens eerst beleerd voor de wagen! In maart :)

Claudia leuk he die kriebels :D Het is ook zo leuk met onze paardjes. Hoe ging het vandaag met de ruin?

Nynke. Halfzusje? Fotooo.


Vandaag gesleept. Super braaf. Nu met pallet zodat ie zwaarder is en ze echt moet trekken. Vandaag ging al veel beter dan gister. Morgen tandarts en daarna heeft ze een week vrij. Week erop nog trainen en dan ga ik alweer naar Zweden <3
Afbeelding
Afbeelding
Stoere bok :wow:
Afbeelding
Zo lekker ontspannen vergeleken gister
Afbeelding
Galopje proberen. Was heel braaf. Fotos maken is dan gewoon lastig :+
Afbeelding
Afbeelding
Woeps :')
Afbeelding
Ik ben zo tevreden :D

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:38

Net met Rosie geoefend met het bit. De neusriem paste al niet meer. Dus die er maar afgehaald. Ze was flink aan het kauwen. Even rond gestapt, maar alle aandacht ging naar het bid. Daarna nog even gestapt aan de longeerlijn. Ging prima.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:11

Murosch : er zit wel een bepaalde volgorde in het tanden wisselen!

Km: dankjewel! Het is echt net een kleine dressuurpony soms ja O:)

Kvulden: kwestie van gewenning, komt vast goed!

Elina: Supergoed met Zilver, braaf paard!
Heb wel foto van haar halfzusje
Afbeelding
Rechts Lina.
Helemaal links Lina haar volle zus. Daarnaast haar halfzusje (v. leandro) en daar nog naast met het witte snuitje het andere halfzusje (v. brynseion cadivor). De leandro staat te koop, leuk dier

Zo, nu even over Mn eigen topper. Vanmiddag even voor de sulky gestaan om hem af te stellen
Afbeelding

Ze was super braaf! Beetje schrikkerig omdat ze natuurlijk niet zag wat er allemaal achter haar gebeurde. Maar met een beetje geruststelling bleef ze braaf staan.

Daarna lekker in de dekens gedrukt, ze stond te bibberen

Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:44

@Nynkster; wat goed van je sulky! Is het allemaal gelukt? Ik vond het in balans krijgen nog een heel gedoe.

Hier een super trotse mama. Lars vandaag voor het eerst gelongeerd met zadel én in de stal weer gehangen met mn been over hem heen gezwaaid. Hij geeft er niet om.

Ook manen geknipt en moest toen wel even boos worden want hij vindt stilstaan nog moeilijk. Maarja dat hoort er ook bij.

SORRY VOOR MIJN SUPER LELIJKE OUTFIT EN VEROTTE KOP IK BEN ZIEK, HEB 100 LAGEN KLEDING AAN EN MN HAAR IS VET :')

Meest charmante filmpje van mijzelf ever:




kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:50

Hoe hebben jullie het gedaan net het eerste zadel? De paarden zullwn vast nog groeien. Dus ben benieuwd hoe jullie er mee om gaan.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:57

Ik heb op marktplaats dit Wintec zadeltje gekocht voor €150,- Hij is niet perfect maar voor de 1e tijd prima. Ondertussen spaar ik voor een mooie nieuwe :)

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:59

Wat goed van Lars! Hij is er maar relaxed bij!
Zweetbladen lijkt hem ook maar niks te boeien, alleen maar beter!

Ik heb hem iets veranderd in de hoogte van de boom, je ziet wel dat hij naar voren hangt. Dus die hebben we een gaatje verder naar voren gedaan zodat hij wat rechter zou komen te hangen. toen mijn vriend voor de wagen gedrukt en zelf gaan zitten. kijken in hoeverre hij in balans was. Volgens mij zit het redelijk aan de goede kant. Het weegt niks in de handen. bij lopen ook niet. Maar met lina zullen we het binnenkort zien. Had haar er nu snel voor voor de foto voor het afstellen. en beetje ervaring opdoen, maar wil er even wat meer tijd aan besteden voordat ik haar inspan. Keer oefenen met stilstaan bij inspannen etc.
Dus als ze er voor het eerst voor loopt kijken of hij anders ingesteld moet worden, maar dat weet ik dan pas. Tot nu toe gaat het goed :)

Kvulden : ik heb geen zadel maar een tuig. Dus daar past ze over 5 jaar nog steeds in. Maar msischien een wintec een idee? Verschillende bomen bij te krijgen. Kun je later wel investeren in een duurder zadel

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:03

kvulden schreef:
Hoe hebben jullie het gedaan net het eerste zadel? De paarden zullwn vast nog groeien. Dus ben benieuwd hoe jullie er mee om gaan.


Nou ik heb een 14 jarige IJslander met ongeveer dezelfde bouw (zegmaar dezelfde) als mijn nu 3.5 jarige.
Het zadel is al nagekeken door degene die hem aangemeten (en met de hand heeft laten maken) heeft voor mijn 14 jarig en hij ligt echt heel goed op mijn 3.5 jarige.

Ik beleer Bram daarom met het zadel van Bo, mocht Bram nog langer (en groter) worden heb ik hier nog een IJslander die wat groter/langer is (zadel van Bo is 17 inch, zadel van deze is 17.5 met beide een 34 boom. De zadels hebben exact hetzelfde model).
Als Bram eenmaal uitgegroeid is krijgt hij zijn eigen op maat gemaakte dure zadel.
Tuigen passen echt lang :') De tuigen die ik heb passen op alle 3 de IJslanders dus die gaan nog wel mee totdat ze echt helemaal op zijn.

Gisteren heb ik trouwens nog even met Bram en Bo in het tweespan gereden (voor het eerst sinds de storm van vorige week donderdag, tussendoor alleen enkelspan gereden) en wat ben ik blij dat Bram zn koppie koel kan houden.
Bo was zo druk met al zn energie pff hij heeft zeker 1.5 kilometer alleen maar getölt vanaf het moment van vertrek dus ik ben heel trots op mn jonkie dat hij zich daar helemaal geen fluit van aantrekt :j

Bram is trouwens het jonge paard in het verhaal :') Ik ben nog wel eens verwarrend als het op namen aankomt.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:08

Voor Rosie heb ik ook tuig. Wil binnenkort beginnen met lange lijnen. Ik krijg zelf af en toe menles. En dan hoop ik dat het dit zomer lukt om haar te mennen. Ik denk wel dat ik dat laat doen in de eerste instantie. Hebben jullie het zelf gedaan? En op welke leeftijd begonnen. Rosie wordt in april 3.

En zijn er hier ook mensen die en mennen en ook gaan rijden? Wat ga je dan wanneer doen. Ik heb een Tinker wanneer gaan jullie erop?