[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:35

StillAngel schreef:
Meelezer onder de steen vandaan hier: bij twijfel niet doen. Een gigantisch irritant maar waar zinnetje heb ik destijds gemerkt. Je moet je vertrouwd en fijn voelen en niet redeneren met: oh met training krijg ik dit of dat er wel uit. Eigenlijk is het net als een vriend of vriendin uitzoeken: je bent eerst halsoverkop verliefd en daarna zie je pas de gebreken omdat het zo goed voelde. Wel je eisenlijst aanhouden uiteraard, maar als je de eerste keer al twijfelt is het niks. Er zijn zat paarden!

Inderdaad. En dat zij je in feite opjagen om tot een beslissing te komen lijkt me ook onprettig.Overigens gat het tegenwoordig overal vrij snel i.t.t. toen er nog geen internet was maar ze met krantenadvertenties werden aangeboden.Maar je moet wel rustig de tijd krijgen om te beslissen.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:36

Misschien heb ik iets gemist, maar waarom niet eens kijken bij een goed bekend staande handelaar?

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:49

Babootje schreef:
Misschien heb ik iets gemist, maar waarom niet eens kijken bij een goed bekend staande handelaar?

Het voordeel van handelaren is dat die er meer heeft staan.Je komt voor de een,die valt tegen,maar je kunt er nog een paar proberen dan.En je krijgt ook geen last van stalkende ex-eigenaren .Tenzij ts juist wel veelcontact met vorige eigenaren zou willen natuurlijk,dat is voor iedereen anders!

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:04

k_m schreef:
Heb die van gisteren af gezegd, die van vandaag heb ik zooo een goed gevoel bij! Ga nog eens rijden deze week. Hoop dat hij helemaal gezond is. Ruin die in juni 16 wordt.. iets ouder maar wel echt wat ik zoek van karakter!

Kijk dat is het juiste gevoel *\o/* is dat de ruin uit het linkje eerder deze week?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 14:58

Woensdag avond ga ik terug! Ben echt blij maar ook wel heel bang dat het bv medisch niet oké is. Niet te hard van stapel proberen lopen! :)

Vind contact niet erg en hecht best veel belang aan mening van de eigenaar. Ik zoek ook eentje die met de juiste redenen weg gaat dus dan willen ze al toch snel zelf verkopen i.p.v. in de handel!

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:27

Bij mij op stal staat een prachtige grote bruine Oldenburger-ruin te koop. Ik meen dat hij zo'n 11 jaar is. Voor een goed tehuis niet duur, als ze nog af en toe mag komen kijken of hij het goed heeft. Moet weg omdat eigenaresse gaat studeren.Het is echt een prachtig paard van dit niet meer veel voorkomend ras.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 15:35

anjali schreef:
Bij mij op stal staat een prachtige grote bruine Oldenburger-ruin te koop. Ik meen dat hij zo'n 11 jaar is. Voor een goed tehuis niet duur, als ze nog af en toe mag komen kijken of hij het goed heeft. Moet weg omdat eigenaresse gaat studeren.Het is echt een prachtig paard van dit niet meer veel voorkomend ras.


Wil je mij een pb doen met de locatie enzo? :) dankjewel!!

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:46

k_m schreef:
anjali schreef:
Bij mij op stal staat een prachtige grote bruine Oldenburger-ruin te koop. Ik meen dat hij zo'n 11 jaar is. Voor een goed tehuis niet duur, als ze nog af en toe mag komen kijken of hij het goed heeft. Moet weg omdat eigenaresse gaat studeren.Het is echt een prachtig paard van dit niet meer veel voorkomend ras.


Wil je mij een pb doen met de locatie enzo? :) dankjewel!!

Je hebt pb!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 17:04

Ik wou vandaag evt nog naar een paard gaan kijken, maar die was verkocht. Nu laat het paardje van vorige week met niet meer los. Was een heel tof paard, ik heb hem nu gereserveerd. Morgen ga ik nog eens rijden en vrijdag met mijn instructeur.

Heb met mijn dierenarts ook al even gebeld en hem lijkt het ook wel tof! Hij raad aan om idd te keuren zodat we zeker zijn. Ook zijn er 9 jaar geleden al eens foto's gemaakt, die zouden ze dan kunnen vergelijken. Als het morgen en vrijdag goed voelt ga ik deze laten keuren! Het is een schimmel ruin die in juni 16 wordt. Hij is heel erg braaf, tot nu toe altijd in de sport gereden (1m10-1m15). Ze verkopen hem omdat ze zelf er nog een jong paard bij krijgt en ze dit paard daarom uit de sport gaat halen.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen, probeer me er niet te hard op te verheugen, maar vind hem wel erg leuk! Hij staat ook maar 10 min bij mij vandaan!

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:43

Oww dus dat gaat over die knappert van dat linkje? <3 spannend hoor! Succes!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 18:00

Steffi4 schreef:
Oww dus dat gaat over die knappert van dat linkje? <3 spannend hoor! Succes!


Ja klopt!

Nu krijg ik net via familie nog een adres door voor een paard. Daar ook nog eens even naar informeren nu!

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:43

k_m schreef:
Vind contact niet erg en hecht best veel belang aan mening van de eigenaar. Ik zoek ook eentje die met de juiste redenen weg gaat dus dan willen ze al toch snel zelf verkopen i.p.v. in de handel!


Voor mij is een reden om bij een (overigens) goede handelaar te gaan kijken is dat je terug kunt.
Als het toch niet klikt (afhankelijk van je afspraken) of bij verborgen gebreken (consumentenkooprecht) kun je terug. Je hebt nu een vervelende ervaring meegemaakt met een paard waarbij de verkoper hoogstwaarschijnlijk niet eerlijk was. Dat je nu zomers gaat kijken naar een ander paard sluit headshaking wel uit. Maar er zijn zoveel meer andere problemen die niet altijd zichtbaar zijn.
En geloof me, particuliere verkopers zijn soms zelfs nog erger dan handelaren. Het gaat in de meeste gevallen nog altijd om geld. En handelaren weten in ieder geval wat hun plicht is en jouw recht is. Ik gun jou gewoon nu een paard zonder problemen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 19:11

Een goede handelaar is hier in de buurt helaas moeilijk te vinden. Wel in de hoge prijsklasse maar voor recreatie niet echt. Heb hiervoor al bij verschillende mensen gepolst.

Het paard waar ik nu heen ga kijken ken ik ook via via, heb de startlijsten gezien en de mensen ken ik ook weer via andere paarden mensen. Als ik dit paard op de foto laat zetten kan ik er vanuit gaan dat het oké is.

Mijn nicht zit professioneel in de paardensport (eventing), die kijken ook mee uit. Via hun heb ik nu nog een paardje gevonden, maar ik moet nog meer info krijgen van de verkoper. Ik ga zeker niet over 1 nacht ijs maar hier zitten gewoon weinig handel met recreatie paarden.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:37

Tja wat is hoge prijsklasse en wat is recreatie. Een gezond paard is moeilijk te vinden voor 4000 of minder, maar ze zijn er wel. Soms. Maar dan is het echt wel geluk hebben. Als je 3 x 4000 hebt moeten uitgeven had je er ook 1 van 8000 kunnen kopen toch? Waar je vervolgens ook mee kunt recreeren :D
Het is moeilijk hoor dat snap ik best. Ik wens je veel succes en hoop oprecht dat het je gaat lukken een fijn gezond paard te vinden. Je verdient t.

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:51

Babootje schreef:
Tja wat is hoge prijsklasse en wat is recreatie. Een gezond paard is moeilijk te vinden voor 4000 of minder, maar ze zijn er wel. Soms. Maar dan is het echt wel geluk hebben. Als je 3 x 4000 hebt moeten uitgeven had je er ook 1 van 8000 kunnen kopen toch? Waar je vervolgens ook mee kunt recreeren :D
Het is moeilijk hoor dat snap ik best. Ik wens je veel succes en hoop oprecht dat het je gaat lukken een fijn gezond paard te vinden. Je verdient t.

Ook met een duur(der) paard koop je geen garanties.
Natuurlijk is het goed om alert te zijn, maar duurder is niet per definitie beter.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 19:53

Denk ik ook.. als je laat keuren weet je waar je staat lijkt mij. Daarbij hoef ik ook echt geen top top paard, als ie een kleine bemerking heeft waar mijn dierenarts geen probleem in ziet overweeg ik het ook.

Heb met mijn praktijk gebeld en die zeiden ook van we keuren en geven advies met het doel wat jij met het paard hebt, en ook met in hun achterhoofd welke miserie er al is geweest!

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 01:30

Ik lees nog steeds mee..Ik ben heel erg benieuwd. Bij twijfel inderdaad niet doen.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:18

senna21 schreef:
Babootje schreef:
Tja wat is hoge prijsklasse en wat is recreatie. Een gezond paard is moeilijk te vinden voor 4000 of minder, maar ze zijn er wel. Soms. Maar dan is het echt wel geluk hebben. Als je 3 x 4000 hebt moeten uitgeven had je er ook 1 van 8000 kunnen kopen toch? Waar je vervolgens ook mee kunt recreeren :D
Het is moeilijk hoor dat snap ik best. Ik wens je veel succes en hoop oprecht dat het je gaat lukken een fijn gezond paard te vinden. Je verdient t.

Ook met een duur(der) paard koop je geen garanties.
Natuurlijk is het goed om alert te zijn, maar duurder is niet per definitie beter.


Dat is waar, maar in de lagere prijsklasse komen gebreken nu eenmaal vaker voor. Goed keuren ook RX is aan te bevelen, maar om dezelfde reden is de kans dan ook groter dat het paard niet door de keuring komt.
8000 is niet eens hogere prijsklasse, maar normaal voor een goed beleerd basispaard op dit moment.
Liefst nog 1 die RX gekeurd wordt aangeboden. Dat moet je dan ook wel over doen, maar dan is de kans dat je voor niks keurt ook niet zo groot.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 08:30

Maar dat is gewoon niet mijn budget dus :+

Ik ben voorzichtig en laat keuren dus komt vast wel goed.

Ghostattack

Berichten: 11246
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:43

Maar Babootje, als 8000 euro voor iemand nou gewoon niet binnen het budget valt? Bij mij zou dat ook in de hogere prijsklasse vallen, buiten het feit dat ik überhaupt nooit 8000 euro zou uitgeven aan een paard :=

K_m, ik ben een (hele) stille meelezer en vind het zo heftig wat er allemaal is gebeurd bij je! Leuk om nu je zoektocht naar een nieuw paardje te volgen! Ik vond het stiekem altijd wel leuk, paarden kijken :o Ik kocht vorig jaar mijn 2e pony erbij en ik heb me toch een troep gezien :oo Van hilarisch tot ronduit triest eigenlijk.

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:41

Je hebt groot gelijk dat je laat keuren. Ik vind 8000 ook hoge prijsklasse en deel de mening niet dat lagere prijsklasse sneller wat mankeert.

Succes ts.

welmoed__

Berichten: 6567
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:05

8000 euro is voor mij ook al hoge prijsklasse.

Ik deel de mening wel dat een warmbloed paard in de prijsklasse tot 5000 euro niet altijd helemaal gezond is. Ik heb nu ook veel gedoe met mijn paard, niet rx gekeurd, zat in die prijsklasse én particulier gekocht.
Als ik ooit nog weer een warmbloed paard zoek, ga ik zeker meer sparen. En dan denk ik rond de 7000 euro én laat ik keuren. Deze ellende wil ik nooit meer.

Kijk je naar een haflinger, tinker, fjord, etc dan kan je in de prijsklasse tot 5000 euro wel wat leuks en gezonds vinden. :)

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:26

Mijn paard stond destijds voor prijsklasse 4000-6000 te koop bij de fokker als 8-jarige. Op de foto’s helemaal goed behalve wat overgewicht. En die valt onder de noemer mooie gangen en super braaf, alles mee te doen, wat veel willen. Maar dat was 8 jaar geleden, prijzen zullen wel gestegen zijn.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 17:30

Voor wat ik zoek is de prijsklasse wel haalbaar volgens mij. Wil gewoon een brave papier maakt niet uit, liefst niet te oud maar een 15 jarige als die past geen probleem. Geen voorkeur voor kleurtjes en niveau maakt me ook niet zo veel uit. Als die maar braaf is en basis dressuur kan.

Vanavond nog eens naar die van zaterdag kijken! Heb net ook met eentje gebeld die ik via familie heb door gekregen, daar ga ik ook nog wel mee afspreken om eens te kijken. Is een paard dat 2* eventing heeft gelopen, maar een peesblessure heeft gekregen 3 jaar geleden. Is daar nu volledig van genezen na lange revalidatie. Maar vind dat wel eng, maar aan de andere kant, al de sport paarden bij mijn nicht hebben zo iets wel voor gehad, als ze goed genezen zijn kunnen ze perfect als recreatie paard. Ze start hem zelf elk weekend nog op 1m en gaat er vaak mee wandelen enz. Maar ze wil zelf terug hoger in de sport nu!

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:55

k_m schreef:
Voor wat ik zoek is de prijsklasse wel haalbaar volgens mij. Wil gewoon een brave papier maakt niet uit, liefst niet te oud maar een 15 jarige als die past geen probleem. Geen voorkeur voor kleurtjes en niveau maakt me ook niet zo veel uit. Als die maar braaf is en basis dressuur kan.

Vanavond nog eens naar die van zaterdag kijken! Heb net ook met eentje gebeld die ik via familie heb door gekregen, daar ga ik ook nog wel mee afspreken om eens te kijken. Is een paard dat 2* eventing heeft gelopen, maar een peesblessure heeft gekregen 3 jaar geleden. Is daar nu volledig van genezen na lange revalidatie. Maar vind dat wel eng, maar aan de andere kant, al de sport paarden bij mijn nicht hebben zo iets wel voor gehad, als ze goed genezen zijn kunnen ze perfect als recreatie paard. Ze start hem zelf elk weekend nog op 1m en gaat er vaak mee wandelen enz. Maar ze wil zelf terug hoger in de sport nu!

Peesblessure is wel link hoor. Ik heb daar al heel veel narigheid van gezien.Het blijft een zwakke plek.