Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 26 van de 27 [ 668 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

 
Profiel   

Granoek schreef
Ah ja kijk hier is dat omgekeerd, die van mij staan wel vet _O- Zou wel gaaf zijn nadine, Duke en pluis als liefjes <3


Haha ja ze Kennen elkaar al! Duke is hier al eens geweest op bosrit samen met Akkie (die matched wat bete kwa stabiel zijn en tempo al weten we nu dat pluis ook prima zou kunnen!)

Ja duke is hier van harte welkom, en wil hem ook best 1 maand voor je trainen, maar dan eindigde hij wel. Op stal, dus dat is de oplossing denk ik ook niet. Want ik heb hier alleen een stabiele groep en voor 1 maand daar een paard bij zetten dat wil je duke echt niet aandoen. (en ik mijn kudde ook niet)

Jammer dat je zover weg zit! :(:)
Maar jullie vinden je match wel!

En anders lekker even een maand de wei op en goed vol eten! Al ziet hij er al heel veel beter uit!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 16:03 



 
Profiel   

Nadiine__x schreef
Granoek schreef
Ah ja kijk hier is dat omgekeerd, die van mij staan wel vet _O- Zou wel gaaf zijn nadine, Duke en pluis als liefjes <3


Haha ja ze Kennen elkaar al! Duke is hier al eens geweest op bosrit samen met Akkie (die matched wat bete kwa stabiel zijn en tempo al weten we nu dat pluis ook prima zou kunnen!)

Ja duke is hier van harte welkom, en wil hem ook best 1 maand voor je trainen, maar dan eindigde hij wel. Op stal, dus dat is de oplossing denk ik ook niet. Want ik heb hier alleen een stabiele groep en voor 1 maand daar een paard bij zetten dat wil je duke echt niet aandoen. (en ik mijn kudde ook niet)

Jammer dat je zover weg zit! :(:)
Maar jullie vinden je match wel!

En anders lekker even een maand de wei op en goed vol eten! Al ziet hij er al heel veel beter uit!


Nee, Duke een maand op stal is geen strak plan. Vanwege het slechte weer werden de paarden bij ons op stal minder buiten gezet, die spillepoten zakken natuurlijk ellendig diep weg in de blubber. Nou viel het voor Duke samen met de week na het bezoek van Jeroen Duenk, waardoor Duke ook net een weekje trainingsvrij had. Dat inclusief meer uren op stal dan gebruikelijk (hij is natuurlijk autist) viel niet in hele goede aarde bij Duke.
Hij staat op een ruime buitenstal en de voorwand van de stal moest nog worden vervangen, maar de stal is 3.80 m breed en de stalwand maar 3 meter, dus het staat op de lijst van de klusjesman om te doen, maar die kwam er niet aan toe.

[ img ]

Nu is Duke het na 12 uur op stal wel weer zat (dat moment viel elke keer in de nacht) en besloot hij het heft in eigen hoeven te nemen. Eerst heeft hij de schuifsloten geforceerd, waardoor het hout versplinterde achter het borg gat waar de schuif in komt zeg maar, en is hij ‘s nachts lekker over het terrein rond gedwaald.

Dus hadden ze nieuwe borggaten gemaakt, maar op nacht 2 brak hij daar ook doorheen en is hij wat verder het terrein over gegaan, lekker buurten bij de andere paarden, snuffelen tussen alle spullen, gewoon op zijn vrolijke dooie gemakje.
Dus een dikke metalen strip er voor gemaakt en nou ja, op nacht 3 heeft Duke de deur uit de scharnieren gekregen, de stalbaas vond de deur een paar meter verderop en Duke liep achter op het hoger gelegen grote weiland. De deur hebben ze terug in de schanieren gehangen, maar Duke nam gewoon een aanloop van achter uit de stal en beukt er volle kracht tegenaan.
Dus hebben ze de oude deur er uit gehaald, het wandje links van de deur tijdelijk laten staan, maar wel als noodoplossing de nieuwe stalwand met schuifdeur er voor gezet.
Duke mag weer hele dagen naar buiten, ook al staat hij dan soms alleen (wel met uitzicht op de buitenstallen, dus hij kan wel andere paarden zien). Met die grote voeten heeft hij ook niet zoveel last van de blubber.

Het enige voordeel van zijn nachtelijke verkenningstochten is dat hij veel relaxter nu over het hele terrein loopt.

Ik schaam me dood, maar goed, Duke is er het paard ook niet na om lange dagen op stal te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 16:41 



 
Profiel   

Nou, Duke zijn stal is voorzien van een nieuwe voorwand. *\o/*

[ img ]

Je ziet nu links en rechts dat het open gedeelte afgetimmerd is, want de stal is 3,89 cm breed en de standaard voorwand met deur is maar 3 meter. Best netjes opgelost zo! De stal is ook dieper geworden, omdat de voorwand wat verder naar voren is geplaatst, dus hij staat nu op 3,76 x 3,89 dat is ruim 14 vierkante meter.

Ik ga denk ik (zodra de bouwmarkten weer open zijn) nog een stuk plexiglas halen voor de tralies van het vaste gedeelte. Dan kan hij wel naar buiten kijken, maar heeft hij toch wat meer beschutting tegen de wind. De tralies van de schuifdeur laat ik gewoon vrij voor de frisse lucht. Waar ik mijn dekenstang ga monteren moet ik nog even overleggen, want aan de deur is geen optie, omdat die tralies naar voren opengeklapt kunnen worden.

Duke doet het nog steeds goed en groeit ineens als kool. Ik heb hem gekocht op 175 cm, maar na bekappen was hij toen 173 cm, ik schatte al dat hij nu gegroeid was, maar hij meet nu toch alweer 179,5 cm :D
Zijn hoeven groeide ook idioot hard sinds we op deze stal staan, elke 4-5 weken moest echt de hoefsmid erbij en dan leek het soms al alsof hij weken te laat bekapt werd. Blijkbaar is zijn hele lijf gaan groeien, wat weer de nodige problemen met zijn dekens verklaart, want hij kreeg onlangs een drukplek op zijn schoft van de Bucas Big Neck in grootste maat. (221 cm) voor nu een bontje tussen gedaan en een borstverbreder besteld.

Hij is verder niet dik hoor, kan nog al zijn ribben tellen.

[ img ]

We moeten alleen nu dekens hebben met maatje speknek!

[ img ]


Hier zie je gelijk achter de manen de drukplek.

[ img ]





Pleun heeft er wat vriendjes erbij op de weide. Ik heb besloten haar niet naar stal te halen, mijn heup is nog niet best en in maart gaat ze ook nog sowieso voor een maand naar de hengstenhouder, terwijl ze per 1 mei de uiterwaarden weer op mag. Dus geen gezeur met nog meer heen en weer slepen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 01:27 



 
Profiel   

Mooi zo die stal!
Daar zal je stalbaas ook wel blij mee wezen, staat super strak zo :j

Duke glimt mooi zeg, jammer dat hij zo schraal blijft, maar fijn dat hij wel weer verder groeit en bij trekt. :)F
Zijn rug loopt ook flink omlaag hé achter de schoft? Heeft jeroen daar nog iets over gezegd? Kun je dat met training en buikspieren nog wat omhoog trainen bijvoorbeeld?

Pleun ziet er goed uit! Krijgt ze niks van dat luize leven op de weide!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 10:39 



 
Profiel   

Mijn meisje is hengstig en zal morgen waarschijnlijk voor het eerst gedekt gaan worden!

De laatste weken hebben mijn nieuwe verzorgster en ik hard gewerkt met Pleun. Ik moest 5 weken terug geopereerd worden en vanaf toen heeft de verzorgster lekker zelfstandig doorgewerkt. Ze heeft haar menbewijs en veel ervaring (en les gehad) in verschillende soorten grondwerk stijlen. Dat matched lekker, want ik heb ook niet voor 1 richting gekozen, maar probeer overal van mee te nemen wat mij goed past bij het paard waarmee ik werk.

Vanaf dat ik weer wat langer dan een paar minuten rechtop kon staan met krukken, pikte de verzorgster mij op en zijn we begonnen met het trainen van het trailerladen.
Zonder dwang was ons uitgaanspunt, want Pleun kun je niet dwingen, dan gaat de rem er op en kun je het wel vergeten. Bij de eerste poging duurde het een half uur voordat ze er op stond en eveneens een half uur voordat we haar er weer af hadden. Achteruit was spannender dan er op, want toen ze eenmaal met haar voorhoeven goed op de klep stond, liep ze er ook binnen 10 minuten op, maar achteruit ging echt centimeter voor centimeter, bijna zittend, hevig trillend.

De 2e keer stond ze er met 10 minuten op en ook weer 10 minuten nodig om uit te laden. Vanaf toen was ons doel vooral om haar niet helemaal in te laden, maar alleen voorbenen in de trailer en dan weer achteruit, want bij achteruit ging ze telkens bijna zitten, zo spannend vond ze het.

Het ging steeds beter en trailer training vond ze leuk, ze liep elke keer enthousiast de naar de trailer, druk snuffelen en zoeken naar de emmer met brokjes.
De truc bleek te zijn als ik voorin de trailer op mijn kruk zat en uit mijn hand één voor één brokjes in een emmer liet vallen. Nou zodra ze dat hoorde, liep ze er enthousiast in en afgelopen zaterdag hadden we haar binnen 2 minuten op de trailer staan klaar voor vertrek.

Eerst naar de kliniek voor de Rhino enting en scan van de eierstokken. Ze had een ei op net iets groter dan 2 cm. De dierenarts moest wel even flink zoeken, want Pleun is geen kleintje.

[ img ]

De merrie kaart ingevuld en door naar Chestnut Stables waar haar mooie date, de hengst Snelson Teddington staat. Gisteren is ze weer gescand en het ei zat al op 3,75 cm, de dierenarts vond haar baarmoeder echt al hengstig aan voelen. Vanaf gisteren avond zijn ze dus ook gaan schouwen en vandaag leek Pleun hengstig te worden. Morgenochtend wordt ze weer gescand en hopelijk wordt ze dan gedekt! *\o/*

Vorige week hebben we Pleun ook nog even opgezadeld en is verzorgster opgestapt. 11 maand geen zadel op gehad, maar ze was weer top braaf en liep zo weg met ruiter op haar rug.

[ img ]

Pleun lijkt klein, maar de ruiter is bijna 190 cm lang, als ik met mijn bijna 186 cm (met schoenen aan) er naast sta, dan zie je wel dat Pleun geen ukkie is.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 22:03 



 
Profiel   

Gaaf!!
Ik vind zadels ook altijd een leuke indicatie van hoogte, ben ik een keer op beginnen letten toen iemand zei dan mijn zadel op Dexter net een postzegel leek :=
Jij hebt ook een postzegelzadel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 22:36 



 
Profiel   

Wat een leuke update van pleun!

En eindelijk geopereerd, wat is het vooruitzicht, wanneer mag je weer rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 07:32 



 
Profiel   

Nadiine__x schreef
Wat een leuke update van pleun!

En eindelijk geopereerd, wat is het vooruitzicht, wanneer mag je weer rijden?



[ img ]


Ik loop nu nog met een kruk, dat nog in ieder geval een week. Daarna rustig opbouwen met fysiotherapie, ik hoop in mei weer op te kunnen stappen.

Pleun d’r ei is toch niet verder gegroeid en de hengstigheid zet helaas nog niet door. Dus helaas nog niet gedekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 10:47 



 
Profiel   

Even weer updaten;

Ik ben inmiddels weer fulltime aan het werk, het is zwaar, maar het gaat. Nog een paar weken en dan heb ik vakantie. In mijn vakantie wil ik weer eens opstappen.

Pleun staat nog in Erm bij de hengstenhouder de boel op stelten te zetten. Blij ei dat ze is, geniet ze daar ook van alle aandacht, goede zorgen van de mensen daar en andere paarden.

De 23e wordt ze gescand of ze drachtig is. Ik ben heel erg benieuwd of de eerste cyclus gelukt is. Ze is ruim 2 weken lang gedekt voordat het ei eindelijk sprong.
Ze was lang hengstig en het ei heeft bijna tot Pasen gewacht om te springen. De hengst heeft niet geklaagd dat hij zo vaak aan het werk moest. :D

[ img ]

Duke doet het super goed, is lekker relaxed en mijn bijrijder en ik hebben lol met hem. Ik ga nu 1x per week op de fiets mee op buitenritten.

[ img ]

[ img ]

De voorjaarsschoonmaak is ook weer geweest:

[ img ]

En daar knapte hij mooi van op:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-21 10:44 



 
Profiel   

Wauw die laatste foto is echt heel leuk!
Fijn dat het goed gaat, ook met Pleun :) Ik merk hier ook dat de hengsten er meestal niet zo’n probleem van maken _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-21 11:11 



 
Profiel   

Ah, dan heb ik Pleun volgens mij wel in de wei zien staan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-21 17:41 



 
Profiel   

Jeejtje wat ziet duke er goed uit!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 23:06 



 
Profiel   

En we zijn er weer!
Het topic moest even dicht ivm gedoe bij mijn vorige werkgever vanwege mijn ongeluk en verzuim.

Er is heel veel gebeurd sinds de laatste update hier, dus ik zal de komende tijd jullie bijkletsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 12:24 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 17:10 



 
Profiel   

Nou waar waren we?

Ongeveer eind april blijven steken met Pleun geloof ik?

Pleun werd drachtig gescand en mocht daarna naar de uiterwaarden, maar een paar weken later werd ze ziek, heel erg ziek en we waren even bang dat we haar ter plekke in moesten laten slapen.
Ik werd op zaterdag ochtend gebeld door de beheerder van de uiterwaarden dat ze er niet lekker bij stond, dat was nogal een understatement, bijna 40 graden koorts en ze zat helemaal vast in haar lijf. Ze stond, maar kon niet lopen, zodra ze bewoog dreigde ze om te vallen.
Met spoed de dierenarts gebeld en die constateerde meteen geen enkel darmgeluid. Haar buik was kei hard, al haar spieren waren kei hard, eveneens haar lippen, die waren dik en kei en kei hard. Met opvoelen zakte de moed in de schoenen, de mest die de dierenarts er uit haalde had vliesjes er op zitten, een slecht teken. Haar hartslag was veel te hoog en long geluid was slecht, haar blaas was bom vol, maar verder geen verstopping. Het veulen zat er nog in, maar was onze minste zorg.
Meteen darmontspanners en zware pijnstillers gespoten, bloed getrokken en toen overleggen met verschillende klinieken, maar niemand wilde haar opnemen, vanwege mogelijk Rhino (waar ze wel meerdere keren tegen gevaccineerd was). Dus ook een neusswab afgenomen en in overleg met de beheerder van de uiterwaarden haar verplaatst naar een apart gebied 3,5 km verderop. Dat kon pas toen de pijnstillers begonnen te werken, bij de eerste stappen en de eerste paar honderd meter zwalkte ze alsof ze dronken was, maar ze liep weer en hoe verder we kwamen, hoe steviger ze op haar benen liep. 3,5 km verderop was ze doorweekt van het zweet, maar weer wat losser in haar lijf. Op de isolatie weide aangekomen begon ze meteen te plassen. De langste plas sessie met de meest donker en stinkende urine die ik een paard ooit heb zien maken, maar gelukkig kwam het er uit en in het uur dat volgde plaste ze nog meerdere keren.

Ik ben de hele dag bij haar gebleven en toen ze zelfstandig begon te mesten heb ik alles bij elkaar gejankt van opluchting. Haar bloed beeld liet een zeer zware ontsteking zien, dus ik moest haar 2x daags pijnstillers en antibiotica spuiten. Ik ben tussen 22:00 uur en 4:30 uur thuis geweest, maar amper geslapen. Er was geen licht op dat weitje, dus zou ‘s nachts toch niets kunnen doen, maar om 4:30 uur was ik er weer en ze maakte het beter dan de dag ervoor. Haar temp begon langzaam wat te zakken en ze begon weer te grazen.

Op maandag kwam de uitslag van de swab en die was negatief voor Rhino, Droes en de rest wat ze via een neusswab konden testen, dus ze mocht naar de kliniek. Wat een opluchting dat ze veilig stond, want ik had amper slaap gehad met haar op dat isolatie weitje. Op de kliniek bleek dat ze inmiddels het veulen verloren was. Jammer, maar zij leefde tenminste nog wel. Ze heeft ruim een week op de kliniek gestaan. Ze is overal negatief op getest en zeker weten we niet wat het geweest is, maar het vermoeden is dat het een hele zware longontsteking was.
Toen de ontstekingswaarden onder controle was en haar temp rond de 38 graden bleef mocht ze weer naar de uiterwaarden, daar controleerde ik nog 2x daags haar temp en heb dat in de daaropvolgende 2 weken afgebouwd. Ze heeft geen terugval gehad.

Met het hoge water in juli moest ze opgehaald worden en is ze een maand naar stal gekomen.

[ img ]

Die maand hebben we nuttig besteed, lekker 2x per week grondwerken met de dubbele lijnen om er een stuur op te zetten. De zadelmaker afspraak stond gepland voor Duke en meteen een zadel voor Pleun op maat laten aanmeten, zo konden we haar ook oppakken onder het zadel en dat ging super toen ze eenmaal het sturen snapte.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Al snel kon er los gereden worden en haar eerste galop onder het zadel staat op film.



Ondertussen hadden we een strippenkaart bij de DA, want we wilde nog één poging wagen haar te laten dekken nu ze toch weer bij stal was. De kans dat ze drachtig zou worden was kleiner, omdat ze haar veulen op dag 49 van de dracht verloren was. Na dag 35 veranderd de celstructuur van de baarmoederwand (iets met placenta vorming geloof ik) dat duurt na verlies van de dracht ongeveer 6-7 maand voordat het weer normaal is.
Maar goed, niet geschoten is altijd mis, dus vlak voor de eisprong naar de hengstenhouder gereden en daar is ze 1x gedekt, de volgende dag was het ei netjes gesprongen, dus hebben we haar weer opgehaald.


[ img ]


In de tweede helft van augustus mochten ze weer naar de uiterwaarden, dus eerst naar de DA om te scannen op dracht, helaas geen vrucht, maar goed, we hebben het geprobeerd, het was goed zo.
Hopelijk volgend jaar meer geluk.


[ img ]

Nou dat was Pleun, later meer over Duke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 21:59 



 
Profiel   

Jeetje wat een verhaal. Gelukkig dat ze er goed is doorgekomen. Jammer van het veulen, maar ach, ze is nog jong genoeg. En wat leuk dat ze het al zo goed doet onder het zadel!
Benieuwd hoe Duke het nu doet. Ook nieuwsgierig hoe het met de fokkerij van de Heilige Birmanen gaat. En last but not least: hoe gaat het met jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 12:35 



 
Profiel   

Oh jakkes zeg wat een verhaal :( niet te vatten dat ze er dan zo snel doorheen is geraakt, wat een geluk hebben jullie gehad! Zeker dat er iemand het zo snel gezien had want iemand die je paard niet Zonhoven kent als jij denkt niet automatisch ‘hm die is niet in haar doen’, dus knap van die persoon ook zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 21:06 



 
Profiel   

Granoek schreef
Oh jakkes zeg wat een verhaal :( niet te vatten dat ze er dan zo snel doorheen is geraakt, wat een geluk hebben jullie gehad! Zeker dat er iemand het zo snel gezien had want iemand die je paard niet Zonhoven kent als jij denkt niet automatisch ‘hm die is niet in haar doen’, dus knap van die persoon ook zeg!


Het geluk was dat de kudde op dat moment redelijk vooraan stond. Die ochtend hadden twee voorbijgangers al de beheerder gebeld dat Pleun er niet lekker bij stond. De beheerder belde mij rond 10:00 uur, nadat hij zelf was gaan kijken. Eerste wat ik deed was een thermometer op zak steken en bijrijder bellen of ze ook met spoed kon komen. Iets zei mij dat het goed mis was en ik had gelijk.

Ze heeft in ieder geval zo’n heftige pijn gehad dat haar hele lijf verstijfd was. Wel lief dat twee merries bij haar stonden en de rest uit haar buurt hielden. Één joeg de hele tijd de anderen weg en de ander stond zij aan zij naast Pleun en die twee bleven ook de hele tijd in de buurt toen wij met haar bezig waren en toen de dierenarts bezig was. Later toen we met haar weg liepen, zijn die twee ook de eerste kilometer meegelopen tot Pleun weer redelijk stabiel liep en toen zijn ze pas weer terug naar de kudde gegaan.

Toen ik haar anderhalve week later weer terug bracht naar de uiterwaarden was het alsof ze niet weg was geweest, de twee merries waren meteen weer aan haar zijde om te controleren of alles goed was met Pleun en daarna liepen ze met z’n drieën de kudde in om samen het management weer over te nemen.

Pleun zit dit jaar wel in het hoger management van de kudde, en de jaarlingen zien haar echt als moeder overste, en zij regeert ze met strak regime.

Toch is het echt mooi om de verhoudingen te zien onderling. Dichterbij paarden in een puur natuurlijke omgeving op een grote kudde kom je bijna niet in NL.
Er lopen dan geen hengsten, alleen merries en ruinen, maar toch zie je de hechte band die in zo’n kudde groeit.

Ik was even bang dat Pleun even niets van mensen moest hebben na al die vervelende spuiten en onderzoeken dagelijks, maar niets was minder waar, ook toen ze terug was op de kudde, was ze altijd blij mij te zien, ondanks dat ik kwam om te temperaturen en ze daar een hekel aan gekregen had. Voordeel van Pleun is echt dat ze altijd naar me toe komt, zodra ze mij ziet, of dat nou op de uiterwaarden is, of op de wei als ze weer bij stal staat. Duke niet hoor, die moet ik altijd ophalen, zodra hij mij ziet, wacht hij heel geduldig op zijn locatie tot ik bij hem ben, maar zet zelden een stap mijn kant op.



Ik gaf/geef de rest nooit enige aandacht wanneer ik kom en jaag ze weg met mijn houding/lichaamstaal als ze wel naar mij toe willen komen. Vandaar dat Pleun de enige is die naar mij toe komt en de rest rustig verder gaat met hun siësta.
Ik ben hier op het filmpje ook buiten adem, omdat ik net een kilometer of twee had lopen zoeken naar de kudde en met mijn net gerepareerde heup was dat nog wel eens een uitdaging.
Maar goed, je moet wel echt wat over hebben voor een top plekje als dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 23:25 



 
Profiel   

Even weer eens bijkletsen.

Mijn bijrijder en ik hadden een vakantie gepland staan in Drenthe voor de laatste week van september, lekker twee paarden mee en flink veel lange buitenritten maken. Bijrijder kon haar oude verzorg paardje meekrijgen van toen ze nog aan de andere kant van NL woonde, waar ze nu nog steeds mee uit rijden gaat als ze bij haar ouders logeert en ik zou Duke meenemen.

Toen alles al geboekt was, krabbelde de eigenaar van het ex-verzorgpaardje toch terug en mocht die toch niet meer mee. Tja, wat doe je dan, alles is al betaald, met vriendinnen gepland dat die ook een dag met hun paarden zouden komen, andere vriendin kwam zelfs ook een nachtje overnachten met haar paard… maar ja, met z’n tweetjes om en om op Duke is ook weer zoiets.

Pleun was in theorie zadelmak en stuurbaar, ze had al 1x echt (zonder longe) in de bak in alle gangen onder het zadel gelopen en stond nu alweer even op het natuurgebied waar ze vele kilometers op een dag aflegde, in theorie conditie en training genoeg, toch?
Dus gekozen om Pleun dan maar uit het natuurgebied te vissen voor een weekje en mee te nemen op vakantie, even kijken hoe het zou gaan en of ze het aan zou kunnen. De mountainbike ging ook mee voor de zekerheid en zo konden we toch op vakantie.


[ img ]

[ img ]


De herintroductie tussen Duke en Pleun verliep soepel en dag 1 van de vakantie, was de tweede keer los onder het zadel voor Pleun. Op de eerste dag rustig aan gedaan en voornamelijk gestapt met kleine stukjes draf, nog flink verdwaald daar in het Drents-Friese wold, maar uiteindelijk de camping terug gevonden.


[ img ]

[ img ]


Dag 2 was de dag van de grote buitenrit met vriendinnen, ruim 20 km langs een route die we meerdere keren zouden kunnen afsnijden/inkorten als het nodig zou zijn. Maar Pleun had er flink lol in, liep op een gegeven moment zelfs pienter voorop en bijrijder kon slalommetjes met haar rijden om de bomen heen. Wel de rit voornamelijk in stap gedaan om energie te sparen. Na die tijd nog lekker aan het keten met Duke op de paddock en geen tekenen van vermoeidheid.



Dag 3 wat spierpijn in de ochtend, maar na een goede massage en een tijdje gek mogen doen in de bak met Duke was ze weer soepel en fris. Tegen de avond nog lekker wat gestapt.

Swipe voor filmpje:


En zo ging het de hele vakantie, we hebben de intensiviteit wat terug geschroefd en de meeste geplande ritten wat ingekort, maar ze deed het zo goed, alsof ze niet nog maar net ingereden was. Zo zie je maar weer dat er imo echt voordelen zijn aan een jong paard op een groot natuurgebied houden in plaats van een weitje, zoveel meer conditie en bespiering.

Zelf ook nog heerlijk op haar gereden, wat was dat leuk en wat deed ze het goed. Helaas maar weinig foto’s van, niet echt aan gedacht, terwijl het de eerste keer was dat ik er zelf op zat.

Ik zat net (niet heel charmant) en Pleun dacht meteen… Lets go!
[ img ]

Onderweg
[ img ]

Aan het eind van de vakantie heb ik Pleun terug gebracht naar de uiterwaarden waar ze nog 7 weken mocht blijven lopen op de kudde, daarna is ze naar stal gekomen. Duke is helemaal blij, eindelijk zijn maatje fulltime bij hem. Ze staat in de stal naast die van hem en ze vermaken zich samen prima.


[ img ]


Mijn oude bijrijder is ook weer komen bijrijden en met z’n drieën doen we de beide paarden, zo heb je meestal een maatje als je op buitenrit wil. Pleun loopt nu 1 of hooguit 2 keer per week mee op een buitenrit waarbij we lekker veel rechtuit draven en galopperen. Op twee andere dagen spelen we in de bak met wat vrijheidsdressuur of aan dubbele lijnen aan het werk. En eens per twee weken een lesje van 20 minuten om de knopjes iets beter te bevestigen, maar in de (binnen)bak rijden vind ze maar stom, ze loopt liever buiten en als Duke voorop moe wordt met galopperen, dan sjeest ze hem vrolijk voorbij, want galopperen is leuk en hard gaan nog leuker!

[ img ]

Ze wordt deze zomer pas 5 jaar, dus ik wil het rustig aan blijven doen met haar. Grappig is wel dat ze in de bak al binnen 10 minuten aan het werk ook flink aan het zweten is, maar buiten zo 10-15 kilometer aflegt zonder echt moe te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 23:10 



 
Profiel   

Wat ontzettend gaaf zeg! Wat een topper!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:19 



 
Profiel   

Wat een super mooie ervaringen en herinneringen maken jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 09:46 



 
Profiel   

Heeeuulll gaaf! Ik ben mijn vriend al een jaar aan het pushen zijn BE rijbewijs te halen. Wil zo graag nog een keer naar zee met de paarden maar niet als ik de enige ben die met de trailer kan rijden. 3u enkele reis is echt te lang voor mij, zeker met de trailer heb ik dan ook nog extra stress en spanning.

Lekker genieten daar! Pleun ziet er super uit, had haar al even niet meer gezien op fotos

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 10:35 



 
Profiel   

Granoek schreef
Heeeuulll gaaf! Ik ben mijn vriend al een jaar aan het pushen zijn BE rijbewijs te halen. Wil zo graag nog een keer naar zee met de paarden maar niet als ik de enige ben die met de trailer kan rijden. 3u enkele reis is echt te lang voor mij, zeker met de trailer heb ik dan ook nog extra stress en spanning.

Lekker genieten daar! Pleun ziet er super uit, had haar al even niet meer gezien op fotos


Jij mag ze samen op de trailer vervoeren toch?
Dat red ik al niet, mijn auto mag maar 2200 kg trekken en de trailer heeft een maximum massa van 2450 kg, trailer zelf weegt op papier 940, maar ik denk dat daar ruim 100 kg bij op mag.

Duke weegt een ruime 840 kilo en Pleun is al 770 kg volgens de laatste meeting.

Voor de vakantie moest ik dus 2x rijden om te brengen naar de camping en ook 2x rijden om ze terug te brengen.

Maar bijrijder reed de stukken met lege trailer telkens, dus dat scheelde, ze heeft afgelopen zomer haar BE gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 12:43 



 
Profiel   

Ohhh 2 keer op en af damn!
Hier kunnen ze samen ja, de auto mag 3,5t trekken en de trailer kan 2800 laden en weegt 1060 leeg. Met 2 pony’s van 800 en 850 lukt dat net! Materiaal gaat dan achter in het koffer van de pick up

Wij hadden ook die deal, stukken met trailer reed ik en de stukken zonder reed mijn vriend haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 14:52 



 
Profiel   

Pleun en Duke gaan beiden super!
Dit is de eerste winter dat Duke niet afgevallen is (even afkloppen) echt zo blij mee! Pleun wordt echt een paard, er is niets “baby” meer aan haar. Onder het zadel begint ze het echt lekker op te pakken.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

We maken lekker veel buitenritten, vooral met dit mooie weer! Afgelopen weekend is Pleun voor het eerst zonder Duke op buitenrit mee geweest, wel mijn mams op de fiets mee en ook dat ging goed, nou ja… met Pleun dan, Duke was het er NIET mee eens en stond uit zijn plaat te gaan in de wei. Toen ik terug kwam besloten nog even door te rijden in de buitenbak, nou Duke miste er helemaal niets van en hield het donders in de gaten.


[ img ]


Hij is de laatste dagen nu iets meer gespannen dan normaal als ik Pleun uit de stal haal en hem niet, maar hij moet er maar gewoon aan wennen.

Andersom gaat prima hoor, hij gaat rustig mee op buitenrit en Pleun blijft dan rustig achter in de wei.
Hij vindt het alleen niets om zelf achtergelaten te worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-22 01:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 26 van de 27 [ 668 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen