Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Moeite met rouwen overleden pony

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Twee weken geleden heb ik mijn lieve Indiana in moeten laten slapen. Het kwam heel plots. Na drie dagen vol dierenartsen, medicatie en zorgen hebben we haar moeten laten gaan. Ze heeft maar 2 jaar mogen worden...

We waren natuurlijk behoorlijk overstuur en wisten niet goed wat we met haar lichaam aan moesten. Begraven mag niet, de rendac leek me op dat moment helemaal geen goed idee dus hebben we voor cremeren gekozen. Ik heb er geen spijt van, maar het heeft een hoop geld gekost en een hoop mensen verklaren ons voor gek. Dat is eigenlijk het enige waar ik nu dagelijks over aan het prakiseren ben, naast dat ik haar nu heel erg mis.

Maar dit laat mij nu gewoon niet los. Had ik mij niet aan moeten stellen en haar gewoon met de rendac mee moeten laten gaan of heb ik er goed aan gedaan om haar te laten cremeren?

Ik lig er nu al een aantal nachten wakker van en ik zou ee zo graag vrede mee willen hebben met hoe we het gedaan hebben |(

Op dit moment heb ik het idee dat ze ieder moment weer in de wei kan staan. Ik besef het ook gewoon nog niet...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 01:13 



 
Profiel   

Jeetje veel sterkte Y;(

Vind het niet gek hoor crematie. Laat je dat gevoel asjeblieft niet aanpraten door anderen.. je maakt op zo’n moment de keuze waar je jezelf fijn bij voelt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 01:15 



 
Profiel   

Allereerst heel veel sterkte met het overlijden van je pony. :(:)

Trek je niets aan van wat andere mensen zeggen. Zij hebben niet de band met je pony als jij die had. Ik vind het nogal apart dat anderen jouw keus voordelen terwijl je het al heel erg moeilijk hebt. Wij cremeren of begraven onze dieren ook en het helpt ons om een verlies te verwerken. Zolang jij er maar vrede heeft, iemand anders heeft er niets mee te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 01:19 



 
Profiel   

Heel veel sterkte gewenst met het plotselinge verlies van je lieveling...

Trek het je idd niet aan wat anderen ervan vinden, die kunnen niet oordelen over een dier waar hun geen gevoel of band mee hadden. Voor jouw is het belangrijk dat je het goed hebt kunnen afsluiten op een goede manier en dat dan wat meer geld kost is niet aan hun!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 01:25 



 
Profiel   

Heel erg bedankt allemaal! Deze reacties laten me weer wat beter voelen. Nu zo proberen te slapen...

Ik ga deze vrolijke meid missen.[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 01:34 



 
Profiel   

Sterkte.. Y;(
Wat erg dat deze mensen je zo'n schuldgevoel aanpraten, terwijl je in rouw bent om je pony.
Probeer je er niks van aan te trekken. Zij weten niet hoeveel je pony voor je betekende. Niets geeft hen het recht om daarover te oordelen. Je hoeft je tegenover niemand te verantwoorden, alleen tegenover jezelf. En dat heb je goed gedaan, want je hebt de keuze gemaakt die voor jou het beste voelde.

Wat betreft het rouwen.. geef jezelf de tijd. Mensen begrijpen je misschien niet altijd. Want: het is 'maar' een dier. Het is al zo en zo lang geleden.
Maar laat je niet gek maken. Geef jezelf de tijd die je nodig hebt.
Het voelt voor jou vast niet zo op dit moment, maar het verdriet zal slijten en langzaam plaats maken voor de mooie herinneringen.
Zolang ze in je hart zitten, zijn ze nooit echt weg!

Welterusten :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 01:53 



 
Profiel   

Heel veel sterkte met het verlies van je beestje.

Vier jaar geleden heb ik mijn 3 jarige (zoon van mijn eigen merrie) ook heel plotseling in moeten laten slapen nadat hij 3 dagen heel ziek is geweest. Ik heb hem ook laten cremeren. De Rendac wilde ik inderdaad ook niet. Ik voelde me beter bij cremeren. Ja, het heeft een hoop geld gekost (naast de hoge veeartsrekeningen), maar het was mijn vriendje, dus mijn beslissing.
Wat andere mensen ervan vinden, doet er niet toe.
Jouw paard, jouw verdriet, jouw geld, jouw beslissing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 02:01 



 
Profiel   

Veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies.

Logisch dat je daardoor van slag bent, ook al is je vriendje maar 2 jaar geworden, je hebt wel met heel je hart en ziel van haar gehouden en alles voor haar over gehad om haar erdoor te krijgen.

Niet schuldig voelen over de crematie, jij hebt daar in al je verdriet voor gekozen, dat is goed, dat was jouw afscheid.
Niet door andere mensen van de wijs laten praten.

Herinner je de mooie momenten met je pony en niet het geprakkizeer van haar afscheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:00 



 
Profiel   

Bah wat zijn mensen ook gevoelloos soms. Sommige mensen zijn maanden in de rouw en sommige zijn er snel overheen en beiden is prima. Rendac, cremeren, ook allebei prima. Het gaat om jouw gevoel hier in. Voor je paard maakt het niet uit. Je hebt je gevoel gevolgd en dat is t beste wat je kunt doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:04 



 
Profiel   

Wat maakt het uit wat je hebt gekozen, je hebt gedaan waar jij je goed bij voelt.
Schandalig dat mensen je hiermee lastigvallen nu je je paardje moet missen.

Veel sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:06 



 
Profiel   

Gedane zaken nemen geen keer zeggen ze altijd.Jij hebt voor cremeren gekozen en dat is jou manier van afscheid nemen.Wat een ander zegt moet je jezelf niet aantrekken.Erg naar dat je een pony die nog zo jong is verloren bent.Het verwerken ervan zal nog best even duren en ook dat is normaal.Sterkte er mee Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:11 



 
Profiel   

Jeetje wat een leuk dier. Heel veel sterkte met het verlies. Als je eenmaal je hart verloren bent aan zo'n dier en ook nog eens totaal niet het idee hebt dat ie misschien wel eens z'n laatste jaar in kan gaan (door bv ouderdom) en komt dit echt als een mokerslag.
Vreselijk!
Ik snap jouw snelle beslissing wel, je bent geemotioneerd en dus wil je niet dat rendac jouw dier zo respectloos met de grijper komt ophalen. Vaak ligt een paard dan nog dagen onder een zeiltje aan de weg en ook ik vind dat een vreselijk idee.
Ik heb ook gedacht aan crematie mocht ik mijn paard verliezen, maar ik denk dat als je je dier dood ziet liggen, dat je voelt en ziet dat zijn ziel eruit is. Dan ligt er een paard met de voor jou zo herkenbare kleuren en aftekeningen, maar het voelt anders denk ik.

Besef wel dat je nu nog iets tastbaars hebt van je dier en voor jouw idee heb je alles gedaan wat je kon doen om respectvol met zijn lichaam om te gaan. Goed gedaan. Beter had je het niet kunnen doen. Anderen staan niet in jouw schoenen en ook al hebben andere mensen paarden verloren... Die stonden niet in dezelfde situatie als jij. Ik merk vaak bij mensen die meerdere paarden hebben of hebben gehad, dat zij toch anders in hun paardenwereld staan als mensen die maar 1 eigen paard hebben en er helemaal gek mee zijn. Ik denk dat het gevoel dan anders is.

Nogmaals, goede keuze gemaakt meid.
Wat betekend geld nou? Jouw gevoel is meer waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:12 



 
Profiel   

Heftig ts. Het rouwproces heeft tijd nodig, hoe moeilijk ook. Als je hulp daarbij nodig hebt kan je eens kijken op de website van bwronline.nl. dit is de website van Malene Nooteboom, zij heeft ook een online training ontwikkeld, hoe om te gaan met het verlies van je paard. Hele fijne training

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:13 



 
Profiel   

Heel veel sterkte! Het is jouw keuze, jouw manier van rouwen en dat doet iedereen anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:15 



 
Profiel   

XFILE schreef
.Nogmaals, goede keuze gemaakt meid.
Wat betekend geld nou? Jouw gevoel is meer waard.


Dit inderdaad. Ik heb negen jaar geleden mijn toenmalige paard verloren door een stom ongeluk. Ook besloten om hem te laten cremeren en nooit een seconde spijt gehad.

Ja natuurlijk kost het klauwen vol geld, maar weet je? Geld komt terug. Is het niet vandaag of over een maand, dan wel over een jaar. Afscheid nemen en iets voor jezelf afsluiten kun je vaak maar één keer doen, dus doe wat voor jou goed voelt. Laat die anderen maar lekker denken. Jouw verlies, jouw manier van rouwen en afsluiten.

Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:18 



 
Profiel   

Wat ongepast van mensen dat ze altijd hun (meestal ongevraagde) mening moeten zeggen. Het was jouw pony en jouw beslissing op dat moment, voor jou de enige juiste, wie heeft het recht om dat te betwijfelen?
Veel sterkte met het verlies van je unieke pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:18 



 
Profiel   

Als eerste heel erg veel sterkte met het verlies van je lieve pony :(:)

Er is geen verkeerde manier in het rouwen. Je moet doen wat voor jou goed voelt. Dat anderen zich bemoeien met jou manier vind ik heel erg ongepast en niet kunnen. Voel je niet rot over je keuzes. Je moet hierin doen wat jij prettig vind en als jij haar wilt cremeren is dat helemaal jou keuze en die mag er zijn. Voel je niet nog extra rot hier over.

Iedereen rouwt op zijn eigen manier en dat mag, moet zelfs. Trek je niets aan van de mensen die je anders zeggen. Jij hebt de keuzes uit liefde gemaakt en dat vind ik heel mooi. De dood van je pony is al erg genoeg, daar moeten niet nog meer nare gevoelens bijkomen rond haar.

Dit kun je maar 1 keer doen, geld kun je weer sparen maar dit moment heb je met haar maar 1 keer en daarin heb je je hart gevolgd en dan zit je nooit verkeerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:30 



 
Profiel   

Dikke knuffel, ik heb 6 weken geleden mijn pony ook in moeten laten slapen en begrijp je gevoel helemaal. Vooral het twijfelen of je het wel goed hebt gedaan. Als je even wilt praten, stuur een Pb x

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:31 



 
Profiel   

TS ik zou ook kiezen voor cremeren en ik zie niet in wat daar raar aan is? Iedereen neemt toch afscheid op zijn of haar manier. Laat je niks aanpraten door ongevoelige mensen ze snappen waarschijnlijk toch niet hoe ver jou liefde voor je paardje ging! Heel veel sterkte nog met het plotselinge verlies. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:32 



 
Profiel   

Veel sterkte met het verlies van je pony...zo jong nog ;(

Ik heb mijn oudje destijds ook laten cremeren. En de 3 die hier nu nog staan, worden ook
gecremeerd als het moment van afscheid komt.
Ik wil geen Rendac op mijn erf ( in belgie bestaat de aparte ophaaldienst voor paarden niet bij Rendac )
en was heel tevreden hoe het gegaan is met mijn oudje.

Ieder doet wat ie moet doen op zijn eigen manier en hier hebben andere mensen zich niet mee te bemoeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:35 



 
Profiel   

ShetsTI schreef
Hoi allemaal,

Twee weken geleden heb ik mijn lieve Indiana in moeten laten slapen. Het kwam heel plots. Na drie dagen vol dierenartsen, medicatie en zorgen hebben we haar moeten laten gaan. Ze heeft maar 2 jaar mogen worden...

We waren natuurlijk behoorlijk overstuur en wisten niet goed wat we met haar lichaam aan moesten. Begraven mag niet, de rendac leek me op dat moment helemaal geen goed idee dus hebben we voor cremeren gekozen. Ik heb er geen spijt van, maar het heeft een hoop geld gekost en een hoop mensen verklaren ons voor gek. Dat is eigenlijk het enige waar ik nu dagelijks over aan het prakiseren ben, naast dat ik haar nu heel erg mis.

Maar dit laat mij nu gewoon niet los. Had ik mij niet aan moeten stellen en haar gewoon met de rendac mee moeten laten gaan of heb ik er goed aan gedaan om haar te laten cremeren?

Ik lig er nu al een aantal nachten wakker van en ik zou ee zo graag vrede mee willen hebben met hoe we het gedaan hebben |(

Op dit moment heb ik het idee dat ze ieder moment weer in de wei kan staan. Ik besef het ook gewoon nog niet...

Heel veel sterkte! Dit moet ontieglijk hard zijn om een jong dier op deze manier te laten gaan.

Maar, laat je niet gekmaken door wat andere mensen zeggen. JIJ hebt de beslissing genomen om te cremeren, JIJ had er het geld voor over, JIJ hebt gelijk, want jij moet doen waar je je ZELF goed bij voelt. Niet wat andere mensen denken.

En, ze is nu toch al gecremeerd, je kan het niet meer terugdraaien. Als je het nadien toch anders zou beslist hebben, dan is dat een leerschool voor een (hopelijk niet) volgende keer. Nu is het gewoon even zuur dat je er wat geld aan kwijt bent, maar dat is nu toch al weg...

Neem je tijd om te rouwen over dit groot verlies, maar denk niet meer aan het geld of andere mensen, het was JOUW keuze...

Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:36 



 
Profiel   

Sterkte mer dir grote verlies...
en cremeren is JULLIE keuze... daar is niks fout aan dus laat je niks aan praten... dat mensen oordelen, is niet jullie probleem jullie hebben gedaan wat jullie zelf wilden... mensen hebben altijd wat te klagen of oordelen.. niks van aan trekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:38 



 
Profiel   

Gecondoleerd en sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:40 



 
Profiel   

Heel erg bedankt voor jullie reacties nogmaals! Y;( Ik heb zeker geen spijt van het cremeren en ik moet me echt niet meer zoveel anderen aantrekken. Ik moet zeggen dat het voornamelijk mensen waren die niet veel met paarden hebben en Indiana niet zo goed gekend hebben. Het rouwen om haar zal nog even duren, maar gelukkig heb ik Twinkie nog. Ik merk wel aan haar dat ze rustiger is sinds ze Indiana kwijt is. Ze zoekt veel aandacht bij ons en bij de hond die weleens het weiland in gaat

Indiana hebben we in de stal ingeslapen. Die nacht hebben we de deur losgelaten om Twinkie erbij te laten. Dat stelt mij ook gerust, dat zij rustig afscheid heeft kunnen nemen.

Ik vind het nog steeds moeilijk te accepteren dat ik haar zo vroeg heb moeten laten gaan. De dierenarts zei dat we er niets aan hadden kunnen voorkomen en dat het helaas Indiana was overkomen. Ik ben blij dat ik in die 2 jaar tijd al zoveel met haar heb meegemaakt. Ze vond wandelen super en ze was een ster in vrijeheidsdressuur. Dat we haar inbewust ja-knikken hebben aangeleerd en dat ze dit altijd deed als er eten was zal ik nooit vergeten. Ze was een gigantische grapjas..
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:46 



 
Profiel   

Natuurlijk had je een andere keuze kunnen maken, maar dat heb je niet gedaan. Je hoeft jezelf daar niet om te veroordelen en dat al helemaal niet door anderen te laten doen, kunnen ze wel >;)

Iedereen heeft zijn eigen rouwproces en ja, daar doe je misschien dingen bij waar je later aan twijfelt. Maar het komt ook onverwachts en het gaat allemaal heel snel, dat valt je absoluut niet aan te rekenen. Dus hou je vast aan het gevoel waarmee je die keuze maakte, want dát gevoel, dat is waar je het voor deed. En dat is het dus waard om gezien en gerespecteerd te worden - door jezelf en door anderen.

Veel sterkte met het verlies van die leukerd, neem je tijd :(:)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-18 09:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen