[VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:35

Wat glanst dat dier! Geweldig! <3

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 16:49

Jolliej schreef:
Wat glanst dat dier! Geweldig! <3


Ik doe er ook nog eens zo min mogelijk aan, anders dan dat hij voor het rijden een borstel over zijn vacht krijgt en ik eens in de twee weken probeer iets aan die manen te doen.
Wel goed veel ruwvoer en een Bucas Smartex deken op.

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:06

Ja hij ziet er echt monster goed uit, glimpie! <3

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:39

Wat leuk!! Vind dit topic nu pas. Volgde je al wel met je Heilige Birmaantjes. Ik volg nu!!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 00:22

Even een update...

Pleun is bijna even groot als Duke en sinds kort zadelmak. We doen maximaal 1x per week wat met haar nu. Het weekend van 1 mei gaat ze weer naar het natuurgebied tot eind dit jaar, vandaar dat we nu alvast haar zadelmak hebben gemaakt. Eind dit jaar, wanneer ze terug komt, gaan we het werk met dubbele lijnen oppakken om er een stuur op te zetten en dan kunnen we begin volgend jaar gaan inrijden. Hopelijk kan ze volgend jaar rond deze tijd mee op buitenrit.
Afbeelding

Afbeelding

Duke heeft een nieuwe bijrijder, een jonge griet die helemaal verliefd op hem is en samen zijn ze zooo leuk! Ze is de dochter van mijn instructeur en krijgt ook 1x per week les met Duke.

Afbeelding


En Duke vierde gisteren alweer zijn 7e verjaardag. Normaal doe ik daar niets aan, maar een beetje humor in deze sombere dagen moet kunnen en dus...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:25

Jaa die foto’s van Duke vond ik zo schattig! Beetje vrolijk in deze tijd :D

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:42

Aaa leuk die slingers, gefeliciteerd Duke! *\%/* Y)(^)

Wat goed van pleun! Zo heb ik het met pluis ook gedaan hoor, met 3 jaar er stuk of 10x opgezeten en wat gebobbeld voor het idee, toen nog jaar de wei op geweest en daarna verder doorgereden, ze is er niks minder van geworden +:)+

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:51

Wat is Pleun groot (en volwassen) geworden! :wow: In mijn hoofd was ze nog steeds naarling haha :+

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:36

Knappe paarden <3

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 21:10

Nou, alweer bijna twee maand verder en weer wat updates.

Eind april bleek Pleun wat betreft hoogte Duke te hebben ingehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Pleun is 1 mei weer in de uiterwaarden en die geniet daar nu volop van alle grasjes, haar vriendjes en 70 hectare vrijheid.
Het verhuizen hebben we weer lopend gedaan vanaf stal, door het dorp en richting de uiterwaarden. Al snel herkende ze haar vriendjes van vorig jaar en was het weer dikke mik samen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat is ze toch gegroeid in de ruim 2 jaar dat ze nu van mij is.

Afbeelding

Met Duke gaat het nu ook goed, hij was in januari/februari erg afgevallen, bloedonderzoek leverde niets bijzonders op, hij was gewoon wat ondervoed, maar Duke is de sloomste eter aller tijden, dus meer ruwvoer er in krijgen was nogal een uitdaging. Eind februari zijn we begonnen met flink bijvoeden, elke ochtend een volle emmer slobber met o.a. bietenpulp, lucerne en olie, na de arbeid een extra kilo speciale suikervrije brok en een schep lucerne en elke avond 2 kilo brok met lijnzaadolie. Gelukkig is hij nu weer bijna op gewicht. Over een emmer slobber doet meneer rustig drie kwartier. En over zijn brok doet hij vrolijk een half uur, dus daarvoor wordt hij uit de wei gehaald en apart gezet om rustig te kunnen eten.
We hebben de tandarts een keertje extra laten komen, maar er is niets mis met zijn gebit, hij eet gewoon met smaak en vooral zonder enige haast.

Helaas voor mij wordt het op de boerderij waar we staan steeds drukker en bleven er steeds minder vrije uurtjes over waarop ik met Duke aan de slag kan. Daarom is er in goed overleg besloten dat we gaan verhuizen. Zo begon ook de zoektocht naar een nieuwe stal en vandaag bij toeval een stal gevonden die aan onze behoeften voldoet, dus maandag gaan we verhuizen. Op de nieuwe stal is een buitenbak aanwezig van 20x60, een longeer paddock, een longeer cirkel, een stapmolen in aanbouw en als bonus een binnenbak. Mooiste van alles is dat je zo het bos in kunt rijden en dat vinden wij wel fijn, want buitenritjes staan tenminste 2x per week op het menu.
Helaas geen water in de buurt, vind Duke niet erg, wat hij is er nog steeds niet dol op om natte voetjes te krijgen, maar ik vind het wel lekker om hem af en toe het water in te rijden, worden zijn sokken mooi wit van! :D

Dus een nieuw hoofdstuk begint binnenkort!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 22:29

Vandaag even bij Pleun op bezoek geweest in de uiterwaarden, want ze had vanmorgen een ongelukje gehad. Diegene die erbij was plaatste een post op Instagram er over en binnen no time werd ik via via al op de hoogte gebracht. Hoewel men wel wat moeite had om Pleun te herkennen van de foto. Ook ik moest even 2x kijken.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben vanmorgen om 8:15 uur nog langs gereden en zag in de verte dat de kudde lekker lag te slapen. Er ligt een wandelroute door het natuurgebied, dus er komen dagelijks veel wandelaars voorbij. En de eerste paar honderd meter van het gebied zijn goed zichtbaar vanaf de hoger gelegen dijkweg. Dagelijks komt een beheerder langs om de kudde te controleren, maar toch heeft Pleun zich in de nesten weten te werken.
Maar goed, gelukkig is ze goed en wel uit de blubber gekomen en toen ik aan het begin van de avond kwam controleren moest ik een heel eind het gebied (van ruim 70 hectare) in om de kudde te vinden. Ze stonden bij een rotsachtige inham van de IJssel. Pleun natuurlijk met haar wijsneus helemaal voorop op de grote beton keiën om een sappige jonge wilg op te kunnen knabbelen. Wel een koel plekje, dus dat hadden ze slim bekeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om snoepjes bedelen kan ze nog steeds goed.

Gelukkig geen enkel schrammetje te bekennen en (eenmaal op gewone ondergrond) liep en draafde ze gewoon zuiver. Hopelijk gaat ze geen grapjes meer uithalen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 22:37

Vanmorgen vroeg met Duke een buitenritje gemaakt, de eerste weer na 2 maand niet kunnen rijden ivm een heup blessure. Duke is in die tijd doorgereden door mijn instructeur en ook nog door een stalgenootje wiens eigen paard aan het revalideren is.

Maar goed, vanmorgen heb ik me, met dikke heup en al, in een rijbroek gewurmd en naar stal begeven. Ik begon echt afkick verschijnselen te krijgen en daar is maar één remedie voor, gewoon weer opstappen en dan later maar beoordelen hoe *** mijn heup er op reageren zal.

En wat hebben we genoten, heerlijk rustig ritje door de bossen heen, het was om die tijd nog te doen met de warmte en er hong een lekkere sluierbewolking die de warme zon tegen hield. Duke had er ook goed zin in, en ondanks dat ik zenuwachtig was om op te stappen omdat ik mijn geblesseerde kant over het zadel moest zwiepen, bleef hij heel geduldig staan wachten en zette hij geen stap verkeerd.

We zijn 1 juni verhuist van stal, omdat het op de zorgboerderij steeds drukker werd met de dagbesteding en aanwezige cliënten, waardoor er steeds minder tijd was voor mij om lekker met mijn paard bezig te gaan. Op de nieuwe stal doet Duke het wonderbaarlijk goed, 21 van de 25 paarden zijn merrie en Duke is daarmee helemaal in zijn nopjes, de charmeur! Zijn beste vriend is een grote tuiger ruin van de staleigenaar, daarmee wordt dagelijks minstens een kwartier geknuffeld.

Ook is hij EINDELIJK goed aangekomen zonder dat ik daarvoor al te veel extra moeite moet doen. De groende weides en onbeperkt ruwvoer doen hem duidelijk goed.

Dit was op 22 mei tijdens een buitenrit

Afbeelding


En dit was vandaag

Afbeelding


Lekker ding hé! <3
Begint mooi wat voller te worden en weer goed spieren te bouwen nu hij iets reserves heeft.
Nog een voordeel, de stal ligt bij het Averlo’s bos, dus omgeven door zandwegen en leuke stukjes bos en natuur om heerlijk rond te kunnen rijden. Echt genieten.

Oké, ik dacht wel de 2e helft van de rit “My hip is killing me, but at least I’ll die happy!
Daar is geen passend Nederlandse vertaling voor, dus jullie moeten mij mijn Canadese roots maar even vergeven.

Waarschijnlijk zal ik aan de heup geopereerd moeten worden, dus echt intensief rijden en trainen is er voorlopig voor mij nog niet bij, maar vandaag was een goede dag!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:54

Ah zo fijn dat je weer even erop kon dan! Lekker genieten in het bos van je knappe paard. En ook wel prettig dat hij de verhuizing fijn vond, is toch altijd weer een gok.

Hopelijk gaat die operatie goed helpen en kan je het snel weer voor het echie oppakken

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 07:27

Wat fijn! Klinkt als een heerlijk ritje. Wel vervelend van de heup, is dat dezelfde als de appeltaart van het blauwe plekken topic? Heftig dat het tot een operatie komt waarschijnlijk. Zag er ook wel flink beurs uit.
Leuk setje hebben jullie! :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 08:38

Cerosa schreef:
Wat fijn! Klinkt als een heerlijk ritje. Wel vervelend van de heup, is dat dezelfde als de appeltaart van het blauwe plekken topic? Heftig dat het tot een operatie komt waarschijnlijk. Zag er ook wel flink beurs uit.
Leuk setje hebben jullie! :D


Ja helaas wel en helaas is dat niet over gegaan met een paar weken rustig aan doen. -O-
Maar goed, hopelijk komt het toch snel goed.

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:51

Ik ben blij dat je lieve duke verhuisd hebt, tijdenz ons laatste ritje maakte ik mij best een beetje zorgen om hem. En dan kun je als eigenaar 200 inzet geven en bijvoeren, maar een stalbaas hoort in te grijpen als haar pensiopaarden zo danig achter blijven..

Super fijn dat hij zo bij komt, hij ziet er inderdaad al een stuk beter uit!! <3

En wat fijn dat je er even opgezeten hebt, hopelijk heb je er niet teveel spijt van vandaag <3

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 18:36

Nadiine__x schreef:
Ik ben blij dat je lieve duke verhuisd hebt, tijdenz ons laatste ritje maakte ik mij best een beetje zorgen om hem. En dan kun je als eigenaar 200 inzet geven en bijvoeren, maar een stalbaas hoort in te grijpen als haar pensiopaarden zo danig achter blijven..

Super fijn dat hij zo bij komt, hij ziet er inderdaad al een stuk beter uit!! <3

En wat fijn dat je er even opgezeten hebt, hopelijk heb je er niet teveel spijt van vandaag <3


Jij hebt hem eind maart gezien hè? Ja, toen waren we al flink aan het bijvoeren, maar het hielp nog niet echt. De foto’s hierboven van hem en Pleun samen zijn van half april, toch wel zijn dieptepunt hoor.

Gelukkig begint hij weer een beetje op een Shire te lijken, mooie kont en wat meer body in plaats van uitstekende heup botten en een zielig nekje. Hij is ook een stuk vrolijker en heeft meer zin om aan de slag te gaan en ondeugd uit te halen... Zo was ik hem tijdens het zadelen al zo kwijt toen ik zijn halster af deed, meneer bedacht zich niks en besloot op zijn gemakkelijk terug naar zijn stal te huppelen om te kijken of zijn voerbak al bijgevuld was. Ik kon hangen wat ik wilde aan zijn borsttuig, maar hij sjokte rustig door. Toen zijn voerbak op stal leeg bleek te zijn liep hij ook weer heel braaf achter mij aan naar de wasplaats.

Na het rijden viel hij eerder aan op zijn aanvullende brok (de Cushcare die jij geadviseerd had Geven we nog steeds na de arbeid), nu had hij er geen zin in en zat meneer zich zich vrolijk te vermaken met wat distels die tussen het hooi zaten.
Hij staat nu op een 3,5m x 3,7m buitenstal met uitzicht over de weilanden en daar is hij super tevreden.
Altijd veel los hooi op stal en altijd 2 grote hooinetten gevuld als reserve.

Omdat hij het zo goed met alle paarden kan vinden, zelfs de pismerries die niet samen met andere paarden op het land mogen/kunnen, krijgt hij vaak als extraatje dat hij de vele paden tussen de weilanden mag kortwieken en die taak neemt hij heel serieus. Lekker lang groen sappig gras gaat er altijd wel in bij hem en tussendoor staat hij dan met het ene na het ander paard te nek-knabbelen/knuffelen.

Op deze stal staat alles wel ‘s tussen 19:00 en 7:00 uur op stal, zelf ben ik meer dan van zoveel mogelijk buiten, maar Duke doet het hier toch beter op. Waarschijnlijk omdat hij dan op stal minder afgeleid is door andere paarden en beter door blijft eten. Ook wordt zijn dagelijkse portie slobber niet gejat en kan hij er net zo lang over doen als hij wil.

Zijn slobber mix ik zelf en bestaat uit:

1,5 emmer - Speedibeet
1,5 emmer - Fiberbeet
1 emmer - Luzerne (los)
1 emmer - Vitalbix nutrimash
1 emmer - Sojaschoot
1/3 emmer - slobbermash (Voor de lekker)

Daarvan krijgt hij nog dagelijks 2 scheppen (1,5 kg ongeveer) met 8 liter water er over en 50 ml lijnzaadolie
maar dat en de halve schep krachtvoer na het rijden is alle extra’s dat hij nu nog krijgt.

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 22:25

Sommige paarden hebben die stalrust nodig ;)

Je weet hoe bij mij de paarden staan, en ik heb er ook 2 die snachts op stal gaan van 23:00 tot 8 a 9:00, die 2 hebben gewoon even een plekje voor zichzelf nodig, hun eigen voertjes en even wat extra voordroog ipv hooi. :j

Niet alle paarden zijn gemaakt voor 24/7 buiten op weidehooi.

Echt fijn dat duke zo opknapt!!

Ik vind het wel echt bizar wat hij aan krachtvoer extra bijkrijgt.. :oo

Dat voer wat ik jou adviseerde, als je daar 1 kilo per dag van geeft en hij daarnaast onbeperkt hooi heeft zou dat echt voldoende moeten wezen voor hem! Je zou nog 1,5 kilo kunnen doen en afbouwen als hij op gewicht is, maar wat hij nu krijgt is echt bizar, je houd zelf ook geen portomonnee over zo :oo

Daarnaast gaat hij sublementen te veel binnen krijgen en hierdoor veel meer plassen en ze niet kwijt kunnen. Distels eten duidt op een nier die overvol is/niet lekker gaat.

Pluis heeft daarvoor druppels gekregen van de osteopaat, die vrat al haar hele leven distels en nu opeens is het over. Stond daar echt versteld van, dacht ja ja zal wel haha.

Krijgt hij echt hooi hooi?
Dan zou je nog kunnen overwegen om hem de nacht op wat vetter voordroog te zetten. Dat scheelt je financiël ook een hele bult hoor ;)

Het zijn maar tips hoor!!

Hij ziet er echt al onwijs veel beter uit!! Verhuizen is goede keuze geweest

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 09:49

Nadiine__x schreef:
Sommige paarden hebben die stalrust nodig ;)

Je weet hoe bij mij de paarden staan, en ik heb er ook 2 die snachts op stal gaan van 23:00 tot 8 a 9:00, die 2 hebben gewoon even een plekje voor zichzelf nodig, hun eigen voertjes en even wat extra voordroog ipv hooi. :j

Niet alle paarden zijn gemaakt voor 24/7 buiten op weidehooi.

Echt fijn dat duke zo opknapt!!

Ik vind het wel echt bizar wat hij aan krachtvoer extra bijkrijgt.. :oo

Dat voer wat ik jou adviseerde, als je daar 1 kilo per dag van geeft en hij daarnaast onbeperkt hooi heeft zou dat echt voldoende moeten wezen voor hem! Je zou nog 1,5 kilo kunnen doen en afbouwen als hij op gewicht is, maar wat hij nu krijgt is echt bizar, je houd zelf ook geen portomonnee over zo :oo

Daarnaast gaat hij sublementen te veel binnen krijgen en hierdoor veel meer plassen en ze niet kwijt kunnen. Distels eten duidt op een nier die overvol is/niet lekker gaat.

Pluis heeft daarvoor druppels gekregen van de osteopaat, die vrat al haar hele leven distels en nu opeens is het over. Stond daar echt versteld van, dacht ja ja zal wel haha.

Krijgt hij echt hooi hooi?
Dan zou je nog kunnen overwegen om hem de nacht op wat vetter voordroog te zetten. Dat scheelt je financiël ook een hele bult hoor ;)

Het zijn maar tips hoor!!

Hij ziet er echt al onwijs veel beter uit!! Verhuizen is goede keuze geweest


Haha, we zijn al meer dan gehalveerd van wat hij eerder allemaal kreeg. Toen was het 1,5 kilo na de arbeid, 2 kilo brok ‘s avonds en 2,5 kilo droge slobber in de ochtend, wat 15 liter maakte. Over elke maaltijd 100 ml lijnzaad. Echt het was gekkenhuis om er gewicht bij proberen te krijgen
Nu is de slobber meer een mix van hoge eiwitgehalte en lage suikers en nog maar 1,5 kg droog en nog maar 50 ml lijnzaadolie per dag.

Ik wil niet te snel afbouwen, hij mag zeker nog wel 50 kg erbij hebben voordat de winter begint. Ik kan nog lang niet zeggen dat hij dik is, dus we houden het nog even vol.

Distels maak ik mij geen zorgen over, de laatste bloedwaarden waren perfect. Het is volgens mij iets dat hij gewoon niet kent, ik ben ze nog niet eerder tegen gekomen in het hooi/voordroog of in de wei. Hij vond ze wel erg lekker. Hij plast niet meer dan eerder en drinkt ook niet bijzonder veel meer.

Dierenarts was nu erg tevreden over zijn gezondheid en de hoeveelheid voeding, alles gaat netjes in overleg. In vergelijking met 3 maand terug toen ze hem zo mager zag vond ze hem super vooruit gegaan.

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:29

Echt fijn dat hij zo bijtrekt!

En pleun word ook echt een buffel he?! Die gaat ook wel lekker daar op de uiterwaarden :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 19:31

Duke werd vanmorgen weer gereden door Lizette, braaf paard deed ondanks de warmte goed zijn best!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:23

Die manen! :oo wauw. Fijn dat hij zo braaf was

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 20:44

Sintara schreef:
Die manen! :oo wauw. Fijn dat hij zo braaf was


Mooi hè! Heel heel heel erg veel tijd zit daar in, maar hij heeft echt een mooie volle bos *\o/* en een hele zielige toef -O- .

Pleun krijgt gewoon een hanekam :D , want ik ben niet van plan om bij 2 paarden dit bij te gaan houden.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:05

Ja, z'n voorpluk is ongeveer gelijk aan die van mijn paard hahaah, Engels volbloed :P gelukkig heeft Mel nog wel behoorlijk dikke manen voor een volbloed, ik laat ze uitgroeien nu, kijken of het wat wordtAfbeelding

Zo niet dan gaat het er weer af, maar dat kan altijd nog. Waarschijnlijk wordt het dan ook een hanekam

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 21:13

Sintara schreef:
Ja, z'n voorpluk is ongeveer gelijk aan die van mijn paard hahaah, Engels volbloed :P gelukkig heeft Mel nog wel behoorlijk dikke manen voor een volbloed, ik laat ze uitgroeien nu, kijken of het wat wordt[ [url=m/wiQX9l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo niet dan gaat het er weer af, maar dat kan altijd nog. Waarschijnlijk wordt het dan ook een hanekam


Met die dikke manen moet het wel lukken hoor. Zodra het kan beginnen met losse vlechten er in maken en als het dan wat langer is een hengstenvlecht onderhands gevlochten. Duke zijn manen zitten eigenlijk altijd ingevlochten in een hengstenvlecht. Eens per 2 weken of zo (dat lukt zo lang als je goed kan vlechten) dan haal ik het los, gaat er een heleboel cowboy magic er in en ontwar ik het helemaal met mijn vingers. Dan eerst een varkenshaar-borstel (gewoon voor mensen) er door en pas als laatste een kunststof flexibele manenkam met de tanden goed ver uit elkaar. Dan opnieuw vlechten. De routine kost ongeveer een uur.
2-3x per jaar was ik de manen, dat is ook een uur werk.

We zijn anderhalf jaar geleden met deze lengte begonnen.
Afbeelding