[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 23:14

JoSav schreef:
Hé, AT zijn heel lenig hoor. :=

Muzanna is altijd heel makkelijk geweest, maar wilde echt nog weleens grapjes uithalen hoor. En zelfs nu doet ze dat heel, heel af en toe en een lol dat ze dan heeft. En beteuterd dat ze is als ik niet achter haar aan ga rennen. Dan komt ze snel maar weer terug en echt met zo’n hoofd van “flauw hoor!” :))
Maar die telepathische band die je uiteindelijk echt opbouwt is zó mooi. Dat maakt Tekes echt een slag apart.
Blijkbaar. :=
Hoezo ga jij niet achter Muzanna aanrennen dan? :o Ik hoop ook ooit zo'n band met Aliaa te kunnen opbouwen, zoals jij en Muzanna die hebben.

Vandaag kwamen ze de mesthoop op stal weghalen. Aliaa stond nog op stal en de mesthoop ligt vlak naast de gang waar zij staat. Ik wou haar buiten hebben, zodat ze kon zien wat er aan de hand is (ze stond ook alleen op stal omdat haar 2 buurpaarden al op de weide stonden), en misschien overdrijf ik, maar ik wil geen ongelukken op stal. :+ Iets met overbezorgd zijn enzo. :o
De weide was nog geen optie, na deze koude nachten wil ik haar nog niet zo vroeg op gras. De bak hadden ze nodig om de mesthoop weg te kunnen halen, dus bleef enkel de paddock over, die vlak naast de mesthoop ligt en waar de zware machines moesten passeren. Erg leuk met een paard dat dramatisch gaat doen zodra er iets groter dan een auto passeert. :')
Aliaa was niet blij, echt niet, zo verontwaardigd dat ze was. _O- Op zich was ze kalm, ze was niet paniekerig heen en weer aan het lopen en stond ook niet helemaal achteraan. Ze stond ergens in het midden met haar hals zo hoog mogelijk in de lucht. Ik geloof dat ze minstens een stuk of 50 keer verontwaardigd gehinnikt heeft. :')

Zodra ik klaar was met mijn werk, mocht ze op de weide. Die weide ligt vlak achter de paddock, dus eigenlijk nog steeds erg dicht bij het hele gebeuren. Guess what... Hoofd de grond op en ze heeft geen kik meer gegeven. :roll: Dramaqueen, echt waar... _-:(

En verder ben ik via een stalgenoot te weten gekomen dat mijn moeder Aliaa tot 17u op de weide heeft laten lopen. Ik ben echt boos, want ik ben voorzichtig aan het opbouwen met het weidebeleid. Ik doe zo mijn best om voorzichtig te zijn omtrent de voeding van Aliaa, en dan springt zij er zo laks mee om. Ze geeft bijvoorbeeld ook nog steeds dagelijks wortels, terwijl ze weet dat ik dit niet dagelijks wil. En nu zijn we weer in ruzie geëindigd. Het probleem is dat ik met mijn werk niet 2x per dag zelf kan langsgaan. Enkel bij een nachtshift kan ik dat. En op de stalling waar ik sta, moet je 2x per dag langsgaan als je wilt dat je paard een paardwaardig leven heeft. Het enige wat ze doen is 's ochtends voeren. -O-

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:43

Tekes kunnen ook heel goed theater maken, hoor. :))
En nee, ik ren niet meer achter Muzanna aan. Ik ken dat kunstje inmiddels wel. :evaw:
Volgens mij heb je al een heel aardige band met Aliaa, hoor.

Zou idd blijven oppassen met weidegang met dit weer. :j Better safe than sorry. Wij voeren zelfs helemaal geen wortels e.d.
Voorheen wel met Manari maar daar zijn we van op terug gekomen. Aliaa’s moeder is “gelukkig” in deze streken geboren dus dat biedt haar wel meer bescherming. Dat is natuurlijk geen garantie dus goed dat je voorzichtig bent. Hopelijk kun je je moeder ervan overtuigen voorzichtiger te zijn. Je kunt anders misschien het verhaal van Manari als voorbeeld geven. Die was perfect op gewicht en in de groei en hier geboren en toch ging het ineens mis. Bij een jaarling nota bene. Onderschatten is heel makkelijk.

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:33

Vooral stille meelezer komt even vanonder haar steen: waarom zo “weinig” wei en geen wortels? Hebben zij een ander metabolisme ofzo? :)

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:00

xLaraaj schreef:
Vooral stille meelezer komt even vanonder haar steen: waarom zo “weinig” wei en geen wortels? Hebben zij een ander metabolisme ofzo? :)


Even tot JoSav met een uitgebreide verklaring komt.

AT's zijn een andere soort voeding gewoon die veel soberde is, vooral diegene die vanuit Rusland komen zoals muzana, of degene met bloedlijnen van daar, zoals manari.

Manari is vorig jaar hevig hoefbevangen geweest daardoor.

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:20

Hopelijk vind je het niet erg dat ik je topic even kaap. :=

De gehele fysiologie is ingesteld op een ander klimaat, nl. steppe en woestijn. Het gebied van herkomst is 80% woestijn en verder halfwoestijn met hoge bergketens en enkele rivieren en het grootste zoutmeer (Kaspische Zee) ter wereld.
Rond die zee werden ze traditioneel gefokt en tijdens de 2 à 3 maanden dat er vers gras groeit werden de merries in de bergen geweid om te veulenen. Tegen mei is alles alweer dor.
Hengsten werden traditioneel al duizenden jaren gekluisterd of aan lange touwen gehouden en het voeren volledig gereguleerd met o.a. voerzakken.
Voer bestaande uit luzerne, soms aangevuld met Perzisch klaverhooi, granen (o.a. gerst), meloenschillen, schapenvet, kippenvlees, eieren en een soort plat brood (een beetje het midden tussen naan en tortilla). Dat in streng afgepaste hoeveelheden afhankelijk van het werk dat verlangd werd (bijv. afstanden van 100+ km per dag over meerdere dagen of meerdere races van 6-9 km per dag dat soort dingen).

Zoals hier te zien ten zuiden van de Kopet Dag die Turkmenistan en Iran van elkaar scheidt:


Ook tegenwoordig worden ze nog steeds grotendeels in een dergelijk klimaat gehouden, krijgen eieren en stro-achting ruwvoer etc. Waar ze wel in halfwilde kuddes worden gehouden groeit enkel arm steppegras. Het hooi dat daarvan komt lijkt meer op stro. Mijn paard snapte toen ze hier kwam niet wat hooi was en at enkel stro.
Het metabolisme en de darmflora zijn ingesteld op de omstandigheden daar.
Waarom Arabische paarden dan wel hier vol op de wei kunnen zonder dat daar onnodige risico’s aan vastzitten (ze zijn er wel, Tekes die 24/7 in Europa kunnen, maar het gaat vaak “ineens” toch mis) heeft te maken met het gegeven dat AV hier al generaties lang gefokt worden. Van Tekes is nooit een fokkerijtraditie geweest, ook al zijn ze enorm van invloed geweest op de volbloed- én warmbloedfokkerij hier in Europa. Aan merries was niet te komen en het lijken m.n. de merries die het probleem zijn (mogelijk ivm darmflora). Hengsten doen het relatief beter en het zijn ook de merries die hun darmflora doorgeven aan hun veulens. Ruinen zijn ook wat gevoeliger.
Je ziet dat de autochtone Tekes er minder moeite mee hebben dan de allochtone en de 24/7 groep het beter doet (mits gewicht in de gaten wordt gehouden) dan de overdag buiten groep. Dat zijn echter geen garanties, want het blijven gevoelige paarden.
Ik denk dat HB buiten ouderdom weleens doodsoorzaak nummer 1 kan zijn voor dit ras hier in Europa.

Ter illustratie draai ik de boel even om: de Friezen die massaal naar China gingen gedijden daar slecht en stierven de eerste jaren zelfs bij bosjes. Het ruwvoer (hooi) dat uit Binnenmongolië werd geïmporteerd bleek niet voedzaam genoeg te zijn en de darmen waren niet ingesteld op dit soort ruwvoer goed te verteren, zeker niet in combinatie met het aanvullend voer. De dierenarts die de analyses leidde vergeleek dit hooi met touw qua voedzaamheid.

Steppepaarden kunnen daar wél mee uit de voeten, maar ik heb gezien dat de kruisingen met uitheemse paarden en import het veel moeilijker heeft. Latere generaties niet, maar je zag wel aanpassingen (ze werden bijv. wat kleiner ook)
Bij een dergelijk over duizenden jaren op een geheel ander klimaat en omstandigheden ingesteld paardenras als de AT waarvan de darmflora niet is ingesteld op de rijke grassen (en verpakte ruwvoer) die wij hebben is het oppassen. Met juiste opbouw weet ik dat 24/7 buiten kán, maar het hangt wel van allerlei factoren af.
En als er 1 ding scheef is (type of samenstelling ruwvoer, een ander die stiekem een appeltje hier en een worteltje daar doet en een sneetje brood hier en een snoepje daar, te weinig beweging, etc.) dan kan het ineens alsnog als een kaartenhuis ineen storten. Ik heb teveel ellende met HB gezien hier in Europa en velen die er zelfs over zwijgen omdat het de verkoop mogelijk kan schaden.
Ik pleit liever voor openheid, want als een particulier zo’n paard in pension wil zetten is het belangrijk dat deze weet waar ie aan begint, want veel pensionhouders vinden het overdreven want een paard is een paard en een gezond paard of paard in de groei moet dit sowieso aan kunnen. Tekes zijn anders, zoals je een poolhond ook niet in een tent in de woestijn moet willen houden maar dat met een saluki wel kan.
Wel is het zo dat Tekes met een moeder die hier geboren is minder gevoelig zijn en verdere generaties ook.
Een wetenschappelijke studie zou dat kunnen bevestigen, want ik baseer me nu enkel op observatie en cijfers die ik voor handen heb aan HB en ernst daarvan.
Wat ik overigens ook heb gezien is dat het herstel bizar snel gaat, en veel sneller dan gemiddeld bij andere paarden. Mijn veulen liep binnen een mum van tijd weer buiten en als een tierelier toen de vermoedelijke oorzaak werd aangepakt.
Het herstel ging zelfs zó snel dat men bijna begon te twijfelen aan de diagnose. Maar ook de moeder herstelde veel sneller dan de norm is bij HB. En dat lijkt iets dat bij Tekes vaker het geval is. Ineens acuut en heel heftig en zo weer over.
Als je dan moet vechten om de kaartjes in je kaartenhuis op hun plek te houden omdat anderen het niet serieus nemen dan raad ik idd extra voorzichtigheid aan, ook bij een merrie wiens moeder “hier” geboren is. :j Al die extraatjes hebben ze ook niet nodig en schopt alleen maar de darmen in de war. En dát is een recept voor HB. Want suiker krijgen ze echt wel in gebied van oorsprong (met name in de vorm van zetmeel, maar in balans met de hoeveelheid beweging etc.)

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:01

(Weer) super interessant om te lezen. Ook dat filmpje. Je ziet tog wel die band en dat ze super trots zijn. Grappig om te lezen dat ze dus ook vlees eten :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 17:36

Vandaag ben ik gaan wandelen met Aliaa, onder het zadel, en ik zat weer op een dramaqueen. -O- Volgens mij begint ze te lijden aan Aanstelleritis. Veel gebries, van links naar rechts kijken, stoppen, treuzelen en vervolgens kei hard gaan doorstappen om ver weg te geraken van dat 'enge' ding dat overal leek te zitten... :roll: Zo ken ik haar niet in elk geval. :') Stilstaan kon niet, stoppen wel op vraag, maar wachten tot ze de hulp kreeg om weer te gaan stappen niet. Rechtdoor stappen leek er ook niet in te zitten, het leek wel alsof we dronken waren, want we waggelden van links naar rechts en terug. >;) Ik heb dringend les nodig om Aliaa onder het zadel verder te beleren en goed in te rijden, want zelf heb ik hier niet genoeg ervaring meer voor. Maar door de corona is dat ook geen optie voorlopig.
Een lichtpuntje tijdens onze wandeling: ik wou de galopknop eens testen en deze werkte! *\o/* Dat deed ze dan wel braaf. :') In de bak had ik dit al eerder geprobeerd (puur op stemcommando trouwens, na dit bevestigd te hebben met grondwerk). Toen ging ze enkel sneller draven, maar aanspringen deed ze niet.
Ik had vandaag een groot veld uitgezocht waar we een mooi stuk rechtdoor konden. Ik gaf het commando en we waren meteen weg in galop! Geen bokje, niets crossen, gewoon braaf rechtdoor galopperen! Dat doet ze dan potverdikke wel he, is dat niet erg? :')
Ik kan niet zeggen dat haar galop erg comfortabel was, maar misschien komt dit omdat we beiden een gebrek aan balans hebben onder het zadel. Ook haar draf is niet altijd even comfortabel. :P

Oh, ik ben ook vergeten te melden dat Aliaa geen kik gegeven heeft op het verkeer vandaag, dat is het vermelden ook wel waard. :D

Niet alleen onder het zadel lijdt Aliaa aan Aanstelleritis, maar ook op de grond kan ze er wat van.
Een voorbeeld hiervan is wanneer ik Aliaa van de weide moet halen. Normaal komt ze naar mij toe, maar tegenwoordig moet ik naar haar toe stappen en loopt ze nog net niet weg. En ik zie haar die laatste optie serieus overwegen. :') Mijn moeder moet enkel eens roepen en dan komt ze wel. :') Ik ben niet jaloers hoor, ik ben niet jaloers... :evaw:

En verder ben ik enorm aan het balen omdat onze stal een nieuwe corona maatregel getroffen heeft: je mag namelijk maximum 1 uur per dag aanwezig zijn op stal om de hoogst nodige verzorging te geven aan je paard. En dit is niet haalbaar voor mij. Op 1 uur tijd kan ik niet én mijn stal mesten én hooinetten vullen én werken met Aliaa én mijn weide uitmesten.
Je moet weten dat ik op een 'doe het zelf' stal sta, dus behalve 's ochtends voeren, wordt er niets gedaan. Als ik mijn paard bijvoorbeeld 's middags op de weide wil zetten, ben ik al minstens 10 minuten kwijt. Blijft er nog 50 minuten over om 's avonds al de rest gedaan te krijgen. Ben ik nu zo onredelijk of is dit echt niet menselijk?
Ik snap dat je niet langer op stal moet rondhangen dan nodig is, maar met 1 uur tijd kan ik mijn paard geen paardwaardig leven geven op die stal. :=
Een andere optie is dat ik Aliaa naar onze weide met stal haal, maar dan staat ze eenzaam alleen en dat is ook geen leuke optie... -O- Ik weet niet wat ik moet doen om goed te doen in deze situatie. :n

JoSav schreef:
Tekes kunnen ook heel goed theater maken, hoor. :))
En nee, ik ren niet meer achter Muzanna aan. Ik ken dat kunstje inmiddels wel. :evaw:
Volgens mij heb je al een heel aardige band met Aliaa, hoor.

Zou idd blijven oppassen met weidegang met dit weer. :j Better safe than sorry. Wij voeren zelfs helemaal geen wortels e.d.
Voorheen wel met Manari maar daar zijn we van op terug gekomen. Aliaa’s moeder is “gelukkig” in deze streken geboren dus dat biedt haar wel meer bescherming. Dat is natuurlijk geen garantie dus goed dat je voorzichtig bent. Hopelijk kun je je moeder ervan overtuigen voorzichtiger te zijn. Je kunt anders misschien het verhaal van Manari als voorbeeld geven. Die was perfect op gewicht en in de groei en hier geboren en toch ging het ineens mis. Bij een jaarling nota bene. Onderschatten is heel makkelijk.
Dat theater maken heb ik vandaag ook gemerkt. :') Ik heb geen flauw idee wat Aliaa haar probleem is, maar bij mij gaat ze drama maken terwijl ik van mijn moeder hoor dat ze poeslief is. :+

Als ik een Teke zoals Muzanna had, had ik al lang problemen gehad, daar ben ik zeker van. := Maar mijn moeder luistert niet naar mij, heeft ze nooit gedaan en dat zal ze nu ook niet doen. Die doet gewoon haar eigen zin. -O-
Het verhaal van jouw paarden heb ik al gedaan. Haar enige reactie is dat ze bij Stoeterij Argamak 24/7 op gras staan en het daar geen probleem is, dus waarom bij ons dan wel?
Ik probeer Aliaa zoveel mogelijk te laten werken, maar ook dit wordt niet makkelijker met de Corona maatregels en een bak die veel weg heeft van een zandbak. Die ligt er zo slecht bij op dit moment...

En jij mag mijn topic kapen hoor, ik vind het altijd interessant wat jij te zeggen hebt. :D

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:23

Ach, had ze zo’n dag? Manari had daar ook al last van, maar Muzanna was juist een engel (maar dat is ze tegenwoordig meestal).

Misschien hengstigheid?
Vertel je moeder maar dat 24/7 buiten heel wat anders is dan enkel overdag buiten. En dan heb je ook nog de factor hoe gestresst is het gras? Paarden eten verhoudingsgewijs minder wanneer ze 24/7 in het land staan dan enkel gedurende de dag. Paarden worden van overdag of enkele uren maar weidegang gulziger.
Als je je echt zorgen maakt kun je ook een graasmasker overwegen. Ik heb net twee nieuwe (300 euro, ouch) besteld en kan tzt wel mijn ervaringen delen? Ik heb ze specifiek gekocht omdat ze getest zijn op allerhande zaken, waaronder tandschade. :j De huidige die ik heb geven tandschade omdat Muzanna zo gulzig is en dat vind ik echt zonde. Dat wil ik voor Manari voorkomen en hoop dat het bij Muzanna gaat herstellen nu.

Wij hebben blokken van max 2 uur ivm het virus, maar is een kleinschalige stal en niet iedereen komt dagelijks zoals wij. Hier ook doe het zelf trouwens en dan heb je 2 uur voor 2 paarden soms hard nodig. Gelukkig worden ze wel binnen en buiten gezet.

Overigens heeft Muzanna ook zo’n periode gehad met buitenrijden. Was uittesten van mijn leiderschap. Aan de hand bleef ze heel makkelijk, maar onder zadel heeft ze ook een periode gehad dat ze ging stilstaan en draaien en snuiven of juist als een malle hard stappen en dan idd de galop perfect braaf. Tekes zijn gemaakt op het rennen dus bij mij was het verveling en frustratie (zelfde rondje, zelfde gangetje) en dus uittesten. Consequent oefenen en heel hard belonen als ze het goed doet. Ik vroeg haar dan vaak wat dingen die ze moeilijk vond en belonen met naar huis gaan als ze braaf was of stukje lekker hard en vooraf bepalen “als je braaf bent tot daar en daar dan gaan we weer terug.” Zo heb ik het eruit gekregen. Maar was echt een periode toen ze jong was, maar wel al zeker genoeg qua beleren dat ze meer praatjes kreeg.

Wel balen zeg dat je nu zo moet kiezen tussen wat wel en niet kan in een uur. Het is vervelend, wel. Het zijn aparte tijden.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 21:43

JoSav schreef:
Ach, had ze zo’n dag? Manari had daar ook al last van, maar Muzanna was juist een engel (maar dat is ze tegenwoordig meestal).

Misschien hengstigheid?
Vertel je moeder maar dat 24/7 buiten heel wat anders is dan enkel overdag buiten. En dan heb je ook nog de factor hoe gestresst is het gras? Paarden eten verhoudingsgewijs minder wanneer ze 24/7 in het land staan dan enkel gedurende de dag. Paarden worden van overdag of enkele uren maar weidegang gulziger.
Als je je echt zorgen maakt kun je ook een graasmasker overwegen. Ik heb net twee nieuwe (300 euro, ouch) besteld en kan tzt wel mijn ervaringen delen? Ik heb ze specifiek gekocht omdat ze getest zijn op allerhande zaken, waaronder tandschade. :j De huidige die ik heb geven tandschade omdat Muzanna zo gulzig is en dat vind ik echt zonde. Dat wil ik voor Manari voorkomen en hoop dat het bij Muzanna gaat herstellen nu.

Wij hebben blokken van max 2 uur ivm het virus, maar is een kleinschalige stal en niet iedereen komt dagelijks zoals wij. Hier ook doe het zelf trouwens en dan heb je 2 uur voor 2 paarden soms hard nodig. Gelukkig worden ze wel binnen en buiten gezet.

Overigens heeft Muzanna ook zo’n periode gehad met buitenrijden. Was uittesten van mijn leiderschap. Aan de hand bleef ze heel makkelijk, maar onder zadel heeft ze ook een periode gehad dat ze ging stilstaan en draaien en snuiven of juist als een malle hard stappen en dan idd de galop perfect braaf. Tekes zijn gemaakt op het rennen dus bij mij was het verveling en frustratie (zelfde rondje, zelfde gangetje) en dus uittesten. Consequent oefenen en heel hard belonen als ze het goed doet. Ik vroeg haar dan vaak wat dingen die ze moeilijk vond en belonen met naar huis gaan als ze braaf was of stukje lekker hard en vooraf bepalen “als je braaf bent tot daar en daar dan gaan we weer terug.” Zo heb ik het eruit gekregen. Maar was echt een periode toen ze jong was, maar wel al zeker genoeg qua beleren dat ze meer praatjes kreeg.

Wel balen zeg dat je nu zo moet kiezen tussen wat wel en niet kan in een uur. Het is vervelend, wel. Het zijn aparte tijden.
Een dag? Maak er al maar een week van. :') Eigenlijk doet ze al raar sinds het zonnetje eindelijk begon te schijnen, dus misschien zijn het wel de lentekriebels die bovenkomen. :') Hengstigheid heeft ze een week of max 2 weken geleden gehad, dat is inmiddels alweer over. :P

Ze zal me waarschijnlijk idd aan het uittesten zijn, samen met lente in het bolletje denk ik. :') Misschien wacht ik beter met rijden/wandelen onder het zadel tot ik begeleiding gevonden heb. Ik voel me te onzeker, niet dat ik bang ben ofzo (want ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld op Aliaa), maar ik heb hier gewoon geen ervaring mee en dan wordt ik onzeker omdat ik niet weet of ik goed of slecht bezig ben. :+
Of niet opgeven, doorbijten en consequent oefenen en belonen zoals jij zegt... :')

Mijn moeder is het nog steeds niet met mij eens en zal het ook niet eens worden vrees ik... Ik wil het onderwerp niet teveel aanhalen, want het wordt sowieso knallende ruzie.
Een graasmasker zou een oplossing kunnen bieden, maar ik vrees dat Aliaa daar echt schuurplekjes van gaat krijgen. En kale plekken zijn op zich geen probleem, maar het gaan sowieso wondjes worden. := Heeft Muzanna daar trouwens geen last van?
Wel balen dat ze tandschade opgelopen heeft zeg! :oo Zoiets wil je liever niet en voorkomen is beter dan genezen! Ik ben benieuwd naar je ervaring naar het nieuwe masker dat je besteld hebt, je ervaringen zijn altijd welkom. :D

Twee uur is eigenlijk ook niet zoveel met twee paarden nee. := Op een vrije dag ben ik makkelijk 4 uur op stal te vinden, en dan ben ik niet de hele tijd met Aliaa bezig. :')
Binnen-/buitenzetten doen ze niet bij ons, enkel uitzonderlijk als je eens niet kan.

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:16

Als het zo’n strijd is kan ik me dat voorstellen. Toch blijkt uit studies dat de opname en suikerspiegel veel gematigder is bij 24/7 in het land. Dus ja, overdag in het land kan onder omstandigheden gevaarlijker, zelfs veel gevaarlijker zijn. -O- Ik heb Muzanna overigens na haar eerste HB uiteindelijk gewoon 24/7 in het land gehad. Dat ging zelfs zo goed dat ik ervan baalde dat het najaar kwam en ze in de nacht weer op stal zou moeten. Immers, in het land bepaalde ik wat en of ze wat kreeg bijgevoerd, op stal bemoeiden anderen zich daarmee. En dan schoof ze dus weer naar die onzichtbare gevarenzone. -O-

Ik kan me voorstellen dat je onzeker wordt van dat gedrag. Zeker omdat je haar zelf (onder begeleiding) beleert.

Wat betreft schuurplekjes: ja, Muzanna kreeg zelfs vreselijke open wonden. Ik vond het verschrikkelijk. In de weer geweest met tapes en smeerseltjes en uiteindelijk heeft ze eelt gekweekt. Maar vanwege de tandschade keek ik rond naar een alternatief. Ik hoop dat het nieuwe masker uitkomst gaat bieden. Het is ook speciaal voor paarden met een gevoelige huid dus ik ben benieuwd. Ik zal je op de hoogte houden. :)

Zeker als je gaat buitenrijden kun je zo een hele middag weg zijn. Het is jammer, maar gezien de ernst van deze pandemie snap ik het goed. We willen geen Spaanse Griep taferelen...

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 22:10

Aliaa was de laatste dagen 'stout'. Stout is misschien het verkeerde woord, want als ik Aliaa vergelijk met sommige paarden van stalgenoten... :D Ze was eerder ondeugend. Vooral bij mij, maar af en toe ook bij mijn moeder. }> Maar ze begint stilletjes aan te ontdooien! *\o/* Eerst verdween het ondeugende gedrag, maar ze bleef afstandelijker naar mij toe. En sinds gisteren begint ze terug open te worden. Vanavond is ze uit zichzelf naar mij toe gekomen op de weide... _/-\o_ Een heuse sprong voorwaarts dus. :')
Ik weet niet exact wat het keerpunt geweest is. Haar slechte gedrag ben ik strenger gaan corrigeren, goed gedrag heb ik overdreven beloond en verder ben ik me zelf ook afstandelijker gaan gedragen naar haar toe.

Verder houden wij ons goed aan de voorschriften voor de quarantaine, misschien iets te goed zelfs! Aliaa komt niet zonder bescherming buiten. Zo baasje, zo paard? Ik zie de gelijkenis anders wel. :j
Afbeelding

Ik mankeer wel mijn handschoenen en schort nog op de foto. :')
Afbeelding

Jammer genoeg is het echt wel nodig om Aliaa goed in te pakken. -O-
Afbeelding

En ik kreeg nog 2 foto's doorgestuurd van de fokker van Naranja. Jammer genoeg kunnen we daar niet meer heen, en hopelijk krijgen we haar nog op tijd naar huis door de corona. := Naranja amuseert zich anders wel zonder mij. :))
Afbeelding

Ik denk dat ik reining moet gaan doen met haar. :D
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:48

Held! +:)+

Enne, klinkt als een echte Teke. :Y) Dus dan moet je Teke vriendelijke oplossingen bedenken. En Teke stout is niet stout zoals andere paarden stout zijn idd. Dat zie ik zelfs bij ons kleintje, waarvan ik soms vergeet dat die nog 2 moet worden. (Al kunnen ze wel uiteindelijk wel serieus staatsgevaarlijk worden als je hun “stout” op een “normale” manier probeert op te lossen...)

Vervelend zeg dat ze gelijk weer bultjes krijgt. Hier staan ze beide lekker in hun blootje buiten, heerlijk in het zonnetje.
Hopelijk kunnen jullie Naranja tzt gewoon volgens planning gaan halen. Al zijn er natuurlijk ergere dingen zo met deze pandemie.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 17:54

Ik blijf de hele tijd Teke trekjes ontdekken. :D
Haha, wat jij met Manari omschijft heb ik ook met Aliaa. Ik vergeet ook steeds dat die nog 5 jaar moet worden. :=

Die bultjes zijn echt vervelend... Ik zou haar zo graag bolledig dekenloos houden, maar Aliaa denkt daar anders over. _O- Voorlopig staat ze bij ons op de weide en daar zijn wat minder insecten gelukkig.

Het zou geen drama zijn mocht Naranja niet op de voorziene moment opgehaald kan worden, maar ik heb haar toch liefst zo snel mogelijk thuis zodat Aliaa een vriendinnetje heeft. :=

Vandaag was ik mijn hooinet aan het vullen. Aliaa stond aan de rand van de bak, dus ik kon haar in het oog houden. Ik kijk op en zie dat ze aan het schrapen is. Even later kijk ik weer en zag ik Aliaa neerliggen, vlak aan de draad. Ik kreeg bijna iets aan mijn hart... Dat heeft ze nog nooit gedaan, en ik denk altijd het slechtste... :=

Gelukkig wou ze enkel een dutje doen. :Z Afbeelding

Ik had ons ingeschreven voor de gratis online cursus werken aan de hand van DressuurNatuurlijk en vandaag is mijn kaptoom eindelijk toegekomen. *\o/*
Hopelijk kunnen we morgen aan de slag!

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:56

Ha, ik ben er ook mee bezig. Alleen die oefening met op de volte lopen vindt agan dus doodsaai. Was ik al bang voor, maar ja, ik moet ook oefenen :D . Dus hij moet er maar door.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 21:19

zippora schreef:
Ha, ik ben er ook mee bezig. Alleen die oefening met op de volte lopen vindt agan dus doodsaai. Was ik al bang voor, maar ja, ik moet ook oefenen :D . Dus hij moet er maar door.

He, wat leuk dat jullie ook meedoen! :D Ja, ik vrees dat de volte hier ook niet in de smaak zal vallen, maar het zal toch moeten, want Aliaa kan geen deftige bochten nemen zonder naar binnen te vallen. :')
Wij zitten nog maar aan het 1e filmpje. :') Vandaag voor de 2e keer aan de slag gegaan en so far, so good! :D Ik ben echt benieuwd naar de rest.
Door mijn werk is het nog niet eerder gelukt om aan de slag te gaan. De filmpjes gaan vanavond offline, maar ik heb gelukkig mijn voorzorgsmaatregelen genomen zodat we verder kunnen... O:) :D

Aliaa (duh, wie anders...) met ons nieuw speelgoed. :D Ze vond het een interessant ding. :P
Afbeelding

Na een korte sessie werken aan de hand zijn we gaan stappen. Ernaast, want erop mag toch niet meer. Oh en ze hebben mijn galopveld omgeploegd. -O- Ook tijdens het wandelen was Aliaa heel aangenaam.
Geen rare fratsen op de auto's, ze was echt heel relax. Tot op een bepaald punt, om een of andere reden de straat waar ze altijd flipt op verkeer, er een bestelbusje en een tractor elkaar kruisten. :+ Ik had beide al zien aankomen, dus ben ik ruim op voorhand met Aliaa enkele meters een veld in gestapt. Op die manier kan ze rustig kijken en doet ze normaal niets, want er is voldoende afstand. Ze springt opzij, dit durft ze wel eens te doen, maar ze trekt normaal nooit. Vandaag besloot ze om enkele meters te gaan lopen, met als gevolg dat 2 van mijn vingers verbrand zijn. >;) En dat doet pijn. _-:(
Gelukkig bleef ze op de rest van de wandeling wel rustig. Enkel na het 'incident' heb ik haar een aantal keer moeten corrigeren, want ze begon terug te reageren op auto's. Na 2 auto's was het duidelijk dat zulk gedrag een no-go was, en hield ze er ook mee op. :roll:

Ik hoop echt dat ik die angst voor groot verkeer eruit ga krijgen.

En op stal zijn ze aan de lang verwachte dakwerken begonnen. Dit betekent dat de oprit vol bouwmateriaal en bestelbusjes staat en vlak voor de ingang naar de stallen staat een grote container, die bovendien nog eens ingepakt is in plastic. :')
Een ideaal voorwerp dus om schriktraining op te doen. Dus heb ik Aliaa deze ochtend uit stal geplukt, hoefjes uitgekrabd en de laag stof eraf gewreven. En dan op naar de oprit. In de gang was Aliaa al heel erg aan het kijken, want aan het einde van de gang was er licht! :wow: Haar blik was echt zoals die smiley hiervoor. :') Normaal is dat zo'n donker hoekje helemaal achteraan. Haar aandacht ging zo hard uit naar het licht, waardoor ze heel erg verschoot toen ze die container zag staan. Hoofd omhoog, nek erop en ze twijfelde even om achteruit te gaan en de benen te nemen. Dit duurde maar kort, echt 1 seconde ofzo, en toen won de nieuwsgierigheid het van de schok. Vervolgens duikt ze meteen die container in. :')
Op de foto's vond ze de container al lang niet interessant meer, want na een minuut snuffelen, was de interesse ook alweer over en liep ze ernaast, zonder het ding nog een blik waardig te keuren. :roll: En wat was ze verontwaardigd toen ze moest poseren en doen alsof die container interessant was, want dat was ie echt niet meer. Nee, de modder op de grond daarentegen, die was pas écht interessant! _O-
Afbeelding

Afbeelding

Zei ik al dat Aliaa verontwaardigd was?
Afbeelding

Vooruit dan maar, toch nog even snuffelen. :D
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 23:18

Wat vervelend dat ze buiten nog steeds af en toe wil schrikken. Doet ze het ook als anderen met haar op pad gaan bijv. bij je moeder of voert die enkel?

Hahaha, dat van die container. :))
Sterkte met je vingers! Verzorg ze maar eventjes extra. Misschien voorlopig handschoentjes aan?

En alvast succes met jullie cursus!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 05:25

Ja, dat vind ik echt vervelend. :') Verder is het een schat van een paard, maar dat gedrag wil ik er echt uit.
Ik weet niet of ze het ook bij anderen doet. Mijn moeder gaat enkel af en toe naar de weide met haar. Dat is een kleine 10 minuten stappen vanaf stal en een rustigere baan. Daar komt amper groter verkeer dan een auto. Mijn moeder helpt gelukkig ook nog mee qua verzorging haha! :D Maar beweging geven en werken doet ze eigenlijk nooit.

Die vingers overleven het wel. Na een avondje zalf erop heb ik er eigenlijk geen last meer van, dus ze zullen het overleven. :)) Een vinger trekt nog een beetje, dus daar misschien nog zalf opdoen voordat ik naar mijn werk ga. Ik hoop dat ze dat gaan overleven. :')
Handschoenen zijn trouwens geen slecht idee, zei men moeder ook al, maar dat is zo warm. -O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 19:29

Aliaa en ik wensen jullie een fijn Paasweekend! *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:32

Die oortjes <3 _O-

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:30

Wat leuk! :D Fijn Pasen gewenst }:0

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 18:00

xLaraaj schreef:
Die oortjes <3 _O-

Schattig he! <3

Lynnepinny schreef:
Wat leuk! :D Fijn Pasen gewenst }:0

Dank je wel! :D

Aangezien ze momenteel aan het dak in onze stalgang aan het werken zijn, en ik niet wil dat Aliaa van 's ochtends vroeg tot 's avonds erg laat op de weide gaat, logeert ze voorlopig op onze weide.
De verhuis is doorgegaan op een warme dag. Aangezien ik een aantal dingen in orde moest zetten op de weide, had mijn moeder me iets komen brengen om te drinken. En ik kan zeggen dat Aliaa het erg lekker vond... :')
Afbeelding

Nadien was de liefde ook erg groot. :))
Afbeelding

En zo trof ik haar gisteren aan op de weide:
Afbeelding

Manadeluca

Berichten: 1126
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:20

Heerlijk zo op de weide, lieve Alia(a)(n)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 13:05

Ze kan zo heerlijk genieten op de weide... <3 Vooral onze weide is lekker groot, die op stal zijn erg klein. := Het enige wat we nog mankeren op onze weide is een vriendje. -O-

Op 5 minuten van ons huis stonden 2 prachtige bloesembomen. Aangezien we geen fotograaf kunnen laten komen in Coronatijden, moest ik dus zelf foto's maken. :+
Voorlopig nog met halstertouw, maar de kans is groot dat ik dit weekend ga nabewerken. :D
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:31

De kersenbloesem in onze tuin begint al te “sneeuwen” dus je bent net op tijd, denk ik.
Leuke updates weer.
En die paasversiering... :))

xoranlover

Berichten: 6650
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:52

Ik zie potentie voor volgend jaar! I love bloesemshoots! Wat is ze toch ook knap!