[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 18:45

Aliaa is echt heerlijk bezig de laatste weken... Ze veroorzaakt het ene incident na het andere. Gisteren leek ze eindelijk iets beter te draven dan het filmpje dat ik laatst gepost had (nog steeds stijf maar regelmatiger).
En dan ben ik net op mijn werk aangekomen als ik een bericht krijg van een stalgenoot dat Aliaa uitgebroken is uit haar weide. Ze is niet enkel door de draad gelopen, maar ook door houten planken. := Blijkbaar is er een boom omgevallen en op de scheiding tussen haar weide en een andere weide terecht gekomen.
Ze zou zich niet gekwetst hebben volgens de stalgenoot en mijn moeder. Ik ben eens benieuwd morgen... :( Ik baal zo hard dat ik hier niet weg kan.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 11:56

Ik heb vandaag een poging gedaan om Aliaa op diezelfde weide te zetten, maar dat was zoals ik al verwacht had een dikke no-go. :+ Zolang ik in de buurt was, was het redelijk oke. Ze vertrouwde de boel niet, maar graasde wel. Eenmaal ik de stal ging mesten en ze mij niet meer zag, begon ze te lopen.
Ik heb haar maar bij mij gehouden tijdens het mesten. Ze heeft nog nooit zo geduldig staan wachten tot ik klaar was. :')

Nu zijn we onderweg om Naranja en Yerba naar huis te halen. Hebben jullie interesse om die 2 ook te volgen?

Jenara

Berichten: 1569
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:57

Jaa zeker wel! Wordt een gezellig groepje :D
Ben alvast benieuwd hoe ze overeen gaan komen allemaal!

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:00

Ik heb iets gemist! Wie is yerba? Super leuk dat naranja naar huis komt! *\o/*

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 12:19

Sintara schreef:
Ik heb iets gemist! Wie is yerba? Super leuk dat naranja naar huis komt! *\o/*

Blijkbaar wel. :P Yerba is een Criollo uit dezelfde groep als Naranja, en is vrij onverwachts (2 weken geleden) door mijn nonkel gekocht. Dit is ze:
Afbeelding

We zijn voorzichtig bezig om een huis met een stuk grond te kopen, dus als alles goed verloopt, kunnen ze alle 3 hopelijk aan huis komen. Maar dit is dus nog niet zeker. :')

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:54

Gaaf, hoe kom je (je oom) zomaar aan een criollo? Worden toch weinig gefokt?

Ik wil de andere twee ook graag volgen hoor, altiid leuk. Loopt Aliaa al beter?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:05

Als je iets tegen komt met 5000m2 tot 1ha bij, geef eens een gil :') wij zijn dezelfde regio aan het zoeken maar alles is zooooo verdomd snel weg! En de hebben niet bepaald een klein budget...

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 16:12

Varekaj schreef:
Als je iets tegen komt met 5000m2 tot 1ha bij, geef eens een gil :') wij zijn dezelfde regio aan het zoeken maar alles is zooooo verdomd snel weg! En de hebben niet bepaald een klein budget...
Haha ik zal gillen zodra ik mijn stuk heb. :') Maar dat waar ik mee bezig ben, heeft niet te koop gestaan.


Yerba stond nog te koop bij de fokker waar Naranja vandaan komt. Hij is al eens mee op bezoek geweest bij Naranja (pre corona tijden :') ) en heeft Yerba toen ook gezien. Toen stond ze al te koop.

Aliaa loopt regelmatiger ondertussen en lijkt na het uitbreken van gisteren niet slechter te lopen. Ze loopt nog steeds stijf en kort in draf. Bij haar wordt sowieso ook eens bloed geprikt en ik ga de dierenarts naar haar laten kijken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:20

Wij hebben al paar keer achter het net gevist intussen en dat is best frustrerend. Ook omdat wij al bij de bank geweest zijn om ons budget te laten bepalen.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 16:24

Ja dat snap ik! Wij zijn nu ook aan het onderhandelen en er was een overeenkomt over de prijs, maar nu zijn er weer nieuwe dingen naar boven gekomen... Hatelijk en stressvol. :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 16:44

Het laden van Naranja ging wat moeizamer. Yerba stond er tegen alle verwachtingen in sneller in. Maar ze zijn braaf nu. :D
Maar Aliaa was 2 jaar geleden toch de makkelijkste om te laden, ondanks dat zij het laden ook niet gewoon was. :P
Nog een dikke 30 minuten en we zijn thuis.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:58

Oeh daver je de auto nog niet uit over Aliaa haar reactie :D
Mijn 2 dikkertjes staan terug in Meldert, ga morgen een rondje maken.

Of beter gezegd, ik ga proberen dat dagelijks te doen. Dinsdag en woensdag met het fietsje erheen, auto krijgt dan onderhoud.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 17:00

Dan kan je de nieuwe damens eens bewonderen. :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:02

Twijfel nog over de route. Ofwel ga ik naar het stationneke en daar de route van 12km doen, ofwel via kravaalbos de lus doen die aan de kleine deugd langskomt.
Bij de 2e kom ik langs jouw dames, i'bij de 1e ga ik heel de andere kant op.

Jenara

Berichten: 1569
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:06

Mag ik eens foto's komen maken van je trio als ze eenmaal wat rustig staan? :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 23:00

Natuurlijk mag dat! :D Nu staan Naranja en Yerba nog niet zo mooi op dit moment. Ze zijn beide vrij mager, en vuil. :') Maar ze kennen en kunnen nog niet veel, dus er is nog een heleboel werk aan om de basis erop te zetten. := Eerst krijgen ze enkele dagen om te wennen natuurlijk, want het is toch een behoorlijke verandering voor die twee kleuters. :P

De twee Criollo's zijn goed thuis geraakt, maar Naranja zal een pittige dame worden als ik dit zo zie... :D Eerst wou ze absoluut niet op de camionette, en vervolgens wou ze er ook niet meer af. :') Yerba is op dat gebied wat gemoedelijker en kwam makkelijk eraf (maar die stond ook achter Naranja en dus was Naranja er al uit voordat Yerba eraf kon). Eenmaal eraf hebben we hun meteen naar de weide gebracht. Daar werden ze uiteraard begroet door de paarden die buiten stonden (inclusief Aliaa). Aliaa kwam gezellig over de draad heen kijken wat 'haar' mensen met die twee nieuwe paarden deden. :)) Naranja vond dat minder en draaide meteen haar kont er naartoe, ze vergat alleen dat mijn oom met Yerba erachter liep. _O-
Eenmaal in de weide waren die twee nieuwe erg blij met de grasjes. Eerst wat eten en vervolgens ruzie maken met de twee buren, waar Aliaa er eentje van is. Nou ja, Naranja was degene die ruzie maakte, Yerba niet. :') Naranja lijkt Aliaa nummer 2 te worden. Hoe haal ik ze er toch uit... Naranja was erg beschermend tegenover Yerba.
Afbeelding

Zei ik al dat ze beschermend was? :')


Ik had nog wat werk aan de stallen en daarna wou ik foto's maken, maar helaas zat er blijkbaar geen elektriciteit op de draad, wat ons niet gezegd was, en hebben Naranja en Yerba of de buurman de draad tussen die 2 weides kapot gemaakt. Die twee zijn natuurlijk zo klein, dat ze gewoon onder de bovenste draad door gekropen waren, bij het andere paard bij. _O- Was erg gezellig om die uit elkaar te krijgen. Ik was daar samen met een stalgenoot, en mijn tante (die geen ervaring heeft met paarden). Het is me uiteindelijk toch gelukt om ze te pakken te krijgen, terwijl ze langs 2 kanten belaagd werden door boze paarden en ik heb ze naar de bak gebracht.
Aliaa liet ondertussen ook duidelijk uitschijnen dat ze absoluut niet meer op de weide wou blijven. Die is de vallende boom nog niet vergeten en het zal nog een tijdje duren eer dat vertrouwen terug is.

En toen was het tijd om de paarden op stal te zetten. Naranja en Yerba liepen netjes mee, en toen besefte Naranja dat Yerba niet in dezelfde gang gestald stond. _O- DRAMA! Echt Naranja is een dramaqueen. :') Ze konden elkaar wel horen, maar niet zien. Jammer genoeg is de stal naast Naranja al ingenomen door een nieuwe stalgenoot een paar weken geleden. Uiteindelijk komen ze beide in de boxen naast Aliaa te staan, maar die eigenaars moeten eerst nog naar hun andere box verhuizen.
Yerba is veel gemoedelijker qua karakter en behalve wat roepen, is die vrij snel stilgevallen. Naranja daarentegen bleef maar gillen, en bonken tegen de deur. Aliaa stond erbij en keek ernaar, die was poeslief joh. _O-

Morgen poging 2 om foto's te maken. :))

Oh en nu we toch die camionette gehuurd en ter beschikking hadden, was het de ideale moment om Aliaa nog eens te laten oefenen met opladen. Uiteraard moest de hele camionette afgesnuffeld worden maar vervolgens liep ze vrij vlot met mij erop. :D Trots op mijn knollie. <3

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:57

Poehh heftige dame! Daar ga je je handen vol aan krijgen :=

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:07

Hoe groot zijn ze? Want naast aliaa lijken ze heel klein

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 08:26

Lynnepinny schreef:
Poehh heftige dame! Daar ga je je handen vol aan krijgen :=
Daar vrees ik dus ook voor. :') Maar ik hou wel van een uitdaging. :D

Berryz schreef:
Hoe groot zijn ze? Want naast aliaa lijken ze heel klein
Hoe groot ze zijn? Of bedoel je eerder hoe klein ze zijn? :D
Ik geloof niet dat Yerba op dit moment 1m40 haalt. Naranja is al iets groter, maar die is ook een kleine 6 maand ouder dan Yerba. Naranja zal nu ook niet boven 1m45 uitkomen denk ik.
Criollo's zijn laatbloeiers, dus die zullen nog wel een stukje groeien en vooral ook gaan uitzetten in de breedte. Dat gaat al anders tonen. :))

Aliaa was in het begin ook een kleine en fijne dame, maar die is ook al behoorlijk gegroeid. := Het zou me niet verbazen als zij inmiddels rond 1m60 zou zitten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:11

Ik zou ze knijpen als ze zo staan trappen vlakbij de draden := voor je het weet zitten ze erin met hun benen. Misschien in het begin een extra draadje ertussen en de afstand steeds verkleinen?

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:02

Ik zou er ook even een tweede draad tussen zetten. Heb ik met mijn eigen ook gedaan.. En toen de rust er een beetje was bij de rest van de kudde alle draden weggehaald en ook de wei open. Als ze dan van het gras af moesten ging de mijne weer veilig op het eigen stuk met dubbele draad en na dat een paar dagen te hebben gedaan ging ze er permanent bij. Dat werkte heel goed. Er is helemaal niet gejaagd of raak getrapt op deze manier

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 14:50

Dat was vooral gisteren. Vandaag ging het veel beter. Naranja heeft niet meer gebokt. Ze heeft wel een paar keer kennis gemaakt met de elektriciteit. :D
In het begin was Naranja echt druk in de weide en joeg ze Yerba weg van de andere paarden, maar na een half uurtje keerde de rust terug. :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 22:36

Vandaag heb ik Aliaa nog eens uit de weide geplukt voor een sessie grondwerk. De afgelopen dagen heb ik erg weinig met haar gedaan, deels omdat ze slecht liep, maar ook omdat ik er echt de tijd niet voor had. Ondertussen begint alles wat meer tot rust te komen.
Aliaa was erg blij met de aandacht, want ja, die kreeg ze absoluut niet meer he. :roll: Volgens mij is ze erg jaloers. :))
Ik had 2 mogelijke scenario's in gedachten bij de komst van de Criollo's: ofwel gaat Aliaa zich uitsloven en erg lief zijn, ofwel boos. Gelukkig voor mij koos ze voor het uitsloven. :)) Vandaag dus ook met het grondwerk, ik moest het maar denken, of ze deed het al. Het is ook lang geleden dat ik nog zo'n mooie jambette gekregen heb. :P
Jammer genoeg hadden we beide erg veel last van de vliegen, dus gaven we het al snel op. :')

Daarna was het tijd om Naranja even mee te nemen. Die plakt heel erg aan Yerba. Zolang Yerba in haar buurt is, is er geen probleem en kan ik alles met Naranja. Maar als Yerba wat verder weg is, dan vergeet Naranja dat ik er ook nog ben. Dat resulteert is geen respect voor de ruimte en niet kijken waar ze loopt. Daar hebben we vandaag dus kort aan gewerkt, nou ja, zolang als nodig was om haar focus terug wat bij mij te krijgen.
Yerba blijft er allemaal erg cool onder en maakt er niet zoveel van wanneer Naranja verder weg is. _O- Naranja daarentegen is een dramaqueen. Zodra ze het beu is, gaat die dus echt steigeren. >;)

Er is nog veel werk aan een goede basis, maar daar gaan we rustig mee aan de slag!

Voor wie wilt, ik heb alvast een fototopic aangemaakt om de dames voor te stellen op bokt: Uitbreiding van mijn collectie zeldzame rassen

Nu is de titel van dit volgtopic trouwens niet meer van toepassing, ik moet eens op zoek naar een beter passende titel. :')

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:52

Ik heb helaas heel weinig tijd om te reageren maar wil wel ff dit kwijt: beterschap voor Aliaa en heel veel geluk met jullie nieuwe aanwinst(en)! *\o/*

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 17:57

JoSav schreef:
Ik heb helaas heel weinig tijd om te reageren maar wil wel ff dit kwijt: beterschap voor Aliaa en heel veel geluk met jullie nieuwe aanwinst(en)! *\o/*
Maakt niet uit toch? :D Als je het zo druk hebt, vliegen de dagen tot Muzanna gescand kan worden vast voorbij voor je het weet! :D Of dat hoop ik toch voor je, want wachten is verschrikkelijk. :=

En dankjewel! <3

Morgen komt de dierenarts om de Criollo's na te kijken en eens bloed te prikken. Ik ga hem ook vragen om naar Aliaa te kijken en haar bloed ook te controleren.

Deze lieve hoofdjes trof ik deze ochtend aan, wat een rijkdom heb ik toch om zo begroet te kunnen worden... <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grappig ook om het verschil van grootte te zien aan de hand van de hoofdjes die boven de deur uit (proberen te) komen. :')

Aliaa was vandaag erg boos op Naranja. Naranja was zich aan het aanstellen omdat ik haar al op de weide gezet had terwijl Yerba nog binnen stond. Aliaa stond ook al op de weide en die houdt gewoon niet van die drukte naast haar. :')
Verder begint Yerba al wat losser te komen en zocht ze mij vandaag zelf op om een knuffel te krijgen. En Naranja wilt haar vitaminekorrels niet opeten. -O-