[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:25

Zelf zou ik na twee weken niet langer aankijken maar snap je redenering wel en je hebt al erg veel kosten natuurlijk. Wat vervelend weer voor jullie zeg!!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 20:28

Ja ze loopt niet echt mank mank, gewoon niet volledig regelmatig. Tis niet dat ze op 3 benen staat en gaat ook gewoon nog gezellig in galop de weide door. Heb zo iets van wat kunnen ze meer doen dan rust voorschrijven.. Als het een pees ofzo zou zijn zou het wel warm zijn..

Vind het moeilijk hoor, ik doe samen met een stal genoot de paarden dit weekend dus dan zie ik haar weer extra veel. Hou het dit weekend nog even extra mee in de gaten.


edit: ik heb 2 weken geleden foto's laten maken op zaterdag en toen heeft ze best wat gekke sprongen gemaakt, misschien is het toen gebeurd denk ik nu..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:43

Ik vind dat enger dan echt mank, na twee weken is het eigenlijk te lang vind ik zelf.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 20:44

Hmm ja misschien wel. Morgen eens kijken en als het dan nog hetzelfde is ga ik toch maar bellen denk ik!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:47

Sterkte ik ga duimen dat het niets is!!!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:08

Het zit je ook niet mee he :( Hoop dat het niets ernstigs is.

Wat betreft je zadel, vind hem zo op t oog achterover kiepen, middelpunt is niet mooi recht.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 08:50

Ja ook gewoon zo stom we rijden niet eens en toch is ze onregelmatig. Ga na Mn werk kijken en eventueel bellen.

Zadel ga ik bekijken tegen dat ik weer ga rijden. Het andere is iets te smal en te lang en de kussens moeten opnieuw. Dus dit zadel is sowieso beter in ieder geval!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 13:53

Vond het vandaag opzich wel meevallen maar ik was ook alleen en kon het niet heel goed zien. Heb voor de zekerheid de dierenarts gebeld die komt straks even kijken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:05

succes!!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 15:27

Bleh, dus mank zoals ik toch dacht. Rechtsvoor, nu heeft de DA de hoef uitverdoofd en dan was het weg. Dus het zit daar in, volgende week foto gaan laten maken op de praktijk daar..

Echt mega balen, ze reageerde niet op de tang op de hoef en niks te zien met bekappen,... uitverdoofd en het was helemaal weg. Ergens goed want dan weten we tenminste waar het zit maar wel mega poedersuiker

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:30

ai das echt klote ja, vervelend ook dat je nog niet weet wat het is.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 15:32

poes schreef:
ai das echt klote ja, vervelend ook dat je nog niet weet wat het is.

Ben wel heel blij dat jij gisteren reageerde, denk dat ik anders niet gebeld had. Bedankt!

Maar inderdaad echt vervelend, probeer wel maandag of dinsdag terecht te kunnen..

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:42

Wat een pech weer... ik hoop dat de foto's in elk geval duidelijkheid gaan geven! Hoe gaat het met het schudden?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 15:43

Best wel redelijk, vond dat het met de dierenarts eigenlijk goed ging. Pas na een half uur begon ze wat harder te schudden. Moesten toen stappen en piste was stoffig denk daardoor. Met pasen komt de cranio nog eens. Leuk maandje voor de portemonnee :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 10:34

Twijfel een beetje ivm buiten laten. Dierenarts twijfelde ook maar ik heb zo iets van beter rustig buiten dan binnen en dan compleet ontploffen volgende keer als ze buiten mag.. ga dr gwn buiten zetten en mss eerst wat laten grazen zodat ze rustig is.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:28

Ikzelf ban altijd fan van vrije beweging maar ben ook gewend om ze 24/7 of minstens hele dag buiten te hebben. Paarden die dit gewend zijn luisteren imo goed naar hun lijf.

Doet ze altijd gek als je ze buiten zet? Mag ze stappen? Krijgt ze pijnstilling?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 11:54

Nee geen pijnstilling ze loopt in stap ook zuiver en meestal is ze wel rustig buiten dus durf het wel aan! Beter zo dan dat ze de eerst volgende keer helemaal flipt. En ze moet ook op de trailer volgende week heb dan liever beetje een rustige knollie!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:29

Dan denk ik wel dat ik ze zou buiten zetten :j

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 16:08

Helaas, hoefkatrol rechts voor..

09/04/2019 klinische onderzoek:

Geen afwijkingen in stap

Draf:

- mank rv 1/5 links om op zachte bodem

- mank rv 2/5 rechts om op zachte bodem

- mank rv 1/5 links om op harde bodem

- mank rv 2/5 rechts om op harde bodem.

Buigproef:

LV -/+++

RV +/+++



RX

RV: podotrochleose + fragment(en) aan distale rand

straalbeen

LV: beter straalbeen



Echo:

- RV ernstige synovitis van de bursa podotrochlearis, met

indicatie van verklevingen in het centrale gebied

- LV eerder normaal beeld.




Nu op speciale ijzers, 3 weken ontstekingsremmers 6 weken aspirine en dan weer even evalueren.. normaal zou ze nog wel te rijden zijn recreatief (was sowieso het doel). Dus we moeten even aankijken hoe of wat. Ben wel echt aan het balen maar ik kan er nu niks aan veranderen helaas.. nu weet ik tenminste wat er is maar blijft heel poedersuiker.

Mer1980

Berichten: 18864
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:45

Hemeltje lief jij hebt wel echt heel veel pech, als ze nu al kreupel is en HKO heeft en zo jong en zo weinig in het werk + het headshaking gebeuren, dan heb je wel echt het slechtste lot uit de loterij getrokken. Ik ben geen veearts, maar wat zegt deze qua prognose? Wat een drama.... (geen verwijt, maar heb je haar niet rontgen gekeurd bij aankoop?)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:46

O dat is echt klote ja. Weten ze wat de oorzaak is?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 16:56

@mer, ja echt niet normaal. Absurd dat het allemaal zo loopt.. Hebben klinisch laten keuren. Ze was nog nooit intensief bereden dus ik achtte het risico op een ernstige blessure ook wel klein. Ook was het aankoop bedrag niet zo hoog (wel in verhouding met wat ze waard was). Is ook praat achteraf natuurlijk maar ja ben ik nu weinig mee..

Prognose is af te wachten maar de DA verwacht wel dat ze terug kan bereden worden, wss recreatief maar dat was ook mijn doel. We moeten binnen 6 weken even terug alles bekijken, dan heeft ze ook haar laatste cranio behandeling gehad dus dan kan ik ook afwegen hoe het met het schudden gaat ondertussen.

Oorzaak weten ze niet, kan aangeboren zijn. Door het werk kan al niet, de DA kon dit eigenlijk ook niet zeggen hoe het zo ontstaat. Het is al wel langer bezig en ze begint er nu pas op te manken door het 'slijten'.

Ik hoop gewoon dat het met beslag opgelost is.. Dat hoor en zie je ook wel vaker, maar het is echt niet normaal wat een pech ik met haar heb gehad.. Zal ook wel weer een duur uitstapje geweest zijn vandaag bijna 10 foto's 2 keer echo, buigproeven en dan vorige week ook al eens de DA erbij.. Ik weet nu tenminste wat er aan de hand is maar blij word je er niet van.

Ze is trouwens wel al 9 jaar ondertussen, nog steeds niet zo oud natuurlijk. Maar ik heb het wel eens over groen of jong, maar dat is dus omdat ze nog niet veel kent niet perce leeftijd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:58

Pf echt wat een pech. Zonder oorzaak sta je ook zo machteloos.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 16:59

poes schreef:
Pf echt wat een pech. Zonder oorzaak sta je ook zo machteloos.


Kan je met oorzaak veel meer dan? Het probleem is hetzelfde toch? Hij stelde voor nu ijzers en als het dan niet beter is evt infiltreren en iets inspuiten. Dat hielp bij 80% van de paarden wel erg goed zei hij.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:01

Een lijf gaat niet zomaar stuk. Je kunt symptomen behandelen al wat je wil maar als de oorzaak er nog is heeft dat geen zin. Vandaar dat ik zelf altijd oorzaken zoek :) hoefkatrol is chronische ontsteking zeker of ben ik mis?