[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 17:03

poes schreef:
Een lijf gaat niet zomaar stuk. Je kunt symptomen behandelen al wat je wil maar als de oorzaak er nog is heeft dat geen zin. Vandaar dat ik zelf altijd oorzaken zoek :) hoefkatrol is chronische ontsteking zeker of ben ik mis?


Mijn dierenarts beschreef het als het te snel slijten van het hoefbeen. Ik ben zelf nu ook nog wat aan het lezen, want je hoort het wel vaker maar wat het dan exact is wist ik ook niet. Hoe mijn DA het beschreef is het dus echt het te snel slijten, zoals bv een heup bij eens jonge persoon. Vermoed dat het dan inderdaad ontstoken zal zijn, ik durf het niet 100% zeker zeggen ben nu ook me aan het inlezen, maar dat was de uitleg van de dierenarts daarstraks..

Het is ongeneesbaar dus het is sowieso symptoom bestrijding natuurlijk..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:04

Ja het is ook een aandoening waar veel verhalen over de ronde doen, weet er zelf niet veel van.

Is ze ooit wel doorgereden eigenlijk?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 17:05

@poes, Deze zomer zijn we begonnen met doorrijden. Ze is zadelmak en kan haar 3 gangen lopen maar daar stopt het ongeveer. We zijn nooit verder kunnen gaan door het schudden, dus ze is nooit hard belast geweest..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:09

Ok wist even niet of ze voor jou al doorgereden was. Duimen dat de behandeling aanslaat!

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:15

Wat ontzettende teleurstelling voor jou.
Ik vind het knap hoe snel je alweer denkt in mogelijkheden.
Veel sterkte. Hopelijk is er verbetering mogelijk.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:01

|( |(
O nee, het zit jullie echt niet mee. Ik vind het zo &€_€#%#&€*
Dikke knuffel :(:)

porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:19

senna21 schreef:
Wat ontzettende teleurstelling voor jou.
Ik vind het knap hoe snel je alweer denkt in mogelijkheden.
Veel sterkte. Hopelijk is er verbetering mogelijk.


Nou inderdaad! Wat Senna zegt. Ongelofelijk hoe positief je blijft! Respect hoor _/-\o_

Veel sterkte en ik ga duimen dat jij en je paard nog veel plezier aan elkaar mogen beleven

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 20:12

Hoe meer ik er over denk hoe meer ik baal hoor daar niet van.. maar kan er helaas niks meer aan doen nu..

Ik heb hier nog de rx foto’s kent iemand er iets van?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:22

O nee hier kan je idd niets aan doen, echt dikke pech gewoon. Kan je helaas niet helpen met de foto’s.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:37

Ik heb zelf een paard met 7 jaar moeten laten gaan met HKO die was ook al slechts zonder belasting. Helaas meerdere 'kanaaltjes' in het hoefbeen wat je bij jouw paard ook ziet, alleen bij mijn paard was het nog veel erger. Door die 'kanaaltjes' irriteert de pees steeds die over het hoefbeen loopt en die gaat chronisch ontsteken. Door speciaal beslag kun je de hoef net even anders positioneren waardoor een paard minder last heeft van de irritatie en het inspuiten helpt tegen het ontsteken zelf. Daarmee kun je een hele hoop tijd winnen, maar over gaat het nooit en je moet rekening houden met de belasting, rechtrichten en de bodem waar je op rijdt.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:21

Vroeger, enkele decennia geleden, kregen paarden met hoefkatrolontsteking soms een zenuwsnede. En konden dan gewoon verder gereden worden. Dat kwam best veel voor. Maar tegenwoordig hoor ik daar niets meer over.Ik weet ook niet wat ik er van vind. Ik heb zo'n pony ooit te koop aangeboden gekregen. Die moest wel op speciaal beslag staan ook. Het was een goede dressuurpony,maar ik heb die toen niet gekocht omdat ik geen goede hoefsmid kende waar ik dat aan toevertrouwde.Die pony was goed rad, door al die maatregelen.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:24

Zenuwsnede had ik ook overwogen voor mijn paard want dat was echt een serieus goed dressuurpaard, maar bij uitverdoven bleek de schade nog veel erger dus niet gedaan en hem ingeslapen, maar hoor daar inderdaad wel positieve verhalen over, alleen je moet goed rekening houden met stoten, of ergens intrappen, paard voelt niets meer dus loopt gewoon door als er bijv een spijker in de voet zit...

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:26

anjali schreef:
Vroeger, enkele decennia geleden, kregen paarden met hoefkatrolontsteking soms een zenuwsnede. En konden dan gewoon verder gereden worden. Dat kwam best veel voor. Maar tegenwoordig hoor ik daar niets meer over.Ik weet ook niet wat ik er van vind. Ik heb zo'n pony ooit te koop aangeboden gekregen. Die moest wel op speciaal beslag staan ook. Het was een goede dressuurpony,maar ik heb die toen niet gekocht omdat ik geen goede hoefsmid kende waar ik dat aan toevertrouwde.Die pony was goed rad, door al die maatregelen.

Deze behandeling is wel discutabel, en wordt daarom-voor zover ik weet- niet meer toegepast.
Paard loopt wel zijn benen kapot, maar voelt er niets van.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:33

Ik vind dat echt niet kunnen als je dit doet om er verder op te kunnen rijden...

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:44

Mer1980 schreef:
Zenuwsnede had ik ook overwogen voor mijn paard want dat was echt een serieus goed dressuurpaard, maar bij uitverdoven bleek de schade nog veel erger dus niet gedaan en hem ingeslapen, maar hoor daar inderdaad wel positieve verhalen over, alleen je moet goed rekening houden met stoten, of ergens intrappen, paard voelt niets meer dus loopt gewoon door als er bijv een spijker in de voet zit...

Inderdaad zou je de hoeven echt heel goed moeten controleren en uitkrabben steeds.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:58

In de vorige eeuw waren er heel veel paarden met hoefkatrolontsekeng. Dit scheen te kunnen komen door een erfelijke aanleg. Men is toen gaan proberen om daar bij het fokken op te letten,en nu hoor je er veel minder van.Eigenlijk is het ook wat vreemd dat het paard van ts,toen ze het kocht op 7-jarige leeftijd, eigenlijk nog bijna niet bereden was.Misschien was er toen al wat mee.Maar dat is speculatie achteraf waar ts niets aan heeft. Ik heb wel met haar en haar paard te doen. Haar eerste paard en dan zo'n aaneenschakeling van pech.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 13:59

Zenuwsnede zou ik ook nooit doen. Moet ook beetje realistisch zijn met het schudden er bij. Als het binnen 6 weken niet beter is ga ik toch een serieus nadenken of ik verder ga of niet. Injecteren wil ik dan nog wel proberen eventueel. Maar een paard & z'n voeten, dat moet gewoon goed zitten.

Ik moet zeggen dat ik er wel echt slecht van geslapen heb en vanmorgen ook me echt poedersuiker voelde. Snap echt niet hoe ik zo veel pech kan hebben. Probeer oprecht alles goed te doen, maar zo zie je dus dat je het zelf echt niet in de hand hebt.

Ik vermoed dat ze dit al heeft gehad toen ik haar kocht, met de klinische keuring sprong ze beetje omhoog bij de buigproef, de dierenarts zei toen dat dat kon zijn om het been te ontlasten, maar ze liep 100% zuiver verder dus eigenlijk hebben we er geen aandacht aan besteed. Had hij hier verder op door gegaan had ik wss wel een foto laten maken, maar ja dat is praat achteraf. Ergens vind ik het wel een beetje verkeerd achteraf gezien dat hij daar niet verder naar gekeken heeft, maar ja daar ben je nu niks meer mee.

Heb contact gehad met mijn hoefsmid, ik had ijzers mee gekregen van de DA, maar de hoefsmid zet zelf eigenlijk andere ijzers. Die van de DA kosten €80 voor de ijzers alleen, en dan nog €60 voor het plaatsen. Die van de hoefsmid zijn €80 plaatsen en ijzers. Ik ga hier dus mee beginnen, heb nog met 2 verschillende smeden gebeld, één had zelf ook met die DA ijzers gewerkt, maar was er toch terug van af gestapt, ze raadden alle 3 een rond beslag met een dicht gelaste balk aan vanachter, dus dat gaan we eerst proberen. Kan nog altijd overschakelen.

@Mer, wat naar dat jou paard ingeslapen is. Ik ben er wel bang voor bij Callista, maar we zullen toch eerst moeten kijken wat er gebeurd. Ik vind wel als ik de foto's vergelijk dat het best wel aangetast is toch. Zeker omdat ze eigenlijk nog amper / niet belast is geweest.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:36

k_m schreef:
Zenuwsnede zou ik ook nooit doen. Moet ook beetje realistisch zijn met het schudden er bij. Als het binnen 6 weken niet beter is ga ik toch een serieus nadenken of ik verder ga of niet. Injecteren wil ik dan nog wel proberen eventueel. Maar een paard & z'n voeten, dat moet gewoon goed zitten.

Ik moet zeggen dat ik er wel echt slecht van geslapen heb en vanmorgen ook me echt poedersuiker voelde. Snap echt niet hoe ik zo veel pech kan hebben. Probeer oprecht alles goed te doen, maar zo zie je dus dat je het zelf echt niet in de hand hebt.

Ik vermoed dat ze dit al heeft gehad toen ik haar kocht, met de klinische keuring sprong ze beetje omhoog bij de buigproef, de dierenarts zei toen dat dat kon zijn om het been te ontlasten, maar ze liep 100% zuiver verder dus eigenlijk hebben we er geen aandacht aan besteed. Had hij hier verder op door gegaan had ik wss wel een foto laten maken, maar ja dat is praat achteraf. Ergens vind ik het wel een beetje verkeerd achteraf gezien dat hij daar niet verder naar gekeken heeft, maar ja daar ben je nu niks meer mee.

Heb contact gehad met mijn hoefsmid, ik had ijzers mee gekregen van de DA, maar de hoefsmid zet zelf eigenlijk andere ijzers. Die van de DA kosten €80 voor de ijzers alleen, en dan nog €60 voor het plaatsen. Die van de hoefsmid zijn €80 plaatsen en ijzers. Ik ga hier dus mee beginnen, heb nog met 2 verschillende smeden gebeld, één had zelf ook met die DA ijzers gewerkt, maar was er toch terug van af gestapt, ze raadden alle 3 een rond beslag met een dicht gelaste balk aan vanachter, dus dat gaan we eerst proberen. Kan nog altijd overschakelen.

@Mer, wat naar dat jou paard ingeslapen is. Ik ben er wel bang voor bij Callista, maar we zullen toch eerst moeten kijken wat er gebeurd. Ik vind wel als ik de foto's vergelijk dat het best wel aangetast is toch. Zeker omdat ze eigenlijk nog amper / niet belast is geweest.

Dat zijn eggbar-ijzers.Heel wat paarden liepen daar vroeger mee rond en dat ging goed.Ik denk dat jouw veearts ook niet gedacht heeft aan de mogelijkheid van hoefkatrolontsteking,omdat dat er tegenwoordig bijna uitgefokt is.daarvoor werden de voeten van iets duurdere paarden die de sport in zouden moeten eigenlijk standaard wel op de foto gezet bij een aankoopkeuring.Omdat dat helaas veel voorkwam toen.Het is erge pech voor jullie.Fijn dat je nog aangepast beslag etc. gaat proberen! Misschien valt het nog mee straks.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:40

Mijn paard is 17 jaar geleden al ingeslapen toen waren de mogelijkheden wat minder dan tegenwoordig. Mijn paard stond ook op een balk ijzer met een rubber zool + ingespoten met siliconenkit. Dus echt alles om zo min mogelijk last te hebben van de HKO. := zolang hij maar kon bewegen ging het goed, toen er een zware vorst periode kwam met ijzel en sneeuw konden we 2 weken niet normaal naar buiten en dat was de nekslag. Dus blijven bewegen zodat de doorbloeding goed blijft is heel belangrijk....

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 15:45

Goed om te weten! Ik twijfel nu met beslag, ze raden bijna allemaal eggbar aan. Van de dierenarts kreeg ik dit beslag mee:

https://www.michel-vaillant-marechaleri ... unit-price

Als ik het goed begrijp plaatsen ze dat dan andersom zeg maar dus het dichte gedeelte achter. Ik ben bij beide ijzers wel bang voor aftrappen, Callie tikt heel snel aan haar hoefballen dus ijzers wss ook. Ik lees ook over breakover ijzers, die bevorderen het afrollen van de hoef.

Ergens denk ik, volg de dierenarts, ergens dan weer volg de smid |o Ik denk dat we toch beginnen met die eggbars en dan eens kijken hoe of wat. Je kan jezelf ook gek lezen, want dan natuurlijk bekappers beweren dat ze het kunnen genezen. Vind dat plausibel, zou toch wat zijn als dierenartsen dat dan niet aanraden terwijl het wel zou werken. Weet niet of ik dat echt geloof / wil proberen. Ze is 1 keer natuurlijk bekapt en toen liep ze een volledige week echt stok kreupel..

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:47

HKO is (nog) niet te genezen helaas, ik weet niet hoever ze zijn met stamcel therapie met betrekking tot HKO, maar kan mij ook voorstellend at dit een godsvermogen kost en ik heb het vermoeden dan je nu al zoveel hebt uitgegeven aan ellende dat je daarvoor een goed gezond sportpaard had kunnen kopen :=

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 15:50

Exact, dus we gaan het bij standaard dingen houden en als dat echt niet werkt dan laat ik haar toch inslapen. De combinatie van deze problemen is gewoon echt te belachelijk voor woorden. Maar als het shaken onder controle is, en de HKO ook, dan is het wel te doen vind ik zelf. Maar dat is nog even afwachten..

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:57

Wat balen van de hko... Hoeveel pech kan je hebben he...

Let op met aluminium ijzers, mn ander bijrijdpaard kreeg daar letterlijk rotte hoeven van :) ik zou de smid volgen qua beslag

Anoniem

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:45

Misschien even advies vragen aan de cranio wb beslag?

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:36

Een oprechte vraag,
Kan het zijn dat het schudden samenhangt met hoefkatrol?
Of denk ik daar te ver?
Of gewoon totaaal verkeerd