[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 21:13

Vanochtend heb ik nog eens geoefend met het zadel opleggen en aansingelen. Ik vind het zadel zo leuk staan op Aliaa waardoor ik het me niet kan laten om het af en toe ook eens op te leggen zonder dat ik op haar ga zitten. En daarnaast is het een goede oefening, dat bleek vandaag nog maar eens. :j

Het is ruim 4 weken geleden dat het zadel nog op haar rug gelegen heeft en dat heb ik vandaag gemerkt. Aliaa leek ietwat gespannen tijdens het opleggen van het zadel. Ik heb haar op voorhand laten ruiken tot haar nieuwsgierigheid afgezwakt was. Daarna het zadel dichter bij haar gebracht en rustig op haar rug gelegd. Omdat ik weet dat het aansingelen bij de Freemax niet geweldig goed gaat (boze Aliaa :D ), heb ik hier de tijd voor genomen.
Ondertussen ben ik sinds een kleine week lid van de Parelli Savvy Club en heb ik al een aantal korte filmpjes met tips gekeken. En een daarvan kwam heel erg van pas voor het aansingel 'probleem'.
Het filmpje ging over een paard welke steeds met het hoofd begon te schudden zodra de scheermachine in de buurt van het hoofd kwam. Wanneer het paard zijn hoofd stil hield, werd de scheermachine weggehaald. Zo had het paard snel door dat het hoofd stilhouden betekende dat het scheerapparaat weggehaald werd.

Aliaa stond vastgebonden om het zadel op haar rug te leggen, maar om aan te singelen heb ik haar losgemaakt zodat ze de kans kreeg om haar ongenoegen te uiten, zodat ik daar dan weer op kon reageren. Zodra ik een stap in de richting van de singel deed, zag ik meteen dat Aliaa met haar staart begon te zwiepen, haar buik aanspande en vooruit begon te lopen. Er was dus werk aan de winkel. :D Ik begon met het punt te zoeken waar ik dichter bij haar kon komen zonder dat er een reactie op kwam. Ik bleef enkele tellen staan en ging terug achteruit. Zo begon ik dichter te komen, ik wachtte af tot Aliaa netjes stil stond (al dan niet met correctie voor het vooruit lopen) en dan ging ik opnieuw achteruit. Het duurde toch even voor Aliaa door had dat het correcte antwoord stilstaan was. Eens ze dit doorhad, kon ik al snel naast de singel gaan staan zonder enige vorm van reactie. Tot dit punt heb ik het allemaal binnen geoefend. Maar binnen was Aliaa nogal nieuwsgierig naar alles rondom haar, stilstaan was daardoor dus niet makkelijk. Daarom zijn we naar buiten gegaan om verder te oefenen.

Buiten zijn we verder gegaan met het aanraken van de singel. Geen reactie van Aliaa hield nog steeds in dat ik de singel met rust liet en een stap achteruit deed. Singel aanraken ging prima, daarna gingen we door met de singel lichtjes tegen haar buik houden. Daarna beetje bij beetje aansingelen. Het ging heel goed op deze manier! :D Geen boze oortjes meer gezien. *\o/*

Binnen enkele dagen wil ik nog eens opnieuw gaan oefenen met het zadel en aansingelen om te kijken hoe Aliaa dan reageert. :))

Ik leer zo ongelooflijk veel van deze merrie. <3 In het begin vond ik het moeilijk om te leren omgaan dat ze haar ergernissen zo snel uit, maar nu vind ik het heerlijk. Ik weet tenminste waar ik aan toe ben. :P

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 08:27

Weer lekker bezig. +:)+ Uit ervaring: Tekes zijn gevoelig op aansingelen. Dat moet dus met beleid gebeuren anders worden ze boos. ;) Bij Muzanna moet ik dat nog steeds heel rustig, gaatje voor gaatje doen. Anders is ze boos en als ze boos is is het rijden niet leuk. :+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 08:55

JoSav schreef:
Weer lekker bezig. +:)+ Uit ervaring: Tekes zijn gevoelig op aansingelen. Dat moet dus met beleid gebeuren anders worden ze boos. ;) Bij Muzanna moet ik dat nog steeds heel rustig, gaatje voor gaatje doen. Anders is ze boos en als ze boos is is het rijden niet leuk. :+
Ik doe het aansingelen sowieso rustig. :j Maar bij mijn veelzijdigheidszadel en de singel reageerde Aliaa er niet (meer) op. Daarom is het fijn dat ze het nu zo duidelijk aangeeft. Dan heb ik een geheugensteuntje en kan ik er nog meer rekening mee houden.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 21:58

Ik probeer al twee dagen om Aliaa te longeren met mijn zadel. Het is toch al een tijdje geleden dat ik nog gelongeerd heb met zadel. Maar helaas denkt het weer er anders over en is Aliaa al twee dagen natgeregend door die verschrikkelijk irritante buien. _-:( Kun je gaan denken hoeveel drama Aliaa daarover loopt te maken. _O-

Vandaag was ik net klaar met het uitmesten, dat wou ik eerst gedaan hebben. Aangezien ik op tijd naar huis moest, kreeg uitmesten voorrang. En toen begon viel het plots met bakken uit de lucht. Het gevolg was natuurlijk dat Aliaa kleddernat was tegen de tijd dat we binnen waren. :roll:

Dan maar samen gezellig tijdens het schuilen naar buiten kijken, dat vond Aliaa geweldig. _O-
Afbeelding

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:49

JoSav schreef:
Weer lekker bezig. +:)+ Uit ervaring: Tekes zijn gevoelig op aansingelen. Dat moet dus met beleid gebeuren anders worden ze boos. ;) Bij Muzanna moet ik dat nog steeds heel rustig, gaatje voor gaatje doen. Anders is ze boos en als ze boos is is het rijden niet leuk. :+

Ik heb dezelfde ervaring. Maakt dus niet uit of het een AT merrie of ruin is. Iedereen is altijd eerder klaar met opzadelen dan ik :D . Maar bijna niemand op stal doet het echt gaatje aan ene kant voor gaatje aan andere kant enz. zoals ik. MAar ja... zo blijft hij relaxt en ontspannen en anders krijg ik ruzie met hem :o

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 21:35

zippora schreef:
JoSav schreef:
Weer lekker bezig. +:)+ Uit ervaring: Tekes zijn gevoelig op aansingelen. Dat moet dus met beleid gebeuren anders worden ze boos. ;) Bij Muzanna moet ik dat nog steeds heel rustig, gaatje voor gaatje doen. Anders is ze boos en als ze boos is is het rijden niet leuk. :+

Ik heb dezelfde ervaring. Maakt dus niet uit of het een AT merrie of ruin is. Iedereen is altijd eerder klaar met opzadelen dan ik :D . Maar bijna niemand op stal doet het echt gaatje aan ene kant voor gaatje aan andere kant enz. zoals ik. MAar ja... zo blijft hij relaxt en ontspannen en anders krijg ik ruzie met hem :o
Met mijn engels zadel deed ik het ook links en rechts gaatje per gaatje. :)) Tussendoor doe ik ook veel stappen en andere dingen.


Ik wou al twee dagen longeren met het zadel, guess what, het is er niet van gekomen. :') Maar we hebben wel wat anders gedaan. :D
Ik heb Aliaa in de bak opgezadeld, en onze oefening van dit weekend was nog niet vergeten. :D Ze was lekker ontspannen tijdens het opzadelen.
Afbeelding

Tussen het aansingelen door en als opwarming hebben we grondwerk gedaan. In het begin wou Aliaa rollen (nog voordat het zadel erop ging), maar dat mocht niet natuurlijk want ze was net geborsteld. >;) Eenmaal haar aandacht volledig bij het grondwerk zat, zaten we perfect op 1 lijn. <3 Heerlijk die samenwerking.

Ik was absoluut niet van plan om op te stappen, maar ze was zo heerlijk en de verleiding was groot. :') Zoals altijd heeft ze zich voorbeeldig gedragen en geen stap verkeerd gezet. <3
Wat is dit ding? :))
Afbeelding

Hier vond ze het niet leuk dat ze moest blijven staan voor de foto. _O-
Afbeelding

<3
Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:04

Staat haar goed!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 06:52

xoranlover schreef:
Staat haar goed!
Dank je wel! <3

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:48

Mooie foto's! Wat een knapperd is het toch.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 21:59

Lynnepinny schreef:
Mooie foto's! Wat een knapperd is het toch.
Naw, dank je! <3

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:28

Zo'n mooie set en zo een prachtig paard <3

hahahahah en wat een mieperd :') maar ik snap dat wel, ik vind naar buiten kijken ook leuker als het regent :j

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:27

Goed dat je zo met positieve bekrachtiging het aansingelen aanpakt. Dan nog verwacht ik dat het altijd een gevoelig punt blijft. Met Muzanna heb ik het ook altijd rustig gedaan, maar nog steeds gaatje voor gaatje aan beide kanten en tussendoor even wat anders, dan weer een gaatje, etc. Ze blaast zich ook altijd erg op en is altijd zo geweest. Het is extremer geweest, dat wel. Met staartzwiepen en weglopen bijv. Een keer te snel en tja...
Tekes zijn zo lekker duidelijk, he?
Je hebt de smaak wel helemaal te pakken he? :D

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:41

Ik had dat probleem ook altijd tot ik een anatomische singel met aan beide kanten elastiek kocht.
Die is prima. Die hoef je namelijk niet aan te singelen. Aan allebei de kanten voor jr gevoel losjes vast en hij trekt zichzelf strak. Nooit meer probleem gehad.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:55

Ik heb daarom ook een anatomische singel voor gevoelige paarden. Met een gewone kan ik het überhaupt vergeten. :D Ik moet het gewoon in etappes doen, tot het nasingelen met opstappen aan toe. Dan is het geen probleem. Ik weet niet beter. :D :D Of er inmiddels nóg betere singels op de markt zijn zou natuurlijk wel kunnen, maar ik heb al een hele tijd niet gereden omdat ik het trainen nog aan het opbouwen ben en eerst zelf nog 10 kilo kwijt wil (niet dat ik zwaar ben, maar ik zit aan de bovenkant van gezond BMI en dat vind ik teveel, zit mezelf in de weg dus heb niks op een paard te zoeken...) Andere discussie, haha. :+

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:24

Afbeelding

Deze heb ik. En sindsdien geen probleem, en ik moet idd ook wel aansingelen in etappes, maar omdat ie van elastiek is, hoeft hij niet strak dus ik ben zo klaar :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:37

Avalanche81 schreef:
Zo'n mooie set en zo een prachtig paard <3

hahahahah en wat een mieperd :') maar ik snap dat wel, ik vind naar buiten kijken ook leuker als het regent :j
Dank je! :D
Oh, het is echt een dramaqueen hoor. :') Maar goed, het zal beter zijn wanneer ze met slecht weer op onze weide kan lopen. Daar heeft ze een schuilstal en kiest ze zelf of ze het verschrikkelijke Belgisch weer wilt trotseren of niet. :brr: :')

JoSav schreef:
Goed dat je zo met positieve bekrachtiging het aansingelen aanpakt. Dan nog verwacht ik dat het altijd een gevoelig punt blijft. Met Muzanna heb ik het ook altijd rustig gedaan, maar nog steeds gaatje voor gaatje aan beide kanten en tussendoor even wat anders, dan weer een gaatje, etc. Ze blaast zich ook altijd erg op en is altijd zo geweest. Het is extremer geweest, dat wel. Met staartzwiepen en weglopen bijv. Een keer te snel en tja...
Tekes zijn zo lekker duidelijk, he?
Je hebt de smaak wel helemaal te pakken he? :D
Ik doe mijn best. :)) Het zal waarschijnlijk gevoelig blijven, maar Aliaa is dan ook heel gevoelig voor dat soort dingen. Het belangrijkste voor mij is dat zij vertrouwen heeft dat het rustig aan gebeurd. Ik weet dat ze absoluut niet stout is, integendeel, ze is heel eerlijk. Wanneer ze lastig doet, is daar meestal wel een grondige reden voor. Toch voor Aliaa in elk geval. _O- Ik heb er absoluut geen probleem mee om rustig aan te singelen, tussendoor kan ik wat grondwerk doen als opwarming.
Soms vind ik het nog steeds moeilijk om te luisteren naar wat Aliaa mij probeert duidelijk te maken, alsof ik oogkleppen op heb. Maar dan kan ik steeds op Aliaa rekenen, zij zorgt er wel voor dat ik de boodschap begrepen heb. :j :') En als haar signalen te subtiel zijn, dan doet ze er met liefde een schepje bovenop tot haar domme mens het doorheeft. :D Lekker duidelijk inderdaad, maar ik leer ervan houden. <3 Maar zoals je zegt blijft ze enorm eerlijk.

Ik vind Aliaa ook enorm vergevingsgezind, niet op het moment zelf, maar enkele uren later of de volgende dag is zij meestal degene die extra knuffels komt vragen wanneer we ruzie gehad hebben. Ik laat haar dan wat met rust, omdat ik denk dat ze het liever heeft en dan is zij degene die mij de hele tijd opzoekt. <3 Naar mijn moeder toe is ze ook zo ontzettend lief. <3

Aan een anatomische singel heb ik ook al zitten te denken. De singel van mijn engels zadel was ook anatomisch gevormd en met een (strakke) elastiek aan één kant. Mijn westernsingel heeft dat niet. Is ook niet anatomisch gevormd. Als ik merk dat de huidige singel voor veel ongemak blijft zorgen, ga ik zeker uitkijken naar een anatomische, al dan niet met elastiek als dat te vinden is. Voorlopig wacht ik nog wat af, zo heel vaak rij ik nog niet.

Edit: vandaag mocht Aliaa een tweetal uurtjes op onze eigen weide grazen. Dat was feest natuurlijk, want grasjes! *\o/* Ze had geen tijd om zich zorgen te maken over het feit dat ze geen vriendjes heeft op die weide, want er moest gegeten worden natuurlijk. Zelfs toen ik haar kwam halen, had Aliaa geen tijd. _O-
Afbeelding

ieris

Berichten: 1776
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 07:53

Fijn joh, dat ze nu even lekker de wei op kan om haar buikje vol te eten hè.
Die deken is wel fijn hè heb dezelfde ook gehad voor mijn andalusier.
Goed dat je er zo vroeg bij bent, want als ze eenmaal gaan jeuken kom je er bijna niet meer vanaf.

Hier blijkbaar niet een teke singel karakter trek, ze geven er niks om.
Guli is ook super makkelijk met zadel opstappen etc, en bij haar maakt het niet uit welke singel of hoe ik hem vastmaak. Ze heeft nu snachts de antirol singel met birth alarm, geeft ze ook niks om.
En zelfs Matsie die echt over bijna alles een probleem maakt, wat natuurlijk weer helemaal niet typisch akhal-teke eigen is, maakt juist bij uitzondering geen enkel probleem bij het aansingelen, aparte paarden zijn het toch hè!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 08:42

Heerlijk om te zien ja! :D Maar ik durf haar er nog niet te lang opzetten. Ze stond tot nu toe op een klein stukje dat erg kaal gevreten is van de afgelopen maanden. Maar vanaf morgen ben ik 3 dagen thuis en kan ik haar elke dag een uur of 2 daar laten grazen. Afhankelijk van mijn shifts lukt het volgende week misschien ook.
Bij het terugbrengen naar stal viel het me op dat Aliaa op exact dezelfde plekken lastig begon te doen als laatst met de fiets. Aangezien het rustig was op straat, heb ik ervan geprofiteerd om wat grondwerk te doen op die plekken tot ze haar aandacht mooi bij mij had. Dan viel het min of meer mee. :P

De Rambo is een heel fij deken, maar ik vind hem wat trekken/schuren op de borst. :/ Ze heeft nu ook al 2 plekken dat de haren wat beschadigd zijn. Ik heb nog een ander deken liggen, maar die moet ik volgens mij helemaal over haar hoofd trekken. Dat lukte vorig jaar nog niet, maar nu zal het volgens mij wel lukken. En inderdaad ben ik lekker vroeg begonnen. Geen abnormale jeukjes hier. *\o/*

Jij hebt weer de uitzonderingen hoor! :D Grappig hoe er toch veel verschil op kan zitten. :))

Hoe gaat het nu met Guli? Wanneer was zij uitgerekend?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 23:11

Retjethorse schreef:
De Rambo is een heel fij deken, maar ik vind hem wat trekken/schuren op de borst. :/ Ze heeft nu ook al 2 plekken dat de haren wat beschadigd zijn. Ik heb nog een ander deken liggen, maar die moet ik volgens mij helemaal over haar hoofd trekken. Dat lukte vorig jaar nog niet, maar nu zal het volgens mij wel lukken.
Vandaag heb ik het gewaagd om de 'pyjama' over Aliaa heen te trekken. Echt zo'n praktisch deken waarbij je het hele halsstuk over hun hoofd moet trekken en hangt het lijf er ook nog aan vast. Nu moet je weten dat ik ongelooflijk onhandig ben, en zeker in dat soort dingen. _O-
Ik zo goed en zo kwaad als het ging alles bij elkaar gepropt in de hoop Aliaa haar hoofd er in 1x door te steken. Halverwege bleef ik vast zitten met dat stomme deken, met als gevolg dat Aliaa geen steek meer zag met dat deken over haar ogen. :') Gelukkig bleef ze netjes en rustig staan wachten tot ik haar ogen weer vrij had. :D Het was dus gelukt, maar het deken bleek al te klein te zijn. :roll: Uitdoen ging wat vlotter. :))

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 00:08

Ik heb daar in een ver en grijs verleden allemaal trucjes voor geleerd. Zoals: het deken opvouwen tijdens het afnemen, zodat het in een keurig pakketje ligt (praktisch bij opruimen) en dat pakketje kun je heel handig over het hoofd trekken of over de rug leggen, simpelweg uitklappen en hij zit precies goed. Ik denk dat je wel op internet kunt vinden hoe je dat doet :j

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:54

Stille meelezer die zich meldt hier :p Ik had je topic een tijdje terug al gevolgd, even wat uit het oog verloren, maar nu toch terug bijgelezen! Zo'n leuke tocht die je al hebt afgelegd met Aliaa ! :D

Wat wel grappig is, is dat ik veel dingen herken van mijn eigen paardje, die ik nog niet zo lang heb. En dan bedoel ik vooral de "ruzie-momenten" of de momenten waarop je je paard even helemaal niet snapt. Jenara is over het algemeen echt heel dapper en lief en rustig en dan plots met momenten herken ik haar even helemaal niet, als ik er dan werk in stop (zoals jij met het grondwerk) wordt het ook wel weer beter, maar je snapt zo niet echt waar het nu vandaag komt ...

Vraag me af of het dan toch aan de puberale hormonen zou liggen, Jenara is ongeveer dezelfde leeftijd als Aliaa, net 4 geworden, dus het zou best kunnen :p

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 16:18

Ik ben er weer, drukke periode gehad omdat mijn bachelorproef ingediend moest worden, maar het ding is uiteindelijk ingediend, dus hopelijk komt er wat rust terug tot ik examens heb volgende maand. :')

Wat leuk Jenara, welkom terug! :P Grappig dat jij die ruziemomentjes ook herkent! :)) Ik vraag me ook soms af of het de hormonen zijn of niet. Maar ik zal het waarschijnlijk nooit echt zeker weten. _O-

Aliaa doet trouwens nog steeds raar als ik haar op die ene plek wegbreng naar de weide. Ze begint zachtjes te blazen zodra ik op stal vertrek en stopt pas wanneer we de wandelbaan naar de weide in gaan. Waarom? Tja, ik heb nog steeds geen idee. Maar goed, ze springt niet, ze kijkt enkel en plakt aan mij. Ik heb één keer een korte wandeling met haar gedaan, langs een andere route, en daar deed ze het niet. :roll: Morgen hoop ik een grote wandeling te kunnen maken. *\o/*

Gisteren was ik erg verbaasd dat Aliaa niet boos was naar het paard in de weide naast haar wanneer ik haar ging ophalen. Ik dacht 'Yes, eindelijk gaat ze normaal doen!!' tot ze midden in het gangpad stopte om voor diezelfde ruin te staan plassen. :roll: Merries en hun hormonen... :')

Ergens deze week heb ik Aliaa gelongeerd met zadel, wat toch alweer een tijdje geleden was. Ik had ook balkjes gelegd. Ze heeft geen enkel bokje gegeven. :D En de helft van de tijd is ze niet over de balken gestuikeld! +:)+ De andere helft wel helaas. :') Ik denk niet dat ze de jumpingenen van haar vader heeft meegekregen. >;)

Vandaag ben ik trouwens nog eens opgestapt met zadel (jammer genoeg geen beeldmateriaal). Tijdens de voorbereiding was ik erg aan het twijfelen of ik zou opstappen of niet, aangezien de rem het vanaf de grond al niet erg goed deed (zullen misschien de hormonen nog wat zijn). :+ Aliaa had erg weinig aandacht voor mij, alles was interessant, behalve ik. :P Ik ben begonnen met grondwerk, meestal krijg ik haar aandacht op die manier, maar helaas pindakaas vandaag... Dus ik ben gewoon op het krukje gaan staan, heb gevraagd om in te parkeren en toen kantelde het krukje onder mijn voeten vandaan. Gelukkig heb ik een westernzadel en kon ik me nog net op tijd vastgrijpen aan de hoorn, voordat ik de grond op lag. Aliaa keek zelfs niet op of om... _O- De tweede poging was succesvol en ik zat op mijn paard! *\o/* Zoals verwacht was de rem onder het zadel (die normaal het beste werkt) ver te zoeken. De gas daarentegen werkte perfect! +:)+ Het stuur leek 90% van de tijd te werken. Op een bepaald moment wou ik naar rechts, Aliaa wou natuurlijk daar naar links. We zijn links geëindigd. :+ Op het einde van mijn ritje merkte ik mooi hoe de aandacht van de omgeving (paarden die aan het crossen waren in de weide, hinnikende veulens, wandelaars,...) naar mij toe kwam. Eens de aandacht bij mij was, ging het stoppen ook veel beter. Op een goed moment heb ik afgesloten en mocht ze genieten op de weide. <3
Geweldig dier is het toch, ondanks dat ze afgeleid was. Paarden in de weides naast haar die aan het crossen waren, en Aliaa liep gewoon netjes los haar rondje in de bak. :))

Oh en deze week heb ik wat foto's gemaakt van Aliaa in onze weide, hier alvast een preview van the making off... :P De rest volgt later.
Afbeelding

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 08:15

Hahahaha, ik las net je nieuwe update en geloof het of niet, ik ben deze week van mijn opstapkrukje gevallen omdat het van onder mij wegkantelde _O- Ik heb alleen geen zadel momenteel, dus ben gewoon op mijn bek gegaan. Fijn wel dat Aliaa er niet eens op reageerde!

Het is echt grappig dat we beiden in dezelfde fase zitten ongeveerd. Dat van die ene plek waar ze raar doet, herken ik ook enorm, een maand geleden begon Jenara plots raar te doen in 1 hoek van de piste en nu is ze daar nooit meer helemaal gerust.

Vind het leuk om je vooruitgang te volgen!!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 09:02

Vandaag is het exact 1 jaar geleden dat Aliaa bij mij staat, rond deze tijd waren we nog naar stoeterij Argamak aan het rijden denk ik. :D
You're the one I was meant to find

Jenara schreef:
Hahahaha, ik las net je nieuwe update en geloof het of niet, ik ben deze week van mijn opstapkrukje gevallen omdat het van onder mij wegkantelde _O- Ik heb alleen geen zadel momenteel, dus ben gewoon op mijn bek gegaan. Fijn wel dat Aliaa er niet eens op reageerde!

Het is echt grappig dat we beiden in dezelfde fase zitten ongeveerd. Dat van die ene plek waar ze raar doet, herken ik ook enorm, een maand geleden begon Jenara plots raar te doen in 1 hoek van de piste en nu is ze daar nooit meer helemaal gerust.

Vind het leuk om je vooruitgang te volgen!!
Haha, wat een toeval zeg! :D Alleen jammer dat jij dus wel op je bek ging. :(:) Hoe reageerde Jenara erop? :P

Zou het een fase zijn die bij de leeftijd hoort denk je? >;)

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:40

Aww wat leuk!! 1 jaar al :D
Ga je iets vieren? :p

En ja haha, echt bizar toeval :p En Jenara sprong opzij maar meer niet eigenlijk. Mocht daarna gewoon opnieuw proberen zonder dat ze er een probleem van maakte :)

En goh, ik vraag het me ook enorm af. Ik heb wel best veel met jonge sportpaarden gewerkt en daar heb ik zo'n dingen niet mee meegemaakt, dus vraag me af of het ook niet wat typisch is voor eigenwijzere rassen. Nu Jenara bewijst wel regelmatig dat ze superdapper en koel in het hoofd is, dus ik hoop gewoon dat die rare momenten inderdaad een leeftijdsfase zijn :p