Ervaringen gevraagd: Succes zonder paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 18:30

Lughnassadh schreef:
Ik zou deze gedachte dus laten voor wat het is en de mogelijkheid gewoon open laten. Je weet nooit hoe het gaat lopen en wat er in de toekomst allemaal mogelijk is.


Daar heb je zeker gelijk in. Ik ben het type dat graag mijn toekomst al helemaal heeft uitgestippeld, maar dat gaat eenvoudigweg niet :')
Wie weet is het inderdaad ooit mogelijk (ik heb al vaak zat overzichten gemaakt met welke kosten en hoeveel tijd het zou kosten. Achja, lekker dromen!)
Als je slim met geld bent, zou het kunnen. En ik heb een vriend die me er sowieso in zou steunen en zelf ook altijd alles leuk vind. Toen hij een keer mee ging naar Stitch was ging hij met hem aan het wandelen, terwijl ik stal en paddock deed. Toen ik klaar was zag ik ineens dat hij met Stitch rondjes aan het rennen was in de rijbak. Ze hadden dikke pret samen (zo schattig!)
Dus ja, zeg nooit nooit.
Het grootste probleem is dat ik al teveel nare verhalen gehoord heb. Eigenaar die geblesseerd is en vervolgens 2 jaar niet kan rijden. Of paarden die plotseling ziek of geblesseerd raken (zelfs bij super lieve en kundige eigenaren).
De angst dat het mis zou gaan zou me tegenhouden. Ik wil niet het risico lopen dat mijn uitlaadklep ineens in mijn grootste zorg veranderd.

Voor nu blijf ik gewoon rustig rondkijken en ondertussen ga ik mijn stinkende best doen in de lessen!

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:40

Ik heb altijd verzorgpaarden gehad van anderen, maar dat voelde alsof ze van mij waren. Dit waren hele goede dieren met potentie. Hier heb ik veel van geleerd dus zo bleef ik mezelf uitdagen. De basis lag bij buitenritten maken en binden met het paard.
Uiteindelijk was ik het HE-LE-MAAL zat om me te binden aan een dier en vervolgens heeft de eigenaar tot tweemaal toe (verschillende eigenaren) het paard bij me weggegrist en na 4 jaar bedankt voor al mn moeite.
Ik was er klaar me om elke keer zo op mijn hart getrapt te worden.

Ik heb toen, tijdens mijn studie, een veulen gekocht van 11 maanden oud en in de opfok gezet. Ik was er elke week en soms vaker.
In de tussentijd paard verhuist, ikzelf gaan samenwonen, afgestudeerd, bedrijf opgezet en carriere gemaakt.
Inmiddels is paardlief 4 en hebben we gisteren ons eerste buitenritje gestapt!

Een veulen hoeft niet duur te zijn, ik kon het ook gewoon betalen en heb ook gewoon een partner.
Een bedrijf runnen kost nog veel meer tijd en zelfs dat lukt. Allene van de winter zal ik wat meer concessies moeten doen in verband met het vroege donker.
Even kijken hoe dat loopt anders stop ik gewoon twee dagen in de week eerder met werken.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:45

Ja, dat kan. Ik heb zelf weliswaar al een hele tijd eigen paarden maar daarvoor en daarnaast ook vele paarden voor derden gereden, oa op Z dressuur niveau.
Inmiddels heb ik meiden op stal die hier de kans krijgen om te rijden en op termijn te starten. Met goede paarden, veel begeleiding en alles wat ze maar nodig hebben.

Wat echter in deze sport niet samengaat is 2/3 keer per week tijd willen maken en toch hoog in de sport willen. Tenzij je dik wil betalen voor een goed paard dat voor je opgeleid en getraind word misschien. Maar goede prestaties op hoger niveau vragen aandacht, tijd, discipline en toewijding. Heel veel met je paard bezig zijn, erop of ernaast. Hem door en door kennen, heel hard trainen, lessen etc etc. Kortom 200% inzet en motivatie. Er zijn zeker weten eigenaren die je dan een kans willen geven maar er zijn weinig mensen die zelf het merendeel van de training op zich nemen en jou dan een rondje laten rijden op wedstrijd....

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 18:53

@RoyceMach
Begrijpelijk dat je er klaar mee was! Afscheid nemen is vreselijk. Ik heb ook vreselijk moeten huilen toen mijn verzorgpony (voor Stitch) die ik een jaar lang had verzorgd, werd verkocht.
Gaaf dat je nu je eigen paard hebt!

@0000
Heel veel tijd er in stoppen is inderdaad belangrijk om echt goed te worden. 'Kilometers maken' noemden wij dat vroeger xD
Maar voordat je ergens veel tijd in kunt steken, moet je wel iets hebben om veel tijd in te steken :p

(Later toegevoegd) Ik ben trouwens niet in de illusie dat ik al een paard kan trainen. Dus ik zal in dat opzicht weinig voor de eigenaar kunnen betekenen. Maar ik kan wel een betrouwbare, serieuze bijrijder zijn voor wie te weinig tijd heeft voor haar paard.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:02

Je bent echt net zoals ik haha.

Heb jaren paarden gereden. Had zelf niet echt veel met concours vroeger, ook niet de kans om evt te gaan.
Nu heb ik een super toffe knol onder mijn kont die Z1 geklasseerd was, L gesprongen heeft en jachten gelopen heeft.

We zijn net begonnen met concoursen, en dat is erg leuk, we zitten nu dus op B+4. Met hem eigenlijk geen doel. Eens L gestart hebben en meedoen met Hunter equitation, en af en toe een oefencross, daar word ik happy van.

Het voornaamste probleem is hier het vervoer. Al krijg ik met mijn instructie meer mogelijkheden tot.

Gewoon doorgaan, en jezelf blijven verbeteren, mensen gaan dat zien en kunnen wel eens vragen of jij misschien eens een paardje van ze wil proberen etc.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Ervaringen gevraagd: Succes zonder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:10

Net alleen veel rijden, maar ook clinics kunnen je helpen. Investeren in je rijkunsten!
Veel kijken naar de lessen van anderen en zorgen dat je klaar staat om te helpen. Vragen of je een dagje mee mag helpen op stallen, goed voor je contacten en ervaring

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:17

Schoentje hier op bokt rijdt ook voor een stal en heeft volgens mij ook geen eigen paard :j

Je moet geluk hebben met een bijrijdpaard dat je zou mogen uitbrengen en verder kost het gewoon echt tijd en geld. Connecties en veel energie steken in jezelf verbeteren en laten zien! Succes met je verzorgpaard :j

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:39

Het kan absoluut, daar zijn wel wat voorbeelden van welke nu in het A kader van Nederland rijden.

Maar of jij de tijd en de effort kunt opbrengen om zo hard te werken met een studie en een vriend...........daar zit mijn vraagteken. Ik moet eerlijk zeggen, als je verder in de paarden wil en je partner is geen paardenvriend, dan beperkt dat je in je mogelijkheden.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 13:58

Coca2018 schreef:
Maar of jij de tijd en de effort kunt opbrengen om zo hard te werken met een studie en een vriend...........daar zit mijn vraagteken. Ik moet eerlijk zeggen, als je verder in de paarden wil en je partner is geen paardenvriend, dan beperkt dat je in je mogelijkheden.

Daar sta ik zelf ook heel realistisch in hoor!
Het moet niet ten koste gaan van school of later van mijn gezinsleven.
Maar dat hoeft niet te betekenen dat er geen mogelijkheden meer zijn.
Bovendien: 'hogerop' komen is een ruim begrip. Ik hoef geen grandprix te gaan rijden. Ik zou het gewoon heel gaaf vinden om mezelf te verbeteren, zowel dressuur als springen en te blíjven verbeteren.
Wedstrijden is voor nu ook geen must. Al vind ik een bijrijdpaard waar ik veel van kan leren, dan ben ik al super happy. Wedstrijden is ook meer geschikt voor wanneer ik straks een baan heb :)