Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:19

Woehoe! Eerste punten zijn binnen! Eerste proef 180 en tweede 201,5. Moest erg lachen om het commentaar bij proef 1: paard moet meer op zijn werk letten. Spanningsboog van een garnaal heeft deze peuter nog dus paarden en mensen die voorbij wandelen en meteen weer afgeleid. Er was ook wel erg veel te zie . 2de proef een 3de plek gehaald van de 14 deelnemers en met ons nieuwe jasje kunnen rijden:

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:45

Haha geweldig, maar top gedaan!

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:19

Ik sluit mij ook bij deze topic aan.

Ik maak paarden zadelmak en train de basis en daarna gaan ze vaak naar anderen om door te beleren of naar de eigenaar.

Heb er altijd veel plezier in en vind het leuk mee te lezen wat een successen jullie allemaal behalen!

Dit jaar ben ik bezig met een tinker , net mee begonnen en ben ik bezig met wat tinkers trailermak te maken voor de verkoop.

Ik begin altijd met ieder jong paard op een andere manier omdat geen 1 paard hetzelfde is.

De tinker waar ik nu net mee begonnen ben, is bijvoorbeeld best wel angstig en onzeker, dus de eerste stappen die ik zet is zelfvertrouwen vergroten dmv schriktraining. Voordat ik überhaupt voor het eerst op een paard stap, vind ik het belangrijk dat het paard de nodige spieren al heeft opgebouwd en in balans is. Wanneer een paard nog geen balans heeft, zal het veel sneller gaan crossen om evenwicht te houden (net als dat je langzaam fietst en je evenwicht verliest, dan ga je ook harder trappen om weer overeind te komen) en mijn uitgangspunt met beleren is werken vanuit rust omdat het paard in stress minder goed de mogelijkheid heeft om te leren.

Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden ;)

Ik ben overigens net terug uit Amerika waar ik een clinic gevolgd heb over jonge paarden beleren.

Erg interessant allemaal

Ben benieuwd welke manieren jullie verder nog gebruiken en vind het mooi om van elkaar te leren!

Ps. Wat een gaaf wedstrijd jasje!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:26

Leuk, lissie ik doe sinds kort ook zadelmak maken en verkopen. :P

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:29

mirjamalvaro schreef:
Leuk, lissie ik doe sinds kort ook zadelmak maken en verkopen. :P


Oh leuk! Koop je deze paarden eerst zelf en verkoop je ze dan door? Zijn het bepaald soort type paarden of van alles?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:52

lissie_zigor schreef:
mirjamalvaro schreef:
Leuk, lissie ik doe sinds kort ook zadelmak maken en verkopen. :P


Oh leuk! Koop je deze paarden eerst zelf en verkoop je ze dan door? Zijn het bepaald soort type paarden of van alles?


Ja heb er nu 2 gekocht.
Kijk voornamelijk naar D-pony's. :)

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:08

Dat zijn nog eens punten Nouklime! :D Altijd fijn als de verbetering die je de afgelopen tijd geboekt hebt ook terug is te zien in de punten. En dat commentaar bij de eerste proef _O- kan ik ook wel echt om lachen. Als hij meer ervaring op doet zal zijn concentratie vermogen vast ook wel beter worden haha. Ik vind je jasje echt super graaf trouwens <3 staat echt fantastisch mooi dat rood/bordeaux.

Welkom lissie_zigor, wat leuk! Ik vind het idd ook leuk om te zien hoe anderen het doen en zodoende van elkaar te leren :)

Ik heb door jullie ook echt zin om weer een keer op wedstrijd te gaan. Ik ben vandaag bij m’n oude pony wezen kijken op wedstrijd, was heel leuk om te zien! Als het goed is ga ik 8 juni m’n debuut maken met m’n paard. Ik heb al twee jaar geen wedstrijden meer gereden dus ben benieuwd := ik twijfel ook nog of we B of L1 gaan starten, maarja dat zie ik te zijner tijd wel.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:40

Zo Mirjam, nog een flinke smak gemaakt! Balen zeg.. Hopelijk gaat het inmiddels weer de goede kant op.
Idenn mag nog wel even heel wat kg aankomen idd… Goed dat je daar even tijd voor gaat geven.
Oh die hoeven vallen nog mee voor wat ik hier tegenover voorbij zie komen := Worden steeds ponys gebracht om te laten dekken en tis echt ongelooflijk hoe sommige erbij staan.

Wauw supergoed Nouklime!! Gefeliciteerd met jullie 1e winstpunten en de plaatsing! :D
Heerlijk commentaar hahaha!

Hihi ja ze kan behoorlijk heet zijn Murosch. Gelukkig blijft ze meestal wel braaf maar als de bovenkamer over toeren raakt weet je het maar nooit…
Haha een echte Groniger(schrijf je dat zo?) die Veronia dan!
Top dat de broekentip werkt, lekker aan de slag met Flo! Mag meer over de rug van mij, hij lijkt zich nu soms wat op te drukken maar dit zal ook nog wel een lastig stukje voor hem zijn.
Gefeliciteerd met de drachtigheid :D

Oh jeetje Miesje das echt geluk hebben dat het gebeurt is toen er niemand op zat!
Gefeliciteerd met jullie gezonde veulentje *\o/*.

Supergoed dat je gegaloppeerd hebt Lottekuhh! Ik vind aangalopperen op zon jonkie ook altijd een spannend moment hihi.
Oeh en een veulentje, leuk! Komen fijne dieren van die stal af.
Leuk om je oude pony weer te zien. Kan me voorstellen dat het weer kriebelt. Had ik ook na 4 jaar o.d. niet wedstrijd gereden te hebben.

Fijn dat je instructeur zo positief over je paard was Horseloverl!

Jullie gaan ook echt top Melissa!! Gefeliciteerd weer :D

Welkom Lissie!

Hier deze week nog wat thuis rondgesprongen, simpel laag, mijn oog ontwikkelen.
Gisteren is een vriendin die ook jury is gekomen om mijn wat tips te geven om betere proeven te rijden. Veel aan gehad! We zouden 195 punten wel moeten kunnen halen, over de 200 zal echt lastig zijn maar 195 zit er zeker in zegt ze.
Vandaag wedstrijd gehad maar Baby was heel gespannen in haar lijf dus die 195 ging hem niet worden :+ Uiteindelijk 2 x 186 punten gekregen dus we zijn nu officieel L1!
Na de proeven nog even door gereden tot ze ontspannen was en hem niet meer (direct) op een rennen wou gaan zetten en toen gestopt. Volgende keer er toch iets langer van te voren op. Had eigenlijk 4 combi’s om los te rijden, al iets minder dan normaal, maar er viel er ineens ook nog een uit. Donderdagochtend weer wedstrijd, vrijdagavond ook en zaterdag weer crosstraining dus we hebben een druk weekje. Kunnen we mooi oefenen met spanning om te gaan :P.

De fotos van vorige keer nog gekregen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Krisje geniet nog steeds van haar vakantie. Als ik haar in het hoge gras zet als ik ga rijden heeft ze besloten om toch niet als een bezetene de wei rond te gaan rennen al bokkende :))

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:44

Knapperds. :+:

Nog slechtere hoeven :oo
Afbeelding
Afbeelding
Gelukkig lukt het ondertussen om voetjes te krijgen. Kan de smid straks echt de hoeven goed doen.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:44

Mirjam super dat Idenn zich al goed thuis voelt tussen de rest!

Murosch ideaal dat het probleem met zadel is opgelost!
Beterschap :(:)
Gefeliciteerd!! Super leuk :D
Plaatjes van Flo zien er weer super fijn uit!

Miesje gefeliciteerd met het veulen! Wat een leuk ding!

Mirjam ligt er lekker relaxt bij inderdaad!

Nouklime wauw wat een score! gefeliciteerd :D
Jasje is heel erg gaaf!!
Haha heerlijk dat ze nog zo afgeleid zijn, het zijn natuurlijk ook nog wel veel indrukken voor de paarden zo

Welkom lissie!

Lottekuh leuk je debuut gepland! als je B mag zou ik lekker eerst in de B beginnen. Je kan snel genoeg door naar t L als het goed gaat

Patty top zeg, 2 mooie punten gereden ondanks de spanning!
Mooie fotos!
Krisje geniet zo te zien lekker van het gras, heerlijk!

Mirjam gelukkig kun je de voetjes nu optillen, wl zo makkelijk idd!

ken gisteren meegehad met een buitenritje, was heerlijk! :)
Rij meestal achter het paard van stalgenootje, waren we aan het stappen draaft Ken zelf aan gaat voorbij het andere paard en ging ze weer stappen. Echt zo van, en nu ga ik voorop :')

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:00

Welkom Lissie!

@Lottekuh Denk ik ook hoor dat naarmate hij meer ziet en ouder wordt zich meer kan focussen op mij. Ik hoop het voor hem! en voor mij haha! Ik mocht ook in het L1 beginnen maar vind de B rijden gewoon fijn met een jong dier die nog nergens is geweest kan hij een beetje ervaring op doen en kilometers maken op vreemd terrein tot hij niet meer de drang voelt alles in de gaten te houden :P.

@Pattypaard Ik vind Krisje zo leuk! Heeft ze nou al die tijd vakantie gehad? En wanneer ben je van plan haar op te gaan pakken? Foto 1 van baby loopt zou nou niet bepaald kort hoor *\%/*

Jeetje Mirjam die is wel toe aan een pedicure!

@Melissa Woon je vlak bij het bos? Of ga je er met de trailer heen? Baal echt dat ik met de trailer naar de bos moet als ik wil buiten rijden. over 2 weken gaan we naar de veluwe en neem ik mijn beiden paarden mee zodat ik kan buitenrijden met mijn zusje ben zo benieuwd hoe Jack het vind!

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:52

Wat een geweldige score nouklime! En je jasje is super gaaf <3
Welkom Lissie :)
Baby heeft ook echt een heerlijk bekkie <3
Oei die staat plat. Heeft mijn schimmel ook.. Die heeft nu een half break over ijzer maar loopt er dus al 18 jaar mee rond haha.

Ik kom weer onder mijn steen vandaan. Enorm druk met stage en 2 paarden. Maar ben bijna klaar, nog 4 weken!
Harvey heb ik vorige week voor het eerst mee genomen naar les op ander terrein. Had mijn handen vol. Hij wordt mega onzeker op ander terrein (logisch voor de 2e keer) dus wilt de hele tijd de bak uit rennen. Resulteerde in nogal wat schijnbewegingen en gebok. Uiteindelijk kalmeerde hij wel en liet ook fijne sprongen zien. Hij mag vanavond weer mee :+

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:33

Pattypaard, fijn dat je nu de aandachtspuntjes nog beter weet om zo nog een nettere proef neer te kunnen zetten. Ondanks dat hij gespannen was op wedstrijd, toch nog nette punten weten te rijden! Die 195 punten komen vanzelf wel op wedstrijd :) Je weet in ieder geval dat hij het wel kan. Lekker druk weekje heb je idd, klinkt wel heel leuk! En wat een leuke foto's, ziet er netjes uit!

Mirjam, die kan wel een hoefsmid gebruiken ja haha. Doet me denken aan toen we onze oude pony van de fokker hadden gekocht. Die hoeven waren ook lekker lang, want een hoefsmid was allemaal niet zo nodig :') man ook had echt te veel pony's staan, dus kon het ergens wel begrijpen. Die had alleen ook behoorlijke scheuren in haar hoeven, dat heeft die van jou gelukkig niet. Wanneer hij zo ver is dat hij naar de hoefsmid kan ziet het er waarschijnlijk alweer stukke beter uit. Wel een leuk beestje, ben benieuwd hoe hij eruit ziet als hij wat bij is gekomen. Wij hebben er thuis ook eens staan met meer dan 80% OX. Wat een grapjas in de wei! :D

Murosh, fijn dat je niet meer glijdt in je zadel. Je gaat ook al steeds meer aan hem rijden!

Ahww Miesje wat een dropje!

Haha Melissa, wel heerlijk zo'n buitenrit met dat weer.

paljaslaura, ojee, gelukkig werd hij later wat rustiger. Ben benieuwd hoe het vnv gaat, misschien is hij dan al wel iets rustiger. Je hebt hem ook pas een paar keer meegenomen, dus hij zal naar mate hij vaker mee is geweest vast wel rustiger worden. Vanavond dus weer lekker oefenen :)

Dat klopt wat jullie zeggen. Het is meer dat ik misschien L1 wil starten, omdat ik doorzitten zoveel makkelijker vind op haar. Ik kan m'n figuren dan veel netter afwerken en haar veel makkelijker bij elkaar rijden (in hoeverre ze dat een beetje kan _O- ). Thuis de proefjes al een aantal keer geoefend en die gaan best goed, alleen E-B door een s van hand veranderen en de gebroken lijn een kant op zijn nog wel een uitdaging :+ dus vandaar dat ik misschien toch B ga starten. Het liefst rijd ik gwn doorzittend een proefje in de B, maar helaas kan dat niet :P Het is wel een thuiswedstrijd, dus dat is fijn. Alleen toch anders dan normaal, dus ben benieuwd hoe ze erop zal reageren.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:21

Nouklime hier ook ook bewust gekozen om de in d B te beginnen. Mag tot de M1 starten wat ik wil maar vind het juist wel lekker om met een jong paard in de B te beginnen.

Echt bos moet ik ook met de trailer, ga wel vaak hier bij huis een stuk naar buiten. Heb dan wel 2 of 3 zandpaden maar grotendeels gewoon langs de weg
Ohh heerlijk naar de veluwe! Ik ga elk zomer als leiding mee met kamp van de vereniging, gaan dan ook vaak naar de veluwe. Super mooi!

Laura het is voor harvey dus nog wel even wennen op vreemd terrein! Leren ze wel mooi van!

Spannend Lottekuh maar dat gaat vast goedkomen!

Ken heeft gisteren met zusje een speelrondje gedaan. Super trots :D
Meer dan een kruisje en stijltje van 60cm hadden we nog niet gedaan. Ze keek vrijwel nergens naar :)
Stond 1 best wel hoog rood hek in dus die laten zitten in eerste instantie. Zegt me zusje na het rondje haal de balk er maar af dan rij ik die ook nog een keer aan, ik euh zou je dat wel doen. Maar sprong er ook zo overheen *D


nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:25

Wat verschrikkelijk braaf! Moet ik ook een keer gaan doen voor de afwisseling!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:26

Ik mag geen B meer ^)

Dapper gesprongen van jullie.

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:00

Nouklime gefeliciteerd, wat goed van jullie!! En wat een gaaf jasje

Welkom Lissie. Ik ben normaal niet zo van het zadelmak maken, maar juist het zadelmakke paard doorrijden tot X-niveau. In het geval van Veronia heb ik een uitzondering gemaakt omdat ze zo braaf was eigenlijk. Vroeger heb ik wel paarden zadelmak gemaakt maar ik vind mezelf daar een beetje te oud (en stijf en breekbaar) voor nu haha. Lijkt me wel heel interessant om jouw ervaringen te lezen hier.

Lottekuh ik weet zo even niet meer hoe oud je paard is, maar als het een jonkie is dan vind ik B toch wel heel fijn om in te beginnen.

Pattypaard Groninger schrijf je het :P . Grappig dat je zegt dat Flo meer over de rug mag komen, dat is juist waar we mee bezig zijn (en ik vind eigenlijk dat ie dat al best aardig doet) nu. Maar kan altijd beter natuurlijk.

Gefeliciteerd met je L1 prestaties!

Oeh Mirjam daar mag echt wel wat aan gebeuren ja

Melissa Ken wordt dapper!

Paljaslaura aftellen met je stage. Oeps, dus een stevige kluif op vreemd terrein, nou ja laten we het maar op wennen houden. Hopelijk duurt het niet te lang daarmee.

Melissa wat gaaf dat springen! Zo lijkt mij het ook nog wel leuk om te doen :j

Ik mag ook geen B meer maar de KNHS werkte goed mee met mijn dispensatie aanvraag. Daar ben ik achteraf heel blij om. We kunnen zo lekker samen erin groeien.

Vanmiddag ondanks nog steeds stomme griep toch stijfkoppig weer op Veronia gestapt _O- . Duurde me te lang zonder peerd. En zondag hebben we weer wedstrijd dus we zullen ook wel wat moeten doen ervoor.



Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

En hier ben ik best een beetje trots op, Veroontje kan zo netjes halsstrekken <3
Afbeelding

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:10

Ahh wat knap van Ken en je zusje. Zo braaf ook! Snap dat je trots op ze bent.

Ja, dispensatie kun je in zulke gevallen ook aanvragen ja. Misschien voor jou ook het proberen waard Mirjam? Mocht je later een keer willen starten met een van de jonkies. Sommigen die ik ken hebben dit ook gedaan en het is toen volgensmij bij allemaal wel goedgekeurd. Natuurlijk zal dit ook wel van de situatie afhangen en geen idee waarop ze zoiets baseren. Mijn paard is trouwens 5, maar heeft verder nog geen wedstrijd ervaring. Ze is van zichzelf wel heel nuchter, maar kan zich wel wat strak houden als ze gespannen is.

Haha Murosch :+ heel begrijpelijk. Is afkikken he _O- heb je iig wel weer kunnen oefenen voor je wedstrijd zondag. Het halstrekken ziet er iig lekker ontspannen uit!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:19

Ik start ook nog ZZ-Zwaar, dus gok dat ik niet in de dispensatie val. :))

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:53

mirjamalvaro schreef:
Ik start ook nog ZZ-Zwaar, dus gok dat ik niet in de dispensatie val. :))


Ohh dat denk ik dan ook niet nee :+

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 07:49

Haha nee Mirjam dat gaat hem dan niet worden.

Wij mogen zondag weer starten. Ik zag dat we vlak voor de middag aan de beurt zijn, maar ik zag ook dat het 30 graden wordt :oo

Hebben jullie nog tips waar ik om moet denken dan? Ik neem aan dat je wel in zomertenue mag starten, maar ik denk dat ik ook maar wat water mee moet nemen voor veroon.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:35

Murosch schreef:
Haha nee Mirjam dat gaat hem dan niet worden.

Wij mogen zondag weer starten. Ik zag dat we vlak voor de middag aan de beurt zijn, maar ik zag ook dat het 30 graden wordt :oo

Hebben jullie nog tips waar ik om moet denken dan? Ik neem aan dat je wel in zomertenue mag starten, maar ik denk dat ik ook maar wat water mee moet nemen voor veroon.


Jaa soow niet normaal he. In zomertenue mag je tegenwoordig altijd starten :) Ik zou idd ook wat water voor haar meenemen voor het geval ze dat daar niet hebben. Alvast heel veel succes! Zal wel erg warm zijn, we zijn natuurlijk ook nog niks gewend. Sowieso is 30 graden voor te rijden altijd iets te veel van het goede :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:05

Inderdaad zomerteneu mag altijd nu.
Water voor jezelf.
Water voor paard.
Schone kleren voor jezelf.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 16:05

Afbeelding
Idenn bij de smid geweest...

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:36

Dat is een stuk opgeknapt, Mirjam!
Doet Ken netjes Melissa!
Knappe blonde Verona :) en warm zat inderdaad zondag..

Nou Harvey heeft zich echt goed gedragen in de les. Kon er nu tenminste aan rijden. Turbo ging alleen aan na de hindernis maar kon hem wel al veel beter weer terug krijgen daarin. Snelle leerling!

Vandaag weer een goede standfoto genomen. Zoek de verschillen? :+

Afbeelding
Afbeelding