[VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 00:01

Ik had ooit handschoenen aan die ik daarna weg kon gooien omdat ze niet zo heel meer waren. Ik wil eigenlijk niet weten hoe mijn handen eruit hadden gezien als ik geen handschoenen aan had gehad.
Beetje verschillende soorten uitproberen? Ik had ooit wat dunnere katoenen (ik denk Harry’s Horse of Global) die heel fijn zaten; niet te strak, niet te los, soepel genoeg etc. Ook diverse andere soorten geprobeerd, maar die voelen dan net te dik of te stug ofzo.

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 20:01

Osteopaat

Vandaag was het de dag. Ik wilde graag dat er weer een (of eigenlijk de) osteopaat naar Joep zou komen kijken voordat ik serieus met hem zou gaan rijden. Ik had geen reden om te denken dat hij klachten zou hebben, maar ik vind het wel zo eerlijk om daar niet gewoon vanuit te gaan. Hij heeft al slechte ervaringen met het rijden, laat staat als hij dan ook nog ergens last van heeft.

Ze vond hem er goed uit zien. Hij zat wel weer vast in zijn rug (note to self: gewoon zo nu en dan laten controleren). Maar ze vond het vergeleken met andere keren dat ze hem behandelde helemaal niet verkeerd. Het fijnste compliment vond ik nog wel dat ze hem er verbazingwekkend goed uit vond zien. En om heel eerlijk te zijn doet hij dat ook wel op dit moment. Hij glimt als een spiegel (vooral met het heerlijke weer van vandaag) en hij zit eigenlijk heel goed in de spieren.

Ik weet niet of ik jullie ooit heb verteld over Joep zijn rare beentje. Zijn rechterachterbeen zet hij altijd enorm buiten zijn massa. Ik wilde het even bij mijn osteopaat checken. Voordat hij bij mij kwam stond hij bij de stichting van een kennis. Daar behandelde mijn osteopaat hem al. Vandaag hoorde ik dat hij daar liep alsof hij dronken was. Van links naar rechts schommelen, heel makkelijk uit evenwicht te brengen en vooral een rechterbeen dat eigenlijk niet meekwam met de rest. Niet zo heel gek als je weet dat hij als drie jarige omgevallen is met zijn zadel en een staartriem. Vandaag liet de osteopaat mij weer lopen om zo te kijken of ze er nog wat van zag. Dat was natuurlijk het geval, maar ze vond het minimaal. Eigenlijk had ze verwacht dat deze restschade erger zou zijn. Hij heeft er geen last van, het ziet er alleen een beetje stommig uit. :') Ik ben super blij dat hij er ook in de ogen van een professional heel goed uitziet. We hebben groenlicht om hem in te gaan rijden. En dat terwijl ze een half jaar geleden achteraf naar mij moeder kwam om te vertellen dat ze het te gevaarlijk vond om hem te gaan beleren (vanwege zijn karakter en trauma). Natuurlijk was ik het daar niet mee eens en dat hebben we bewezen! *\%/*


Afbeelding

———————————————————————————
31 maart 2018

In de bak staat een paard. Mijn paard. Is het mijn paard? Mijn paard in bruikleen. Hoe moet ik hem nu aan mensen voorstellen. Een paard in bruikleen klinkt zo vaag. Ik kijk nog even naar het paardje in de regen dat met samengeknepen billen staat de kijken naar de kudde. Hij weet het nog niet, maar over een paar weken zijn dat zijn nieuwe vrienden. Vanaf vandaag ben ik zijn nieuwe baasje. Hij loopt nog een klein rondje door de bak, maar als hij de narcissen ziet schiet hij bokkend weg. Terug naar zijn plekje bij het draad; kijkend naar de andere paarden. Reikend naar zijn toekomst.

31 maart 2019
“Joepie!”, roep ik. Een klein hoofdje schiet omhoog uit de slowfeeder. Zijn oranje deken steekt af tegen zijn roodbruine vacht. Ik glimlach. Hij is mijn paard en vandaag staat hij alweer een jaar bij mij op stal. Het weer is precies hetzelfde als vorig jaar. Een beetje druilerig. Daarom heeft hij ook een regendeken over zijn eczeemdeken aan - droeftoeter. Ik fluit nog een keer. Joep sjokt met zijn oortjes naar voren terug naar mij. Vandaag gaan we oefenen voor Equiday - dat weet hij nog niet.
“Hey Joepje.”, zeg ik terwijl Joep smakkend zijn appel op eet. Ik weet nog dat ik Joep een vreselijke naam vond. Wie noemt zijn paard nu Joep? Toen mijn stalgenootje hem vanaf moment 1 ‘Joepie’ noemde vond ik dat al helemaal vreselijk. Toen het langzaam verbasterde in Joepje vond ik het nog erger. Maar inmiddels weet ik niet meer beter.

In de bak staat een grote stellage met zwembadnoedels en verwarmingsbuizen. Joep knort drie keer zet zijn voeten in het zand en kijkt mij boos aan. Hoe durf ik hem dit aan te doen. Ik schiet snel door de noedels heen. Verbaasd steekt hij zijn neus erdoor. Kan dan? Kan je erdoor? Eet het je niet? Met een noodsprong schiet hij ook door de noedels. Op naar volgend jaar. Leggo!

Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:43

Echt super die verandering.
Als je terug kijkt besef je altijd wat je eigenlijk allemaal al bereikt hebt.
Zag je foto's op fb!

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 18:43

Ja, dat is echt bizar. :-)

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:31

Merk zelf wel dat je er zo aan gewend bent, dingen die eerst onmogelijk leken worden vanzelf de gewoonste zaak van de wereld.
Dan is het wel leuk om weer fftjes terug te kijken. :))

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 08:51

Naar school


Afgelopen zaterdag ben ik samen met Joep naar de 2lazy7 geweest. We hadden een trainingsdag voor mijn opleiding en Joepie moest mee. Dat was toch wel raar hoor. :') Vorig jaar kon hij niks en zaterdag liep hij zo maar de trailer op, stond hij super braaf in een vreemde stal en was hij ook nog eens súper braaf in de vreemde bak.

Ook op de terugweg liep hij zonder te twijfelen de trailer in. Hoe dan :)) *\o/* *\o/* *\o/* Hij durfde zelfs te rollen in de bak - wat natuurlijk niet mag - maar goed. :Y) Ik kon alle oefeningen vragen van hem. Ze gingen minder fijn en gemakkelijk dan thuis - maar dat is natuurlijk niet het doel. Het was het doel om hem relaxed te hebben op verplaatsing en dat is gewoon gelukt. <3

Omdat hij zo'n drukke dag had wat ook veel van zijn spieren vroeg, ben ik gisteren iets simpels gaan doen. Gewoon een beetje spelen met een zijl. Ook handig voor Equiday :+

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 17:13

Equiday 2019


Als je om 09:45 uur moet starten op Equiday moet je thuis vroeg weg. Dat had ik wel verwacht en ik had mij er ook op voorbereid. Maar toen mijn wekker om vijf uur ging (na vijf uur slaap :)) ) ging het natuurlijk een stuk minder soepel dan ik hoopte. Toen ik ook nog tegen een soort figuurlijke muur van ijs aan liep met mijn hond die terplekke weer terug naar binnen liep, zag ik het allemaal heel somber in. :brr:

Toen ik op stal aankwam was het allemaal al wat beter waardoor mijn humeur steeg met het stijgen van de temperatuur. Gelukkig ging alles verder voorspoedig. Joep had zijn eerst witte voeten keurig créme wit gemaakt (dat is beter dan bruin!) en ook zijn manen zagen er niet uit als een oude pleeborstel, maar vonden het een goed idee om half om te vallen. 8-) Het laden ging perfect. Hij donderde bijna van de klep af omdat hij het te druk had met de wortel die ik in mijn handen had, maar verder mag ik niet klagen. :D Ook de rit ging voorspoedig.

Ik, die voor het eerst over de ring van Utrecht moest, nam drie keer de verkeerde afslag waardoor de trailer ruim tien minuten eerder op Equiday aankwam dan ik. Ik reed namelijk in de kleine auto met mijn gevolg dat ook mee ging naar Equiday. Mijn moeder zag het niet zitten om hem uit te laden, dus die heeft hem gezelschap gehouden in de trailer. Prima, vond Joep, want buiten begon het te sneeuwen. :')

Hij stond ontzettend rustig op stal en kwam er ontzettend snel achter dat er uit mijn zadelkastje (in de box) snoepjes kwamen. Hierdoor stond hij als ik aanwezig was heel de tijd met zijn neus in de voerbak om snoepjes te vangen. :') Je moet er het geduld maar voor hebben. Al heel snel na mijn aankomst moesten we aan de bak. De route naar de losrijring was ontzettend rustig en daar was dan ook niets te zien. Maar toen we van de losrijring naar de bak moesten, gingen we dwars door de rij met wachtende mensen heen. Dat ging verbazingwekkend goed. En dat zou het thema van de dag worden. *\o/*

In de ring liepen veel mensen die allemaal druk bezig waren met het opzetten. Joep liep rustig rond. Hij vond de meeste mensen, dingen en het publiek interessanter dan mijn vragen waardoor alles in vertraging ging. :') Als ik hem een commando gaf, duurde het ruim twee seconden voordat hij daar op reageerde. Maar hij deed het wel allemaal, dus ik had ook weinig om over te klagen gedurende de show. Hij deed alles wat ik hem vroeg. Welliswaar met iets minder snelheid en souplesse dan thuis, maar daar gingen we niet voor! <3 Hij was braaf. Relaxed. En leek het allemaal best gezellig te vinden. Dat is het belangrijkste!

Ik was wel blij dat ik goed geoefend had op de doorgang. Die ging vol met zwembadbuizen, maar Joep keek er nog geen drie keer na. "Thuis hebben we dat ook. Het zal wel hetzelfde zijn.", dacht hij waarschijnlijk. Ikzelf dacht: "HUH, maar gewoon normaal doen. Dan komt het goed!" Nu ik de foto's terugkijk, krijg ik nog de zenuwen van het publiek. Ik had ze op dat moment niet door, maar nu.... _O-

Het leukste vond Joep een soort kruiptunnel voor kinderen. Hij stak er zijn hoofd in, rolde hem weg en liep we weer achteraan. Ik heb het op film, maar dat kan ik hier helaas niet posten. :(

Ook na de show was hij ontzettend braaf. Hij heeft heel de dag op stal gestaan en ik kwam zo nu en dan bij hem kijken. Meestal stond hij te eten of op rust. Pas als hij mij doorhad snelde hij naar de voerbak voor het snoepje. >;)

Het wandelen over het terrein ging ook heel fijn. Ik vind het belangrijk dat hij zijn beentjes kan strekken dus ik ben twee keer met hem naar het crossterrein gelopen. De eerste keer in een stralend zonnetje. Toen keek hij zijn ogen uit naar de hindernissen, het heuveltje (dat was enger dan die hele show _O- ) en natuurlijk de plas met water. :j De tweede keer gingen we middenin een sneeuwbui. Dat was niet helemaal lekker getimed van mij, maar we gingen al bijna weer laden, dus ik vond het wel belangrijk om nog een stukje te gaan. Toen hebben we ook even in de enorme bak wat gespeeld en gedraafd. Wederom - het gaat bijna saai worden - ging dat verbazingwekkend goed. Al ben ik wel gestopt voordat hij het écht op zijn heupen kreeg. _O-

Al met al ben ik super trots op mijn Joepie. Precies een jaar geleden ging ik naar Equiday om zijn eerste touwhalster te kopen. Dit jaar nam ik het touwhalster (met bijpassend paard weer mee) :+:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:)F :)F

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:41

Joepie de poepie. Hij heeft het helemaal goed gedaan zo te lezen, en jij ook.

Leuk verslag!

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:45

Wat super Isabel!
Echt veel bereikt met je vriendje! +:)+
Je filmpje kun je wel op YouTube zetten en dan hier plaatsen.

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 19:22

Dat is inderdaad een ideetje :D

Ik ben zeker trots op hem. Hij was super braaf. :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:20

Super fijn verslag! :D Ongelooflijk wat je al bereikt hebt met Joep op dat ene jaar. :)) Respect!

Mocht Youtube niet lukken om het filmpje te uploaden, dan kan je http://nl.tinypic.com/ ook gebruiken. :)

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 01:12

Wat een leuke update!

Na een jaar terug met het touwhalster, maar deze keer met bijpassend paard... :D :D :D

De foto's zien er uit alsof Joep het allemaal erg gezellig vond en het dagje uit wel kon waarderen.

Geweldige vooruitgang, dus!

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 11:50

Joep is tegenwoordig heel erg aan. Zo leuk om te zien. <3

Vandaag is wel een spannende dag. Hij moet namelijk naar de tandarts en dat betekend een kleine verdoving. -O- Ik ben daar persoonlijk niet zo'n fan van, maar goed als je bijna tien bent is het wel belangrijk dat je ook een keer naar de tandarts gaat. (Nooit gebeurd dus. :') )

Buitendat zit ik al een hele dag in de stress. Een paar dagen geleden zag ik hem stampen, schuren en bijten. Ik dacht: "Oh, poedersuiker, zomereczeem." Gisteren kreeg ik een appje. "Luis op stal." :+

FUN! Ik hoop dus echt dat hij geen luizen heeft, maar als ik alles zo op een rijtje zet, vermoed ik dat ik wel de pineut ben. Nu heb ik dus ook al dagen jeuk, want ik heb met hem staan kroelen én met de aanstichter. _O- Als hij straks verdoofd ga ik lekker luizenpluizen (Luizenmoeder anyone?). De Hanna in mij komt naar boven ~~}>


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:52

Daarom doet hij zo wild natuurlijk, hij probeert ze af te schudden!

Succes bij de tandarts!

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 11:57

MirandaFuego schreef:
Daarom doet hij zo wild natuurlijk, hij probeert ze af te schudden!

Succes bij de tandarts!

Als dat zou helpen rij ik met liefde met hem naar één of ander strand. :')

Mijn 23 jarige fjord - welke al drie weken stilstaan met onduidelijke kreupelheid - ging ook aan de kletter in de bak laatst. Opeens kon ze heel, heel mooi lopen. _O-
Afbeelding

Afbeelding

En de laatste keer dat zij luizen had - was ze juist heel erg sloom. Zij is dus veilig. :') Ik heb er nog steeds trauma's aan. We moesten haar scheren waardoor ze eruit zag als een naaktrat met uggs. Ik hoop dat ik Joep dat lot kan besparen _O-

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:01

Staan er misschien wietplanten naast de bak? <<)

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 12:02

MirandaFuego schreef:
Staan er misschien wietplanten naast de bak? <<)

Ik zal straks gaan zoeken ! ~~}>

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:02

Ik heb al een aantal keer succesvol frontline voor honden gebruikt tegen luizen. Hoef je niet te wassen, alleen even een rechte lijn aanbrengen op de huid op de ruggengraat tussen de schoft en de staartaanzet. Mis even met je da overleggen?

Je vind luizen heel makkelijk met een luizenkam.

Echt supergoed trouwens hoe jullie het op equiday gedaan hebben! Met de ervaringen die jij hem meegeeft kon het denk ik nog wel eens een heel zelfverzekerd en relaxed paardje worden. :D

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:07

Zelf gebruik ik butox, tegen teken bij de paarden (helpt ook wel wat tegen de knutten) en de geiten hebben 100 jaar geleden luis gehad.
Was de dierenarts aantal keer voor geweest om ze te injecteren, hielp niks, toen zelf met butox behandeld (streep over de rug) en het was klaar.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:55

Hier geen ervaring met luizen bij een paard dus geen tips. Maar wat doet Joep het goed!

Wat de tandarts betreft, een kleine verdoving en daarna een behandeling met een electrische vijl is op zich goed te doen als de tandarts weet wat ie doet en met geduld werkt. Super dat je het laat doen. Dat de tanden goed zijn zonder haken en recht staan is zo belangrijk.

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 13:25

Maflinger_S schreef:
Hier geen ervaring met luizen bij een paard dus geen tips. Maar wat doet Joep het goed!

Wat de tandarts betreft, een kleine verdoving en daarna een behandeling met een electrische vijl is op zich goed te doen als de tandarts weet wat ie doet en met geduld werkt. Super dat je het laat doen. Dat de tanden goed zijn zonder haken en recht staan is zo belangrijk.


Zeker belangrijk. We proberen het eigenlijk elk jaar te laten doen. Onze fjord hebben we altijd keurig bijgehouden, dus die hoeft nog maar om het jaar. Ik vind een tandarts, net als een osteopaat, gewoon echt nodig. Je gaat zelf toch ook naar de tandarts? :Y)

Verdoving is opzich prima te doen. Ware het niet dat ik een keer een paard heb gezien dat te veel kreeg dat terplekke om ging. Ze bleef gelukkig wel leven, maar man wat eens stress :(:)

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:29

Ja een verdoving erin en ze zijn zo mak als een lammetje..meestal dan. }>
Die van mij moesten bij verdoofd, maar das niet zo erg.
Malik is wel al nagekeken maar ik verwacht het najaar echt behandelen.
Tanden recht zetten doen ze trouwens niet.. :P
Hoe vaak ze behandelen hangt vooral af hoe goed het gebit zelf is, staat het mooi en slijt het recht af hoeft het niet zo vaak, mijn shet hoeft maar één keer in de drie jaar.
Mijn vorige arab had een wat golvend gebit en moest wel elk jaar.
Malik heeft nog niet al zijn nieuwe dus dat is nog afwachten, hij lijkt wel een lichte overbeet te hebben.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:30

Ja, een omvallend paard, om wat voor reden dan ook, is niet fijn.

Mijn mafje kreeg een keer bij de tandarts een verdoving waardoor ze in halfdronken toestand 2 pasjes naar voren deed en bijna bij de tandarts op schoot belandde. Dat was ook minder. Vooral voor de tandarts ... :D

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 13:34

Maflinger_S schreef:
Ja, een omvallend paard, om wat voor reden dan ook, is niet fijn.

Mijn mafje kreeg een keer bij de tandarts een verdoving waardoor ze in halfdronken toestand 2 pasjes naar voren deed en bijna bij de tandarts op schoot belandde. Dat was ook minder. Vooral voor de tandarts ... :D


Dat deed mijn fjord de vorige keer ook toen ze rontgenfoto's moest. :') Het moest van haar kogel dus de dierenarts zat op zijn hurken toen zij dacht wel even aan hem te snuffelen. Ging fout. _O-

Toen moesten we met zijn vier mensen dat paard vasthouden. Iemand haar staart, twee mensen de schouders en ik haar hoofd. _O-

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:39

Wat is Joep leuk en ik heb met plezier jullie foto's gezien en verhalen gelezen :D Ik kom dus laat aanhaken!
Succes met de tandarts en hopelijk valt het mee met de luizen :)