[VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:29

Ja dat heb ik dus ook! :') Vandaar dat ik zeg, wij zien wel waar we gaan eindigen. Het zal gaandeweg ontdekken zijn wat ons het beste ligt. Sowieso dat Aliaa een andere mening gaat hebben dan ik. :') En ik probeer te luisteren naar mijn paard. :+

Mijn zadel heb ik gelukkig wel al, ik was verliefd op de Freemax western, cow en cognac kleur, en die heb ik nu ook. :D

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:32

Bij het westernrijden, wat ik inmiddels 11 jaar doe, trekt ook niet alles mij aan. Dat ligt aan mijn eigen voorkeuren, maar ook aan het paard.

Mijn vorige paard, mafje, was een kruising tussen een ouderwetse en wat modernere haflinger, een bolletje op pootjes. Die vond trail (apenkooien, met balkjes, een hek, bruggetje etc.) helemaal het einde en had mij daar niet bij nodig. Ze kon op mijn hulpen, maar ook prima zonder mij (dacht ze), haar hoeven daar zetten waar ze moesten zijn. Showmanship, je paard begeleiden aan de hand, vond ze stom. Horsemanship, oefeningen met pionnen, vond ze ook OK. Reining trok ons allebei niet. Buitenrijden was drama: ze wilde niet harder dan stappen, totdat ze een rengalopje deed om de adrenaline eruit te lopen.
Vrijheidsdressuur: niet eens aan begonnen (vonden we stom).

Nu met arabierig typje met haar grote lijf en lange benen kunnen we andere dingen gaan verkennen. Lange ritten trekken me niet zo maar een rit van een kilometer of 25 om mee te beginnen lijkt me OK. Dus gaan we misschien wel eens een kennismakingsklasse endurance starten.
Met mafje heb ik een paar TREC clinics gedaan. Dat leek me ook leuk, maar met een niet-buitenrijdend paard, kan je een van de onderdelen niet doen. Met arabierig typje zou het moeten lukken.
WE lijkt me ook leuk en daar wil ik wel eens een clinic in gaan volgen.
Extreme trail staat ook nog op de planning.

Voor alle bovengenoemde "dingen" moet je paard dressuurmatig gewoon in orde zijn. Daarmee bedoel ik: goed aan de hulpen, fit genoeg, rechtgericht. Of je dan een mooi westernplaatje of dressuurplaatje hebt zal me tot op zekere hoogte worst zijn.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:37

ik rijd dressuur.. heb les van een westernruiter. juist die combinatie maakt dat we dingen anders oplossen, en anders tegen onze problemen aan kijken. dus tja... haal het beste uit alle disciplines zou ik denken

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:41

Hilary schreef:
Mijn Quarter (!) rij ik met een Micklem (met bit) en dressuurzadel, m.n. bosritten en wat bakwerk. We hebben een westernzadel, maar die gebruik ik (te) weinig.
We hebben een TREC en een trail-clinic gereden, maar ook springen en cross (niet te hoog).

Oftewel: ras en optoming bepalen niet per se wat je gaat / wil rijden.


Klopt hoor. Maar ik heb mijn quarter wel echt gekocht voor de western. Ondanks het feit dat ze niet-western bewegingen laat zien :D <3


Afbeelding

Afbeelding

Western optoming staat haar wel vind ik *\o/*

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 25-03-19 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 11:42

:D

Ik heb mijn fjord ook getraind op endurence. We waren tot een kilometer of 12 gekomen (en dan op flink tempo) toen we allebei zoiets hadden van: "Zijn we nog niet thuis" _O- De kilometers daarvoor ging als een malle. Daar zijn we dus ook weer mee gestopt. Ik vind het nog steeds jammer dat ik WE niet eerder hebt ontdekt. Ik denk dat ze dat machtig mooi had gevonden.

Joep is dol op buiten wandelen. Oren erop en gaan. Gister gingen we met de hele kudde, 13 paarden. Hij heeft het eerste half uur lopen dribbelen op kop. Hij heeft een hekel aan achteraan lopen. Na een half uur (halverwege de buitenrit) was hij helemaal gevloerd. _O- En ik heb hem een half uur lang geprobeerd te laten stappen, omdat ik weet dat hij nog niet klaar is voor zo'n enorm stuk draf. Hij heeft de rest van de rit achteraan gesukkeld bij de shetlanders. :') Hij was ook helemaal klam van het zweet. Echt een sukkel is het soms. :x

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:54

Hahaha, mooie verhalen Isabel.

Ik heb gisteren ook gewandeld met arabierig typje. Ze was superbraaf, totdat we op de terugweg langs de jonge haflinger op de hoek moesten. Hij is nog geen jaar en stond alleen in de wei. Dat wisten we, want we waren zijn moeder onderweg tegen gekomen. Hij hoorde arabierig typje aankomen, en ging vol in hinnikmodus: daar is mama weer! Eh, nee ...

Bij arabierig typje ging het vlaggetje erop en luid snorkend vond zij er ook wat van. Nou weet ik inmiddels dat je er dan vooral niet aan moet gaan hangen, dus de weg langs de wei waar klein haflingertje stond hebben we afgelegd met kleine cirkeltjes draaien, 50 meter lang. Toen was haflingertje weer rustig en arabierig typje mocht even grazen om weer tot zichzelf te komen.
Dit alles vond plaats op de openbare weg. Ik ben dan dus druk bezig met arabierig typje begeleiden, terwijl ik ondertussen ook bezig ben met de veiligheid van de andere weggebruikers in het oog houden. Langzaam rijdende auto's zijn daarbij niet zo'n groot probleem. Fietsers die niet kunnen wachten, wel. Die gaan soms vlak langs en da's niet handig met een paard dat even groots en meeslepend (gelukkig niet letterlijk) moet doen.

Het is zo leuk om je paard steeds beter te leren kennen, met alle eigenwijzigheden die erbij horen.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 12:20

Dat vind ik ook heel erg leuk! Je leert heel veel van paarden. En fietsers mogen echt verboden worden. _O-

Het heeft bij mij ook geen zin om druk te geven om hem te laten stoppen. Ik liep een half uur te 'ho, ho, ho, stappen, easy'en. :')

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:05

Wat "leuk" om te lezen dat jij en meerdere hier zitten te dubben tussen dressuur en western. Ik zit in precies hetzelfde schuitje. Vorig jaar een western les gevolgd op een western stal, daarvoor al weg van western en daarna nog meer. Ook voor mij is de moet en de manier waarop in de dressuur vaak niet meer wat ik wil, daardoor ook de laatste jaren erg weinig gereden. Nu ik verhuisd ben naar het plattenland, paarden aan huis heb, geen rijbak heb en het dus voornamelijk buitenrijden word met een spring in het veld nijg ik meer en meer naar een western optoming.
Plezier is voor mij het meest belangrijke nu geworden. En bij plezier hoort ook voor mij het verbeteren van een paard maar ik denk dat ook voor mij dat met een western optoming gaat worden.
Jammer alleen dat ik vorig jaar splinternieuwe QHP laarzen gekocht heb O:)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:10

Ik lees hier toch vaak de misvatting dat western "lekker met een los teugeltje" (buiten) rijden is.

Goed western rijden is, net als goed dressuur rijden, gewoon veel trainen. Paard moet namelijk ook goed aan de hulpen zijn, licht te rijden en in het frame (verzameld) lopen. Dus goed ruggebruik en rechtgerichtheid zijn ook hier belangrijk, tenminste, als je het goed wilt doen.

Er is natuurlijk niets op tegen op met westernoptoming lekker buiten te rijden.

Beetje zonde van je mooie laarzen, maar je kunt ze natuurlijk dragen onder een spijkerbroek als je lekker te paard naar buiten gaat.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 13:28

Oh zo zie ik western echt niet. Het is een onderdeel van western rijden, maar het is ook je paard écht trainen. Maar met andere hulpen; het effect (een gedragen paard) is hetzelfde.

Ik vind het trouwens super leuk om iedereen zijn overpeinzingen te lezen. Ik ben niet alleen. *\%/*

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:02

Maflinger Ook ik zie zo western absoluut niet :D Voor mij is een correct gereden paard compleet los van welke optoming dan ook.
Ik heb al heel lang de overstap willen maken, maar nooit echt aan gedurfd.
Nu ik voornamelijk buiten zal gaan rijden (waar ik dressuur/gymnastiseren ook in mee pak) en mijn huidige dressuurzadel niet optimaal ligt ben ik de knoop voor mijzelf langzaam maar zeker door aan het hakken. Als ik dan toch een nieuw/ander zadel moet dan maar meteen een overstap.
Wat voor mij mee weegt om juist nu ook de overstap te willen maken is omdat mijn merrie nogal een hittepetit is en soms nogal onvoorspelbaar kan reageren, mijn core stability is niet om naar huis te schrijven door een auto ongeluk en een western zadel lijkt mij ook meer steun te geven als ze weer eens opzij vliegt.
Zijn allemaal een beetje banketstaaf smoesjes misschien maar wel een opsomming (met nog meerdere dingen natuurlijk) om mijzelf nu door te laten zetten echt een stap naar het onbekende te gaan maken.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:13

Dan heb ik niets geschreven :D.

Western is zeker een aanrader.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 14:16

@liesje: misschien kan je je nieuwe laarzen verkopen en investeren in een westernzadel <<)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:48

Zaterdag had ik via bokt een fotoshoot met Joep waarbij we aan het werk gingen in liberty. De eerste foto's hebben we al gekregen <3

https://flic.kr/p/2feL4jW]Afbeelding[/url][url=https://flic.kr/p/2feL4jW]Joep

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:08

Gave foto! <3

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:19

Hele mooie foto!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:20

Hoe lief.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:32

Je hebt een beetje raar je foto's erop gezet dus er is er maar één te zien.
Die is wel heel leuk! :))

Een westernzadel is wel stoer maar ik heb een hele goede dressuur en die zit superlekker.
En op een arab vind ik een western vaak zo groot, mijn vorige kon dat echt niet hebben.
Ik heb klassieke dressuur gereden maar nu wil ik overwegend buiten hobbelen.
Eerst nog maar kijken of ik er ooit op kom te zitten. :D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 10:55

Ik zie inderdaad dat ik foto's zei. Maar die heb ik nog niet allemaal. :') Het was laat, he....

Bedankt voor de leuke reacties <3

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 17:06

Inmiddels hebben we het Equiday parcours binnen. Oefenen dus. *\%/* De vriend van mijn moeder is een hele stellage voor ons aan het bouwen (iedereen kent Joep, dus alles moet geoefend worden :+ ), ik heb allerlei atributen gekocht die ik nooit meer ga gebruiken, maar goed, oefenen. O:)

De eerste oefening hebben we met goed gevolg afgesloten: 10 seconden niet eten. Dat is easy peasy aldus Joep, want eten hoeft hij toch niet perse. Heb ik weer geluk. ~~}>

Nu de rest nog. Dat is een andere kluif.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 22:57

Schriktraining

Vandaag hebben we geoefend voor Equiday - geen overbodige luxe kan ik vertellen. _O- Hij was heel braaf en eigenlijk deed hij alles. Maar hij reageerde ontzettend heftig op mijn stemming. Veel meer dan anders. In eerste instantie maakte ik mij een klein beetje zorgen over de hoeveelheid mensen in en naast de bak. Daardoor werd hij zenuwachtig en ik pikte zijn stemming weer op. Het was een heel gedoe, maar toen we dat voorbij waren was hij de rust zelve - mits ik mijn vraag rustig bleef stellen. Wat eigenlijk heel logisch is.

Ik hoef helemaal niets te verwachten op Equiday. Als we veilig heen en weer terug komen ben ik helemaal gelukkig. Zelfs als hij niets durft op Equiday zelf. We gaan voor de positieve ervaring en die kan zo positief zijn als mogelijk is. Als we een rondje lopen - helemaal goed. Als we die hele challenge winnen - ook prima. _O-

Tot die tijd: oefenen. En zaterdag as naar Belgie. Man. Wat een weken. Ik ben blij als dat over is. _O-

Afbeelding
Hij pakte mijn stemming, dus rende hij naar de emmer met voer. _O-


Afbeelding
Stiekem wel heel leuk (nee, hij liep niet los op de foto. Later, toen we alleen in de bak waren, riep ik hem en kwam hij dus wel mooi in draf door de scary corridor heen, omdat dat de snelste weg naar mij was. Ik doe gewoon alsof dat op de foto staat. Lang leve photoshop :)F )


Afbeelding
We kunnen het wel!


Afbeelding
Aai, aai


Afbeelding
Ik vind deze foto qua compositie niet eens echt fantastisch. Maar ik vind het echt mooi hoeveel rust wij allebei uitstralen. Als ik dat vergelijk met foto’s van de eerste keer dat we zo’n parcours deden is dat echt bizar.


Afbeelding
Knuffels halen *\%/*


Afbeelding
<3 Hij heeft gewoon manen. MANEN

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:16

Moraal van het verhaal: focus op je paard, niet op iets anders. Dan gaat het helemaal goed komen, hoe dat goed er dan ook mag uit zien.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 23:22

Maflinger_S schreef:
Moraal van het verhaal: focus op je paard, niet op iets anders. Dan gaat het helemaal goed komen, hoe dat goed er dan ook mag uit zien.

Precies <3


Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:43

Lekker bezig! Klein tipje: handschoenen aan :)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 23:48

Hilary schreef:
Lekker bezig! Klein tipje: handschoenen aan :)


Ik heb heel snel blaren in handschoenen. Ik heb echt alles geprobeerd :')

Het is wel veiliger, daar heb je gelijk in. :j