Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 25 van de 27 [ 668 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

 
Profiel   

Mijn eerste, misschien niet zo vriendelijke oplossing; hengstenketting? Paardlief is gewoon teveel paard, en springt daarnaast teveel ineens weg dat het gevaarlijk word. Je bent nu zelf geraakt en je pensionhouder ook.
Idee om hem honderd keer heen en weer te laten lopen op dat pad van wei-stal en telkens zijn aandacht bij jou te vragen. Zogezegd de kans niet krijgt om niet op jou te letten? Met name als er dus paarden van-naar wei worden gebracht en het hem dus spannend word, beetje desensibiliseren zogezegd?

Lastig iets om op te lossen lijkt mij, dat vooral, succes! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 21:08 



 
Profiel   

Ik denk inderdaad ook dat de beste optie nu is om. Je pensionbaas een hengstenkeuring te geven, die hangt er los aan als hij braaf en en als hij dan uitspat krijgt bij een flinke correctie met het idee dat hij dan wel oplet wie er naast hem staat.

Dit werkt natuurlijk wel alleen als de gene die met om loopt erop. Bedacht is, anders is hij allang gevlogen.

Denk dat je er verder weinig aan kunt doen, sommige paarden zijn daar gewoon gevoelig voor en denkndatbje al. Grote stappen gemaakt hebt en hem. Prima af weet te lezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 22:23 



 
Profiel   

Ik geloof niet dat je pensionbaas naar de hengstenkeuring sturen de oplossing is LOL

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 09:14 



 
Profiel   

Stomme autocorrect _O-

Hengstenketting uiteraard :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 09:49 



 
Profiel   

Lastig probleem ts. Ik vindt sowieso de tip van granoek om Pleun zo snel mogelijk erbij tezetten een hele goede. Chendo heeft ook een maatje (en is dikke autist), maar die wordt daar wel makkelijk van.

Nu heb ik Chendo inmiddels 9 jaar, en merk ik dat ik ook echt wel een bepaalde veilig punt ben voor hem. Dus als ik hem ergens anders neer zet is het goed. Hij is tegenwoordig veelal ook gewoon rustig, maar heeft zijn momenten. Chendo heeft wel geleerd dat hij ten alle tijden op mij moet letten, en dus als hij eens gek doet komt zijn hoofd bij mij en zijn lijf van mij af. Heeft wel wat grondwerk gekost maar oke

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 11:12 



 
Profiel   

sanne1992 schreef
Lastig probleem ts. Ik vindt sowieso de tip van granoek om Pleun zo snel mogelijk erbij tezetten een hele goede. Chendo heeft ook een maatje (en is dikke autist), maar die wordt daar wel makkelijk van.

Nu heb ik Chendo inmiddels 9 jaar, en merk ik dat ik ook echt wel een bepaalde veilig punt ben voor hem. Dus als ik hem ergens anders neer zet is het goed. Hij is tegenwoordig veelal ook gewoon rustig, maar heeft zijn momenten. Chendo heeft wel geleerd dat hij ten alle tijden op mij moet letten, en dus als hij eens gek doet komt zijn hoofd bij mij en zijn lijf van mij af. Heeft wel wat grondwerk gekost maar oke

Daar ben ik dan weer wel benieuwd naar want dat wil ik hier ook wel oefenen! Hoe begin je daar aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 14:51 



 
Profiel   

Ik heb destijds een boek gekocht en veel geclickerd. Zal even moeten opzoeken hoe dat boek ook al weer heet.

Belangrijkste punten zijn wel:
1. ten alle tijden jouw eigen bubbel, blijft jouw eigen bubbel
2. beloning altijd van je af geven, paard terug laten stappen
3. mee wandelen hoofd bij mij (basis voor als hij wel eens wil flippen, hij weet nu dat hij ten alle tijden zijn hoofd bij mij moet doen). Doordat zijn hoofd naar jouw gebogen is, hij niet in jouw ruimte mag komen is er automatisch al een gat tussen jouw en zijn lijf.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat hij nu steeds kalmer is, en ik ook vaker toe laat dat hij in mijn bubbel staat of loopt. Maar Chendo is wel heel leergierig en onthoud heel erg goed en snel iets. Dus als ik een poos heb toegelaten dat hij naast mij loopt, maar hij stapt vervolgens eens op mijn hak hoef ik maar een hele kleine correctie te doen. En bij een gekke bui haal ik gelijk zijn hoofd bij mij, maar ik merk het al voordat hij uberhaupt uit de wei is en dus gelijk bij het poortje is het al hoofd bij mij en uit mijn bubbel.

Ik heb hem bij uit de wei ook geleerd dat hij direct moet draaien, ik kan dus het poortje open doen en een gat creeeren waar hij door gaat, doordat hij daarna direct draait heeft hij ruimte, maar ook weer door de buiging gaat zijn lijf van mij vandaan. Tegen de tijd dat hij gedraaid is heb ik het poortje al weer dicht en kunnen we terug naar stal wandelen.

Het is bij ons echt een routine, dan dat het nog een training is. Zelfde als terug in de stal staan en pas naar zijn voerbak mogen als ik weg ben gestapt en "toe maar" zeg. Hangt de voerbak al in stal dan mag hij direct doorlopen. Maar ik bij de voerbak, is hij achter in de stal. Het zijn hele duidelijke regels en het is structureel. Heel fijn voor een autistisch paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 15:42 



 
Profiel   

Enige nadeel is dat Duke niets doet voor lekkers, zo heb ik hem ook NOG STEEDS NIET (lees de “lichtelijke” frustratie) kunnen leren om te flehmen. Echt al mijn (bijrij) paarden hadden het zo door, maar Duke interesseert het totaal niet. Clicker vind hij ook niet boeiend, want ik kan het niet koppelen aan een beloning. Ik heb in het verleden veel met clicker gewerkt, maar bij Duke heeft het geen nut.

Hij reageert doorgaans prima op druk en dan bedoel ik geen druk in de vorm van kracht (dat verlies je toch) maar druk in de vorm van bijvoorbeeld irritatie van tikken met een zweep of positie van je lichaam (moet hij wel de aandacht erbij hebben).
Zo heb ik hem geleerd in te parkeren bij het opstapje door met een zweepje op zijn bips te tikken, zodra hij dan een stap in de goede richting zet met zijn achterhand, meteen stoppen met tikken en een stem beloning.
Doordat hij nu kan inparkeren zijn de opstap problemen weg als de ruiter verder zelf geen spanning heeft, is de ruiter ook maar iets gespannen, dan werkt het niet, want dan spiegelt hij de spanning.
Grondwerk en longeren kan doorgaans prima zonder longeerzweep door gewoon je lijf goed te gebruiken, bovenlichaam naar achterhand is tempo verhogen, naar midden lijf/schouder gericht is tempo vasthouden, naar het hoofd gericht is tempo minderen. Stap achterwaarts van mij is halthouden en mijn hele lichaam een kwartslag opzij stappen is naar mij toe komen. Hij kent het echt prima.

Hij liep eerder zo de trailer in (ofwel meestal niet in)...

[ img ]

En tegenwoordig gooi ik een lange lijn over de voorstang en ga ik gewoon naast zijn bips staan en aai of tik ik hem rustig aan op zijn achterbeen en loopt hij zo een trailer op.

Als je hem onterecht of onbegrepen een correctie geeft kan hij daarvan ook heel overstuur raken. Is hij lui, reageert hij niet op je been, dan werkt een tik met de zweep prima, maar als hij het echt niet begrijpt en je geeft hem dan een tik... hold your horse, want dan ploft hij hoor.

Leuk hè die gebruiksaanwijzing! :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 16:22 



 
Profiel   

Ow dat laatste met een onterechte of onbegrepen correctie ken ik heel erg goed, zo is (of naja was) die van mij ook.

Chendo gaf ook vrij weinig en geeft weinig om een beloning, bij hem werkt een "goed zo" of "braaf" ook heel goed. Clickeren deed ik met stukjes wortel of appel of zelfs zijn favo muesli. Misschien dat dat werkt ipv snoepjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 07:21 



 
Profiel   

Duke doet het goed hoor!

[ img ]

[ img ]

Pakt het werk onder het zadel ook weer steeds beter op, maar helaas ligt zijn zadel momenteel echt ruk. We hadden net besloten niet meer te rijden tot de zadelmaker weer was geweest, toen ik afgelopen zaterdag positief testte op Corona.

Het was een preventie test, omdat ik 5 dagen ervoor iemand op bezoek had gehad voor de kittens, die besmet bleek te zijn. Mijn grote geluk is dat ik het wist voordat ik zelf iemand besmet heb, mijn moeder heeft nog 4,5 uur bij mij in de auto gezeten en zelfs haar heb ik niet besmet. Helaas vanaf zondag avond de eerste symptomen en nu al een paar dagen goed beroerd.

Nu ook niet bij mijn paarden mogen komen is wel zwaar, maar ik heb de energie er ook niet voor.
Hele lieve stalgenootjes en vriendinnen helpen waar mogelijk.

Gisteren hebben vriendinnen voor mij geprobeerd Pleun uit de uiterwaarden op te halen.
Geprobeerd, want mevrouw was prima te pakken te krijgen in de kudde, liep lief met vriendinnen mee het natuurgebied uit en vertikte vervolgens om op de trailer te lopen.
Ze hebben alles geprobeerd, Pleun werd niet vervelend, bleef lief en zette geen stap verkeerd, alleen vertikte ze het om ook maar één pas richting de laadklep van de trailer te lopen. Uiteindelijk hebben ze het opgegeven en haar terug gezet bij de kudde.

Toen ze het mij vertelde heb ik gelachen en gehuild tegelijk, echt wat voor Pleun om niet mee te willen werken met vreemden, nu net als er geen enkele mogelijkheid is dat ik er zelf bij ben.

Maar goed, morgen poging 2.0 vingers crossed dat het lukt!

De draak:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 22:25 



 
Profiel   

Veel sterkte, hopelijk herstel je snel weer!
Benieuwd of poging 2 met Pleun opladen gelukt is! Wat kunnen ze dan eigenwijs zijn he.. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 13:24 



 
Profiel   

Ja, ze staat op de wei een paar kilometer van stal af met een KWPN tuiger en een Belgisch trekpaard!
Door Corona is de verbouwing van de stallen nog niet klaar, dus kon ze nog niet naar stal komen, maar hopelijk binnenkort wel.

Ze heeft de mensen vanmorgen flink laten zweten, denk maar niet dat ze zomaar vrijwillig de vrachtwagen op liep, hoeveel van haar vriendjes er ook al op stonden.
Echt ik schaam me dood dat ik anderen hiermee op moest zadelen, maar het is gebeurt en ze hebben haar kostenloos voor mij naar de plaats van bestemming gebracht. Dus zodra ik de deur weer uit mag moet ik daar wel een met een flinke bos bloemen en wat leuks naar toe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 21:17 



 
Profiel   

Wat is Pleun blij om weer in de bewoonde wereld te zijn....

[ img ]

Not


Ze is echt weer mega gegroeid!
Ik ben even langs gereden van de week en man oh man ze is een kanon geworden!


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ze is meteen ook weer bezitterig over mij, zolang ik op let doet ze niets, maar ik hoef mijn rug maar te keren en de Belgische merrie wordt bij mij weggejaagd.

[ img ]

[ img ]

Dat lef zou ze bij Duke niet hebben, helaas heeft de verbouwing bij ons op stal wat vertraging opgelopen, dus ze moet hier nog even blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 23:22 



 
Profiel   

Hahahaha pluis 2.0 _O- _O-

Dat hoofd als ze boos is, een echte kopie! Geniaal. T-Rex 2.0 _O-


Ze word wel echt knap! Hoe oud was ze nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 09:38 



 
Profiel   

Nadiine__x schreef
Hahahaha pluis 2.0 _O- _O-

Dat hoofd als ze boos is, een echte kopie! Geniaal. T-Rex 2.0 _O-


Ze word wel echt knap! Hoe oud was ze nu?


Ze is in juni 3 jaar geworden, dus net 3,5 jaar nu.
Ik gok haar op 175-176 cm nu, ze komt tot net onder mijn wenkbrauwen en ik ben 183 cm. Ik hoop dat ze over de 180 uit gaat komen.

Haar lover is ook al uitgezocht, volgend voorjaar gaat ze uit logeren bij Snelson Teddington <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 13:08 



 
Profiel   

Heel gaaf!
Ja ze oogt inderdaad niet heel groot, vooral Massief. Mooie dame!

Is zij wel 100 procent shire en ook zo opgenomen in het stamboek. Ivm haar maanoog?

Leuk een veulen fokken!
Is 4 jaar een normale leeftijd bij shires voor een 1e dekking? Moeten ze niet verder uitgroeien eerst?
Geen idee eigenlijk hoor, pure interesse! ;)

Heb je een foto van de hengst?
Er poppen verschillende omhoog namelijk ;)

Mijn droomhengst staat in Duitsland

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 15:34 



 
Profiel   

Nadiine__x schreef
Heel gaaf!
Ja ze oogt inderdaad niet heel groot, vooral Massief. Mooie dame!

Is zij wel 100 procent shire en ook zo opgenomen in het stamboek. Ivm haar maanoog?

Leuk een veulen fokken!
Is 4 jaar een normale leeftijd bij shires voor een 1e dekking? Moeten ze niet verder uitgroeien eerst?
Geen idee eigenlijk hoor, pure interesse! ;)

Heb je een foto van de hengst?
Er poppen verschillende omhoog namelijk ;)

Mijn droomhengst staat in Duitsland


Ja, 4 jaar is een normale leeftijd om een te laten dekken. Ze is 100% Shire en ook zo opgenomen, het maanoog komt van het Sabino gen en dat dragen Shires nou eenmaal. Hoewel het niet gewenst is, is het geen grote fout en ik vind het zelf wel leuk.

De dekking wordt gedaan onder volledige begeleiding van Chestnutstables, ik heb contact met Marieke gehouden sinds ik daar toen ben wezen kijken naar Daisy, het 1 jaar oudere zusje van Pleun.

Teddington is echt een boom van een paard, wat moderner, mooi hoog op de benen en wat lager in zijn lijf dan Pleun. Hun andere hengst Maximilian’s is wat meer het ouderwetse type net als Pleun.

Ik zie nu dat hun site het niet doet, maar dit is Teddington


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 15:50 



 
Profiel   

Wat een imposant dier. Kan me voorstellen dat je daarvoor gevallen bent

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 16:48 



 
Profiel   

Whaa wat een bonkie zeg! Kijkt wel ongeveer hetzelfde als pleun }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 20:14 



 
Profiel   

Mooie hengst! +:)+

Ja ik vind dat maanoog ook leuk, ik houd wel van apart! Maar dat wist je al :D

Leuk vooruitzicht! :)F

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 21:24 



 
Profiel   

Hoe gaat het met jullie?

Ik heb er een tijdje uitgelegen met Corona, maar inmiddels al serieus weer het rijden beetje bij beetje aan het oppakken, wat niet meevalt, aangezien mijn longinhoud nu nog steeds maar de helft lijkt te zijn van wat het voorheen is geweest.

Inmiddels ook opzoek naar een serieuze bijrijder erbij, omdat ik met mijn heup het dressuurmatig trainen niet trek, ik compenseer ongemerkt te veel in het zadel om mijn heup te ontlasten. Maar het vinden van een bijrijder die geschikt is voor Duke blijkt wel een uitdaging te zijn. Duke neemt letterlijk een loopje met iedereen die niet duidelijk en stabiel is in de hulpen, wel grappig om te zien, maar ook spannend wanneer hij echt gefrustreerd wordt van een onduidelijke of onstabiele ruiter.

Het blijkt toch lastig te zijn om iemand te vinden die een paard netjes van achter naar voren kan rijden tussen 2 teugels en 2 benen. Een paar weken terug een ZZ ruiter gehad, nou dan probeert hij even wat en als hij vervolgens door heeft dat de trucendoos die hij open trekt, toch bij elke zet afgekapt wordt, dan loopt hij toch heel snel super zijn best te doen, gaan zijn oortjes naar voren en probeert hij echt goed mee te denken met wat de ruiter vaagt. Helaas was het voor de ZZ ruiter echt te ver met 2 hele jonge kinderen thuis, dus we moesten verder zoeken.

Dus nou ja, dan moet ik zelf aan de bak, maar mijn heup is het daar niet helemaal mee eens. Gisteren een buitenritje van anderhalf uur gedaan met mijn moeder mee op de fiets en hij was zoooooo braaf en vrolijk. Flink het tempo er in en ik had geen zin om hem te veel tegen te houden, want hij was toch heel braaf. Hij is dol op mijn moeder, dus wil dan ook graag bij haar en de fiets zijn, een eindje verderop staan voor een foto vond hij geen strak plan. Kijk dat koppie dan...


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Helaas begon mijn heup op de terugweg echt op te zwellen, op de laatste foto goed te zien, ook het gat/ deuk in de zwelling valt zelfs door de dikke rijbroek heen op.

Rood de verdikking en geel de deuk

[ img ]

Dus nou ja, k*t gewoon, nu maar een paar dagen rustig aan doen en hopen snel een bijrijder te vinden die ons echt kan helpen.

Spoiler:
P.S. mijn moeder kan echt geen foto’s maken, dus vandaar dat af en toe mijn hoofd of dat van Duke op de foto ontbreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-20 21:30 



 
Profiel   

Als je nou even verhuisd aar de nop en duke hier zet <<)

Vervelend dat je zo ij de lappenmand zit zelf! Gelukkig iedergeval toch een draai kunnen vinden het zadel weer in, al is het maar buiten! Helemaal niet rijden is ook zo wat :n

Hoe is plein, staat die ook weer op stal bij duke nu? Hoe oud was zij nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-20 23:11 



 
Profiel   

Haha jouw moeder kon wel familie zijn van de mijne, ook zo’n slechte fotograaf hahaha maar lief dat ze het toch steeds proberen :)
Ik vind de foto’s voor het poortje dan wel weer superleuk :D succes met het vinden van een bijrijder, het zou niks voor mij zijn en ik ben heel blij dat die van mij redelijk low-maintenance zijn en dus gerust paard weken vakantie kunnen nemen _O- hoop dat je heup snel weer beter voelt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-20 23:19 



 
Profiel   

Nadiine__x schreef
Als je nou even verhuisd aar de nop en duke hier zet <<)

Vervelend dat je zo ij de lappenmand zit zelf! Gelukkig iedergeval toch een draai kunnen vinden het zadel weer in, al is het maar buiten! Helemaal niet rijden is ook zo wat :n

Hoe is plein, staat die ook weer op stal bij duke nu? Hoe oud was zij nu?


Ik dump Duke zo een maand bij je tegen de tijd dat ik EIN-DE-LIJK geopereerd wordt, leef je uit met hem, alles kan en niets moet. Ik heb het volste vertrouwen dat jij hem wel normaal een bak door kan sturen, welke truc hij ook probeert in het begin. Vooral wegvallen over de buitenschouder vind hij leuk om uit te proberen, daar komt hij het meeste mee weg, zelfs een ervaren ruiter moet even schakelen op het voldoende begrenzen van die buitenkant. Maar ook in 1x stil gaan staan terwijl hij dan toch niet hoeft te mesten (hij kan niet mesten terwijl hij loopt, maar bij nieuwe ruiters gebruikt hij dat excuus te pas en onpas), ben je net lekker aan het draven, hou je net die buitenschouder goed binnen boort, gaat die zo elke keer stil staan, zooooo grappig vind hij dat.
Bij jou ben ik niet bang dat hij te pas en onpas gaat aangalopperen dat doet hij vooral bij ruiters die geen stabiele beenligging hebben. Nee bij jou zal hij in galop eerst een paar keer proberen terug te vallen, maar ook dat trucje heb je zo door.
Zodra Duke door heeft dat zijn trucendoos niet werkt, doet hij echt zijn best, maar elke nieuwe ruiter moet er wel even doorheen.

Pleun is 3,5 jaar en staat nog bij de boer wat verderop. Voor nu vind ik dat wel prima, ze heeft het goed naar de zin en ik red het fysiek ook nog niet om meer met haar te doen.


Granoek schreef
Haha jouw moeder kon wel familie zijn van de mijne, ook zo’n slechte fotograaf hahaha maar lief dat ze het toch steeds proberen :)
Ik vind de foto’s voor het poortje dan wel weer superleuk :D succes met het vinden van een bijrijder, het zou niks voor mij zijn en ik ben heel blij dat die van mij redelijk low-maintenance zijn en dus gerust paard weken vakantie kunnen nemen _O- hoop dat je heup snel weer beter voelt!


Nadeel is ook echt dat Duke bijna geen vetjes heeft en zijn body moet hebben van zijn spieren. Stil zetten vind hij niet zo erg, maar daar wordt hij niet beter van en hij zal dan ook in gewicht gaan terugvallen als hij niet blijft trainen. Bovendien kan hij af en toe net een bommetje zijn als hij langer niet gereden wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 12:17 



 
Profiel   

Ah ja kijk hier is dat omgekeerd, die van mij staan wel vet _O- Zou wel gaaf zijn nadine, Duke en pluis als liefjes <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 13:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 25 van de 27 [ 668 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen