Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19580
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:17

Ik longeer Veronia af en toe eventjes. Niet zo zeer om conditie op te bouwen, enkel voor de uitdaging, de gehoorzaamheid en het wennen aan de stemcommando's. Het poetsen en op-af tuigen neemt meer tijd in beslag dan het hele "longeren". Gisteravond zijn we even weer bezig geweest. Hoofdstelletje aan, longeersingeltje om. Ze kan netjes halthouden op commando, stap en draf gaan ook al prima, al moet ik haar nog wel een beetje motiveren om het tempo erin te houden. Gisteravond voor het eerst een half rondje galop meegenomen. Viel me alles mee. 2 huppelsprongen (door de longeersingel vermoed ik) en daarna een heel mooi rustig galopje.

Veronia wil heel graag bezig zijn, ze baalt gewoon als haar moeder aan het werk moet en zij niet. Ook is ze dol op (vrij) springen. Gooi een balk in de bak en zij huppelt er heen en weer uit zichzelf overheen. Tegengestelde van haar moeder, die krijg je er absoluut niet overheen. Daarom doen we heel af en toe een klein sprongetje in de bak zetten en daar mag Veronia dan even op los gaan. Hoe het qua techniek gaat, geen verstand van, maakt me ook niks uit, want ik ben absoluut geen springer. Als ze het maar leuk vindt.

Kabayo

Berichten: 14037
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 17:39

xApple schreef:
Oja jij was degene die bekritiseerd werd omdat je voor de keuring aan te oefenen was in dat andere topic.. -O- Ieder zijn mening maar ik denk echt; jong geleerd is oud gedaan. Ze worden er zo braaf en makkelijk van als je op jonge leeftijd al wat oefent.

Ik ga zelf nog niet longeren ik ben iets meer van het lange lijnen erachter omdat ik niet zon fan ben van voltes lopen de hele tijd. Maar daar ben ik ook nog niet mee begonnen. In oktober staat eerst het hoofdstel/bit oefenen en wandelen op het programma.

Oh ja klopt. Achja. Gelukkig weet ik wat goed is en wat niet. Beesje heeft veel geleerd.

Je moet ook kijken naar het paard-pony. En niet alle jonge paarden over 1 kam scheren. Vind het ook leuk hoe iedereen er weer anders mee bezig is!
Op dit moment doet zilver niks. Alleen grondwerk en vd

Heel herkenbaar murosch, het graag willen werken. Zilver doet het ook met veel plezier.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 17:59

ooooh ik meld mij ook!

Kyara is nu 2.5 jaartjes jong en mag volgend jaar dus ook onder het zadel gaan showen. :))
Doe wel al heel af en toe een zadel op, singeltje vast, soms een bitje in. Gewoon wat in de hand nemen en wat aan dingen wennen. Doet ze super.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19580
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:03

Wat een leukerd Mirjam! Die is aardig aan de maat of niet?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:06

Ze zal rond de 1.62m zijn nu, ik ben zelf maar 1.60m :P
Moet haar een keertje opmeten :j

als veulen:

Afbeelding


jaarling
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19580
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:10

Oh kijk dan zal het dat zijn! Veronia is nu zo'n 1.63 maar ik ben zelf wel 1.80. ik ben wel benieuwd of er nog iets bij gaat komen, want ik had een beetje gehoopt op zo'n 1.65-1.66 eindmaat.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:13

Nou Kyara hoeft van mij niet meer te groeien. :')

Leuke paardjes iedereen!
Moet wel zeggen dat ik eerst even heb gespiekt of het veilig was om te posten, niet dat het een topic was waar je pas iets met een paard mag doen als hij 5 jaar is. :P

Zondag komt er iemand Kyara vertellen dat de bak niet alleen een speeltuin is, krijg het zelf niet aan haar verstand gepeuterd. -O-

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:39

Leuk denk dat mijn paardje beter in dit topic past.
Limoncello is van 13-5-2014
http://www.allbreedpedigree.com/jolys+limoncello

Limoncello heb ik in maart als angstig paardje gekocht die ook nog eens mager was en hengst. Net als een ander paardje in dit topic wist hij donders goed om zich los te rukken maar dan in paniek te zijn van het zwiepende halstertouw of longeertouw achter zich aan.
Ook het benaderen ging echt lastig de eerste maanden.
Verkoper had wel gezegd dat hij je vertrouwen nodig heeft, maar dat hij zó angstig was werd nergens vermeld. Ohja en verkeersmak, nou dat is hij helemaal niet eens.

Inmiddels kan ik sinds vorige maand met hem buiten wandelen. Is hij gecastreerd en gaat hij in oktober/november opnieuw aan de longe voor spieren te trainen.
In 2018 hoop ik hem in te rijden mbv mijn instructrice op de manege.

Heb een volgtopic voor meer informatie over hem.

Maar hij kent het zadel al, kent longeersingel. Alleen de lijn van de dubbele longe achter hem door of over de rug heen kent hij niet omdat hij snel panikeerde van touwen. Heb inmiddels wel gewerkt aan desensibilisatie en kan ook gewoon in de wei/stal/poetsplaats overal aankomen en rond hem stappen terwijl hij blijft staan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:47

Ook een knapperd. Gelukkig is hij al minder panisch.

Kyara heeft helaas nogal losse achterbeentjes (van moeders gekregen) en als het haar niet zint durft ze gerust der reet naar je toe te draaien en uit te halen. Ook al weet ze dat ik daar niet van gediens ben.
Ben dan ook erg benieuwd hoe het inrijden gaat.

Doen jullie het inrijden zelf of brengen jullie ze weg?

AnnetteFlame

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:52

Leuke paardjes komen er weer voorbij, ben benieuwd hoe het iedereen afgaat.

Ik doe het thuis maar wel met hulp van een instructice. Ik ga wel eerst zelf zadeltje en longeren enzo doen. Maar zodra we echt gaan hangen en opstijgen vraag ik haar hulp. Zij heeft me afgelopen zomer ook geholpen met grondwerk en trailerladen

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:55

Leuk. :)

Ik heb dit jaar zelf Sterre al zadelmak gemaakt. Dus ga het ook zelf proberen met Kyara, maar zij heeft pittiger karakter dus moet even zien hoe ver ik kom. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:58

Jammer van de losse beentjes van kyara. Ken nog wel een merrie die durft uithalen als het haar niet zint.

Limoncello (limo) ga ik zelf doen met hulp. :) moet alleen nog een goed passend zadel wat best lastig is met zijn korte rug. Is hij groter dan mijn vorige pony maar is die rug wel korter :')

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:22

Dit is mijn Rosie van 2,5. Voorzichtig doen we soms wat. Volgend jaar mag ze voor de kar of in iedergeval de vooebereiding daarvoor. We gaan haar ook onder het zadel eijden, geen idee wanneer we daar mee starten.
Afbeelding
Afbeelding

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:48

Mirjam, hij oogt heel groot :)

Jullie zijn allemaal al flink op dreef met jullie paarden. Met Elske ben ik nog niet verder gekomen dan af en toe wandelen en ze is dan behoorlijk koppig en heftig. Het beleren laat ik door een goede vriend doen, en die heeft het liefste dat de paarden nog niets weten, dan zijn ze , voor hem, het makkelijkste te beleren. :)

Citaat:
Leuke paardjes iedereen!
Moet wel zeggen dat ik eerst even heb gespiekt of het veilig was om te posten, niet dat het een topic was waar je pas iets met een paard mag doen als hij 5 jaar is. :P


Ik denk dat dit per paard verschillend is. Onze appaloosa (helaas door koliek overleden) hadden we vanaf veulentje overal mee naar toe genomen en niets was haar te veel of te gek. Met Elske zijn we wat voorzichtiger want die heeft een totaal ander karakter.

Wat een knapperd Limoncello! Gelukkig gaat hij de goede kant op.

Rosie is ook al zon knapperd, het is net alsof ze eyeliner op heeft :D


Afbeelding
treintje


Afbeelding
Elske links

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:58

Hai...ik hoop hier ook mee te mogen kletsen als dat mag.
Ik ga proberen om het een beetje bij te houden..maar het ontbreekt me nog al eens aan tijd en voor ik het weet loop ik achter...sorryyyyy alvast.
Ik zit ook in het vorige topic van de paarden die dit jaar beleerd worden...maar aangezien ik hier post raden jullie al dat er dat dus niet van is gekomen en dat gaat hem ook niet meer worden...volgend jaar staat het dus op de planning.

Ik heb een bijna 4 1/2 jarige Friese ruin,rond de 1.70 m,gekocht als kleine froemel van 4 maanden oud,die dus beleerd gaat worden als hij 5 jaar is(hij wordt dat in april en voor die tijd zie ik het niet gebeuren)
Door ernstig tijdgebrek momenteel en andere tijdslurpende zaken...staat ie nog volledig in pension maar wat te kleuteren met zijn maatjes en heeft het daar super naar zijn zin.
Ik ga er veel te weinig heen,maar krijg het niet over mijn hart om hem weg te doen,in de hoop dat het tzt allemaal wat rustiger wordt...verkopen kan altijd nog.

Hebben jullie ervaring met het laten beleren aan huis?
Ik heb wel wat superadresjes om uit te besteden,maar laat kruimel natuurlijk liever staan

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:26

Leuk tyleysmiley :) heb je ook fotootjes van je zwarte parel?

Bij de laatste foto moet ik even corrigeren, Elske staat rechts.
De linkse merrie is Espe, een paardje van nu 4 die als veulen bij ons kwam nadat haar moeder in een bergkloof gevonden was. Daar willen we eigenlijk ook het volgende jaar mee beginnen. :)
Afbeelding



Afbeelding
Espe voorop , Elske achteraan

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:34

Ik kom hier af en toe meelezen. Ben wel benieuwd hoe iedereen het allemaal gaat doen. Ik ga hooguit volgend jaar een keertje erop zitten en dat is het ook. Het jaar erop wil ik als mijn lichaam het toestaat rustig beginnen met beleren onder het zadel. Maar ik dacht: ik kan altijd leren van anderen en het is natuurlijk erg leuk om anderen te volgen. :D

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:50

Wat een knappe kudde Rocymax...knappe koppies hebben je dames(Espe is ook een merrie?anders sorryyyyy Espe)
Ik heb wel wat foto's van mijn zwarte parel..maar niet helemaal recent(op deze laptop)maar zal eens kijken..moment...Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
laatste foto is als twee-jarige,de andere foto's zijn van eind vorig jaar

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:25

Nou jouw zwarte parel is prachtig hoor <3
Idd, Espe komt van Esperanza (Hoop in het spaans) en is een merrie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:32

OK, ik zal mijn knapperd dan ook maar eens fatsoenlijk voorstellen.

Afbeelding

Quickstep is een 2,5-jarige Rocky Mountain en sinds een jaar in mijn bezit. Ik droomde al jaren van een eigen gangenpaard en wilde eerst niet voor een veulen gaan. Een veulen werd me eerst afgeraden, maar uiteindelijk hebben 2 gangenpaard fokkers me toch kunnen overtuigen dat het mits goede begeleiding een haalbare kaart zou zijn.

Heb het afgelopen jaar een mooi netwerk kunnen opbouwen en ken ondertussen een aantal Rocky eigenaars, waarvan eentje ook voor het eerst een Rocky heeft. Ik kan ook rekenen op de steun van iemand die al jaren Ijslanders heeft, dus ik zie het wel zitten.

Ik hou van paarden met karakter en dat heeft me lang doen twijfelen of ik wel zou kiezen voor dit ras. Quick sprak me in eerste instantie ook niet aan, een vos veulen dat op de website stond en enorm karaktervol overkwam, had mijn voorkeur. Dit veulen was echter slechts enkele maanden oud en de fokker die me een beetje kent, dacht dat Quick toch wel het ideale paardje voor mij was. Op een bepaald moment stuurde zij me nieuwe foto's van hem door en ik was verkocht.

Door deze arrogante blik ging ik overstag

Afbeelding


Quick is ondertussen echt mijn maatje en we hebben veel lol samen. Hij is zeer lief en aanhankelijk, echt een binnenzak paard, maar ook wel wat terughoudend. En dat merk je ook als je met hem aan het werk wil gaan. Hij moet snappen wat je van hem vraagt en hij moet het ook nog eens willen doen. Over alles lijkt hij eerst te moeten nadenken. Vraag je hem vooruit, dan blijft hij eerst aarzelend staan, om dan te beslissen dat ie lekker met je mee gaat lopen. Hem tot iets dwingen helpt totaal niet, dan gaat hij in verzet. Zo wilde hij eerst niet achteruit. Werkelijk alle trucjes heb ik moeten bovenhalen, hoe meer druk hij ondervond, hoe meer tegendruk ik kreeg. Ondertussen zit de achteruit erin, maar hij moet het commando wel steeds op dezelfde wijze krijgen, of hij doet het niet. Gekke is dat hij heel selectief is en sommige zaken vrij snel door heeft en ook zonder aarzelen gewoon uitvoert.

Mijn gevoel zegt me dat hij mentaal gewoon nog niet klaar is om echt aan het werk te gaan en dat hij vooral nog wil spelen. Vandaar dat ik voorlopig gewoon dingen af en toe aan bied en hem verder met rust laat. Hij kent het begin van longeren, gaat achteruit, wijkt met de achterhand opzij en we hebben een begin gemaakt met hem te laten wijken op de voorhand (wat hij best nog moeilijk vind). Verder heeft er al een dekje op gelegen en is de longeersingel omgedaan. Bit heeft hij nog niet ingehad, ik overweeg om hem bitloos te rijden. Zadel lag er ook nog niet op, ik heb geen passende singel.

We wonen vlak bij de heide en gaan af en toe op wandel en natuurlijk laat ik hem zoveel mogelijk aan nieuwe dingen wennen.

wandelen op de heide
Afbeelding

op eigen initiatief over een zeiltje

Afbeelding

dekje en singel

Afbeelding

gek doen met de baas

Afbeelding

mijn knappe kudde

Afbeelding

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:44

SVRL, ik ben fan <3

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 06:44

Mooi paard :D

Ik doe voorlopig dus af en toe opzadelen, soms bitje in. En de beginselen van het longeren wat niet meer inhoud dan dat ze rustig om mij heen stapt en reageert op de commando's stap en halt. Oh ja en op krukje naast haar staan zodat ze went aan dingen "boven" haar.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:05

Ik meld me hier ook met denk ik het kleinste paardje van het topic.

Als mijn mini merrie in mijn bezit blijft (ze staat te koop) dan wordt we deze winter beleerd voor de sulky en in het voorjaar onder het zadel

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:36

Vraag me af hoe je een mini onder zadel.beleert? Je kan als persoon vzn 1m50+ toch niet zelf erop gaan?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:07

Ik dacht dat je sowieso niet op een mini kon rijden. Ook kindjes niet.
Weer wat geleerd. :')