Onhandige mensen op buitenrit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:00

Lisitano schreef:
Ik vroeg me ook altijd af waarom mensen dat nu toch doen.

Eens heb ik het antwoord gehad dat de ruiter zo weet dat ze eraan komen want ze keek niet :+
En ik heb eens in de vriendengroep gehoord dat ze het er zo vrolijk en stoer uit vinden zien als het paard aan het dansen is (dribbelen := ), dat zagen ze als kunstje van de ruiter, net als in films :') Dus dan toeterden ze weleens om te laten weten dat ze het zo'n leuk gezicht vonden _O- Nou.

-O- -O- |o |(

Ibbel schreef:
Er zijn maar heel weinig losloopgebieden in NL. Als er honden loslopen is dat 10 tegen 1 niet toegestaan. Ik weet precies waar de hondenlosloopgebieden zijn en als ik daar ga rijden weet ik dat ik loslopende honden kan tegen komen. Zijn die lastig, dan jaag ik ze weg door om te draaien en er achteraan te gaan jagen met het paard. Paarden hebben dat trucje heel snel door en vinden dat prachtig. Hondeneigenaren zijn daar soms overigens blij mee, want dat komt die verhipte hond tenminste :D

Alle andere keren dat ik loslopende honden tegen kom zijn de eigenaren dus in overtreding. Op het moment dat die dus geen poging doen hun hond te pakken te krijgen, krijgen ze dat dan ook fijntjes van me te horen.

Hier loopt het hondenlosloopgebied pal naast het ruiterpad -O- In het weekend, en doordeweeks eerste helft ochtend (als de hondenuitlaatservices de boel losgooien) ga ik daar met m'n shet dus sowieso niet naartoe. En met mijn ruin ook maar niet, toen ik nog op hem reed heb ik met hem inderdaad ook wel tikkertje gespeeld met onbeleefde honden. Zo leuk toch, als ze samen spelen? Vindt baasje vast niet erg he? Hij doet niks hoor.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:02

Als ik buiten wil rijden moet ik de A4 over via een 1 autobaans viaduct met fietspad en een laag hekje als railing die tot onder je knie komt als je op je paard zit. Ik mag daar niet op het fietspad, rij daar net naast over de autoweg en zit dan precies in het midden van het viaduct. Maar je voelt het verkeer onder je door denderen, en heb nou al regelmatig meegemaakt dat passerende vrachtwagens onder je gewoon keihard toeteren... Waarom?!?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:05

Ik vind het wel speciaal dat volgens sommigen de rest van de wereld blijkbaar ineens moet stoppen met draaien omdat er een paard de straat op komt...
Dat er in het verkeerd rekening mee wordt gehouden is top maar mensen die in hun eigen tuin ineens moeten stoppen met wat ze bezig zijn omdat er een paard passeert, gaat er imo over.
Als jij met een paard op de baan komt, ben jij er verantwoordelijk voor dat er door jouw paard geen gevaarlijke situaties ontstaan (idem voor honden ed)...

Uiteindelijk kunnen op die manier alle acties van slecht opgevoede paarden en/of nonchalante ruiters aan omgevingsfactoren/ derden toegeschreven worden... Kwestie van als ruiter zeker niet in de spiegel te moeten kijken: het is altijd de schuld van een ander...

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:09

Veulen84 schreef:
We hebben hier veel uitlaatservices nou. Die laten hun honden ook gewoon mega diepe kuilen graven in het ruiterpad hoor.
Overigens, wanneer kan een paard schade aanmaken op een betonnen/geasfalteerd pad.

ja de Gooise uitlaatservices...... met tig honden de bosjes in duiken omdat ze o peen ruiterpad lopen en bang voor paarden zijn, top idee!

Over rare dingen op het ruiterpad, ergens 40 jaar geleden in het Naarderbos (kronkelig ruiterpaadje, 1 paard breed) kom ik met een Fjord een bocht om gekacheld, is er een complete familie middenop het paadje aan het BBQ-en 8)7
Fjord z'n ABS deed het nog vrij aardig, springen kon ie niet, dus tja.......

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:10

BopjeBo schreef:
Als ik buiten wil rijden moet ik de A4 over via een 1 autobaans viaduct met fietspad en een laag hekje als railing die tot onder je knie komt als je op je paard zit. Ik mag daar niet op het fietspad, rij daar net naast over de autoweg en zit dan precies in het midden van het viaduct. Maar je voelt het verkeer onder je door denderen, en heb nou al regelmatig meegemaakt dat passerende vrachtwagens onder je gewoon keihard toeteren... Waarom?!?


Ik stap nooit af tijdens een buitenrit, maar hoe braaf mijn paard dan ook mag zijn bij een viaduct stap ik toch echt af, vooral als de reling zo laag is.. Krijg er de kriebels van :=

Gelukkig heb ik geen viaducten in mijn omgeving waar ik over hoef! En inderdaad een beetje flauw van die vrachtwagens dat ze dan gaan toeteren.. Meestal hebben die iets van reclame van hun bedrijf op de wagen staan, zou ze gewoon opbellen hoor ~~}>

Heb ooit een keer meegemaakt dat ik op de openbare weg reed met de auto en een meisje op haar paard midden op de weg bleef rijden, terwijl ik meters van te voren al af begon te remmen voor haar. En ze wou gewoon niet aan de kant, doen ik mijn raampje open deed en vroeg of ik aub mocht passeren kreeg ik een reeks scheldwoorden naar mn kop gesmeten..

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:12

Waarom zou iedereen moeten stoppen met wat ze doen omdat er een paard langs loopt? Ik vind dat je je eigen paard onder controle moet kunnen houden. Als je op buitenrit gaat kan je er vanuit gaan dat er van alle kanten geluiden kunnen komen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:13

Ik denk dat ik val onder de onhandige ruiter. Heb af en toe van die dingen dat ik achteraf denk dat was niet handig. Had ik beter over na moeten denken.
Dus ik kom niet veel onhandige acties van andere mensen tegen. Ligt toch echt 9 van de 10 keer aan mij.
Wel een keer gehad met mensen met paraplu. Dat vonden ze dood eng op dat moment vond ik het wel "stom" dat die mensen die paraplu niet even weg deden. Maar ach weer een leermomentje. En begrijp die mensen ook wel.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:13

BopjeBo schreef:
Als ik buiten wil rijden moet ik de A4 over via een 1 autobaans viaduct met fietspad en een laag hekje als railing die tot onder je knie komt als je op je paard zit. Ik mag daar niet op het fietspad, rij daar net naast over de autoweg en zit dan precies in het midden van het viaduct. Maar je voelt het verkeer onder je door denderen, en heb nou al regelmatig meegemaakt dat passerende vrachtwagens onder je gewoon keihard toeteren... Waarom?!?

Getver wat eng!
Zelf rijd ik ook veel over de snelweg maar dan ben ik echt alleen met het verkeer op de weg bezig en niet wat er nog op fietspaden rijdt. Als ik moet toeteren om niet van de weg geschoven te worden doe ik dat dus zonder eerst om me heen te kijken. En ik denk dat dat ook voor vrachtwagens geldt.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:14

Cowgirl schreef:
Nant schreef:
Ja :oo Hier kwam ik ook achter.
Maar zelfs als je rustig stapt zijn er paarden die een IJslander levensgevaarlijk vinden.
Mijn IJsco kijkt dan altijd om zich heen wat er zo vreselijk eng is :')


Kennen jullie Ozzie?

https://www.youtube.com/watch?v=BdGvPMp4VY4

Ik MOET gewoon na deze paarden een ijsco :')

_O-

xSannee

Berichten: 4354
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:14

Bijzondere situaties komen er langs hier _O-

Ik merk soms ook dat er onbedoeld onhandige situaties ontstaan. Maar ach, ponylief vind het meeste niet zo eng haha.

Nu kwamen we laatst een hardloper tegen die als oefening d'r knieen heel hoog optrok. Dat vond hij me toch een partij gek _O-

En de eerste keer dat we op buitenrit IJslanders tegen kwamen... hij sprong van schrik 180 graden om _O-

Ook een keer een lieve meneer, die heeel voorzichtig langs fietste; "goeeedzo... braaaave pony.... rustig maaaaar" al deed pony niets, denk dat meneer het wat spannender vond dan wij haha :+:

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:17

Toch wil ik in dit topic ook graag even mededelen dat er ook mensen zijn die wel heeeeel erg meedenken..

Vorig jaar zomer.. We waren een buitenritje doen met een aantal stalgenoten.. Een van de paarden belandde in de sloot en de brandweer moest gebeld worden..

Toen deze kwamen heb ik ons net ingereden paard en het net aangekochte paard van onze stalbaas (was ook mee) aan de hand meegenomen naar huis.. Dit omdat wij niet wisten hoe deze paarden op de brandweer(vrachtwagen/drukte) zouden reageren..

De weg terug naar stal was gelukkig niet ver, maar wel een deel over een smalle weg..

Halverwege komt mij een grote vrachtwagen tegemoet.. Ik denk dst meneer heeft gezien dat ik t aardig spannend vond.. Hij zette zijn vrachtwagen stil langs de weg en startte deze pas toen ik ruim 100 meter weg was..

Ik ben de beste man tot de dag van vandaag dankbaar.. Helaas heb ik op dat moment niet eraan gedacht om te kijken welk bedrijf dit was, anders had deze meneer een heel warme douche gekregen.. :j

En zeker zijn er mensen waarvan ik ook denk: moet dat nou? Maar mijn ervaring is dat t meestal echt onwetendheid is...

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:20

Gister nog: Een auto toeterde om mij voor te laten gaan :D
Mijn pony is nog best schichtig, (sprongetje naar voren of omdraaien) maar hiervan schrok ze gelukkig niet :+

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:23

nine1987 schreef:
En zeker zijn er mensen waarvan ik ook denk: moet dat nou? Maar mijn ervaring is dat t meestal echt onwetendheid is...

Ja, en het is jammer dat de toon van het topic nu veranderd is.

In de praktijk is het natuurlijk niet zo heel moeilijk om mensen even te bedanken, iets uit te leggen of te vragen. Of even met andere ruiters rekening te houden. Voornoemde shet, waarmee ik dus grote, deftige warmbloeden tegenkom die het op hun heupen krijgen van d'r, zet ik daarom even langs het pad zodat ze hopelijk wat minder eng is. En ook voor het geval die grote warmbloed een ruin is, aangezien mijn slletlander het daar dus van op de heupjes krijgt. Hoe groter hoe beter, wat haar betreft, paarden van rond de 1.80 wordt ze helemaal week van. Tenminste als het ruinen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:25

Fortitude schreef:
Goof schreef:
Ik vind niet dat je kan verwachten dat de hele wereld rekening met je houdt, zeker als het mensen in hun eigen tuin betreft.
Als je je in het verkeer begeeft hoop ik dat iedereen kiest voor veiligheid, dus niet toeteren, te hard passeren en ruimte geven etc, maar verder ligt het bij jou en kan je niet verwachten dat iedereen alles stopt omdat jij eraan komt.

Precies dat. Je kunt rekening met elkaar houden maar uiteindelijk is het wel je eigen probleem. Hier heb ik het niet over honden die achter je aan rennen, maar inderdaad bijvoorbeeld wel over de in de OP genoemde hogedrukspuit. Je kunt niet verwachten dat de hele wereld zich naar de ruiter/paard aanpast, dat vind ik een behoorlijke egoïstische gedachtegang.


Maar wat dan als een kind midden op het ruiterpad zit te spelen en een paard opzij springt omdat 'ie schrikt? Ja je mag er lopen, maar come on... Ik zou het vreselijk vinden als mij dat zou gebeuren met paard, ga altijd stappend langs kinderen maar die ouders doen ook geen enkele moeite hun kind even een paar meter opzij te "sturen". Ben vaker als de dood dat het mis gaat, als je tussen de bomen zit en met je paard ook geen kant op kan, ik snap dat echt niet :n

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:26

Ik vind dat er wel heel veel mensen roepen dat jij als ruiter als enige verantwoordelijk bent voor waar jouw paard van schrikt.
Tuurlijk hoor jij je paard in de hand te hebben. Tuurlijk hoor jij jouw paard te laten wennen aan enge en onverwachte dingen. Tuurlijk mag je niet verwachten dat de hele wereld alles uit zijn handen laat vallen als jij er aan komt met je paard.
Maar helaas blijft een paard een vluchtdier en kun je hem ook niet aan alles laten wennen, of alles voorzien. Zelfs het meest bomproeve brave toppaard kan ergens van schrikken
(die van mij schrok van de week notabene van een paardebloem in de wind. Terwijl die tractor met dubbellucht, zwaailichten en oplegger die op een meter afstand langs kwam rammelen niet eng was)
Ik vind niet dat je de verantwoordelijkheid bij de andere weggebruikers kan en mag leggen, maar ik vind wel dat je er van uit mag gaan dat iedereen rekening met elkaar houd. Of je met de brommer, fiets, auto, step, benenwagen of paard bent, je maakt sámen gebruik van de weg.
Daarnaast vind ik ook dat je best van je medeweggebruikers (of mensen in de omgeving, óók in hun eigen tuin) mag vragen om ergens mee te stoppen tot je voorbij bent. Vragen staat nog altijd vrij!

Ik begrijp dat er veel onwetendheid bestaat bij niet paardenmensen, maar persoonlijk vind ik dat je dat soort dingen hoort te leren als je je auto/brommer/tractor/motor/vrachtwagen rijbewijs haalt. Dat is je verantwoordelijkheid als weggebruiker. Je leert immers ook hoe je met fietsers en wandelaars e.d. om moet gaan.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:29

Laurora schreef:
Ik vind dat er wel heel veel mensen roepen dat jij als ruiter als enige verantwoordelijk bent voor waar jouw paard van schrikt.
Tuurlijk hoor jij je paard in de hand te hebben. Tuurlijk hoor jij jouw paard te laten wennen aan enge en onverwachte dingen. Tuurlijk mag je niet verwachten dat de hele wereld alles uit zijn handen laat vallen als jij er aan komt met je paard.
Maar helaas blijft een paard een vluchtdier en kun je hem ook niet aan alles laten wennen, of alles voorzien. Zelfs het meest bomproeve brave toppaard kan ergens van schrikken
(die van mij schrok van de week notabene van een paardebloem in de wind. Terwijl die tractor met dubbellucht, zwaailichten en oplegger die op een meter afstand langs kwam rammelen niet eng was)
Ik vind niet dat je de verantwoordelijkheid bij de andere weggebruikers kan en mag leggen, maar ik vind wel dat je er van uit mag gaan dat iedereen rekening met elkaar houd. Of je met de brommer, fiets, auto, step, benenwagen of paard bent, je maakt sámen gebruik van de weg.
Daarnaast vind ik ook dat je best van je medeweggebruikers (of mensen in de omgeving, óók in hun eigen tuin) mag vragen om ergens mee te stoppen tot je voorbij bent. Vragen staat nog altijd vrij!

Ik begrijp dat er veel onwetendheid bestaat bij niet paardenmensen, maar persoonlijk vind ik dat je dat soort dingen hoort te leren als je je auto/brommer/tractor/motor/vrachtwagen rijbewijs haalt. Dat is je verantwoordelijkheid als weggebruiker. Je leert immers ook hoe je met fietsers en wandelaars e.d. om moet gaan.



Ik deel jouw mening en vind ook dat iedereen rekening met elkaar moet houden. Maar in werkelijkheid gebeurd dit helaas niet! Nogmaals een deel vanuit onwetendheid en dan nog een deel onwetendheid en asociaal gedrag. Als ik het bos in ga of de weg op ga, dan ga ik er van uit dat niemand rekening met mij houd, dan ben ik overal op voorbereid.. Ik ga er niet vanuit dat mensen rekening met mij houden want dat doen ze 7 van de 10 keer ook niet..

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik dat soort asociale gedrag van die mensen goedkeur, maar helaas is het niet anders. En boos en gefrustreerd worden heeft geen nut, want dat soort mensen gaan het toch nooit begrijpen..

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:35

Ik denk dat het probleem nog niet eens persé ergens tussen ruiters en andere weggebruikers ligt, maar gewoon bij alle weggebruikers in het algemeen.
Misschien ligt het aan de plek waar ik woon, maar ik zie weggebruikers gemiddeld bar weinig rekening met elkaar houden.
Auto's die keihard langs fietsers razen zonder ook maar uit te wijken of af te remmen, mensen die "omdat het handig is" de auto gewoon op de weg parkeren ipv in de parkeervakken verderop, fietsers die geen hand uitsteken, vrachtwagens die inritten blokkeren, wandelaars die zonder te kijken de weg oversteken enzovoorts enzovoorts. De mens is gewoon een ras dat altijd roept zoveel rekening met elkaar te houden, maar als het puntje bij paaltje komt is het ikke ikke ikke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:50

Ik had altijd het idee dat mijn overleden merrie, er een neus voor had wanneer de mensen het per ongeluk deden of expres probeerden haar te laten schrikken;

Als er mountainbikers passeerden en die deden dat rustig of gaven een seintje van te voren en dergelijke, huppelde ze wat , maar daar bleef het dan wel bij.

Maar als er wielrenners met grote getallen ineens achter, voor en om haar heen zaten, zonder seintje of rekening te houden met haar, dan gingen er echt een hoop vallen! Ze trapte niet eens gericht, maar ging dan alle kanten op , maakte zich nog groter en breder , was dan net een bowlingbal die een strike wilde halen, zweer je ze deed het er dan om, was dan gewoon pissed off.

Of als er een busje met extra veel herrie, door apparatuur of rammelende aanhangers langs wilde komen, dan kon die serieus alleen maar passeren als hij rekening met haar hield en dat rustig genoeg deed, wilden ze er even langs kunnen gassen, knalde Lona zichzelf midden op de weg en bleef daar dan ook , door constant met haar achterhand alle kanten op te gaan en te springen, bokken en half te steigeren.

Deed ze trouwens ook als ze zag dat een bv een tegenligger te hard naar haar zin aankwam of als ze te dicht bij MiniMe in de buurt kwamen...

Vond het op het moment zelf altijd doodeng en toch vond ik het ook wel een mooi iets, vooral het willen beschermen van onze (van haar en mij) shet, want ze wist gewoon dat ze zo verschrikkelijk groot was, dat men zich wel 2x bedacht om er toch voorbij proberen te gaan.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:00

Je mag ze de kost geven welke mensen rekening houden met elkaar.
Indien een pad door meerdere verschillende gebruikers, ruiter/wandelaar/fietser, moet iedereen met elkaar rekening houden. Toen ik zelf nog lekker buiten reed had ik vrij weinig last van andere mensen. Maar ik begreep ook wel dat niet iedereen snapte hoe een paard reageert. Nu was die van mij ook wel heel erg makkelijk.

Nu als ik met mijn hond ga lopen in het losloopgebied en ik zie een ruiter mij naderen, roep ik mijn hond toch mij bij en houd ik dit even vast totdat paard ver is gepasseerd. Niet dat die van mij wat doet, maar ik ken het paard en de ruiter niet. Voor allebei onze veiligheid gewoon beter, gelukkig krijg ik daar ook altijd een bedankje voor van de ruiter. Ik ga er dan ook vanuit dat de ruiter mij netjes in stap passeert (wat soms ook niet gebeurt).


Maar ik zie toch ook vaak genoeg meiden op hun paard galopperen en draven op stukken dat ik echt denk dat ze dat beter niet kunnen doen. Over ruiterpaden met oversteekpunten, gewoon in volle galop. En dan nog pissig worden op de mensen die opeens op het pad staan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:01

Koper schreef:
CharmingS schreef:
Dat zijn dus die mensen die niet hebben gezien dat het een ruiterpad is.. Niet er van uit gaan dat mensen alles weten, maakt het een stuk makkelijker voor jezelf ;).

En nee dat is zeker niet verantwoord, maar lijkt me niet dat je als moeder je kind expres in gevaar gaat brengen..

Ach wat zielig... mensen die blind zijn en de bordjes, mest en overvloedig hoefafdrukken niet kunnen zien.

En het heeft ook niks met verantwoord te maken maar eerder met nonchalance of zelfs met volledige lak hebben aan. Veel ouders -en ik zeg niet alle. Ik zeg veel- maken er maar al te graag hun kind de verantwoordelijkheid van een ander. Als een ruiter met een paard dat doet ben je er nogal fel op tegen. Als een ouder dat doet dan is het blijkbaar ineens niet zo'n probleem? Laat die mensen lekker thuis blijven met hun blaag als ze er niet verantwoord mee het bos in kunnen.


Kom ik vaak tegen hoor. Mensen die wandelend met het hele gezin over het ryuiterpad trekken. Het liefst met kinderwagen, balon en hond die hopenlijk aan de lijn is. Als ik ze vertel dat ze op het ruiterpad lopen weten ze dat echt niet. Wordt nou ook niet overal zo goed aangegeven. (ik mis ook wel eens per ongeluk een pad := )

Het grappigste wat ik gezien heb was een mevrouw op hoge hakken(echt hoge hakken) met kinderwagen over de hei. Echt super zwaar zand daar.
Ik heb haar aangesproken en verteld dat ze op het ruiterpad was. Dat had ze gewoon echt gemist. Reageerde met Ohhhhvandaar dat zware zand. (uiteraard dacht ik hoe comfortable hakken uberhaupt zijn in het bos, maar daar hebben we het maar niet over gehad :') )

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:08

Op de meeste ruiterpaden mag toch ook gewoon gewandeld worden? Bordjes zijn inderdaad niet altijd duidelijk ook weleens gehad dat ik een pad al een heel eind gevolgd had en ineens ergens een bordje stond dat ruiters niet toegestaan waren. Zet het dan aan het begin van het pad en niet halverwege of aan het eind. Ligt er soms aan van welke kant je komt.
Sommige mensen maken overal een probleem van en dan zie je ook overal problemen ik heb echt weinig last van andere mensen. Denk dat sommige gewoon teveel verwachten van andere en dat valt nog weleens tegen. Laatst op facebook een bericht dat je ruiters met 20 km per uur zou moeten passeren/inhalen. Persoonlijk lijkt me dat nogal traag als je op een brede weg zit met voldoende ruimte.

Anoniem

Re: Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:12

Wat ik vreselijk vind zijn loslopende honden die achter m'n pony aan gaan. Mijn pony heeft daar een bloedhekel aan, hond moet er niet achter lopen want dan krijgt ie een mep.
Vaak op een breed ruiterpad waar ik regelmatig galoppeer. Hond mag daar helemaal niet los.
Ik ben op een zondag op dat pad zeker 10 mensen tegen gekomen met loslopende hond en baasje doet er niks aan terwijl de hond keihard achter de pony aanrent.
Als baasje geen aanstalten maakt en niet roept rij ik gewoon door. Moet je je hond maar bij je houden en het risico op een hond met hoofdpijn is voor jezelf.

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:28

Onhandig vind ik vaak vreselijk grappig. Asociaal is een ander verhaal.
Ik heb echt heel hard gelachen toen een vrouw met complete kinderschaar de varens insprong, omdat ik aangestapt kwam. Al roepend dat ze paarden vreselijk eng vond. Attent als ik ben heb haar gewezen op het voetpad 2 meter verder, parallel aan het ruiterpad, minder kans op paarden hahaha.

Ik ben overigens ooit een keer in de sloot beland met paard, die eigenlijk vrij veel kon hebben. Maar er was iemand van de sociale werkplaats onkruid aan het wegbranden aan de overkant van de weg. Op het moment dat wij aan gestapt komen, steekt hij met die brander recht naar voren recht op ons af. :+ :+ :+ :+
Mijn paard doet 5 passen naar achter en we staan in de sloot. Terwijl ik bedenk hoe we er uit gaan komen klimt mijn paard er weer uit en stapt verder alsof er niets gebeurd is.

Ook heel goed bedoeld, maar doodeng, er komt een groep militairen aangemarcheerd. Niets aan de hand, maar ze waren goed getraind, dus gaan echt heel gecontroleerd de rij smaller maken. Mijn paard snapte er echt helemaal niets van. :D :+
Of militairen die zich verstoppen in het bos en die ik niet zie, maar mijn paard wel en dat ze dan luid knorrend gaat staan kijken. :D

Ik ben zelf ook onhandig. Ik ging uitstappen vlakbij stal. Komt er een grote kuillader met extra aanhanger aangereden, die was zo beleefd te willen wachten. Ik zwaai kom maar door hoor....
Komt de hele stellage voorbij, denk ik; oliebol zonder zadel aan het rijden.... :+ :+ :+ En daarna alleen maar gewoon doorademen, doorademen. Kortom, mijn paard is beter verkeersmak dan ik.

friezenfan2

Berichten: 2605
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:32

de ene keer op buitenrit houdt iedereen heel erg rekening met ons maar de keer erop juist niet.
Halen ze snel in zelfs als je aangeeft dat ze langzamer moeten gaan.

2 weken geleden was er een robot grasmaaier een gazon aan het maaien en zelfs mijn bijrij haf die nergens van om kijkt was toch wat gespannen.

sinds een jaar hebben we ook een ijslander op dezelfde stal staan als mijn bijrijhaf. dat was de eerste paar keren raar maar nu kan kijkt hij niet meer om als die tolt. maar merk wel dat als er weer een andere meegaat dat die toch wat moet wennen.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:36

Zo ken ik er ook nog wel 2.

Lekker aan het rijden op het ruiterpad in het bos. Ponybeest kan best veel hebben van mensen (boomstronken zijn eigenlijk paardetende trollen). Op die bepaalde kruising van het ruiterpad en voetpad staat een heel gezin te wachten totdat ik op ponybeest langs ben. Dus ik wandel tussen hen door (moest wel even ademhalen maar vertrouw op ponybeest) met aan de ene kant opa en oma met kleinkind op fietsje en aan de andere kant pa en ma met kind in wandelwagen.

Stap met ponybeest langs de weg en er komt ons een oplegger tegemoet. Chauffeur ziet dat ponybeest beetje dribbelig is, en stopt op ruime afstand (30 meter) aan de kant van de weg om ons rustig te laten passeren. Topper, die man. Die persoon in de personenauto die even op het laatste moment tussen ponybeest en oplegger doorraasde daarentegen ...