Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pas herstelde blessure paard kopen

 
Profiel   

Alleen recreatief is geen volledig herstel, alleen recreatief is feitelijk dat het paard is afgekeurd maar dat je er nog wel iets mee kan buiten alleen grasmaaien. Het zal door geen enkele verkoopkeuring heen komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 08:21 



 
Profiel   

Mijn eerste gedachte was max €500. Alleen omdat je al een band hebt met dit dier. Niet echt bruikbaar, geen papier en te klein voor het type dus geen fokwaarde.

Maar als jij haar lief, leuk en mooi vind en het onderhoud kan betalen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 08:25 



 
Profiel   

Een etentje met de huidige eigenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 08:27 



 
Profiel   

Ik zeg ook maximaal €500 en dan is dat eigenlijk al veel te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 08:33 



 
Profiel   

Ik denk dat je best eens overlegt met de behandelende DA. Wat wordt er bedoeld met 'liefst op harde bodem'? Is elk zandweggetje een risico of moet je een te zware bak vermijden (wat eigenlijk voor elk paard geldt)? Elk genezen letsel is in principe een zwakke plek, maar heel vaak blijft het bij een éénmalig probleem. Is de oorzaak van de peesblessure gekend? Er is nog een verschil tussen een blessure die voortkomt uit een duidelijke oorzaak of een blessure omdat het paard gewoon zwakke pezen of een ongunstige bouw heeft. Je kan het paard eventueel laten keuren door een andere DA.
Eventueel kan je vragen of het paard een poosje op proef kan komen bij jou. Of afspreken dat je pas beslist over een paar maand wanneer de revalidatie compleet is.
Nu al zeggen dat het paard zo goed als afgeschreven is vind ik wel wat overdreven. Koop je een paard van een onbekende kan die ook een medisch verleden hebben waar je dan niets van weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 08:40 



 
Profiel   

tiwi1969 schreef
Mijn eerste gedachte was max €500. Alleen omdat je al een band hebt met dit dier. Niet echt bruikbaar, geen papier en te klein voor het type dus geen fokwaarde.

Maar als jij haar lief, leuk en mooi vind en het onderhoud kan betalen....

Zoiets denk ik ook. En inderdaad mag de huidige eigenaar blij zijn dat ji aan het paard gehecht bent en het dus wil kopen.Want met zulke beperkingen in het gebruik vindt hij er anders niemand voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 09:06 



 
Profiel   

Heb precies hetzelfde gehad met mijn paard!

Heb er 500 euro voor betaald en moet zeggen dat ik nu al 5 jaar veel plezier heb van hem en we nu zelfs wedstrijdjes zijn gestart. Heb natuurlijk het eerste jaar wel rustig gedaan om alles met rust te genezen en te leren kennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 09:13 



 
Profiel   

roosjuh17 schreef
Ja ik ken het paardje al erg lang. Dus ze heeft voor mij wel emotionele waarde. Maar ik ga mezelf niet in de problemen werken voor haar te kopen.

Dan ook zeker niet doen. Die problemen krijg je er namelijk gratis bij. Ook al zou je de pony voor niets krijgen, reken je onderhoud uit elke maand en kijk of je dit wil betalen voor in het slechtste geval een dier dat alleen op de wei kan staan of zelfs afgemaakt moet worden na een jaar of sneller, na een rare sprong onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 09:17 



 
Profiel   

Klinkt eigenlijk alsof het paard zonder problemen kan grasmaaien maar verder niet.
Symbolisch zou ik de eigenaren mee uit eten nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 09:19 



 
Profiel   

Dit topic past inderdaad beter op PaardenPraat (PP) en daarom verplaats ik het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 09:26 



 
Profiel   

roosjuh17 schreef
Ja ik moet inderdaad ook eerlijk tov mijzelf en mijn man zijn en inderdaad ergens de lijn trekken ivm de prijs. Snap best dat voor niks weg doen niet gaat en dat verlangen ik eigenlijk ook niet. Maar inderdaad ik kan er niet te veel aan uitgeven.


Bedoel je niet teveel aan uitgeven omdat je het paard niet meer waard vindt?...of omdat je niet zoveel te besteden hebt? Als het om het laatste gaat dan zou ik zeker dit paard laten staan, er komen vast nog veel kosten om de hoek kijken.

500 euro vind ik ook de meest schappelijke prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 09:30 



 
Profiel   

Max 500 en voor een paard met zo'n blessure en zichtbare gebreken....is het meer dan genoeg....als het nou nog een goed sportpaard was.... Het is een moeilijke maat, beestje is gewoon een huis tuin keuken paardje wat al niet veel opbrengt als het NIKS mankeert.... Dus van gratis tot 500 en dan is elke euro meer emotionele waarde die je betaalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 09:36 



 
Profiel   

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar staat het paard te koop? Je zegt wel ergens dat de huidige eigenaar er niet meer voor kan zorgen, maar ben jij op hen afgestapt of je m kan kopen, of zijn zij zelf al bezig met verkoop? Dat maakt ook verschil voor de prijs.

Sowieso denk ik dat als ik het zo lees de huidige eigenaar inderdaad blij mag zijn dat jij een fijn huis wil bieden voor (respectloos gezegd) een grasmaaier. Meer dan een symbolische waarde zou de verkoopprijs imo niet moeten zijn. Tegelijkertijd snap ik ook dat het toch wat gek staat om zelf op iemand af te stappen met "he, ik bied jouw paard een goed tehuis, verkoop 'm voor symbolische waarde van € 100,= aan mij". :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 09:39 



 
Profiel   

Als het een harstikke braaf paard is waar je nog heel veel jaren plezier van kan hebben , zou ik daar best wat voor over hebben! Geloof mij ik heb hetzelfde meegemaakt en heb bijna 2000 betaald.. Heb echt mega veel plezier van dit paard..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 09:41 



 
Profiel   

Niks.....

Ik zou mijn paard weg geven met contract als jij hem verkoopt dat ie terug gaat of ingeslapen wordt.
Dit beestje is vrijwel niks waard..... kom je uit op slachtprijs van 200-350€

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 09:49 



 
Profiel   

Juist omdat je er emotioneel bij betrokken bent kan de huidige eigenaar daar misbruik van maken. Het kan 2 kanten op, je kunt geluk hebben en er nog jaren van genieten zonder al te veel problemen, of je hebt het ene probleem na het andere. Een paard welke niet volledig goed is gekeurd om terug aan het werk te gaan maar als recreatief wordt bestempeld is niet volledig hersteld. Op de wei kan het ook goed mis gaan hoor, een keer een gekke bui en een uitglijder in het gras kan dan al voldoende zijn voor zo'n zwakke plek. Probeer het met je verstand te beoordelen en niet met je gevoel. Is moeilijk! Succes met je keuze

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 10:01 



 
Profiel   

ook ik ben van mening dat dit paardje voor een symbolisch bedrag weg dient te gaan.

ze kunnen hem bij jou nog wat in de gaten houden en weten dat hij in goede handen is. van mijn part maak je een contract met eerste terug koop.

maar meer dan slachtprijs er zeker niet voor geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 11:04 



 
Profiel   

Nee gewoon geen zwaar piste werk of julpings . En niet in een zware bak inderdaad. Maar voorlopig is het nog langzaam opbouwen en voorzichtig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 14:26 



 
Profiel   

Tja, lastig. Los van of je zo'n paard uberhaupt moet willen kopen, denk ik dat je realistisch moet kijken naar de blessure. Het been is nog dik. Waarom is het dik? Is de blessure toch nog aan het sluimeren, is het littekenweefsel, trekt dat nog weg... Op de scan is niks meer te zien, maar het paard mag geen normaal werk meer verrichten? Dat spreekt elkaar nogal tegen, net als dat het been nog dik is maar de scan goed.

Je kunt in mijn ogen nog niet spreken van herstel en zeker niet van volledig herstel. Dat betekent namelijk dat het paard gewoon weer de sport in kan. Dat is bij dit paard niet het geval, het dier is afgekeurd voor de sport en mag alleen nog licht recreatief werk doen. Of dat goed gaat weet je nog niet, want het dier is nog niet eens opgebouwd. Je koopt nu dus eigenlijk een paard waar je niks mee kunt en waarvan je alleen in een glazen bol kunt zien of je er ooit nog wat mee kan en hoe lang alles het gaat houden.

Dat doet wel wat met de waarde. Zou het paard netjes hersteld zijn (geen dik been meer, opbouw is goed gegaan, loopt alweer tijdje recreatie) dan zou je rond de 1500 prima zitten voor een braaf, nog vrij jong paard waar je een klik mee hebt. Op dit moment zou ik er nooit meer dan 500 euro aan uitgeven, en eigenlijk zou een symbolisch bedrag met een contract (terug of inslapen bij verkopen bijvoorbeeld) gepaster zijn.

Je hebt de mogelijkheden qua geld, ervaring en stalling aan huis, dat maakt de keuze makkelijker. Vergeet echter niet dat je er toch een hoop tijd en liefde in gaat stoppen en dat het misschien heel snel weer eindigt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 15:00 



 
Profiel   

Neen. Zoals meerdere malen aangegeven trekt het dikke been niet meer weg. Je mag dat zien als een litteken. Heeft ze verder geen last van. Ze loopt zuiver.
De dierenarts raad enkel zware sport af omdat het kan zijn dat er weer een over belasting kan veroorzaken van die sesam elementen. Maar daar is het paard ook niet voor gebouwd. Dus jumping en zzz dressuur is niet van toepassing.
Wat betreft piste werk kan. Dat zeker maar geen 7/7 zwaar werk in een zware bak. De dierenarts heeft enkel aangeraden enkel nog op geopad of weiland te rijden.
En in het bos. Geen gekke draaien maken od .
Gewoon meer voorzichtig zijn dan met een ander paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 15:19 



 
Profiel   

roosjuh17 schreef
Neen. Zoals meerdere malen aangegeven trekt het dikke been niet meer weg. Je mag dat zien als een litteken. Heeft ze verder geen last van. Ze loopt zuiver.
De dierenarts raad enkel zware sport af omdat het kan zijn dat er weer een over belasting kan veroorzaken van die sesam elementen. Maar daar is het paard ook niet voor gebouwd. Dus jumping en zzz dressuur is niet van toepassing.
Wat betreft piste werk kan. Dat zeker maar geen 7/7 zwaar werk in een zware bak. De dierenarts heeft enkel aangeraden enkel nog op geopad of weiland te rijden.
En in het bos. Geen gekke draaien maken od .
Gewoon meer voorzichtig zijn dan met een ander paard.


Ga je het paard dan 24/7 op stal houden? Want hij kan in de wei ook rare sprongen maken, en als hij dan weer een zware blessure krijgt, kun je die DA kosten betalen of laat je hem dan inslapen. Het gaat niet alleen om het rijden, maar dit paard heeft wel een verhoogd risico op een blessure. Ik zou ook zeggen neem de eigenaren mee uit eten en stel een contract op dat je hem niet doorverkoopt zonder overleg met hun. Zou iets verder naar de toekomst kijken, en vind het verder ook top van je dat je dit paard een fijn huis wil bieden echt waar! Maar denk ook aan jezelf in zo'n situatie, want als je hem eenmaal hebt is het jouw verantwoordelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 15:24 



 
Profiel   

Nou. Dit paard op stal houden is denk ik een groter risico haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 16:07 



 
Profiel   

Het zal op alle vlakken een risico zijn. En dat zal je voor jezelf moeten afwegen, ik kan niet in je portemonnee kijken. Maar je zal het jezelf wel af moeten vragen wat je doet als de blessure terug komt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 16:08 



 
Profiel   

Als de blesure terug komt kan ze gewoon rusten op weide. Zoals gezegd heb ik 2 sport paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 16:26 



 
Profiel   

roosjuh17 schreef
Als de blesure terug komt kan ze gewoon rusten op weide. Zoals gezegd heb ik 2 sport paarden.


Ik zou zeggen betaal ervoor wat het paard jou waard is.
Je hebt de beslissing al genomen om het paard te kopen, ongeacht wat andere ervan vinden.
Is ook helemaal je eigen zaak en verantwoording.

Heel veel succes en de toekomst zal moeten uitwijzen of je er goed aan hebt gedaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-18 16:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen