[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:25

Loopt ze onregelmatig of miskijk ik me? Alsof ze in draf met een lichte knik in de hals beweegt. Al kan dat ook door de mille bak komen.
Verder mag ze nog wat meer voorwaarts en actiever, ze sloft wel een beetje :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 21:33

Ik denk dat het aan de bak ligt. Die ligt echt heel erg zwaar op dit moment. Ik kon er al amper normaal in stappen. :') Bovendien liggen er ook dikke stenen tussen het zand verstopt. Op de weide loopt ze beter.
Ja, actief lopen is echt een werkpunt waar we volop aan bezig zijn. :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:56

Stenen in het zand? >;)

Ik zou dan eerder op je weide wat oefenen of longeren. Een zware bak is 1 ding, een te zware bak kan schadelijk zijn voor spieren en pezen.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 22:10

Ja, het is echt een slechte bak. :+ Daarom werk ik er amper in als hij zoals nu ligt. In de winter ligt hij beter, hij heeft echt heel veel water nodig.
Onze weide ligt nu ook niet super ideaal, want de konijnen vinden het geweldig om holen te graven sinds ze dat bos afgedaan hebben. Ik doe mijn best om ze toe te maken, maar de grond is nogal hard. _O-

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:54

Oei ik ben altijd zo’n partypooper maar mijn oog startte het filmpje specifiek om de onregelmatigheid te spotten die ik op je galopfilmjes bespeurde. En helaas zie ik dat “tikkie” inderdaad in dit bak filmpje ook. Sorry -O- ik heb me er vd week mijn mond over gesnoerd maar voelde me nu door verakaj haar opmerking uitgenodigd. Had je galop filmpjes toen meerdere malen bekeken maar omdat niemand er over begon dacht ik laat het gaan..

Heb je meer materiaal? Ben ff met haviksogen nu nogmaals het filmpje gestart en ze lijkt van achteren wijdbeens te lopen en van voren dat tikkie incl volledig vastgezette schouder/hals/voorhand partij.

Wat een overheerlijke knuffel foto.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:55

Ps; heb je wel eens hoefschoenen geprobeerd?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:20

Wijdbeens lopen kan perfect voortkomen uit onbalans, voor een jong paard dat nog niet zo lang gereden wordt vind ik dat niet alarmerend. Het is wél iets om in de gaten te houden.
Waarom? Omdat het kan ombuigen naar compenseren. Bijvoorbeeld jij vraagt activiteit achterin maar ze is voorin niet snel genoeg. Ipv sneller te worden en alsnog goed te gaan sporen kunnen ze wijd blijven of zich schuin gaan zetten. Maw, op 3 sporen gaan lopen. Dat heeft gevolgen voor hun lijf, voor jouw houding, voor hun bespiering, passen van het zadel en noem maar op. En dat eruit krijgen, dat is geen lolletje.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:25

Maar op het laatste filmpje doet ze dat al, drie sporen. Check rechts achter maar eens. Filmpje is wel erg onduidelijk hoor :)
Heb nu de stap en draf filmpjes van laatst ook bekeken en kwa halshouding vind ik haar niet rad. Vergeleken 1 van je eerste buitenrit-stap filmpjes.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:35

Ze is nog jong, dit is de 2e les. Dat rechtrichten komt nog wel ;) Ze moeten daar ook stapsgewijs sterker in worden en mits het goed aangepakt wordt kan dat best vlot in de goeie zin evolueren.
De mijne heeft bijna 8 jaar zo gelopen en nu met herscholen pakt hij het enorm goed op. Dus bij een jong paard moet dat zeker lukken.

Een bak met stenen is ook verre van ideaal, idem met een (te) zware bak. Dat motiveert niet om het lichaam correct te gebruiken. Aangezien Aliaa ook gevoelig loopt op kiezels volgens TS kan ik aannemen dat ze dat ook doet op te hard zand en/of een onvoorzien steentje. Kurkdroog zand is immers een beenharde ondergrond. In de duinen val je ook niet op een bedje van pluimen als je eraf toetert.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 05:22

Hannanas schreef:
Oei ik ben altijd zo’n partypooper maar mijn oog startte het filmpje specifiek om de onregelmatigheid te spotten die ik op je galopfilmjes bespeurde. En helaas zie ik dat “tikkie” inderdaad in dit bak filmpje ook. Sorry -O- ik heb me er vd week mijn mond over gesnoerd maar voelde me nu door verakaj haar opmerking uitgenodigd. Had je galop filmpjes toen meerdere malen bekeken maar omdat niemand er over begon dacht ik laat het gaan..

Heb je meer materiaal? Ben ff met haviksogen nu nogmaals het filmpje gestart en ze lijkt van achteren wijdbeens te lopen en van voren dat tikkie incl volledig vastgezette schouder/hals/voorhand partij.

Wat een overheerlijke knuffel foto.
Nee hoor, mag je me zeker zeggen als je iets spot wat niet klopt! Ik zal eens proberen te filmen op de weide, zodat je een beter zicht hebt.

Sowieso staat er nog een bezoek van de zadelpasser en de osteopaat gepland. De zadelpasser moet eerst terug routes doen naar België vanuit Nederland en de osteopaat gingen we voor 3 paarden laten komen. Zal daar al eens achterna gaan.

Hoefschoenen heb ik nog niet geprobeerd, maar zo regelmatig rij ik nog niet. := Ik wil echt goed kunnen testen om te zien of Aliaa geen schuurplekken krijgt ervan die problemen kunnen geven.

En als deze droogte aanhoudt, ga ik kijken of les op mijn weide misschien geen betere optie is dan de bak.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:40

Gelukkig!
Mogelijk is daar ook een effect van op de rem van Aliaa. Heb je het idee dat dat nog veranderd is over het jaar? Zowel in wei als bak als buiten en met longeren?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 15:56

Aliaa is altijd (van zo lang ik haar heb, nu 2 jaar) het type geweest wat ik meer moest aandrijven dan remmen. Ook met longeren of losgooien in de bak, het is altijd bedelen om er wat tempo in te krijgen. :=
Ook tijdens het wandelen aan de hand is ze, soms tot mijn grote frustratie, pokketraag. :')

Op de weide krijg ik haar beter vooruit en op buitenrit normaal ook, hoewel ze nooit de snelste zal worden vrees ik. _O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:27

Aliaa is vandaag 5 jaar geworden! *\o/* En dat hebben we gevierd door er ballonnen op te 'plakken'. :')
Aliaa dacht 'niet weer he...'
Afbeelding

Tja, ze moest er toch echt aan geloven. :+
Afbeelding

Afbeelding

En ja, tot haar schaamte moest ze zo mee op straat. :=
Afbeelding

Op de weide heb ik de ballonnen laten ontploffen, maar daar reageert ze niet op. :') Maar ik schrok wel elke keer hoor, ook al weet je dat het eraan komt. :')

Ik heb haar eens gefilmd op de weide, ik ben benieuwd of jullie iets speciaals zien. Op het einde deed ik de draad naar het gras erachter open, dan was ze opeens wel snel hoor. :roll:

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:25

Ik zie niet echt manken ofz maar vind wel dat ze vanachter stijf loopt .. kan indd wel zijn door jong en nu aan het opleren etc dat ze gewoon effectief spierpijn heeft of dat ze gaat overcompenseren omdat ze nog niet recht loopt dat ze zich ergens vastzet.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:21

Nu nog spierpijn van zondag? Is dat niet wat lang?
Ze loopt kort qua pas. In draf stapt ze niet in voor zover ik kan zien. Kan perfect aan de bodem liggen hoor, zou niet de eerste zijn die voorzichtig loopt op oneffen terrein. Maar ik mis elastiek, vering. Is dat nu omdat ze wat opgejaagd wordt, mogelijk.

Hoe is ze met voeten geven? Gaat dat stijf of heel vlot?

Lynnepinny

Berichten: 2703
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:22

Ik geloof dat het ook karakteristiek kan zijn voor AT's dat ze vlakke gangen kunnen hebben, toch?
Maar ik ben het er mee eens dat ze niet heel actief oogt, ze tilt haar benen niet echt op.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:35

Laat die van mij de kans om show te geven en hij swingt de pan uit. Jaag hem wat op en hij is nog slechter dan een PRE op speed qua imitatie stikmachine.
Galop op een hard zandpad voelt ook heel anders dan op een pas gemaaid grasveld, op boomschors of op een bospad. Dat eerste krijg ik "m absoluut niet rond en onder mijn door gesprongen, bij de andere 3 wel.

Dus de invloed van de bodem mag zeker niet uit het oog verloren worden.

In elk geval komt de regen hier op dit ogenblik heel goed naar beneden dus wie weet gaat het allemaal wel vanzelf goed komen. Ik ga iig regenkledij meenemen voor de les deze namiddag.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:43

Invloed van bodem kan zeker veel effect hebben. Zeker als ze al snel gevoelig loopt.
Ondergrond heeft bij Agan heeeeel erg veel invloed op hoe hij loopt.

Agan loopt in de wei (nu keihard - nou ja, na vandaag zal dat wel anders zijn nu het regent *\%/*) veel stijver dan in de longeerbak (mul zand ondertussen, mooi kniewerk :D , waardoor hij galopperen te zwaar vind)/ de rijbak (die wordt elke dag gesproeid), waar hij lekker veert (met vlakke gang kan dat ook, hoor!).
Elke keer als ik hem tegenwoordig in de wei zie lopen denk ik - wow... wat een reumatisch paard! 15 minuten later in de longeerbak / in de rijbak is daar niets meer van terug te zien. Ook trouwens niet tijdens de wandeling van de wei over het schelpenpad of het asfalt.

Dus laten we hopen dat het met Aliaa ook alleen maar de kwaliteit van de ondergrond is. De filmpjes kan ik op het moment helaas niet afspelen.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:45

Maar eigenlijk moet je nooit naar de “adrenaline gangen” kijken. Veel paarden kunnen er doorheen lopen, wanneer ze showen of opgejut worden of bijv naar de wei kunnen.
Juist in die ontspanning en rust komt er veel naar boven, ook al “kunnen ze wel goed of actief lopen” wat men dan vaak zegt.

Ik vind haar erg kort en stijf, moeizaam.
De vraag is of ze flegmatiek is van nature.
Hoe train je dit? Je hebt dus geen goede bak? Hoe ziet je week er uit. Wat doe je om haar sterker en leniger te maken?

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:47

Kun je evt een vlak stuk weide uitkiezen om wanneer je wilt werken een stuk/hoek af te zetten als roundpen?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 20:18

xLaraaj schreef:
Ik zie niet echt manken ofz maar vind wel dat ze vanachter stijf loopt .. kan indd wel zijn door jong en nu aan het opleren etc dat ze gewoon effectief spierpijn heeft of dat ze gaat overcompenseren omdat ze nog niet recht loopt dat ze zich ergens vastzet.
Spierpijn betwijfel ik. Tussen zondag en gisteren had ze niets meer gedaan. En zo intensief rijden we nu ook weer niet tijdens de les. :')

Varekaj schreef:
Nu nog spierpijn van zondag? Is dat niet wat lang?
Ze loopt kort qua pas. In draf stapt ze niet in voor zover ik kan zien. Kan perfect aan de bodem liggen hoor, zou niet de eerste zijn die voorzichtig loopt op oneffen terrein. Maar ik mis elastiek, vering. Is dat nu omdat ze wat opgejaagd wordt, mogelijk.

Hoe is ze met voeten geven? Gaat dat stijf of heel vlot?
Ze loopt inderdaad kort, maar zo loopt ze vrijwel altijd. Al zolang ik haar heb. Ik heb het altijd gezien als 'geen zin om te lopen', aangezien ze het echt wel kan, op de zeldzame momenten dat ze losgaat.
De weide ligt keihard door de droogte en is inderdaad ook oneffen.

Voeten geven gaat overigens prima. Die geeft ze meestal zelf.

Lynnepinny schreef:
Ik geloof dat het ook karakteristiek kan zijn voor AT's dat ze vlakke gangen kunnen hebben, toch?
Maar ik ben het er mee eens dat ze niet heel actief oogt, ze tilt haar benen niet echt op.
Nee actief is ze meestal niet bij het lopen. :+ Gisteren ook niet, terwijl ze meestal op de weide beter haar best doet. Hoe groter de ruimte om in te lopen, hoe meer ze er ook van kan profiteren om te sloffen, en dat weet ze. :=

zippora schreef:
Invloed van bodem kan zeker veel effect hebben. Zeker als ze al snel gevoelig loopt.
Ondergrond heeft bij Agan heeeeel erg veel invloed op hoe hij loopt.

Agan loopt in de wei (nu keihard - nou ja, na vandaag zal dat wel anders zijn nu het regent *\%/*) veel stijver dan in de longeerbak (mul zand ondertussen, mooi kniewerk :D , waardoor hij galopperen te zwaar vind)/ de rijbak (die wordt elke dag gesproeid), waar hij lekker veert (met vlakke gang kan dat ook, hoor!).
Elke keer als ik hem tegenwoordig in de wei zie lopen denk ik - wow... wat een reumatisch paard! 15 minuten later in de longeerbak / in de rijbak is daar niets meer van terug te zien. Ook trouwens niet tijdens de wandeling van de wei over het schelpenpad of het asfalt.

Dus laten we hopen dat het met Aliaa ook alleen maar de kwaliteit van de ondergrond is. De filmpjes kan ik op het moment helaas niet afspelen.
Dus jij merkt bij Agan ook zoveel verschil? := Heeft hij bijvoorbeeld ook last van gevoelige hoeven oid?

Hannanas schreef:
Maar eigenlijk moet je nooit naar de “adrenaline gangen” kijken. Veel paarden kunnen er doorheen lopen, wanneer ze showen of opgejut worden of bijv naar de wei kunnen.
Juist in die ontspanning en rust komt er veel naar boven, ook al “kunnen ze wel goed of actief lopen” wat men dan vaak zegt.

Ik vind haar erg kort en stijf, moeizaam.
De vraag is of ze flegmatiek is van nature.
Hoe train je dit? Je hebt dus geen goede bak? Hoe ziet je week er uit. Wat doe je om haar sterker en leniger te maken?
Ja, ik vind haar echt flegmatiek van nature. Het is niet dat dit nieuw is voor mij, zo loopt ze vrijwel altijd sinds ze bij mij is, inmiddels al 2 jaar. Met grondwerkles hebben we ook aan de 'vooruit' gewerkt, de ene keer gaat dit beter dan de andere keer.
Ik probeer de sessies echt kort te houden, en te belonen met rust op een moment dat ze het goed doet en effectief actief loopt.

Onze bak ligt zodra het droger wordt vrij slecht ja. Kan je vergelijken met op het strand lopen, alleen met een heleboel stenen erin. Dit is wat ik op nog geen minuut tijd uit de piste gehaald heb:
Afbeelding

In de winter ligt de bak wel beter. De stalhouder sleept ook niet regelmatig.

Ik heb geen vaste 'trainingsweek', ik doe wat op de momenten dat ik daarvoor de tijd heb en de omstandigheden zich ernaar verlenen.
Momenteel doen we niet zoveel, omdat het meeste werk om haar soepeler te maken in de bak gebeurd en die ligt ronduit slecht in deze droogte.

Ik heb nog een stukje gefilmd vandaag in de bak. De bak was nog steeds niet gesleept, maar lag wel natter. Aliaa was ook actiever vandaag en had weinig aanmoediging nodig.
Ik vind haar beter lopen op deze video, maar ik ben het wel met jullie eens dat het soepeler kan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:47

Dit is al een stukje beter :j Ik zou met balkjes werken. Kan je heel veel profijt halen in achterbeengebruik en daarbij dus ook lichaamsgebruik. Er mag meer buiging in de achterbenen. Waarschijnlijk is ze daar perfect toe in staat maar gebruikt ze het gewoon niet. Dat kan je stelselmatig gaan trainen, die elastiek.
Met voeten geven doelde ik eerder op hoe hoog ze ze zelf optrekt. Is dat tot 5cm boven de grond? Of tot 20? Kan ze dat ook 5 seconden of langer aanhouden?

Er ligt op denk ik een kwartier stappen van stal voor jou een heel leuk lang, rechtuit baantje, maar de andere kant op dan je normaal gaat. Eerder richting Moorsel op, mijn weide voorbij. Dat gaat rechtuit en zacht bergop, en is ofwel zachte aarde ofwel boomschors. Best aangename bodem! Je zou daarheen kunnen stappen, in flinke draf paar keer naar boven en in stap naar beneden. Kan je ook in een rustige handgalop of zoals ik het doe, schakelend tussen handgalop, midden/uitgestrekt/handgalop. En dan in rustige stap terug naar stal. Je hoeft er maar 50m straat voor te doen. Groot nadeel: je moet een eind over de paden aan de abdij en die liggen best "scherp" op het moment qua steengruis en steenpuin.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:27

Ik vind haar ook met name haar kont stijf houden. Dus si gewrichten /heup gebied. De delen eronder lijken flexibel genoeg.

Je hebt er al wel eens een osteo bij gehad toch? Hoe is haar achteruit? Kan ze een soepele overgang van achterwaarts naar voorwaarts? Anders kan je dat eens een paar keer tijdens het wandelen aan de hand proberen.
Verder heuveltjes lopen, achteruit over heuveltjes..

En als dat goed gaat goed voorwaarts galopperen :D

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:28

Agan is inderdaad ook altijd gevoelig geweest. Sinds we een aantal jaar bezig zijn met natuurlijk bekappen wordt het wel steeds beter. Hij had daarvoor erg last van platte zolen, dus dan voel je wel elk steentje natuurlijk.
Maar bodemgesteldheid blijft bij hem gewoon enorm van invloed. Hij is heel erg voorzichtig bij harde, gladde en hobbelige bodem - houdt zich dan erg stijf/loopt erg kort, voorzichtig en langzaam.
Erg fijn als het gesneeuwd, gevroren, geijzeld heeft - je weet dat jouw paard zich ten minste niet zal bezeren. Maar op de wei schrikken mensen er dan van. Terwijl de droogte wel een beetje dezelfde grondconditie geeft als met bevroren grond - alleen dan dus door een andere oorzaak.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:48

Ik leef even een beetje onder een steen, maar wil toch even kort reageren.
Ook ik vind haar toch wel kort lopen.
Kan door gevoeligheid komen, natuurlijk. En een combinatie van liever lui dan moe. Maar wel iets om even in de gaten te houden.
Gevoelige zolen/hoeven zijn overigens echt absoluut NIET rastypisch. Tekes zijn erop gemaakt om zich moeiteloos over harde, stenige ondergrond te bewegen.
Vlakke gangen zijn wél rastypisch, maar met veel ruimte in de gangen. De bekende Teke “glide” of slangachtige beweging.

Zie hier ook een voorbeeld van een Teke met de rastypische vlakke gangen én bovendien op harde, moeilijke bodem en ondanks de sneeuw geen overdreven knie actie. Nog steeds vlak, maar met ruimte in de gangen. (En dat ondanks een ernstig ongeluk overigens.)

Nu is jouw merrie flegmatiek te noemen en heeft ze zover ik begrepen heb last van gevoelige zolen. Mijn Teke wil ook wel flegmatisch zijn wanneer ze niet genoeg afwisseling krijgt en gaat dan sloffen, maar de enige periodes dat mijn Teke consequent zo kort liep was toen ze na haar ongeluk door overcompensatie compleet vast zat in de achterhand. Dit is nog een keer gebeurd, nl. vorig jaar na alle ellende bij de HH. Zelfde probleem. Is je merrie helemaal goed bevonden in haar achterhand?
Ik wil daarmee zeker niet zeggen dat het zoiets is, maar dat het wellicht wel fijn is dat uit te sluiten. Heb je er al eens een osteo bij gehad (recent)?
Kan ook gewoon puur zijn jong, flegmatisch dier met gevoelige hoeven dat je echt nog moet helpen haar lijf goed te gebruiken, want liever lui dan moe. Kan dan echt wel zoiets zijn als met Agan, en een vervelende erfenis van de EV. :o

Maar zeker voor een Teke vind ik haar toch wel wat weinig soepel en kort lopen. Reageert ze als je druk geeft met je handen langs haar ruggengraat richting bekken/heupgewricht?
Mijn advies zou zijn, laat haar eens door een osteopaat bekijken als ze daar gevoelig reageert. Je kunt ook kijken hoe ze reageert als je voetjes voor en achter vraagt en tegendruk geeft. Daar moet geen reactie op komen nl. Verder idd balkjes laten lopen, veel overgangen (incl. achteruit) zodat ze haar lijf beter leert gebruiken. :j Kan veel rechtuit, hoeft helemaal niet belastend te zijn voor zo’n jong dier. En buiten op wisselende bodem blijven oefenen en overgangen, overgangen, overgangen. Daarnaast kun je wat fysio, soepelheidsoefeningen met haar doen vanaf de grond (buiging vragen in hals en lijf, rek en strek, zulke dingen...)

Overigens gaat mijn merrie op ijs en andere moeilijke bodem vaak perestuppen. Heel handig, maar wel een gek gezicht. :=