Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:10

Hee allemaal, ik lees al een tijdje mee en wil me nu toch een keer melden (beetje laat wel). Ik ben Lotte, 20 jaar en we zijn vorige zomer rustig begonnen met het zadelmak maken van mijn pony. We hebben haar zelf gefokt en ze is inmiddels 4 jaar.

Nu wil ik eigenlijk onze situatie/probleem uitleggen, in de hoop dat jullie misschien nog dingen hebben die ik kan problemen. Ik weet op dit moment echt niet meer wat te doen :( het probleem is eigenlijk vooral het opstappen. Ze is hierbij zo gespannen en het verbetert alsmaar niet. Ik stap altijd met een krukje op (hoe sneller ik erop zit hoe beter, krukje is verder geen probleem). De spanning begint eigenlijk al met het omlaag doen van de beugels. Eenmaal opgestapt is ze heel erg gestrest en gaat ze gelijk moeilijk doen. Dit houdt pas op als ik m’n beugels allebei heb en ik wegstap (als ik weg stap is de spanning gelijk weg). Zolang ik m’n tweede beugel nog niet hebt flipt ze helemaal. Ik heb haar ooit met losse beugels gelongeerd (had ik achteraf nooit moeten doen) hiervan is ze toen erg gestrest geraakt en ik denk dat de beugels hierdoor zo’n probleem zijn. Ze heeft momenteel hele lichte kunststof beugels. Deze kan ze haast niet voelen, maar toch is het een probleem. Ik weet echt niet meer wat ik ertegen kan doen, dus hoop dat jullie misschien nog tips kunnen geven die we kunnen proberen. Er is trouwens altijd iemand die haar vasthoudt met opstappen, anders hoef ik het al helemaal niet te proberen.

Nu is de pony met alles een enorme aanstelster, dat moet ik er wel bij zeggen. Tot nu toe was alles in het begin altijd een probleem. Zo hebben we er ook heel lang over gedaan voordat we een deken op konden doen en is het vliegennetjes nog steeds wel eens een probleem (ook al heeft ze deze al tig keer op gehad, eenmaal aan is het gelijk over).

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:12

Welkom. Doe je ook naast haar met de beugels oefenen? Tig keer op en neer doen, beetje heen en weer bewegen etc?

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:19

mirjamalvaro schreef:
Welkom. Doe je ook naast haar met de beugels oefenen? Tig keer op en neer doen, beetje heen en weer bewegen etc?


Dankjewel :) Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, zal ik wel eens oefenen/proberen. Het gekke is dat als ik gereden heb en m’n voeten dan uit de beugels doe, het dan geen probleem meer is. Als ik dan rondjes stap met losse beugels (als ik ernaast loop) ook niet. Dit was eerst wel altijd zo. Dit is dus al wel verbetert, alleen voordat ik gereden heb is het op de een of andere manier wel een probleem.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:43

Welkom Lotte! Longeren met losse beugels is iets wat aan het begin proces van het zadelmak maken gedaan moet worden om ze eraan te laten wennen dat er iets langs hun buik beweegt en aanraakt. Tenminste iedereen heeft zijn eigen manier van zadelmak maken maar mijn manier is dat dat erbij hoort. Dat ze daar de eerste keer wat van 'schrikken' is normaal maar het moet wel normaal worden. Ik zou dus een paar stappen terug doen en lekker een paar keer in de weeg gaan longeren met losse beugels wandelen met losse beugels tot het 'normaal' word. En wat Mirjam zegt idd ze hard naar beneden trekken er aan kunnen trekken ze op en neer doen.

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:45

Inderdaad dat doe ik ook.
Ik begin standaard met shabrak oid om alle mogelijke manieren op te gooien. Dan komt het zadel erbij, singeltje eraan. Is dat OK, ga ik van alles doen met de beugels.
Daarna dus longeren gewoon met beugels naar beneden. Hier reageren ze er dan amper tot niet op. Ze zijn dan al zoveel beweging om hun lijf gewend door al dat gedoe van mij. :')

Muronia

Berichten: 19588
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:41

Miesje ja dat lijkt me leuk om eens samen te doen! Maar op dit moment zijn we nog niet zover hoor :D

Wat doet ie dat braaf op vreemd terrein zeg!

Apple, welkom terug! Hij is niet helemaal van mij. Hij is van mijn vader, staat dus ook niet bij mij thuis.. Alleen.. ben ik wel degene die wat met hem doet en tja.. ik weet het eigenlijk niet hoe je dat noemen moet. _O-

Joh volgens mij ben je hartstikke goed bezig! Lars uit zijn dipje en goed dat je zelf weet dat je Rissa beter even weg kunt brengen. Je moet je er vooral goed bij voelen, het is wel je hobby he en die moet leuk zijn, geen bult stress!

Lottekuh welkom. Ik denk dat je hele goede tips hebt gekregen en dat je daar goed mee uit de voeten kunt. Ik zou dat ook zo aanraden. Stap terug en eerst oefenen met bungelende beugels vanaf de grond. Als daar de stress uit is, dan oefenen met opstappen. Voet in de beugel, beetje druk zetten, voet weer op de grond. Zo uitbouwen totdat je erop zit zonder dat ie weg stapt. Ik werkte in het begin met een brokje. Als ik zat, dan gaf ik van bovenaf eerst een brokje, daarna pas wegstappen. Daar wachtte ze dan ook keurig op want dat had ze heel snel door.

Hier gaat ie goed verder. Zondag les gehad met Veroon.
Afbeelding

Morgen hebben we onze eerste buitenwedstrijd. Ik zie er eigenlijk best tegenop :oo . Maar gewoon mn best doen om erop te blijven zitten en de rest is winst :D

Flo en ik hebben voor het eerst in de regen gereden (natuurlijk was het de hele dag droog totdat ik ging opzadelen) en dat deed hij erg netjes! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zelfs weer een galopje, hij deed het braaf maar wat zit ik erop :')
Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:14

Ze doen het weer fijn murosch :D

Kenzo zijn eerste galopjes onder het zadel ook een feit. Gaat snel. :+
Nog 2 foto's
Afbeelding
Afbeelding

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:21

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk inderdaad dat ik weer een paar stapjes terug moet doen. Ik heb haar al meerdere keren gelongeerd met losse beugels, het werd wel beter, maar alsnog bleef ze wat nijdig doen. Ik ben er toen op een gegeven moment maar mee gestopt (na dit zo'n 10x gedaan te hebben). Ik denk inderdaad dat ik dit maar weer eens moet oppakken.

Gisteren ging het opstappen verbazingwekkend goed. Helaas heb ik uit voorzorg een keer af moeten stappen, omdat er een grote trekker met oplegger het terrein op reed. Toen weer enorm veel spanning. Na een kwartiertje rustig te hebben gereden, wilde ik aan galopperen en "ontplofte" ze ineens. Toen lag ik ernaast en moest ik weer opstappen met enorm veel spanning. Ik zie er nu ook best wel tegenop om er de volgende keer weer op te gaan, aangezien we het opstappen niet goed hebben kunnen afsluiten de afgelopen keer. Ik baal er ook erg van dat dit is gebeurd. Ik ga het dus eerst weer goed oefenen voordat ik er weer opstap, zodat ze er hopelijk meer vertrouwen in gaat krijgen. En ik nog wel denken dat we over een maandje wel een wedstrijdje mee zouden kunnen pakken :') (op eigen club terrein). aangezien het voor de rest de laatste tijd heel goed ging (op het opstappen na dan).

@Murosch, Dat denk ik ook :) We geven haar ook altijd brokjes bij het opstappen. Dit helpt alleen weinig, aangezien ze gwn echt stres heeft. Het is geen kwestie van dat ze enkel weg wil stappen als ik er net op zit helaas. Mijn vader kan haar zelfs maar amper houden af en toe. Als niemand haar vasthoudt kom ik er sowieso niet heelhuids op.

Murosch, ik vind dat jullie steeds meer voorruit gaan. Echt super om te zien en vind het ook knap dat je het vertrouwen langzamerhand weer terug weet te vinden. Een eerste buitenrit ik altijd spannend, veel succes! Het komt vast wel goed. Mijn paard staat sinds van het weekend ook aan huis. Ik ben ook van plan me over een paar weekjes te wagen aan onze eerste buitenrit. Ben je al wel vaker met haar over straat geweest aan de hand? En ga je alleen of met een (paar) andere?

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:23

mirjamalvaro schreef:
Ze doen het weer fijn murosch :D

Kenzo zijn eerste galopjes onder het zadel ook een feit. Gaat snel. :+
Nog 2 foto's
[ [url=m/XOviMq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SnJLv1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jullie gaan inderdaad enorm snel! Stiekem wel een beetje jaloers :o
Super fijn dat hij het al zo goed oppakt allemaal.

xSannee

Berichten: 4357
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:53

Lottekuhh; herkenbaar. Als je mijn posts even terugleest kom je veel tegen over hoe ik het aanpak. Sowieso eerst oefenen met losse beugels longeren maar ook met het stilstaan met opstappen!

Lichte kunststof beugels kunnen heel fijn zijn. Realiseer je wel dan als je dan gaat longeren dat ze veel meer "vliegen" dan zwaardere beugels. Dat kan soms juist enger zijn dan als ze naar beneden blijven hangen.

Het stilstaan is ook belangrijk, juist als ze nog "vecht" tegen diegene die haar vasthoud gaat ze nooit ontspannen. Wat is doe is elk mini stapje belonen. Voet in de beugel, staat ze stil? Voet naar beneden en belonen. Op de grond hupsen met voet in de beugel, staat ze stil? Belonen en voet naar beneden.

Niet maar zsm er op springen, in de hoop dat het goed gaat. Want dag is voor jezelf niet fijn, paard niet fijn en papa niet fijn *D

Murosch; succes met je wedstrijd *D
Je foto's zonder hoofdstel zien er mega chill uit <3

Mirjam, wat een topper die Kenzo! Heel leuk!!

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:42

Murosch heerlijk gesprongen, leuk! Ik 'spring' ook met dressuurzadel, heb ook geen springzadel en kan die van me zusje er best opleggen maar vind dat zelf verschrikkelijk zitten. En zo hoog spring ik toch niet :P

Haha Miesje herkenbaar, Ken glimt ook enorm maar tegelijkertijd als je van dichtbij bekijkt is het best wel een stof/zand laag haha

Muorsch de eerste buitenrit erop zitten, zo te zien beide volop genoten!

Miesje jammer dat het niet zo wil samen met de bijrijder.. Jammer dat ze er geen begrip voor had. Je hebt groot gelijk, het is jouw paard dus jouw beslissingen ;)

Sanne wat fijn dat je weer erop hebt gezeten, langzaamaan weer de goede kant op! Fijn dat je haar de tijd geeft het vertrouwen terug te krijgen!

Laura een heel mooi leerrondje gehad met oefenspringen, super! En ja de uitgang richting vriendjes is natuurlijk ook wel heel intressant!

Patty jammer dat je het 1e rondje werd uitgesloten, maar beter zo met jouw controle dan helemaal rond zonder controle toch.
Super dat het 2e rondje al beter ging. Jammer dat de teugels zo wegglijden, misschien idd andere teugels met meer grip?
Heerlijk zo'n rit bij opgaande zon!

Sanne wat fijn dat het stappen ook weer lekker ontspannen gaat! Hopen dat jullie deze stijgende lijn kunnen vasthouden :)

Stoere foto Mirjam! Lekker gereden?

Murosh wat gewaagd zonder teugels! Zou het niet durven haha
Oh wat gek dat Flo zo ineens ging bokken. lente in de bol? Wel weer hele fijne plaatjes!

Mirjam Kenzo zadelmak geboren? Super dat het zo braaf ging!

Miesje wat fijn dat je les zo fijn ging, top!
Ziet er netjes uit! Loopt er lekker overheen
Ook super dat het trailerladen zo goed ging :D

Xapple zag mag idd nog we iets meer halslengte pakken al wordt dat wel steeds beter.
Het is zo af en toe wel een boefje idd :')
Hoe is het met jouw toppers? Zie af en toe wat voorbij komen op insta :)
Groot gelijk toch dat je Rissa dan even wegbrengt om verder door te rijden, kan je daarna zelf mooi mee aan de gang!
Fotos zien er prima uit!

Lottekuh welkom.
Wat vervelen dat je pony zo gestrest is met opstappen, ik zou denk ik heel veel gaan oefenen met beugels 'klapperen' etc als je er gewoon naast staat. Over het zadel leggen/gooien zodat ze al dat soort dingen heel normaal gaat vinden. Beugels paar keer naar beneden doen, eerst voorzichtig daarna wat harder etc.
Deze stappen heb ik allemaal gezet voor we erop zijn gegaan, zodat dat allemaal normaal is

Murosch lekker gelest, super! hoe is je eerste buitenconcours gegaan?
Flo ziet eruit alsof ie al jaren onder het zadel loopt :+ top!

Lotte echt even een paar stappen terug doen en weet niet of je er begeleiding bij hebt maar neem anders les van iemand die veel werkt met jonge paarden! Dat heeft mij enorm veel vertrouwen gegeven met mijn jonge paard. Je wil graag een goede start zodat je beide vertrouwt bent

Vandaag teruggekomen van 1,5 week vakantie. Eerst dagen in New York geweest, daarna een dag Philadelphia en 2 dagen Washington. Wauw wat was dat gaaf, zoveel gezien en gedaan. Dagen waren zo voorbij :P
En uiteraard kon ik het niet laten toen ik thuis was op nog even op Ken te stappen, even gelongeerd voor de tijd maar kon relaxt opstappen en wegrijden. Nog wel even gelijk in het begin de uitgang uitgetest maar daarna deed ze het fijn :) Gewoon even wat simpel stap, draf en galop gedaan.

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:19

Leuke vakantie dus en een brave Ken!

Eigenlijk zijn alle paarden die ik zelf zadelmak gemaak heb zo relaxed. Maar met Kenzo gaat het wel erg snel, misschien begin ik er zelf ook wel handigheid in te krijgen. :')
Hij is heerlijk te rijden. :D

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:01

Hier even ego bericht sorry!

Vanmiddag stond maury met een dikke knie.. even stukje wezen stappen maar stokkreupel..
Dierenarts is gelijk gekomen, helaas een pees ontsteking. Ze moet nu week box rust met metacam, en over een week mogen we kijken hoe ze loopt.
Hoop zo dat mn meisje gauw weer beter is, jeetje wat voel je je dan rot zeg!!

Afbeelding
Wel even afleiding gezocht vanavond. Kane maar even gereden, n daarna lekker op het land gezet.


Afbeelding


Afbeelding

Muronia

Berichten: 19588
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:00

Mirjam jullie gaan echt als een speer zeg! Klasse. Mooi zo doorgaan :)

Lottekuh weet je heel zeker dat je zadel goed ligt? Als ze er echt zoveel stress van heeft.. misschien zou daar een oorzaak kunnen liggen? Ik heb met Veroon als jaarling vaak gewandeld in het bos (ze stond toen voor het afspenen ergens anders waar je prachtig kan wandelen). Bij ons thuis wandelen we wel eens over een rustig weggetje maar verder is hier niet zoveel mogelijk om te oefenen.

Dank je Sanne!

Melissa welkom terug. Dat moet wel geweldig geweest zijn zeg! Dat pakken ze je nooit meer af wat je nu hebt gezien en meegemaakt. Haha, kan me goed voorstellen dat je het even niet kon laten om toch even een ritje te maken. Mooi dat ze na even stilstaan nog gewoon braaf is.

Ach Miesje dat is echt niet tof.. Hoop dat het meevalt en ze snel beter is. Sterkte ermee.

We hebben het gedaan, we hebben het gewoon toch maar gedaan en ik ben zo blij! Tot het laatste moment getwijfeld of ik me af zou melden (lafaard die ik ben), want ik was toch wel een beetje bang na de witte hekjes training, maar we hebben onze eerste buitenwedstrijd vanavond gereden. Bij het inrijden was ze erg sterk en zag ik de bui hangen, maar na acclimatiseren bij de eerste proef was ze in de tweede proef heel fijn te rijden! Tuurlijk was er nog wel een hoop te zien, maar ik ben super tevreden en ook blij met onze punten. In de eerste proef heel terecht 176 punten. Daar was nog teveel spanning (hoekjes niet netjes door, storinkjes) en in de tweede proef nette 187 punten en een vierde plaats. Wat ik het mooiste vond was dat ze ondanks dat het eng was, keurig halsstrekte en ook de verruimde stap ging heel goed. Dat zijn normaal echt de momenten waarop het niet goed gaat bij spanning. Beter kon niet!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:36

Mooie punten Murosch!! En goed dat je gewoon bent gegaan! Ik ga 26 mei weer op wedstrijd als ik iemand kan vinden die mee wilt gaan en kan lezen want mijn zusje kan niet ivm scriptie.

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:18

Goed gedaan!

Muronia

Berichten: 19588
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:19

Dank je wel! Dat is hier ook altijd even puzzelen. Wie gaat er mee. Ik heb gelukkig een paar meiden hier lopen die helpen met de verzorging en die vinden het vaak wel leuk om mee te gaan. Mijn dochter is tien en zij wil ook graag leren voorlezen, erg lief vind ik dat. Zij heeft trouwens de foto's gemaakt met mijn camera gisteren. Heeft ze echt heel knap gedaan :).

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:37

Wat schattig en dat heeft ze zeker goed gedaan! Normaal gesproken ging mijn beste vriendin mee maar die is sinds 8 maanden moeder ondanks dat ze nog steeds mee wilde werkt het in de praktijk toch anders. Moet denk een andere vriendin opleiden tot lezen haha!

xSannee

Berichten: 4357
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:39

Wat een fijne punten Murosch! En de foto's zien er ook erg fijn uit! Gefeliciteerd!

Oh ja lastig is dat! Ik ga zelf ook wel eens mee om voor te lezen, maar werk in de horeca dus vaak werk ik ook de weekenden. Dan is het lastig plannen haha.

Verder ben ik nog steeds rustig bezig. Gister met de juf een soort schriktraining gedaan met een vlag en lintjes aan een stokkie enzo. Was wel goed voor d'r. Ze moet leren nadenken op het moment dat ze iets eng vind, en dan zelf ook weer leren ontspannen. Je merkt gewoon dat tijdens het oefenen haar zelfvertrouwen groeit dus dat is supergoed.

Vandaag weer gereden. In stap, in de binnenbak. Opstappen ging weer best goed. Ze durft d'r hoofd nu ook mooi laag te houden. En dat is goed want dan ontspant ze d'r hele lichaam. Ook lekker briesen, smakken, proesten.

Muronia

Berichten: 19588
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:29

Goed bezig Sanne, grappig dat je dat zegt van het hoofd laag met opstappen. Flo die strekt zijn hals helemaal naar beneden als ik opstap. Zo dat ik net het puntje van de teugel nog kan vasthouden. In het begin vond ik dat vervelend (want hij kan rustig weg wandelen als hij zijn hoofd dan omhoog doet terwijl ik opstap) dus dan probeerde ik de teugel korter te pakken, maar hij trekt hem gewoon weer uit mn hand en doet zn hoofd omlaag. Nu weet ik dat hij wel blijft staan en het blijkbaar prettig vindt op die manier. Hij is ook echt ontspannen dan. Maar ik vond het eigenlijk wel apart.

xSannee

Berichten: 4357
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:33

Wat grappig! En goed!!

Ik gebruik het in mijn training heel veel. Want hoofd laag is ontspannen inderdaad.

Ik laat haar kennis maken met iets engs, en als haar hoofd zakt haal ik het weg. Dit herhaal ik steeds zodat ze dat snapt. Dit bouw ik daarna uit zodat ze haar hoofd laag blijft houden. (Dat het niet een spelletje wordt laag - hoog - laag - hoog).

Eerst in stilstand en dan ook in stap en draf. Gebruik dan een vlag, of plastic zak aan een zweep bijv.

En vraag het met opstappen & het rijden ook (in halthouden bijv). Maar snap dat je het spannend vind als hij zijn neus bijna op de grond heeft, dat vind ik ook _O-

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:40

Miesje wat balen van Maury.. Hopen dat het gauw weer over is! :(:)

Murosch super dat je toch gestart bent! Heel fijn dat Veroon zich braaf heeft gedragen, beetje spanning mag natuurlijk nog. En weer mooi een wp erbij, super! Kun je de volgende keer alweer iets relaxter op stap :)

Nouklime ook weer een wedstrijd gepland staan, leuk! Ook buiten?

Murosch je dochter heeft zeker hele mooie foto's gemaakt! Wel handig als je dochter straks ook kan voorlezen. Ging bij ons vroeger ook zo, mijn moeder met mij mee op concours en ik met haar mee om te lezen etc :P
Nu alleen nog zij mee met mij haha

Sanne fijn dat je ziet dat ze steeds meer vertrouwen krijgt! Goed werk dus voor haar!
Fijn dat je ook weer ontspannen kon opstappen!

Grappig Murosch. Het andere paard wat ik rij trekt ook altijd zn hoofd naar voren met opstappen en als ik m kort pak trekt ie rustig weer totdat ze lang zijn :') Die is ook wel braaf met opstappen dus is dat ook niet zo erg

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:02

Oh wauw Murosch zo durf ik toch niet rond te rijden haha!
Jij hebt toch ook echt een gigantische berg foto’s he :D
Oeps die bokken hadden niet gehoeven, gelukkig goed uit kunnen zitten.
Super dat Veronia zo braaf was op jullie 1e buitenwedstrijd!

Haha ja ik op een springzadel Apple dus beugels op normale lengte is daarbij geen optie :P Dan kan je écht niet fatsoenlijk zitten.
Fijn dat het met Lars zo lekker gaat!! En als het zo voelt met Rissa dan moet je dat gewoon doen. Ik liet/laat Krisje ook rijden door iemand anders. Niet omdat ik het niet kan, maar tussen kunnen en doen zit vaak nog een heel verschil. En die goede basis die moet er gewoon zo snel mogelijk op gezet worden.

Lottekuhh_x; Heb je toevallig een oud zadel liggen? Die erop, zware beugels er aan, omlaag hangen en paar uur de wei op gooien. Dat paar keer herhalen en je hebt waarschijnlijk een heel ander paard.
Aan de hand laten hangen, longeren met beugels om laag, als je er langs staat mee bewegen, keer tegen der aan ‘gooien’ e.d. tot dat ze geen reactie meer geeft.
En zo steeds verder. Dat is wat ik zou doen.
Krisje hier reageerde ook eerder op de beugels. Na dat die zo in de wei gestaan heeft ermee was er niks meer aan de hand, was normaal geworden. Ze heeft dan wel een wei waar ze ook fatsoenlijk kan rennen en haar ‘schrik’ kwijt kan.
Joh, je eigen niet uit het veld laten slaan omdat er een keer wat gebeurt. Je hebt een jong paard, dat hoort er bij! :)

Klinkt heel gaaf Melissa!! De vakantie is dan altijd te kort he haha. Top dat Ken het zo fijn oppakte na de vakantie.

Das balen Miesje… wat zei de DA er van?

Fijn dat je zo toch lekker bezig kan zijn Sanne! Super dat haar zelfvertrouwen daar zo van groeit, dat lijkt ze echt nodig te hebben.

Ik ga meestal alleen op wedstrijd. Leer proefje uit mijn hoofd zodat ik ook zonder voorlezer kan rijden maar soms vraag ik toch iemand om voor te lezen. Vaak mensen die ik geen eens ken :+. Laden, opzadelen, ring in de gaten houden e.d. gaat allemaal alleen. Deed ik met mijn vorige paard ook.

Hier hebben we helaas ongewilde vakantie… de hoefsmid is vorige week geweest en heeft Baby te kort bekapt. Toen liep ze dus érg gevoelig en kort… niet kreupel gelukkig maar ja, toch eerst laten bijtrekken voordat we weer aan het rijden gaan.
Gelukkig loopt ze inmiddels wel al weer 20 x beter!
Had een hele zomerplanning staan maar die kan ik nu ook van de baan vegen, dat halen we niet meer. Dat wordt dus wat anders verzinnen. Agja, komt goed :)

Afbeelding

Afbeelding

xSannee

Berichten: 4357
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:05

Oeh dat zou ik spannend vinden Patty, ik heb er een die dwars door het hek heen gaat als de paniek te groot wordt :+
Nou hebben we een stevig hekwerk, maar toch liever niet _O-

Balen van de hoeven zeg!
Charmante foto's _O- _O-

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:54

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ga morgen weer eens een poging wagen en jullie tips toepassen. Eens kijken hoe dat gaat. Ik heb helaas geen les/begeleiding met haar. Ik ken helaas niemand uit mijn omgeving die zelf echt bezig is met jonge paarden of we zitten niet op een lijn. Daarbij hebben we zelf wel wat ervaring met jonge paarden, maar niet mega veel. Nu moet ik er wel bij zeggen dat die allemaal een heel stuk braver waren haha. Maarja we geven de moet nog niet op. De laatste tijd gingen we voor de rest eigenlijk heel goed. Zolang ik maar geen andere paarden tegen kom of er iets anders gebeurt dan normaal is het goed _O- maarja daar zijn het ook jonge beesten voor natuurlijk.

Sanne, ik denk dat die van jou qua karakter wel wat weg heeft van die van mij. Ik denk dat je tips daarom ook zeker wel het proberen waard zijn. Ps. Je pony is echt heel knap!

Murosch, mooie punten en knap dat je toch bent gegaan! Hele leuke foto's ook :) het zadel is pas nagekeken en lag goed. Ze heeft het ook echt alleen met opstappen, zolang ik nog niet alle twee m’n voeten in de beugels heb. Ik denk dat het dus echt bij de beugels ligt. Als ik daarna wegstap is de spanning direct weer weg.

Oh Patty, ik denk dat ze dan zo de draad door vliegt := Vooral als ik er zware beugels aan hang. Ik heb toen de eerste keren ook gelongeerd met zware beugels, dit viel dus niet zo goed :') Ik had er toen ook echt niet bij stil gestaan. Ik had er gwn m'n eigen beugels aangedaan en die zijn behoorlijk zwaar. Ze heeft niet zoveel buik en de beugels zaten best lang, dus dat was niet de beste combinatie. Als ze iets minder paniekerig was geweest, had het in de wei zetten wel een optie kunnen zijn.