Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 12 [ 299 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat vinden jullie vd bespiering/bouw v mijn paard?

 
Profiel   

Bedankt upendo, dat is ongeveer wat ik zelf ook in gedachten had. Wbt de onderhals twijfel ik, ik weet niet goed of hij die nu wel of niet heeft, en hoe ik dit het beste zou kunnen trainen. Ik rij 80% van de tijd buiten en dan mag hij over het algemeen in zijn eigen houding lopen(wat meestal vrij laag is, ongeveer borsthoogte). In de bak wordt hij wel correct ingesteld, maar ook dit is vrij laag(western).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 21:03 



 
Profiel   

Dat helpt natuurlijk ook wel mee, western focust volgens mij veel meer op een lage halshouding, terwijl je dressuurmatig juist wat meer naar boven wil werken vanuit achter. Daar komt meer bespiering bovenop de hals bij kijken, denk ik!

Ik stel mijn merrie expres wat lager en ronder in, bij voorkeur zo dat de schoft het hoogste punt wordt. Meestal zie ik dan meteen dat ze de halsspieren aan de bovenkant aanspant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 21:05 



 
Profiel   

Ben ook wel benieuwd wat jullie van dit paard vinden qua bouw en bespiering. Paard word 4 dit jaar, is vorig jaar juni beleerd, toen het land op rn in december weer opgepakt. Ik heb hm sinds januari onder t zadel. Is momenteel nog wat mager, ze is lastig dikker te krijgen maar daar word aan gewerkt.

[ img ]
(Paard is wat nat van t zweet van t rijden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 21:39 



 
Profiel   

SuperAssie: Ik kan van deze foto's niet zien of hij overbouwd is, nog kan ik de beenstand inschatten (behalve dan de korte, stijle koten), hij heeft inderdaad een neiging tot een lichte onderhals maar dat lijkt mede door het feit dat zijn nek behoorlijk hoog ingeplant is. Voor western zie je ze liever lager. Op de eerste foto lijk de rug mij oké qua lengte, maar wel week. Op de andere foto's lijkt de rug langer.

SaraViavia: Typische hoge Fries hals bij de eerste. Achterbenen staan raar gestrekt op beide foto's, ver naar achteren, niet onder de massa. Hoe zijn de hoeven?

De Welshmerrie is een leuk dier, kan niet oordelen van de foto's of ze overbouwd is, lijkt wel zo. Halsaanzat lijkt niet echt duidelijk, lijkt direct over te lopen vanuit de borst.

KWPN kan ik niet over oordelen met deze foto's. Hals lijkt te slank, lichte hoofd-hals verbinding. Koten vooraan erg lang en stijl.

Upendo: Echt mager vind ik het paard niet, eerder arm bespierd. Vooral de achterhand. Koten vooral zijn lang en stijl, die achteraan korter maar week. Achterbenen wat sabelbenig. Mooie hals, mag misschien nog iets gespierder ivm deukje voor de schoft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 22:55 



 
Profiel   

Quebelle schreef
SuperAssie: Ik kan van deze foto's niet zien of hij overbouwd is, nog kan ik de beenstand inschatten (behalve dan de korte, stijle koten), hij heeft inderdaad een neiging tot een lichte onderhals maar dat lijkt mede door het feit dat zijn nek behoorlijk hoog ingeplant is. Voor western zie je ze liever lager. Op de eerste foto lijk de rug mij oké qua lengte, maar wel week. Op de andere foto's lijkt de rug langer.

SaraViavia: Typische hoge Fries hals bij de eerste. Achterbenen staan raar gestrekt op beide foto's, ver naar achteren, niet onder de massa. Hoe zijn de hoeven?

De Welshmerrie is een leuk dier, kan niet oordelen van de foto's of ze overbouwd is, lijkt wel zo. Halsaanzat lijkt niet echt duidelijk, lijkt direct over te lopen vanuit de borst.

KWPN kan ik niet over oordelen met deze foto's. Hals lijkt te slank, lichte hoofd-hals verbinding. Koten vooraan erg lang en stijl.

Upendo: Echt mager vind ik het paard niet, eerder arm bespierd. Vooral de achterhand. Koten vooral zijn lang en stijl, die achteraan korter maar week. Achterbenen wat sabelbenig. Mooie hals, mag misschien nog iets gespierder ivm deukje voor de schoft.


Ik denk dat je mij bedoelt ipv Upendo?
Op de foto is het niet dcht zichtbaar, maar je kunt zn ribben echt goed zien. Qua bespiering ben ik het met je eens, is ook al stukken beter vergeleken met toen die kwam.
Wat bedoel je precies met weke koten? Wat zijn sowieso de koten eigenlijk?

Paard is trouwens springgefokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 09:40 



 
Profiel   

Nee ik bedoelde weldegelijk Upendo! Jouw foto vind ik moeilijk te oordelen maar je paard is wat strak in de rug, heeft bijna geen zichtbare schoft. Ook zou ik de neklijn wat meer gespierd willen zien vanboven. Al bij al geen mis paard, benen zien er goed uit. :j
De koten zijn de verbinding tussen hoef en kogel, week zijn ze als het paard wat lijkt door te hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 10:41 



 
Profiel   

Ik lees dit vol interesse mee alleen heb zelf geen verstand van zaken om anderen te kunnen beoordelen. Wel post ik hieronder mijn twee Shetlanders voor het geval dat mensen die willen beoordelen. De eerste is Alex, nu bijna 11 jaar, staat momenteel stil, is gewend om 2 tot 3 keer per week 15-20 km voor de kar recreatief te mennen. Komt al van ver qua bespiering en vetjes, ik denk dat ik er nu zelfs op moet gaan letten dat ie niet te dik wordt. Stond altijd ietsje te mager. Hij had geen zin om te draven of stappen. Foto's zijn van gisteravond, gemaakt op ongelijke ondergrond. Standfoto:
[ img ]

Stap:
[ img ]

Draf:
[ img ]

Bovenaanzicht:
[ img ]

Tijdens het eten:
[ img ]

En dan Jorie, hij is nu bijna drie en daar wordt helemaal niks mee gedaan nog. Begin hem nu wat op te pakken qua werk, is lange tijd te mager geweest. Weer bijgekomen door het bijvoeren van Seniores priores. Let niet op mijn vage scheerkunsten, apparaat is bot. Standfoto:
[ img ]

Eethouding:
[ img ]

Bovenaanzicht:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 12:40 



 
Profiel   

Fennadev: Eerste pony vind ik erg arm bespierd in de nek, zowel onderhals als zwakke bovenlijn in de nek. Kan van de foto's niet echt zien of hij overbouwd is. Misschien ook wat strak in de rug.

Shet 2 lijkt een betere hals te hebben maar is overbouwd, kan met jeugdigheid te maken hebben. Spronggewrichten bij de achterbenen lijken mij wat apart laag geplaatst maar dat kan typisch zijn bij zo'n kleine ponies, heb ik niet veel verstand van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 13:36 



 
Profiel   

Quebelle schreef
Nee ik bedoelde weldegelijk Upendo! Jouw foto vind ik moeilijk te oordelen maar je paard is wat strak in de rug, heeft bijna geen zichtbare schoft. Ook zou ik de neklijn wat meer gespierd willen zien vanboven. Al bij al geen mis paard, benen zien er goed uit. :j
De koten zijn de verbinding tussen hoef en kogel, week zijn ze als het paard wat lijkt door te hangen.


Aha oke sorry, ik dacht omdat je het had dat je hm niet eens zo mager vond maar eerder mager bespierd, en je had het over een deukje na de schoft :+
Maar dankjewel voor je commentaar. Opzich is zn schoft irl goed zichtbaar, vind hm op deze foto ook wel goed te zien. Neklijn mag idd meer spiertjes, maar zoals ik zei al een stuk beter geworden vanaf januari. Waar zie je aan dat tie wat strak in de rug is?
Onder het zadel buigt tie heel makkelijk links en rechtsom, wel heeft tie wat moeite met op lengte en in goede verbinding. Ze loopt graag wat diep en wat achter te teugel. Hierbij houd ze het voorste deel van de nek (bij de schoft) wat vast, terwijl ze het deel bij de nek juist heel erg buigt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 13:55 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd wat jullie over de mijne vinden:

1) Wat ik zelf vind: zware en lange hals met flinke onderhals en losse manenkam (gevolgen van te dik geweest zijn voorheen),
weinig bespiering op schouders terwijl zijn achterhand wel enige bespiering te zien is. Paard is 1 jaar lang revaliderende geweest met hals jaar boxrust, pas vanaf eind januari groen licht gekregen om te werken.
[ img ]

2) 6 jaarse hengst die recht vanuit de wei komt, dus puur natuur
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 14:00 



 
Profiel   

Ze zijn beide niet overbouwd op vlakke ondergrond, maar met 1 gravende pony is de paddock alles behalve vlak. Verder beweegt Alex voor de sulky wel lekker los, maar zijn nek is inderdaad weinig bespiering opgekomen. Met bijzet longeren enzo doe ik hem geen plezier mee, voor de sulky loopt hij steeds vaker netjes over de rug in een nette houding. De andere is nog tot oktober vorig jaar hengst geweest en meer shet qua uiterlijk, dus die heeft inderdaad wat meer nek qua spier. Verder weet ik even niet waar het spronggewicht zit, maar mijn shetten zijn 84 en 82 cm op de schoft. Bedankt voor je oordeel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 14:28 



 
Profiel   

Ik merk dat ik het een beetje jammer vind dat mensen gewoon foto's neerkwakken zonder de moeite te nemen ook naar de andere foto's te kijken. Ok al heb je er geen verstand van, je kunt toch proberen of aangeven wat je ziet?

Ik zal dus ook alleen reageren op mensen die dat wel doen.

En Quebelle, dankjewel voor je scherpe blik! Je benoemt punten waar ik het helemaal mee eens ben! Zie je nog opmerkelijke verschillen tussen foto's van een tijd terug en nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-18 06:38 



 
Profiel   

Ik ga echt niks zeggen omdat ik er gewoon echt geen verstand van heb, behalve misschien bij kleine pony's zoals mijn eigen twee. Ik zie nooit grote paarden dus hoe kan ik dan van foto's af beoordelen hoe de bespiering is? Mijn oudste shet is ook weer ingevallen op zijn bovenlijn. Maar die verliest hij dan ook als eerste als hij een weekje stilstaat. Hij heeft vandaag weer gewerkt en zijn nek was nauwelijks tot niet bezweet, dus hij gebruikt hem kennelijk ook weinig tijdens het werk _O-
Even ter vergelijking, dit was hem vorig jaar in september toen hij voor de eerste maal kaal ging. Hier zie je dat hij overal matig tot zeer slecht bespierd is (ook op bv zijn kont) en er mochten ongeveer 10-20 kilo aan spek bij:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-18 11:34 



 
Profiel   

Weet niet hoeveel je terug moet doen..

Fenna: Eerste pony vind ik ondanks hij aan het werk is enorm schraal in bespiering met tot zover ik kan zien met een kleine onderhals. De 2e pony staat beter op gewicht, maar hierbij vind ik zijn been/hoefstand raar uitzien op foto.

Emma: Paard staat netjes op gewicht maar arm bespierd, vooral de bovenlijn en achterhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-18 12:06 



 
Profiel   

Erg benieuwd wat jullie vinden van de ontwikkeling van mijn quartermerrie!

[ img ]

Onder: september '17, boven: april '18
[ img ]

Ze is nu dus 2
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 11:49 



 
Profiel   

Ik vind het met sommige fotos erg lastig om te beoordelen. Bijv eetfotos. Maar ik zal mn best doen.

Emma jouw paard vind ik er inderdaad wat arm bespierd en wat mager uitzien, zoals je zelf ook aangeeft.

Fenna, jouw eerste pony ziet er ook erg arm bespierd uit. Je ziet de schoft er bovenop liggen.

Jolynne jouw eerste paardje heeft inderdaad een wat zware hals. En hij heeft een erg rechte rug naar mijn idee.


Gimme_Spurs lastig te veoordelen van een eetfoto maar de conditie lijkt iig prima.


Mijn tweejarige pony. Ze is vorige week op de keuring/show geweest maar ik ben benieuwd wat jullie er van zouden zeggen. Ze is twee jaar, welsh A pony. [ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 13:32 



 
Profiel   

Ik heb er daarom ook wat standfoto's bij gedaan.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 13:52 



 
Profiel   

Kennelijk vertekenen foto's dan heel erg, bij beide ligt de ruggengraat er momenteel niet bovenop maar in het vet zoals het hoort. Vorig jaar in september (laatst geposte foto) was ie inderdaad wel zeer arm bespierd met de ruggengraat erbovenop. Ik moet er nu zelfs rekening mee houden dat ie niet dikker wordt. Tweede pony mag nog meer body krijgen. Schoft erbovenop liggen die snap ik niet? Dat blijf je toch sowieso zien dat die schoft hoger ligt?

Mooie ontwikkeling gimme_spurs begint al echt goed op een quarter te lijken. Leuk om dat zo eens te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 14:01 



 
Profiel   

Kimm4 schreef
Ik vind het met sommige fotos erg lastig om te beoordelen. Bijv eetfotos. Maar ik zal mn best doen.

Emma jouw paard vind ik er inderdaad wat arm bespierd en wat mager uitzien, zoals je zelf ook aangeeft.

Fenna, jouw eerste pony ziet er ook erg arm bespierd uit. Je ziet de schoft er bovenop liggen.

Jolynne jouw eerste paardje heeft inderdaad een wat zware hals. En hij heeft een erg rechte rug naar mijn idee.


Gimme_Spurs lastig te veoordelen van een eetfoto maar de conditie lijkt iig prima.


Mijn tweejarige pony. Ze is vorige week op de keuring/show geweest maar ik ben benieuwd wat jullie er van zouden zeggen. Ze is twee jaar, welsh A pony. [ [url=m/5VFWeV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/v2gR1K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind jou pony dus enorm in overconditie is. Als al het vet er af zou zijn, dan blijft er (denk ik) weinig spier over. Maar ik weet dat ze ze op de keuring graag zo zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 14:31 



 
Profiel   

Haha klopt de mijne was het minst zwaar. Ik moet zeggen dat ik haar ook verre van zwaar vind tov anderen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 14:46 



 
Profiel   

leuk topic, ook leerzaam..

Wat vinden jullie van deze knappe haf? Hij doet op het moment niet zoveel...in de winter rijd ik weinig wegens fibromyalgie klachten die door de kou erger zijn en nu is hij geblesseerd dus doet nog steeds niet veel hahaha
Niels:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 15:34 



 
Profiel   

Leuk, ik zal ook hier en daar wat reageren op de paardjes die mij opvallen.

@upendo, qua gewicht is ze inderdaad best prima, maar toch klopt het totaal plaatje nog niet perfect. Ik vind haar wat íngevallen op de flanken achter. Net voor de lies is in principe vooral ruwvoervulling. Achter de lies, dus haar bovenbeen, dat is ontbreken van spiermassa van de quadriceps. De Draag spieren.
Ook bovenop haar billen en achterop, vanaf de zitbeenknobbels naar beneden parallel aan de staart, zie je die geulen. Die wil je eigenlijk net niet zien en een mooie ronde kont. Nu is het vanaf de zijkant nog een punt kontje. Hoe ik haar achterkant nu zie, krijg ik het idee dat ze nog veel stuwt en nog niet voldoende draagt. In de lendenen is ze wat opgebolt, dit kan ook hypertrofie van de stuw spieren zijn, of wervelkolom die niet helemaal lekker zit daar.
Toplijn hals is ook nog niet ontwikkelt, maar gelukkig onderhals ook niet. Dus lekker rond en laag, schakelen in tempo. Ze is al super opgeknapt!

@emma-evg, lastig te beoordelen op deze foto, maar achterhand lijkt wel wat op die van Upendo. Te veel stuw gespiert en te weinig draag. Dus quadriceps onontwikkelt, hamstrings te veel en te veel op duur (=lang en dun) hierdoor zie je ze zogoed liggen, die streep parallel aan de staart. Hals hetzelfde, maar dat is logisch, hals kan niet écht goed zijn als de achterhand niet oke is.

@gimme-spurs, leuk die ontwikkeling zo te zien! Voor een gemiddeld paard is ze netjes op gewicht, voor een quarter op die leeftijd zou ik ze liever verder zien. Dat lichaam heeft nu alles nodig om die massa erop te zetten. Van nature hebben ze al zoveel meer massa dan gemiddeld ander paard, waardoor ze ook nu daar al flink boven moeten zitten. Qua bouw vind ik haar ietwatt steil in het kniegewricht.

Ik ben benieuwd, hier mijn net 8jarig Arabische ruin. Tot 4jr niks mee gedaan, nu kleine 3 jaar onder het zadel. Western en basis dressuur. Hij is door zijn neurotische/hengstige karakter, lastig op gewicht te houden. Te veel duur training en ik ben massa in zijn kont kwijt. Hij is kort in de rug, ietwat hol, ietsie steil in de knie, maar compenseert dit naar mijn idee voldoende in het spronggewricht. Mist wat in schouder en front om in de dressuur echt uit de verf te komen.

Kwam erachter dat ik eigenlijk niet echt een goede standfoto heb :')

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hoe ik hem kocht 3.5 jaar geleden
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 16:17 



 
Profiel   

Mooi paardje heb je daar Canisia! <3

Ik vind hem behoorlijk vooruit gegaan in bespiering! Inderdaad wat compact gebouwd, maar misschien niet eens erg aangezien hij lastig op gewicht blijft. Ik vind dat hij zijn staart mooi draagt! En een echt western type, mooi hoor!

Joy is heel ziek geweest in de winter (koliek en daardoor operatie en opname). Ik persoonlijk vind het niet een probleem als ze iets schraler is, dit ivm de druk op de pezen en gewrichten. Nu we richting de show in juni gaan, ga ik haar weer bijvoeren en zal ze wat meet massa krijgen. Dat zal door het land ook goed komen, dit was half augustus vorig jaar:

[ img ]
[ img ]

Stijl in de knie beaam ik. Dit is toch een beetje de all round/halter bloedlijn die erin zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 16:30 



 
Profiel   

Canisia voor een arabier is het volgens mij helemaal prima zo de bespiering .
Mooi rond en niet te zwaar .
Gimmie er mag indd wel wat meer spek op op deze oude foto’s

Ik heb een bewegende foto van mijn merrie . Wel even de horizon rechttrekken met kijken

[ img ]

Deze foto is van in december.
Ik heb haar in januari gekocht
En nu ziet ze er zo uit :

Vorihe maand :

[ img ]

Gisteren

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 20:20 



 
Profiel   

ik vind het heel lastig om hierboven te beoordelen vanwege het zadel

vorig jaar mei 2017
[ img ]
juli 2017
[ img ]

dit jaar april - 2 osteopaat bezoeken, een tandarts behandeling en een nieuw schofttuig verder :=
[ img ]

dit jaar januari tijdens de SMR indoordag
[ img ]

Even verdere toelichting, floor is nog een beetje een work in progress. we hebben allebei een beetje last van ingesleten gedrag, hij dramt - ik trek > wat ik iedere keer weer verlies. we houden ons nu bezig met licht dressuur matig werk en ik werk nu heel hard aan ons verkeerd aangeleerde gedrag. voorheen waren het voornamelijk plezier ritjes als ik zin had en was ik echt een ruiter. Nu ik eigenlijk alleen floor nog heb ben ik hem serieuzer gaan oppakken. Echter liepen wij tegen meerdere problemen aan, heb hem toen laten losmaken door een osteopaat, bij het vervolg bezoek kwam het eruit dat mijn schoftje niet goed lag. de draagriem bewoog niet voldoende mee. Nu kan hij zich omdat hij los is in de meest rare bochten wringen, maar we hebben hulp en gaan vooruit, hoop nog voor het einde van de zomer de 20 km aan te kunnen tikken.
Verder longeer ik hem en doen we lange lijnen, maar we hebben door verbouwingen op stal nog even geen bak, dus ik doe wat ik kan wanneer het kan :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-18 20:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 12 [ 299 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen