Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 14 [ 338 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Onze gelderse fokkerij op de voet

 
Profiel   

Omdat we nu inmiddels toch wel uitgegroeid zijn tot wat meer dan kleine hobbyfokker, leek het me leuk om een topic voor jullie te maken om onze gelderse (normaal kon ik vossen zeggen, maar inmiddels is het 50/50 vos en zwart :+ ) dames op de voet te kunnen volgen.

Een korte geschiedenis :
Inmiddels alweer 14 jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met mijn eerste Gelderse paard : Nora. Een prachtige zwarte merrie met een bles v. Walser x Droomwals. Ik was verliefd, en hiermee werd gelijk de liefde voor het Gelders paard geboren. We hebben haar destijds drachtig gekocht, dus eigenlijk kwam gelijk het pakketje : fokken voor dummies , mee ;)
Ondertussen zijn we 14 jaar verder en zijn we in het bezit van 6 gelderse merries die ik graag aan jullie voor wil stellen :

Daisy
Daisy is een voorl. keur merrie v. Elegant x Walser, bij ons geboren in 2008, dus inmiddels alweer 10 jaar oud.
Ze plaatste 4e op de stamboekkeuring, maar kreeg geen uitnodiging voor de nationale keuring, wel het voorl. keur predikaat.
Door blessures helaas verder niet veel in training geweest, we hebben inmiddels wel weer groen licht van de dierenarts om langzaamaan weer bezig te gaan, dus dit gaan we dan ook weer proberen zodra ze terug is van de hengst.
Woensdag 12 april is ze geïnsemineerd met Recruut (v. Marco Polo x Apollo). Waarom deze hengst ? Ik heb verschililende combinaties gezien van Recruut x Elegant die mij aanspraken, om bloedspreiding toe te voegen binnen de gelderse fokkerij en om eens te 'experimenteren'

[ img ]
Daisy met haar veulen v. WV Saron vorig jaar, die helaas 3 weken geleden plotseling dood op stal lag.


Idunn WFTM
Idunn is de 1e nakomeling van Daisy met als vader Vitens (Parcival x Zep) , geboren in 2013
We hebben haar aangehouden, en op 4 jarige leeftijd aangeboden op de keuring waar zij mooi 4e werd en een uitnodiging kreeg voor het NMK. Ook op het NMK werd zijn 4e, een onwijs mooie prestatie en voor ons een primeur als fokkers :j
Ze heeft op 3 april 2018 haar 1e veulen gekregen v. WV Saron en zal dit jaar ook onder Recruut gaan, net als haar moeder Daisy.

[ img ]

Tendance
Tendance hebben we over gekocht van bokker Tendance, na het verlies van ons jonge paard. Uitgebracht in de Z dressuur, nakomeling v. Osmium x Cabochon.
Zelf heb ik een jaar rondgereden met Tendance, maar door gezondheidsredenen van mijn kant mag ik geen paard meer rijden. Dus besloten haar onder de hengst te doen. Op de keuring is zij mooi KEUR geworden, wat haar KEUR Sport (dr) merrie heeft gemaakt.
Het eerste jaar is ze gust gebleven, het 2e jaar heeft ze 2 maal na 3 maanden dracht helaas de vrucht weer opgenomen. Vorig jaar hadden we haar mooi drachtig van WV Saron, maar helaas heeft ze in oktober op 8 maanden dracht geaborteerd.
We hebben sectie laten verrichten en ook Dance is door de hele molen gegaan, aangezien we het te vaak fout vonden gaan. Maar Dance is prima gezond, helemaal goed in orde en uit de sectie van het veulen kwam dat de navelstreng om de hals was geslagen en hierdoor het veulen vroegtijdig gestikt is.
Zelf heel erg aan het twijfelen geweest of we nou het nog wel moesten gaan proberen, in overleg geweest met de hengstenhouder, en afgesproken dat we het voor een laatste keer dit jaar nog weer gaan proberen. Voor mij echt de spannendste van allemaal dus, het is zo'n mooie lijn om een nakomeling uit te mogen hebben om verder mee te gaan, maar dan moet het natuurlijk wel lukken
Zij is op 12 april geïnsemineerd met Nickson (v. Fortissimo x Waarborg) .Mocht het niet lukken met diepvries dan gaan we weer terug naar WV Saron

[ img ]

Olga
Olga is het paard van mijn verstandelijk beperkte broertje, bij ons vooral als therapiepaard dus. In 2015 heeft zij bij ons een veulen v. Chablis gekregen, die nog in ons bezit is. Voor 2018 is zij nu 8 maanden drachtig van haar laatste veulen v. WV Saron.
Afstamming : Immigrant x Marconi uit 1996, inmiddels alweer 22 jaar oud, afgelopen winter was wat moeilijk voor haar, maar inmiddels met de juiste voeding en supplementen gaat ze weer de goede kant op.

[ img ]
Foto van woensdag

Klarrissa WFTM

Klarrissa is de dochter van Olga, uit Chablis wat haar afstamming Chablis x Immigrant x Marconi maakt. Klarrissa is op 3 april 3 jaar geworden en we halen haar aanstaande zaterdag uit de opfok.
We willen haar dit jaar voor de keuring doen en zij gaan geïnsemineerd worden met Picasso (v. Pascal x James Bont)

[ img ]
Foto van 2 maandjes geleden in de opfok

Kae Lynn
Kae Lynn hebben we 2 jaar geleden overgekocht van bokker Zinti_Jewel. Zij wordt dit jaar ook 3, en heeft als afstamming Chablis x Ahoy
Zij gaat in training voor de stamboekkeuring, aanstaande zaterdag wordt ze opgehaald. Ook zij zal dit jaar met Picasso (v. Pascal x James Bont) geïnsemineerd worden.

[ img ]
Op 2 1/2 jarige leeftijd in de opfok. Binnenkort hopelijk recente foto's

Voor mij is dit topic ook mooi om een leuk overzicht te houden en natuurlijk om jullie mee te laten genieten van onze geldersen :j We zijn zelf helemaal gek op dit type paard waarmee je eigenlijk alle kanten op kunt :D

Komen jullie gezellig meekijken en meekletsen :D ?
Mochten jullie ons op facebook een beetje willen volgen , dan kan dit : https://www.facebook.com/WFTMHorses/
Natuurlijk ga ik ook proberen de updates daar hier te blijven plaatsen, dan kan iedereen gezellig meekijken :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 11:40 



 
Profiel   

Wat een mooie paarden! Ik volg <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 11:53 



 
Profiel   

Ik volg, mooie paarden en ik vind het zo leuk dat je als hobby bent begonnen met 1 paardje en nu zoveel jaar verder 6 drachtige merries

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 11:54 



 
Profiel   

Ik volg. Leuke paarden
Je hebt ze dus alleen voor de fok en niet onder het zadel?


Edit: ik rij zelf een 16 jarige nakomeling van Elegant sinds 2 jaar. Ben echt door haar wel verliefd geworden op de Geldersen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 11:59 



 
Profiel   

Gezellig :D !

@ DemDeempel : Zonder de hulp van vele mensen was ik nooit zover gekomen, vooral mijn vriend die me door alles steunt en helpt om deze droom waar te kunnen maken ;)

Misschien leuk wat veulenspam van Noralyn WFTM (veulen van Idunn en WV Saron, geboren 3 april )

Dag 2
[ img ]

[ img ]
lekker vrolijk ;)

1 weekje oud
[ img ]

[ img ]

@ Mala26 : Afgezien van de 3 jarigen zijn ze allemaal beleerd :j
Mijn broertje rijdt hier en daar een buitenritje met Olga, met Dance was hij helaas geen goede combinatie. Dit jaar gaan we kijken of hij met Daisy goed gaat combineren, die heeft inmiddels wat meer rust in de billen dan 5 jaar geleden.
Idunn is beleerd onder het zadel en voor de wagen, Daisy,Dance en Olga alleen onder het zadel.

Ik heb een tijdje gezocht naar bijrijders, maar ze zijn nog niet zo makkelijk te vinden helaas. Vooral voor Idunn en Dance wel fijn dat ze lekker weer een het werk gaan.

Aangaande de 3 jarige dames ga ik even kijken. Waarschijnlijk worden ze deze winter beleerd, dan even rust met het veulen en dan doorrijden. Dat doen we eigenlijk altijd, we hebben nog wel eens laatbloeiers.

Leuk he die elegant nakomelingen <3 Die van mij is een echte vuurvreter maar goudeerlijk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 12:05 



 
Profiel   

Ik volg ook! 't is een leuk ras, en je hebt ook leuke paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 12:08 



 
Profiel   

Oh die veulenhoofdjes <3

Zonde dat je geen bijrijders kunt vinden, ik hoor dat wel vaker terwijl ik me niet kan voorstellen dat je niet wil helpen met het verzorgen en rijden van paarden van anderen. Het is dat je volgens mij een beetje uit de richting zit anders kwam ik je graag helpen met deze beauty's

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 13:33 



 
Profiel   

Hartstikke leuk Chey! Je hebt een stel paarden om trots op te zijn :-). Ik ben heel erg benieuwd naar wat er uit je spannende hengstenkeuzes rolt volgend jaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 13:48 



 
Profiel   

Wat een leuk overzicht en leuk om te zien, dekken met Recruut kan ik ook goed begrijpen.

Vanwaar de keuze{s} voor Saron? het zou leuk zijn als Tendance drachtig word en blijft {zal voor jullie duimen}

Heb je ook een fokvisie? aansprekende dieren. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 16:42 



 
Profiel   

Wat een leuk topic zeg! Ik ga zeker volgen. Het is echt een leuk ras!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 17:14 



 
Profiel   

@ Demdeepel : Ja het is niet altijd even makkelijk, misschien ook omdat ik ze het liefst wel op eigen stalling heb staan ivm dracht enzovoorts. Maar goed, wie weet meldt er zich iets dit jaar :j

@ Olympia : Dank je ! Wij zijn ook erg benieuwd, eerst maar alles drachtig zien te krijgen weer ;)

@ Elisa : Wij vinden Saron fijne werkwillige, brave en typische gelderse paarden geven als nakomeling. De hengst zelf wordt momenteel gereden door de eigenaar zijn tiener dochter en wij vinden binnen onze fokkerij naast een duidelijk gelders type, karakter zeer belangrijk.

We hebben eigenlijk als doel om veelzijdige, werkwillige gelderse paarden te fokken met een betrouwbaar karakter. Soms fokken we wellicht wat klassieker dan men tegenwoordig graag wil zien, maar we zijn van mening dat ook dat type paard nog steeds nodig gaat blijven voor de toekomst van het gelders paard.

Misschien over het algemeen geen bewegingstoppers, maar wel met correcte gangen, een goede motor enzovoorts.

Daarnaast is het ook blijven kijken naar de bloedspreiding natuurlijk binnen onze richting, waarmee mijns inziens Saron zeker 1 van de hengsten is die dit kan toevoegen.

@ Meliss : Gezellig dat je er ook bij komt :D !

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 17:45 



 
Profiel   

Dat denk ik ook, bedankt voor je uitleg.

Ik vind het leuk om de visie achter een fokkerij te weten en ik denk ook zeker dat zulke paarden nodig zijn/blijven voor de gelderse fokkerij. Ik zie ze trouwens ook graas klassiek dus alleen maar leuk, ik blijf volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 17:47 



 
Profiel   

Cheytjuh schreef
Gezellig :D !

@ DemDeempel : Zonder de hulp van vele mensen was ik nooit zover gekomen, vooral mijn vriend die me door alles steunt en helpt om deze droom waar te kunnen maken ;)

Misschien leuk wat veulenspam van Noralyn WFTM (veulen van Idunn en WV Saron, geboren 3 april )

Dag 2
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
lekker vrolijk ;)

1 weekje oud
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

@ Mala26 : Afgezien van de 3 jarigen zijn ze allemaal beleerd :j
Mijn broertje rijdt hier en daar een buitenritje met Olga, met Dance was hij helaas geen goede combinatie. Dit jaar gaan we kijken of hij met Daisy goed gaat combineren, die heeft inmiddels wat meer rust in de billen dan 5 jaar geleden.
Idunn is beleerd onder het zadel en voor de wagen, Daisy,Dance en Olga alleen onder het zadel.

Ik heb een tijdje gezocht naar bijrijders, maar ze zijn nog niet zo makkelijk te vinden helaas. Vooral voor Idunn en Dance wel fijn dat ze lekker weer een het werk gaan.

Aangaande de 3 jarige dames ga ik even kijken. Waarschijnlijk worden ze deze winter beleerd, dan even rust met het veulen en dan doorrijden. Dat doen we eigenlijk altijd, we hebben nog wel eens laatbloeiers.

Leuk he die elegant nakomelingen <3 Die van mij is een echte vuurvreter maar goudeerlijk :j



Wat zonde zeg dat je geen goede bijrijders kan vinden. Zien er uit als leuke paarden, die lekker aan het werk kunnen. Tis dat je zon eind weg zit.. En wat een ontzettend leuk veulen zeg!
Ja die Elegantjes zijn briljant. Precies wat je zegt, vol vuur maar eerlijk. Laatst kwam er een meisje naar me toe op stal, en die zei ook, phoe daar heb je je handen vol aan. Ach je verveelt je in ieder geval nooit en het blijft altijd interessant hahaha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 22:37 



 

Leuk, ik ga volgen! Noralyn heeft nog wel een aparte kleur of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 23:14 



 
Profiel   

Ik volg ook graag mee! Je hebt echt zo'n knappe kudde <3.
Jammer inderdaad dat het zo moeilijk is om een (of meerdere) fijne bijrijders te krijgen. Volgens mij zijn het stuk voor stuk hele fijne dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 23:17 



 
Profiel   

oh wat jammer dat je voor mij net wat uit de richting zit. klinkt als een heerlijk plekje!
wat een mooie paarden! echt mijn type!
ik ga je zeker volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 23:20 



 
Profiel   

Ik volg ook ik volg ook! Met mijn Gelderse paarden obsessie kan ik dit niet missen natuurlijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 09:52 



 
Profiel   

Wat leuk, die nakomelingen van Saron. Wij hebben ook met die hengst gefokt. Onze hengst komt uit een Jazz x Roemer x Doruto en is nu twee jaar. Hij staat nog in de opfok en volgens de mensen van de opfok is het een heel fijn dier. Wb beweging is het wellicht geen topper, maar wel heel correct met een sterk achterbeen. Ik kan niet wachten tot ie drie is en weer naar huis komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 10:06 



 
Profiel   

Vanavond weer een leuke foto update en meer! Leuk dat er meer mensen komen volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 11:53 



 
Profiel   

@ Sliert : Ik ben heel benieuwd naar de nakomeling ! Dat vind ik dus van veel Saron nakomelingen, ze zijn dan misschien geen bewegingstoppers maar ze bewegen wel correct, zijn braaf en enorm veelzijdig :J Daarom zijn we o.a zo gecharmeerd van hem, vind het echt een fijne en ondergewaardeerde hengst moet ik zeggen. Hoe ben jij zo bij hem gekomen als keuze ?

@ LHS : Leuk je hier ook te zien ;)

@ Joolien : Ze is gewoon bruin hoor :D Blijft raar om wat anders dan vos geboren te zien worden moet ik zeggen, ik was er zo aan gewend een vos te fokken. :j

@ Eloya : Welkom en gezellig dat je mee komt kletsen :D !

@ Mala : inderdaaad, Daisy heeft zo ook haar dingen, maar als het erop aan komt kun je die 100% vertrouwen. Er mag ook best wat in zitten natuurlijk, tenminste dat vind ik persoonlijk helemaal niet verkeerd :D

@ Annelieke : Gezellig dat je ook komt volgen ! Met je eigen knappe stel inmiddels !

Hier hebben we afgelopen weekend een verhuisweekendje gehad, de 2 3jarige merries zijn uit de opfok gekomen.

1 staat er bij het keuringsklaar maken nu, stond eigenlijk binnen 5 minuten op de wagen, en ik kreeg een berichtje dat ze zich voorbeeldig had gedragen onderweg. Spannend nu weer hoe ze zich gaan ontwikkelen :j

De ander, Klarrissa, staat nu bij de hengstenhouder om gedekt even eventueel ook beleerd/keuringsklaar gemaakt te worden. We moeten haar eerst even goed opmeten, ze oogt nog wat klein, maar als je er dan weer naast staat valt het weer mee. Ach, we zullen zien ;)

Foto op de trailer :
[ img ]

En bij de hengstenhouder:
[ img ]

Is wel even wennen, 2 boxen uitmesten op stal in plaats van 4 zo, maar goed, dat veranderd snel genoeg weer ;)

Vandaag even met Noralyn gekriebeld, ze is een paar dagen geleden wat blijven haken achter de omheining, dus ze is wat schrikkerig op het moment, maar het is bij oppervlakkige schaving gebleven gelukkig. Ze groeit naar mijn idee wel als kool, inmiddels is ze 2 weekjes oud :

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Spam ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 16:48 



 
Profiel   

Goed gelukt dat veulen, erg leuk dier. En wat betreft bijrijders, ik denk dat je in de verkeerde regio zit. Hengelo (overijssel neem ik aan) ligt in een gebied waar de meiden die willen rijden vaak een eigen dier hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:00 



 
Profiel   

Prachtige paarden! En jouw visie om nog gewoon op het ouder type te blijven fokken vind ik wel gunstig.
Dit zijn nog echt de Gelderse paarden hoe ik ze ook graag zie.
Leuk dat je het zo hebt kunnen uitbreiden, ik ben fan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 18:30 



 
Profiel   

@ Bigone : zou heel goed kunnen hoor :) De paarden staan zelf gestald in Geesteren, daar is het nog aardig een paardenbedoeling, maar goed. Wie weet als ik eens heel actief op zoek ga :j

@ Alarm: Wat een leuke reactie :D En fijn dat er nog steeds wel meer zijn die vinden dat het 'oudere' type nog kunnen waarderen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 14:35 



 
Profiel   

ik volg je ook.

ik blijf idunn prachtig vinden, dat is wel echt mijn favoriet in jouw kudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 14:40 



 
Profiel   

Ik volg! Prachtige kudde heb je daar :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-18 22:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 14 [ 338 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen