Paard tbv herstel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 22:06

Hi allemaal!

Ik heb nu al bijna een jaar last van een prikkelstoornis. Dit zorgt ervoor dat ik altijd veel hoofdpijn hebt en bijna niet kan paardrijden. Toch vraag ik me af of ik tbv een paard misschien voortgang in mijn herstel kan maken, omdat ik erg happy wordt van de omgang met paarden. Dit hoeft niet eens rijden te zijn, omdat dit vaak te intensief wordt.

Ik heb verzorgpaarden, maar hier kan ik helaas alleen maar naartoe op specifieke tijden (zoals bij alleen in de ochtend of begin middag, en in het weekend is er al iemand) en school maakt dit voor mij ongelofelijk moeilijk op het moment. Begin van het jaar kon het nog wel, maar toen is mijn rooster aangepast en krijg ik gewoon mijn klussen niet meer af. Verder merkte ik wel dat ik hier redelijk intensief werk kon doen zonder naderhand verschrikkelijk veel hoofdpijn te krijgen.

Ik dacht zelf dus misschien aan een Shetlander, of een weidepaard/grasmaaier (zonder al te veel gebreken) waar ik gewoon vrijheidsdresuur kon doen of lekker poetsen en verzorgen, alleen ik weet niet zo goed hoe je zoiets begint en of het wel verstandig is.

Dit is gewoon een gedachte. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, het gaat me voornamelijk om het dealen met pijn, en het herplaatsen van prikkels. En aangezien ik merk dat het beter gaat als ik dingen doe die ik leuk vind, dacht ik er gewoon overna om zoiets te beginnen, in de hoop dat het mijn herstel bevorderd, want ik ben er helemaal klaar mee _/-\o_
Laatst bijgewerkt door lotthje op 15-10-17 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:11

Je hebt geen tijd voor je verzorgpaarden, maar je denkt wel genoeg tijd te hebben voor een eigen paard?

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 22:14

MarrianneW,

Ik heb wel tijd, alleen ik kan alleen naar die verzorgpaarden op bepaalde dagen waar school enorm in de weg zit, bijv ik kan vanaf 1 tot 6 naar die paarden, maar ik begin dan bijvoorbeeld om 11 uur pas op school, dan ben ik om 4 uur pas klaar en heb ik geen tijd om daar op stal mijn klusjes af te maken ;)

Maar hey, misschien heb je gelijk. Daarom vraag ik het toch?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:18

Paarden kunnen zeker helpen je prettig en ontspannen te voelen. Maar er zelf 1 aanschaffen om die reden brengt meer met zich mee dan alleen kopen. Ook bij een shetlander komt veel bij kijken. Heb je zelf een stuk grond / wei en stal , hooiopslag of moet je hem ergens stallen. En alleen staan is niet ideaal dus eigenlijk zouden 2 pony's fijn zijn.
Kosten van aanschaf zijn niet hoog, maar veearts en smid , tandarts e.d. kost evenveel als een groot paard.
heb je genoeg kennis en ervaring en tijd voor een eigen pony of paard.
dat zou ik mij eerst afvragen en anders toch tijd inplannen om meer naar je verzorgpaarden te gaan. Weekend moet toch zeker lukken ?

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 22:21

Dingogirl

In het weekend (en ja, het hele weekend, vrijdag middag tot zondagavond) heeft de eigenaresse helaas iemand anderslopen, dat is het probleem dus! Ik baal hier natuurlijk een beetje van.

Ik kan inderdaad overleggen of er nog wat meer opties zijn, of anders ergens anders wat bijv dichter in de buurt is of in het weekend kan

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:59

Nee. Heel bot gezegd: een paard is geen paracetamol. Als jij een prikkelstoornis hebt is het verstandig daaraan te werken met behulp van de therapieën en behandelingen die daar ongetwijfeld voor bestaan.

Natuurlijk kun je met paarden bezig zijn omdat je je daar goed bij voelt. Dat heeft ieder mens met zijn hobby. Maar aanschaffen alszijnde therapie i.p.v een goed doordachte keuze met alle bijbehorende verantwoordelijkheden en kosten is, imo, zeer onverstandig.

Joltsje

Berichten: 9042
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:19

misschien een ander verzorgpaard zoeken?

dan hoef je niet gelijk zelf 1 te kopen met bijkomende verantwoordelijkheden.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 23:21

Palmera schreef:
Nee. Heel bot gezegd: een paard is geen paracetamol. Als jij een prikkelstoornis hebt is het verstandig daaraan te werken met behulp van de therapieën en behandelingen die daar ongetwijfeld voor bestaan.

Natuurlijk kun je met paarden bezig zijn omdat je je daar goed bij voelt. Dat heeft ieder mens met zijn hobby. Maar aanschaffen alszijnde therapie i.p.v een goed doordachte keuze met alle bijbehorende verantwoordelijkheden en kosten is, imo, zeer onverstandig.



Ik snap je punt, maar ik ben ook al bijna een jaar bezig met trajecten bij het ziekenhuis en osteopaten en what not. Zoals ik al zei, het was een idee. Maar misschien heb je gelijk, dat weet ik niet want ik heb er zelf geen ervaring mee :)

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 23:22

Joltsje schreef:
misschien een ander verzorgpaard zoeken?

dan hoef je niet gelijk zelf 1 te kopen met bijkomende verantwoordelijkheden.



Had ik al over na gedacht. Ik ben er mee bezig, maar het is best lastig in een boeren dorp dat alleen maar koeien houdt :D

Anoniem

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:30

Ik heb mijn paard ook als therapiepaard. Ik durf niet te denken aan waar ik zou staan als zij niet terug gekomen was in mijn leven !

Het kan dus zeker, alleen een eigen paard geeft ook veel stress en gedoe, dus een extra/nieuw verzorgpaard is wellicht een optie voor jou?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:38

Mijn moeder is heel dankbaar dat mijn paard op mijn weg is gekomen, maar zodra er dus maar iets met hem is, heeft ook iedereen stress om mij.. En ik om hem, wat ook weer niet goed voor mijn gezondheid is. Gelukkig is er nog nooit iets ernstigs geweest en deel ik hem met mijn man, waardoor ik ook zorgen én verantwoordelijkheid kan delen. Op mijn slechte dagen zal Paard toch zijn zorg en aandacht moeten krijgen en alleen daarom al zal ik hem nooit gehad kunnen hebben als de hobby niet gedeeld was.
Dus een paard kan best helpen, ik weet ook niet waar ik nu anders was geweest, maar het is ondersteuning, geen altijd werkend medicijn.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:43

Mijn paard heb ik ook echt als therapie paard. Zonder haar was ik er niet eens meer geweest. Maar je moet het wel kunnen betalen en de tijd hebben.

Heb je wel eens gedacht aan therapie met paarden.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 23:46

Dreamybol schreef:
Mijn moeder is heel dankbaar dat mijn paard op mijn weg is gekomen, maar zodra er dus maar iets met hem is, heeft ook iedereen stress om mij.. En ik om hem, wat ook weer niet goed voor mijn gezondheid is. Gelukkig is er nog nooit iets ernstigs geweest en deel ik hem met mijn man, waardoor ik ook zorgen én verantwoordelijkheid kan delen. Op mijn slechte dagen zal Paard toch zijn zorg en aandacht moeten krijgen en alleen daarom al zal ik hem nooit gehad kunnen hebben als de hobby niet gedeeld was.
Dus een paard kan best helpen, ik weet ook niet waar ik nu anders was geweest, maar het is ondersteuning, geen altijd werkend medicijn.


Ik heb hier zo veel aan!
Ik zoek ook helemaal geen medicijn natuurlijk. Dat kan je ook helemaal niet verwachten van een dier, maar de ondersteuning is wel fijn. Het enige puntje is dus de stress die het jou en je paard dan weer oplevert. Fijn dat dit niet te vaak gebeurd, maar het lijkt me enorm vervelend.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:51

Dreamybol schreef:
Mijn moeder is heel dankbaar dat mijn paard op mijn weg is gekomen, maar zodra er dus maar iets met hem is, heeft ook iedereen stress om mij.. En ik om hem, wat ook weer niet goed voor mijn gezondheid is. Gelukkig is er nog nooit iets ernstigs geweest en deel ik hem met mijn man, waardoor ik ook zorgen én verantwoordelijkheid kan delen. Op mijn slechte dagen zal Paard toch zijn zorg en aandacht moeten krijgen en alleen daarom al zal ik hem nooit gehad kunnen hebben als de hobby niet gedeeld was.
Dus een paard kan best helpen, ik weet ook niet waar ik nu anders was geweest, maar het is ondersteuning, geen altijd werkend medicijn.



heel mooi gesproken..
En ik denk dat TS zich ook goed moet realiseren dat een paard het beste te vergelijken is met iemand met autisme.. Een paard heeft rust en regelmaat nodig.

op het moment dat je door hoofdpijn of school, of je niet lekker in je vel voelen het ritme omgooit, is dit niet goed voor je paard. Als je de ene dag om 9.00 komt om m te verzorgen en de dag erop om 11.00 en de dag daarop om 7.00h voor z'n neus staat.. daar wordt ie niet beter van..

alleen als iemand anders de hoofdverzorging doet.. zorgt dat het dier een vast ritme kent van voer, weidegang, eventueel beweging.. dan zou je een pony kunnen hebben.. zodat jij af kunt haken wanneer het fysiek, mentaal of door school niet gaat.

Dit zou dan dus op de schouders komen van je ouders/broer/zus.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:55

Ik weet niet hoe je er verder over nagedacht hebt.
Hoe je het paard zou willen gaan stallen bv. Als een paard volpension staat heb je daar natuurlijk minder zorgen aan dan een paard waarbij je veel zelf moet doen. En die stress zal er natuurlijk ook geen goed aan doen. En of je bv ook mensen om je heen hebt die het willen en kunnen overnemen en waar je op kan vertrouwen.

Het idee is zo slecht niet maar met een eigen paard heb je natuurlijk toch meer zorgen en verplichtingen dan een verzorgpaard.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 23:57

Tigra_ schreef:
Ik weet niet hoe je er verder over nagedacht hebt.
Hoe je het paard zou willen gaan stallen bv. Als een paard volpension staat heb je daar natuurlijk minder zorgen aan dan een paard waarbij je veel zelf moet doen. En die stress zal er natuurlijk ook geen goed aan doen. En of je bv ook mensen om je heen hebt die het willen en kunnen overnemen en waar je op kan vertrouwen.

Het idee is zo slecht niet maar met een eigen paard heb je natuurlijk toch meer zorgen en verplichtingen dan een verzorgpaard.



Dat is zeker waar. Het plan is nu (als ik er mee doorga) hem in een pensionstalling te zetten. Maar er is natuurlijk nog niks duidelijk, dus ik waardeer de meningen en kijk van jullie als bokt enorm. Helpt best wel.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 00:05

elenaMM77 schreef:
Dreamybol schreef:
Mijn moeder is heel dankbaar dat mijn paard op mijn weg is gekomen, maar zodra er dus maar iets met hem is, heeft ook iedereen stress om mij.. En ik om hem, wat ook weer niet goed voor mijn gezondheid is. Gelukkig is er nog nooit iets ernstigs geweest en deel ik hem met mijn man, waardoor ik ook zorgen én verantwoordelijkheid kan delen. Op mijn slechte dagen zal Paard toch zijn zorg en aandacht moeten krijgen en alleen daarom al zal ik hem nooit gehad kunnen hebben als de hobby niet gedeeld was.
Dus een paard kan best helpen, ik weet ook niet waar ik nu anders was geweest, maar het is ondersteuning, geen altijd werkend medicijn.



heel mooi gesproken..
En ik denk dat TS zich ook goed moet realiseren dat een paard het beste te vergelijken is met iemand met autisme.. Een paard heeft rust en regelmaat nodig.

op het moment dat je door hoofdpijn of school, of je niet lekker in je vel voelen het ritme omgooit, is dit niet goed voor je paard. Als je de ene dag om 9.00 komt om m te verzorgen en de dag erop om 11.00 en de dag daarop om 7.00h voor z'n neus staat.. daar wordt ie niet beter van..

alleen als iemand anders de hoofdverzorging doet.. zorgt dat het dier een vast ritme kent van voer, weidegang, eventueel beweging.. dan zou je een pony kunnen hebben.. zodat jij af kunt haken wanneer het fysiek, mentaal of door school niet gaat.

Dit zou dan dus op de schouders komen van je ouders/broer/zus.


Heel fijn dat je dit benoemt! Ik had er inderdaad nog niet zo overna gedacht. Nu is het dus wel zo, dat het voor mij als persoon (op dit moment) ook erg belangrijk om een ritme te hebben. Verder is het wel goe dom na te denken over eventuele uitval, want hier had ik ook nog niet over na gedacht. Ik wil het natuurlijk ook niet allemaal op mijn familie laten vallen! Het is allemaal nog een plan natuurlijk, wie weet gaat het niet door. Dit soort reacties zijn wel fijn in dit proces, er staan allemaal dingen in waar je dan vergeet over na te denken :)

Anoniem

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 00:13

Ik heb trouwens besloten mijn pony op een stal te zetten waar alles wordt gedaan, zodat het voor mij geen 'moeten' wordt.
Paard krijgt de verzorging, en ik kom puur voor de ontspanning en beweging! Nu ik alles nog zelf mpet doen merk ik dat het soms als een last aanvoelt, en dat is niet eerlijk naar paard toe, en niet goed voor mij.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 00:17

pimaude schreef:
Ik heb trouwens besloten mijn pony op een stal te zetten waar alles wordt gedaan, zodat het voor mij geen 'moeten' wordt.
Paard krijgt de verzorging, en ik kom puur voor de ontspanning en beweging! Nu ik alles nog zelf mpet doen merk ik dat het soms als een last aanvoelt, en dat is niet eerlijk naar paard toe, en niet goed voor mij.


Nee dat het een last wordt lijkt mij ook niet echt eerlijk. Ik moet mijn paard eigenlijk wel op een pensionstal zetten, omdat ik niet op een boerderij woon ;)
Verder moet ik dus nog de keuze maken tussen verschillende stallen en kosten enzo en hoeveel er wordt gedaan. Maar dat van het “moeten” is opzich wel iets om rekening mee te houden.

Anoniem

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 00:22

Ik sta ook op pension hoor! Alleen nu krijgt ze alleen om 07.00 een voerbeurt, de rest moet ik zelf regelen en buiten zetten en mesten en voer klaar zetten ook..
Dus ik ga verhuizen naar een stal waar dat voor me gedaan wordt zodat de druk eraf is. Die keuze kun jii ook maken.. watis haalbaar voor jou qua tijd en energie, wat wil je precies wel en niet. Ik lever mijn binnenbak in voor een plekje met het hele jaar door weidegang bijvoorbeeld.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 00:27

pimaude schreef:
Ik sta ook op pension hoor! Alleen nu krijgt ze alleen om 07.00 een voerbeurt, de rest moet ik zelf regelen en buiten zetten en mesten en voer klaar zetten ook..
Dus ik ga verhuizen naar een stal waar dat voor me gedaan wordt zodat de druk eraf is. Die keuze kun jii ook maken.. watis haalbaar voor jou qua tijd en energie, wat wil je precies wel en niet. Ik lever mijn binnenbak in voor een plekje met het hele jaar door weidegang bijvoorbeeld.



Oh ja, dat levert best wel stress op ja! Je zou maar is vergeten voer klaar te zetten..
Opzich is er redelijk wat haalbaar. Heb nu een stal op het oog waar bijv voer/weide/paddock geregeld wordt, en mesten doe je zelf. Dit is voor mij wel haalbaar, maar ik moet natuurlijk nog kijken of het hele plan wel haalbaar is. Binnen en buitenbak zijn hier ook beschikbaar, maar het is er redelijk druk, dus we zullen mog wel zien.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 00:41

Wij staan volpension, maar ik merk dat overslaan voor mij hoe dan ook niet prettig voelt. Liefst wil ik op mijn off-days dus dat man echt gaat. Gelukkig doet hij dat ook eigenlijk altijd wel, minstens 6 dagen in de week ziet Paard zijn baasje(s) dus, maar dit is natuurlijk persoonlijk.

Anoniem

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 00:46

Ik denk dat meer het idee: ik hoeft niet, al veel rust kan geven. Ik hoefde eerder ook niet maar kwam altijd even langs, ook al ging ik alleen een appeltje brengen.

Wat voor paard zou je willen? Heb je daar al over gedacht? Dat is natuurlijk onwijs leuk denkwerk!

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 00:52

pimaude schreef:
Ik denk dat meer het idee: ik hoeft niet, al veel rust kan geven. Ik hoefde eerder ook niet maar kwam altijd even langs, ook al ging ik alleen een appeltje brengen.

Wat voor paard zou je willen? Heb je daar al over gedacht? Dat is natuurlijk onwijs leuk denkwerk!



De stal waar ik heen wil is 3 minuten fietsen bij mij vandaan. Ideaal natuurlijk.

Ik heb werkelijk waar nog geen idee! Ik zat eerst een beetje tussen de recreatiepaarden/weidemaatjes te kijken, omdat ik zelf niet intensief kan rijden. Ik heb later hier toch een beetje mijn gedachten over verandert, want misschien wil ik wel cross gaan rijden, en gaat mijn herstel sneller dan verwacht wil ik het dat paard ook niet aan doen om compleet stil te gaan staan. Ook wil ik niet iets al te jongs en wat het leuk vind om naar buiten te gaan! Ik woon namelijk in een bosrijk gebied, en dan is het wel leuk om flink naar buiten te gaan. Ik vind dit zelf ook leuker dan in de bak lessen, hihi

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard tbv herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 00:59

Ik mis je ouders in dit hele verhaal. :)