[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 01:31

Ik blijf bij twijfel niet doen e snap ook waarom je er van af ziet.

Wel denk ik als het paard er 16 mee is geworden, wordt deze vast ook 21 ermee. Stel het zal wat erger wordenz 21 is vaak wel een leeftijd dat je wat meer rekening zult moeten houden met het paard. Persoonlijk zou ik dus voor een wat jonger dier gaan, max 10. Dan heb je er langer plezier van. Maar uiteraard is dat eigen keuze en niks kan de toekomst garanderen.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 06:58

Bij twijfel niet doen ondanks het mooie aanbod

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:09

Als je het om wat voor reden dan ook niet ziet zitten dan niet doen. Alhoewel ik het een mooi aanbod vind.Het gaat ook niet alleen om de gezondheid van een paard (is wel belangrijk natuurlijk) maar ook om de persoonlijke klik.Als die er niet is heb je ook geen plezier aan een paard.En dat zou je al kunnen gaan merken met zo'n proeftijd.

Denise12345
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:53

Hai,

Ik heb nu pas alles gelezen en respect hoe je hiermee om bent gegaan en dat je alles voor je knappe paardje hebt kunnen doen :)

Ik heb mijn paard ook gekocht toen hij 16 was. Heeft ook in het verleden een flinke peesblessure gehad. Heb hem laten keuren bij aankoop en was goedgekeurd. Nu zegt dat nog niks... maar ben inmiddels wel 5 jaar verder en we rijden dressuurwedstrijden en hij loopt ook echt super!!

Ook een schimmel :') :')

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 20:58

Dankjewel voor de reacties! Ik heb idd besloten het niet te doen. Ben vandaag naar een paard gaan kijken hier vlakbij, en hier had ik ook een super goed gevoel bij. Zondag ga ik terug. 10 jarige merrie! Vlot met rijden, maar braaf en voel me er echt zeker op. Ook weer fijne verkoper! 10 jaar is ook een hele mooie leeftijd!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:07

k_m schreef:
Dankjewel voor de reacties! Ik heb idd besloten het niet te doen. Ben vandaag naar een paard gaan kijken hier vlakbij, en hier had ik ook een super goed gevoel bij. Zondag ga ik terug. 10 jarige merrie! Vlot met rijden, maar braaf en voel me er echt zeker op. Ook weer fijne verkoper! 10 jaar is ook een hele mooie leeftijd!

Verstandig
Spannend en wederom succes

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:17

k_m schreef:
Dankjewel voor de reacties! Ik heb idd besloten het niet te doen. Ben vandaag naar een paard gaan kijken hier vlakbij, en hier had ik ook een super goed gevoel bij. Zondag ga ik terug. 10 jarige merrie! Vlot met rijden, maar braaf en voel me er echt zeker op. Ook weer fijne verkoper! 10 jaar is ook een hele mooie leeftijd!


Dat klinkt precies als wat je nodig hebt.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 22:29

Ik denk het ook! Ze wil de klinische keuring ook betalen, en rx als ze af gekeurd wordt wil ze ook de helft betalen. Dat vind ik al een heel fijn idee. Paardje liep ook gewoon echt tof, had veel wil om te werken. Denk dat je er dressuur matig echt wel wat mee kan!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:42

k_m schreef:
Ik denk het ook! Ze wil de klinische keuring ook betalen, en rx als ze af gekeurd wordt wil ze ook de helft betalen. Dat vind ik al een heel fijn idee. Paardje liep ook gewoon echt tof, had veel wil om te werken. Denk dat je er dressuur matig echt wel wat mee kan!


Klinkt echt goed! Ik hoop echt voor je dat het wat wordt!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 00:07

Klinkt goed TS!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 12:18

Heb ook mega veel geluk want er waren al mensen komen kijken, maar ze had een beter gevoel bij mij dus ik mag een optie nemen. Echt mega blij mee want die andere mensen zouden vandaag laten weten of ze gingen kopen, maar ze heeft nu dus gezegd dat ik een optie heb! Voor die andere mensen mss jammer maar die hadden niet zcht een optie genomen, dus good for me! Probeer morgen iemand mee te nemen die even mee kan kijken ook. Had gisteren mijn vriend mee maar die kent net het verschil tussen draf en galop :+

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:37

Klinkt heel goed. Zo te horen heeft de eigenaresse vertrouwen in haar eigen paard.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:43

Wat goed
Spannend...

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 14:03

Ik ben echt zo zenuwachtig, haha :+ vorige keer helemaal niet zo, hoop dat het straks niet uitstraalt naar het paard. Om 20u ga ik met mijn instructeur kijken. Ben mezelf weer helemaal gek aan het denken, moet echt even kalm aan doen :+

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:13

Niet nodig meid, het is leuk! Ga even wat anders doen, zodat je niet met je gedachten bij vanavond bent.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:25

k_m schreef:
Ik ben echt zo zenuwachtig, haha :+ vorige keer helemaal niet zo, hoop dat het straks niet uitstraalt naar het paard. Om 20u ga ik met mijn instructeur kijken. Ben mezelf weer helemaal gek aan het denken, moet echt even kalm aan doen :+

Waarom zou je zenuwachtig zijn. Je gaat gewoon vrijblijvend ergens kijken.Als het niet 100 % naar je zin is koop je hem niet. Zo simpel is dat.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 16:30

Ik vind het gewoon spannend omdat als het goed gaat er dan verdere afspraken gemaakt worden enzo! Vooral dat. Ben eerder zenuwachtig omdat het vorige keer zo fijn ging! Is ook gewoon spannend allemaal vind ik.

Heb heel de dag gewerkt en ga zo normaal eerst nog eten met vriendinnen!

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:44

Logisch dat je het spannend vind hoor, een paard kopen is ook niet niks. Zeker niet naar wat je allemaal hebt meegemaakt. Maar bedenk, alleen rust kan je redden. Het komt wel goed.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:16

Hoe is het gegaan??? Ik ben zo benieuwd!

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:19

Daphara schreef:
Hoe is het gegaan??? Ik ben zo benieuwd!

Deze stillemeelezer vanaf het begin is ook aldoor aan het refreshen in de hoop een positieve/ blije update te lezen.
Ik hoop zo dat dit het paardje is waarmee jij na alles wat je hebt gedaan voor callie weer kunt gaan genieten.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 22:26

Haha heel lief van jullie!

Het rijden ging naar mijn gevoel weer fijn eigenlijk. Ze verkopen haar omdat ze in het parcours durft te stoppen, nu vragen mijn lesgever en ik ons zelf af of ze dit enkel op parcours gaat doen, of dat ze dit ook zou durven wanneer je bv dressuur matig meer gaat vragen. De verkopers zijn zeker van niet, en gaven echt aan hier vertrouwen in te hebben.

Ik ga voorstellen om haar te kopen, maar met een clausule in de verkoop overeenkomst dat wanneer ze bij mij echt meer gereden wordt en er meer van gevraagd wordt (niet springen), ze dan oké moet blijven voelen. Dit voor bv 3 maanden. Dat we dus eigenlijk overeenkomen van kijk ik koop haar, maar moest ze binnen dit en 3 maanden bij mij echt staak gedrag vertonen, of het klikt echt voor geen meter, dat ze dan terug naar hun gaat. Misschien niet heel gebruikelijk, maar ze hebben tijdens het rijden vandaag letterlijk gezegd dat ze ze direct terug zouden kopen. Dus als ze dat zeggen en ze vertrouwen het paard dan lijkt me zo een afspraak geen probleem. Op die manier heb ik de kans om het paard te leren kennen en veel grondwerk enz te doen de eerste maand, 2de maand wat meer rijden en 3de maand echt beginnen trainen. Als ze dan braaf blijft top natuurlijk, maar als ze dan in de staak gaat dan weet ik wel dat er nog een weg terug is.

Ben heel benieuwd of ze hier voor open staan! Het is gewoon omdat ze stopt op concours, ze heeft ook een filmpje laten zien en ze gaat gewoon op de rem, het is niet dat ze er op de laatste moment schuin naast gaat of echt heel vies doet. Ze is zelf ook met het paard naar de zee geweest enzo, dus dat lijkt me ook geen probleem. In ieder geval, ik heb er momenteel een goed gevoel bij als ik er op zit, maar dit wil ik natuurlijk ook houden als ze meer in training is. Dit lijkt me een mooie oplossing zo.

Vind het super spannend wel! Maar als ik er op zit voelt het echt goed, maar ik vraag bijna niks nu natuurlijk. Het is gewoon kwestie, blijft ze braaf als je haar echt meer gaat door rijden ja of nee. En op deze manier zou ik dat kunnen ontdekken, zonder het gevaar dat ik na 2 maanden zeg van ik kan er helemaal niks mee als ik haar echt begin te rijden.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:53

Geen commentaar, maar even out of the box denken. Ik zou zelf benieuwd zijn naar waarom ze staakt. Is ze ‘gewoon’ verkeerd gereden, hartstikke scheef en heeft ze pijn dat ze daarom gaat staken? Andere oorzaken kan je met de keuring wel tegen komen.

In het eerste geval ga je het zelf ook tegen komen, maar kan je het wel oplossen, maar ik denk niet binnen drie maanden.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:55

Heel goed dat je door de eerste indruk heenkijkt.
Ik denk niet dat ze drie maanden proeftijd geven. Dat is zeer ongebruikelijk.
Twee of vier weken wil nog wel eens lukken, al blijft het wat lastig ivm verantwoordelijkheid als er iets gebeurt met het paard.
Als je die periode volop rijdt, heb je ook wel aardig inzicht.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 23:00

Slmt9 schreef:
Geen commentaar, maar even out of the box denken. Ik zou zelf benieuwd zijn naar waarom ze staakt. Is ze ‘gewoon’ verkeerd gereden, hartstikke scheef en heeft ze pijn dat ze daarom gaat staken? Andere oorzaken kan je met de keuring wel tegen komen.

In het eerste geval ga je het zelf ook tegen komen, maar kan je het wel oplossen, maar ik denk niet binnen drie maanden.


Mijn instructeur heeft niet de indruk dat ze scheef is of dat er iets mis is. Wat wij denken is dat ze bij meer druk in het springen, dus hogere parcours en op verplaatsing stopt omwille van te veel druk. Ik zou sowieso laten keuren idd, en ook dit vertellen. Thuis stopt ze niet volgens de eigenaar. Heb ook de resultaten opgezocht en ze stopt inderdaad, niet altijd maar wel regelmatig. Filmpje gezien ook, dus ze verzwijgen het ook totaal niet. Volgens hun is ze gewoon niet geschikt om hoger niveau te springen, de ruiter gaf aan dat een parcours 80 bv wel zou lukken, of enkele sprongen ook.


senna21 schreef:
Heel goed dat je door de eerste indruk heenkijkt.
Ik denk niet dat ze drie maanden proeftijd geven. Dat is zeer ongebruikelijk.
Twee of vier weken wil nog wel eens lukken, al blijft het wat lastig ivm verantwoordelijkheid als er iets gebeurt met het paard.
Als je die periode volop rijdt, heb je ook wel aardig inzicht.


Ja ik vind het zelf ook gewaagd om te vragen, maar ik zou haar niet echt op proef nemen. Ik zou haar echt kopen met het idee van haar te houden. Maar moest het niet klikken en ik wil haar daarom terug verkopen dat ze dan terug zou gaan. Dit wil ik voorstellen omdat ze zelf letterlijk zeiden dat ze ze gelijk terug zouden kopen. Natuurlijk mits het paard nog in 'dezelfde staat' is. Dus gewoon gezond zoals nu. Als ze er echt vertrouwen in hebben dat het paard rustig gaat blijven en niet dressuur matig gaat staken als ze meer wordt opgepakt, dan zou ik dat als eigenaar overwegen. Ik ga 3 maanden voorstellen maar ze mogen uiteraard een tegen voorstel doen. :-)

Ik weet dat het een gewaagd voorstel is, maar als ze echt zeker zijn dat het geen probleem vormt lijkt het me mits goede afspraken en duidelijk contract wel een mooie oplossing.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:03

Wat voor afstamming heeft ze?
Soms is gedrag ook wel te herleiden naar karakter, door kenners (niet door mij - ben er niet meer zo in thuis).
Ik ben wel verrast dat je kiest voor een 'sportpaard'. Maar ja, snap het ook wel.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 19-05-19 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt