[VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:08

Was gezellig :D Het is mooi om te zien dat jij en Duke weer met elkaar op een golflengte zitten na dit weekend :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 13:18

eclair98 schreef:
Was gezellig :D Het is mooi om te zien dat jij en Duke weer met elkaar op een golflengte zitten na dit weekend :)


Thanks meis! Het was echt gezellig en leuk dat we dit vaker samen gaan doen!
Inderdaad is het nu heel mooi om te merken dat Duke ook weer de rust terug gevonden heeft als hij weg is van de kudde, op de wasplaats en op buitenrit. Je ziet hem nu gewoon gelukkiger zijn, nu hij weet dat ik de leider ben als we samen zijn.

Boos worden is nooit leuk, maar gelukkig weten we nu weer duidelijk hoe de onderlinge verhouding hoort te zijn.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:46

Ik durf hem inmiddels te aaien op de poetsplek, anders was ik bang voor mijn tenen met zijn drukke gedoe _O-

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 20:51

Eclair98 en ik hebben weer een mooi ritje gemaakt, zij op Tinker Shadow en ik natuurlijk op Duke. We gingen eerst door het bos, toen door een woonwijk, achter het dorp uit gereden, langs de weilanden en het water naar de tuinderijen (wat vandaag een rustpunt was voor één of andere fietstocht), langs het bos het dorp weer in en via de winkelstraat, langs de snackbar voor een ijsje :9 , weer terug naar stal.

Het ging GEWELDIG! Alleen snapt Duke één ding niet, dat paard dat hij ziet lopen in al die woonkamers en geparkeerde auto’s, ook in de winkels liep dat reuzepaard rond. :? Elke keer als hij dat grote paard weer zag moest hij hinniken en Duke hinnikt nog steeds als een hengst, heel heel heel erg luid.

Dat paard in de ruiten was wel heel erg knap en leek sprekend op Duke, als Duke hinnikte naar hem, dan hinnikte dat paard (zonder geluid) mee. Hij wilde ook graag in de winkelstraat het paard van dichtbij bekijken, maar het leek mij niet handig om later ook nog terug te moeten om al die ruiten te lappen.

Jullie snappen het waarschijnlijk al, Duke is een narcist, geobsedeerd door zijn eigen spiegelbeeld.
_O-

Wat foto’s gemaakt door Eclair98:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer thuis, voor het eerst is het (tijdelijke) zadel goed blijven liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:49

Wat leuk! Ziet er uit als een heerlijke middag.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:25

Leuk verslagje :D mijn Duke hinnikte zelfs als een merrie toen die nog hengst was. En Dexter dan nog 10x vrouwelijker :')

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:27

De paarden waren zo braaf <3 Mijn ouders vonden het geweldig om de paarden op de stoep te hebben en ik ben stiekem erg blij dat ik makkelijk op en af shadow kon komen tijdens de rit :D

Siggislief

Berichten: 13960
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:29

Wat een groot verschil tussen Duke & Shadow! :oo

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 16:52

eclair98 schreef:
De paarden waren zo braaf <3 Mijn ouders vonden het geweldig om de paarden op de stoep te hebben en ik ben stiekem erg blij dat ik makkelijk op en af shadow kon komen tijdens de rit :D


De "paarden bij ouders op de stoep" foto's moet jij maar even posten, ik kreeg/zag die pas nadat ik hier al foto's geplaatst had. Zijn inderdaad wel erg leuk!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:56

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 23:54

Zo we zijn weer thuis van een weekend weg met de paarden. Het ging SUPER!

Duke heeft nogal last van verlatingsangst, dus dat Tinker vriendinnetje Shadow toch mee ging op vakantie (een ander paard viel uit) was voor hem wel zo fijn.
Het enige ‘dingetje’ is nog het opstappen, als ik eenmaal zit is er weinig meer aan de hand, maar na mijn val (tijdens de aanvaring met Duke enkele welen terug) ben ik niet meer zo vlug, want nog steeds veel last van mijn stuitje en rechter arm en schouder. Dus Duke moet stilstaan bij het krukje, maar bouwt toch spanning op voor het opstappen en dat geeft weer spanning bij mij. Afijn, het is iets om aan te werken.

Als ik eenmaal zit, een rondje maak, dan kan ik zo weer af en opstappen, dus het is echt geen pijn, gewoon spanning.

We zijn naar camping de Reeënwissel in Drenthe geweest, dat ligt pal aan het Drents-Friese wold met honderden kilometers aan ruiterpaden. Voor de gastpaarden hebben zij 5 ruime stallen met ruime paddocks beschikbaar. Je rijdt zo vanaf stal achter het terrein het bos in, je hoeft geen openbare weg over te steken, een ideale locatie voor een vakantie met je paard dus. Wij hadden een 6 persoons challet gehuurd voor onszelf, dat was echt super netjes, klein maar fijn.

Nou hier wat foto’s :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel bijzonder voor mij was de zaterdag, twee andere vriendinnen reden mee op de lange buitenrit, we kennen elkaar al jaren, we hebben vaker samen paard gereden, maar nog nooit op onze eigen paarden, dat maakt dit plaatje heel bijzonder!
Afbeelding

De laatste ochtend was Duke duidelijk moe, samen met Shadow lekker aan het bijkomen.
Afbeelding

Afbeelding

En als je mens dan toch komt knuffelen...

Afbeelding

Dan kun je haar net zo goed als hoofdsteden gebruiken!

Afbeelding

Duke, blij om weer thuis te zijn! Vanavond nog even rustig gelongeerd aan het halster, morgen heeft hij vrij en woensdag pakken we het werk weer op.

Afbeelding

De laatste buitenrit liep hij voorop, waar hij de eerste dagen nog meteen achter de kleine Shadow dook als er iets ‘eng’ was, leek hij nu de meeste fut te hebben en had hij de pas er goed in, hij voelde zich aardig zelfverzekerd vooraan. Ik was echt trots op hem!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 00:20

Ahhh super leuk <3 lekker genoten dus!
Dexter doet na 5 jaar nog steeds gek bij het opstapje. Vanaf de grond kan ik gewoon opstappen maar zodra er een krukje staat gaat hij vervelen. En dan soms wel soms niet, net hoe hij zin heeft. Heb al zo vaak tijd uitgetrokken om dat te oefenen, langzaam uitbouwen enzo maar maakt geen verschil. De volgende keer hangt weer gewoon af van zijn humeur (en het mijne waarschijnlijk :+ )

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 18:14

Granoek schreef:
Ahhh super leuk <3 lekker genoten dus!
Dexter doet na 5 jaar nog steeds gek bij het opstapje. Vanaf de grond kan ik gewoon opstappen maar zodra er een krukje staat gaat hij vervelen. En dan soms wel soms niet, net hoe hij zin heeft. Heb al zo vaak tijd uitgetrokken om dat te oefenen, langzaam uitbouwen enzo maar maakt geen verschil. De volgende keer hangt weer gewoon af van zijn humeur (en het mijne waarschijnlijk :+ )


Met een boomloos zadel is opstappen vanaf de grond geen optie, dan hangt het zadel er aan de zijkant langs. Sowieso ben ik geen lichtgewicht, dus ik gebruik liever een kruk. Duke vind een kruk ook niet eng, ik kon gister avond bij het tutten op de wasplaats gewoon op de kruk staan en over hem heen hangen, een been over hem heen slaan en gek doen vanaf de kruk. Hij reageert pas nerveus al ik de teugels vast pak en voet in een beugel wil zetten. Een optie is een nog hogere kruk halen, zodat ik gewoon mijn been over het zadel kan doen, net als met een barebackpad.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 23:52

Vandaag een grote overwinning!

Maar eerst gisteren...
Ik kreeg donderdag een appje van de zadelmaker dat Duke zijn nieuwe zadel binnen was en of ik op vrijdag beschikbaar was om het zadel aan te meten. Vrijdag op stal aangekomen zag ik wel 15-20 kinderfietsen staan en allemaal drukke kids in sportkleding. Het bleek sportdag te zijn en paardrijden was één van de sporten die gekozen kon worden. Wat een “feest”, allemaal drukke kinderen die zelden een paard van dichtbij gezien hebben, maar goed, de zadelmaker zou niet wachten, dus Duke opgehaald en gezadeld met barebackpad om alvast wat van de spanning eruit te kunnen stappen op de parkeerplaats rond de dierenweide, in de hoop dat we geen spanningsproblemen zouden hebben met het nieuwe zadel op.

Duke is redelijk goed op te komen met een barebackpad, hij wordt voornamelijk zenuwachtig van een voet die in een beugel gezet wordt, met de bbp hijs ik gewoon een been over zijn rug en trek ik mezelf op zijn rug.

Toen de zadelmaker er was moest het nieuwe zadel toch nog verder aangepast worden, dat doet ze liever niet met een nieuw zadel, maar ja, Duke heeft natuurlijk een ingewikkelde rug, een spik splinter nieuw zadel geeft alleen nog niet zoveel mee en het was een aardige klus voor de zadelmaker om die weer in elkaar te krijgen. Daardoor duurde het al met al vrij lang voordat het zover was dat we weer op konden stappen en was Duke weer totaal niet van plan om stil te staan. Ook met hulp van de staleigenaaresse lukte het eerst niet, uiteindelijk ben ik rechts opgestapt op een super gespannen paard.

Zo frustrerend dat het opstappen gewoon steeds beroerder gaat.

Gelukkig waren de meeste kinderen tegen die tijd opweg naar het volgende sport onderdeel, dus daar hadden we even geen last van.
Na een paar rondjes ontspande Duke ook en het zadel zat heerlijk, zo grappig, want dan kan ik wel net zo vaak op en afstappen als ik wil en dat boeit hem totaal niet meer, het is alleen de eerste keer van de dag dat spannend is.

Het zadel moet nu inklinken, dus ik moet er 20-25 uur mee rijden en dan komt de zadelmaker weer terug om de ligging te controleren en aan te passen indien nodig.

Gisteren avond besloten om eens heel wat YouTube filmpjes te kijken over “mounting problems” en een beetje advies hier en daar eruit meegenomen.
Vandaag ben ik met Duke gaan oefenen om hem op commando naast de kruk te krijgen... Wat deed hij dat goed!!! Hij pikte het zo snel op, het was fantastisch!
Dus na een half uurtje oefenen kon ik al twee halstertouwen als “teugels” gebruiken en vandaaruit verder oefenen. Daarna met hoofdstel en uiteindelijk ook met zadel.

Ik heb vanaf de touw teugels kleine stukjes gefilmd en een groot gedeelte van al mijn belachelijke super trotse knuffelmomentjes er uit geknipt. Ik werd zo blij van hem!

Het eindresultaat was dat ik alleen op een totaal ontspannen paard kon stappen, dat is mij nog nooit gelukt, als het mij al alleen lukte, dan was hij een bom van spanning onder mij, dus ik ben trots, heel trots!



Bij voorbaat alvast mijn excuus voor mijn afzakspijkerbroek (was mijn riem vergeten), mijn super happy knuffelmomentjes en mijn kierende stemmetje. Het was gewoon een bijna perfect moment!

Oh ja, ik spring er nogal onhandig af, maar ik was bang dat mijn spijkerbroek mijn nieuwe zadel zou beschadigen als ik er langs zou glijden, dus dan maar een sprong naar achter. :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 01:15

Hahahaha leuk filmpje!
Ik herken mezelf in jou, alle kleren worden vroeg of laat stal kleren :+ nieuwe broek? Not anymore!

Ik kan me ook ineens bedenken dat ik naar stal ga, geen zin om om te kleden en dan denk ik ‘kan wel in de was’ :') Ballerina’s zijn prima voor uitmesten en cowboys rijden ook in jeans broeken. Voor alles een oplossing haha

Mijn Duke pikte dat parkeren ook zo snel op! Dexter na 5 jaar nog steeds niet. Die kijkt me ook gewoon als een debiel aan en zegt je gaat zelf maar voor die trap staan :+

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 01:46

Granoek schreef:
Hahahaha leuk filmpje!
Ik herken mezelf in jou, alle kleren worden vroeg of laat stal kleren :+ nieuwe broek? Not anymore!

Ik kan me ook ineens bedenken dat ik naar stal ga, geen zin om om te kleden en dan denk ik ‘kan wel in de was’ :') Ballerina’s zijn prima voor uitmesten en cowboys rijden ook in jeans broeken. Voor alles een oplossing haha

Mijn Duke pikte dat parkeren ook zo snel op! Dexter na 5 jaar nog steeds niet. Die kijkt me ook gewoon als een debiel aan en zegt je gaat zelf maar voor die trap staan :+


Haha, Duke kijkt mij net als Dexter aan wanneer ik probeer om hem te laten flehmen, dat snapt hij na ruim 6 maand nog steeds niet en ik heb geen flauw idee meer hoe ik hem dat nog moet leren, want inmiddels heb ik het 6 paarden op stal geleerd, maar Duke weigert gewoon daaraan mee te werken.

Dat inparkeren heb ik trouwens zonder lekkers aangeleerd, de beloning was dat het getik tegen zijn achterkant stopt wanneer hij een stap in de goede richting zette en de druk van het touw ging. Uiteindelijk hoop ik met mijn rechter hand in de lucht te kunnen flikken met mijn vingers en hij dan inparkeert, nu hou ik vanaf een vrij hoge positie nog het zweepje vast. Voorlopig zullen we het nog blijven oefenen, we worden vanzelf beter hierin!

En ja, ik ga geregeld naar stal zonder een duidelijke bedoeling wat te doen en dan eindig ik toch op het paard of met mijn ballerina’s in de blubber. Het hoort erbij als paardenmeisje denk ik.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 06:11

Wat fijn dat je met duke nu goede stappen kunt gaat zetten en dat hij dat zo fijn oppakt, voor beide een positieve verandering! :D

En eindelijk je zadel!! *\%/*

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:09

Wat goed dat filmpje :D :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 08:20

Afbeelding

Stap 1 van “onafhankelijk onderweg met je paard” is voltooid!

Stap 2 komt er ook snel aan, mijn huidige auto moet 20 augustus gekeurd worden en de kosten om die APK klaar te krijgen, zijn hoger dan de dagwaarde. Dus ik ben al rond aan het kijken voor een auto met een hogere treklast.

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:45

Wat goed! Heerlijk lijkt me dat, overal zelf geen kunnen met je paard wanneer je dat wilt.. Zonder afhankelijk te zijn van andere mensen!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:38

Gefeliciteerd!
Hier verklaarden ze me voor gek dat ik een eigen trailer ging halen. “Je gebruikt hem nooit, hier staat eentje die je kunt lenen” etc
Maar ik hou daar ook echt niet van, afhankelijk zijn van anderen.
Eerste stap is gezet! Stap 2 blijkt moeilijker dan (ik had) verwacht trouwens haha. Een beetje zware auto zuipt meer dan een Ierse kabouter, dus daar zit ik ook nog wat vast :')

Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:09

*\o/*

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:12

Ohhh je gaat daar zoveel plezier van hebben *\%/* !!

Toen ik een eigen trailer wou zei iedereen; maar je gaat maar 2 tot 4x per jaar met. Je paard. Op pad dan is huren goedkoper, enz, enz..
(ouders, vrienden, vrienden)

Maar de volhouder wind en daar was hij dan :wow: ik kan je vertellen ik gebruik hem 5x per week! <3
Ga er echt overal mee naar toe, vind het heerlijk om zo vrij te zijn met mijn paarden!
Wedstrijden, eeuwige bosritten, naar zee. Maar wat dacht je van spullen verhuizen? :=
Hij is afgelopen jaar intensief gebruikt en is nu voor een beurtje weg := kan niet wachten tot hij weer terug is! :)F

En het leukste is, dat mijn paarden er zonder te knipperen zo in lopen, kan met beide alleen weg zonder problemen, ik heb ze zelfs al eens. Allebei meegenomen in mijn eentje. Ik op Akkie en pluis als. Handpaard ernaast en nog was laden geen enkel probleem! <3 +:)+

En ik. Heb 4 jaar ruzie gehad met. Pluis om dat kreng erop te krijgen, altijd een uur bezig tot grote frustratie van beide. Eigen trailer en binnen no time was de stress en frustratie weg en nu rijden we overal heen!

Super veel plezier met je be! En we moeten snel ergens meeten met duke en pluis om samen een ritje te rijden! *\%/*

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:19

Ja echt hoor ik gebruik hem ook super veel.
Stom voorbeeld, ik heb de paarden thuis en breng ze om de 7 weken even naar stal om de hoeven te laten doen, vroeger zou ik ze daar laten staan omdat het niet de moeite is er een trailer voor te lenen en ik vond het vervelend dat zo vaak te vragen.

En ik moest met een klein aanhangertje hooi gaan halen, pasten 14 pakjes op. Nu gooi ik de trailer vol met 45 pakjes haha

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 23:19

Bedankt Nadine, zodra ik een andere auto heb, spreek ik graag een keer af met jou en Pluis.

Mijn budget voor een auto is hetzelfde als de voorgaande jaren, om en naarbij de €2000, ik rij al mijn auto’s door tot ze naar de sloop moeten en vind het zonde er al te veel geld voor te betalen. Soms rij ik er dan 3 jaar mee, mijn record is 7 jaar met een goedkope auto.

Een eigen trailer is stap 3, dat duurt nog even!
In de buurt kan ik een tweepaardstrailer voor €35 per dag huren en €20 per dagdeel, dus voorlopig red ik mij met een auto die het kan trekken en dan kan ik sparen voor een goede trailer. Hopelijk één waar ik in de toekomst beide paarden in kan zetten.
De trailer mag ook wat meer kosten, spaar liever voor één die 1800 kilo mag laden.
Voor nu heb ik genoeg aan een auto die 1800 kg mag trekken. Voorlopig ga ik toch nog niet met beide Shires op pad.