[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 11:56

Nee, ik heb niet speciaal gevierd. :P Elke dag naar Aliaa gaan is op zich al feest. :D
Met haar verjaardag zou ik graag een schriktraining parcours in elkaar steken, maar ik weet niet of ik daar op de dag zelf tijd voor ga hebben. := Ik heb namelijk een avonddienst dan, en ik breng haar liever voor een aantal uur naar onze weide, daar heeft zij meer plezier aan. :)

Ik vind het ook zo raar omdat Aliaa juist erg cool is. :') Op andere plekken doet ze het niet. Ach ja, ze blijft braaf, dat is het voornaamste. Binnenkort wil ik oefenen dat ik aan haar buik loop en dat zij er als 'eerste' moet passeren. Voorbereiding op het buiten wandelen. :D Dan loop ik ook niet op kop. :P

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 21:34

Ik merk dat Aliaa het beste reageert op loslaten wanneer ik haar langs het 'enge' stuk naar de weide breng. Loslaten en haar zelf laten zoeken waar zij zich het beste bij voelt. De ene dag gaat het beter dan de andere. :P Vandaag wou ik iets nieuw proberen en heb ik haar van de weide naar stal gebracht terwijl ik naast haar liep, ter hoogte van het zadel. Dus zij moest op kop lopen. :D Dit heeft ze verrassend goed gedaan! Ze heeft haar bekende punten waar ze erg onzeker/bang wordt, maar na enige aanmoediging was ze dapper genoeg om er eerst aarzelend voorbij te stappen, om vervolgens te gaan snelwandelen zodat je er lekker snel voorbij bent. :)) Mijn vader was een ritje gaan maken met zijn moto toen hij ons spotte en besloot even dag te komen zeggen. Ideale training dus. Aliaa vond het allemaal wel best. :')
Mijn moeder heeft Aliaa deze ochtend naar de weide gebracht en bij haar was ze ook super braaf. <3

Gisteren hebben we een grote wandeling gemaakt, langs de rand van het bos (jammer genoeg mogen ruiters niet in het bos, maar technisch gezien ben je geen ruiter als je naast je paard loopt toch? O:) En Aliaa was aangelijnd! :') ) en het valt me op dat over het algemeen toch wat onzekerder geworden is. Deze zomervakantie staan er dus vele wandelingen op het programma. :D
Ik heb nog een stukje gefilmd gisteren, man wat is het best moeilijk om tijdens het stappen te filmen. :')


ieris

Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:50

Wat fijn dat ze zo braaf is! En dat ze soms wat onzeker is komt vast wel goed door veel herhaling, ze is ook nog jong hè. Ze ziet er echt super uit hoor! Doet haar vast goed dat gras uit jou weide!!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:12

Ik mag absoluut niet klagen, ze is onzeker en laat dit merken, maar ze is absoluut niet stout. Ze neemt alles zodanig goed op, dat ik soms durf vergeten dat ze nog 4 jaar moet worden. := Deze zomer gaan we kilometers maken. :j Veel aan de hand en hopelijk ook al een beetje onder het zadel! :D

Het gras op de weide doet haar iets teveel goed zelfs... Aliaa wordt rond. _O-

Vandaag heeft ze mijn dag helemaal goed gemaakt. Ik had een (emotioneel) zwaardere dag op stage. Ik heb al iets meer dan een week de zwaarste kant van de afdeling (ik ben student verpleegkunde) en ik was mijn patiënten echt beu vandaag. :') Twee onbeschofte/norse patiënten, 1 verschrikkelijk passieve patiënt en iemand waarvan de dochter euthanasie gekregen had vandaag, dus het was een heftig dagje. := Dat in combinatie met het feit dat ik echt doodop ben, zorgde ervoor dat ik nogal humeurig thuis kwam. Ik ging naar de weide om Aliaa terug naar stal te brengen en terwijl ik de kat een knuffel gaf, kwam Aliaa van achteraan de weide naar mij toe om een knuffel te halen. <3 Een klein gebaar van Aliaa, maar oh zo leuk voor mij dat ze wou komen knuffelen in plaats van lekkere grasjes te eten. :D Op de terugweg besloot mevrouw om dapper te zijn en bood ze zelf aan om voorop te lopen, zoals gisteren. Toen kwam het enge stuk en vertraagde Aliaa heel subtiel, om vervolgens netjes achter mij aan mee te lopen, met haar hoofd tegen mijn rug. :P

Aliaa en de kat op de weide (aka Poekepoe) zijn zo cute samen, maar het is me nog nooit deftig gelukt om die twee samen op de foto te krijgen. Zodra ze door hebben dat ik een foto wil maken, loopt er minstens een van de twee mijn richting uit. :') Tot vandaag. :D De kat lag rustig in het gras terwijl ik de weide aan het mesten was, Aliaa ging naast Poekepoe grazen. :))
Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:20

Vandaag hebben we nog wat grondwerk gedaan, het was alweer even geleden. En wat is Aliaa toch een heerlijk paard om mee samen te werken... <3
En daarna heeft ze voor het eerst in haar leven peesbeschermers om gehad. :(:) Dat snoetje haha. :')
Nou ja, kijk zelf maar hoe zielig Aliaa zichzelf vindt... _O-



En na even gestapt te hebben, liep ze ermee rond alsof het niets was. :roll:


Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:26

Die met de peesbeschermers :') Ik had ze wel eens per ongeluk bij een manegepaard omgedaan die ze eigenlijk niet nodig had en ook nooit om had, nou dat heb ik geweten :x

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:25

haha die reactie! Zo'n sprekend snuitje heeft ze ook!
Hoe gaat het nog met de enge plek? Ik heb de laatste dagen wel enorme vooruitgang gehad op dat vlak :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 12:10

Lynnepinny schreef:
Die met de peesbeschermers :') Ik had ze wel eens per ongeluk bij een manegepaard omgedaan die ze eigenlijk niet nodig had en ook nooit om had, nou dat heb ik geweten :x
Oh jee, dat klinkt niet zo goed... :')

Jenara schreef:
haha die reactie! Zo'n sprekend snuitje heeft ze ook!
Hoe gaat het nog met de enge plek? Ik heb de laatste dagen wel enorme vooruitgang gehad op dat vlak :D
Ik heb deze ochtend een stukje gefilmd voor jou, dus ik zou zeggen: kijk en oordeel zelf! :D



Zolang ze achter mij aan kan lopen, is het allemaal wel oké. :)) Ze kijkt en ruikt veel, ik vraag me af of er daar geen bepaalde geur hangt die haar niet bevalt. Er worden daar vaak cavia's gedropt en het zou me niet verbazen mochten er verschillende lijkjes liggen in de struiken. :(
Straks bij het terug naar stal brengen, mag Aliaa terug op kop lopen. }>

Fijn dat jij enorme vooruitgang geboekt hebt zeg! :D Heb je iets speciaals gedaan om die vooruitgang te boeken? :)

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:21

Haha, lekker relax! komt wel helemaal goed!
Ik heb mijn mijn lesgeefster gepraat en die heeft gezegd als een paard bang/nerveus reageert zijn ze dat ook effectief, ze liegen daar niet over. Dus ergens moeten ze toch iets gehoord of gezien hebben dat hen bang maakt. Dus ik ben gaan zoeken wat het zou kunnen zijn dat haar bang maakte en ben uitgekomen bij de ingepakte hooibalen die aan die kant van de piste liggen, ben met haar eraan gaan snuffelen (en eens in gebeten) en dat beterde het stilaan aan de hand. Ook gewoon superveel grond- en longewerk gedaan in die ene hoek en ze is er nog niet 100% gerust altijd, maar het betert wel.

Onder het zadel ben ik er sinds deze week ook terug aan begonnen en eerst weer super onzeker in die hoek, tot zelfs een keer echt schrikken en wegspringen toe, maar gewoon rustig blijven herhalen. Nu wil Jenara weer niet draven onder het zadel, dus daar heb ik dan maar handig gebruik van gemaakt om 100x voorbij die hoek te gaan, ze wou toch niet lopen :p en het is nog steeds niet 100% ontspannen, maar ook niet meer zo stressy. (Als je met een longeerzweep aankomt, dan draaft ze wel flink door, heb nagekeken of het niets medisch was uiteraard, voor ik hier heel bokt over me heen krijg :p)

Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat evolueren!!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 10:40

Goed dat je gevonden hebt waar ze bang voor is en dat ze op onderzoek kon uitgaan. Dat helpt vaak, dit merk ik zelf bij Aliaa ook. :j Maar daarvoor moet je paard natuurlijk wel dapper genoeg zijn om het te durven ontdekken. :') Bij mijn vorige merrie zou dat geen optie geweest zijn. _O-
Aliaa is er nog niet 100% gerust in, maar de meeste spanning is eruit. Enkel wanneer er veel enge prikkels samenkomen op die plek, moet ik nog opletten dat de bom niet barst. :P En dan valt die uitbarsting op zich nog heel goed mee. :D

Gisterenavond en deze ochtend heb ik diezelfde oefening gedaan dat Aliaa op kop loopt en ik naast haar buik loop om haar van en naar de weide te brengen en ze doet het zo goed! <3 Ze begint meer zelfvertrouwen te krijgen. Enkel op de engste stukjes wordt ze onzeker, maar na een kleine aanmoediging (meestal is even met mijn tong klakken voldoende) gaat ze netjes door.
En straks mag ze in bad! }>

Nou, als het een geruststelling is, ik betwijfel of heel bokt in dit topic aan het meelezen is. _O- Ik acht de kans klein dat je ze over je heen krijgt hier. :P Wel vind ik het zonde dat iedereen het gevoel heeft dat ze zich de hele tijd te moeten verdedigen bij het minste wat ze op bokt plaatsen, uit angst om een hele meute met commentaar over zich heen te krijgen. :n
Is Jenara niet gewoon wat aan het uitproberen nu ze zich zelfverzekerder begint te voelen onder het zadel?

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:06

Ah super! Komt ook wel helemaal goed!! Jenara heeft wel echt wat hetzelfde, als er te veel prikkels samenkomen, wordt ze heel druk en explosief, het valt ook best mee, maar aangenaam is anders :p
Dus allemaal zeer herkenbaar ;)

En ohja, Jenara test mij enorm uit, ze heeft echt wel flinke puberperiodes op dit moment :p
En haha ja ok, maar wou mezelf toch maar even indekken, je weet nooit.

Het is inderdaad soms best vervelend dat elk stukje informatie nogal tegen je kan gebruikt worden als je niet alles volledig beschrijft en uitlegt en zelfs dan nog ... Hoe vaak ik al wel niet te horen heb gekregen "haal er iemand met ervaring bij als je niet weet wat je doen", "weet je wel waar je mee bezig bent?" enzovoorts ...
Moet ik echt bij het begin van elk bericht mijn volledige voorgeschiedenis meegeven om dat soort dingen te vermijden?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 21:01

Jammer toch, dat je jezelf meteen moet indekken. :(
Ik kan ook heel bokt over me heen krijgen omdat ik zonder ervaring een jong paard zadelmak maak en inrij. :+

Aliaa is vandaag in bad geweest (en het was nodig want haar vachtje begon vettig aan te voelen :') ) en ik heb mijn camera meegeleurd naar stal! *\o/* Het was alleen te warm om actiefoto's te maken, dus het is veel van hetzelfde. :P

Mijn eerste foto begon al goed:
Afbeelding

Van poseren op zo'n warme dag word je moe hoor... :Z
Afbeelding

<3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 21:18

Gelukkig dan maar dat niet héél bokt hier meeleest :p
Je doet het echt super volgens mij! (en ik heb wel wat ervaring ;) )

Wat een heerlijk komisch paard heb jij ook!
en zo SHINY!!
Jenara is vandaag ook in bad geweest, maar voor ik foto's kon maken,
was ze al in het zand geploft om te rollen :+ ook heeft ze een nieuwe coupe :D


Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 21:33

Ach, ik probeer vooral naar Aliaa te luisteren. Zij zal het me sneller laten weten wanneer ik iets niet goed doe dan bokt. :+

Ja, shiny is ze wel! :D Zelfs met een laag stof glanst ze je nog tegemoet in de zon. {:} En thank god dat Aliaa geen rollerig type is. Na het wassen heb ik haar opnieuw op de weide gedropt en ze had enkel behoefte aan vreten en niet aan rollen. :)) In de bak heeft ze enkele pogingen gedaan, maar dat kon ik voorkomen. Toen ik klaar was met foto's maken, had ze alweer geen zin meer om te rollen. :')

Het was heerlijk weer om paardjes in bad te doen vandaag he! *\o/* Met een schimmel is dat waarschijnlijk wat vaker nodig. _O-

En manen geknipt? :D

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:45

Manen staan Aliaa goed :) Eigenlijk wel beter dan afgeschoren vind ik :o

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:02

@Retjehorse: " zonder ervaring" := . Bokt denkt dan meteen dat je helemaal niets van paarden af weet en nog nooit paard hebt gereden, dus kijk uit wat je schrijft }> . Vergeleken met mij, toen ik mijn Agan kocht, heb jij tonnen aan ervaring :j .
Ik had alleen maar manegepaardervaring toentertijd.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:02

Prachtig paard, zo mooi.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 23:21

Lynnepinny schreef:
Manen staan Aliaa goed :) Eigenlijk wel beter dan afgeschoren vind ik :o
Zolang haar manen netjes blijven, mogen ze blijven staan van mij. :P De afgelopen weken leek ze iets meer jeuk te hebben in haar manen, maar nu na het wassen lijkt dit weer over te zijn. Schuren heeft ze nog niet gedaan voorlopig. :D

zippora schreef:
@Retjehorse: " zonder ervaring" := . Bokt denkt dan meteen dat je helemaal niets van paarden af weet en nog nooit paard hebt gereden, dus kijk uit wat je schrijft }> . Vergeleken met mij, toen ik mijn Agan kocht, heb jij tonnen aan ervaring :j .
Ik had alleen maar manegepaardervaring toentertijd.
Een paard, wat is dat? >;)
Op zich heb ik wel wat ervaring met paarden, maar niet om te zeggen dat ik top ben. :') Toen ik 6 was, ben ik begonnen met paardrijden. Mijn eerste eigen paard kwam er toen ik 10 was. Maar de laatste jaren heb ik eigenlijk niet meer echt gereden, af en toe eens een wandeling maar niet meer dan dat. := Dat in combinatie met het feit dat ik zelf de overstap wil maken naar western en hierin ook geen ervaring heb, maakt het alles samen geen ideale combinatie. :D Maar daar ben ik me van bewust.
En wat bokt verder denkt laat me koud, ik wil gerust luisteren naar tips ed, graag zelfs, maar als ze dat niet op een normale manier kunnen overbrengen, kunnen ze dat elders gaan doen. :+

Maar in vergelijking met enkel manege-ervaring, klinkt mijn geval al een stuk beter. :D Tenminste, de manege-ervaring die ik had, stelt absoluut niets voor. :')

Manadeluca schreef:
Prachtig paard, zo mooi.
Dank je wel! <3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 00:00

HIEP HIEP HOERA, VANDAAG MAG ALIAA 4 KAARSJES UITBLAZEN!!! *\o/* *\o/* *\o/* Kleine meisjes worden heel erg snel groot... :=
Helaas had ik niet zoveel tijd om iets leuks te doen vandaag, maar iets klein kon ik wel regelen. Daarvoor kon ik ook rekenen op mijn partner in crime! De ballonnen ben ik gaan ophangen voordat ik met Aliaa naar de weide kwam.
Afbeelding

Eenmaal op de weide aangekomen moet ik toegeven dat ik enigszins teleurgesteld was in Aliaa haar reactie. :') Normaal gaat ze recht op enge voorwerpen af, maar dat is waarschijnlijk het jeugdige kantje dat nog denkt dat ze onoverwinnelijk is. Verdwijnt dat niet met het ouder worden? >;)
Nou ja, na enige aanmoediging van mijn kant, volgde Aliaa tot in de helft ongeveer. Aangezien ik weinig tijd had, ben ik het halster maar gaan halen. Op die manier kreeg ik haar makkelijk mee. :P







Gelukkig kan ik altijd op mijn partner in crime rekenen, die had tenminste wel plezier van de ballonnen. :D


ieris

Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 06:59

Gefeliciteerd met je mooie dame!

shaddy82

Berichten: 1849
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:22

Gefeliciteerd met Aliaa *\o/*

Anoniem

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:11

Proficiat Aliaa!

Enne, je bent super met je paardje bezig hoor.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 20:22

En ik ben weer terug van even weggeweest. Ik heb het druk gehad met mijn stage, examens en afstuderen in het algemeen. Daardoor heb ik een aantal weken weinig gedaan met Aliaa, en dat zie je helaas ook aan haar buik... := Aliaa is echt te dik geworden op die paar weken. -O- Dus Aliaa moet echt dringend aan het werk (en minder op het gras :+ ). Het enige nadeel is dat Aliaa een tamzak is. :')

Maar verder is het echt een scheetje hoor. <3 Deze ochtend passeerde er een gevechtsvliegtuig vrij laag en vlak boven ons hoofd terwijl ik haar naar de weide bracht. Ik stond net in een smal wandelbaantje, waar Aliaa geen stap links of rechts kan zetten, zo smal is het er. Ik stond voor haar. Dat vliegtuig maakt verschrikkelijk veel herrie en Aliaa was echt bang, maar braaf als ze is, bleef ze netjes staan ipv mij omver te lopen. :D

Vanavond heb ik wat grondwerkoefeningen herhaald, ook het inparkeren hebben we nog geoefend. Het is alweer weken geleden dat ik opgestapt ben, maar het was toch zo verleidelijk, dus hop been erover en ik zat op Aliaa. Dat is echt opstappen en wegrijden he. :')

En laatst, toen ik Aliaa terug naar stal bracht, was een mama met haar vijfjarig kindje aan het wandelen. Aliaa moest en zou naar dat kindje gaan. Zij liepen de overkant van de straat, maar Aliaa wou erheen. De mama vond het oké, en Aliaa kreeg maar niet genoeg van dat meisje. :') Moeder werd genegeerd. :o En Aliaa is naast dat kindje blijven stappen. Bijzonder mooi om te zien hoe lief ze was met dat meisje. <3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 17:42

Aliaa heeft het de afgelopen dagen zwaar gehad met het warme weer. :(:)
Een nacht buiten staan, resulteerde in twee zwaar ontstoken ogen. Als gevolg daarvan, is haar huidje kapot gegaan onder haar ogen, net op de plek waar het halster moet komen, dus dat is altijd gezellig. -O-
Afbeelding

Maar dat is nog niet alles. Ook op haar borst heeft ze twee plekken die kapot geschuurd zijn door het deken. Ik had een nieuw deken gekocht voor haar, omdat ik de Rambo Sweet Itch vond schuren/trekken op haar borst. Het nieuwe deken lag naar mijn idee prima, maar blijkbaar dus niet. |( Ik kon echt huilen een paar dagen geleden. Gelukkig heb ik een voorbeeldige patiënt die alle zorgen geduldig ondergaat. <3
Het deken in kwestie:
Afbeelding

En het gevolg (ondertussen is het al wat genezen):
Afbeelding

Voorlopig ligt er 's nachts een Bucas Buzz-off op, maar ook deze is niet ideaal (maar schuurt tenminste niet op de borst). :+ Helaas wordt Aliaa door de Bucas wel lek geprikt door muggen, natuurlijk vlak op de singelplek. Dit plekje is nu heel gevoelig, dus opzadelen zit er voorlopig niet in. Jammer, want ik wil deze zomer echt de basishulpen onder het zadel gaan aanleren. Ik hoop echt dat dit warme weer snel voorbij is. :')

Maar het 'ziek' zijn heeft ook zo zijn voordelen voor Aliaa: namelijk lekker verwend worden omdat baasje medelijden heeft. :D
Vooral je geluid opzetten... _O-

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:51

Wat balen zeg. Ik ben blij dat mijn Tekes geen laat hebben van jeuk. Wat een ellende.
Muzanna draagt overigens wel als er veel vliegen zijn een vliegenmasker omdat ze geen voorpluk heeft.
Manari heeft die nog niet nodig gehad, al hebben we er wel een in de kast.

Beterschap, Aliaa.